logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


Zarządzenia:
0050/OR-I.0050.402.2015-OBOWIĄZUJĄCE/15 z dnia 2015-07-27
w sprawie procedury postępowania przy udzielaniu ulg podatkowych w tym ulg stanowiących pomoc publiczną

        ZARZĄDZENIE NR OR-I.0050.402.2015

                PREZYDENTA MIASTA OPOLA

                         z dnia 27 lipca 2015 r.

w sprawie procedury postępowania przy udzielaniu ulg podatkowych w  tym ulg stanowiących pomoc publiczną

 

Na podstawie art. 13 § 1 ust.1, art.67a, art.67b, art.123  ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2015 r. poz. 613), art. 18 ust.2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203 poz.1966) oraz § 5 pkt 7 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr OR.I.-00152-94/06 Prezydenta Miasta Opola z dnia 1 sierpnia 2006 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola (ze zmianami) zarządzam, co następuje:

 

§ 1

 

Wprowadzam następujący zakres przedmiotowy zarządzenia:
1) podatek od nieruchomości dla przedsiębiorców, osób fizycznych i pozostałych podatników,
 
2) podatek od środków transportowych dla przedsiębiorców, osób fizycznych pozostałych podatników,

3) opłata targowa dla przedsiębiorców, osób fizycznych i pozostałych podatników,

4) podatek rolny dla przedsiębiorców, osób fizycznych i pozostałych podatników,

5) podatek leśny dla przedsiębiorców, osób fizycznych i pozostałych podatników,

6) opłata skarbowa dla przedsiębiorców, osób fizycznych i pozostałych podatników,

7) podatek z tytułu karty podatkowej dla osób fizycznych,

8) podatek od spadków i darowizn dla osób fizycznych,

9) podatek od czynności cywilnoprawnych

10) opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi

11) koszty upomnienia

Procedurą są objęte czynności związane z udzielaniem ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w formie odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia płatności podatku na raty, odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz
z odsetkami za zwłokę lub odsetek określonych w decyzji, o której mowa w art. 53a ustawy Ordynacja podatkowa oraz umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę oraz kosztów upomnienia.

Przy realizacji procedury należy bezwzględnie przestrzegać terminów wynikających
z przepisów Ordynacji podatkowej i przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji  dot. kosztów upomnienia.

§ 2

 

      Ustala się następujący tryb postępowania przy udzielaniu ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w formie umorzeń, odraczania terminów płatności oraz rozkładania na raty zobowiązań podatkowych, kosztów upomnienia :

1) dla przedsiębiorców- tj. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej, które zawodowo we własnym imieniu podejmują i wykonują działalność gospodarczą, a także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. Udzielenie ulg  podatkowych podmiotom określonym w niniejszym punkcie może wiązać się z udzieleniem pomocy publicznej. Beneficjentem pomocy publicznej może być każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, niezależnie od tego czy przepisy krajowe przyznają danemu podmiotowi status przedsiębiorstwa, czy nie. I tak:

a) wszczęcie postępowania o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych następuje:

  • na wniosek podatnika - uprawnionym do wniesienia wniosku jest tylko podatnik; nie może tego zrobić np. osoba trzecia odpowiedzialna za zaległości podatnika. Jeżeli wniosek wnosi inna osoba, np. osoba bliska niebędąca pełnomocnikiem, postępowanie takie, na podstawie art. 165a Ordynacji podatkowej nie jest wszczynane,
  • z urzędu, stosownie do art. 67d Ordynacji podatkowej.

b) wniosek podatnika kierowany jest do Referatu Kontroli Podatkowej w Wydziale Podatków i Opłat Lokalnych w celu zebrania dokumentacji o sytuacji finansowej podatnika lub innych ważnych okolicznościach mających wpływ na rozpatrzenie wniosku.

Zgodnie z art. 168 § 2 Ordynacji podatkowej podanie powinno zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adres, a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych.

Ponadto podatnik we wniosku powinien wskazać okoliczności, które jego zdaniem uzasadniają jego „ważny interes” lub „interes publiczny”.

We wniosku o udzielenie pomocy publicznej przedsiębiorca winien wskazać zakres żądania, formę ulgi i co najmniej przeznaczenie pomocy lub też informacje, które mogą pozwolić na dokonanie oceny, czy wnioskuje on o pomoc publiczną, a jeśli tak to o jakim przeznaczeniu.

c) w toku postępowania są gromadzone i analizowane następujące dowody:

 bieżące sprawozdania finansowe jak również za ostanie dwa lata działalności poprzedzające rok, w którym podatnik zwraca się z wnioskiem, deklaracje z uzyskanych dochodów składane w Urzędzie Skarbowym oraz wszelkie inne dowody świadczące o sytuacji podatnika, w tym  załącznik do Zarządzenia (oświadczenie  o stanie majątkowym)

d) podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany na mocy art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007r., Nr 59, poz. 402 z późn. zm.) do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy :

  • wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości  pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie. Jeżeli takiej  pomocy przedsiębiorca nie otrzymał to należy przedłożyć oświadczenie  o niedotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie ;
  • sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości.
  • oświadczenia o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis
    Podobnie, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie jest zobowiązany do przedłożenia wyżej wskazanych dokumentów.Do czasu przekazania przez podmiot ubiegający się o pomoc zaświadczeń albo informacji, o który mowa wyżej, pomoc nie może być udzielona temu podmiotowi.Informacje winne być złożone na formularzach określonych Rozporządzeniem Rady Ministrów.

e) wniosek podmiotu ubiegającego się o pomoc publiczną wraz z załączonymi dokumentami podlega analizie w celu weryfikacji podania pod względem formalnym.

