|
Publiczne Gimnazjum nr 4 w Opolu,
1. Status prawny lub forma prawna:
Szkoła Publiczna o nazwie: Publiczne Gimnazjum nr 4 w Opolu, Siedziba szkoły: Opole, ul. l Maja 145,45-356 Opole Organem prowadzącym szkołę jest Miasto Opole. Organem nadzoru pedagogicznego jest Kuratorium Oświaty w Opolu. Publiczne Gimnazjum nr 4 prowadzi działalność w formie jednostki budżetowej.
2. Organizacja
Organizację Publicznego Gimnazjum nr 4 określa statut. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny gimnazjum, opracowany z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, w którym zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć obowiązkowych oraz prowadzącego szkołę.
zał. nr 1 - Arkusz organizacji Publicznego Gimnazjum nr 4 w Opolu na rok szkolny 2003/2004.
3. Przedmiot działania i kompetencje:
-
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz o przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
-
Szkoła wykonuje swoje zadania poprzez zapewnienie bezpłatnego i obowiązkowego nauczania w zakresie ramowych planów nauczania.
-
Szkoła realizuje ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej ramowe plany nauczania, podstawy programowe kształcenia ogólnego, zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
-
Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum.
-
Szkoła umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.
-
Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum i wieku ucznia.
-
Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz swoich możliwości
-
Szkoła zapewnia opiekę oraz dba o warunki sprzyjające prawidłowemu rozwojowi psychofizycznemu uczniów.
4. Organy i osoby sprawujące w funkcje w Publicznym Gimnazjum nr 4 i ich kompetencje:
Organami gimnazjum są:
1/ Dyrektor gimnazjum - Pani mgr Małgorzata Gawryś- Gnatowicz,
2/ Rada Pedagogiczna - kolegialny organ szkoły, w skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Przewodniczącym RP jest dyrektor szkoły.
3/ Rada Rodziców:
przewodniczący: Piotr Gabriel
skarbnik: Violetta Szopa
księgowy: Wiesława Wiatrzyk
4/ Samorząd Uczniowski tworzony przez wszystkich uczniów gimnazjum.
Kompetencje organów Gimnazjum nr 4 w Opolu
Organami gimnazjum są:
-
Dyrektor gimnazjum,
-
Rada Pedagogiczna,
-
Rada Rodziców,
-
Samorząd Uczniowski.
-
W placówce może być tworzona ponadto Rada Szkoły.
A. DYREKTOR GIMNAZJUM
-
Dyrektor gimnazjum w ramach jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności sprawuje nadzór, kieruje i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno- wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno- gospodarczej gimnazjum oraz jest pracodawcą dla zatrudnionych pracowników.
-
Do kompetencji dyrektora gimnazjum w szczególności należą:
-
kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno- wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
-
sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
-
sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
-
realizowanie uchwał Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
-
dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Szkoły lub Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
-
organizowanie administracji, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły.
-
Dyrektor gimnazjum decyduje w sprawach:
-
zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
-
przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych,
-
występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły,
w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
-
Dyrektor gimnazjum w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Szkoły, Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim, zapewniając bieżący przepływ informacji pomiędzy organami szkoły.
-
W czasie nieobecności dyrektora zastępuje go osoba pełniąca funkcję wicedyrektora lub nauczyciel, pracownik szkoły upoważniony przez dyrektora gimnazjum.
-
Szczegółowy tryb powołania i odwołania dyrektora szkoły określają odrębne przepisy.
-
Dyrektor wykonuje również inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
-
Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
B. RADA PEDAGOGICZNA
-
Rada Pedagogiczna gimnazjum jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
-
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Przewodniczącym rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
-
Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.
-
Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków, którzy są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.
