Publiczne Gimnazjum nr 8 w Opolu
Podstawą prawną działania Publicznego Gimnazjum nr 8 w Opolu jest:
- Uchwała nr XII/192/99 Rady Miasta Opola z dnia 29 lipca 1999r.
- Ustawa z dnia 7 września 1999 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1999 r. Nr 95, póz. 425
z 1992 r. Nr 26, póz. 113 i nr 54, póz. 254, z 1993 r. Nr 127, póz. 585 z 1994 r. Nr l, poz. 3 i Nr 53, póz. 215 oraz /- 1995 r. Nr 101 póz. 504),
- Ustawa z dnia 5 stycznia 1991 r. - prawo budżetowe (Tekst jednolity Dz. U. Nr 72
z 1993 r. - z późniejszymi zmianami)
- Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13 z 1996 r.)
- Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 1997 r. w sprawie zadań dla nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkole (M.P. nr 30, póz. 284).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie bhp w szkołach i placówkach (Dz.U. nr 65 póz. 331 z 1992 r. zm. Rozporządzenie MEN z 19.09.1996 r. D.U. 119 p. 562 z 1996 r.)
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.- Karta Nauczyciela ( Dz.U. Nr 3 z późniejszymi zmianami).
Organizacja Publicznego Gimnazjum nr 8
-
Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział.
-
O podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla gimnazjum.
-
Liczba uczniów w oddziale ogólnodostępnym nie powinna przekraczać 28
-
Oddziały dwujęzyczne są organizowane wówczas, gdy na naukę języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej na poziomie danej klasy zgłosi się co najmniej 7 uczniów
-
Liczba uczniów w oddziale gimnazjum dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących wynosi od 6 do 8,
-
W przypadku gdy u co najmniej jednego ucznia w oddziale dla dzieci niesłyszących i słabo słyszących występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 5 liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.
-
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego gimnazjum, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 4 i 5.
-
Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
-
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
-
W szkole, za zgodą organu prowadzącego gimnazjum, mogą być tworzone oddziały klas dwujęzycznych, w których nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: w języku polskim oraz w języku obcym nowożytnym, będącym drugim językiem nauczania. Nauczanie w klasach dwujęzycznych odbywa się na warunkach określonych odrębnymi przepisami.
-
Dla uczniów, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, mogą być tworzone oddziały przysposabiające do pracy.
-
Dyrektor gimnazjum po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), przyjmuje ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy, uwzględniając opinię wydaną przez lekarza oraz opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
-
Dla uczniów, którzy nie uczęszczają na zajęcia religii na podstawie deklaracji rodziców gimnazjum organizuje opiekę w bibliotece szkolnej.
-
Szkoła prowadzi bibliotekę, która jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb nauczania i zainteresowań uczniów oraz doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela.
Przedmiot działania Publicznego Gimnazjum nr 8
Szkoła realizuje cele i zadania dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńcze:
a) zaspakajania potrzeb uczniów w zakresie ich intelektualnego, emocjonalnego, moralno - społecznego, estetycznego, politechnicznego i fizycznego rozwoju,
b) zapewnia wszystkim uczniom jednolite wykształcenie, stanowiące podbudowę do dalszej edukacji,
c) wyrabia umiejętności wykorzystania uzyskanej wiedzy, zainteresowań i uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem oraz w wyborze dalszego kierunku kształcenia,
d) kształtuje w taki sposób środowisko wychowawcze, by sprzyjało realizowaniu celów i zasad określonych w Ustawie o systemie oświaty,
e) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły,
f) Współdziała z rodziną pomagając jej w wychowaniu i sprawując opiekę nad zdrowiem, bezpieczeństwem i prawidłowym rozwojem uczniów,
g) realizuje zadania w ścisłej współpracy z rodzicami (opiekunami) ucznia. Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, szkołami funkcjonującymi w środowisku oraz instytucjami kulturalno - oświatowymi zainteresowanymi wychowaniem dzieci
w wieku szkolnym.
Przedmiotem działania szkoły jest prowadzenie kompleksowej obsługi administracyjno- gospodarczej, finansowo- księgowej i technicznej szkoły.
