PROTOKÓŁ KONTROLI NR 39/2003
Jednostka kontrolowana |
Wydział Budżetu i Finansów
Urzędu Miasta Opola |
Nazwa organu sprawującego
nadzór |
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia
kontroli |
od 29 grudnia do 15 stycznia 2004 r. |
Imię i nazwisko kontrolującego
jednostkę –
stanowisko służbowe |
Wiesław Pałczyński - starszy specjalista
Maciej Wujec - inspektor |
Upoważnienia do
przeprowadzenia kontroli
|
57,58/2003 z dnia 23 grudnia 2003 r.
|
Przedmiot kontroli |
1. Sprawdzenie realizacji i stosowania w zakresie sposobu realizacji wniosków pokontrolnych wniesionych przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu w dniu 12.02.2003 r. |
Okres objęty kontrolą
|
2003 rok |
Imię i nazwisko kierownika
jednostki kontrolowanej |
Anna Jędrzejak – Skarbnik Miasta
|
Dokumenty do kontroli przedkładali i wyjaśnień udzielali z ramienia jednostki kontrolowanej:
1. |
Anna Plewka |
Naczelnik Wydziału Budżetu |
2.
3.
4. |
Tomasz Filipkowski
Czesława Dybek
Izabela Kowaluk |
Naczelnik Wydziału
Finansowo.- Księgowego
Kierownik Referatu Wymiaru
Podatków
Referent-Wydziału Finsowego |
I Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz.1591 z późn. zm.),
2. Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr. 155 poz. 1014 z pózn. zm)
3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.)
4. Zarządzenie Nr OR.II-152/8/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 12 marca
2003r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu .
5. Zarządzenie Nr, OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu
II. Cel kontroli
1. Ocena przestrzegania obowiązku dokonywania kontrasygnaty przez Skarbnika Miasta lub osobę przez niego upoważnioną, przy podejmowaniu czynności prawnych skutkujących powstaniem zobowiązań pieniężnych gminy Opole.
2. Sprawdzenie czy decyzje o wygaśnięciu zobowiązań podatkowych, podejmowane na podstawie ordynacji podatkowej, są podejmowane niezwłocznie po podpisaniu aktu notarialnego.
3. Określenie działań mających na celu wzmożenie nadzoru w zakresie postępowań o zamówienia publiczne w celu wyeliminowania przypadków postępowań niezgodnych z przepisami.
III. Techniki zastosowane podczas postępowania
1. Postępowanie kontrolne zostało przeprowadzone na podstawie analizy rejestru zawartych umów w roku 2003 powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych po stronie Miasta Opola w świetle wymaganej kontrasygnaty Skarbnika Miasta lub osoby upoważnionej.
2. Analiza rejestru decyzji o wygaśnięciu zobowiązań podatkowych w 2003 r. pod kątem terminowości ich wydania.
3. Sposób realizacji pozostałych poleceń Pana Prezydenta w zakresie realizacji zaleceń pokontrolnych dotyczących kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej.
4. Wyjaśnienia ustne i pisemne udzielane przez Naczelników i pracowników Wydziałów na tematy obejmujące zakres kontroli.
IV. Ustalenia:
4.1. Wyniki kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu
W dniach od 3-23 stycznia 2003 r. została przeprowadzona kontrola doraźna przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu w zakresie zaciągania zobowiązań w świetle kontrasygnaty Skarbnika Miasta, przejęcia lokalu użytkowego za zaległości podatkowe oraz umów na zarządzanie budynkami budowlanymi stanowiącymi własność lub współwłasność Gminy Opole.
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:
1. Podejmowano czynności skutkujące powstaniem zobowiązań pieniężnych dla Gminy Opole bez dokonania w dniu ich podjęcia kontrasygnaty przez Skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.
2. Powstawała zbędna zwłoka przy załatwianiu sprawy związanej z wydaniem decyzji podatkowej dotyczącej stwierdzenia wygaśnięcia zobowiązania podatkowego.
3. Naruszano zasady, formę i tryb postępowania przy udzielaniu zamówienia publicznego, udzielając zamówień, których wartość przekracza 20.000 euro w trybie zamówienia z wolnej ręki, pomimo braku decyzji zatwierdzającej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz braku publikacji ogłoszenia o wynikach postępowania w Biuletynie Zamówień Publicznych na powierzenie na okres 6-mcy zarządu budynkami i budowlami oraz przyległymi terenami, których właścicielem jest Gmina Opole.
Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w zaleceniach pokontrolnych zobowiązał Prezydenta Miasta Opola do podjęcia skutecznych działań w celu wyeliminowania powstałych nieprawidłowości, a w szczególności o realizację następujących zaleceń:
1. Przestrzegać obowiązku dokonywania kontrasygnaty przez Skarbnika Miasta lub osobę przez niego upoważnioną, przy podejmowaniu czynności prawnych skutkujących powstaniem zobowiązań pieniężnych.
2. Decyzje o wygaśnięciu zobowiązań podatkowych, podejmowane na podstawie ordynacji podatkowej, wydawać niezwłocznie po podpisaniu aktu notarialnego.
3. Postępowanie w sprawach o udzielenie zamówienia publicznego prowadzić z należytą starannością i stosownie do przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.
4.2. Stan prawny
Zgodnie z art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr. 142, poz. 1591 z późn. zm.) czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych wymaga dla skuteczności kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.
Ponadto w świetle przepisu art. 133 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz.U. Nr 155, poz.1014) czynności prawne polegające na zaciąganiu kredytów i pożyczek oraz udzielania poręczeń i gwarancji i emisji papierów wartościowych, wymagają dla swej ważności kontrasygnaty skarbnika gminy.
Decyzje o wygaśnięciu zobowiązań podatkowych, podejmowane na podstawie art. 66 § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) należy wydawać niezwłocznie po podpisaniu notarialnego, zgodnie z art. 139 cyt. ustawy
4.3. Realizacja zaleceń pokontrolnych przez Prezydenta Miasta Opola.
Pan Prezydent w ślad za wnioskami pokontrolnymi z 12 lutego 2003 r. Regionalnej Izby Obrachunkowej zobowiązał pisemnie 20 lutego 2003 r. K-I-0911/1/2003 Naczelników Wydziałów do:
- przestrzegania obowiązku dokonywania kontrasygnaty przez Skarbnika Miasta lub osobę przez niego upoważnioną, przy podejmowaniu czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, stosownie do przepisu art. 46 ust. 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie ( tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
- prowadzić postępowania w sprawach o udzielenia zamówienia publicznego z należytą starannością i stosownie do przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych ( Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 z późń. zm.), akta kontroli nr 03/39/I/s.1)
Ponadto w wystąpieniach pisemnych z dnia 6 marca 2003 r. Pan Prezydent zobowiązał swojego zastępcę Pana Arkadiusza Karbowiaka do zwiększenia nadzoru nad działalnością Wydziału Przetargów i Zamówień Publicznych, w zakresie postępowań o zamówienia publiczne, aby były prowadzone z należytą starannością i stosownie do przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r.