logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


SPRAWOZDANIE Z AUDYTU

Nazwa zadania audytowego: Ocena systemu kadrowego

Nr zadania audytowego: 7/2006

Nazwa i adres jednostki audytowanej: Urząd Miasta Opola, Referat Kadr w Wydziale OR

Zespół audytorów i nr up.:

Marek Żywicki – Kierownik Referatu Audytu Wewnętrznego, nr up. 16/2006

Olga Sima – młodszy referent, nr up. 17/2006

Wykonał: Marek Żywicki ,

Zatwierdził: Radosław Stanek

STRESZCZENIE

 

 

Zgodni e z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu Miasta Opola główne zadania związane z funkcjonowaniem systemu kadr zostały przypisane Referatowi Kadr w Wydziale Organizacyjnym. Aktualnie w Referacie zatrudnionych jest 7 osób (7 etatów). Wydział Organizacyjny nadzorowany jest przez Sekretarza Miasta.

Zespół audytowy przeprowadził kilkanaście badań i testów (wywiady z audytowanymi dokumentowane w Kwestionariuszach kontroli wewnętrznej, testy przeglądowe, testy zgodności i rzeczywiste). Wyniki badań wykazały, że funkcjonowanie badanego systemu jest zgodne z obowiązującymi przepisami, a audytorzy nie stwierdzili uchybień w zakresie legalności. Na podstawie uzyskanych wyników audytorzy stwierdzili, że system kadrowy w Urzędzie Miasta jest kreowany w dużym stopniu przez kierowników komórek organizacyjnych, jednak ostateczną decyzję podejmuje Prezydent Miasta. Badany obszar, w opinii audytorów uzyskał ogólną ocenę pozytywną, pomimo, iż w toku audytu stwierdzono kilka uchybień negatywnie wpływających na powyższą ocenę. Jednak stwierdzone nieprawidłowości nie miały bezpośredniego wpływu na funkcjonowanie systemu jako całości. Zgodnie z obowiązującymi w Urzędzie wewnętrznymi uregulowaniami, system kadrowy funkcjonuje jako obsługa kadrowa zatrudnionych w nim urzędników.

W celu poprawy sytuacji oraz w zakresie doradczym audytorzy wydali łącznie 6 rekomendacji. Obszarem, w którym audytorzy stwierdzili najwięcej uchybień jest proces dotyczący używania samochodów prywatnych do celów służbowych. Konsekwencją tego są błędne wypłaty ryczałtów z tego tytułu. Z uwagi na fakt, iż opisywany obszar dotyczy także pionu finansowo – księgowego, audytorzy nie obniżyli swojej oceny w zakresie legalności systemu kadrowego w Urzędzie Miasta. W ocenie audytorów pozostałe obszary zadań kadrowych funkcjonują w sposób prawidłowy. Audytorzy pozytywnie ocenili sposób prowadzenia i jakość dokumentacji kadrowej, oraz przeprowadzanie procesów naboru na wolne stanowiska w Urzędzie Miasta.

 

 

I.         CEL

 

Celem niniejszego audytu jest zbadanie legalności i skuteczności działania systemu kadrowego funkcjonującego w Urzędzie Miasta Opola, ze szczególnym zwróceniem uwagi na działania podejmowane w celu uzyskania wysokiej skuteczności w procesie nadzoru i monitoringu procesu zatrudniania oraz realizowania stosunku pracy.

 

 

 

II.      ZAKRES:

 

·          Podmiotowy:

 

Audyt został przeprowadzony w Wydziale Organizacyjnym, Referacie Kadr.

 

 

·          Przedmiotowy:

 

Przeprowadzenie audytu miało na celu sprawdzenie legalności i efektywności funkcjonowania procesów kadrowych w trakcie i po rekrutacji.

