logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 21
im. Obrońców Pokoju
w Opolu

I. STATUS PRAWNY
Publicznej Szkoły Podstawowej nr 21 w Opolu (na podstawie Statutu PSP nr 21)

AKT ZAŁOŻYCIELSKI PSP NR 21 W OPOLU UCHWAŁA RADY MIASTA OPOLA NR X / 150/99 z dn. 27.05.1999r. na podstawie art. 5 ustęp 2 pkt. 1 i art. 58 ust. 1 , 2 i 6 Ustawy z dn. 7.09.1991r. o Systemie oświaty.
§ 1
1. Szkoła nosi nazwę - Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 21.
2. Siedzibą Szkoły jest miasto Opole, ul. Sienkiewicza 4-6.

§ 2

1. Szkole nadano imię "Obrońców Pokoju".
2. W pracy wychowawczej i dydaktycznej szkoły jest w różnych formach krzewiona idea Pokoju.

§ 3

1. Pełne brzmienie nazwy Szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 21 im. "Obrońców Pokoju" w Opolu, ul. Sienkiewicza 4-6.
2. Na pieczęciach, stemplach, odznakach honorowych jest używane pełne brzmienie nazwy szkoły.
3. Szkoła ma własny sztandar i odznakę honorową.
Opis sztandaru i odznaki określa załącznik nr 1 do Statutu.

§ 4

1. Czas trwania cyklu kształcenia w szkole wynosi 6 lat.
2. Organem prowadzącym szkołę jest Miasto Opole.
3. W szkole odbywają się zajęcia dydaktyczno - wychowawcze dla studentów Uniwersytetu Opolskiego na podstawie corocznie zatwierdzanych umów między szkołą i Uniwersytetem.
4. Szkoła jest członkiem Klubu Przodujących Szkół od grudnia 1988r.
5. Szkoła realizuje zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w toku jednolitego, obowiązującego cyklu nauczania oraz obowiązującej struktury organizacyjnej.
6. Szkoła jest jednostką budżetową.
7. W szkole mogą być tworzone środki specjalne.
8. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej regulują odrębne przepisy.
9. Szkola prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
 
 
II. ORGANIZACJA SZKOŁY

§ 13

Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 14

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w każdym roku szkolnym opracowuje dyrektor szkoły w arkuszu organizacji szkoły, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku. Podstawą do jego sporządzenia jest plan nauczania oraz plan finansowy.
2. W arkuszu organizacji szkoły dyrektor umieszcza następujące informacje:
a) liczba pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
b) ogólna liczba godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych,
c) liczba godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
3. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.

§ 15

1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział (zespół klasowy) złożony z uczniów, którzy w jednorocznym cyklu nauki uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem i programem nauczania danej klasy.
2. Program nauczania i podręczniki wybiera nauczyciel przedmiotu z zestawu programów i podręczników dla danej klasy dopuszczonych przez MEN do użytku szkolnego.
3. Liczba uczniów w klasie (oddziale) jest zgodna z obowiązującymi przepisami.
4. W szkole mogą być prowadzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego, o ile istnieje taka konieczność potwierdzona decyzją organu prowadzącego szkołę.

§ 16

1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć (podział godzin) ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad higieny i bezpieczeństwa pracy.
2. Tygodniowy rozkład zajęć klas I - III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia zintegrowane wyznaczone ramowym planem nauczania. Szczegółowy rozkład dzienny ustala nauczyciel uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy szczególnie ważne dla tej grupy wiekowej uczniów.

§ 17

1. Podstawową formy pracy w szkole są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym. Lekcje mogą być prowadzone poza obiektem szkolnym (np. w muzeum, teatrze, na terenach zielonych, w zakładach pracy itp.) po uzyskaniu zgody dyrektora lub upoważnionego wicedyrektora.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, przerwy między godzinami lekcyjnymi trwają po 10 minut. Po lekcji 5 przerwa trwa 15 minut.
3. W sytuacjach szczególnych (awaria ogrzewania, niska temperatura, wyłączenie prądu) Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Szkoły może godzinę lekcyjną skrócić.

§ 18

1. Podział oddziałów na grupy na zajęcia wymagające specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa dokonuje się zgodnie z przepisami w tej sprawie z uwzględnieniem posiadanych przez szkołę środków finansowych i możliwości lokalowych.

