ZARZĄDZENIE NR OR-I.0050.166.2015
PREZYDENTA MIASTA OPOLA
z dnia 19 marca 2015 r.
w sprawie zasad likwidacji środków trwałych w miejskich jednostkach organizacyjnych
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
§ 1
Miejskie jednostki organizacyjne Miasta Opola, z wyłączeniem Urzędu Miasta Opola stosują zasady likwidacji środków trwałych określone w niniejszym zarządzeniu.
§ 2
Likwidacja środków trwałych zaewidencjonowanych w księgach rachunkowych miejskiej jednostki organizacyjnej:
1) o wartości początkowej powyżej 3.500 zł – wymaga uprzedniej zgody Prezydenta Miasta Opola;
2) o wartości początkowej poniżej 3.500 zł – nie wymaga zgody Prezydenta Miasta Opola, i jest dokonywana za zgodą kierownika danej jednostki.
§ 3
- Wniosek o wyrażenie zgody na likwidację środka trwałego składa się z wykorzystaniem wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
- Likwidacja środków trwałych winna być uzasadniona, w szczególności zużyciem fizycznym lub moralnym (technologiczna przestarzałość) środka trwałego i wynikającą z tego utratą przydatności.
- W sytuacji gdy środki trwałe uszkodzone lub wyeksploatowane nie kwalifikują się do naprawy lub remontu ze względów ekonomicznych, do wniosku załącza się stosowne opinie i ekspertyzy rzeczoznawców uzasadniające konieczność likwidacji danego środka trwałego, co w szczególności dotyczy:
- środków trwałych o znacznej wartości początkowej,
- nieruchomości objętych trwałym zarządem (budynki i budowle, lub ich części składowe),
- środków trwałych nie w pełni umorzonych.
§ 4
- Kierownik miejskiej jednostki organizacyjnej w przepisach wewnętrznych w zakresie gospodarowania mieniem uwzględnia wytyczne niniejszego zarządzenia.
- Czynności likwidacyjne przeprowadza komisja likwidacyjna powołana przez kierownika miejskiej jednostki organizacyjnej.
- Do zadań komisji likwidacyjnej należy w szczególności:
1) sprawdzenie jakości i ilości poszczególnych składników majątkowych przeznaczonych do likwidacji,
2) ocena zasadności likwidacji składników majątkowych, w szczególności z uwzględnieniem opinii i ekspertyz w zakresie cech użytkowych, oraz możliwości przeprowadzenia ewentualnych napraw i remontów celem przywrócenia przedmiotom utraconych cech użytkowych,
3) rekomendacja kierownikowi jednostki sposobu zagospodarowania danego składnika, majątkowego,
4) udokumentowanie procesu likwidacji.
- Kierownik miejskiej jednostki organizacyjnej w stosunku do zbędnych i zużytych składników majątku, podejmując decyzję o dalszym postępowaniu z danym składnikiem uwzględnia możliwość jego zagospodarowania, w szczególności uwzględniając możliwość sprzedaży lub przekazania innej jednostce, a przy braku takiej możliwości - fizycznej likwidacji, z uwzględnieniem sprzedaży na surowce wtórne, lub zastosowania właściwej utylizacji i unieszkodliwienia składnika w świetle obowiązujących przepisów prawa w zakresie zagospodarowania odpadów.
§ 5
Wykonanie zarządzenia powierzam miejskim jednostkom organizacyjnym.
§ 6
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Prezydent Miasta
Arkadiusz Wiśniewski