ZARZĄDZENIE Nr OR-I.120.1. 88.2011
PREZYDENTA MIASTA OPOLA
z dnia 19 grudnia 2011 r.
w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola.
Na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późniejszymi zmianami) – zarządzam co następuje:
§ 1
W „Zasadach prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola”, stanowiących załącznik do zarządzenia Nr OR.I-0152-710/10 Prezydenta Miasta Opola z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola, dokonuje się następujących zmian:
1. §10 otrzymuje brzmienie:
„§ 10
Zasady ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
1. Do środków trwałych zalicza się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki, w szczególności:
1) nieruchomości – w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
2) maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy,
3) ulepszenia w obcych środkach trwałych,
4) inne aktywa trwałe zaliczane do środków trwałych w rozumieniu ustawy o rachunkowości.
2. Środkami trwałymi podlegającymi ewidencji w jednostce są w szczególności środki trwałe stanowiące własność jednostki samorządu terytorialnego (Gminy i Miasta Opola), w stosunku do których jednostka samorządu terytorialnego wykonuje uprawnienia właścicielskie, oraz otrzymane w zarząd lub użytkowanie środki trwałe stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
3. Do wartości niematerialnych i prawnych zalicza się nabyte przez jednostkę, zaliczane do aktywów trwałych, prawa majątkowe nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki, a w szczególności:
1) autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje, koncesje,
2) prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczych,
3) know-how.
4. Nie zalicza się do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych inwestycji w rozumieniu ustawy o rachunkowości.
5. Środki trwałe dzieli się na:
1) podstawowe, to jest o wartości początkowej większej niż 3500 zł;
2) pozostałe, to jest o wartości początkowej niższej lub równej 3500 zł, z wyłączeniem przedmiotów zaliczonych do wyposażenia;
3) wyposażenie, do którego zalicza się środki trwałe wymienione z rodzaju w załączniku nr 3.
6. Wartości niematerialne i prawne dzieli się na:
1) podstawowe, to jest o wartości początkowej większej niż 3500 zł;
2) pozostałe, to jest o wartości początkowej niższej lub równej 3500 zł.
7. Wartość określona w ust. 5 i 6, stanowiąca podstawę do rozgraniczenia powyższych aktywów na podstawowe i pozostałe (3500 zł) wynika z przepisu § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości, w odniesieniu do przepisu art. 16d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami).
8. Niezależnie od wartości, do podstawowych środków trwałych zalicza się:
1) nieruchomości, w szczególności grunty i prawo wieczystego użytkowania gruntów;
2) dobra kultury;
3) zestawy komputerowe i inny samodzielny sprzęt informatyczny (komputerowy);
4) kserokopiarki;
5) urządzenia klimatyzacyjne;
6) centrale telefoniczne;
7) inne środki trwałe, które ze względu na swój charakter nie powinny być umarzane jednorazowo, w szczególności finansowane ze środków inwestycyjnych (przeznaczonych na wydatki majątkowe).
9. Niezależnie od wartości, do pozostałych środków trwałych zalicza się meble i dywany.
10. Podstawowe środki trwałe oraz podstawowe wartości niematerialne i prawne umarza się i amortyzuje, przy zastosowaniu stawek określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyjątkiem środków trwałych nie podlegających umorzeniu, to jest:
1) gruntów,
2) prawa użytkowania wieczystego,
3) dóbr kultury.
11. Amortyzację i odpisy umorzeniowe dla podstawowych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nalicza się i ewidencjonuje za poszczególne miesiące.
12. Pozostałe środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, umarza się jednorazowo, przez spisanie w koszty w miesiącu przyjęcia do używania.
13. Wartość zakupionego i przekazanego do użytkowania wyposażenia spisuje się w koszty w miesiącu przekazania do używania.
14. Ewidencję wartościową środków trwałych, z wyłączeniem wyposażenia, oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzi w systemie KSAT Wydział Finansowo-Księgowy równolegle w:
1) module programu komputerowego „Księga główna” - z uwzględnieniem zasad prowadzenia kont 011, 013, 016, 020 oraz kont 071 i 072,
2) module programu komputerowego „Majątek” – do celu naliczenia amortyzacji i umorzenia, w formie kartotek środków trwałych, zgodnie z obowiązującą klasyfikacją środków trwałych. Kartoteki prowadzi się odrębnie dla każdego środka trwałego i służy do jego ewidencji przez cały okres użytkowania. Zawiera wszystkie informacje dotyczące danego środka trwałego, w szczególności numer inwentarzowy, nazwę środka, datę przyjęcia do używania, wartość początkową, stopę amortyzacji, dotychczasowe umorzenie, komórkę organizacyjną i osobę odpowiedzialną, którym powierzono środek trwały. Moduł „Majątek” jest powiązany z modułem „Księga główna” w sposób zapewniający zgodność wartości składników ujętych w tych ewidencjach.
