REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU MIASTA OPOLA
SPIS TREŚCI
DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
DZIAŁ II
ZASADY KIEROWANIA URZĘDEM
Rozdział 1
Kierownictwo Urzędu
Rozdział 2
Zasady podpisywania dokumentów
DZIAŁ III
ORGANIZACJA URZĘDU
Rozdział 1
Struktura organizacyjna Urzędu
Rozdział 2
Naczelnicy wydziałów
Rozdział 3
Zadania wspólne wydziałów
Rozdział 4
Zasady realizacji zadań
Rozdział 5
Zakresy działania wydziałów i samodzielnych stanowisk pracy
DZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Regulamin organizacyjny zwany dalej Regulaminem ustala organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miasta Opola.
2. Regulamin dotyczy wszystkich stanowisk pracy oraz wszystkich komórek organizacyjnych Urzędu.
3. Postanowienia Regulaminu nie obejmują miejskich jednostek organizacyjnych oraz powiatowych służb, inspekcji i straży, co do których obowiązują przepisy i ustalenia odrębne.
§ 2
1. Użyte w Regulaminie następujące określenia oznaczają:
1) Miasto – gminę - miasto na prawach powiatu Opole,
2) Rada – Radę Miasta Opola,
3) Prezydent – Prezydenta Miasta Opola,
4) Urząd – Urząd Miasta Opola,
5) kierownictwo – Prezydenta, powołanych przez Prezydenta zastępców Prezydenta oraz powołanych przez Radę Sekretarza Miasta i Skarbnika Miasta,
6) wydział – samodzielną komórkę organizacyjną Urzędu (wydział, biuro, samodzielny referat, Urząd Stanu Cywilnego, Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności, Zespół Radców Prawnych),
7) samodzielne stanowisko pracy - Miejskiego Rzecznika Konsumentów, Rzecznika Prasowego Prezydenta, Asystenta Prezydenta, Służbę BHP,
8) naczelnik – osobę kierującą wydziałem, z wyjątkiem koordynatora Zespołu Radców Prawnych,
9) szkoła – przedszkole, publiczną szkołę podstawową, gimnazjum lub szkołę ponadgimnazjalną, prowadzone przez Miasto Opole.
2. Używane skróty oznaczają:
1) FS – Fundusz Spójności,
2) JRP – Jednostka Realizująca Projekt,
3) BHP – Bezpieczeństwo i Higiena Pracy.
§ 3
Urząd realizuje zadania:
1) własne gminy i miasta na prawach powiatu,
2) z zakresu administracji rządowej zlecone ustawami,
3) powierzone na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej,
4) wynikające z ustaw szczególnych,
5) wynikające z aktów prawnych wydawanych przez Radę i Prezydenta.
DZIAŁ II
ZASADY KIEROWANIA URZĘDEM
Rozdział 1
Kierownictwo Urzędu
§ 4
1. Kierownikiem Urzędu jest Prezydent.
2. Prezydent kieruje Urzędem przy pomocy zastępców Prezydenta, Sekretarza Miasta i Skarbnika Miasta.
3. Prezydent określa podział nadzoru kierownictwa nad wydziałami Urzędu oraz miejskimi jednostkami organizacyjnymi w drodze zarządzenia.
4. W czasie nieobecności Prezydenta, zastępuje go wyznaczony zastępca na podstawie pisemnego upoważnienia.
§ 5
Do zadań Prezydenta jako kierownika Urzędu należy:
1) zapewnienie wykonywania zadań wynikających z przepisów prawa,
2) zapewnienie realizacji zadań Urzędu określonych w Regulaminie organizacyjnym,
3) zapewnienie skutecznej kontroli realizacji ustalonych zadań i przestrzegania przepisów prawa,
4) organizacja i zapewnienie funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej w Urzędzie oraz miejskich jednostkach organizacyjnych, określonego w Regulaminie kontroli,
5) dokonywanie podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności między swych zastępców, Sekretarza Miasta i Skarbnika Miasta, koordynowanie ich działalności i przy ich pomocy nadzorowanie i kierowanie pracą naczelników wydziałów,
6) określenie wykazu stanowisk kierowniczych w wydziałach w drodze decyzji,
7) wydawanie przepisów związanych z organizacją i funkcjonowaniem Urzędu,
8) ustalenie zasad porządku i dyscypliny pracy w Regulaminie pracy,
9) realizacja zadań polityki kadrowej, dbanie o należyty dobór pracowników i podnoszenie ich kwalifikacji,
10) ustalenie zasad nagradzania pracowników Urzędu w Regulaminie nagród,
11) określanie dni i godzin pracy Urzędu w drodze zarządzenia,
12) powoływanie zespołów roboczych.
§ 6
Zastępcy Prezydenta w powierzonym im zakresie koordynują i nadzorują wykonywanie zadań przez wydziały i miejskie jednostki organizacyjne.
§ 7
1. Sekretarz Miasta zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu oraz prowadzi inne powierzone sprawy w zakresie ustalonym przez Prezydenta, w szczególności:
1) nadzorowanie organizacji pracy Urzędu,
2) przyjmowanie ustnego oświadczenia ostatniej woli spadkodawcy,
3) koordynowanie prac związanych z wyborami.
2. Sekretarz Miasta pełni funkcję Pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością.
§ 8
1. Skarbnik Miasta organizuje i nadzoruje opracowywanie projektu budżetu, zapewnia prawidłową jego realizację i czuwa nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej.
2. Do zadań Skarbnika Miasta w szczególności należy:
1) prowadzenie gospodarki finansowej Miasta polegającej zwłaszcza na wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi i zapewnianiu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Miasto,
2) analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Miasta,
3) dokonywanie kontroli finansowych, ustalanie obiegu dokumentów finansowych,
4) prowadzenie księgowości i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający ochronę mienia będącego w posiadaniu Miasta oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie,
5) udzielanie kontrasygnaty oraz informowanie Rady o odmowie złożenia kontrasygnaty,
6) ścisła współpraca z Pełnomocnikiem ds. Realizacji Projektu FS w zakresie spraw finansowo - księgowych związanych z realizacją Projektu pn.