 

 

 

III.    OBIEKTY AUDYTU

 

1.  Ocena uwarunkowań organizacyjnych systemu kadrowego pod względem legalności;

 

2.  Analiza i ocena efektywności zarządzania kadrowego w Urzędzie Miasta;

 

 

 

IV.   ANALIZA RYZYKA

 

Określone wyżej obiekty audytu są zbieżne z obszarami ryzyk zdefiniowanymi na podstawie profesjonalnej wiedzy audytorów w zakresie przedmiotowym realizowanego zadania audytowego. Przyjmując taki zakres ryzyk zespół audytowy zwrócił szczególną uwagę na ryzyka związane z:

 

1.      niewydolnością systemu z przyczyn organizacyjnych, skutkującą niezgodnym z przepisami funkcjonowaniem systemu kadrowego w Urzędzie (OBIEKT 1);

 

2.      nie spełnianiem wymogów legalności i wygody obsługi przez wykorzystywany programu komputerowego (OBIEKT 1);

 

3.      niską skutecznością rekrutacji (OBIEKT 2);

 

4.      niską jakością systemu ocen pracowniczych (OBIEKT 2);

 

5.      mało skutecznym, lub brakiem systemu podnoszenia kwalifikacji (OBIEKT 2);

 

6.      brakiem systemu motywacji skutkującym niskim zaangażowaniem pracowników w wykonywaniu obowiązków (OBIEKT 2).

 

 

Analiza ww. ryzyk została przedstawiona w poniższej tabeli:

 

 

Obiekty audytu

 

Jednostka Audyto-wana

 

Kategorie ryzyk

 

Końcowa ocena ryzyka

 

Istotność

 

Jakość zarządza– nia

 

Kontrola wew.

 

Czynniki zewn.

 

Opera- cyjne

 

0,20

 

0,20

 

0,25

 

0,15

 

0,20

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

 

Obiekt 1

 

 

 

4

 

4

 

2

 

3

 

2

 

80,00 %

 

 

Obiekt 2

 

 

 

3

 

4

 

4

 

2

 

3

 

81,25 %

 

 

W wyniku przeprowadzonej analizy zespół audytorów stwierdził, że oba obiekty charakteryzują się podobnym poziomem ryzyka. Wyższym ryzykiem charakteryzuje się obiekt 2 (81,25%), nieco niższym obiekt 1 (80%). Audytorzy stwierdzają, że w obu obiektach na materializację ryzyk największy wpływ mają czynniki istotności, jakości zarządzania i kontroli wewnętrznej. Prawidłowe funkcjonowanie obu obiektów związane jest ze skutecznym doborem kadr, efektywnym wykonywaniem przez nich obowiązków, odpowiednim poziomem posiadanych kwalifikacji i cech osobowościowych, dlatego też obiekty te cechują się wysokim poziomem ryzyka związanego z jakością zarządzania.

 

W badaniach audytowych należy zatem traktować oba obiekty łącznie. Biorąc pod uwagę badany system i dostępne zasoby Referatu Audytu Wewnętrznego, audytorzy postanowili poddać audytowi ww. obiekty.

 

        

 

Przewidywana metodyka:

 

1.   Testy przeglądowe – identyfikacja zasad funkcjonowania badanego systemu i jego podsystemów oraz potwierdzenie istnienia (lub nie) kontroli poprzez użycie niżej wymienionych technik:

 

a)       zapoznanie się z dokumentami służbowymi,

 

b)       uzyskiwania wyjaśnień i informacji od pracowników audytowanej jednostki
w oparciu o Kwestionariusze kontroli wewnętrznej.

 

2.   Testy zgodności – analiza wszystkich zidentyfikowanych procedur w celu oceny stopnia i zakresu ich stosowania poprzez użycie niżej wymienionych technik:

 

a)      porównanie określonych zbiorów danych z kryteriami ustalonymi przez audytorów;

 

b)      sprawdzenie rzetelności informacji oraz jej porównanie z informacją zewnętrzną.

 

3.   Testy rzeczywiste wydajności (efektywności).

 

 

 

V. TERMIN

 

Zadanie audytowe przeprowadzono w okresie od 16.01.-16.05.2007 r.

 

 

 

VI. USTALENIA

 

 

1.    Obiekt 1

 

Ocena uwarunkowań organizacyjnych systemu kadrowego pod względem legalności.

 

 

1.1. Kryteria szczegółowe

 

1.1.1. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U.96.62.286), pracodawca jest zobowiązany do założenia i prowadzenia oddzielnie dla każdego pracownika akt osobowych składających się z 3 części, oznaczonych literami A, B oraz C.