§ 19

1. Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze, nauczanie języków obcych w formie nadobowiązkowej, koła zainteresowań mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych. Mogą odbywać się podczas wycieczek, na zajęciach tzw. "Szkoły Zielone", w obiektach kulturalnych, sportowych poza terenem szkoły.
2. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 są organizowane w ramach posiadanych środków finansowych przez szkołę.
3. Czas trwania zajęć wymienionych w ust. 1, jest równy wymiarowi czasu godziny lekcyjnej (45 minut).
4. Liczba uczestników w grupie zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 12 uczniów. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób. Na zajęciach fakultatywnych, jeśli w danym roku są takie prowadzone, liczba uczestników nie może być niższa niż 15 uczniów.
5. Zasady finansowania zajęć nadobowiązkowych nie opłacanych ze środków budżetowych szkoły ustalają zainteresowane strony zgodnie z obowiązującymi w tej sprawie przepisami po otrzymaniu zezwolenia dyrektora szkoły.
6. Nauczanie religii jako przedmiotu nadobowiązkowego odbywa się zgodnie z przepisami MEN w sprawie nauczania religii.
7. Dla uczniów nie uczęszczających na lekcje religii organizuje się opiekę w szkole.

§ 20

1. Uczniów, którzy nie rokują ukończenia szkoły podstawowej w normalnym trybie kieruje się do placówek edukacyjnych zajmujących się kształceniem dostosowanym do specyficznych potrzeb wyżej wymienionych uczniów.
2. Decyzję skierowania uczniów do placówek, o których mowa w ust. 1, podejmuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, uwzględniając opinię lekarską oraz opinię Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

§ 21

Gdy istnieją możliwości organizacyjne, szkoła organizuje klasę o poszerzonym programie nauczania przedmiotu wg odrębnych przepisów.

§ 22

1. Szkoła umożliwia zorganizowanie stołówki dla uczniów nawiązując umowę z najemcą zgodnie z przepisami.

§ 23

1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, która służy realizacji potrzeb intelektualnych i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
2. Zasady organizacji szkolnej biblioteki oraz zadania nauczyciela bibliotekarza:
a) z biblioteki korzystają: uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły, a także rodzice oraz studenci odbywający praktykę pedagogiczną,
b) biblioteka umożliwia korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę w godzinach pracy szkoły,
c) biblioteka gromadzi, opracowuje, konserwuje zbiory, a także prowadzi ich dokumentację,
d) nauczyciele bibliotekarze prowadzą:
- lekcje przysposobienia czytelniczo - informacyjnego,
- udzielają porad bibliotecznych, bibliograficznych, merytorycznych,
- przygotowują apele, wystawki okolicznościowe, spotkania z pisarzami, wydawcami i księgarzami, wycieczki na wystawy książek, do bibliotek pozaszkolnych, drukarni, redakcji wydawniczych itd.,
- współpracują z wychowawcami klas
e) biblioteka posiada swój regulamin, który znajduje się w jej pomieszczeniu i musi być przestrzegany przez wszystkich czytelników,
f) szczegółowy przydział obowiązków nauczycieli bibliotekarzy znajduje się w aktach osobowych.

§ 24

1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole (niż określa to plan lekcji) ze względu na czas pracy ich rodziców w szkole jest zorganizowana świetlica.
2. Świetlica szkolna kieruje się następującymi zasadami:
a) świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych w ilości nie mniejszej niż 25 uczniów,
b) organizuje zajęcia dydaktyczne i rekreacyjne, a przede wszystkim opiekuńcze ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ucznia,
c) kadra prowadzi podstawową dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami,
d) współpracuje ściśle z rodzicami, wychowawcami klas i pedagogiem szkolnym.

§ 25

Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada:
1. pomieszczenia do nauki wyposażone w odpowiedni sprzęt i pomoce szkolne,
2. pomieszczenie dla działalności organizacji uczniowskiej, świetlicy szkolnej, sklepiku,
3. bibliotekę i czytelnię,
4. gabinet stomatologiczny i gabinet pielęgniarki szkolnej,
5. gabinet terapii pedagogicznej,
6. kuchnię i jadalnię,
7. pomieszczenia administracyjno - gospodarcze,
8. archiwum,
9. szatnię,
10. boisko szkolne,
11. salkę gimnastyki korekcyjnej.

