Żłobek Nr 4 w Opolu
1.Status prawny lub forma prawna
Żłobek Nr 4 w Opolu jest gminną samorządową jednostką budżetową, która działa w oparciu o:
Ustawę z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz.408 z póź. zm)
Ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U.z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z póź. zm.)
Ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych(Dz. U. Nr 155, poz.1014)
Inne przepisy dotyczące zakładów opieki zdrowotnej i jednostek budżetowych
Żłobek Nr 4 w Opolu nie posiada osobowości prawnej.
2.Organizacja
Podstawową jednostką organizacyjną żłobka jest grupa rozwojowa złożona z dzieci w tym samym i zbliżonym wieku.
Żłobek pracuje w grupach rozwojowych:
Grupa I od 6 m-cy – 18 m-cy -15 dzieci
Grupa II od 18 m-cy - 24 m-cy -30 dzieci
Grupa III od 24 m-cy - 36 m-cy -35 dzieci
Liczba miejsc przygotowanych wynosi 80.
Żłobek działa na zasadzie powszechnej dostępności. Czas pracy żłobka w ciągu dnia i w ciągu roku dostosowany jest do potrzeb środowiska i uwzględnia dobro dziecka. Dzienny czas pracy żłobka wynosi 10,5 godz.
3.Przedmiot działania i kompetencje
Przedmiotem działania żłobka jest sprawowanie opieki zdrowotnej i wychowawczej nad dzieckiem do lat trzech.
W Żłobku Nr 4 w Opolu zatrudnia się w etatach:
- mgr pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej - 3
dyplomowane opiekunki dziecięce - 5
pielęgniarki - 2
lekarz medycyny - 1/2
personel niższy (salowe) - 5
pracownicy obsługi - 4,5
administracja - 2
obsługa ekonomiczno-administracyjna - 5
(pracuje na rzecz wszystkich żłobków)
Personel żłobka wciąż podnosi swoje kwalifikacje zawodowe.
4.Organy i osoby sprawujące w nich funkcje i ich kompetencje.
Organami żłobka są: dyrektor żłobka i komitet rodzicielski
Do obowiązków dyrektora żłobka należy:
reprezentowanie żłobka na zewnątrz oraz kierowanie bieżącą działalnością opiekuńczo-wychowawczą, zdrowotną i administracyjną
sprawowanie nadzoru merytorycznego
sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków prawidłowego rozwoju psycho-fizycznego dzieci poprzez działanie prozdrowotne
dysponowanie środkami finansowymi żłobka oraz organizowanie administracyjnej i gospodarczej obsługi żłobka
współdziałanie z innymi zakładami opieki zdrowotnej i przedszkolami
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych
W celu pełnej realizacji zadań statutowych Dyrektor żłobka współpracuje z rodzicami dzieci.
Rodzice na zebraniu ogólnym wybierają swoich przedstawicieli, działających pod nazwą
Komitetu Rodzicielskiego.
Rodzice i pracownicy żłobka współdziałają ze sobą w sprawach opieki, wychowania i zdrowia dzieci bieżąco, okresowo i okazjonalnie.
W tym celu:
dyrektor zapoznaje rodziców z organizacją pracy żłobka
personel fachowy zapoznaje rodziców z miesięcznymi planami pracy w danej grupie oraz ustala raz w tygodniu stałą godzinę spotkań z rodzicami w grupie organizuje się zebrania z rodzicami, zajęcia otwarte i uroczystości w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy opiekuńczo-wychowawcze i zdrowotne.
W celu wspierania działalności statutowej żłobka, komitet rodzicielski gromadzi fundusze ze składek oraz innych źródeł.
5.6.Struktura własności i majątek, którym dysponują.
Organem założycielskim jest Rada Miasta Opola. Żłobek jako samorządowa jednostka nie posiada własnego majątku. Budynek w którym mieści się placówka jest własnością gminy Opole, oddanym Decyzją GNG i K -JO-72244135/2002r. Zarządu Miasta Opola z dnia
25.10.2002 w trwały zarząd na rzecz żłobka do prowadzenia działalności statutowej.