logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 14 Im. Adama Mickiewicza

Podstawowa forma prawna - SAMODZIELNA JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA NIE MAJĄCA OSOBOWOŚCI PRAWNEJ
Szczególna forma prawna - KOMUNALNA JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA
forma organizacyjna - SZKOŁA PODSTAWOWA DLA NIEPRACUJĄCYCH BEZ SPECJALIZACJI

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 im Adama Mickiewicza w Opolu została powołana Uchwałą nr XXXVIII/353/97 Rady Miasta Opola z dnia 20 marca 1997 r.

1. Organami szkoły są:
a) Dyrektor szkoły - Janina Ptak
b) Rada Pedagogiczna - przewodnicząca - Janina Ptak
c) Samorząd Uczniowski - przew. Daria Wrześniowiecka
d) Rada Rodziców - przewodniczący - Jan Pilarski
2. Kompetencje dyrektora szkoły:
a) Kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
b) Sprawuje nadzór pedagogiczny.
c) Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
d) Nadzoruje realizację planu pracy szkoły.
e) Decyduje o organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
f) Decyduje o przydziale godzin nauczania i czynnościach dodatkowych dla nauczycieli.
g) Zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
h) Powierza funkcje wicedyrektora i kierowników : świetlicy, stołówki i administracyjno - gospodarczego.
i) Odwołuje ze stanowisk wicedyrektora i kierowników.
j) Realizuje uchwały rady rodziców i rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących.
k) Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę rodziców i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
l) Organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły.
m) Przyznaje nagrody dyrektora szkoły nauczycielom i innym pracownikom.
n) Wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły.
o) Występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników szkoły.
p) Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
q) Wykonuje uchwały rady pedagogicznej dotyczącą przeniesienia ucznia do innej szkoły ( w uzasadnionych przypadkach ).
r) Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
3. Kompetencje rady pedagogicznej:
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a) Zatwierdzenie planów pracy po zaopiniowaniu przez radę rodziców.
b) Zatwierdzenie statutu szkoły, programu wychowawczego i wewnątrz-
 szkolnego systemu oceniania po konsultacji z radą rodziców i samorządem
 uczniowskim.
c) Zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
d) Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców.
e) Podejmowanie uchwał w sprawach przeniesienia uczniów ( w uzasadnionych przypadkach ) do innej szkoły.
f) Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
g) Uchwalenie regulaminu własnej działalności.
h) Realizacja statutowych zadań szkoły.
i) Odbywanie zebrań plenarnych, szkoleniowych.
4. Rada pedagogiczna opiniuje:
a) Organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
b) Projekt planu finansowego szkoły.
c) Wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom i innym pracownikom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
d) Propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
e) Propozycje dyrektora szkoły w sprawie utworzenia lub odwołania stanowiska wicedyrektora, kierownika.
f) Propozycje organu prowadzącego szkołę w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły ustalonemu przez organ kandydatowi lub w sprawie przedłużenia stanowiska dyrektora szkoły na kolejny okres.
5. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem:
a) O przyznanie nagród, wyróżnień i odznaczeń dla nauczycieli i innych pracowników szkoły.
b) O odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub kierownika (świetlicy, stołówki, administracyjno - gospodarczego) w szkole.
c) O powołanie nauczyciela na stanowisko kierownika.
d) O wytypowanie dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej do komisji konkursowej powołanej do wyłonienia dyrektora szkoły.
e) O zorganizowanie zebrania rady pedagogicznej ( z inicjatywy co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej ).
6. Kompetencje samorządu uczniowskiego
a) Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie PSP nr 14.
b) Samorząd uczniowski uchwala regulamin swojej działalności.
c) Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin.
d) Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
e) Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
f) Organy samorządu kierują społecznością uczniowską, reprezentują ją i działają w jej interesie.
g) Mają prawo przedstawiać dyrektorowi szkoły, radzie pedagogicznej, radzie rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę rzecznika praw ucznia
7. Kompetencje Rady Rodziców
a) Rada Rodziców jest reprezentacją ogółu rodziców uczniów PSP nr 14.
b) Podstawowe ogniwo stanowi rada klasowa rodziców, w skład której wchodzi od 3 do 5 osób, w tym wychowawca klasy. Wychowawca klasy wchodzi z urzędu w skład rady klasowej rodziców.
c) Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwalają wszyscy rodzice.
d) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
e) Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem.
f) Rada Rodziców może występować do dyrektora szkoły, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
g) Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania statutowej działalności szkoły.
h) Może prowadzić działalność gospodarczą.
i) Uczestniczy w planowaniu wydatków szkoły.
j) Może wystąpić z wnioskami do dyrektora szkoły o przyznanie nagród, wyróżnień i odznaczeń dla nauczycieli i innych pracowników szkoły.
k) Organizuje poradnictwo prawne, psychologiczne i pedagogiczne dla rodziców.
8. Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi:
a) Organy szkoły powinny ściśle ze sobą współpracować mając na celu dobro uczniów, sprawne funkcjonowanie szkoły i jej rozwój.
b) Wszystkie organy szkoły mają możliwość wymiany informacji o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach oraz swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swych kompetencji
c) Plany pracy i regulaminy działalności organów szkoły powinny być ściśle ze sobą powiązane, nie mogą być sprzeczne ze statutem szkoły.
d) We wszystkich sprawach spornych organy szkoły powinny zwracać się do dyrektora szkoły w formie ustnej lub pisemnej.
e) Sytuacje konfliktowe zaistniałe wewnątrz szkoły między nauczycielami rozstrzygać może na pisemny wniosek osoby zainteresowanej rozjemcza komisja w składzie:
- dyrektor szkoły
- przedstawiciel związków zawodowych
- przedstawiciele rady pedagogicznej wybrani przez strony konfliktu
f) Sytuacje konfliktowe zaistniałe między innymi pracownikami szkoły rozstrzyga komisja:
- dyrektor szkoły
- przedstawiciel związków zawodowych
- kierownik ds. administracyjnych
a) Sytuacje konfliktowe zaistniałe między nauczycielem a rodzicem rozstrzyga komisja:
- dyrektor szkoły
- przewodniczący rady rodziców
b) Sytuacje konfliktowe zaistniałe między uczniem a nauczycielem lub pracownikiem obsługi czy administracji rozstrzygać może na ustną prośbę zainteresowanej strony:
- wychowawca klasy lub wychowawca wspomagający
- rzecznik praw ucznia
- pedagog szkolny
- wicedyrektor
c) Ostateczną możliwością odwołania się ucznia jest jego pisemna prośba do dyrektora szkoły o rozpatrzenie sprawy. Dyrektor z udziałem nauczyciela, wychowawcy i ucznia rozstrzyga zaistniały konflikt.

