logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


Zarządzenia:
120.1/OR-I.120.1.88.2011-OBOWIĄZUJĄCE/11 z dnia 2011-12-19
w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola.

ZARZĄDZENIE Nr OR-I.120.1. 88.2011
PREZYDENTA MIASTA OPOLA
z dnia 19 grudnia 2011 r.
 
 
w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola.
 
 
Na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późniejszymi zmianami) – zarządzam co następuje:
  
§ 1
 
W „Zasadach prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola”, stanowiących załącznik do zarządzenia Nr OR.I-0152-710/10 Prezydenta Miasta Opola z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola, dokonuje się następujących zmian:
 
1.      §10 otrzymuje brzmienie:
 
§ 10
Zasady ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
 
1.       Do środków trwałych zalicza się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki, w szczególności:
1)      nieruchomości – w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
2)      maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy,
3)      ulepszenia w obcych środkach trwałych,
4)      inne aktywa trwałe zaliczane do środków trwałych w rozumieniu ustawy o rachunkowości.
2.       Środkami trwałymi podlegającymi ewidencji w jednostce są w szczególności środki trwałe stanowiące własność jednostki samorządu terytorialnego (Gminy i Miasta Opola), w stosunku do których jednostka samorządu terytorialnego wykonuje uprawnienia właścicielskie, oraz otrzymane w zarząd lub użytkowanie środki trwałe stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
3.       Do wartości niematerialnych i prawnych zalicza się nabyte przez jednostkę, zaliczane do aktywów trwałych, prawa majątkowe nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki, a w szczególności:
1)      autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje, koncesje,
2)      prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczych,
3)      know-how.
4.       Nie zalicza się do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych inwestycji w rozumieniu ustawy o rachunkowości.
5.       Środki trwałe dzieli się na:
1)      podstawowe, to jest o wartości początkowej większej niż 3500 zł;
2)      pozostałe, to jest o wartości początkowej niższej lub równej 3500 zł, z wyłączeniem przedmiotów zaliczonych do wyposażenia;
3)      wyposażenie, do którego zalicza się środki trwałe wymienione z rodzaju w załączniku nr 3.
6.       Wartości niematerialne i prawne dzieli się na:
1)      podstawowe, to jest o wartości początkowej większej niż 3500 zł;
2)      pozostałe, to jest o wartości początkowej niższej lub równej 3500 zł.
7.       Wartość określona w ust. 5 i 6, stanowiąca podstawę do rozgraniczenia powyższych aktywów na podstawowe i pozostałe (3500 zł) wynika z przepisu § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości, w odniesieniu do przepisu art. 16d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami).
8.       Niezależnie od wartości, do podstawowych środków trwałych zalicza się:
1)      nieruchomości, w szczególności grunty i prawo wieczystego użytkowania gruntów;
2)      dobra kultury;
3)      zestawy komputerowe i inny samodzielny sprzęt informatyczny (komputerowy);
4)      kserokopiarki;
5)      urządzenia klimatyzacyjne;
6)      centrale telefoniczne;
7)      inne środki trwałe, które ze względu na swój charakter nie powinny być umarzane jednorazowo, w szczególności finansowane ze środków inwestycyjnych (przeznaczonych na wydatki majątkowe).
9.       Niezależnie od wartości, do pozostałych środków trwałych zalicza się meble i dywany.
10.   Podstawowe środki trwałe oraz podstawowe wartości niematerialne i prawne umarza się i amortyzuje, przy zastosowaniu stawek określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyjątkiem środków trwałych nie podlegających umorzeniu, to jest:
1)      gruntów,
2)      prawa użytkowania wieczystego,
3)      dóbr kultury.
11.   Amortyzację i odpisy umorzeniowe dla podstawowych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nalicza się i ewidencjonuje za poszczególne miesiące.
12.   Pozostałe środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, umarza się jednorazowo, przez spisanie w koszty w miesiącu przyjęcia do używania.
13.   Wartość zakupionego i przekazanego do użytkowania wyposażenia spisuje się w koszty w miesiącu przekazania do używania.
14.   Ewidencję wartościową środków trwałych, z wyłączeniem wyposażenia, oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzi w systemie KSAT Wydział Finansowo-Księgowy równolegle w:
1)      module programu komputerowego „Księga główna” - z uwzględnieniem zasad prowadzenia kont 011, 013, 016, 020 oraz kont 071 i 072,
2)      module programu komputerowego „Majątek” – do celu naliczenia amortyzacji i umorzenia, w formie kartotek środków trwałych, zgodnie z obowiązującą klasyfikacją środków trwałych. Kartoteki prowadzi się odrębnie dla każdego środka trwałego i służy do jego ewidencji przez cały okres użytkowania. Zawiera wszystkie informacje dotyczące danego środka trwałego, w szczególności numer inwentarzowy, nazwę środka, datę przyjęcia do używania, wartość początkową, stopę amortyzacji, dotychczasowe umorzenie, komórkę organizacyjną i osobę odpowiedzialną, którym powierzono środek trwały. Moduł „Majątek” jest powiązany z modułem „Księga główna” w sposób zapewniający zgodność wartości składników ujętych w tych ewidencjach.
