Zespół Szkół Ekonomicznych w Opolu
Organem prowadzącym szkołę jest miasto Opole.
W skład Zespołu wchodzą następujące typu szkół:
1) ponadgimnazjalne
Liceum Ekonomiczne na podbudowie szkoły podstawowej, Liceum Handlowe na podbudowie szkoły podstawowej, Publiczne Liceum Profilowane Nr IV, Publiczne Technikum Nr 3.
2) ponadpodstawowe:
Liceum Ekonomiczne dla Dorosłych na podbudowie szkoły podstawowej, Liceum Handlowe dla Dorosłych na podbudowie szkoły zawodowej.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
Szkoła wykonuje swoje zadania poprzez zapewnienie bezpłatnego i obowiązkowego nauczania w zakresie ramowych planów nauczania.
Szkoła realizuje ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej ramowe plany nauczania, podstawy programowe przedmiotów obowiązkowych, zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia i dyplomu zawodowego poprzez:
a) atrakcyjny i nowatorski proces nauczania i wychowania,
b) udział w zajęciach pozalekcyjnych i warsztatach językowych.
Szkoła umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:
a) poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,
b) rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
c) organizowanie zajęć z preorientacji zawodowej.
Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków Zespołu Szkół Ekonomicznych i wieku ucznia poprzez:
a) zapewnienie uczniom Zespołu Szkół Ekonomicznych odpowiednich warunków kształcenia i "́Ychowania,
b) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
c) realizowanie programu "́Ychowawczego Zespołu Szkół Ekonomicznych.
Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz swoich możliwości poprzez:
a) system zapomóg i stypendiów,
b) usuwanie barier architektonicznych ( w miarę posiadanych środków finansowych), Szkoła zapewnia opiekę oraz dba o warunki sprzyjające prawidłowemu
rozwojowi psychofizycznemu uczniów poprzez:
a) prowadzenie "́wywiadów przez pedagoga i zespół "́wychowawczy, powołany
przez Radę Pedagogiczną w celu poznania sytuacji życiowej i materialnej uczniów,
b) organizowanie dla uczniów i rodziców pogadanek i "́wykładów prowadzonych
przez psychologów i pedagogów nt. problemów życia psychicznego
i metod wychowawczych,
c) prowadzenie poradnictwa specjalistycznego oraz rozmów indywidualnych
z uczniami mającymi problemy i z ich rodzicami,
ci) gromadzenie w bibliotece szkolnej lektury o tematyce
pedagogicznej i psychologicznej, będącej do dyspozycji uczniów, nauczycieli
i rodziców,
e) udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
Szkoła organizuje opiekę nad uczęszczającymi do szkoły uczniami niepełnosprawnymi poprzez:
a) współpracę z jednostkami służby zdrowia w celu zapewnienia opieki zgodnie z ich
zaleceniami,
b) ułatwianie im funkcjonowania w szkolnej społeczności przy pomocy
pielęgniarki, nauczycieli, uczniów i innych pracowników szkoły. Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów w wybranych dziedzinach poprzez: a) organizowanie ząjęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
b) organizowanie konkursów naukowych i artystycznych,
c) promowanie uczestnictwa uczniów w formach wspomagających
edukację i wychowanie uczniów.
11. Uczniom szczególnie uzdolnionym szkoła umożliwia realizowanie indywidualnych
programów nauczania oraz j ej ukończenie w skróconym czasie,
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
12. Szkoła kształtuje postawy patriotyczne, poczucie tożsamości narodowej,
językowej i religijnej oraz przynależności do społeczności międzynarodowej poprzez:
a) ukazywanie dorobku cYwilizacyjnego Polski i innych krajów,
b) ukazywanie świata i miejsca człowieka w środowisku przyrodniczym,
społecznym i kulturowym,
c) wyzwalanie aktyVl1ości poznawczej i twórczej w procesie kształtowania ww.
postaw, organizowanie:
- imprez patriotycznych związanych z narodową tradycją/ a także prezentujących
wartości kultury europej skiej i światowej,
- konkursów literackich, olimpiad przedmiotowych, artystycznych,
sesj i popularnonaukowy ch,
- wystaw plastycznych, konkursów muzycznych, imprez regionalnych i innych.
13. Szkoła organizuje opiekę zdrowotną w zakresie:
a) udzielania doraźnej pomocy medycznej,
b) dbałości o higienę i estetyczny wygląd uczniów,
c) propagowania oświaty prozdrowotnej.
