logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


Zarządzenia:
0152/OR.I-0152-79/11-OBOWIĄZUJĄCE/11 z dnia 2011-05-17
w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola.

ZARZĄDZENIE Nr OR.I-0152-79/11
PREZYDENTA MIASTA OPOLA
z dnia 17 maja 2011 r.
 
 
w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola.
 
 
Na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późniejszymi zmianami) – zarządzam co następuje:
  
§ 1
 
W „Zasadach prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola”, stanowiących załącznik do zarządzenia Nr OR.I-0152-710/10 Prezydenta Miasta Opola z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola, dokonuje się następujących zmian:
 
1.      § 7 ust. 6 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) PFZGIK – dochody geodezyjne i kartograficzne – grupuje operacje związane z procesem gromadzenia dochodów wynikających z obowiązującej ustawy prawo geodezyjne – realizowanych przez Wydział Geodezji i Kartografii.”
 
2.      § 9 ust 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Księgami pomocniczymi są także prowadzone odręcznie w formie papierowej księgi inwentarzowe pozostałych środków trwałych prowadzone z podziałem na poszczególne wydziały, oraz ilościowo-wartościowa ewidencja gruntów prowadzona przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami.”
 
3.      § 10 ust 19 otrzymuje brzmienie:
„19. Ewidencję analityczną gruntów prowadzi się w układzie ilościowo-wartościowym, z zachowaniem układu Klasyfikacji Środków Trwałych, w szczegółowości do pojedynczych działek gruntów, których właścicielem, współwłaścicielem, wieczystym użytkownikiem jest Gmina Opole lub Miasto Opole (na prawach powiatu). Ewidencja ta obejmuje również działki stanowiące własność Gminy (Miasta), co do których ustanowiono prawo wieczystego użytkowania na rzecz obcych podmiotów. Ewidencję tę prowadzi Wydział Gospodarki Nieruchomościami, a za jej prowadzenie odpowiedzialny jest Naczelnik tego Wydziału. Nie rzadziej niż na koniec każdego roku kalendarzowego uzgadnia się ewidencję analityczną środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych z ewidencją syntetyczną, z wyjątkiem pozabilansowych ewidencji ilościowych.”
 
4.      § 10 ust 23 otrzymuje brzmienie:
„Wydział Gospodarki Nieruchomościami prowadzi pozabilansową ilościowo-wartościową ewidencję analityczną budynków będących własnością lub współwłasnością Gminy lub Miasta Opola (na prawach powiatu), lub w stosunku do których Gmina (Miasto) Opole posiada inny tytuł prawny. Za prowadzenie tej ewidencji odpowiada naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami.”
 
5.      § 11 otrzymuje brzmienie:
 
