|
Zespół Szkół Zawodowych nr 4
Ad. 1 Status prawny:
Szkoła publiczna, organem prowadzącym jest Miasto Opole, organem nadzorującym
jest Opolski Kurator Oświaty.
Akt założycielski Zespołu Szkół Zawodowych nr 4 im. Bronisława Koraszewskiego
z siedzibą w Opolu przy ul. Hallera 4 (zał. nr 7 do Uchwały nr LXI/727/02 Rady
Miasta Opola z 23 maja 2002 r.)
Ad. 2 Organizacja:
W skład Zespołu wchodzą następujące typy szkół:
-
ponadgimnazjalne
-
Publiczne Liceum Profilowane nr IIII
-
Publiczne Technikum nr 2
-
Publiczna Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 1
-
ponadpodstawowe
-
Liceum Zawodowe na podbudowie szkoły podstawowej
-
Technikum Zawodowe na podbudowie szkoły po0dstawowej
-
Zasadnicza Szkoła Zawodowa z Oddziałami Specjalnymi na podbudowie szkoły podstawowej
-
Liceum Handlowe na podbudowie szkoły zawodowej
-
Technikum Zawodowe na podbudowie szkoły zawodowej
-
Technikum Zawodowe dla Dorosłych na podbudowie szkoły zawodowej
-
Liceum dla Dorosłych na podbudowie szkoły zawodowej
Ad. 3 Przedmiot działania i kompetencje:
I. Celem szkoły jest:
-
Pełny rozwój uzdolnień, zainteresowań i osobowości ucznia.
-
Umożliwienie uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej, ponadpodstawowych i złożenie egzaminu dojrzałości oraz wykorzystania zdobytej wiedzy we współczesnym świecie.
-
Wychowanie młodzieży w duchu patriotyzmu, humanizmu i zbliżenia miedzy narodami, otwartej na drugiego człowieka, tolerancyjnej. Młodzieży, która zechce korzystać z wolności i budować państwo oparte na demokratycznych zasadach współżycia, w którym chronione będą prawa jednostek.
-
Przygotowanie uczniów do aktywnego życia we współczesnym świecie
II. Zadaniem szkoły jest:
-
Przygotowywanie uczniów do podejmowania wyzwań współczesnego świata: integracji, globalizacji, wymiany informacji, postępu naukowo-technicznego.
-
Nauczyć uczniów jak się uczyć.
-
Zapewnienie każdemu uczniowi, w tym także niepełnosprawnym warunków niezbędnych do jego rozwoju, przygotowanie do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
-
Wspieranie rodziców w realizacji ich zadań wychowawczych tak, aby umożliwić uczniom przejmowanie odpowiedzialności za własne życie i rozwój osobowy oraz planowanie kariery zawodowej.
-
Nauka poprawnego i swobodnego wypowiadania się w mowie i w piśmie z wykorzystaniem różnorodnych środków wyrazu.
-
Poznawanie wymaganych pojęć oraz zdobywanie rzetelnej wiedzy w zakresie umożliwiającym podjecie dalszej edukacji i pracy w wyuczonym zawodzie.
-
Rozwijanie u uczniów zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo – skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych.
-
Rozwijanie u uczniów zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego oraz rozumienia przekazywanych treści.
-
Traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie.
-
Umożliwienie uczniom poznawania zasad rozwoju osobowego i życia społecznego, poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny, dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej i światowej.
III. Szkoła realizuje zadania poprzez:
-
Budowanie więzi w społeczności szkolnej.
-
Wskazywanie wzorców osobowych i działanie własnym przykładem.
-
Włączenie uczniów do działań związanych z rytuałem szkolnym i organizowaniem imprez szkolnych.
-
Reagowanie na niewłaściwe zachowanie i postawy uczniów w szkole i poza nią.
-
Diagnozowanie uczniów pod katem postępów w nauce i zachowaniu oraz problemów rozwojowych i rodzinnych.
-
Poznanie uczniów i ich środowiska rodzinnego.
-
Poznanie i rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów.
