KW.1712.00002.15
|
Opole, 6 lipca 2015 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 12/15 (uproszczona)
|
Jednostka kontrolowana
|
Wydział Podatków i Opłat Lokalnych Urzędu Miasta Opola
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 08 czerwca do 20 lipca 2015 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Mateusz Wołk – specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
Tadeusz Lech - główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
|
Przedmiot kontroli
|
Prawidłowość naliczania podatku od nieruchomości znajdującej (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613)
|
Okres objęty kontrolą
|
2014 - 2015 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Tomasz Filipkowski – Naczelnik Wydziału
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613)– Podinspektor w Referacie Wymiaru Podatków,
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613)– Samodzielny Referent w Referacie Wymiaru Podatków
|
Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. 2014r., poz. 849).
- Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity. Dz. U. 2013r., poz. 594).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. 2013r., poz. 267).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. ordynacja podatkowa (Dz. U. 2015r., poz. 613).
- Uchwała nr XVLIII/736/2013 Rady Miasta Opola z roku 2013 w sprawie podatków i opłat lokalnych na terenie miasta Opola.
- Uchwała nr LVII/863/2014 Rady Miasta Opola z dnia 24 kwietnia 2014r. w sprawie przyjęcia Opolskiego Programu Pomocy Przedsiębiorcom na lata 2014-2020.
Cel kontroli
Kontrolę przeprowadzono w związku z pismem nr KW.ZD-00030/15 z dnia 20.02.2015r. do (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613) (akta kontroli Nr15/12/I/1) w którym poinformowano o planowanej kontroli w zakresie m.in. prawidłowości naliczania podatku od nieruchomości położonej w Opolu przy ul. (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613)oraz przyjęciem wniosku wniesionego ustnie przez (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613)w dniu 08.05.2015r. na spotkaniu z Zastępcą Prezydenta Miasta Opola Panem Maciejem Wujec dot. ponownego przeliczenia powierzchni użytkowej budynku położonego w Opolu przy ul(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613) (akta kontroli Nr15/12/I/2).
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości naliczania podatku od nieruchomości dla właścicieli nieruchomości położonej w Opolu przy (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613)
Kryteria
- Zgodnie z § 41a Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Opole do zakresu działania Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych należy między innymi:
- prowadzenie spraw związanych z podatkami i opłatami lokalnymi, w tym sporządzanie sprawozdań finansowych.
- Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym:
Do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych w granicach określonych w odrębnych ustawach.
- Zgodnie z art. 1a. ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych:
Powierzchnia użytkowa budynku lub jego części – powierzchnię mierzoną po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych; za kondygnację uważa się również garaże podziemne, piwnice, sutereny i poddasza użytkowe.
- Zgodnie z art. 1c. ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych:
Organem podatkowym właściwym w sprawach podatków i opłat unormowanych w niniejszej ustawie jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).
- Zgodnie z art. 6 ust. 7. ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych:
Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 11, ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
- Zgodnie z art. 6 ust. 9. ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych:
Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane:
1) składać, w terminie do dnia 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;
2) odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia;
3) wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości – bez wezwania – na rachunek właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15. każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia.
- Zgodnie z § 1 uchwały z dnia 24 października 2013r. Rady Miasta Opola w sprawie podatku od nieruchomości:
Na terenie miasta Opola wysokość rocznych stawek podatku od nieruchomości wynosi:
1. Od gruntów:
1) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 0,84 zł od 1 m2 powierzchni;
3) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,27 zł od 1 m2 powierzchni.
2. Od budynków lub ich części mieszkalnych – 0,61 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
3. Od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 22,66 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
5. Od budynków lub ich części związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 4,68 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
6. Od budynków pozostałych lub ich części, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 7,50 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
- Zgodnie z § 7 uchwały z dnia 24 kwietnia 2014r. Rady Miasta Opola w sprawie przyjęcia Opolskiego Programu Pomocy Przedsiębiorcom:
1. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terenie Miasta Opola, w tym najemca lub dzierżawca, który utworzy nowe miejsce pracy w pełnym wymiarze czasu pracy, zostanie zwolniony z podatku od nieruchomości za każdy miesiąc w wysokości połowy minimalnego wynagrodzenia, określonego rozporządzeniem Rady Ministrów, za każde utworzone miejsce pracy netto.