㤠11
Zasady ewidencji materiałów i towarów
 
1.       W jednostce ewidencjonuje się:
1)      materiały służące akcji przeciwpowodziowej (materiały przeciwpowodziowe), stanowiące zapas zgromadzony w magazynie przeciwpowodziowym – na zasadach określonych w załączniku nr 4. Ewidencję tych materiałów prowadzi się w ujęciu ilościowo-wartościowym. Jest to ewidencja analityczna. W księgach jednostki prowadzi się ewidencję wartościową syntetyczną tych materiałów.
2)      materiały i towary promocyjne – stanowiące zapas zgromadzony w magazynach w Miejskiej Informacji Turystycznej i wyodrębnionych pomieszczeniach Ratusza – na zasadach określonych w załączniku nr 9.
2.       Księga inwentarzowa magazynu przeciwpowodziowego prowadzona jest w Wydziale Zarządzania Kryzysowego. Za prowadzenie księgi inwentarzowej magazynu odpowiada Naczelnik tego Wydziału.
3.       Przyjęcie i rozchód materiałów przeciwpowodziowych następuje w cenach zakupu.
4.       Pozostałe materiały, nie będące zapasem materiałów w magazynie przeciwpowodziowym oraz nie stanowiące materiałów promocyjnych, nie są przyjmowane do magazynu, ale są bezpośrednio wydawane do używania, a ich wartość odpisywana jest w koszty w momencie zakupu - w szczególności:
1)      materiały biurowe;
2)      części do napraw bieżących;
3)      części zamienne do komputerów i części eksploatacyjne urządzeń;
4)      znaki opłaty sądowej, tablice rejestracyjne, druki wszelkiego rodzaju, w tym druki praw jazdy i dowodów osobistych, itp.;
5)      inne materiały, które przyjęte w jednostce zasady rachunkowości nie uznały za środki trwałe;
Materiały te nie podlegają inwentaryzacji na podstawie art. 26 ustawy o rachunkowości. Dla powyższych materiałów, tam gdzie jest to zasadne, naczelnicy odpowiednich wydziałów merytorycznych, oraz odpowiedzialni za ich zakup pracownicy są zobowiązani do założenia ewidencji pozabilansowej, z których będzie wynikał obrót powyższymi materiałami oraz ich przeznaczenie.
5.       Paliwo jest na przestrzeni roku obrotowego odpisywane bezpośrednio w koszty na podstawie dowodów zakupu (faktur).
6.       Według stanu na 31 grudnia każdego roku kalendarzowego po zakończeniu pracy pojazdu, na podstawie prowadzonej książki pojazdu rozliczana jest inwentaryzacja paliwa znajdującego się w bakach pojazdów i urządzeń. Dla celów inwentaryzacji paliwa obowiązuje zasada „pełnego baku”. Zinwentaryzowane paliwo wycenia się po ostatniej cenie jednostkowej nabycia i tak wycenioną wartość paliwa przyjmuje się na stan księgowy materiałów (paliw), korygując o tą kwotę koszty. Zapas wartościowy paliw odpisuje się w koszty niezwłocznie z początkiem następnego roku bilansowego.”
 
6.      w § 13 ust 1 dodaje się punkt 31a, który otrzymuje brzmienie:
„31a) 330 - Towary”,
 
7.      w § 13 ust 1 dodaje się punkt 42a, który otrzymuje brzmienie:
„42a) 730 – Sprzedaż towarów i wartość ich zakupu”,
 
8.      § 15 ust 30 otrzymuje brzmienie:
 
„ Konto 310 - "Materiały"

 

SYMBOL KONTA
NAZWA KONTA
310
Materiały
Konto 310 służy do ewidencji zapasów materiałów w magazynach.
WN
MA
Na stronie Wn konta 310 ujmuje się zwiększenie wartości stanu zapasu materiałów.
Na stronie Ma konta 310 ujmuje się zmniejszenie wartości stanu zapasu materiałów.
Konto 310 może wykazywać saldo Wn, które wyraża stan zapasów materiałów w cenach zakupu.
Ewidencja analityczna uwzględnia podział na poszczególne magazyny.

 

 
9.      § 15 ust 31 otrzymuje brzmienie:
 
„31. Konto 400 - "Amortyzacja"

 

SYMBOL KONTA
NAZWA KONTA
400
Amortyzacja
Konto 400 służy do ewidencji naliczonych odpisów amortyzacji od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, od których odpisy umorzeniowe są dokonywane stopniowo według stawek amortyzacyjnych.
WN
MA
Na stronie Wn konta 400 ujmuje się naliczone odpisy amortyzacyjne.
Na stronie Ma ujmuje się ewentualne zmniejszenie odpisów amortyzacyjnych i przeniesienie w końcu roku  salda konta na wynik finansowy.
Konto 400 może wykazywać w ciągu roku obrotowego saldo Wn, które wyraża wysokość poniesionych kosztów amortyzacji. Saldo konta 400 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860.

 

 
 
10. w § 15 dodaje się ustęp 30a, który otrzymuje brzmienie:
 
„30a. Konto 330 – "Towary"

 

SYMBOL KONTA
NAZWA KONTA
330
Towary
Konto 330 służy do ewidencji zapasu towarów w magazynie.
WN
MA
Na stronie Wn konta 330 ujmuje się zwiększenie ilości i wartości stanu zapasu towarów.
Na stronie Ma konta 330 ujmuje się zmniejszenie ilości i wartości stanu zapasu towarów.
Konto 310 może wykazywać saldo Wn, które wyraża stan zapasów towarów w cenach zakupu.