Przedmiotem działania szkoły jako jednostki budżetowej jest:
a) prowadzenie pełnego rozliczenia finansowo - księgowego szkoły w zakresie otrzymanych dotacji z Urzędu Miasta oraz dochodów własnych,
b) prowadzenie spraw kadrowych pracowników zatrudnionych w szkole,
c) prowadzenie działalności socjalnej na rzecz pracowników szkoły zgodnie
z obowiązującymi przepisami,
d) prowadzenie spraw administracyjno - gospodarczych,
e) prowadzenie spraw z zakresu BHP i p. poż,
f) sporządzanie sprawozdawczości finansowej,
g) prowadzenie pełnej obsługi obliczania wynagrodzeń i zasiłków pracowników zatrudnionych w szkole.
Organami gimnazjum są:
1) Dyrektor gimnazjum,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców,
4) Samorząd Uczniowski.
A. DYREKTOR GIMNAZJUM
1. Dyrektor gimnazjum w ramach jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności sprawuje nadzór, kieruje i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno-gospodarczej gimnazjum oraz jest pracodawcą dla zatrudnionych pracowników.
2. Do kompetencji dyrektora gimnazjum w szczególności należą:
2.1) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
2.2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
2.3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
2.4) realizowanie uchwał Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
2.5) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Szkoły lub Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
2.6) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły.
3. Dyrektor gimnazjum decyduje w sprawach:
3.1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
3.2) przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych,
3.3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły, w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
3.4. Dyrektor gimnazjum w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Szkoły, Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim, zapewniając bieżący przepływ informacji pomiędzy organami szkoły.
B. RADA PEDAGOGICZNA
1. Rada Pedagogiczna gimnazjum jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków, którzy są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.
5. W Radzie Pedagogicznej mogą być powoływane zespoły zadaniowe.
6. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
6.1) zatwierdzanie planów pracy gimnazjum po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły,
6.2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
6.3) podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły,
6.4) podejmowanie uchwał w sprawach skierowania uczniów do klas przysposabiających do zawodu,
6.5) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli gimnazjum,
6.6) występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub wicedyrektora,
6.7) delegowanie jednego przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,
6.8) podejmowanie uchwał w sprawie złożenia wniosku o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum w przypadku konieczności izolacji danego ucznia od grupy rówieśniczej gimnazjum nr 8,
6.9) wykonywanie kompetencji przewidzianych dla Rady Szkoły zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty,
6.10) przygotowanie projektu statutu szkoły lub jego zmian i przedstawienie do uchwalenia Radzie Szkoły,
6.11) podejmowanie uchwał w sprawie programu wychowawczego szkoły.
D. RADA RODZICÓW
Rada Rodziców stanowi reprezentację interesów uczniów. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców. Organ ten ustanawia regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
1. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1.1) występowanie do Rady Pedagogicznej i dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw oświaty,
1.2) udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,
1.3) działanie na rzecz stałej poprawy bazy,
1.4) pozyskiwanie środków finansowych w celu wsparcia działalności szkoły,
1.5) współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
1.6) współuczestniczenie w opracowaniu programu wychowawczego gimnazjum,
1.7) opiniowanie programu wychowawczego i WSO oraz zasad rekrutacji uczniów spoza rejonu,
1.8) delegowanie jednego przedstawiciela do składu komisji konkursowej na dyrektora gimnazjum.
1.9) Występowanie w szczególnie uzasadnionych przypadkach z wnioskiem do dyrektora gimnazjum o zmianę wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu.
E. SAMORZĄD UCZNIOWSKI
1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum.
2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
3. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
4. Samorząd przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi gimnazjum wnioski
i opinie w zakresie realizacji praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami
i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej i internetowej,
5) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
w porozumieniu z dyrektorem.
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu,
7) opiniowanie programu wychowawczego.
8) prawo do wyboru nauczyciela Rzecznika Praw Ucznia
Majątek Publicznego Gimnazjum nr 8 – ubezpieczony w PZU
-
Środki trwałe – 5725 PLN
-
Zbiory biblioteczne – 17 425 PLN
-
Wyposażenie szkoły – 170 761 PLN