BIURO MIEJSKIEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW
Miejski Rzecznik Konsumentów w Opolu
Marek Trejda
------------------------------
Adres do korespondencji : 45-015 Opole, Rynek - Ratusz
Nowa siedziba Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów:
Nowy adres: ul. Piastowska 17 w Opolu, pok. 609
nr tel. 77 4438735
e-mail: mrk@um.opole.pl
UWAGA!
Przyjmowanie konsumentów w celu udzielenia porady lub pomocy prawnej odbywa się w siedzibie Biura po wcześniejszym umówieniu w następujące dni i godziny:
Poniedziałek, Środa : 8.00 - 15.30
Piątek: 8:00 - 14:00
Czwartek: 15.00 - 17.00 - Dyżur w Punkcie Informacyjnym przy Centrum Dialogu Obywatelskiego, ul. Damrota 1 w Opolu z udziałem studentów prawa UO.
Miejski Rzecznik Konsumentów nie udziela porad i informacji prawnej oraz nie pdejmuje interwencji w sprawach zgłoszonych za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Osoby zainteresowane uzyskaniem porady lub informacji proszone są o kontakt telefoniczny lub osobisty – w siedzibie Biura.
Miejski Rzecznik Konsumentów nie prowadzi spraw związanych z upadłością konsumencką.
Rzecznik informuje, że od dnia 31 grudnia 2014 r. obowiązują nowe przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze, ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, która reguluje tzw. upadłość konsumencką.
W związku z zapytaniami dotyczącymi upadłości konsumenckiej Miejski Rzecznik Konsumentów w Opolu uprzejmie informuje, że na posiedzeniu Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów, która odbyła się w dniu 2 grudnia 2014 r. ustalono, że rzecznicy konsumentów nie będą udzielać konsumentom porad w zakresie upadłości konsumenckiej, pomocy w sporządzaniu wniosków o upadłość konsumencką, pism przygotowawczych itp. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził słuszność przyjętego stanowiska.
O zagadnieniach dotyczących upadłości konsumenckiej mogą Państwo przeczytać w specjalnym poradniku Ministerstwa Sprawiedliwości na stronie http://ms.gov.pl/pl/informacje/news,6792,upadlosc-konsumencka--poradnik.html
W zakresie reklamacji towarów i usług (poza usługami finansowymi, ubezpieczeniowymi) pomocy prawnej konsumentom udziela także Opolski Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Opolu, ul. 1 Maja 1, II piętro, pok. 23, tel. 77 / 4545088, fax: 77 / 4545089
Rzecznik nie udziela pomocy prawnej podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą lub zawodową albowiem za konsumenta uważa się osobę fizyczną, która nabywa od przedsiębiorcy towar lub usługę ale w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą lub zawodową .
Zadania oraz uprawnienia Rzecznika:
-
Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
-
Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów
-
Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów
-
Współdziałanie z właściwym miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi
-
Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych
Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad i informacji prawnej.
- W sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców.
- W sprawach w których w ocenie rzecznika naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – rzecznik nie wyręcza konsumenta ale może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem.
Rzecznik Konsumentów nie działa jako pełnomocnik konsumenta na zlecenie (tak jak adwokat czy radca prawny) lecz działa na rzecz konsumenta wspierając go informacją i pomocą prawną.
Rzecznik Konsumentów nie ma wobec przedsiebiorcy kompetencji władczych ani uprawnień kontrolnych, nie orzeka w sprawach, nie wydaje nakazów ani zakazów, nie nakłada kar.
Uwaga!
Właściwość miejscowa rzecznika :
Z uwagi na fakt, iż Miasto Opole jest miastem na prawach powiatu -realizując zadanie powiatu jakim jest "ochrona konsumentów" - Rzecznik udziela porad prawnych jedynie mieszkańcom Miasta Opola.