Jeżeli podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, organ podatkowy powinien wezwać wnoszącego podanie  do usunięcia braków zgodnie z art. 169 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W razie, gdy podatnik wezwany nie uzupełni podania w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, organ podatkowy wydaje postanowienie o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia.

W sytuacji gdy przedsiębiorca uzupełni wniosek, ale nie przedstawi wszystkich informacji, organ podatkowy wzywa beneficjenta pomocy o ich przedstawienie stosownie do art. 155 § 1 Ordynacji podatkowej .

f)  w toku prowadzonego postępowania dowodowego odpowiedzialny pracownik  może zbierać wszelkie dokumenty, w tym przeprowadzać oględziny nieruchomości, dokonywać przesłuchania strony lub świadków,

g) Referat Kontroli Podatkowej sporządza informację z przeprowadzonej analizy ekonomicznej lub analizę innych przesłanek udzielenia ulgi,

h)  na sporządzonej informacji osoba zajmująca stanowisko ds. udzielania ulg w spłacie pomocy publicznej daje adnotacje czy udzielenie wnioskowanej pomocy publicznej jest dopuszczalne czy nie,

i)  wniosek wraz z pełną dokumentacją opiniuje Naczelnik Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych lub Skarbnik Miasta,

j)  decyzję w sprawie podejmuje Prezydent Miasta,

k) na podstawie decyzji Prezydenta Miasta Referat Kontroli Podatkowej przygotowuje  

    decyzję administracyjną, którą podpisuje Prezydent Miasta lub osoba przez niego upoważniona,

l) po wydaniu decyzji dot. ulgi w postaci pomocy de minimis, odpowiedzialny pracownik wydaje zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis, w którym wskazuje wartość udzielonej pomocy publicznej brutto w złotych i euro, dzień udzielenia pomocy publicznej, podstawę prawną udzielenia pomocy, określenie beneficjenta pomocy de minimis, stwierdzenie, że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis albo pomocą de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie, datę wydania zaświadczenia, pieczęć podmiotu udzielającego takiej pomocy, nazwę, numer identyfikacji podatkowej, siedzibę i adres podmiotu udzielającego pomocy publicznej oraz dane osoby upoważnionej do wydania zaświadczenia,

2) dla osób fizycznych i pozostałych podatników

a)  wszczęcie postępowania podatkowego następuje:

  • na wniosek podatnika - uprawnionym do wniesienia wniosku jest tylko podatnik; nie może tego zrobić np. osoba trzecia odpowiedzialna za zaległości podatnika. Jeżeli wniosek wnosi inna osoba, np. osoba bliska nie będąca pełnomocnikiem, postępowanie takie, na podstawie art. 165a Ordynacji podatkowej nie jest wszczynane.
  • z urzędu, stosownie do art. 67d Ordynacji podatkowej.

b)  wniosek podatnika kierowany jest do Referatu Kontroli Podatkowej Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych w celu zebrania dokumentacji o sytuacji finansowej podatnika lub innych ważnych okolicznościach mających wpływ na rozpatrzenie wniosku.

Zgodnie z art. 168 § 2 Ordynacji podatkowej podanie powinno zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adresu, a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych.

Ponadto podatnik we wniosku powinien wskazać okoliczności, które jego zdaniem uzasadniają jego „ważny interes” lub „interes publiczny”,

c)  w toku prowadzonego postępowania dowodowego Referat Kontroli Podatkowej może zbierać wszelkie dokumenty, w tym  załącznik do Zarządzenia (oświadczenie o stanie majątkowym) jak również przeprowadzać oględziny nieruchomości, dokonywać przesłuchania strony lub świadków,  

d) Referat Kontroli Podatkowej sporządza informację z przeprowadzonej analizy ekonomicznej lub analizę innych przesłanek udzielenia ulgi,

e) wniosek wraz z pełną dokumentacją opiniuje Naczelnik Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych lub Skarbnik Miasta,

f)  decyzję w sprawie podejmuje Prezydent Miasta,

g) na podstawie decyzji Prezydenta Miasta Referat Kontroli Podatkowej przygotowuje decyzję administracyjną, którą podpisuje Prezydent Miasta lub osoba przez niego upoważniona.

 

§ 3

 

Realizację zarządzenia powierza się Wydziałowi Podatków i Opłat Lokalnych.

§ 4

Traci moc Zarządzenie Nr OR.I–0151– 402/2005 Prezydenta Miasta Opola z dnia 18 lipca 2005 roku w sprawie procedury  postępowania przy udzielaniu ulg podatkowych.

§ 5

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Prezydent Miasta

Arkadiusz Wiśniewski

 

Załączniki do pobrania: 2015-07-30 11:30:14 - Załącznik do zarządzenia (24.71 kB)

Ilość odwiedzin: 566
Podmiot udostępniający: Wydział Organizacyjny
Osoba, która wytworzyła informację: Tomasz Filipkowski - Naczelnik Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych
Osoba, która odpowiada za treść: Tomasz Filipkowski - Naczelnik Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych
Osoba, która wprowadzała dane: Natalia Buczyńska
Data wytworzenia informacji: 2015-07-27 11:24:00
Data udostępnienia informacji: 2015-07-27 11:24:00
Data ostatniej aktualizacji: 2015-07-30 11:30:29

Wersja do wydruku...

Rejestr zmian...

corner   corner