III. PRZEDMIOT DZIAŁANIA I KOMPETENCJE.

§ 5

Wychowanie i kształcenie stanowi integralną całość, jest realizowane przez wszystkich nauczycieli.
1. Celem szkoły jest zaspokojenie potrzeb uczniów w zakresie ich intelektualnego, emocjonalnego, moralno - społecznego, estetycznego, politechnicznego i fizycznego rozwoju.
2. Zapewnianie wszystkim uczniom jednolitego podstawowego wykształcenia, stanowiącego podbudowę do dalszej edukacji ogólnej i zawodowej, niezbędnej do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
3. Wyrabianie umiejętności wykorzystania uzyskanej wiedzy, zainteresowań i uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem oraz w wyborze dalszego kierunku kształcenia.
4. Kształtowanie w taki sposób środowiska wychowawczego, by sprzyjało realizowaniu celów i zasad wynikających z priorytetów w zakresie wychowania:
a) przygotowanie do życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności,
b) kształtowanie etyki pracy,
c) pomaganie w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości,
5. Sprawowanie opieki nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
6. Wyrównywanie szans uczniów.

§ 6

1. Kształtowanie postaw patriotycznych, poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej, przynależności do społeczności lokalnej, grupy etnicznej, społeczności międzynarodowej jest realizowane w formach uwzględnionych w perspektywicznych i rocznych planach pracy
a) dorobek naukowy Polski i innych krajów, złożoność świata i miejsce człowieka w środowisku przyrodniczym, społecznym i kulturowym jest ukazywane w powiązaniu z treściami nauczania wszystkich przedmiotów,
b) aktywność poznawczą i twórczą w procesie kształtowania w/w postaw szkoła wyzwala organizując:
- imprezy o wartościach poznawczych związanych z narodową tradycją oraz ukazujących wartości kultury Europy i świata,
- konkursy literackie, olimpiady przedmiotowe, konkursy czytelnicze, artystyczne, sesje popularno - naukowe, spotkania z twórcami,
- wystawy plastyczne, konkursy muzyczne, imprezy regionalne.
2. Szkoła zapewnia opiekę oraz dba o warunki sprzyjające prawidłowemu rozwojowi psychofizycznemu:
- pedagog szkolny i zespół wychowawczy powołany przez radę pedagogiczną prowadzą wywiady środowiskowe w celu poznania sytuacji rodzinnej uczniów,
- organizuje dla uczniów i rodziców pogadanki i wykłady prowadzone przez psychologów, pedagogów, prawników omawiające problemy życia psychicznego, metody wychowawcze,
- w sytuacjach koniecznych kieruje do Poradni, na zajęcia z psychologiem, terapeutą,
- prowadzi poradnictwo specjalistyczne, rozmowy indywidualne z uczniami mającymi problemy i z ich rodzicami,
- gromadzi w bibliotece szkolnej lektury o tematyce pedagogicznej, psychologicznej będące do dyspozycji uczniów, rodzicow, nauczycieli,
- udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
3. Organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi, jeśli tacy uczęszczają do szkoły:
- współpracuje z ich lekarzami prowadzącymi w celu udzielania opieki zgodnie z ich zaleceniami,
- ułatwia im funkcjonowanie w szkolnej społeczności przy pomocy pielęgniarki, nauczycieli i uczniów tej samej klasy, do której uczęszczają,
4. Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów w wybranych dziedzinach poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych, konkursów artystycznych i naukowych, kieruje ich do kół i klubów działających na terenie miasta.
5. Uczniom szczególnie uzdolnionym umożliwia realizowanie indywidualnych programów nauczania oraz ukończenie szkoły w skróconym czasie (zgodnie z przepisami ustalonymi przez MEN).

§ 7

1. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczne i korzystne dla zdrowia warunki edukacji.
2. Spełnia rolę opiekuńczą wobec uczniów odpowiednio do ich wieku i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny.
Koordynatorem tych zadań jest pedagog, który planuje w każdym roku plan pracy opiekuńczej i czuwa nad jego realizacją oraz społeczny inspektor BHP powołany przez RP oraz starszy inspektor d/s bhp.
3. Zasady sprawowania opieki podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych oraz zasady organizacyjno - porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich ujmują:
a) regulamin dyżurów nauczycielskich,
b) regulaminy wszystkich pracowni dydaktyczno - wychowawczych na terenie szkoły,
c) regulamin stołówki,
d) regulamin wycieczek.
Wyżej wymienione regulaminy znajdują się w dokumentacji szkolnej i stanowią załącznik nr 2 do Statutu.
3. Szkoła organizuje różne formy opieki indywidualnej (na zasadach określonych przepisami MEN) dla uczniów wymagających szczególnej troski, ze stwierdzonymi zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami receptorów oraz dla uczniów, będących w trudnej sytuacji rodzinnej, losowej, materialnej:
- zespoły korekcyjno - kopmensacyjne,
- zespoły wyrównawcze,
- zespoły korekcyjne,
- nauczanie indywidualne,
- szkolna opieka lekarska,
- zwalnianie z obowiązkowych opłat,
- refundacje do wycieczek szkolnych,
- pozyskiwanie na ich rzecz sponsorów.

