logo
Wersja dla niedowidzących
  Miasto Opole - wersja archiwalna
Choose language:       
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 PRAWO
plus Zarządzenia
plus Budżet
plus Sprawozdania finansowe
plus Podatki i opłaty lokalne
 URZĄD MIASTA OPOLA
plus Dostępność
plus Sprawy komórek organizacyjnych
plus Kontrole
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Miasta
 WYBORY
plus Wybory do Rad Dzielnic
 INNE
plus Narodowy Spis Powszechny 2021r.
plus Analizy
plus Zmiana granic Miasta Opola
plus Planowanie Przestrzenne
plus Oświadczenia majątkowe (według stanu majątku na dany rok)
plus Rejestry, wykazy i wnioski
plus System informacji o środowisku
plus Efektywność energetyczna
plus Zapytania ofertowe w ramach projektów dofinansowanych z UE
plus Gospodarka odpadami komunalnymi
plus Zgromadzenia
plus Ogłoszenia o wolnych etatach
plus Programy
plus Biuro Rzeczy Znalezionych
plus Tatyfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
 Informacje
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
A A A


Zarządzenia:
120.1/OR-I.120.1.32.2011-OBOWIĄZUJĄCE/11 z dnia 2011-09-06
w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola

ZARZĄDZENIE Nr OR-I.120.1.32.2011
PREZYDENTA MIASTA OPOLA
z dnia 06 września 2011 r.
 
 
w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola.
 
 
Na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późniejszymi zmianami) – zarządzam co następuje:
  
§ 1
 
W „Zasadach prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola”, stanowiących załącznik do zarządzenia Nr OR.I-0152-710/10 Prezydenta Miasta Opola z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola, dokonuje się następujących zmian:
 
1.      § 14 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
 
1. Konto 133 - "Rachunek budżetu"

 

SYMBOL KONTA
NAZWA KONTA
133
Rachunek budżetu
Konto 133 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowych rachunkach budżetu.
Zapisy na koncie 133 dokonywane są na podstawie dokumentów bankowych i muszą być zgodne z zapisami w księgowości banku zgodnie z przyjętą techniką księgową opisaną poniżej.. W razie stwierdzenia błędu w dokumencie bankowym księguje się sumy zgodnie        z wyciągiem, natomiast różnicę wynikającą z błędu odnosi się na konto 240, jako "sumy do wyjaśnienia". Różnicę tę wyksięgowuje się na podstawie dokumentu bankowego zawierającego sprostowanie błędu.
WN
MA
Na stronie Wn konta 133 ujmuje się wpływy środków pieniężnych na rachunek budżetu, w tym również spłaty dotyczące kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu, oraz wpływy kredytów przelanych przez bank na rachunek budżetu, w korespondencji z kontem 134
Na stronie Ma konta 133 ujmuje się wypłaty              z rachunku budżetu, w tym również wypłaty dokonane w ramach kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu (saldo kredytowe konta 133), oraz wypłaty z tytułu spłaty kredytu przelanego przez bank na rachunek budżetu, w korespondencji z kontem 134.
Na koncie 133 ujmuje się również lokaty dokonywane ze środków rachunku budżetu. Konto 133 może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma. Saldo Wn konta 133 oznacza stan środków pieniężnych na rachunku budżetu, a saldo Ma konta 133 - kwotę wykorzystanego kredytu bankowego udzielonego przez bank na rachunku budżetu.
Przy ewidencji rachunku budżetu wyodrębnia się następujące rodzaje operacji, dla których technika ewidencji przebiega dwuetapowo, z wykorzystaniem odrębnych rejestrów dokumentów, grupujących te zdarzenia:
1.        Rozliczenie przekazanych środków do jednostek budżetowych,
2.        Rozliczenie operacji z urzędami skarbowymi,
3.        Rozliczenia z wybranymi jednostkami budżetowymi.
Etap 1: W pierwszym etapie na podstawie wyciągu bankowego księguję się sumy zbiorcze operacji danego rodzaju.
Etap 2.: W drugim etapie sumę zbiorczą (zaksięgowaną w etapie pierwszym) wyksięgowuje się stornem (zapisem ujemnym), a następnie księguje się na właściwe konta i kontrahentów wszystkie poszczególne operacje z danego rodzaju składające się na ta sumę. Dokonuje się tego w odrębnym rejestrze danego typu operacji na podstawie polecenia księgowania PK.
Pozostałe, nie wyodrębnione operacje z wyciągu bankowego ewidencjonuje się na zasadach ogólnych.

