logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


Publiczne Gimnazjum nr 4 w Opolu,

1. Status prawny lub forma prawna:

Szkoła Publiczna o nazwie: Publiczne Gimnazjum nr 4 w Opolu,
Siedziba szkoły: Opole, ul. l Maja 145,45-356 Opole
Organem prowadzącym szkołę jest Miasto Opole.
Organem nadzoru pedagogicznego jest Kuratorium Oświaty w Opolu.
Publiczne Gimnazjum nr 4 prowadzi działalność w formie jednostki budżetowej.

2. Organizacja

Organizację Publicznego Gimnazjum nr 4 określa statut.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny gimnazjum, opracowany z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, w którym zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć obowiązkowych oraz prowadzącego szkołę.

zał. nr 1 - Arkusz organizacji Publicznego Gimnazjum nr 4 w Opolu na rok szkolny 2003/2004.

3. Przedmiot działania i kompetencje:

  1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz o przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
  2. Szkoła wykonuje swoje zadania poprzez zapewnienie bezpłatnego i obowiązkowego nauczania w zakresie ramowych planów nauczania.
  3. Szkoła realizuje ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej ramowe plany nauczania, podstawy programowe kształcenia ogólnego, zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
  4. Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum.
  5. Szkoła umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.
  6. Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum i wieku ucznia.
  7. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz swoich możliwości
  8. Szkoła zapewnia opiekę oraz dba o warunki sprzyjające prawidłowemu rozwojowi psychofizycznemu uczniów.

4. Organy i osoby sprawujące w funkcje w Publicznym Gimnazjum nr 4 i ich kompetencje:

Organami gimnazjum są:

1/ Dyrektor gimnazjum - Pani mgr Małgorzata Gawryś- Gnatowicz,

2/ Rada Pedagogiczna - kolegialny organ szkoły, w skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Przewodniczącym RP jest dyrektor szkoły.

3/ Rada Rodziców:

przewodniczący: Piotr Gabriel

skarbnik: Violetta Szopa

księgowy: Wiesława Wiatrzyk

4/ Samorząd Uczniowski tworzony przez wszystkich uczniów gimnazjum.

Kompetencje organów Gimnazjum nr 4 w Opolu

Organami gimnazjum są:

  1. Dyrektor gimnazjum,

  2. Rada Pedagogiczna,

  3. Rada Rodziców,

  4. Samorząd Uczniowski.

  5. W placówce może być tworzona ponadto Rada Szkoły.

A. DYREKTOR GIMNAZJUM

  1. Dyrektor gimnazjum w ramach jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności sprawuje nadzór, kieruje i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno- wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno- gospodarczej gimnazjum oraz jest pracodawcą dla zatrudnionych pracowników.

  2. Do kompetencji dyrektora gimnazjum w szczególności należą:

  1. kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno- wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,

  2. sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

  3. sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,

  4. realizowanie uchwał Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,

  5. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Szkoły lub Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

  6. organizowanie administracji, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły.

  1. Dyrektor gimnazjum decyduje w sprawach:

  1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

  2. przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych,

  3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły,

w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.

  1. Dyrektor gimnazjum w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Szkoły, Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim, zapewniając bieżący przepływ informacji pomiędzy organami szkoły.

  2. W czasie nieobecności dyrektora zastępuje go osoba pełniąca funkcję wicedyrektora lub nauczyciel, pracownik szkoły upoważniony przez dyrektora gimnazjum.

  3. Szczegółowy tryb powołania i odwołania dyrektora szkoły określają odrębne przepisy.

  4. Dyrektor wykonuje również inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

  5. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.

B. RADA PEDAGOGICZNA

  1. Rada Pedagogiczna gimnazjum jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Przewodniczącym rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

  3. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.

  4. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków, którzy są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.

