|
Zespół Szkół Mechanicznych w Opolu
1. Status prawny lub forma prawna : gminna samorządowa jednostka budżetowa nie mająca osobowości prawnej.
2. Organy i osoby sprawujące w nich funkcje i ich kompetencje :
Organami szkoły są:
A. Dyrektor szkoły
B. Rada Pedagogiczna
C. Rada Szkoły
D. Rada Rodziców
E. Samorząd Uczniowski
A. DYREKTOR SZKOŁY - mgr inż. Bogusław Januszko
Dyrektor szkoły w ramach jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności sprawuje nadzór, kieruje i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno-gospodarczej szkoły oraz jest pracodawcą dla zatrudnionych pracowników.
Do kompetencji dyrektora szkoły w szczególności należą:
-
kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
-
sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
-
sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
-
realizowanie uchwał Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
-
dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Szkoły lub Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
-
organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły,
-
w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oraz po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty, ustalanie profili prowadzonych w liceum,
-
w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oraz po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty, ustalanie zawodów prowadzonych w zasadniczej szkole zawodowej,
-
w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oraz po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty, opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia oraz Powiatowego Urzędu Pracy ustalanie zawodów prowadzonych w technikum,
B. RADA PEDAGOGICZNA
-
Rada Pedagogiczna szkoły jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
-
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
-
Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.
-
Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
-
Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
-
zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły,
-
zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
-
podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły,
-
ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
-
występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub wicedyrektora,
-
delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,
-
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
-
wykonywanie kompetencji przewidzianych dla Rady Szkoły zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty,
-
przygotowanie projektu statutu szkoły lub jego zmian i przedstawienie do uchwalenia Radzie Szkoły,
-
podejmowanie uchwał w sprawie programu wychowawczego szkoły.
C. RADA SZKOŁY
-
Dyrektor szkoły na wniosek dwóch spośród następujących podmiotów: Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego organizuje powstanie Rady Szkoły pierwszej kadencji. Członkowie wybierani są na walnych zgromadzeniach zgodnie z regulaminami tych podmiotów. Rada powinna liczyć co najmniej 6 osób. Kadencja Rady Szkoły trwa 3 lata.
-
W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie:
-
nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
-
rodzice wybrani przez ogół rodziców,
-
uczniowie wybrani przez ogół uczniów.
-
Rada Szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera swojego przewodniczącego. Zebrania Rady są protokołowane.
-
Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
-
uchwala statut szkoły,
-
przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły i opiniuje plan finansowy szkoły,
-
może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole.
-
opiniuje plan pracy szkoły, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,
-
z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
-
na wniosek Rady Pedagogicznej uchwala zmiany do statutu.
D. RADA RODZICÓW
-
Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów szkoły.
-
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
-
występowanie do Rady Szkoły, Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
-
udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,
-
działanie na rzecz stałej poprawy bazy,
-
pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi w celu wsparcia działalności szkoły,
-
współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
-
współuczestniczenie w opracowaniu programu wychowawczego szkoły,
-
opiniowanie programu wychowawczego,
-
delegowanie przedstawiciela do składu komisji konkursowej na dyrektora szkoły.
-
Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin, który ustala między innymi:
-
kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców,
-
organy Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,
-
tryb podejmowania uchwał,
-
zasady wydatkowania funduszy.
-
Projekt regulaminu opracowuje Rada Rodziców, a uchwala zwykłą większością głosów ogólne zebranie rodziców.
-
Rodzice mają prawo do informacji na temat: statutu szkoły, regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania, stawianych uczniom wymagań edukacyjnych, postępów w nauce i zachowaniu uczniów.
E. SAMORZĄD UCZNIOWSKI
-
Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
-
Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
-
Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
-
Samorząd przedstawia Radzie Szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie w zakresie realizacji praw uczniów, takich jak:
-
prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
-
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
-
prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
-
prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
-
prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
-
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu,
-
opiniowanie programu wychowawczego.
3. Organizacja :
-
Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkół Mechanicznych
-
Siedziba szkoły: Opole ul. Edmunda Osmańczyka 22
-
Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i stemplach może być używany skrót: ZSM w Opolu.
-
W skład Zespołu wchodzą następujące typy szkół:
-
Technikum Mechaniczne na podbudowie szkoły podstawowej
-
Liceum Zawodowe na podbudowie szkoły podstawowej
-
Liceum Techniczne na podbudowie szkoły podstawowej
-
Publiczne Liceum Profilowane Nr V
-
Publiczne Technikum nr 4
-
Publiczna Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 2
-
Technikum Zawodowe dla Dorosłych na podbudowie szkoły zawodowej
Osobami sprawującymi funkcje kierownicze w Zespole Szkół Mechanicznych są :
-
wicedyrektor - mgr Ewa Panas,
-
wicedyrektor - mgr Andrzej Guzik,
-
kierownik szkolenia praktycznego – mgr Dariusz Medoliński,
-
główna księgowa - Helena Szczygielska
-
kierownik gospodarczy – mgr inż. Bożena Włodarczyk,
-
kierownik Internatu - mgr Jacek Ganczarski,
Szkoła prowadzi internat. Mieszkańcami internatu są uczniowie szkół miasta Opola.
