KWiA-I-0913/6/1/2006
|
Opole, 14 lipca 2006r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 10/2006
|
Jednostka kontrolowana
|
Wydział Kultury Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Opola
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
22 maja 2006r. - 5 czerwca 2006r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Agnieszka Lisiecka – podinspektor Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Wiesław Pałczyński – st. specjalista Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
Nr 21/06 i 22/06
|
Przedmiot kontroli
|
Realizacja zadań i prawidłowość wydatkowania środków finansowych przez Miejską Informację Turystyczną w Opolu.
|
Okres objęty kontrolą
|
2005 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Dorota Michniewicz – Naczelnik Wydziału Kultury Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Opola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Dorota Michniewicz – Naczelnik
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) - Referent
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) - Podinspektor
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
2. Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Nr 115, poz. 148 z późn. zm.),
3. Ustawa z dnia 29 września 2002 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 76, poz. 694 z póżn. zm.),
4. Zarządzenie Nr OR.I-152-21/2004 z dnia 2 czerwca 2004 r. Prezydenta Miasta Opola w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Opola.
5. Uchwała nr LXII/738/02 Rady Miasta Opola z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie zawarcia porozumienia pomiędzy Województwem Opolskim a Gminą Opole, dotyczące realizacji zadania związanego z promocją turystyczną Opola.
Cel kontroli
Celem kontroli było zbadanie zakresu realizacji zadań i prawidłowości rozliczania otrzymanych środków finansowych przez Miejską Informację Turystyczną w Opolu.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowych dot. Miejskiej Informacji Turystycznej.
Dokonano analizy przyjętych zasad i rozwiązań w kwestii pobierania opłat i ich odprowadzania do budżetu miasta ze sprzedaży wydawnictw turystyczno-krajoznawczych.
Kontrolę przeprowadzono w oparciu o przedłożoną dokumentację organizacyjną dostępną w Wydziale Kultury Sportu i Turystyki oraz rozmowy i wyjaśnienia pracowników merytorycznych i Naczelnika Wydziału.
Analizie poddano całość dokumentacji w tym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem dokumentacji księgowej i wyciągów bankowych.
Ponadto ustaleń dokonano na podstawie innych dokumentów mających związek z Miejską Informacją Turystyczną.
USTALENIA KONTROLI
Sprawy ogólno-organizacyjne.
W dniu 26 maja 1999 r. przy ul. Krakowskiej 15, obok biura PTTK, otwarta została Miejska Informacja Turystyczna. Podstawowym zadaniem tej placówki jest promocja turystyczna miasta Opola i województwa opolskiego.
Zakres tego zadania określony został szczegółowo § 2 Porozumienia z 27.12.2002 r. zawartego pomiędzy Województwem Opolskim a Gminą Opole i obejmuje:
1. informowanie o atrakcjach turystycznych oraz bieżących imprezach turystycznych, kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych w mieście i regionie,
2. rozpowszechnianie informacji o przyrodniczych i krajobrazowych walorach regionu,
3. informowanie o możliwościach rekreacji w regionie(z uwzględnieniem bazy noclegowej, gastronomicznej, połączeń komunikacyjnych, szlaków turystycznych oraz rowerowych, itp.).
Zgodnie z regulaminem organizacyjnym Urzędu Miasta Opola do zakresu działania Wydziału Kultury, Sportu i Turystyki należy m.in.:
- obsługa Miejskiej Informacji Turystycznej.
Z porównania zakresu działania Wydziałów wynika, że Miejska Informacja Turystyczna winna współpracować z Wydziałem Gospodarki i Promocji Miasta. Dla tego wydziału Miejska Informacja Turystyczna jest dodatkowym narzędziem do realizacji własnego zakresu działania.
Ponadto do zadań Wydziału Gospodarki I Promocji Miasta należy m.in.:
- organizowanie i prowadzenie działań związanych z promocją turystyczną miasta we współpracy z wydziałami Urzędu Miasta, instytucjami zewnętrznymi, krajowymi i lokalnymi,
- prowadzenie wielokierunkowych działań dotyczących udziału miasta w wystawach, targach, organizowanych w kraju i zagranicą,
- opracowanie materiałów promocyjnych (foldery, wydawnictwa, informatory),
- promowanie miasta poza granicami kraju we współpracy z Biurem Spraw Międzynarodowych,
- organizowanie targów, wystaw, konkursów promujących miasto, wspólnie z lokalnymi instytucjami samorządu gospodarczego,
- współpraca z lokalnymi firmami poprzez realizację wspólnych przedsięwzięć promocyjnych.
Ustalenia w sprawie utworzenia Miejskiej Informacji Turystycznej w Opolu
Rada Miasta Opola w dniu 27 czerwca 2002 r. przyjęła Uchwałę nr LXII/738/02 w sprawie zawarcia porozumienia pomiędzy Województwem Opolskim a Gminą Opole dotyczącego realizacji zadania związanego z promocją turystyczną Opolszczyzn, której wykonanie powierza Zarządowi Miasta Opola (akta kontroli 06/10/I/str. 13-14).
