KWiA.I.1712.00007.2013
|
Opole, 11.07.2013 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 20/2013
|
Jednostka kontrolowana
|
Wydział Urbanistyki, Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta Opola
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
24.05.2013 r. – 24.06.2013 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Agnieszka Lisiecka – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Tadeusz Lech – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Przedmiot kontroli
|
Wydawanie decyzji administracyjnych
|
Okres objęty kontrolą
|
2012 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Beata Wartenberg - Naczelnik Wydziału
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– Z-ca Naczelnika
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Beata Wartenberg - Naczelnik Wydziału
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– kierownik Referatu Budownictwa
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– kierownik Referatu Architektury
|
Akty prawne
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2013r., poz.267),
- Ustawa Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994r. (tekst jednolity Dz.U. z 2010 r. Nr 243 poz. 1623, z późn. zm.),
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity Dz.U. 2012r. poz. 647),
- Ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U. z 2008r. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych ( tekst jednolity Dz.U. z 2008r. Nr 193 poz. 1194),
- Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr. 239 poz. 2019),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 lutego 2009 r. w sprawie wzorów rejestrów: wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę (Dz.U.Nr 23, poz.135, z póź. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. Nr 164, poz.1588),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie oznaczeń i nazewnictwa stosowanych w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz w decyzji o warunkach zabudowy (Dz.U. Nr 164, poz.1589),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z 2003 r. Nr 33, poz. 270, z 2004 r. Nr 109, poz. 1156, z 2008 r. Nr 201, poz. 1238, z 2009 r. Nr 56, poz. 461 oraz z 2010 r. Nr 239, poz. 1597),
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 7 października 1997r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 132, poz. 877 oraz z 2009 r. Nr 108, poz. 907),
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 151, poz. 987),
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 lipca 2001 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe (Dz. U. Nr 97, poz. 1055),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 12 grudnia 2007 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 240, poz. 1753),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (Dz. U. Nr 120, poz. 1126),
- Rozporządzenie Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz. U. Poz. 463),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie obiektów i robót budowlanych, w sprawach których organem pierwszej instancji jest wojewoda (Dz. U. Nr 235, poz. 1539.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzajów obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz. U. Nr 138, poz. 1554),
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. Poz. 462)
- Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Opola,
- Zarządzenie Wewnętrzne Nr UAB.2010.1.2011.BW naczelnika Wydziału Urbanistyki, Architektury i Budownictwa z dnia 17.11.2011 r. z późn.zm. w sprawie organizacji pracy Wydziału.
Cel kontroli
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości działań wydziału w zakresie objętym kontrolą pod kątem zgodności postępowań z przepisami prawa.
Kryteria
1. Zgodnie z art. 35. § 1 – 5 Kodeksu Postępowania Administracyjnego:
- organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki,
- niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ,
- załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania,
- przepisy szczególne mogą określać inne terminy niż określone w § 3,
- do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
2. Zgodnie z art. 36 Kodeksu Postępowania Administracyjnego:
§ 1. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 lub w przepisach szczególnych organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
§ 2. Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.
Metodyka kontroli
Zapoznano się ze stosowaną procedurą i sposobem postępowania od momentu wpłynięcia i zarejestrowania wniosku do podjęcia decyzji. Zwrócono szczególną uwagę na terminowość załatwiania spraw oraz kompletność zebranej dokumentacji stanowiącej podstawę wydania decyzji. Prawidłowość postępowania we wszystkich badanych sprawach ustalono poprzez porównanie badanej dokumentacji z przepisami prawa w tym zakresie.
USTALENIA SZCZEGÓŁOWE KONTROLI
Zgodnie z paragrafem 23 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola - do zakresu działania Wydziału należy między innymi:
- wykonywanie zadań z zakresu planowania przestrzennego w gminie, określonych w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przepisach dotyczących gospodarki nieruchomościami,
- wykonywanie obowiązków starosty jako organu administracji architektoniczno–budowlanej określonych przepisami prawa budowlanego oraz wynikających z ustawy o własności lokali.