2. Zwolnień, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na wniosek przedsiębiorcy, w tym najemcy lub dzierżawcy.
3. Nieruchomość może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 po upływie 12 miesięcy od momentu wystąpienia okoliczności stanowiącej przesłankę uzyskania zwolnienia.
4. Wysokość zwolnienia za każdy miesiąc nie może przekroczyć miesięcznej wartości podatku od nieruchomości.
5. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje w okresie 36 miesięcy pod warunkiem utrzymania miejsc pracy przez okres co najmniej 36 miesięcy.
6. Zatrudnienie pracownika na umowę zlecenie lub umowę o dzieło nie jest utworzeniem nowego miejsca pracy. Za utworzenie nowego miejsca pracy nie uznaje się zamiany dotychczasowej umowy zlecenia lub umowy o dzieło na umowę o pracę, jak również zawarcie umowy o pracę z osobą prowadzącą działalność gospodarczą, przed zawarciem umowy, na rzecz przedsiębiorcy ubiegającego się o zwolnienie.
- Zgodnie z art. 63 § 1 ordynacji podatkowej z dnia 29 sierpnia 1997r.:
Podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych
Metodyka
Zapoznano się z przepisami dotyczącymi naliczania podatku od nieruchomości. Dokonano analizy deklaracji DN-1 i informacji IN-1 składanych przez podatników. Przyjęto wyjaśnienia od pracowników merytorycznych Referatu Wymiaru Podatków. Dokonano porównania danych zawartych w deklaracjach, informacjach, wydrukach potwierdzających dokonywanie wpłat z tyt. podatku od nieruchomości, księgach wieczystych i ewidencji prowadzonej przez Wydział Geodezji i Kartografii.
Ustalenia kontroli
Z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy jest ustalany w zależności od tego kto jest zobowiązany do opłacenia podatku, osoba fizyczna czy osoba prawna.
Podatek od nieruchomości od osób fizycznych ustala się w drodze decyzji wydanej poprzez organ podatkowy właściwy ze względu na położenie przedmiotu opodatkowania. Organ podatkowy ustala wysokości podatku na podstawie informacji o nieruchomości złożonej przez podatnika w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września, i 15 listopada roku podatkowego.
Osoby prawne są zobowiązane do składania w terminie do 31 stycznia do organu podatkowego deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy. W przypadku powstania obowiązku podatkowe po tym terminie podatnik jest zobowiązany do złożenia deklaracji w terminie 14 dniu od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniający powstanie obowiązku podatkowego. Osoby prawne nie otrzymują decyzji podatkowej tak jak jest to w przypadku osób fizycznych. Osoby prawne są zobowiązane do wpłacania obliczonego w deklaracji podatku od nieruchomości na rachunek właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie do 15 każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia.
Z wykazu otrzymanego od (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613) (akta kontroli Nr15/12/I/3) wynika że, w budynku położonym w Opolu przy ul. (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613), zobowiązanych do opłacania podatku od nieruchomości jest łącznie 14 podmiotów. W sześciu przypadkach są to osoby fizyczne, zaś osiem podmiotów opłaca podatek od nieruchomości na zasadach określonych dla osób prawnych.
Na podstawie wydruku z rejestru publicznego ewidencji gruntów i budynków Miasta Opola prowadzonego przez Wydział Geodezji i Kartografii (akta kontroli Nr15/12/I/4-9) ustalono, że teren na którym jest usytuowany budynek przy ul. (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613)
Poniższa tabela zawiera szczegółowe dane dotyczące powierzchni użytkowej wykazanej w deklaracjach i informacjach, księgach wieczystych oraz decyzjach podatkowych (akta kontroli Nr15/12/I/10-166) w rozbiciu na podatników mających udziały w tym budynku:
Nr podatnika
|
Powierzchnia użytkowa budynku w m wg
|
Różnica pomiędzy DN-1/IN-1 a KW
|
Powierzchnia gruntu w m wg
|
DN-1/ IN-1
|
Księga Wieczysta
|
Decyzja podatkowa
|
IN-1
|
Decyzja podatkowa
|
1.