 

 
 
 
2.      § 14 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
 
2. Konto 134 - "Kredyty bankowe"

 

SYMBOL KONTA
NAZWA KONTA
134
Kredyty bankowe
Konto 134 służy do ewidencji kredytów bankowych zaciągniętych na finansowanie budżetu.
WN
MA
Na stronie Wn konta 134 ujmuje się spłatę kredytu i odsetek lub umorzenie kredytu.
Na stronie Ma konta 134 ujmuje się kredyt bankowy na finansowanie budżetu oraz odsetki od kredytu bankowego.
Konto 134 może wykazywać saldo Ma oznaczające zadłużenie z tytułu kredytów zaciągniętych na finansowanie budżetu (tj. kredyt i odsetki od kredytu). Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 134 powinna umożliwiać ustalenie stanu zadłużenia według umów kredytowych.

 

 
 
 
3.      § 14 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
 
7. Konto 224 - "Rozrachunki budżetu"

 

SYMBOL KONTA
NAZWA KONTA
224
Rozrachunki budżetu
Konto 224 służy do ewidencji rozrachunków z innymi budżetami, a w szczególności:
1) rozliczeń dochodów budżetowych realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
2) rozrachunków z tytułu udziałów w dochodach innych budżetów;
3) rozrachunków z tytułu dotacji i subwencji;
4) rozrachunków z tytułu dochodów pobranych na rzecz budżetu państwa, oraz budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego.
WN
MA
Na stronę Wn konta 224 ujmuje się powstanie           i zwiększenie należności od innych budżetów oraz zmniejszenie zobowiązań wobec innych budżetów.
Na stronę Ma konta 224 ujmuje się powstanie              i zwiększenie zobowiązań wobec innych budżetów oraz zmniejszenie należności od innych budżetów.
Ewidencja szczegółowa do konta 224 powinna umożliwić ustalenie stanu należności i zobowiązań według poszczególnych tytułów oraz według poszczególnych budżetów. Konto 224 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn konta 224 oznacza stan należności, a saldo Ma konta 224 - stan zobowiązań budżetu z tytułu pozostałych rozrachunków.

 

 
 
 
 
4.      § 14 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
 
  1. Konto 260 - "Zobowiązania finansowe"

 

SYMBOL KONTA
NAZWA KONTA
260
Zobowiązania finansowe
Konto 260 służy do ewidencji zobowiązań zaliczanych do zobowiązań finansowych, z wyjątkiem kredytów bankowych, a w szczególności z tytułu zaciągniętych pożyczek (wraz z odsetkami) i wyemitowanych instrumentów finansowych (wraz z odsetkami).
WN
MA
Na stronie Wn konta 260 ujmuje się wartość spłaconych zobowiązań finansowych.
Na stronie Ma konta 260 ujmuje się wartość zaciągniętych zobowiązań finansowych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 260 powinna zapewnić możliwość ustalenia stanu zobowiązań z poszczególnymi kontrahentami według tytułów zobowiązań.
Konto 260 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan nadpłaconych zobowiązań finansowych,               a saldo Ma - stan zaciągniętych zobowiązań finansowych.