§ 8

Szkoła realizuje Program wychowawczy, uchwalany przez Radę Pedagogiczną po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, stanowiący załącznik nr 3 do Statutu.

IV. ORGANY I OSOBY SPRAWUJĄCE FUNKCJE I ICH KOMPETENCJE.

§ 10

1. Organami Szkoły są:

1. Dyrektor Szkoły,
2. Rada Pedagogiczna,
3. Rada Szkoły,
4. Rada Rodziców,
5. Samorząd Uczniowski,

2. Kompetencje Organów Szkoły.

Dyrektor Szkoły - mgr Krystyna Płaskoń
1. Dyrektor kieruje szkołą zgodnie z zasadą jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności.
2. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą szkoły, sprawuje nadzór pedagogiczny.
3. Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psycho - fizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
4. Dysponuje budżetem szkoły, ustala jej plan finansowy.
5. Zatwierdza plan finansowy środków specjalnych.
6. Nadzoruje realizację planu pracy szkoły.
7. Podejmuje decyzje w sprawach związanych z organizacją pracy szkoły.
8. Decyduje w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
9. Decyduje w sprawie przydziału godzin nauczania i czynności dodatkowych dla nauczycieli.
10. Wnioskuje w sprawach powierzania funkcji kierowniczych i odwołania z tych funkcji.
11. Wnioskuje w sprawach odznaczenia, nagradzania i wyróżniania nauczycieli i innych pracowników szkoły.
12. Przyznaje nagrody dyrektora szkoły oraz zwiększone stawki wynagrodzenia zasadniczego.
13. Decyduje w sprawach wymierzania kar porządkowych, zawiesza nauczyciela w pełnieniu obowiązków służbowych.
14. Decyduje o zatrudnianiu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
15. Dokonuje oceny pracy nauczyciela zgodnie z przepisami nadzoru pedagogicznego.
16. Udziela urlopu bezpłatnego, przenosi w stan nieczynny nauczyciela.
17. Organizuje praktyki studenckie.
18. Przewodniczy Radzie Pedagogicznej.
19. Kontroluje realizację obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły.
20. Decyduje o rozpoczynaniu przez dzieci 6-letnie nauki w szkole oraz odraczaniu obowiązku szkolnego.
21. Powołuje radę szkoły pierwszej kadencji (na wniosek dwu właściwych podmiotów).
22. Realizuje uchwały rady pedagogicznej, rady szkoły i rady rodziców, samorządu uczniowskiego.
23. Realizuje zadania zgodnie z zarządzeniami organów nadzorujących i prowadzących szkołę.
24. Organizuje i nadzoruje pracą administracyjną, finansową i gospodarczą szkoły.
25. Realizuje zadania wynikające z przepisów określających awans zawodowy nauczyciela.
26. Wyraża zgodę na podjęcie w szkole działalności przez stowarzyszenia, organizacje i osoby fizyczne (po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły).
27. W wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
28. Reprezentuje szkołę na zewnątrz.

Rada Pedagogiczna - 52 czynnych nauczycieli
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
2. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu Szkoły i projektuje w nim zmiany, gdy zaistnieje taka potrzeba.
3. Opracowuje i zatwierdza plan pracy szkoły, po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły.
4. Zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów.
5. Podejmuje uchwały w sprawie innowacji programów autorskich i eksperymentów pedagogicznych w Szkole, po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły.
6. Podejmuje uchwały w sprawach nagradzania i karania uczniów.
7. Opiniuje organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
8. Opiniuje obowiązkowy i dodatkowy przydział czynności dla nauczycieli.
9. Opiniuje decyzje dyrektora w sprawie powierzania funkcji kierowniczych w szkole.
10. Wnioskuje do dyrektora o odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej.
11. Wnioskuje do organu nadzorującego i prowadzącego o odwołanie dyrektora.
12. Opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
13. Typuje dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły.
14. Opiniuje projekt planu finansowego szkoły.
15. Ustala regulamin własnej działalności.