 

1)  w części A - dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie;

 

2)  w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika, w tym:

 

·       umowę o pracę, a jeżeli umowa nie została zawarta na piśmie - potwierdzenie ustaleń co do rodzaju umowy oraz jej warunków, a także zakres czynności (zakres obowiązków), jeżeli pracodawca dodatkowo w tej formie określił zadania pracownika wynikające z umowy o pracę,

 

·       pisemne potwierdzenie zapoznania się przez pracownika z przepisami i informacjami określonymi w § 3 oraz zaświadczenia o ukończeniu wymaganego szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

 

·       oświadczenie pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka, o którym mowa w art. 148 pkt 3, art. 178 § 2 i art. 188 Kodeksu pracy, o zamiarze lub o braku zamiaru korzystania z uprawnień określonych w tych przepisach,

 

·       dokumenty dotyczące powierzenia pracownikowi mienia z obowiązkiem zwrotu albo rozliczenia się,

 

·       dokumenty związane z podnoszeniem przez pracownika kwalifikacji zawodowych,

 

·       oświadczenia dotyczące wypowiedzenia pracownikowi warunków umowy o pracę lub zmiany tych warunków w innym trybie,

 

·       dokumenty związane z przyznaniem pracownikowi nagrody lub wyróżnienia oraz wymierzeniem kary porządkowej,

 

·       pisma dotyczące udzielenia pracownikowi urlopu wychowawczego oraz urlopu bezpłatnego, dokumenty związane z obniżeniem wymiaru czasu pracy, w przypadku określonym w art. 1867 Kodeksu pracy,

 

·       orzeczenia lekarskie wydane w związku z przeprowadzonymi badaniami okresowymi i kontrolnymi,

 

·       umowę o zakazie konkurencji, jeżeli strony zawarły taką umowę w okresie pozostawania w stosunku pracy,

 

·       wnioski pracownika dotyczące ustalenia indywidualnego rozkładu jego czasu pracy (art. 142 Kodeksu pracy), stosowania do niego systemu skróconego tygodnia pracy (art. 143 Kodeksu pracy), a także stosowania do niego systemu czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta (art. 144 Kodeksu pracy),

 

·       wniosek pracownika o poinformowanie właściwego inspektora pracy o zatrudnianiu pracowników pracujących w nocy oraz kopię informacji w tej sprawie skierowanej do właściwego inspektora pracy,

 

·       korespondencję z reprezentującą pracownika zakładową organizacją związkową we wszystkich sprawach ze stosunku pracy wymagających współdziałania pracodawcy z tą organizacją lub innymi podmiotami konsultującymi sprawy ze stosunku pracy,

 

·       kopię zawia dom ienia powiatowego urzędu pracy o zatrudnieniu pracownika, uprzednio zarejestrowanego jako osoba bezrobotna,

 

·       informacje dotyczące wykonywania przez pracownika powszechnego obowiązku obrony;

 

3) w części C - dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia, w tym:

 

·       oświadczenie o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę,

 

·       dotyczące żądania wydania świadectwa pracy (art. 97 § 11 Kodeksu pracy) oraz związane z niewypłaceniem pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy (art. 171 § 3 Kodeksu pracy),

 

·       kopię wydanego pracownikowi świadectwa pracy,

 

·       potwierdzenie dokonania czynności związanych z zajęciem wynagrodzenia za pracę w związku z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym (art. 884 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego),

 

·       umowę o zakazie konkurencji po rozwiązaniu stosunku pracy, jeżeli strony zawarły taką umowę,

 

·       orzeczenia lekarskie wydane w związku z przeprowadzonymi badaniami okresowymi po rozwiązaniu stosunku pracy.

 

Zgodnie z § 6 ust.3 przedmiotowego rozporządzenia, dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych pracowników powinny być ułożone w porządku chronologicznym oraz ponumerowane; każda z tych części powinna zawierać pełny wykaz znajdujących się w nich dokumentów.

 

Dodatkowo § 1 ust. 3 zobowiązuje pracodawcę do przechowywania w aktach osobowych jedynie odpisów lub kopii składanych dokumentów.