  5. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

  1. zatwierdzanie planów pracy gimnazjum po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły,

  2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

  3. podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły,

  4. podejmowanie uchwał w sprawach skierowania uczniów do klas przysposabiających do zawodu,

  5. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli gimnazjum oraz przyznanie środków finansowych na ich realizację,

  6. występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub wicedyrektora,

  7. delegowanie przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,

  8. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,

  9. wykonywanie kompetencji przewidzianych dla Rady Szkoły zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy

o systemie oświaty,

  1. przygotowanie projektu statutu szkoły lub jego zmian i przedstawienie do uchwalenia Radzie Szkoły,

  2. podejmowanie uchwał w sprawie programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły.

  1. Rada Pedagogiczna opiniuje:

  1. organizację gimnazjum, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

  2. projekt planu finansowego gimnazjum,

  3. propozycje dyrektora gimnazjum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć,

  4. wnioski dyrektora gimnazjum o przyznanie nauczycielom nagród i innych wyróżnień.

C. RADA RODZICÓW

  1. Do kompetencji Rady Rodziców należy:

  • występowanie do Rady Szkoły, Rady Pedagogicznej i dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw oświaty,

  • udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,

  • działanie na rzecz stałej poprawy bazy,

  • pozyskanie środków finansowych w celu wsparcia działalności szkoły,

  • współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,

  • współuczestniczenie w opracowaniu programu wychowawczego gimnazjum,

  • opiniowanie programu wychowawczego,

  • delegowanie przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora gimnazjum.

  1. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin, który ustala między innymi:

  1. kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców,

  2. organy Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,

  3. tryb podejmowania uchwał,

  4. zasady wydatkowania funduszy.

  1. Regulamin opracowuje Rada Rodziców. Jest on zatwierdzany przez ogólne zebrania rodziców.


D. SAMORZĄD UCZNIOWSKI


  1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum.

  2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

  3. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

  4. Samorząd przedstawia Radzie Szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie w zakresie realizacji praw uczniów, takich jak:

  1. prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,

  2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

  3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

  4. prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,

  5. prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,

  6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu,

  7. opiniowanie programu wychowawczego.

E. RADA SZKOŁY

  1. Dyrektor szkoły na wniosek dwóch spośród następujących podmiotów: Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego organizuje powstanie Rady Szkoły pierwszej kadencji. Członkowie wybierani są na walnych zgromadzeniach zgodnie z regulaminami tych podmiotów.

  2. W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie:

  1. nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,

  2. rodzice wybrani przez ogół rodziców,

  3. uczniowie wybrani przez ogól uczniów.

  1. Rada Szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera swojego przewodniczącego. Zebrania Rady są protokołowane.

  2. Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:

  1. uchwala statut szkoły,

  2. przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły i opiniuje plan finansowy szkoły,

  3. może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole,

  4. opiniuje plan pracy szkoły, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,

  5. z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,

  6. na wniosek Rady Pedagogicznej uchwala zmiany do statutu.

  1. Każdy z organów gimnazjum ma możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych w statucie.

  1. W razie zaistnienia sytuacji konfliktowej pomiędzy organami gimnazjum, dyrektor gimnazjum powołuje komisję do rozpatrzenia i rozwiązania tego konfliktu, składającą się z przedstawicieli organów gimnazjum w równej liczbie bądź przedstawicieli organu nadzorującego i prowadzącego.

5. Struktura własnościowa:

Jednostka samorządu terytorialnego, w trwałym zarządzie Publicznego Gimnazjum nr 4.

Szkoła założona przez Radę Miasta Opola z dniem 01 września 1999 r.

6. Majątek gimnazjum:

Majątek gimnazjum stanowi majątek trwały i obrotowy. W skład majątku trwałego wchodzą:

środki trwałe,

pozostałe środki trwałe w użytkowaniu,

zbiory biblioteczne

wartości niematerialne i prawne.

Nazwa dokumentu: Publiczne Gimnazjum nr 4 w Opolu
Osoba, która wprowadzała dane: Grzegorz Mroczek
Data wytworzenia informacji: 2003-06-30 17:23:46
Data udostępnienia informacji: 2003-06-30 17:23:46
Data ostatniej aktualizacji: 2003-06-30 17:27:56

Wersja do wydruku...

corner   corner