Przedszkole Publiczne Nr 2
Ad. 1
a)Przedszkole Publiczne Nr 2, zwane dalej,,przedszkoleḿ́, ma siedzibę w Opolu przy ul. Kośnego 31.
b)Organem prowadzącym przedszkole jest miasto Opole.
c)Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Opolski Kurator Oświaty.
Ad. 2
a)Przedszkole funkcjonuje przez cały rok.
b)Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący, na wniosek dyrektora i rady rodziców.
c)Przedszkole jest czynne do 11 godzin dziennie. Zmiana czasu pracy przedszkola może być wprowadzona aneksem na wniosek rady pedagogicznej i rady rodziców po zatwierdzeniu przez organ prowadzący.
d)Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
- miasto Opole,
- rodziców, w formie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.
e)Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
f)Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
g)Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego zatwierdzonego w trybie przewidzianym przepisami prawa.
h)Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w programie rozwoju przedszkola i w pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
i)Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
j)Czas zajęć dydaktyczno - wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
k)Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych potrzeb środowiskowych a uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, stosując w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.
l)Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
m)Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada
A/ sale zajęć dla poszczególnych oddziałów
B/ pomieszczenia administracyjno- gospodarcze
C/ kuchnię
D/ szatnie dla dzieci i personelu.
14. SZCZEGÓŁOWĄ ORGANIZACJĘ WYCHOWANIA I OPIEKI W DANYM ROKU SZKOLNYM OKREŚLA
ARKUSZ ORGANIZACJI PRZEDSZKOLA OPRACOWANY PRZEZ DYREKTORA PRZEDSZKOLA.
Ad. 3
Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturowym i przyrodniczym.
1. Zadania przedszkola.
d)zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku
e)uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
f)stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenie do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
g)rozwijanie wrażliwości moralnej,
h)współdziałanie z rodziną poprzez wspomaganie jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej.
i) 2.Sposoby realizacji zadań
j)wspomaganie indywidualnego rozwoju dzieci w procesie wychowawczo- dydaktycznym, prowadzonym w przedszkolu, stosownie do ich wieku i możliwości
k)wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole,
l)udzielanie dzieciom pomocy pedagogicznej i psychologicznej, w ramach współpracy z poradnią psychologiczno- pedagogiczną.
m)umożliwienie dzieciom niepełnosprawnym pobytu w przedszkolu, w miarę możliwości adaptacji przedszkola do takich potrzeb środowiska lokalowego
Ad. 4
1.Organami przedszkola są:
a)dyrektor przedszkola mgr Lucyna Żukowska
b)rada pedagogiczna
c)rada rodziców
2. Rada pedagogiczna, rada przedszkola i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem
DYREKTOR PRZEDSZKOLA
3. Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu, przez organ prowadzący.
4. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pracowników obsługi i administracji.
5. Kompetencje dyrektora:
a) kierowanie bieżącą działalnością przedszkola i reprezentowanie go na zewnątrz,
b) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
c) planowanie, organizowanie i przeprowadzanie mierzenia jakości pracy przedszkola,
d) opracowywanie programu rozwoju przedszkola, wspólnie z Radą Pedagogiczną, z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości pracy przedszkola,
e) przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
f) przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja uchwał podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
g) wstrzymywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i powiadamianie o tym stosownych organów,
h) dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
i) planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego przedszkola, zgodnie z odpowiednimi przepisami,
j) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
k) współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i
kontrolującymi,
I) kierowanie polityką kadrową, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli
oraz innych pracowników przedszkola,
ł) przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom, zgodnie z wnioskiem zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną,
m) podejmowanie decyzji o skreśleniu dziecka z przedszkola, po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną,
n) stworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju,
o) zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.,
p) koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania oraz wymiany informacji między nimi,
r) współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
s) administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych, zgodnie z obowiązującym regulaminem,
T) PROWADZENIE DOKUMENTACJI KANCELARYJNO-ARCHIWALNEJ I FINANSOWEJ ZGODNIE Z OBOWIĄZUJĄCYMI PRZEPISAMI.
