Publiczne Gimnazjum nr 2 w Opolu
-
Status prawny lub forma prawna.
Placówka jest gminną samorządową jednostką organizacyjną założoną przez Radę Miasta Opola (Uchwała Rady Miasta Nr X/150/99 z dnia 27 maja 1999 r). Publiczne Gimnazjum nr 2 rozpoczęło swą działalność z dniem 01. 09. 1999 r.
-
Organizacja.
Publiczne Gimnazjum Nr 2 jest jednostką budżetową. Organem prowadzącym jest Miasto Opole, a organem nadzorującym jest Kuratorium Oświaty w Opolu.
-
Przedmiot działania i kompetencje.
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie,
- Szkoła wykonuje swoje zadania poprzez zapewnienie bezpłatnego i obowiązkowego nauczania
w zakresie ramowych planów nauczania.
-
Szkoła realizuje ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej i Sporu ramowe plany nauczania, podstawy programowe kształcenia ogólnego, wewnątrz szkolne: wewnątrz szkolny zestaw programów- załącznik nr 7, szkolny program wychowawczy – załącznik nr 2, szkolny program profilaktyki – załącznik nr 6, zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
-
Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum
-
Szkoła umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
-
Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum i wieku ucznia
-
Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz swoich możliwości
-
Szkoła zapewnia opiekę oraz dba o warunki sprzyjające prawidłowemu rozwojowi psychofizycznemu uczniów
-
Szkoła organizuje opiekę nad uczęszczającymi do szkoły uczniami niepełnosprawnymi,
-
Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów w wybranych dziedzinach,
-
Szkoła kształtuje postawy patriotyczne, poczucie tożsamości narodowej, językowej i religijnej oraz przynależności do społeczności międzynarodowej,
-
Szkoła organizuje opiekę zdrowotną,
-
Szkoła może udzielać pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnych warunkach rodzinnych.
-
Organy i osoby sprawujące w nich funkcje i ich kompetencje.
DYREKTOR SZKOŁY – mgr Urszula Wojtaśkiewicz - Raszka,
WICEDYREKTOR SZKOŁY – mgr Urszula Dudek,
Dyrektor gimnazjum w ramach jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności sprawuje nadzór, kieruje i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno- wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno- gospodarczej gimnazjum oraz jest pracodawcą dla zatrudnionych pracowników.
Do kompetencji dyrektora gimnazjum w szczególności należą:
-
kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno- wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
-
sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
-
sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie pro zdrowotne,
-
realizowanie uchwał Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
-
dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Szkoły lub Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
-
organizowanie administracji, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły.
Dyrektor gimnazjum decyduje w sprawach:
-
zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
-
przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych,
-
występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły, w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
RADA PEDAGOGICZNA liczy 54 członków.
Rada Pedagogiczna gimnazjum jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Przewodniczącym rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
-
zatwierdzanie planów pracy gimnazjum po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły,
-
zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
-
podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły,
-
podejmowanie uchwał w sprawach skierowania uczniów do klas przysposabiających do zawodu,
-
ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli gimnazjum oraz przyznanie środków finansowych na ich realizację,
-
występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub wicedyrektora,
-
delegowanie jednego przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,
-
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
-
wykonywanie kompetencji przewidzianych dla Rady Szkoły zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, i przygotowanie projektu statutu szkoły lub jego zmian i przedstawienie do uchwalenia Radzie Szkoły,
-
podejmowanie uchwał w sprawie programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły.
RADA RODZICÓW – przewodnicząca Anna Gazda.
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
-
występowanie do Rady Szkoły, Rady Pedagogicznej i dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw oświaty,
-
udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,
-
działanie na rzecz stałej poprawy bazy,
-
pozyskanie środków finansowych w celu wsparcia działalności szkoły,
-
współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
-
współuczestniczenie w opracowaniu programu wychowawczego gimnazjum,
-
opiniowanie programu wychowawczego,
-
delegowanie jednego przedstawiciela do składu komisji konkursowej na dyrektora gimnazjum.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI – opiekun Joanna Kotowska, Agnieszka Pawelec,
przewodniczący Paweł Urbanek.
Samorząd tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum.
Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
Samorząd przedstawia Radzie Szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie w zakresie realizacji praw uczniów, takich jak:
-
prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
-
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
-
prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
-
prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
-
prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
-
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu,
-
opiniowanie programu wychowawczego.
-
Struktura własnościowa.
Własność samorządowa przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd na cele statusowe Publicznego Gimnazjum nr 2 w Opolu.
Zgodnie z decyzją z dnia 12.04.2001r. Zarządu Miasta Opola zarządca korzysta z nieruchomości zabudowanej położonej w Opolu przy ul. Reymonta 43 oznaczonej numerem działki 11/3, z karty mapy 53 - obręb Opole o powierzchni0,8302 ha, zapisanej w księdze wieczystej Nr KW 96283.
-
Majątek przekazano w trwały zarząd Uchwałą Nr 2859/2000 Zarządu Miasta Opola z dnia 18 maja 2000 roku. Majątkiem zarządza dyrektor gimnazjum pod nadzorem Zarządu Miasta Opola. Obecny stan majątku:
- środki trwałe 1141923,71
- pozostałe środki trwałe 153672,37
- zbiory biblioteczne 33416,31
- wartości niematerialne 3090,00