Wydział Urbanistyki, Architektury i Budownictwa dzieli się na referaty:
- Planowania Przestrzennego,
- Architektury,
- Budownictwa.
Zgodnie z zarządzeniem Wewnętrznym nr UAB.2010.1.2011.BW naczelnika Wydziału Urbanistyki, Architektury i Budownictwa z dnia 17.11.2011 r. z późn.zm.
- do zadań Referatu Architektury należy wykonywanie zadań z zakresu lokalizacji inwestycji celu publicznego i ustalania warunków zabudowy w odniesieniu do innych inwestycji określonych w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
- do zadań Referatu Budownictwa należy realizacja zadań miasta na prawach powiatu, tj. wykonywanie obowiązków organu administracji architektoniczno – budowlanej określonej przepisami prawa budowlanego.
Ustalono, że Wydział nie posiada pisemnych procedur. Poszczególne czynności wykonywane są na podstawie wypracowanej dotychczas praktyki oraz w oparciu o przepisy prawa.
Zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003r. Wydział prowadzi rejestr decyzji o warunkach zabudowy wydanych w 2012r. oraz rejestr decyzji o pozwolenia na budowę. Ustalono, że w 2012r. Wydział Urbanistyki, Architektury i Budownictwa wydał ogółem 1.270 decyzji w różnych sprawach. Wniesiono 39 odwołań od tych decyzji (w tym uwzględniono - 5, nieuwzględniono - 6, w trakcie rozpatrywania - 28). Najwięcej decyzji wydano w zakresie: pozwoleń na budowę obiektów budowlanych, budowli i urządzeń budowlanych – 777, decyzji o warunkach zabudowy – 144, natomiast sprzeciwów do zgłoszenia zamiaru przystąpienia do wykonywania robót budowlanych – 77.
W 2012 r. w Referacie Budownictwa wydano ogółem 777 decyzji o pozwolenie na budowę, a w Referacie Architektury wydano 173 decyzje o warunkach zabudowy. Szczegółową kontrolą objęto 30 ostatnich decyzji wydanych w 2012r., w tym: 20 decyzji wydanych w Referacie Budownictwa i 10 decyzji wydanych w Referacie Architektury.
W zakresie decyzji wydanych przez Referat Budownictwa
Poniższa tabela przedstawia wykaz badanych 20 ostatnich decyzji wydanych w referacie w 2012 r. Decyzje te zostały wydane w okresie od 18.12.2012r. do 31.12.2012r.
Tabela nr 1
Lp.
|
Nr sprawy
|
dotyczy
|
Data wpływu wniosku
|
Nr i data
wydania decyzji
|
1
|
5846
UAB.6740.935.2012.BB
|
Zabudowa produkcyjno – usługowa, budowa wiatrołapu przy hali produkcyjnej w Opolu
|
23.11.2012
|
757/12
18.12.2012
|
2
|
5847
UAB.6740.936.2012.BB
|
Zabudowa produkcyjno – usługowa, budowa namiotowych hal magazynowych w Opolu
|
23.11.2012
|
758/12
18.12.2012
|
3
|
6210
UAB.6740.980.2012.AZ
|
Remont wraz z termomodernizacją elewacji budynku wielorodzinnego w Opolu
|
12.12.2012
|
759/12
18.12.2012
|