-
Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych.
-
Propagowanie zasady uczciwości w sporcie, nauce i w czasie wolnym.
-
Integracja szkoły z lokalnym środowiskiem społecznym. Nawiązywanie kontaktów z organizacjami działającymi na rzecz edukacji i instytucjami wspomagającymi oświatę.
-
Zajęcia edukacyjne zwane dalej lekcjami o wymiarze obowiązkowym dla każdego ucznia.
-
Prowadzenie różnych form zajęć pozalekcyjnych zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami uczniów.
-
Udostępnienie pomieszczeń szkoły, pracowni zawodowych, zbiorów biblioteki szkolnej i technologii informacyjnych.
-
Współdziałanie szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami wspierającymi rozwój uczniów.
-
Organizowanie dla uczniów pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierającej rozwój uczniów.
-
Realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego dla technikum, liceum zawodowego, liceum profilowanego i zasadniczej szkoły zawodowej.
-
Opracowanie szkolnego zestawu programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego.
-
Realizację programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły oraz przestrzeganie zasad wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
-
Ujednolicone działania wychowawcze wszystkich nauczycieli szkoły we wszystkich sytuacjach edukacyjnych.
-
Organizacje przepływu informacji o działalności szkoły i jego organów.
-
Zapoznanie uczniów z ich prawami, obowiązkami i przestrzeganie ich.
-
Organizacje współpracy z rodzicami uczniów.
Ad. 4 Organy i osoby sprawujące w nich funkcje i ich kompetencje
Organa szkoły i ich kompetencje.
-
Organami szkoły są:
-
dyrektor szkoły
-
rada pedagogiczna
-
samorząd uczniowski
-
rada rodziców
A. Kompetencje dyrektora szkoły – mgr Jerzy Mikosek
-
kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz
-
sprawuje nadzór pedagogiczny
-
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego
-
realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących
-
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez radę pedagogiczna i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły
-
współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych
-
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych
-
dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami
-
Dyrektor decyduje w sprawach:
-
zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
-
przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły
-
występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły
-
dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim
-
Dyrektor szkoły może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w
statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii
samorządu uczniowskiego.
3. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej, niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
B. rada pedagogiczna – mgr Jerzy Mikosek
-
W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach rady
pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego lub na wniosek rady pedagogicznej.
-
Zebrania plenarne rady pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek:
-
organu sprawującego nadzór pedagogiczny
-
organu prowadzącego szkołę
-
z inicjatywy przewodniczącego
-
co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej
-
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
-
Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
-
Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku na 3 dni przed zebraniem
-
Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
-
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
-
zatwierdzanie planów pracy szkoły
-
zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
-
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów
-
Rada pedagogiczna opiniuje:
-
organizację pracy szkoły w szczególności tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
-
projekt planu finansowego szkoły,
-
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
-
propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
-
Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole
-
Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
-
Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
C. samorząd uczniowski – Daniel Kolman
-
Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
-
Zasady wybierania i działania organów samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
-
Regulamin samorządu uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
-
Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły dotyczących w szczególności realizacji podstawowych praw uczniów:
-
prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
-
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
-
prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań
-
prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej
-
prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej godnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
-
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu
D. rada rodziców – Irena Orlicka
-
W szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
-
Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów szkoły.
-
Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły. W celu wspierania działalności statutowej rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
-
Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
AD. 5 Majątek:
Majątek nieruchomy:
a. budynki główne 1 338 498,57
b. grunty, place 30 295,47
Majątek ruchomy 394 448,46
Księgozbiory biblioteczne 16 820,17
Nazwa dokumentu: | Zespół Szkół Zawodowych nr 4 | Osoba, która wprowadzała dane: | Grzegorz Mroczek | Data wytworzenia informacji: | 2003-07-01 10:52:38 | Data udostępnienia informacji: | 2003-07-01 10:52:38 | Data ostatniej aktualizacji: | 2003-07-01 10:54:17 |
Wersja do wydruku...
|