Organizacja szkoły

1. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
a) zajęcia dydaktyczno - wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym dniu września ( z wyjątkiem soboty ), a kończą w najbliższy piątek po 18 czerwca,
b) w klasach programowo najwyższych zajęcia lekcyjne kończą się w środę bezpośrednio poprzedzającą zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych w pozostałych klasach,
c) zimowa przerwa świąteczna trwa od 23 grudnia do 31 grudnia ( lub od 22 grudnia do 31 grudnia, jeżeli 22 grudnia wypada w poniedziałek ),
d) ferie zimowe trwają dwa tygodnie od połowy stycznia do końca lutego , termin ferii ustala kurator oświaty w porozumieniu z wojewodą i wojewódzką radą oświaty,
e) wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się w czwartek poprzedzający święta i kończy w pierwszy wtorek po świętach,
f) ferie letnie rozpoczynają się w najbliższą sobotę po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych i trwają do 31sierpnia,
g) dyrektor szkoły, w której obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy, może w porozumieniu z radą pedagogiczną, podjąć decyzję o potraktowaniu dnia wypadającego między dwoma dniami świątecznymi ustawowo wolnymi od pracy (również piątku), jako dnia wolnego od zajęć pod warunkiem odpracowania zajęć przypadających tego dnia - w wybraną sobotę,
h) zajęcia dydaktyczne w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy:
I - od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno - wychowawczych we wrześniu do ostatniej soboty poprzedzającej ferie zimowe
II - od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych

