ZARZĄDZENIE NR OR.I-0152-7/2004
PREZYDENTA MIASTA OPOLA
z dnia 16 lutego 2004 r.
w sprawie powołania Zespołu do weryfikacji projektów uchwał Rady Miasta Opola oraz zasad przygotowywania projektów tych uchwał oraz innych materiałów przedkładanych Radzie.
Na podstawie § 52 ust. 5 regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr OR.II-0152-13/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 28 kwietnia 2003 r., zmienionego zarządzeniem Nr OR.II-0152-22/2003 z dnia 10 września 2003 r. w sprawie zmiany w regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta Opola, Nr OR.II-0152-38/2003 z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie zmiany w regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta Opola – ustalam, co następuje:
§ 1
-
Powołuję Zespół do weryfikacji projektów uchwał Rady Miasta Opola, zwany dalej Zespołem, w składzie:
1) Jadwiga Rudzińska-Ohanowicz - przewodnicząca Zespołu
oraz członkowie:
2) Agnieszka Jurowicz zamiennie z Jolantą Cisek
3) Grzegorz Małecki zamiennie z Radosławem Stankiem
4) Jolanta Józefowska - sekretarz
5) Marcin Baraniewicz zamiennie z Lucyną Pruchnicką.
-
Tryb działania Zespołu określony jest w załączniku do Zarządzenia.
§ 2
Zasady przygotowywania projektów uchwał Rady Miasta Opola oraz innych materiałów przedkładanych Radzie
-
Ilekroć w zasadach jest mowa o:
1) wydziale – rozumie się przez to również samodzielny referat,
2) naczelniku wydziału – rozumie się przez to również kierownika samodzielnego referatu.
-
Projekty uchwał Rady Miasta opracowują wydziały, do których zakresu działania należy przedmiot uchwały.
-
Jeżeli przedmiot uchwały należy do zakresu działania miejskiej jednostki organizacyjnej wstępny projekt uchwały przygotowuje dyrektor jednostki i przekazuje naczelnikowi wydziału sprawującego nadzór nad jednostką, który postępuje z tym projektem zgodnie z zasadami określonymi w punktach 4-13. Kierownik jednostki również uczestniczy w posiedzeniach komisji stałych Rady Miasta i jest obecny na sesji.
-
Jeżeli przedmiot uchwały należy do zakresu działania kilku wydziałów, projekt opracowują wspólnie przedstawiciele tych wydziałów, a funkcję koordynatora pełni wydział wyznaczony przez Sekretarza Miasta.
-
Odpowiedzialnym za terminowe sporządzenie projektu uchwały, za jego treść merytoryczną, uzgodnienie i publikację w internecie jest naczelnik wydziału.
-
Redagowanie projektów uchwał winno odbywać się przy zastosowaniu reguł zawartych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie ?Zasad techniki prawodawczej? oraz zgodnie z zasadami określonymi w § 35 Statutu Miasta Opola i czynić zadość wymogom stylu i języka.
-
W fazie opracowywania projekt powinien być uzgodniony z wydziałami i jednostkami organizacyjnymi, których działalności dotyczy oraz ze Skarbnikiem, jeżeli powoduje skutki finansowe.
-
Projekty uchwał wraz z uzasadnieniem (oryginał i 5 kopii) oraz opinią (podpisem) radcy prawnego obsługującego dany wydział, podpisane przez: Prezydenta, Zastępcę Prezydenta, Sekretarza lub Skarbnika - nadzorującego dany wydział oraz Skarbnika, jeżeli powoduje skutki finansowe i naczelnika wydziału, właściwy wydział składa sekretarzowi Zespołu w nieprzekraczalnym terminie 6 tygodni przed terminem sesji Rady Miasta wynikającym z ramowego planu sesji na dany rok. Sekretarz Zespołu otrzymane kopie projektów uchwał przekazuje członkom tego Zespołu.
-
Po weryfikacji przez Zespół projektu uchwały wydział wprowadza ewentualne korekty i projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (podpisany przez Prezydenta, Zastępcę Prezydenta, Sekretarza lub Skarbnika - nadzorującego dany wydział oraz Skarbnika, jeżeli powoduje skutki finansowe i naczelnika wydziału) przedkłada do podpisu Prezydentowi, a następnie przekazuje do Biura Rady Miasta. Po zarejestrowaniu przez Biuro Rady projektu uchwały i nadaniu numeru druku wydział wykonuje kserokopie projektu uchwały w liczbie uzgodnionej z Biurem Rady Miasta.
Data umieszczana w klauzuli ?projekt z dnia ?.? (w prawym górnym rogu projektu uchwały) jest datą podpisu projektu przez Prezydenta.