|
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613)
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
7.
|
8.
|
9.
|
10.
|
11.
|
12.
|
13.
|
14.
|
Razem
|
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613)
|
|
|
|
|
|
|
|
Sześciu podatników wykazanych w powyższej tabeli podatek od nieruchomości opłaca zgodnie z przepisami dot. osób fizycznych, tj. składa informację IN-1 jedynie w sytuacjach powstania lub wygaśnięcia obowiązku podatkowego (poz. 2, 3, 4, 11, 12 i 13). Natomiast ośmiu pozostałych podatników wykazanych w powyższej tabeli opłaca podatek od nieruchomości zgodnie z przepisami dot. osób prawnych, tj. zgodnie z deklaracją DN-1 składaną corocznie. Czterech podatników reprezentuje łącznie udziały Skarby Państwa (poz. 5, 6, 7 i 8).
Z danych zawartych w powyższej tabeli wynika, że:
- dane dotyczące powierzchni użytkowej budynku wykazane w decyzjach podatkowych dla osób fizycznych wydanych przez organ podatkowy są zgodne ze złożonymi przez podatników informacjami o nieruchomościach IN-1 (poz. 2, 3, 4, 11, 12 i 13),
- w pięciu przypadkach powierzchnia użytkowa budynków lub ich części wynikająca z deklaracji lub informacji złożonych przez podatników jest wyższa od powierzchni budynków lub ich części wynikającej z zapisów w księdze wieczystej (poz. 2, 3, 4, 5-8 i 12),
- w czterech przypadkach powierzchnia użytkowa budynków lub ich części wynikająca z deklaracji lub informacji złożonych przez podatników jest równa z powierzchnią budynków lub ich części wynikającej z zapisów w księdze wieczystej (poz. 1, 9, 10 i 11),
- w dwóch przypadkach powierzchnia użytkowa budynków lub ich części wynikająca z deklaracji lub informacji złożonych przez podatników jest niższa od powierzchni budynków lub ich części wynikającej z zapisów w księdze wieczystej (poz. 13 i 14),
- łączna powierzchnia użytkowa budynków lub ich części wynikająca z deklaracji i informacji złożonych przez podatników jest niższa od łącznej powierzchni budynków lub ich części wynikającej z zapisów w księgach wieczystych o 133,91 m,
- w pięciu przypadkach powierzchnia gruntów określona w decyzjach podatkowych jest równa z powierzchnią gruntów wykazana przez podatnika w złożonej informacji o nieruchomościach IN-1 (poz. 2, 3, 4, 12 i 13),
- w jednym przypadku powierzchnia gruntów określona w decyzji podatkowej jest wyższa od powierzchni gruntów wykazanej przez podatnika w złożonej informacji o nieruchomościach IN-1 (poz. 11).
Z wyjaśnień pracownika merytorycznego jednostki kontrolowanej wynika, że w przypadku podatnika nr 14 wykazywana w deklaracjach DN-1 powierzchnia użytkowa jest zgodna z projektem przebudowy i nadbudowy obiektu (akta kontroli Nr15/12/I/167-170). Z analizy ww. projektu wynika, że został sporządzony w 2010r. i faktycznie łączna powierzchnia użytkowa budynku wykazana w projekcie (4 części rysunkowe) jest zgodna ze składanymi przez podatnika deklaracjami. Odnośnie różnicy 0,17 m pomiędzy powierzchnią gruntu wykazaną w informacji IN-1 a decyzją podatkową, (podatnik z poz. 11) pracownik merytoryczny wyjaśnił, że różnica ta wynika z pomyłki pracownika i nie ma ona jednak wpływu na wysokość podatku, gdyż zgodnie z art. 63 ordynacji podatkowej kwoty podatków zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. W tym przypadku końcówka kwoty podatku była niższa niż 50 groszy.
Ustalono, że w pozostałych przypadkach różnice były pomiędzy danymi będącymi w posiadaniu kontrolowanego wydziału oraz danymi wynikającymi z dokumentacji Wydziału Geodezji i Kartografii.