Jednostka organizacyjna szkoły - oddział klasowy

1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy urodzili się w tym samym roku kalendarzowym. W oddziale mogą być uczniowie, którzy rozpoczęli naukę jako 6 - latkowie, uczniowie z odroczonym obowiązkiem szkolnym oraz uczniowie drugoroczni.
2. Za zgodą organu prowadzącego szkołę możliwe jest tworzenie oddziałów mniej licznych, w zależności od warunków demograficznych, środowiskowych i wychowawczych placówki.
3. Tworzy się oddziały specjalne dla dzieci słabo słyszących liczących od 6 - 8 uczniów oraz oddziały dla uczniów z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi liczącymi od 2 do 4 uczniów.

Podział oddziału na grupy na różnych zajęciach

1. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz na technice w oddziałach liczących 30 uczniów.
3. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów podziału na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz w przypadku oddziałów liczących mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na technice można dokonać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
4. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV - VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
5. Liczebność grup na zajęciach pozalekcyjnych:
d) gimnastyka korekcyjna w kl. I - VI dla grup 10 - 15 uczniów
e) SKS - y w grupach od 12 - 15 uczniów
f) zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w kl. I - III 2 - 5 uczniów
g) zajęcia wyrównawcze w kl. IV - VI w gr. od 4 - 8 uczniów
h) zajęcia dysortograficzne w grupach od 12 - 15 uczniów
i) zajęcia sojoterapeutyczne w grupach od 3 do 10 uczniów
j) zajęcia logopedyczne w grupach od 2 do 4 uczniów
6. Liczba uczestników kół przedmiotowych i kół zainteresowań nie może być niższa niż 15 uczniów.

Czas trwania lekcji i przerw

1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
2. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I - III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3. Godzina lekcyjna w kl. IV - VI trwa 45 min. Przerwy są 10 minutowe i dwie 15 minutowe:

Świetlica szkolna

1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
3. Regulamin świetlicy określa organizację i formy pracy świetlicy.
4. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia ciepłego posiłku (obiadu) w stołówce szkolnej.
5. Uczniom, którzy pochodzą z rodzin słabo sytuowanych szkoła umożliwi częściowe lub całkowite zwolnienie z opłat za obiady.

Szczegółowe zadania, organizacja biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza

1. Biblioteka szkolna służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela.
2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:
a) gromadzenie i opracowywanie zbiorów
b) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę (do klasy)
c) prowadzenie przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów
d) organizowanie wystaw okolicznościowych
4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5. Jeden etat nauczyciela bibliotekarza przysługuje w szkole podstawowej liczącej powyżej 300 uczniów, przy czym norma ta wzrasta o 0,5 etatu na każdych następnych 250 uczniów.
6. Organ prowadzący szkołę może wyrazić zgodę na zwiększenie norm zatrudnienia nauczycieli - bibliotekarzy szkolnych o 0,5 etatu jeśli biblioteka posiada księgozbiór liczący 10.000 - 30.000 jednostek bibliotecznych i prowadzi czytelnię wydzieloną w odrębnym pomieszczeniu.
7. Regulamin biblioteki szczegółowo określa organizację i zadania biblioteki oraz zadania nauczyciela bibliotekarza.