4
|
5938
UAB.6740.943.2012.HZ
|
Przebudowa poddasza na lokal mieszkalny w Opolu
|
27.11.2012
|
760/12
18.12.2012
|
5
|
5690
UAB.6740.905.2012.JP
|
Przebudowa strychu na lokal mieszkalny w Opolu
|
15.11.2012
|
761/12
19.12.2012
|
6
|
5314
UAB.6740.861.2012.AP
|
Zmiana sposobu użytkowania wraz z przebudową części strychu na mieszkanie w Opolu
|
26.10.2012
|
762/12
19.12.2012
|
7
|
6228
UAB.6740.978.2012.AG
|
Przebudowa i rozbudowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego w Opolu
|
12.12.2012
|
763/12
19.12.2012
|
8
|
6273
UAB.6740.991.2012.BO
|
Przebudowa ścian zewnętrznych w 4 budynkach wielorodzinnych w Opolu
|
14.12.2012
|
764/12
20.12.2012
|
9
|
6235
UAB.6740.982.2012.AP
|
Wewnętrzna instalacja gazu w lokalu mieszkalnym w Opolu
|
12.12.2012
|
765/12
20.12.2012
|
10
|
6211
UAB.6740.981.2012.HZ
|
Rozbudowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego w Opolu
|
12.12.2012
|
766/12
20.12.2012
|
11
|
5977
UAB.6740.949.2012.UW
|
Przebudowa poddasza na lokal mieszkalny w Opolu
|
29.11.2012
|
767/12
20.12.2012
|
12
|
5937
UAB.6740.942.2012.AZ
|
Budynek garażu jednostanowiskowego
|
27.11.2012
|
768/12
21.12.2012
|
13
|
6224
UAB.6740.976.2012.BO
|
Rozbudowa wiaty na narzędzia rolnicze
|
12.12.2012
|
769/12
21.12.2012
|
14
|
5746
UAB.6740.915.2012.KM
|
Przebudowa lokalu sklepowego na pizzerię
|
19.11.2012
|
770/12
27.12.2012
|
15
|
6304
UAB.6740.995.2012.WK
|
Rozbudowa budynku jednorodzinnego oraz zmniejszenie warsztatu
|
17.12.2012
|
771/12
27.12.2012
|
16
|
6277
UAB.6740.992.2012.HZ
|
Montaż konstrukcji zadaszeń nad balkonami ostatniej kondygnacji w budynkach wielorodzinnych
|
17.12.2012
|
772/12
27.12.2012
|
17
|
6337
UAB.6740.1005.2012.HZ
|
Wykonanie instalacji gazu dla budynku przy ul. Kremsera w Opolu
|
19.12.2012
|
773/12
27.12.2012
|
18
|
6261
UAB.6740.988.2012.AG
|
Wewnętrzna instalacja gazowa w budynku jednorodzinnym w Opolu
|
14.12.2012
|
774/12
31.12.2012
|
19
|
5666
UAB.6740.906.2012.AZ
|
Przebudowa strychu na mieszkanie w Opolu
|
15.11.2012
|
775/12
31.12.2012
|
20
|
6132
UAB.6740.966.2012.HZ
|
Budynek jednorodzinny wolnostojący z garażem w Opolu
|
07.12.2012
|
776/12
31.12.2012
|
Uzupełnienie danych zawartych w tabeli
W wyniku szczegółowej analizy postępowań uwidocznionych w tabeli powyżej zespól kontrolny ustalił, że wszystkie skontrolowane decyzje posiadały kompletną dokumentację i zostały wydane w terminie do 2 miesięcy.
W zakresie decyzji wydanych przez Referat Architektury
Poniższa tabela przedstawia wykaz badanych 10 ostatnich decyzji wydanych w 2012 r. Decyzje te zostały wydane w okresie od 12 do 28.12.2012r.
Tabela nr 2
Lp.
