KWiA –I–0913/3/10
|
Opole, 30 kwietnia 2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 4/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Wydział Lokalowy Urzędu Miasta Opola
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 8 do 19 lutego 2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Tadeusz Lech - główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Agnieszka Lisiecka – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
7/2010
8/2010
|
Przedmiot kontroli
|
Prowadzenie spraw związanych z podatkiem
od nieruchomości dla nieruchomości lub ich
części stanowiących własność lub
współwłasność gminy oraz będących w posiadaniu gminy oraz związanych
z najmem lokali mieszkalnych i
użytkowych stanowiących zasób gminy
|
Okres objęty kontrolą
|
2009 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Zofia Lachowicz – naczelnik wydziału
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– podinspektor
|
Podstawy prawne:
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 Nr 121, poz.844 z późniejszymi zmianami).
3. Uchwała Nr LVIII/668/06 Rady Miasta Opola z dnia 26 stycznia 2006 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości.
4. Uchwała Nr XLI/406/08 Rady Miasta Opola z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie podatku od nieruchomości na terenie miasta Opola.
5. Uchwała nr LVI/591/09 Rady Miasta Opola z dnia 29 października 2009 r. w sprawie podatku od nieruchomości na terenie miasta Opola.
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena sposobu realizacji przez Wydział Lokalowy zadań określonych w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miasta Opola. W szczególności celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości składania deklaracji na podatek od nieruchomości gminnych tj. mieszkalnych lokali nie wyodrębnionych, pustostanów, gruntów itp. oraz terminowego regulowania zapłat tego podatku.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Dokonano analizy przyjętych rozwiązań organizacyjnych w Wydziale Lokalowym pod kątem ich zgodności z zakresem zadań wymienionych w Regulaminie Organizacyjnym.
Dokonano analizy zakresu obowiązków pracownika zajmującego się tą problematyką pod kątem zgodności przydzielonych obowiązków z zadaniami faktycznie wykonywanymi.
Dokonano analizy stanu faktycznego i prawnego nieruchomości gminnych oraz porównano przyjęty sposób postępowania w zakresie naliczania i pobierania podatku, pod kątem jego zgodności z obowiązującymi przepisami oraz pod kątem zapewnienia objęcia podatkiem wszystkich nieruchomości. Jako podstawę wyjściową do dalszych ustaleń zespół kontrolny przyjął bazę danych zawierającą informacje do sporządzenia deklaracji DN-1 według stanu na dzień 31.12.2005 r.
Szczegółową kontrolą objęto deklaracje podatku od nieruchomości za IV kwartał 2009 r. oraz styczeń 2010 r. Podane w deklaracjach kwoty podatku od nieruchomości za poszczególne miesiące porównano z ewidencją księgową prowadzoną przez Referat Księgowości Zasobu Lokalowego Wydziału Budżetu.
Pobrano także ustne i pisemne wyjaśnienia od pracownika merytorycznego.
USTALENIA KONTROLI
I. W zakresie spraw organizacyjnych
Zgodnie z § 27 Regulaminu Organizacyjnego jednym z zadań Wydziału Lokalowego jest - prowadzenie spraw związanych z podatkiem od nieruchomości dla nieruchomości lub ich części stanowiących własność lub współwłasność gminy oraz będących w posiadaniu gminy oraz związanych z najmem lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiących zasób gminy.
Pismem z dnia 16.01.2006 r. Skarbnik Miasta Opola Pani Anna Jędrzejak zwróciła się do Prezydenta Miasta Opola Pana Ryszarda Zembaczyńskiego z wnioskiem o przydzielenie Wydziałowi Lokalowemu obowiązku wykonywania zadań w tym zakresie. Na piśmie tym widnieje adnotacja Prezydenta Miasta Opola o treści „Zgoda 2006.01.16” (akta kontroli 10/4/I/17). Jednocześnie Prezydent Miasta Opola decyzją nr B/Wp-3110/Jr/3/2006 z dnia 10.02.2006 r. postanowił odroczyć termin złożenia deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości za 2006 r. do dnia 30 czerwca 2006 r. (akta kontroli 10/4/I/18).
Zgodnie z opisem stanowiska pracy realizacja powyższego zadania należy do obowiązków Pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zatrudnionej w Wydziale Lokalowym na stanowisku podinspektora (akta kontroli 10/4/I/5-7). Wydział nie posiada pisemnych procedur postępowania w tej sprawie. Nie ma również programu komputerowego w tym zakresie.
Pierwsze podjęte przez Wydział Lokalowy czynności w tym zakresie dotyczyły podatku od nieruchomości należnego od 01.01.2006 r. Z ustnych wyjaśnień pracownika merytorycznego wynika, że czynności w tym zakresie wykonywane są w oparciu o procedury ustne wynikające z doświadczeń dotychczasowych zarządców oraz z wypracowanej praktyki. Również dane początkowe dotyczące poszczególnych nieruchomości uzyskano ze sprawozdań sporządzanych przez spółki zarządzające. Pozostałe niezbędne dane dotyczące między innymi powierzchni zabudowy budynków wraz z powierzchnią gruntu uzyskano z teczek budynków lub z dokumentów inwentaryzacyjnych znajdujących się u poszczególnych zarządców. Z Wydziałem Budżetu uzgodniono zakres informacji niezbędnych do wyliczenia podatku od nieruchomości.