Arkusz organizacji szkoły

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

Rodzaje zajęć i pomieszczeń szkolnych

1. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
2. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno - wychowawczej szkoły, których wymiar określają ramowe plany nauczania, są:
a) obowiązkowe zajęcia lekcyjne,
b) zajęcia wspomagające rozwój dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi:
- socjoterapeutyczne
- logopedyczne,
c) zajęcia organizowane dla uczniów mających trudności w nauce:
- korekcyjno-kompensacyjne
- wyrównawcze
- dysortograficzne
- rewalidacyjne,
d) gimnastyka korekcyjna,
e) nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne:
- koła przedmiotowe
- koła zainteresowań
- SKS - y,
f) zajęcia "Wychowanie do życia w rodzinie",
g) zajęcia fakultatywne z języka francuskiego.
3. Szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia i sale lekcyjne do realizacji zadań dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczych:
a) sale lekcyjne w budynku B, D, E
b) salę komputerową
c) bibliotekę i czytelnię
d) gabinet logopedyczny
e) gabinet pielęgniarki szkolnej
f) gabinet stomatologiczny
g) szatnie w budynku D i E
h) 2 pomieszczenia do zajęć świetlicowych
i) gabinet pedagoga
j) gabinet psychologa
k) pomieszczenia administracyjno - gospodarcze
l) 2 sale gimnastyczne z zapleczem (szatnie, prysznice)
m) siłownia
n) archiwum
o) sala konferencyjna

Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników

1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników ekonomicznych (dział księgowości), pracowników administracyjnych:
a) główna księgowa
b) księgowa
c) referent ds. kadr i płac
d) kierownik administracyjno - gospodarczy
e) sekretarz szkoły
f) pracownik ds. BHP
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość, wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
4. Do zadań nauczyciela należy:
a) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
b) prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
c) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów i ich zdolności oraz zainteresowań,
d) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
e) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
f) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
g) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.

Stanowiska kierownicze w szkole

1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
3. Do kompetencji wicedyrektora ds. dydaktycznych należy między innymi:
a) nadzór nad sprawną realizacją zadań dydaktycznych wynikających z planu pracy szkoły,
b) organizacja zastępstw za nieobecnych nauczycieli,
c) kierowanie pracą zespołów przedmiotowych,
d) opieka nad studentami przebywającymi w szkole podczas praktyk pedagogicznych,
e) opieka nad młodymi nauczycielami,
f) układanie tygodniowego rozkładu zajęć szkolnych (nanoszenie zmian) z uwzględnieniem najnowszych wymogów dydaktyki i higieny pracy umysłowej,
g) nadzór nad zajęciami pozalekcyjnymi.
4. Do kompetencji wicedyrektora ds. wychowawczych należy w szczególności:
a) czuwanie nad sprawną realizacją zadań wychowawczych szkoły wynikających z planu pracy szkoły,
b) nadzór nad wszystkimi uroczystościami szkolnymi i czuwanie nad ich organizacją,
c) sprawowanie opieki nad samorządem szkolnym i innymi organizacjami szkolnymi,
d) przewodniczenie zespołowi wychowawczemu,
e) koordynowanie pracą w zespole wychowawców,
f) czuwanie nad współpracą z pedagogiem i psychologiem szkolnym.
5. Do kompetencji kierownika świetlicy należy między innymi:
a) kierowanie pracą opiekuńczo - wychowawczą w świetlicy,
b) koordynowanie działalności wychowawców grup świetlicy,
c) nadzorowanie gospodarką materialną świetlicy.
6. Do kompetencji wicedyrektora (lub kierownika) ds. administracyjno - gospodarczych należy:
a) nadzorowanie przebiegu pracy pracowników obsługi i administracji oraz sporządzanie dokumentacji dotyczącej pracowników i świadczeń socjalnych,
b) sprawowanie nadzoru nad prawidłową eksploatacją budynków szkoły i sprzętu szkolnego,
c) prowadzenie książki remontów bieżących szkoły i książki budynków,
d) nadzorowanie prac związanych z inwentaryzacją sprzętu szkolnego,
e) czuwanie nad prawidłowym zabezpieczeniem obiektu w sprzęt p. poż., odgromowy, oraz dbanie o stan higieniczno - sanitarny szkoły.