W dniu 27 grudnia 2002 r. Rada Miasta podejmuje Uchwałą nr IV/36/02 zmieniającą uchwałę w sprawie zawarcia porozumienia pomiędzy Województwem Opolskim a gminą Opole, dotyczącą realizacji zadania związanego z promocją turystyczną Opolszczyzny, w której realizację zastrzega pod warunkiem przekazania koniecznych środków finansowych na jego realizację (akta kontroli 06/10/I/str. 16).
27 grudnia 2002 r. zostało zawarte porozumienie. pomiędzy Województwem Opolskim a Gminą Opole, obowiązujące od 1.01.2003 r. do 31.12.2003 r. Zadania własne samorządu województwa w zakresie promocji turystycznej województwa zostały powierzone Gminie Opole (akta kontroli 06/10/I/str. 17-20).
Zakres powierzonych zadań obejmował:
- informowanie o atrakcjach turystycznych oraz bieżących imprezach turystycznych, kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych w regionie,
- rozpowszechnianie informacji o przyrodniczych i krajoznawczych walorach województwa,
- informowanie o możliwościach rekreacji w województwie ( z uwzględnieniem bazy noclegowej, gastronomicznej, połączeń komunikacyjnych, szlaków turystycznych i rowerowych, itp.).
Jednocześnie Województwo będzie przekazywać 16.000.-zł na realizację tego zadania oraz na bieżąco odpowiednią ilość materiałów promujących region.
Z dniem 30 kwietnia 2003 r. Zarząd Województwa Opolskiego ze skutkiem na dzień 31 maja 2003 r. wypowiedział w/w porozumienie (akta kontroli 06/10/I/str. 15).
Dnia 30 maja 2003 r. została zawarta umowa Nr 175/2003 pomiędzy Województwem Opolskim a Gminą Opole dotycząca współpracy w zakresie prowadzenia Regionalnej i Miejskiej Informacji Turystycznej w Opolu. Strony umowy ustaliły zakres współpracy jak w wcześniejszym porozumieniu. Jednak kwota środków przekazywanych uległa obniżeniu do 9.330.- zł. (akta kontroli 06/10/I/str.18 ). Czas obowiązywania ustalony został do 31 grudnia 2003 r.
Dnia 30 września 2003 r. z uwagi na zbliżający się termin wygaśnięcia umowy o współpracy Prezydent Miasta skierował wystąpienie do Marszałka Województwa Opolskiego , w którym to stwierdza, że obowiązująca umowa ogranicza rozwój tej instytucji. Proponuje zmianę dotychczasowych warunków umowy dotyczących zwiększenia o 100 % rocznej kwoty dofinansowania przez Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego do kwoty 35.000 zł . Środki te zostałyby przeznaczone na wynagrodzenia i pochodne płacy pracownika odpowiedzialnego za informację regionalną (akta kontroli 06/10/I/str. 25-26).
Marszałek Województwa Opolskiego w odpowiedzi z dnia 17.11.200 r. uchylił się od zajęcia stanowiska w zasadniczej sprawie, w zamian proponując nawiązanie współpracy z Opolską Regionalną Organizacją Turystyczną działającą przy Polskiej Organizacji Turystycznej (akta kontroli 06/10/I/str. 27-28/.
Biorąc powyższe przesłanki pod uwagę w dniu 25.11.2003 r. Naczelnik Wydziału Kultury, Sportu i Turystyki wystąpiła do Prezydenta Miasta Opola z prośbą o zapewnienie w budżecie Miasta Opola środków na ten cel.
Od roku 2004 w Budżecie Miasta Opola środki na te cel ujęte w rozdziale 63001 w kwocie 17.500 zł.
Ponadto stwierdzono, że rozpoczęta wymiana pism między Zarządem Województwa Opolskiego a Prezydentem Miasta Opola w tej tematyce trwała przez cały rok następny nie przynosząc żadnych istotnych zmian. Od 2004 r. koszty działalności i utrzymania Miejskiej Informacji Turystycznej obciążają budżet miasta Opola (akta kontroli 06/10/I/str. 29-36).
Ustalenia w sprawie obsady personalnej Miejskiej Informacji Turystycznej w Opolu
Zgodnie z Zarządzeniem Nr 1/2004 z dnia 1 .02.2004r. Naczelnika Wydziału Kultury Sportu i Turystyki WKST-0147-2/06 w sprawie organizacji wewnętrznej Wydziału i ustalenia szczegółowego podziału czynności, dla Miejskiej Informacji Turystycznej wyodrębniono dwa stanowiska pracy.
Jedno z nich obsadzone było w wymiarze pełnego etatu, a drugie w wymiarze ½ etatu, finansowanego z budżetu Urzędu Marszałkowskiego do końca 2003 r.
