ZARZĄDZENIE NR OR.I-0152-556/10
PREZYDENTA MIASTA OPOLA
z dnia 8 stycznia 2010 r.
w sprawie zmiany Zarządzenia Nr OR.I-0152-15/06 Prezydenta Miasta Opola z dnia 6 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” w Urzędzie Miasta Opola.
Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
§ 1
W załączniku do Zarządzenia Nr OR.I-0152-15/06 Prezydenta Miasta Opola z dnia 6 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” w Urzędzie Miasta Opola, wprowadza się następujące zmiany:
1. W rozdziale II § 6 p. 3) przyjmuje brzmienie:
„3) Prezesowi Rady Ministrów, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, szefowi Agencji Wywiadu, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Komendantowi Głównemu Policji, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej, Komendantowi Głównemu Straży Granicznej lub Dyrektorowi Generalnemu Służby Więziennej w celu rozpatrzenia odwołania,”
2. W rozdziale III:
- § 8 p. 1 przyjmuje brzmienie:
„1. Informacja niejawna jako dokument może być utrwalona na piśmie, mikrofilmach, negatywach i fotografiach, nośnikach do zapisów informacji w postaci cyfrowej i na taśmach elektromagnetycznych oraz na elektronicznych nośnikach danych, a także w formie mapy, wykresu, rysunku, obrazu, grafiki, broszury, książki, kopii, odpisu, kliszy, matrycy, kalki itp.”
- § 9 przyjmuje brzmienie:
„1. Informacje niejawne z klauzulą „zastrzeżone” tworzone w Urzędzie Miasta i Straży Miejskiej w formie dokumentu pisanego (pisma) mogą być sporządzane:
1) przy pomocy maszyn do pisania mechanicznych lub elektrycznych (bez pamięci) lub
2) elektronicznie – wyłącznie na utworzonym dla tego celu stanowisku komputerowym Urzędu Miasta – posiadającym akredytację bezpieczeństwa teleinformatycznego służb ochrony państwa (ABW – Delegatura w Opolu).
2. Sporządzanie maszynopisu dokumentu niejawnego z klauzulą „zastrzeżone” może odbywać się przez maszynistki uprawnione do dostępu do informacji niejawnych bądź na stanowiskach pracy przez osoby uprawnione, mające dostęp do informacji niejawnych przy zapewnieniu ochrony tych informacji przed dostępem do nich osób nieuprawnionych w trakcie czynności maszynopisania.
3. Przetwarzanie (tworzenie, przechowywanie, udostępnianie) informacji niejawnych z klauzulą „zastrzeżone” w formie elektronicznej oraz korzystanie z urządzeń je przetwarzających odbywa się w oparciu o obowiązujące dokumenty zatwierdzone przez Dyrektora Delegatury ABW w Opolu, tj. „Szczególne wymagania Bezpieczeństwa Systemu dla stanowiska komputerowego Urzędu Miasta Opola do tajemnicy służbowej o klauzuli „zastrzeżone” oraz „Procedury bezpiecznej eksploatacji Systemu dla stanowiska komputerowego Urzędu Miasta Opola do tajemnicy służbowej o klauzuli „zastrzeżone”. Dysponentem ww. dokumentów jest Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych.
4. Pracownik, który chciałby być użytkownikiem stanowiska komputerowego Urzędu Miasta Opola musi posiadać ważne poświadczenie bezpieczeństwa uprawniające go do dostępu do informacji niejawnych co najmniej z klauzulą „zastrzeżone” oraz odbyć przeszkolenie w zakresie znajomości i obsługi systemu operacyjnego i oprogramowania użytkowego, które przeprowadza administrator i inspektor bezpieczeństwa teleinformatycznego w zakresie ochrony informacji niejawnych w Urzędzie Miasta Opola.
5. Brudnopisy projektów dokumentów stanowiących tajemnicę służbową z klauzulą „zastrzeżone” oraz kalki użyte do pisania należy po sporządzeniu zniszczyć w taki sposób, aby nie można było odtworzyć ich treści.”
3. W rozdziale V:
- w § 17 p. 3, 4; § 18 p. 1 oraz § 20 p. 1 określenie „kancelaria ogólna” zmienia się na „kancelaria tajna”,
- w § 17 p. 5 przyjmuje brzmienie:
„5. Wykonanie dokumentu niejawnego z klauzulą „zastrzeżone” rejestruje się w dzienniku ewidencji wykonanych dokumentów, znajdującym się w kancelarii tajnej.”
- w § 23 p. 1 i 3 przyjmują zapisy:
„1. Dokumenty oznaczone klauzulą „zastrzeżone” przechowuje się w pomieszczeniach Urzędu Miasta (wydziałach, komórkach równorzędnych, Straży Miejskiej) w meblach biurowych w taki sposób, by były one chronione przed dostępem osób nieuprawnionych, tzn. wyposażonych w zamki patentowe i zamykane na klucz, bądź w kancelarii tajnej, o ile to wynika z zapisów innych dokumentów wewnętrznych szczególnych obowiązujących w Urzędzie Miasta.”
„3. Akta spraw ostatecznie załatwionych przechowuje się na stanowisku, z którym łączy się dostęp do informacji niejawnych z klauzulą „zastrzeżone” przez okres 1 roku, a po upływie tego okresu akta przekazuje się kompletnymi rocznikami do archiwum zakładowego zgodnie z obowiązującą w Urzędzie Miasta procedurą, po przekwalifikowaniu ich na dokumenty jawne.”
§ 2
Wykonanie zarządzenia powierzam Pełnomocnikowi do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych w Urzędzie Miasta Opola.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
PREZYDENT MIASTA
Ryszard Zembaczyński