 

 „
 
 
 
 
 
11. w § 15 dodaje się ustęp 41a, który otrzymuje brzmienie:
 
„41a. Konto 730 – "Sprzedaż towarów i wartość ich zakupu"

 

SYMBOL KONTA
NAZWA KONTA
730
Sprzedaż towarów i wartość ich zakupu
Konto 730 służy do ewidencji sprzedaży towarów i wartości ich zakupu.
WN
MA
Na stronie Wn ujmuje się wartość sprzedanych towarów w cenie zakupu (nabycia) w korespondencji z kontem 330.
Na stronie Ma konta 730 ujmuje się przychody ze sprzedaży towarów, w korespondencji z kontami zespołu 1 i 2. Należny podatek VAT w utargach podlega przeksięgowaniu Wn 730 Ma 225.
W końcu roku obrotowego przenosi się:
1.        przychody ze sprzedaży towarów na stronę Ma konta 860 (Wn 730)
2.        wartość sprzedanych towarów w cenie zakupu na stronę Wn konta 860 (Ma 730)
Na koniec roku konto 730 nie wykazuje salda.

 

 „
 
 
12. § 15 ust 53 otrzymuje brzmienie:
 
„ 53. Konto 975 - "Wydatki strukturalne"

 

SYMBOL KONTA
NAZWA KONTA
975
Wydatki strukturalne
Konto 975 służy do pozabilansowej ewidencji wydatków strukturalnych zrealizowanych przez jednostkę budżetową w danym roku budżetowym.
WN
MA
Na stronie Wn konta 975 ujmuje się pod datą ostatniego dnia roku budżetowego wyksięgowanie wydatków strukturalnych konta.
Na stronie Ma konta 975 ujmuje się w ciągu roku budżetowego poniesione wydatki strukturalne. Na stronie Ma ewidencjonuje się także ewentualne korekty wydatków strukturalnych ze znakiem minus.
Konto 975 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan wydatków strukturalnych zrealizowanych. Saldo konta 975 z końcem roku ulega likwidacji poprzez wyksięgowanie. Stan wydatków strukturalnych w danym roku budżetowym ustala się na podstawie obrotów konta 975. Korekt wydatków strukturalnych dokonuje się po stronie MA ze znakiem minus. Dopuszcza się ewentualne korekty ze znakiem dodatnim po stronie WN, z jednoczesnym zapisem ujemnym po obu stronach konta celem zapewnienia czystości obrotów. Podstawą ewidencji na koncie 975 są kasowo zrealizowane w danym roku budżetowym faktury, rachunki i inne dokumenty, na podstawie których dokonano wydatków strukturalnych. Dopuszcza się także ewidencjonowanie wydatków strukturalnych na podstawie dokumentów księgowych potwierdzających ich dokonanie (np. wyciągów bankowych).

 

 
 
§ 2
 
Do „Zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola”, stanowiących załącznik do zarządzenia Nr OR.I-0152-710/10 Prezydenta Miasta Opola z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola, wprowadza się załącznik nr 9, w brzmieniu jak w załączniku do niniejszego zarządzenia.
 
 
 
§ 3
 
 Wykonanie zarządzenia powierzam Wydziałowi Finansowo-Księgowemu.
 
§ 4
 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Z up. PREZYDENTA  MIASTA

Krzysztof Kawałko

Z-ca Prezydenta Miasta

Załączniki do pobrania: 2011-05-18 09:30:11 - Załącznik do zarządzenia (172.00 kB)

Ilość odwiedzin: 1361
Podmiot udostępniający: Wydział Organizacyjny
Osoba, która wytworzyła informację: Anna Plewka-Zastępca Skarbnika Miasta
Osoba, która odpowiada za treść: Anna Plewka-Zastępca Skarbnika Miasta
Osoba, która wprowadzała dane: Renata Odelska
Data wytworzenia informacji: 2011-05-17 09:17:00
Data udostępnienia informacji: 2011-05-17 09:17:00
Data ostatniej aktualizacji: 2011-05-18 09:30:35

Wersja do wydruku...

Rejestr zmian...

corner   corner