-
Na złożenie w Biurze Rady Miasta projektu uchwały po terminie posiedzenia Zespołu wymagana jest zgoda Prezydenta. Wydział przed przedłożeniem Prezydentowi do podpisu takiego projektu uchwały (przygotowanego jak w pkt. 8) uzgadnia go z radcą legislatorem. Do projektu uchwały dołącza na osobnej karcie uzasadnienie konieczności pilnego podjęcia uchwały (niezweryfikowanej przez Zespół) oraz powody niezłożenia projektu w terminie określonym w pkt. 8.
-
Jeżeli uchwała nie była zaplanowana w ramowym planie sesji Rady, do projektu uchwały należy dołączyć wniosek o wprowadzenie tego projektu do porządku obrad danej sesji. Wniosek powinien być skierowany do przewodniczącego Rady Miasta Opola i podpisany przez Prezydenta.
-
Wydział może wnosić poprawki do projektu uchwały w formie autopoprawki. Autopoprawka powinna być uzgodniona i podpisana przez osoby wymienione w pkt. 9 i przekazana do Biura Rady Miasta.
-
Ostateczną wersję projektu uchwały należy w postaci elektronicznej przekazać do Referatu Informatyki w celu umieszczenia na stronie internetowej miasta oraz do Biura Rady Miasta.
-
Inne materiały dla potrzeb Rady Miasta, np. informacje, sprawozdania, które nie wymagają podjęcia uchwał opracowują właściwe merytorycznie wydziały i po uzgodnieniu i podpisaniu przez nadzorującego wydział Zastępcę Prezydenta, Sekretarza lub Skarbnika oraz naczelnika przedkładają Prezydentowi do podpisu, a następnie przekazują do Biura Rady Miasta. Po zarejestrowaniu dokumentu przez Biuro Rady i nadaniu numeru druku wydział wykonuje jego kserokopie w liczbie uzgodnionej z Biurem Rady Miasta. Pkt 11 stosuje się odpowiednio.
§ 3
Zobowiązuję naczelników wydziałów do:
-
bezwzględnego przestrzegania terminów wynikających ze statutu miasta Opola i niniejszego zarządzenia przy przygotowywaniu projektów uchwał Rady Miasta,
-
uczestniczenia w pracach komisji stałych Rady Miasta nad projektami uchwał i innymi materiałami wydziału lub samodzielnego referatu,
-
uczestniczenia w sesjach Rady Miasta,
-
gotowości do udzielania wyczerpujących odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące projektu uchwały na posiedzeniach komisji Rady i na sesji.
§ 4
Traci moc decyzja Nr OR.II-0153-5/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 1 lutego 2003 r. w sprawie zasad opracowywania i przygotowywania projektów uchwał Rady Miasta Opola i innych materiałów przedkładanych Radzie.
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Prezydent Miasta
Ryszard Zembaczyński
Załącznik do
zarządzenia Nr
Prezydenta Miasta Opola
z dnia
Tryb działania Zespołu do weryfikacji projektów uchwał Rady Miasta Opola
-
W posiedzeniach Zespołu uczestniczą oprócz stałych członków naczelnicy wydziałów lub kierownicy samodzielnych referatów (wraz z osobami przez nich wytypowanymi), którzy są autorami projektów uchwał Rady Miasta będących przedmiotem obrad Zespołu.
-
Zespół zbiera się na 5 tygodni przed terminem każdej sesji zaplanowanej w ramowym planie sesji (we wtorek).
-
Projekt uchwały referuje naczelnik wydziału lub kierownik samodzielnego referatu odpowiedzialny za jej przygotowanie.
-
Zespół wprowadza ewentualne poprawki i korekty na oryginale projektu uchwały i uzasadnienia albo, w przypadku dużej liczby poprawek, dołącza je na osobnej karcie.
-
Projekt uchwały z wprowadzonymi poprawkami podpisuje przewodniczący i wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie Zespołu.
-
Przewodniczący Zespołu – radca prawny legislator w przypadku wątpliwości formalno-prawnych dołącza do projektu uchwały opinię na osobnej karcie.
-
Zespół sporządza i podpisuje listę pytań i wątpliwości, które mogą pojawić się w związku z projektem uchwały.
-
Kserokopię projektu uchwały, o którym mowa w pkt. 5 oraz listę, o której mowa w pkt. 7 otrzymuje na posiedzeniu Zespołu naczelnik wydziału lub kierownik samodzielnego referatu w celu naniesienia poprawek i przygotowania ostatecznej wersji projektu uchwały.
-
W przypadku występowania powtarzających się rażących błędów w toku przygotowy-wania projektów uchwał Rady Miasta, wynikających z niewiedzy, nieprzygotowania się lub niedbalstwa Zespół sporządzi raport w tym zakresie dla Prezydenta, co może stanowić podstawę ukarania.
Prezydent Miasta
Ryszard Zembaczyński