14. Szkoła może udzielać pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnych warunkach
rodzinnych w ramach przyznanych środków na ten cel w drodze pozyskiwania środków pozabudżetowych.
15. W planie pracy Zespołu Szkół Ekonomicznych ustala się zasady współpracy z Miejską
Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną wraz z zadaniami pedagoga i psychologa
Zespołu.
16. W miesiącu listopadzie każdego roku szkolnego organizuje się stały punkt doradztwa dla
uczniów w wyborze przez nich dalszego kształcenia lub pracy. Zadania dla osób które będą
wykonywać zadania w zakresie doradztwa ustala dyrektor Zespołu.
ORGANY ZESPOŁU SZKÓŁ EKONOMICZNYCH
Organami Zespołu Szkół Ekonomicznych są:
-
Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych
-
2) Rada Pedagogiczna
3) Rada Rodziców
4) Samorząd Uczniowski
A. DYREKTOR ZESPOŁU SZKÓŁ EKONOMICZNYCH
1. Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych w ramach jednoosobowego kierownictwa jednoosobowej odpowiedzialności sprawuje nadzór, kieruje i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno - gospodarczej Zespołu oraz jest pracodawcą dla zatrudnionych pracowników.
2. Do kompetencji dyrektora Zespołu Szkół Ekonomicznych w szczególności należą:
1) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz
reprezentowanie jej na zewnątrz, 2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego, 3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizowanie uchwał Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich
kompetencji stanowiących,
5) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym
przez Radę Szkoły lub Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich
prawidłowe wykorzystanie,
6) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły,
3. Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
2) przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych,
-
występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły, w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
-
skreślenia z listy uczniów.
4. Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych w wykonywaniu swoich zadań
współpracuj e z Radą Szkoły, Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem
Uczniowskim, zapewniając bieżący przepływ informacji i pomiędzy organami szkoły.
5. W czasie nieobecności dyrektora zastępuje go osoba pełniąca funkcję zastępcy dyrektora
lub nauczyciel upoważniony przez dyrektora Zespołu Szkół Ekonomicznych.
6. Szczegółowy tryb powołania i odwołania dyrektora szkoły określają odrębne przepisy.
7. Dyrektor wykonuje również inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
-
Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej z przepisami prawa i wdraża właściwą procedurę w tej sprawie.
B. RADA PEDAGOGICZNA
1. Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół Ekonomicznych jest kolegialnym organem szkoły
w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w Zespole Szkół Ekonomicznych. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor
szkoły.
3. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.
4. U chwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
5. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Zespołu Szkół Ekonomicznych po zaopiniowaniu
przez Radę Szkoły, 2) zatwierdzanie wyników klasyfIkacji i promocji uczniów, 3) podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych po
zaopiniowaniu ich proj ektów przez Radę Szkoły, 4) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu, 5) występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie
z fimkcji dyrektora lub wicedyrektora,
6) delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,
7) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
8) wykonywanie kompetencji przewidzianych dla Rady Szkoły zgodnie z art. 52 ust. 2
ustawy o systemie oświaty,
9) przygotowanie projektu statutu szkoły lub jego zmian i przedstawienie do uchwalenia
Radzie Szkoły,
10) podejmowanie uchwał w sprawie programu wychowawczego szkoły.
C. RADA RODZICÓW
1. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych.
2. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) występowanie do Rady Szkoły, Rady Pedagogicznej i dyrektora Zespołu Szkół
Ekonomicznych z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
2) udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,
3) działanie na rzecz stałej poprawy bazy,
4) pozyskiwanie i gospodarowanie środkami fmansowymi w celu wsparcia działalności
szkoły ,
5) współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
6) współuczestniczenie w opracowaniu programu wychowawczego
Zespołu Szkół Ekonomicznych,
7) opiniowanie programu wychowawczego,
8) delegowanie przedstawiciela do składu komisji konkursowej na dyrektora Zespołu
Szkół Ekonomicznych.
3. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określaj ej regulamin, k
D. SAMORZĄD UCZNIOWSKI
-
Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Zespołu Szkół Ekonomicznych.
-
Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez
ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
-
Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
-
Samorząd przedstawia Radzie Szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi Zespołu Szkół Ekonomicznych wnioski i opinie w zakresie realizacji praw uczniów, takich jak:
-
prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
-
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
-
prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiąjące zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
-
prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
-
prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu, 7) opiniowanie programu wychowawczego.
l Każdy z organów Zespołu Szkół Ekonomicznych ma możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych w statucie.