Rada Szkoły - przew. Bogusława Gruszka-Knapiak
1. Uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły.
2. Opiniuje i podejmuje uchwałę w sprawie zatwierdzenia statutu szkoły, programu wychowawczego, Wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
3. Przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły i opiniuje plan finansowy szkoły.
4. Może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole.
5. Opiniuje plan pracy szkoły, projekt innowacji, programów autorskich i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły.
6. Opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń.
7. Opiniuje kandydatury do funkcji kierowniczych w szkole.
8. Z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
9. W celu wspierania działalności statutowej szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.

Rada Rodziców - przew. Krzysztofa Kostyra
1. Uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
2. Respektuje w swojej działalności zasady uchwalone na zebraniu przedstawicieli ogółu rodziców.
3. Występuje do rady pedagogicznej, rady szkoły i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
4. W celu wspierania działalności statutowej szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub z innych źródeł.
5. Wydatkuje zgromadzone fundusze zgodnie z zasadami uchwalonymi przez ogół rodziców.
6. Typuje dwóch przedstawicieli rodziców do składu Komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły.

Samorząd Uczniowski - opiekun Jolanta Cebulska-Kołodziejek
1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Posiada strukturę, w skład której wchodzą następujące organy samorządu:
- zebranie przedstawicieli uczniów,
- rada uczniów,
- komisja rewizyjna,
- rady klasowe.
3. Ustala swój regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
4. Przedstawia radzie pedagogicznej, radzie szkoły, dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu i rzecznika praw ucznia,
- prawo do opiniowania pracy nauczyciela,
- prawo do opiniowania Programu wychowawczego szkoły, Wewnątrzszkolnego systemu oceniania.

3. Każdy z organów szkoły ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych w Statucie Szkoły.

4. W razie zaistnienia sytuacji konfliktowych pomiędzy organami szkoły dyrektor szkoły powołuje komisję do rozpatrzenia i rozwiązania tego konfliktu składającego się z równej ilości przedstawicieli organów szkoły.
Tryb postępowania w sytuacji konfliktowej pomiędzy:
a) uczeń - nauczyciel
b) uczeń - wychowawca
c) dyrektor - nauczyciel
d) dyrektor - rada pedagogiczna

Ad. 4a) spór rozstrzyga wychowawca klasy:
- przeprowadza rozmowy indywidualne z każdą ze stron
- w celu zlikwidowania konfliktu przeprowadza wspólną rozmowę z osobami, między którymi zaistniał konflikt
- w razie nieroztrzygnięcia sporu, sprawą zajmuje się dyrektor szkoły w trybie jak w 4b.

Ad. 4b) spór rozstrzyga dyrektor
- w celu zlikwidowania konfliktu przeprowadza rozmowy indywidualne z każdą ze stron
- przeprowadza wspólną rozmowę ze stronami konfliktu
- w razie nierozstrzygnięcia sporu sprawę analizuje się na posiedzeniu zespołu kierowniczego.

Ad. 4c) rozstrzyga Rada Szkoły lub powołany przez radę pedagogiczną zespół
- zespół powołany przez RP przeprowadza rozmowę indywidualną ze stronami konfliktu
- przeprowadza wspólną rozmowę w celu pojednania i dokonuje analizy zaistniałego sporu
- o rozstrzygnięciu konfliktu składa informację RP, która po udzieleniu akceptacji, rozwiązuje zespół
- w razie nierozstrzygnięcia sporu przekazuje się sprawę organowi kierującemu szkołą.

Ad. 4d) spór rozstrzyga Rada Szkoły lub organ nadzorujący szkołą w trybie przez siebie ustalonym.

5. W celu zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach organizuje się:
- posiedzenia rady pedagogicznej, w których uczestniczą przedstawiciele wszystkich organów szkoły,
- comiesięczne konsultacje, w których uczestniczą nauczyciele, rodzice oraz, gdy zaistnieje taka potrzeba, uczniowie lub ich przedstawiciele,
- dyżury rady szkoły i rady rodziców, podczas których udzielane są informacje o jej działalności oraz przyjmowane wnioski i uwagi rodziców i uczniów,
- zebrania rady uczniów, w których z głosem doradczym mogą uczestniczyć przedstawiciele pozostałych organów szkoły.