-
Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
-
zatwierdzanie planów pracy gimnazjum po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły,
-
zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
-
podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły,
-
podejmowanie uchwał w sprawach skierowania uczniów do klas przysposabiających do zawodu,
-
ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli gimnazjum oraz przyznanie środków finansowych na ich realizację,
-
występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub wicedyrektora,
-
delegowanie przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,
-
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
-
wykonywanie kompetencji przewidzianych dla Rady Szkoły zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy
o systemie oświaty,
-
przygotowanie projektu statutu szkoły lub jego zmian i przedstawienie do uchwalenia Radzie Szkoły,
-
podejmowanie uchwał w sprawie programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły.
-
Rada Pedagogiczna opiniuje:
-
organizację gimnazjum, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
-
projekt planu finansowego gimnazjum,
-
propozycje dyrektora gimnazjum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć,
-
wnioski dyrektora gimnazjum o przyznanie nauczycielom nagród i innych wyróżnień.
C. RADA RODZICÓW
-
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
-
występowanie do Rady Szkoły, Rady Pedagogicznej i dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw oświaty,
-
udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,
-
działanie na rzecz stałej poprawy bazy,
-
pozyskanie środków finansowych w celu wsparcia działalności szkoły,
-
współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
-
współuczestniczenie w opracowaniu programu wychowawczego gimnazjum,
-
opiniowanie programu wychowawczego,
-
delegowanie przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora gimnazjum.
-
Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin, który ustala między innymi:
-
kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców,
-
organy Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,
-
tryb podejmowania uchwał,
-
zasady wydatkowania funduszy.
-
Regulamin opracowuje Rada Rodziców. Jest on zatwierdzany przez ogólne zebrania rodziców.
D. SAMORZĄD UCZNIOWSKI
-
Samorząd tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum.
-
Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
-
Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
-
Samorząd przedstawia Radzie Szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie w zakresie realizacji praw uczniów, takich jak:
-
prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
-
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
-
prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
-
prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
-
prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
-
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu,
-
opiniowanie programu wychowawczego.
E. RADA SZKOŁY
-
Dyrektor szkoły na wniosek dwóch spośród następujących podmiotów: Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego organizuje powstanie Rady Szkoły pierwszej kadencji. Członkowie wybierani są na walnych zgromadzeniach zgodnie z regulaminami tych podmiotów.
-
W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie:
-
nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
-
rodzice wybrani przez ogół rodziców,
-
uczniowie wybrani przez ogól uczniów.
-
Rada Szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera swojego przewodniczącego. Zebrania Rady są protokołowane.
-
Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
-
uchwala statut szkoły,
-
przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły i opiniuje plan finansowy szkoły,
-
może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole,
-
opiniuje plan pracy szkoły, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,
-
z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
-
na wniosek Rady Pedagogicznej uchwala zmiany do statutu.
-
Każdy z organów gimnazjum ma możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych w statucie.
-
W razie zaistnienia sytuacji konfliktowej pomiędzy organami gimnazjum, dyrektor gimnazjum powołuje komisję do rozpatrzenia i rozwiązania tego konfliktu, składającą się z przedstawicieli organów gimnazjum w równej liczbie bądź przedstawicieli organu nadzorującego i prowadzącego.
5. Struktura własnościowa:
Jednostka samorządu terytorialnego, w trwałym zarządzie Publicznego Gimnazjum nr 4.
Szkoła założona przez Radę Miasta Opola z dniem 01 września 1999 r.
6. Majątek gimnazjum:
Majątek gimnazjum stanowi majątek trwały i obrotowy. W skład majątku trwałego wchodzą:
środki trwałe,
pozostałe środki trwałe w użytkowaniu,
zbiory biblioteczne
wartości niematerialne i prawne.
Nazwa dokumentu: | Publiczne Gimnazjum nr 4 w Opolu | Osoba, która wprowadzała dane: | Grzegorz Mroczek | Data wytworzenia informacji: | 2003-06-30 17:23:46 | Data udostępnienia informacji: | 2003-06-30 17:23:46 | Data ostatniej aktualizacji: | 2003-06-30 17:27:56 |
Wersja do wydruku...
|