logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


Zespół Szkół Mechanicznych w Opolu

1. Status prawny lub forma prawna : gminna samorządowa jednostka budżetowa nie mająca osobowości prawnej.

2. Organy i osoby sprawujące w nich funkcje i ich kompetencje :

Organami szkoły są:

A. Dyrektor szkoły

B. Rada Pedagogiczna

C. Rada Szkoły

D. Rada Rodziców

E. Samorząd Uczniowski

A. DYREKTOR SZKOŁY - mgr inż. Bogusław Januszko

Dyrektor szkoły w ramach jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności sprawuje nadzór, kieruje i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno-gospodarczej szkoły oraz jest pracodawcą dla zatrudnionych pracowników.

Do kompetencji dyrektora szkoły w szczególności należą:

  1. kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,

  2. sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

  3. sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

  4. realizowanie uchwał Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,

  5. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Szkoły lub Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

  6. organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły,

  7. w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oraz po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty, ustalanie profili prowadzonych w liceum,

  8. w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oraz po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty, ustalanie zawodów prowadzonych w zasadniczej szkole zawodowej,

  9. w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oraz po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty, opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia oraz Powiatowego Urzędu Pracy ustalanie zawodów prowadzonych w technikum,

B. RADA PEDAGOGICZNA


  1. Rada Pedagogiczna szkoły jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

  3. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.

  4. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

  5. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

    1. zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły,

    2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

    3. podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły,

    4. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,

    5. występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub wicedyrektora,

    6. delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,

    7. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,

    8. wykonywanie kompetencji przewidzianych dla Rady Szkoły zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty,

    9. przygotowanie projektu statutu szkoły lub jego zmian i przedstawienie do uchwalenia Radzie Szkoły,

    10. podejmowanie uchwał w sprawie programu wychowawczego szkoły.

C. RADA SZKOŁY


  1. Dyrektor szkoły na wniosek dwóch spośród następujących podmiotów: Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego organizuje powstanie Rady Szkoły pierwszej kadencji. Członkowie wybierani są na walnych zgromadzeniach zgodnie z regulaminami tych podmiotów. Rada powinna liczyć co najmniej 6 osób. Kadencja Rady Szkoły trwa 3 lata.

  2. W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie:

    1. nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,

    2. rodzice wybrani przez ogół rodziców,

    3. uczniowie wybrani przez ogół uczniów.

  3. Rada Szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera swojego przewodniczącego. Zebrania Rady są protokołowane.

  4. Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:

    1. uchwala statut szkoły,

    2. przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły
      i opiniuje plan finansowy szkoły,

    3. może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami
      o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole.

    4. opiniuje plan pracy szkoły, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,

    5. z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,

    6. na wniosek Rady Pedagogicznej uchwala zmiany do statutu.

D. RADA RODZICÓW

 

  1. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów szkoły.

  2. Do kompetencji Rady Rodziców należy:

    1. występowanie do Rady Szkoły, Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami
      i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,

    2. udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,

    3. działanie na rzecz stałej poprawy bazy,

    4. pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi w celu wsparcia działalności szkoły,

    5. współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,

    6. współuczestniczenie w opracowaniu programu wychowawczego szkoły,

    7. opiniowanie programu wychowawczego,

    8. delegowanie przedstawiciela do składu komisji konkursowej na dyrektora szkoły.

  3. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin, który ustala między innymi:

    1. kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców,

    2. organy Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,

    3. tryb podejmowania uchwał,

    4. zasady wydatkowania funduszy.

  4. Projekt regulaminu opracowuje Rada Rodziców, a uchwala zwykłą większością głosów ogólne zebranie rodziców.

  5. Rodzice mają prawo do informacji na temat: statutu szkoły, regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania, stawianych uczniom wymagań edukacyjnych, postępów w nauce i zachowaniu uczniów.

E. SAMORZĄD UCZNIOWSKI


  1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

  2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

  3. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

  4. Samorząd przedstawia Radzie Szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski
    i opinie w zakresie realizacji praw uczniów, takich jak:

    1. prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,

    2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

    3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

    4. prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,

    5. prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
      w porozumieniu z dyrektorem,

    6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu,

    7. opiniowanie programu wychowawczego.


3. Organizacja :


  1. Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkół Mechanicznych

  2. Siedziba szkoły: Opole ul. Edmunda Osmańczyka 22

  3. Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i stemplach może być używany skrót: ZSM w Opolu.

  4. W skład Zespołu wchodzą następujące typy szkół:

    1. Technikum Mechaniczne na podbudowie szkoły podstawowej

    2. Liceum Zawodowe na podbudowie szkoły podstawowej

    3. Liceum Techniczne na podbudowie szkoły podstawowej

    4. Publiczne Liceum Profilowane Nr V

    5. Publiczne Technikum nr 4

    6. Publiczna Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 2

    7. Technikum Zawodowe dla Dorosłych na podbudowie szkoły zawodowej


Osobami sprawującymi funkcje kierownicze w Zespole Szkół Mechanicznych są :

  • wicedyrektor - mgr Ewa Panas,

  • wicedyrektor - mgr Andrzej Guzik,

  • kierownik szkolenia praktycznego – mgr Dariusz Medoliński,

  • główna księgowa - Helena Szczygielska

  • kierownik gospodarczy – mgr inż. Bożena Włodarczyk,

  • kierownik Internatu - mgr Jacek Ganczarski,

Szkoła prowadzi internat. Mieszkańcami internatu są uczniowie szkół miasta Opola.