Na posiedzeniu w dniu 5 września 2011 r. Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów podjęła uchwałę nr 1/2011 o treści: „Członkowie Rady przyjmują zasadę, że Rzecznicy Konsumentów podejmują działania na rzecz konsumentów zamieszkujących w mieście bądź powiecie, który jest miejscem działania rzecznika. Przy podejmowaniu decyzji o interwencji w sprawie konsumenta Rzecznik bierze pod uwagę miejsce zamieszkania konsumenta a nie jego miejsce zameldowania”. Stanowisko wyrażone w ww. uchwale podzielił Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w piśmie z dnia 9 grudnia 2011 r..
Za mieszkańca powiatu / miasta na prawach powiatu uważana jest osoba fizyczna przebywająca na terytorium powiatu / miasta na prawach powiatu z zamiarem stałego pobytu.
Stanowisko takie prezentowane jest zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie.
Nadto zameldowanie na pobyt stały powinno być traktowane jedynie jako jeden z dowodów wskazujących na przebywanie danej osoby na terenie powiatu/ miasta na prawach powiatu z zamiarem stałego pobytu.
Konsumenci zamieszkujący na terenie innych powiatów winni zgłaszać się po poradę prawną do rzeczników funkcjonujących w Starostwach Powiatowych właściwych ze względu na miejsce zamieszkania konsumentów bez względu na miejsce zawarcia umowy.
Sprawy konsumenckie to w szczególności sprawy dotyczące:
- umów sprzedaży,
- umów o świadczenie usług przez „fachowców”, a więc serwisy naprawcze, firmy świadczące usługi remontowe, wykonawcy mebli stolarki okiennej i innych rzeczy wykonywanych na zamówienie, rzemieślnicy świadczący usługi,
- umów o świadczenie usług:
- telekomunikacyjnych;
- turystycznych;
- przewozowych i pocztowych;
- bankowych;
- energetycznych;
- związanych z obrotem nieruchomościami;
- edukacyjnych.
Rzecznik nie pomoże w sprawach:
Roszczeń przedsiębiorców,
Ochrony danych osobowych
/ Zastrzeżenia dotyczące naruszenia danych osobowych można zgłaszać do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych; Uwaga: istnieje możliwość połączenia się z konsultantem Biura GIODO, obsługującym Infolinię – (22) 860 70 70. Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.15 do 15.45. adres: ul. Stawki 2; 00-193 Warszawa, info: http://www.giodo.gov.pl /,
ochrony dóbr osobistych,
ochrony praw pacjentów NFZ,
/W sprawach o naruszenie praw pacjenta można zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta Narodowego Funduszu Zdrowia, info: http://www.bpp.gov.pl /
ochrony praw ubezpieczonych (w tym sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych).
W tego typu sprawach można zgłaszać się do Biura Rzecznika Ubezpieczonych;
adres: Al. Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa, info: www.rzu.gov.pl /,
ochrony praw członków spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych,
prawa pracy,
w sprawie sporów z organami administracji publicznej
/Osoby poszukujące pomocy prawnej w dochodzeniu roszczeń od organów administracji publicznej powinny zwrócić się do radcy prawnego albo adwokata/.
PYTANIA I ODPOWIEDZI
AKTUALNOŚCI UOKiK
BEZPŁATNA INFOLINIA KONSUMENCKA
JAK SKUTECZNIE ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ TOWARU
WZORY PISM i UMÓW
WYBRANE AKTY PRAWNE dot. ochrony konsumentów
PORADY
SEZONOWE WYPRZEDAŻE
Użyteczne linki:
-
Wykaz rzeczników konsumentów w woj. opolskim
-
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl
-
Federacja Konsumentów http://www.federacja-konsumentow.org.pl
-
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich http://www.skp.pl
-
Rzecznik Ubezpieczonych http://www.rzu.gov.pl
-
Rzecznik Praw Obywatelskich http://www.brpo.gov.pl
-
Punkt Informacyjny Odbiorców Paliw i Energii http://www.ure.gov.pl
-
Urząd Komunikacji Elektronicznej http://www.uke.gov.pl
-
Arbiter Bankowy http://www.zbp.pl
-
Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej http://www.giih.gov.pl
-
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Opolu http://www.opole.wiih.gov.pl