|
Nr sprawy
|
dotyczy
|
Data wpływu wniosku
|
Data
wydania decyzji
|
1
|
UAB.6730.158.2012.WA
|
Zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna – budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego z garażem
|
13.07.2012
|
12.12.2012
|
2
|
UAB.6730.157.2012.WA
|
Zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna – budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego z garażem
|
13.07.2012
|
12.12.2012
|
3
|
UAB.6730.230.2012.JK
|
Zabudowa usługowa – budowa salonu samochodowego, budowa pylonu reklamowego
|
09.10.2012
|
12.12.2012
|
4
|
UAB.6730.152.2012.WP
|
Zabudowa mieszkaniowo – usługowa – rozbudowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego o część mieszkalno - usługową
|
11.07.2012
|
14.12.2012
|
5
|
UAB.6730.183.2012.DW
|
Zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna – budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie bliźniaczej z dwoma garażami
|
09.08.2012
|
17.12.2012
|
6
|
UAB.6730.256.2012.WP
|
Zabudowa produkcyjno – usługowa – budowa budynku magazynowego z częścią biurową
|
12.11.2012
|
17.12.2012
|
7
|
UAB.6730.251.2012.DW
|
Produkcyjna – istniejącej hali magazynowej na chłodnię składową z pomieszczeniem technicznym i rampą
|
08.11.2012
|
19.12.2012
|
8
|
UAB.6730.233.2012.DW
|
Zabudowa usługowa – nadbudowa z przebudową i zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na usługowy oraz budowa parkingu
|
17.10.2012
|
20.12.2012
|
9
|
UAB.6730.155.2012.WA
|
Zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna – budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego z wbudowanym garażem
|
13.07.2012
|
27.12.2012
|
10
|
UAB.6730.239.2012.AB
|
Zabudowa mieszkaniowa – budowa budynku mieszkalnego
|
24.10.2012
|
28.12.2012
|
Uzupełnienie danych zawartych w tabeli
W wyniku szczegółowej analizy postępowań uwidocznionych w tabeli powyżej zespół kontrolny ustalił co następuje:
Ad.poz.1.
20.07.2012 – wezwanie do usunięcia braków we wniosku,
23.07.2012 – uzupełnienie braków przez wnioskodawcę,
13.08.2012 – zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy,
26.07.2012 – zawiadomienie innych stron o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy,
18.10.2012 – uzgodnienie projektu Decyzji z Miejskim Zarządem Dróg,
07.11.2012 – poinformowanie stron o możliwości udziału w każdym stadium postępowania.
Decyzję wydano po upływie prawie 5 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W aktach brak powiadomienia stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczeniu nowego terminu zgodnie z art. 36 Kpa.
Ad.poz.2.
18.07.2012 – notatka pracownika WUAiB o niekompletności wniosku,
20.07.2012 – wezwanie do usunięcia braków we wniosku,
23.07.2012 – uzupełnienie braków przez wnioskodawcę,
13.08.2012 – zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy,
26.07.2012 – zawiadomienie innych stron o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy,
18.10.2012 – uzgodnienie projektu Decyzji z Miejskim Zarządem Dróg,
07.11.2012 – poinformowanie stron o możliwości udziału w każdym stadium postępowania.
Decyzję wydano po upływie prawie 5 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W aktach brak powiadomienia stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczeniu nowego terminu zgodnie z art. 36 Kpa.
Ad.poz.4.
17.07.2012 –uzupełnienie wniosku przez wnioskodawcę,
19.07.2012 – zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy,
30.07.2012 – pismo strony w toku postępowania,
09.08.2012 – pismo WUAiB z prośbą o zajęcie stanowiska do uwag i zastrzeżeń,
28.08.2012 – odpowiedź na zastrzeżenia,
06.09.2012 – pismo WUAiB do MZD z prośbą o zaopiniowanie inwestycji w zakresie komunikacji drogowej,
17.09.2012 – poinformowanie wnioskodawcy, iż wniosek nie może zostać załatwiony w terminie określonym w art. 35 Kpa,
11.09.2012 – zaopiniowanie inwestycji przez MZD,
04.10.2012 – pismo do pełnomocnika wnioskodawcy z prośbą o zajęcie stanowiska,
17.10.2012 – stanowisko wnioskodawcy,
12.11.2012 – notatka służbowa informująca, iż przedstawiciel inwestora przybył do urzędu i zapoznał się z analizą funkcji oraz cechami zabudowy i zagospodarowania terenu,
07.12.2012 – uzgodnienie projektu Decyzji z Miejskim Zarządem Dróg,
27.11.2012 – poinformowanie stron o możliwości udziału w każdym stadium postępowania.