 

 

1.1.2. Kwestie wydawania oraz prawidłowości świadectw pracy regulują przepisy Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.98.21.94) art. 97 oraz art. 30 § 1, które stanowią, iż:

 

·       w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy,

 

·       w świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach,

 

·       pracownik może w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa,

 

·       umowa o pracę rozwiązuje się na mocy porozumienia stron, przez oświadczenie jednej ze stron, z upływem czasu, na który była zawarta.

 

Szczegółowe uregulowanie treści świadectwa pracy oraz sposobu jego wydawania stanowi Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania, które stanowi, że:

 

·       pracodawca wydaje świadectwo pracy bezpośrednio pracownikowi albo osobie upoważnionej przez pracownika na piśmie - w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy,

 

·       jeżeli wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej nie jest możliwe, pracodawca, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy, przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem poczty, albo doręcza go w inny sposób,

 

·       pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie o negatywnym wyniku rozpatrzenia wniosku o sprostowanie świadectwa pracy w ciągu 7 dni od dnia otrzymania tego wniosku. W razie uwzględnienia wniosku, pracodawca wydaje pracownikowi w tym terminie nowe świadectwo pracy.

 

 

1.1.3. Treść umowy o pracę regulują przepisy Kodeksu Pracy. Zgodnie z art. 29 § 1 Kodeksu Pracy (Dz.U.98.21.94), umowa o pracę powinna zawierać następujące elementy:

 

·          rodzaj pracy,

 

·          miejsce wykonywania pracy,

 

·          wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,

 

·          wymiar czasu pracy,

 

·          termin rozpoczęcia pracy.

 

 

1.1.4. Na pracodawcę nałożony jest – wynikający z art. 29 § 3 Kodeksu Pracy - obowiązek pisemnego informowania pracownika o:

 

·          obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

 

·          częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

 

·          wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

 

·          obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę.

 

W badaniach audytorzy uwzględnili także wywiązywanie się pracodawcy z obowiązku dostarczenia przedmiotowej informacji pracownikowi w terminie nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę.

 

1.1.5. Wysokość wynagrodzeń oraz dodatków funkcyjnych pracowników zatrudnionych w Urzędzie musi być zgodna z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (DZ.U.05.146.1223), ze szczególnym uwzględnieniem:

 

·Tabeli Miesięcznych Kwot Wynagrodzenia Zasadniczego stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia,

 

·Tabeli Stawek Dodatku Funkcyjnego stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia:

 

                  

 

Kategoria zaszeregowania

 

Kwota w złotych

 

I

 

800 – 1.080

 

II

 

810 – 1.130

 

III

 

820 – 1.180

 

IV

 

830 – 1.240

 

V

 

840 – 1.320

 

VI

 

850 - 1.430

 

VII

 

860 – 1.560

 

VIII

 

870 – 1.690

 

IX

 

890 – 1.820

 

X

 

910 – 1.950

 

XI

 

940 – 2.080

 

XII

 

970 – 2.210

 

XIII

 

1.000 – 2.340

 

XIV

 

1.040 – 2.510

 

XV

 

1.080 – 2.840

 

XVI

 

1.120 – 3.180

 

XVII

 

1.160 – 3.520

 

XVIII

 

1.210 – 3.860

 

XIX

 

1.260 – 4.210

 

XX

 

1.320 – 4.560

 

XXI

 

1.390 – 4.920

 

XXII

 

1.460 - 5.280

 

 

 

 

1.1.6. Zasady używania samochodów prywatnych do celów służbowych uregulowane są w rozporządzeniu Ministra Finansów z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U.02.27.271). W badaniach audytorzy uwzględnili następujące kryteria:

 

·          zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych, następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej między pracodawcą a pracownikiem (§ 1 ust. 1),

 

·          zwrot kosztów następuje według stawek za 1 kilometr przebiegu samochodu (§ 2 ust. 1):

 

a) o pojemności skokowej silnika do 900 cm

Osoba, która wytworzyła informację: Marcin Lontkowski
Osoba, która odpowiada za treść: Marcin Lontkowski
Osoba, która wprowadzała dane: Marcin Lontkowski
Data wytworzenia informacji: 2007-08-29 09:46:49
Data udostępnienia informacji: 2007-08-29 09:46:49
Data ostatniej aktualizacji: 2007-08-29 11:38:13

Wersja do wydruku...

corner   corner