15. Ewidencję ilościowo-wartościową środków trwałych w formie ksiąg inwentarzowych prowadzą i są za nie odpowiedzialne:
1) w zakresie gruntów, których właścicielem, współwłaścicielem, wieczystym użytkownikiem jest Gmina Opole lub Miasto Opole, w tym także gruntów gminnych (miejskich), co do których ustanowiono prawo wieczystego użytkowania na rzecz osób trzecich - Wydział Gospodarki Nieruchomościami - z zachowaniem układu Klasyfikacji Środków Trwałych, w szczegółowości do pojedynczych działek gruntów – z wyłączeniem gruntów przekazanych w trwały zarząd - które ewidencjonowane są w miejskich jednostkach organizacyjnych sprawujących trwały zarząd, Wydział Gospodarki Nieruchomościami prowadzi ewidencję pozabilansową ilościową gruntów w trwałym zarządzie,
2) w zakresie budynków, których właścicielem lub współwłaścicielem jest Gmina lub Miasto Opole – Wydział Gospodarki Nieruchomościami,
3) w zakresie lokali mieszkalnych i użytkowych, w tym lokali stanowiących odrębne nieruchomości – Wydział Zarządzania Zasobem Komunalnym – ewidencja prowadzona jest w programie komputerowym GRANIT,
4) w zakresie budynków i lokali stanowiących siedzibę komórek organizacyjnych Urzędu Miasta – Wydział Administracyjno-Gospodarczy,
5) budynki przekazane w trwały zarząd – ewidencjonowane są w miejskich jednostkach organizacyjnych sprawujących trwały zarząd, Wydział Gospodarki Nieruchomościami prowadzi ewidencję pozabilansową ilościową tych budynków,
6) w zakresie sprzętu biurowego, w tym mebli – wydziały, którym powierzono ten sprzęt do użytkowania sprzęt, przy czym ewidencje te koordynuje Wydział Administracyjno-Gospodarczy,
7) w zakresie sprzętu komputerowego – Wydział Informatyki,
8) w zakresie budowli – Wydział Infrastruktury Komunalnej,
9) w zakresie wartości niematerialnych i prawnych:
i) licencji na programy komputerowe – Wydział Informatyki,
ii) prawa autorskie i inne – wydziały użytkujące dane prawa,
10) w zakresie obcego mienia w użyczeniu – Wydziały, które podpisały umowy na przyjęcie w użyczenie obcego mienia.
16. Nie rzadziej niż na koniec każdego kwartału uzgadnia się ewidencję ilościowo-wartościową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych z ewidencją wartościową. Uzgodnienie polega na przedłożeniu przez prowadzących ewidencje ilościowo-wartościowe zestawień stanu tych ewidencji do Wydziału Finansowo-Księgowego, który porównuje je z ewidencją wartościową. Uzgodnienie jest czynnością kontrolną niezależną od inwentaryzacji.
17. Wyposażenie nie podlega ewidencji bilansowej na kontach księgowych.
Ewidencja wyposażenia prowadzona jest pozabilansowo, w ujęciu ilościowym, imiennym – wg osób, którym powierzono dany składnik wyposażenia. Ewidencję tą prowadzi Wydział Administracyjno-Gospodarczy. Za prowadzenie ewidencji odpowiedzialny jest Naczelnik tego Wydziału.
18. Ewidencję wartości niematerialnych i prawnych prowadzi się analogicznie do ewidencji analitycznej środków trwałych.
19. Przyjęcie środków trwałych, w tym nieruchomości na stan majątku, bądź ich rozchód następuje w związku:
1) zakupem (nabyciem) prawa własności, współwłasności, wieczystego użytkowania i innych praw pokrewnych,
2) zakończeniem i rozliczeniem inwestycji rzeczowych,
3) rozchodowaniem na skutek sprzedaży,
4) postawieniem w stan likwidacji w związku ze zużyciem, zaginięciem lub zniszczeniem, w szczególności w skutek zdarzeń losowych,
5) nieodpłatnym przekazaniem i nieodpłatnym otrzymaniem, w szczególności w drodze darowizny,
6) ustanowieniem i wygaśnięciem trwałego zarządu,
7) komunalizacją,
8) przejęciem za wierzytelność (za zwolnienie z długu),
9) przejęciem z mocy prawa,
10) wygaśnięciem praw, w szczególności w drodze zbiegu praw (konfuzji),
11) ujawnieniem w księgach wieczystych praw dotychczas nieujawnionych i niezaewidencjonowanych,
12) wywłaszczeniem lub zwrotem wywłaszczonej nieruchomości (uwłaszczenie),
13) wyrokiem sądowym przysądzającym prawo własności,
14) ujawnieniem i rozliczeniem różnic inwentaryzacyjnych,
15) innymi zdarzeniami wyżej nie określonymi.
20. Przyjęcie i rozchód środków trwałych ewidencjonuje się na kontach księgowych na podstawie dokumentów księgowych stosowanych w obrocie składnikami środków trwałych opisanymi szczegółowo w instrukcji obiegu dokumentów.
21. Pozostałe środki trwałe podlegają oznaczeniu numerem inwentarzowym zgodnym z numerem nadanym w ewidencji środków trwałych.”
§ 2
Wykonanie zarządzenia powierzam Wydziałowi Finansowo-Księgowemu.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
PREZYDENT MIASTA
Ryszard Zembaczyński