Decyzję wydano po upływie 5 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W aktach jest powiadomienie stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczenie nowego terminu zgodnie z art. 36 Kpa.
Ad.poz.5.
10.08.2012 – notatka pracownika WUAiB o kompletności złożonego wniosku,
10.08.2012 – zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy,
10.08.2012- pismo do (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)
19.09.2012 – poinformowanie wnioskodawcy, iż wniosek nie może zostać załatwiony w terminie określonym w art. 35 Kpa,
06.11.2012 – poinformowanie stron o możliwości udziału w każdym stadium postępowania,
03.12.2012 – przesłanie projektu decyzji do WOŚiR celem uzgodnienia w zakresie melioracji wodnych,
17.12.2012 – odpowiedź z WOŚiR.
Decyzję wydano po upływie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W aktach jest powiadomienie stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczenie nowego terminu zgodnie z art. 36 Kpa.
Ad.poz.8.
19.10.2012 – notatka pracownika WUAiB o kompletności złożonego wniosku,
19.10.2012 – zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy,
30.10.2012 – przesłanie projektu decyzji do Miejskiego Zarządu Dróg celem uzgodnienia,
30.10.2012 – poinformowanie wnioskodawcy, iż wniosek nie może zostać załatwiony w terminie określonym w art. 35 Kpa,
14.11.2012 – uzgodnienie z MZD projektu decyzji o warunkach zabudowy,
27.11.2012 – poinformowanie stron o możliwości udziału w każdym stadium postępowania.
Decyzję wydano po upływie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W aktach jest powiadomienie stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczenie nowego terminu zgodnie z art. 36 Kpa.
Ad.poz.9.
17.07.2012 – wezwanie do usunięcia braków we wniosku,
23.07.2012 – uzupełnienie braków przez wnioskodawcę,
13.08.2012 – zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy,
26.07.2012 – zawiadomienie innych stron o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy,
18.10.2012 – uzgodnienie projektu Decyzji z Miejskim Zarządem Dróg,
07.11.2012 – poinformowanie stron o możliwości udziału w każdym stadium postępowania.
Decyzję wydano po upływie 5 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W aktach brak powiadomienia stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczeniu nowego terminu zgodnie z art. 36 Kpa.
Na okoliczność powyższych ustaleń Kierownik Referatu Architektury Pan (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)złożył pisemne wyjaśnienie. Z wyjaśnienia wynika, że przyczyny nie zachowania terminu 2 miesięcy na załatwienie spraw związanych z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, mają źródła przede wszystkim formalne.
Ustawa z dnia 27 marca 2003r. nałożyła obowiązek uzgadniania decyzji z odpowiednimi organami (art.53 ust.4) oraz dodatkowo z marszałkiem województwa w przypadku inwestycji o znaczeniu krajowym i wojewódzkim (art.51 ust.1). O wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz postanowieniach i decyzji kończącej postępowanie strony zawiadamia się w drodze obwieszczenia, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości (art.53 ust.1). Dodatkowo, zgodnie z §3 ust.1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. Nr 164, poz.1588), które weszło w życie 27.09.2003r., należy wykonać analizę funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu na obszarze w odległości nie mniejszej niż trzykrotna szerokość działki objętej wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy, nie mniejszej jednak niż 50 metrów.