RADA PEDAGOGICZNA
6. RADA PEDAGOGICZNA JEST ORGANEM KOLEGIALNYM PRZEDSZKOLA.
7. W SKŁAD RADY PEDAGOGICZNEJ WCHODZĄ WSZYSCY NAUCZYCIELE PRACUJĄCY W PRZEDSZKOLU.
8. RADA PEDAGOGICZNA DZIAŁA NA PODSTAWIE UCHWALONEGO PRZEZ SIEBIE REGULAMINU.
9. DO KOMPETENCJI STANOWIĄCYCH RADY PEDAGOGICZNEJ NALEŻY :
A) ZATWIERDZANIE PLANU PRACY PRZEDSZKOLA,
B) UCHWALANIE PROGRAMU ROZWOJU PRZEDSZKOLA,
C) UCHWALANIE STATUTU PRZEDSZKOLA,
D) PODEJMOWANIE UCHWAŁ W SPRAWIE INNOWACJI PEDAGOGICZNYCH, EKSPERYMENTÓW I PROGRAMÓW AUTORSKICH,
E) USTALANIE ORGANIZACJI DOSKONALENIA ZAWODOWEGO,
F) PODEJMOWANIE UCHWAŁ W SPRAWIE SKREŚLENIA DZIECKA Z LISTY WYCHOWANKÓW PRZEDSZKOLA.
10. RADA PEDAGOGICZNA OPINIUJE:
a)PROJEKT PLANU FINANSOWEGO,
B) WNIOSKI DYREKTORA O PRZYZNANIE NAUCZYCIELOM NAGRÓD, ODZNACZEŃ I WYRÓŻNIEŃ,
C) PROGRAM SZKOLEŃ PRACOWNIKÓW,
D) ORGANIZACJĘ PRACY PLACÓWKI, W TYM TYGODNIOWY ROZKŁAD PRACY,
E) PROPOZYCJE DYREKTORA PRZEDSZKOLA W SPRAWACH PRZYDZIAŁU NAUCZYCIELOM STAŁYCH PRAC I ZAJĘĆ W RAMACH WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO ORAZ DODATKOWO PŁATNYCH ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH I OPIEKUŃCZYCH.
RADA RODZICÓW
11. RADA RODZICÓW JEST ORGANEM SPOŁECZNYM PRZEDSZKOLA I STANOWI REPREZENTACJĘ RODZICÓW.
12.RADA RODZICÓW FUNKCJONUJE W OPARCIU O UCHWALONY PRZEZ SIEBIE REGUŁAMI N KTÓRY NIE MOŻE BYĆ SPRZECZNY ZE STATUTEM PRZEDSZKOLA.
13. WYBORU CZŁONKÓW RADY DOKONUJE SIĘ NA ZEBRANIU OGÓLNYM RODZICÓW, ZWYKŁĄ WIĘKSZOŚCIĄ GŁOSÓW, W OBECNOŚCI CO NAJMNIEJ 50 % RODZICÓW DZIECI UCZĘSZCZAJĄCYCH DO PRZEDSZKOLA.
14.POWSTANIE RADY PIERWSZEJ KADENCJI ORGANIZUJE DYREKTOR NA WNIOSEK PRZEDSTAWICIELI RODZICÓW.
15.RADA RODZICÓW MOŻE WYSTĘPOWAĆ DO RADY PRZEDSZKOLA I RADY PEDAGOGICZNEJ Z WNIOSKAMI I OPINIAMI DOTYCZĄCYMI WSZYSTKICH SPRAW PRZEDSZKOLA, A W SZCZEGÓLNOŚCI:
A) OPINIUJE PROGRAM ROZWOJU PLACÓWKI,
B) WYRAŻA OPINIE NA TEMAT FUNKCJONOWANIA PRZEDSZKOLA.
16.W CELU WSPIERANIA STATUTOWEJ DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA RADA RODZICÓW MOŻE GROMADZIĆ FUNDUSZE Z DOBROWOLNYCH SKŁADEK RODZICÓW ORAZ INNYCH ŹRÓDEŁ. ZASADY WYDATKOWANIA FUNDUSZY OKREŚLA REGULAMIN DZIAŁALNOŚCI RADY RODZICÓW.
17. KOORDYNATOREM WSPÓŁDZIAŁANIA POSZCZEGÓLNYCH ORGANÓW JEST DYREKTOR PRZEDSZKOLA, KTÓRY ZAPEWNIA KAŻDEMU Z ORGANÓW MOŻLIWOŚĆ SWOBODNEGO DZIAŁANIA I PODEJMOWANIA DECYZJI W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI I UMOŻLIWIA BIEŻĄCĄ WYMIANĘ INFORMACJI.
18.WSZELKIE SPORY MIĘDZY ORGANAMI PRZEDSZKOLA ROZSTRZYGA DYREKTOR, LUB W SZCZEGÓLNIE TRUDNYCH SYTUACJACH ORGAN PROWADZĄCY LUB ORGAN NADZORUJĄCY.