Stanowisko ds. miejskiej informacji turystycznej obejmowało następujące zadania:
- realizacja usług w zakresie informacji turystycznej,
- stała współpraca z instytucjami obsługi turystycznej na terenie miasta,
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z urzędami, instytucjami i innymi podmiotami celu pozyskiwania i organizowania przepływu aktualnych informacji,
- sprzedaż materiałów promocyjnych publikowanych przez Urząd miasta w siedzibie Miejskiej Informacji Turystycznej oraz prowadzenie rozliczeń z Wydziałem finansowym Urzędu.
Stanowisko ds. wojewódzkiej informacji turystycznej obejmowało następujące zadania:
- wykonywanie usług w zakresie informacji turystycznej,
- stała współpraca z instytucjami obsługi turystycznej na terenie województwa,
- współpraca z Biurem Promocji Urzędu Marszałkowskiego,
- gromadzenie i udostępnianie materiałów promocyjnych województwa.
Aktualne obowiązuje od 13.04.2006 r. zarządzenie Nr WKST-0147-2/06 Naczelnika w sprawie organizacji wewnętrznej Wydziału, w którym zaktualizowano zadania poszczególnych stanowisk pracy (akta kontroli 06/10/I/str. 43-46).
Wykorzystanie etatów przedstawia się następująco:
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) - zatrudniony w pełnym wymiarze czasowym,
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – ½ etatu – aktualnie na urlopie wychowawczym,
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – umowa zlecenie od 1.07.2005r. do 31.12.2005r. i od 1.01.2006r. do 31.05.2006r. Rozwiązanie umowy o prace nastąpiło na wniosek pracownika na zasadzie porozumienia stron z dniem 13.01.2006r.,
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) - ½ etatu od 10.05.2006r. (akta kontroli 06/10/I/str. 57-61).
Ustalenia w sprawie sprzedaży materiałów promocyjnych.
Materiały promocyjne dotyczące miasta Opola przeznaczone do sprzedaży, są przekazywane protokolarnie przez Wydział Gospodarki i Promocji Miasta. Ceny ustalane są przez Wydział Budżetu na postawie faktur wystawianych przez wykonawców tych materiałów zleconych przez Urząd Miasta (akta kontroli 06/10/I/str. 9).
Rozliczenia finansowe ze sprzedaży są dokonywane do Wydziału Budżetu raz w miesiącu. Na rozliczenie składają się raport kasowy, wydruk z programu kasowego i bankowe dowody wpłaty.
Środki uzyskane sprzedaży wydawnictw i materiałów promocyjnych stanowią dochody własne budżetu miasta.
Według Regionalnej Izby Obrachunkowej, jeśli ich sprzedaż dokonywana jest po cenie pokrywającej koszty produkcji, działalność ta nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 23 grudnia 1988r o działalności gospodarczej (Dz.U. Nr41 poz.324 z późn. zm). Prowadzenie tego typu działalności należałoby zakwalifikować jako prowadzenie gospodarki komunalnej w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. Nr 9 poz. 43 z późń. zm.) (akta kontroli 06/10/I/str. 64-65).
Tego typu dochody realizowane przez Miejską Informację Turystyczną są dochodami Urzędu Miasta.
Sprzedaż Miejskiej Informacji Turystycznej w kontrolowanym okresie ilustrują poniższe zastawienia.
Tabela nr 1
Sprzedaż materiałów promocyjnych w 2005r.
Lp.
|
Miesiąc
|
Kwota w zł.
|
1.
|
Styczeń
|
0,00
|
2.
|
Luty
|
0,00
|
3.
|
Marzec
|
75,50
|
4.
|
Kwiecień
|
280,20
|
5.
|
Maj
|
212,10
|
6.
|
Czerwiec
|
305,80
|
7.
|
Lipiec
|
55,20
|
8.
|
Sierpień
|
334,48
|
9.
|
Wrzesień
|
739,19
|
10.
|
Październik
|
203,15
|
11.
|
Listopad
|
186,90
|
12.
|
Grudzień
|
203,80
|
Razem
|
2.596,32
|
Tabela nr 2
Sprzedaż materiałów promocyjnych w 2005r. (wg towarów)
Lp.
|
Nazwa towaru
|
Ilość
|
Wartość w PLN
|
1.
|
Folder w. j. ang.
Ilość odwiedzin: | 11830 | Nazwa dokumentu: | protokół kontroli | Podmiot udostępniający: | Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu | Osoba, która wytworzyła informację: | Wiesław Pałczyński, Agnieszka Lisiecka | Osoba, która odpowiada za treść: | Wiesław Pałczyński, Agnieszka Lisiecka | Osoba, która wprowadzała dane: | Agnieszka Lisiecka | Data wytworzenia informacji: | 2006-09-27 11:38:39 | Data udostępnienia informacji: | 2006-09-27 11:38:39 | Data ostatniej aktualizacji: | 2006-09-27 11:58:32 |
Wersja do wydruku... Rejestr zmian...
|