 

 
 
 
5.      § 14 pkt 13 otrzymuje brzmienie:
 
13. Konto 901 - "Dochody budżetu"

 

SYMBOL KONTA
NAZWA KONTA
901
Dochody budżetu
Konto 901 służy do ewidencji osiągniętych dochodów budżetu.
WN
MA
Na stronie Wn konta 901 ujmuje się:
1) przeniesienie, w końcu roku, sumy osiągniętych dochodów budżetu na konto 961.
2) zwrot niewykorzystanych dotacji celowych          w danym roku budżetowym, w korespondencji           z kontem 133,
3) przypis do zwrotu w roku następnym niewykorzystanych dotacji celowych,                       w korespondencji z kontem 224,
4)inne zmniejszenia dochodów budżetowych realizowanych za pośrednictwem rachunku budżetu (np. zwroty nadpłat), w korespondencji z kontem 133.
 
 
Na stronie Ma konta 901 ujmuje się dochody budżetu:
1) na podstawie sprawozdań budżetowych jednostek budżetowych , w korespondencji z kontem 222;
2) udziały we wpływach dochodów budżetu państwa oraz dochody z tyt. podatków i opłat pobieranych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostek samorządu terytorialnego:
  • wpływ dochodów w trakcie roku budżetowego należnych za te miesiące,              w korespondencji z kontem 133,
  • przypis dochodów za m-ce kończące kwartały na podstawie sprawozdań                   z urzędów skarbowych, w korespondencji           z kontem 224.
3)przypis otrzymanych udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych na dochody poprzedniego miesiąca, w korespondencji z kontem 224,
4)wpływ subwencji i dotacji celowych za dany rok budżetowy, w korespondencji z kontem 133;
5)przypis w styczniu subwencji/dotacji celowych otrzymanych w grudniu a należnych za styczeń roku następnego, w korespondencji z kontem 909,
6)dochody należne jst na podst. odrębnych przepisów z dochodów zrealizowanych w związku                            z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jst ustawami, w korespondencji z kontem 224,
7)pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, w korespondencji z kontem 133;
8)pochodzące z budżetu Unii Europejskiej,                       w korespondencji z kontem 133,
9)inne dochody budżetowe, w korespondencji                  z kontem 133,
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 901 powinna umożliwiać ustalenie stanu poszczególnych dochodów budżetu według podziałek planu finansowego. Saldo Ma konta 901 oznacza sumę dochodów budżetu za dany rok. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 901 przenosi się na konto 961.

 

 
 
6.      W „Zasadach rozliczania magazynu towarów promocyjnych i materiałów promocyjnych w Wydziale Gospodarki i Promocji Miasta” stanowiących załącznik nr 9 do „Zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Opola” punkt 14 otrzymuje brzmienie:
 
„14. W kasie Miejskiej Informacji Turystycznej ustala się pogotowie kasowe w wysokości 300 zł. Przez pogotowie kasowe rozumie się maksymalny dopuszczalny limit gotówki, który może pozostać w kasie na koniec dnia roboczego i nie podlega odprowadzeniu do banku.”
 
§ 2
 
 Wykonanie zarządzenia powierzam Wydziałowi Finansowo-Księgowemu. 
 
§ 3
 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
 
 
Z up. PREZYDENTA  MIASTA
Arkadiusz Wiśniweski
Z-ca Prezydenta Miasta
Ilość odwiedzin: 845
Podmiot udostępniający: Wydział Organizacyjny
Osoba, która wytworzyła informację: Anna Plewka - Zastępca Skarbnika Miasta
Osoba, która odpowiada za treść: Anna Plewka - Zastępca Skarbnika Miasta
Osoba, która wprowadzała dane: Renata Odelska
Data wytworzenia informacji: 2011-09-06 09:37:00
Data udostępnienia informacji: 2011-09-06 09:37:00
Data ostatniej aktualizacji: 2011-09-07 09:55:49

Wersja do wydruku...

Rejestr zmian...

corner   corner