Zespoły przedmiotowe i wychowawcze

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalanie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
2. Nauczyciele tworzą zespół wychowawczy złożony z wychowawców i wychowawców wspomagających oraz zespół dydaktyczny złożony z zespołów przedmiotowych, a także inne zespoły problemowo-zadaniowe.
3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
4. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
a) ustalenie zestawu programów nauczania,
b) modyfikowanie programów w miarę potrzeb,
c) uzgadnianie sposobów realizacji programów nauczania,
d) korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
e) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów wymagań programowych na poszczególne stopnie,
f) ustalanie sposobów badania wyników nauczania i układanie testów do tych badań,
g) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli (WDN) oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
h) współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych,
i) inspirowanie do innowacji pedagogicznych,
j) opracowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, statutu szkolnego oraz programu edukacyjnego,
k) nadzór nad organizacją i przeprowadzaniem konkursów przedmiotowych.

Zadania wychowawcy klasowego

1. Oddziałem klasowym opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
a) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
b) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
3. Wychowawca w celu realizacji zadań:
a) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
b) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
c) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
d) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec uczniów, którym potrzebna jest indywidualna opieka (uczniowie szczególnie uzdolnieni i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
e) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczych, wychowawczych i materialnych ich dzieci,
- okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymania od nich pomocy w swych działaniach,
- włączenia ich w sprawy życia klasy i szkoły.
f) współpracuje ściśle na terenie szkoły z wychowawcą wspomagającym, pedagogiem, psychologiem, nauczycielami w bibliotece i nauczycielami ze świetlicy szkolnej, pielęgniarką szkolną,
g) współpracuje z różnymi specjalistami (z właściwych placówek i instytucji oświatowych) świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu: potrzeb, trudności dydaktycznych, wychowawczych i zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
4. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
5. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
6. Wychowawca klasy wchodzi z urzędu w skład rady klasowej rodziców.