Na dzień 30.06.2006 r. sporządzono bazę danych zawierającą informacje niezbędne do sporządzenia deklaracji DN-1 według stanu na dzień 31.12.2005 r. W styczniu 2006 r. w bazie tej dokonano zmian w oparciu o otrzymane sprawozdania zarządców mienia komunalnego oraz w oparciu o wykaz sprzedaży lokali wraz ze zmianami powierzchni i udziałów.
Z wyjaśnień pracownika merytorycznego wydziału wynika, że uwzględniono także wszelkie przyjęcia oraz przekazania budynków i terenów. Na podstawie ww. sprawozdań sporządzono wykaz powierzchni lokali zwolnionych z podatku, z uwzględnieniem danych zawartych w wykazie zabytków. Ponadto sporządzono załączniki do deklaracji tj.:
- zestawienie I (załącznik do poz. F do deklaracji ) - przedmioty zwolnione z podatku (powierzchnia lokali mieszkalnych, powierzchnia gruntów w budynkach mieszkalnych, powierzchnia w innych budynkach użytkowych, razem powierzchnia gruntów),
- zestawienie II (załącznik do poz. D 2 pkt 1 i pkt 5 do deklaracji) - powierzchnia lokali do opodatkowania (powierzchnia lokali mieszkalnych, powierzchnia piwnic sprzedanych, powierzchnia piwnic gminnych do wysokości 1,40-2,20, powierzchnia piwnic gminnych powyżej 2,20,
- zestawienie III (do poz.D.1 do deklaracji) – powierzchnia gruntów pod budynkami wg udziału gminy we wspólnotach mieszkaniowych (wg pow. zabudowy lub wg działki), powierzchnia gruntów pod budynkami gminnymi (wg pow. zabudowy lub wg działki, powierzchnia terenów przyległych do budynków wspólnot mieszkaniowych, gminnych i innych przekazanych w zarządzanie spółek).
W oparciu o powyższe dane Wydział Lokalowy dokonuje wyliczenia kwoty podatku od nieruchomości.
Ustalono, że Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Kartografii na bieżąco przekazuje akty notarialne sprzedaży lokali mieszkalnych, użytkowych, przyjęcia lub zbycia nieruchomości. Natomiast zarządcy mienia gminnego zgłaszają do zagospodarowania wolne lokale mieszkalne, użytkowe, garaże i komórki. Następnie Referat Wymiaru Podatków Wydziału Budżetu po otrzymaniu deklaracji wraz z załącznikami telefonicznie informuje Wydział Lokalowy o należnej comiesięcznej kwocie podatku, która jest rozliczana procentowo na poszczególne rejony. Sporządzane zestawienie wraz z poleceniami przelewów przekazywane jest do Referatu Księgowości Zasobu Lokalowego Wydziału Budżetu, który dokonuje odpowiednich przeksięgowań. Deklaracje za styczeń każdego roku sporządzane są według stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego roku. W tym przypadku opłata podatku dokonywana jest zaliczkowo, a w kolejnych miesiącach dokonuje się odpowiednich korekt.
II. W zakresie podatku od nieruchomości za 2009 r.
Sporządzanie deklaracji podatkowej za 2009r. i rozliczanie podatku od nieruchomości jest kontynuacją zasad przyjętych w 2006 roku. Z powodu braku zarządców w okresie od września 2008 r. do kwietnia 2009 r. Wydział Lokalowy przejął zarządzanie mieniem gminy. Od kwietnia 2009 r. informacje o zawartych umowach najmu na lokale przekazywane są już przez zarządców mienia gminnego. Na podstawie tych umów dokonywano w bazie danych korekty wolnych lokali, garaży i komórek. Korekty deklaracji poprzez zmiany w bazie danych dokonywano także w związku ze sprzedażą lokali, przyjęcia i zbycia nieruchomości.
W każdym przypadku załącznikami do sporządzanych deklaracji są zestawienia powierzchni gminnych nieruchomości w rozbiciu na trzy rejony. Zestawienia oddzielnie dla każdego rejonu zawierają dane dot. powierzchni lokali mieszkalnych i użytkowych, powierzchni piwnic do wysokości 1,40 m-2,50 m (polowa podatku), powierzchnia piwnic powyżej 2,50 m oraz powierzchni zabudowy budynków.
W dniu 09.01.2009 r. w Wydziale Budżetu złożono deklarację DN-1 na podatek od nieruchomości według stanu na 31.12.2008 r.wraz z wyliczeniem raty podatku za styczeń 2009 r. w łącznej kwocie 28.085,00 zł (akta kontroli 10/4/I/21).