Zdaniem kierownika referatu terminy załatwiania spraw przewidziane w KPA nie są adekwatne do procedury wyznaczonej w ww. ustawie. Aby zgodnie z zasadami prowadzenia postępowania administracyjnego spełnić wymogi tych ustaw, organ wydający decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu powinien kolejno wykonać następujące czynności:
- ocenić kompletność wniosku, a w przypadku braków wezwać wnioskodawcę do jego uzupełnienia (art.64 §2 kpa);
- zawiadomić strony o wszczęciu postępowania administracyjnego (art.61 §4 kpa);
- zebrać materiały i dowody niezbędne do rozpatrzenia wniosku, w tym uwagi i żądania stron oraz stanowiska organów opiniodawczych;
- wykonać analizę funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
- przygotować wstępny projekt decyzji;
- uzgodnić projekt decyzji z odpowiednimi organami;
- przed wydaniem decyzji umożliwić stronom wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań (art.10 §1 kpa);
- wydać decyzję.
Wykonanie powyższych czynności przy założeniu, że nie występują żadne okoliczności przedłużające postępowanie (np. konieczność uwzględnienia uzasadnionych uwag i żądań stron lub konieczność uzupełnienia w trakcie postępowania materiałów o nowe dowody i materiały) w praktyce trwa nie krócej niż 2 miesiące - np. na uzgodnienia decyzji tut. organ oczekuje ok. 30 dni, a wykonanie analizy funkcji oraz cech zabudowy wiąże się z zamówieniem odpowiednich map sytuacyjno-wysokościowych, z wizją w terenie oraz przeprowadzeniem inwentaryzacji urbanistyczno-architektonicznej i analizy terenu wokół projektowanej inwestycji obejmującej obszar o powierzchni około 50-krotnie większej od powierzchni terenu inwestycji.
Czas trwania wielu z tych czynności nie jest zależny od organu prowadzącego sprawę, ponadto czynności te należy wykonywać w kolejności przedstawionej powyżej, ponieważ każda jest konsekwencją poprzedniej i bez jej zakończenia nie można kontynuować prowadzenia sprawy. Np. samo zawiadomienie stron o wszczęciu postępowania administracyjnego (tj. skuteczne dostarczenie zawiadomienia oraz umożliwienie zapoznania się ze sprawą i złożenia uwag przez strony postępowania) w praktyce trwa co najmniej 2 tygodnie. Termin dwumiesięczny może zostać zachowany jedynie w przypadkach najprostszych i przy małej ilości stron postępowania. W większości spraw termin ten wynosi jednak ok. 4 miesiące od dnia złożenia wniosku, a w niektórych wypadkach nawet 6-7 miesięcy i dłużej. Bywają decyzje wymagające udziału nawet kilkuset stron postępowania lub przeprowadzenia analizy obszaru kilkunastu hektarów terenu.
W badanych sprawach 6 z 10 decyzji zostało wydanych w czasie dłuższym niż 2 miesiące od daty wpływu wniosku. Jednak mając na względzie powyższe wyjaśnienia oraz fakt, iż przy obliczaniu terminów załatwienia sprawy należy stosować zasady określone w art. 35 §5 Kpa, należy stwierdzić, że w większości przypadków sprawy są załatwiane w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące, a więc zgodnie z terminem przewidzianym w Kpa ze względu na skomplikowany charakter sprawy.
W trzech badanych sprawach zwrócono uwagę na brak zawiadomienia stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczeniu nowego terminu zgodnie z art.36 kpa. Wszystkie 3 sprawy były prowadzone przez tego samego pracownika i dotyczyły bliźniaczych postępowań, w ramach których wykonano analizy urbanistyczne na bardzo dużym obszarze wielkości kilkunastu hektarów. Ponadto w każdym z tych postępowań uczestniczyło po 30 stron postępowania. Uchybienie polegające na braku zawiadomienia stron z art.36 kpa wynikło z przeoczenia pracownika prowadzącego sprawę, o czym został on powiadomiony i pouczony o konieczności wykonywania tej czynności w podobnych przypadkach.
Zgodnie z § 20 ust.1-2 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.I-0120.1.77.2012 z dnia 25 maja 2012 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo przedstawić umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia składane są w formie pisemnej w terminie 7 dni roboczych od dnia potwierdzenia odbioru protokołu.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ..........................................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: …………………………………………………
|
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.....................................................................................................
.....................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................
|