Szczegółowe zasady przyjmowania uczniów do szkoły oraz ich prawa i obowiązki

1. Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest obowiązkowa.
2. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 7 lat, w szkole macierzystej w swoim obwodzie szkolnym.
3. Uczniowie spoza obwodu przyjmowani są na podstawie podania rodziców i pozytywnym zaopiniowaniu dyrektora szkoły macierzystej.
4. Przyjmowanie do szkoły uczniów powracających z zagranicy określone jest odrębnymi przepisami.
5. Na wniosek rodziców, naukę w szkole może także rozpocząć dziecko jeżeli przed 1 września kończy 6 lat i jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
6. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej.
7. W przypadkach uzasadnionych różnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone.
8. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły publicznej, w której obwodzie dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej.
9. Uczeń ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) zapoznania się z programem nauczania i jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami programowymi,
c) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności,
d) przedstawienia wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi, wyjaśnienia (życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym),
e) opieki wychowawczej i dobrych warunków pobytu w szkole, zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, ochronę i poszanowanie jego godności osobistej, dobrego imienia oraz własności osobistej, ochronę przed uzależnieniami i demoralizacją,
f) korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
g) swobody wyrażania myśli i przekonań a w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
h) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
i) sprawiedliwiej, obiektywnej i jawnej oceny z przedmiotów i zachowania oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
j) do powiadomienia z tygodniowym wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomości; w ciągu dnia może odbyć się tylko jeden sprawdzian, a w tygodniu maksymalnie dwa,
k) pomocy w przypadku trudności w nauce (udział w zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych, wyrównawczych, pomoc indywidualna nauczyciela),
l) korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego,
m) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych i księgozbioru biblioteki,
n) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,
o) powtórnego sprawdzenia oceny i wiedzy (egzamin sprawdzający, klasyfikacyjny, poprawkowy),
p) do nauki indywidualnym programem lub tokiem nauki.
10. Uczeń ma obowiązek:
a) przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły (regulaminy pracowni i pomieszczeń, wewnątrzszkolny system oceniania),
b) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
c) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
d) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój a w szczególności:
- przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności,
- szanowania poglądów i przekonań innych ludzi,
- poszanowania wolności i godności osobistej drugiego człowieka, dobrego imienia,
e) dbać o ład, porządek oraz wspólnie użytkowane dobro,
f) szanować własność innych,
g) naprawiania wyrządzonej przez siebie szkody.
11. Rodzaje nagród:
a) pochwała wychowawcy przed uczniami w klasie,
b) pochwała wychowawcy na zebraniu z rodzicami,
c) pochwała wychowawcy w grupie wiekowej,
d) pochwała wychowawcy na forum szkoły,
e) pochwała dyrektora szkoły przed uczniami w klasie,
f) pochwała dyrektora szkoły na zebraniu z rodzicami,
g) pochwała dyrektora szkoły w grupie wiekowej,
h) pochwała dyrektora szkoły na forum szkoły,
i) prezentacja efektów pracy i osiągnięć uczniów na wystawach,
j) udział uczniów w występach, na apelach i uroczystościach szkolnych,
k) udział uczniów w konkursach przedmiotowych i artystycznych, zawodach sportowych,
l) nagrody rzeczowe (książki, gry, sprzęt sportowy, przybory szkolne),
m) dyplomy uznania,
n) listy pochwalne wychowawcy, dyrektora szkoły, rady pedagogicznej,
o) puchary,
p) wpis do księgi pamiątkowej, kroniki,
q) Nagroda Dyrektora Szkoły.
12. Rada pedagogiczna może zaproponować inne nagrody i określić warunki
 ich otrzymania.
13. Uczeń może być ukarany za:
a) nieprzestrzeganie statutu szkoły,
b) naruszanie dobra wspólnego i godności osobistej,
c) notoryczne spóźnianie się na lekcje,
d) notoryczne zaniedbywanie i lekceważenie obowiązku nauki,
e) nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach szkolnych,
f) naruszanie nietykalności cielesnej,
g) wulgarność, brutalność i chuligaństwo,
h) niszczenie mienia szkoły i wandalizm,
i) uprawianie i rozpowszechnianie patologii społecznej (nałogi),
j) brak szacunku do społeczności szkolnej.
14. Rodzaje kar:
a) obniżenie oceny zachowania,
b) upomnienie lub nagana udzielona przez wychowawcę wobec klasy,
c) upomnienie lub nagana udzielona przez pedagoga wobec klasy,
d) upomnienie lub nagana udzielona przez dyrektora wobec klasy,
e) ustne lub pisemne powiadomienie rodziców o nieodpowiednim
zachowaniu,
f) przeniesienie do innego oddziału klasowego,
g) przeniesienie do innej klasy (zgodnie z przepisami),
h) odkupienie przez rodziców mienia szkolnego zniszczonego przez ich dziecko.
15. Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia.
16. Tryb odwołania się od kary:
a) uczeń, który uważa udzieloną karę za niesprawiedliwą, ma prawo zwrócić się w kolejności do wychowawcy, wychowawcy wspomagającego, rzecznika praw ucznia, dyrektora szkoły, z prośbą o rozpatrzenie zasadności zasądzonej kary.
17. Wykonanie kary w szczególnych przypadkach może zostać zawieszone na okres próby, jeśli uczeń uzyska poręczenie rodziców, wychowawcy lub samorządu szkolnego.
18. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o zastosowanej wobec niego kary.
19. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora szkoły do wystąpienia do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku , gdy:
a) uczeń stanowi zagrożenie dla pozostałych uczniów,
b) wyczerpano już wszystkie rodzaje kar.
20. Szkoła zapewnia odpowiednie warunki zapewniające uczniom bezpieczeństwo.

Szkoła używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Szkoła posiada własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określają odrębne przepisy.

Majątek szkoły:
- środki trwałe - 1 440 368,32
- pozostałe środki trwałe - 554 429,36
- zbiory biblioteczne - 15 673,11
- SUMA: 2 010 470,79

Nazwa dokumentu: Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 14 Im. Adama Mickiewicza
Osoba, która wprowadzała dane: Grzegorz Mroczek
Data wytworzenia informacji: 2003-06-27 11:05:10
Data udostępnienia informacji: 2003-06-27 11:05:10

Wersja do wydruku...

corner   corner