Zarządzenie Nr OR-I.120.1. 28 .2013
Prezydenta Miasta Opola
z dnia 06 marca 2013 r.
w sprawie wprowadzenia procedury składania deklaracji podatkowych na nieruchomości stanowiące własność lub współwłasność Gminy Opole
Na podstawie § 5 pkt 7 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr OR.I.-0152-94/06 Prezydenta Miasta Opola z dnia 1 sierpnia 2006r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola z późn. zm. zarządzam co następuje:
§ 1
Wprowadza się procedurę składania deklaracji podatkowej na nieruchomości stanowiące własność lub współwłasność Gminy Opole. Procedurą objęte są czynności związane ze składaniem deklaracji na podatek od nieruchomości, deklaracji na podatek leśny oraz korekt deklaracji na podatek od nieruchomości i deklaracji na podatek leśny.
§ 2
Przy realizacji procedury należy bezwzględnie przestrzegać terminów wynikających z przepisów Ordynacji podatkowej oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
§ 3
Ustala się następujący tryb postępowania składania deklaracji na podatek od nieruchomości oraz deklaracji na podatek leśny:
- Obowiązkiem złożenia deklaracji podatkowej objęte są następujące Wydziały Urzędu Miasta Opola:
a) Wydział Gospodarki Nieruchomościami – w zakresie gruntów stanowiących własność/współwłasność Gminy Opole,
b) Wydział Zarządzania Zasobem Komunalnym – w zakresie budynków wraz z przynależnym do nich gruntem stanowiących własność/współwłasność Gminy Opole, którymi Wydział administruje, w tym odrębnie dla budynków ujętych w rejestrze zabytków oraz lokali użytkowych, zajętych na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Wydział Zarządzania Zasobem Komunalnym sporządza również deklarację dla nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
c) Wydział Administracyjno-Gospodarczy – w zakresie budynków stanowiących własność/współwłasność Gminy Opole, którymi Wydział administruje,
d) Wydział Kultury i Sportu - w zakresie budynków stanowiących własność/współwłasność Gminy Opole, którymi Wydział administruje.
- Do deklaracji na podatek od nieruchomości oraz deklaracji na podatek leśny dołącza się wykaz nieruchomości, który powinien zawierać następujące dane dotyczące przedmiotów opodatkowania:
a) w odniesieniu do gruntów :
- powierzchnię,
- identyfikatory działek ewidencyjnych,
- numer księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz nazwę sądu, w którym jest prowadzona księga wieczysta lub zbiór dokumentów
b) w odniesieniu do budynków lub ich części:
- powierzchnię użytkową, określoną zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych,
- identyfikatory budynków,
- numer księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz nazwę sądu, w którym jest prowadzona księga wieczysta lub zbiór dokumentów, jeżeli budynek stanowi odrębny od gruntu przedmiot własności
c) jeżeli grunty sklasyfikowane są w ewidencji gruntów i budynków jako lasy i podlegają
opodatkowaniu podatkiem leśnym w ewidencji wykazuje się powierzchnię odrębnie dla: lasów, lasów
ochronnych, lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i lasów wchodzących w skład parków
narodowych.
- Dla każdej nieruchomości wykazuje się również informacje o położeniu nieruchomości, w tym adres nieruchomości.
- Jeżeli grunty, budynki lub ich części podlegają zwolnieniu albo uldze w podatku od nieruchomości lub podatku leśnego wykazuje się podstawę prawną zastosowanego zwolnienia albo ulgi.
- Wydział Zarządzania Zasobem Komunalnym, Wydział Administracyjno-Gospodarczy oraz Wydział Kultury i Sportu obowiązane są do złożenia deklaracji podatkowych (cząstkowych) zawierających wszystkie wyżej wskazane dane do dnia 25 stycznia każdego roku do Wydziału Gospodarki Nieruchomościami. Deklaracje takie winny być podpisane przez Naczelników Wydziałów.
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami sporządza kompletną deklarację i podpisaną przez Prezydenta Miasta Opola przedkłada do Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych do dnia 31 stycznia każdego roku.
- Deklaracje na podatek od nieruchomości oraz deklaracje na podatek leśny na dany rok podatkowy składa się na formularzu według ustalonego wzoru.
- Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania należy skorygować deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty oraz kartą korekty.
- Wydział Zarządzania Zasobem Komunalnym, Wydział Administracyjno-Gospodarczy oraz Wydział Kultury i Sportu składają do dnia 10 każdego miesiąca do Wydziału Gospodarki Nieruchomościami korekty deklaracji (cząstkowych) wraz z pisemnym uzasadnieniem. Wydział Gospodarki Nieruchomościami do dnia 14 każdego miesiąca składa do Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych kompletną korektę deklaracji podpisaną przez Prezydenta Miasta Opola.
- W przypadku braku konieczności sporządzenia korekty deklaracji, Wydziały obowiązane są do przedłożenia w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami do dnia 10 każdego miesiąca pisemnej informacji w tym zakresie.
- Naczelnicy poszczególnych Wydziałów ponoszą odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe składanie deklaracji podatkowych oraz korekt deklaracji w zakresie działania Wydziału.
§ 4
Wykonanie zarządzenia powierza się Wydziałowi Gospodarki Nieruchomościami, Wydziałowi Zarządzania Zasobem Komunalnym, Wydziałowi Administracyjno-Gospodarczemu oraz Wydziałowi Kultury i Sportu.
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
PREZYDENT MIASTA
Ryszard Zembaczyński