4. Przedmiot działania i kompetencje :


  1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

  2. Szkoła wykonuje swoje zadania poprzez zapewnienie bezpłatnego i obowiązkowego nauczania
    w zakresie ramowych planów nauczania.

  3. Szkoła realizuje ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej ramowe plany nauczania, podstawy programowe przedmiotów obowiązkowych, zasady oceniania, klasyfikowania
    i promowania uczniów.

  4. Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły poprzez:

    1. atrakcyjny i nowatorski proces nauczania i wychowania,

    2. udział w zajęciach pozalekcyjnych i warsztatach językowych.

  5. Szkoła umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:

    1. poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,

    2. rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych,

    3. organizowanie zajęć z preorientacji zawodowej.

  6. Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku ucznia poprzez:

    1. zapewnienie uczniom szkoły odpowiednich warunków kształcenia i wychowania,

    2. systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,

    3. realizowanie programu wychowawczego szkoły.

  7. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz swoich możliwości poprzez:

    1. system zapomóg i stypendiów,

    2. usuwanie barier architektonicznych ( w miarę posiadanych środków finansowych),

  8. Szkoła zapewnia opiekę oraz dba o warunki sprzyjające prawidłowemu rozwojowi psycho - fizycznemu uczniów poprzez:

    1. prowadzenie wywiadów przez pedagoga i zespół wychowawczy, powołany przez Radę Pedagogiczną w celu poznania sytuacji życiowej i materialnej uczniów,

    2. organizowanie dla uczniów i rodziców pogadanek i wykładów prowadzonych przez psychologów i pedagogów nt. problemów życia psychicznego i metod wychowawczych,

    3. prowadzenie poradnictwa specjalistycznego oraz rozmów indywidualnych z uczniami mającymi problemy i z ich rodzicami,

    4. gromadzenie w bibliotece szkolnej lektury o tematyce pedagogicznej i psychologicznej, będącej do dyspozycji uczniów, nauczycieli i rodziców,

    5. udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

  9. Szkoła organizuje opiekę nad uczęszczającymi do szkoły uczniami niepełnosprawnymi poprzez:

    1. współpracę z jednostkami służby zdrowia w celu zapewnienia opieki zgodnie z ich zaleceniami,

    2. ułatwianie im funkcjonowania w szkolnej społeczności przy pomocy pielęgniarki, nauczycieli, uczniów i innych pracowników szkoły.

  10. Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów w wybranych dziedzinach poprzez:

    1. organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,

    2. organizowanie konkursów naukowych i artystycznych,

    3. promowanie uczestnictwa uczniów w formach wspomagających edukację i wychowanie uczniów.

  11. Uczniom szczególnie uzdolnionym szkoła umożliwia realizowanie indywidualnych programów nauczania oraz jej ukończenie w skróconym czasie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.

  12. Szkoła kształtuje postawy patriotyczne, poczucie tożsamości narodowej, językowej i religijnej oraz przynależności do społeczności międzynarodowej poprzez:

    1. ukazywanie dorobku cywilizacyjnego Polski i innych krajów,

    2. ukazywanie świata i miejsca człowieka w środowisku przyrodniczym, społecznym i kulturowym,

    3. wyzwalanie aktywności poznawczej i twórczej w procesie kształtowania ww. postaw, organizowanie:

      • imprez patriotycznych związanych z narodową tradycją, a także prezentujących wartości kultury europejskiej i światowej,

      • konkursów literackich, olimpiad przedmiotowych, artystycznych, sesji popularnonaukowych,

      • wystaw plastycznych, konkursów muzycznych, imprez regionalnych i innych.

  13. Szkoła organizuje opiekę zdrowotną w zakresie:

    1. udzielania doraźnej pomocy medycznej,

    2. dbałości o higienę i estetyczny wygląd uczniów,

    3. propagowania oświaty pro zdrowotnej.

  14. Szkoła może udzielać pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnych warunkach rodzinnych w ramach przyznanych środków na ten cel lub w drodze pozyskiwania środków pozabudżetowych.

  15. W planie pracy szkoły ustala się zasady współpracy z Miejską Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną wraz z zadaniami pedagoga i psychologa szkolnego.

  16. W miesiącu listopadzie każdego roku szkolnego organizuje się stały punkt doradztwa dla uczniów w wyborze przez nich dalszego kształcenia lub pracy. Zadania dla osób, które będą wykonywać zadania w zakresie doradztwa ustala dyrektor szkoły.


5. Struktura własnościowa : własność samorządowa

Nazwa dokumentu: Zespół Szkół Mechanicznych w Opolu
Osoba, która wprowadzała dane: Grzegorz Mroczek
Data wytworzenia informacji: 2003-07-01 10:49:11
Data udostępnienia informacji: 2003-07-01 10:49:11
Data ostatniej aktualizacji: 2003-07-01 10:50:57

Wersja do wydruku...

corner   corner