4. Przedmiot działania i kompetencje :
-
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
-
Szkoła wykonuje swoje zadania poprzez zapewnienie bezpłatnego i obowiązkowego nauczania w zakresie ramowych planów nauczania.
-
Szkoła realizuje ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej ramowe plany nauczania, podstawy programowe przedmiotów obowiązkowych, zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
-
Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły poprzez:
-
atrakcyjny i nowatorski proces nauczania i wychowania,
-
udział w zajęciach pozalekcyjnych i warsztatach językowych.
-
Szkoła umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:
-
poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,
-
rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
-
organizowanie zajęć z preorientacji zawodowej.
-
Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku ucznia poprzez:
-
zapewnienie uczniom szkoły odpowiednich warunków kształcenia i wychowania,
-
systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
-
realizowanie programu wychowawczego szkoły.
-
Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz swoich możliwości poprzez:
-
system zapomóg i stypendiów,
-
usuwanie barier architektonicznych ( w miarę posiadanych środków finansowych),
-
Szkoła zapewnia opiekę oraz dba o warunki sprzyjające prawidłowemu rozwojowi psycho - fizycznemu uczniów poprzez:
-
prowadzenie wywiadów przez pedagoga i zespół wychowawczy, powołany przez Radę Pedagogiczną w celu poznania sytuacji życiowej i materialnej uczniów,
-
organizowanie dla uczniów i rodziców pogadanek i wykładów prowadzonych przez psychologów i pedagogów nt. problemów życia psychicznego i metod wychowawczych,
-
prowadzenie poradnictwa specjalistycznego oraz rozmów indywidualnych z uczniami mającymi problemy i z ich rodzicami,
-
gromadzenie w bibliotece szkolnej lektury o tematyce pedagogicznej i psychologicznej, będącej do dyspozycji uczniów, nauczycieli i rodziców,
-
udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
-
Szkoła organizuje opiekę nad uczęszczającymi do szkoły uczniami niepełnosprawnymi poprzez:
-
współpracę z jednostkami służby zdrowia w celu zapewnienia opieki zgodnie z ich zaleceniami,
-
ułatwianie im funkcjonowania w szkolnej społeczności przy pomocy pielęgniarki, nauczycieli, uczniów i innych pracowników szkoły.
-
Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów w wybranych dziedzinach poprzez:
-
organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
-
organizowanie konkursów naukowych i artystycznych,
-
promowanie uczestnictwa uczniów w formach wspomagających edukację i wychowanie uczniów.
-
Uczniom szczególnie uzdolnionym szkoła umożliwia realizowanie indywidualnych programów nauczania oraz jej ukończenie w skróconym czasie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
-
Szkoła kształtuje postawy patriotyczne, poczucie tożsamości narodowej, językowej i religijnej oraz przynależności do społeczności międzynarodowej poprzez:
-
ukazywanie dorobku cywilizacyjnego Polski i innych krajów,
-
ukazywanie świata i miejsca człowieka w środowisku przyrodniczym, społecznym i kulturowym,
-
wyzwalanie aktywności poznawczej i twórczej w procesie kształtowania ww. postaw, organizowanie:
-
imprez patriotycznych związanych z narodową tradycją, a także prezentujących wartości kultury europejskiej i światowej,
-
konkursów literackich, olimpiad przedmiotowych, artystycznych, sesji popularnonaukowych,
-
wystaw plastycznych, konkursów muzycznych, imprez regionalnych i innych.
-
Szkoła organizuje opiekę zdrowotną w zakresie:
-
udzielania doraźnej pomocy medycznej,
-
dbałości o higienę i estetyczny wygląd uczniów,
-
propagowania oświaty pro zdrowotnej.
-
Szkoła może udzielać pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnych warunkach rodzinnych w ramach przyznanych środków na ten cel lub w drodze pozyskiwania środków pozabudżetowych.
-
W planie pracy szkoły ustala się zasady współpracy z Miejską Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną wraz z zadaniami pedagoga i psychologa szkolnego.
-
W miesiącu listopadzie każdego roku szkolnego organizuje się stały punkt doradztwa dla uczniów w wyborze przez nich dalszego kształcenia lub pracy. Zadania dla osób, które będą wykonywać zadania w zakresie doradztwa ustala dyrektor szkoły.
5. Struktura własnościowa : własność samorządowa
Nazwa dokumentu: | Zespół Szkół Mechanicznych w Opolu | Osoba, która wprowadzała dane: | Grzegorz Mroczek | Data wytworzenia informacji: | 2003-07-01 10:49:11 | Data udostępnienia informacji: | 2003-07-01 10:49:11 | Data ostatniej aktualizacji: | 2003-07-01 10:50:57 |
Wersja do wydruku...
|