Ponadto w wyniku analizy wydruków potwierdzających dokonywanie wpłat z tytułu podatku od nieruchomości przez osoby prawne za lata 2014-2015 udostępnionych przez Referat Księgowości Podatkowej Wydziału Finansowo-Księgowego (akta kontroli Nr15/12/I/171-188) ustalono, że:
- w roku 2014 w siedmiu przypadkach łączna kwota wpłat z tytułu podatku od nieruchomości była równa lub wyższa od kwoty wykazanej przez podatnika w deklaracji DN-1 (poz. 1, 6, 7, 8, 9, 10 i 14),
- w roku 2014 w jednym przypadku nie było wpłat z tytułu podatku od nieruchomości, z wyjaśnień pracownika merytorycznego ww. Referatu wynika, iż w latach 2009-2011 powstała nadpłata, która została zarachowana na poczet podatku za rok 2014 (poz. 5),
- w roku 2015 w jednym przypadku podatek od nieruchomości podatnik opłacił jednorazowo w całości, a nie w ratach miesięcznych (poz. 8),
- w roku 2015 w siedmiu przypadkach kwota wpłat z tytułu podatku od nieruchomości jest równa lub wyższa od kwoty należności przypadającej w danym okresie (poz. 1, 5, 6, 7, 9 i 10),
- w roku 2015 w jednym przypadku podatnik opłacił dwie pierwsze raty podatku od nieruchomości, następnie na podstawie §7 Uchwały Rady Miasta Opola nr LVII/863/14 w sprawie przyjęcia Opolskiego Programu Pomocy Przedsiębiorcom w okresie 28.02.2015 - 31.12.2015 został zwolniony z obowiązku płacenia podatku od nieruchomości (poz. 14).
Podsumowanie
W zakresie podatku od nieruchomości dla osób fizycznych
Podatek naliczany jest na podstawie powierzchni gruntów oraz powierzchni użytkowej budynków wykazanych przez podatnika w informacji IN-1. W przypadku podatku od nieruchomości za powierzchnie użytkowe nie stwierdzono rozbieżności pomiędzy danymi zawartymi w informacjach a podstawą opodatkowania w decyzji podatkowej. Odnośnie podatku od nieruchomości za powierzchnie gruntów w jednym przypadku wystąpiła różnica pomiędzy danymi z informacji a danymi w decyzji podatkowej, jednak różnica ta była nieistotna dla wysokości podatku do zapłaty przez podatnika.
W zakresie podatku od nieruchomości dla osób prawnych
Nie stwierdzono nieuzasadnionych różnic pomiędzy kwotami podatków zawartych w deklaracjach DN-1, a kwotami figurującymi na wydrukach potwierdzających wpłaty podatku.
Stwierdzono natomiast różnice pomiędzy danymi będącymi w posiadaniu kontrolowanego wydziału oraz danymi wynikającymi z dokumentacji Wydziału Geodezji i Kartografii dotyczącymi powierzchni użytkowej budynków w Opolu przy(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613).
Z uwagi na powyższe ustalenia, proponuje się naczelnikowi Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych wydać następujące zalecenie pokontrolne:
1. Podjąć działania mające na celu ustalenie faktycznej wielkość powierzchni użytkowej budynków w Opolu przy (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm. oraz na podstawie ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz.U. z 2015, poz. 613)stanowiącej podstawę opodatkowania podatkiem od nieruchomości zgodnie z art. 1a. ust.1 pkt 5 oraz art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych.
Sprawozdanie z realizacji zaleceń proszę przekazać do Wydziału Kontroli Wewnętrznej do dnia 30.09.2015 r.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono kierownikowi jednostki kontrolowanej.
Zgodnie z § 18 pkt.8 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola - Odbiór protokołu przez kierownika jednostki kontrolowanej w uproszczonej kontroli oznacza zapoznanie się z jego treścią i jego przyjęcie.
Zgodnie z § 20 pkt.3 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola - W uproszczonej kontroli kierownik jednostki kontrolowanej zgłasza zastrzeżenia do protokołu przed jego podpisaniem.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny (podpisy)
Data: ……………………………….
|
Zatwierdził: (Naczelnik Wydziału)
Data:
|
Akceptuję: (Prezydent)
Data:
|