Jednocześnie w dniu 12.01.2009 r. sporządzono trzy polecenia przelewu oddzielnie dla każdego rejonu na kwoty:
- 7.473,42 zł dla Rejonu I,
- 8.594,01 zł dla Rejonu II,
- 12.017,57 zł dla Rejonu III.
Na podstawie ewidencji prowadzonej przez Referat Księgowości Zasobu Lokalowego Wydziału Budżetu ustalono, że przelewu powyższych kwot dokonano w dniu 14.01.2009 r. (akta kontroli 10/4/I/12-13).
Deklaracje podatkowe za IV kwartał 2009 r.
W dniu 13.10.2009 r. w Wydziale Budżetu złożono deklarację DN-1 na podatek od nieruchomości według stanu na 30.09.2009 r.wraz z wyliczeniem raty podatku za październik 2009 r. w łącznej kwocie 28.470,00 zł. Jednocześnie w tym samym dniu sporządzono trzy polecenia przelewu oddzielnie dla każdego rejonu na kwoty:
- 7.385,12 zł dla Rejonu I,
- 8.501,15 zł dla Rejonu II,
- 12.583,73 zł dla Rejonu III.
Powyższe kwoty są zgodne z ewidencją księgową prowadzoną przez Referat Księgowości Zasobu Lokalowego Wydziału Budżetu (akta kontroli 10/4/I/8-13). Ze sporządzonej deklaracji wynika, że łączna powierzchnia gruntów do opodatkowania wynosi 918.560,30 m². Natomiast łączna powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych podlegających opodatkowaniu wynosi 291.623,66 m². W wyniku kontroli ustalono, że stawki podatków od nieruchomości wykazane w deklaracji są zgodne z uchwałą Rady Miasta Opola.
W dniu 10.11.2009 r. w Wydziale Budżetu złożono deklarację DN-1 na podatek od nieruchomości według stanu na 31.10.2009 r.wraz z wyliczeniem raty podatku za listopad 2009 r. w łącznej kwocie 28.428,00 zł. Jednocześnie w dniu 10.11.2009 r. sporządzono trzy polecenia przelewu oddzielnie dla każdego rejonu na kwoty:
- 7.356,12 zł dla Rejonu I,
- 8.478,46 zł dla Rejonu II,
- 12.593,42 zł dla Rejonu III.
Powyższe kwoty są zgodne z ewidencją księgową prowadzoną przez Referat Księgowości Zasobu Lokalowego Wydziału Budżetu (akta kontroli 10/4/I/8-13).
Ze sporządzonej deklaracji wynika, że łączna powierzchnia gruntów do opodatkowania wynosi 917.912,80 m². Natomiast łączna powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych podlegających opodatkowaniu wynosi 290.946,15 m². W wyniku kontroli ustalono, że stawki podatków od nieruchomości wykazane w deklaracji są zgodne z powyższą uchwałą.
W dniu 02.12.2009 r. w Wydziale Budżetu złożono deklarację DN-1 na podatek od nieruchomości według stanu na 31.11.2009 r.wraz z wyliczeniem raty podatku za grudzień 2009 r. w łącznej kwocie 28.397,00 zł. Jednocześnie w dniu 03.12.2010 r. sporządzono trzy polecenia przelewu oddzielnie dla każdego rejonu na kwoty:
- 7.361,53 zł dla Rejonu I,
- 8.463,91 zł dla Rejonu II,
- 12.571,56 zł dla Rejonu III.
Powyższe kwoty są zgodne z ewidencją księgową prowadzoną przez Referat Księgowości Zasobu Lokalowego Wydziału Budżetu (akta kontroli 10/4/I/8-13). Ze sporządzonej deklaracji wynika, że łączna powierzchnia gruntów do opodatkowania wynosi 917.912,80 m². Natomiast łączna powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych podlegających opodatkowaniu wynosi 290.946,15m². W wyniku kontroli ustalono, że stawki podatków od nieruchomości wykazane w deklaracji są zgodne z powyższą uchwałą.
Szczegółowe dane dotyczące zmian w stanie powierzchni lokali gminnych w okresie od sierpnia do listopada 2009 r. przedstawia poniższa tabela:
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
III. W zakresie podatku od nieruchomości za styczeń 2010 r.
W dniu 15.01.2010 r. w Wydziale Budżetu złożono deklarację DN-1 na podatek od nieruchomości według stanu na 31.12.2009 r.wraz z wyliczeniem raty podatku za styczeń 2010 r. w łącznej kwocie 29.690,00 zł. Jednocześnie w dniu 18.01.2010 r. sporządzono trzy polecenia przelewu oddzielnie dla każdego rejonu na kwoty:
- 13.124,75 zł dla Rejonu III.
Ze sporządzonej deklaracji wynika, że łączna powierzchnia gruntów do opodatkowania wynosi 918.242,90 m². Natomiast łączna powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych podlegających opodatkowaniu wynosi 270.946,15 m². W wyniku kontroli ustalono, że stawki podatków od nieruchomości wykazane w deklaracji są zgodne z powyższą uchwałą.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono naczelnikowi kontrolowanego wydziału.