6. Tryb wyboru Rady Szkoły
1). Powstanie Rady Szkoły pierwszej kadencji organizuje dyrektor szkoły na łączny wniosek dwóch spośród następujących przedmiotów:
- rady pedagogicznej,
- rady rodziców,
- samorządu uczniowskiego.
2). W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie:
- 4 nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
- 4 rodzice wybrani przez ogół rodziców,
- 4 uczniowie wybrani przez ogół uczniów.
3). Kadencja Rady Szkoły trwa 3 lata.
4). Członkowie Rady Szkoły dokonują wyboru przewodniczącego spośród siebie.
5). Corocznie można dokonać zmiany jednej trzeciej składu rady.

7. Tryb wyboru członków Rady Rodziców
1). Rodzice uczniów poszczególnych klas dokonują spośród siebie wyboru co najmniej trzyosobowej klasowej rady rodziców.
2). Klasowe rady rodziców na wspólnym zebraniu dokonują wyboru 12 przedstawicieli do Prezydium Rady Rodziców i trzyosobową komisję rewizyjną.
3). Prezydium Rady Rodziców dokonuje spośród siebie wyboru przewodniczącego rady, sekretarza, skarbnika.

8. W okresie, gdy w szkole nie działa Rada Szkoły, Rada Pedagogiczna wykonuje zadania tej rady po zasięgnięciu w tej sprawie opinii przedstawicieli rodziców i uczniów.
Do tych zadań należą:
1). uchwalenie Statutu Szkoły,
2). zgłaszanie wniosków w sprawie dysponowania budżetem szkoły,
3). wnioskowanie w sprawie realizowania planu finansowego środków specjalnych,
4). wnioskowanie w sprawie organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
5). opiniowanie projektu innowacji programów autorskich i eksperymentów pedagogicznych.

§ 11

1. W szkole są utworzone następujące stanowiska kierownicze:
- wicedyrektor d/s organizacyjnych i dydaktycznych - mgr Hanna Podolak
- wicedyrektor d/s wychowawczych i opiekuńczych - mgr Danuta Woch
- pedagog szkolny - mgr Romualda Krężałek - Leszczyńska
- kierownik świetlicy - mgr Anna Poluszyńska-Róża
- kierownik administracyjno - gospodarczy - Jerzy Trembałowicz
- główny księgowy - mgr Teresa Nolte
2. Osoby, którym powierzono te stanowiska, wykonują zadania ustalone przez dyrektora szkoły. Zadania te są zgodne z określonym przez przepisy podziałem kompetencji ustalonych w corocznych przydziałach czynności, szczegółowe przydziały obowiązków znajdują się w aktach osobowych.

 Wicedyrektor d/s organizacyjnych i dydaktycznych przede wszystkim:
- inspiruje i kieruje pracą dydaktyczną nauczycieli,
- opracowuje i nadzoruje prawidłową realizację tygodniowego planu zajęć i dyżurów nauczycielskich,
- prowadzi dokumentację zastępstw za nieobecnych nauczycieli.

 Wicedyrektor d/s wychowawczych i opiekuńczych przede wszystkim:
- inspiruje i kieruje pracą wychowawczą i opiekuńczą szkoły,
- przewodniczy zespołowi wychowawczemu,
- inicjuje formy spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- inicjuje nadzoruje pracą szkoły w rozwijaniu poradnictwa wychowawczo - zawodowego dla dzieci i rodziców.

 Kierownik świetlicy przede wszystkim:
- planuje, organizuje i kieruje pracą wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą świetlicy
- kontroluje pracę stołówki

V. STRUKTURA WŁASNOŚCIOWA.

Budynek szkoły jest własnością miasta.

VI. MAJĄTEK, KTÓRYM DYSPONUJEMY.

Szkoła nie dysponuje żadnym majątkiem.

Nazwa dokumentu: Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 21 w Opolu
Podmiot udostępniający: Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 21 w Opolu
Osoba, która wytworzyła informację: Dyrektor szkoły: Krystyna Płaskoń
Osoba, która odpowiada za treść: Dyrektor szkoły: Krystyna Płaskoń
Osoba, która wprowadzała dane: Alina Pawlicka-Mamczura
Data wytworzenia informacji: 2003-06-27 11:42:24
Data udostępnienia informacji: 2003-06-27 11:42:24
Data ostatniej aktualizacji: 2004-07-19 18:56:24

Wersja do wydruku...

corner   corner