15.   Ewidencję ilościowo-wartościową środków trwałych w formie ksiąg inwentarzowych prowadzą i są za nie odpowiedzialne:
1)      w zakresie gruntów, których właścicielem, współwłaścicielem, wieczystym użytkownikiem jest Gmina Opole lub Miasto Opole, w tym także gruntów gminnych (miejskich), co do których ustanowiono prawo wieczystego użytkowania na rzecz osób trzecich - Wydział Gospodarki Nieruchomościami - z zachowaniem układu Klasyfikacji Środków Trwałych, w szczegółowości do pojedynczych działek gruntów – z wyłączeniem gruntów przekazanych w trwały zarząd - które ewidencjonowane są w miejskich jednostkach organizacyjnych sprawujących trwały zarząd, Wydział Gospodarki Nieruchomościami prowadzi ewidencję pozabilansową ilościową gruntów w trwałym zarządzie,
2)      w zakresie budynków, których właścicielem lub współwłaścicielem jest Gmina lub Miasto Opole – Wydział Gospodarki Nieruchomościami,
3)      w zakresie lokali mieszkalnych i użytkowych, w tym lokali stanowiących odrębne nieruchomości – Wydział Zarządzania Zasobem Komunalnym – ewidencja prowadzona jest w programie komputerowym GRANIT,
4)      w zakresie budynków i lokali stanowiących siedzibę komórek organizacyjnych Urzędu Miasta – Wydział Administracyjno-Gospodarczy,
5)      budynki przekazane w trwały zarząd – ewidencjonowane są w miejskich jednostkach organizacyjnych sprawujących trwały zarząd, Wydział Gospodarki Nieruchomościami prowadzi ewidencję pozabilansową ilościową tych budynków,
6)      w zakresie sprzętu biurowego, w tym mebli – wydziały, którym powierzono ten sprzęt do użytkowania sprzęt, przy czym ewidencje te koordynuje Wydział Administracyjno-Gospodarczy,
7)      w zakresie sprzętu komputerowego – Wydział Informatyki,
8)      w zakresie budowli – Wydział Infrastruktury Komunalnej,
9)      w zakresie wartości niematerialnych i prawnych:
i)        licencji na programy komputerowe – Wydział Informatyki,
ii)       prawa autorskie i inne – wydziały użytkujące dane prawa,
10)   w zakresie obcego mienia w użyczeniu – Wydziały, które podpisały umowy na przyjęcie w użyczenie obcego mienia.
16.   Nie rzadziej niż na koniec każdego kwartału uzgadnia się ewidencję ilościowo-wartościową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych z ewidencją wartościową. Uzgodnienie polega na przedłożeniu przez prowadzących ewidencje ilościowo-wartościowe zestawień stanu tych ewidencji do Wydziału Finansowo-Księgowego, który porównuje je z ewidencją wartościową. Uzgodnienie jest czynnością kontrolną niezależną od inwentaryzacji.
17.   Wyposażenie nie podlega ewidencji bilansowej na kontach księgowych.
Ewidencja wyposażenia prowadzona jest pozabilansowo, w ujęciu ilościowym, imiennym – wg osób, którym powierzono dany składnik wyposażenia. Ewidencję tą prowadzi Wydział Administracyjno-Gospodarczy. Za prowadzenie ewidencji odpowiedzialny jest Naczelnik tego Wydziału.
18.   Ewidencję wartości niematerialnych i prawnych prowadzi się analogicznie do ewidencji analitycznej środków trwałych.
19.   Przyjęcie środków trwałych, w tym nieruchomości na stan majątku, bądź ich rozchód następuje w związku:
1)      zakupem (nabyciem) prawa własności, współwłasności, wieczystego użytkowania i innych praw pokrewnych,
2)      zakończeniem i rozliczeniem inwestycji rzeczowych,
3)      rozchodowaniem na skutek sprzedaży,
4)      postawieniem w stan likwidacji w związku ze zużyciem, zaginięciem lub zniszczeniem, w szczególności w skutek zdarzeń losowych,
5)      nieodpłatnym przekazaniem i nieodpłatnym otrzymaniem, w szczególności w drodze darowizny,
6)      ustanowieniem i wygaśnięciem trwałego zarządu,
7)      komunalizacją,
8)      przejęciem za wierzytelność (za zwolnienie z długu),
9)      przejęciem z mocy prawa,
10)   wygaśnięciem praw, w szczególności w drodze zbiegu praw (konfuzji),
11)   ujawnieniem w księgach wieczystych praw dotychczas nieujawnionych i niezaewidencjonowanych,
12)   wywłaszczeniem lub zwrotem wywłaszczonej nieruchomości (uwłaszczenie),
13)   wyrokiem sądowym przysądzającym prawo własności,
14)   ujawnieniem i rozliczeniem różnic inwentaryzacyjnych,
15)   innymi zdarzeniami wyżej nie określonymi.
20.   Przyjęcie i rozchód środków trwałych ewidencjonuje się na kontach księgowych na podstawie dokumentów księgowych stosowanych w obrocie składnikami środków trwałych opisanymi szczegółowo w instrukcji obiegu dokumentów.
21.   Pozostałe środki trwałe podlegają oznaczeniu numerem inwentarzowym zgodnym z numerem nadanym w ewidencji środków trwałych.
 
§ 2
 
 Wykonanie zarządzenia powierzam Wydziałowi Finansowo-Księgowemu. 
 
§ 3
 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
 
 
PREZYDENT  MIASTA
Ryszard Zembaczyński
Ilość odwiedzin: 795
Podmiot udostępniający: Wydział Organizacyjny
Osoba, która wytworzyła informację: Anna Plewka-Zastępca Skarbnika Miasta
Osoba, która odpowiada za treść: Anna Plewka-Zastępca Skarbnika Miasta
Osoba, która wprowadzała dane: Renata Odelska
Data wytworzenia informacji: 2011-12-19 11:38:00
Data udostępnienia informacji: 2011-12-19 11:38:00
Data ostatniej aktualizacji: 2011-12-20 11:44:43

Wersja do wydruku...

Rejestr zmian...

corner   corner