KWiA-I-0913/4/1/2009
|
Opole, 3.12.2009 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 39/2009
|
Jednostka kontrolowana
|
Wydział Urbanistyki Architektury i Budownictwa
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
19.10.2009 r. do 13.11.2009 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Wiesław Pałczyński – St. Specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Małgorzata Jóźwin-Mazurek - St. Specjalista w wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
Nr 78/2009
Nr 79/2009
|
Przedmiot kontroli
|
Prawidłowość postępowania w sprawie zgłoszeń na wykonanie robót budowlanych w 2008 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
2009 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Beata Wartenberg – naczelnik Wydziału Urbanistyki Architektury i Budownictwa
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– kierownik Referatu Budownictwa
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r., Nr 156, poz.118 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz.1227).
3. Ustawa z dnia 3 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr142, poz. 1591 z poźn. zm.).
4. Ustawa z dnia 3 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).
5. Zarządzenie Nr OR.I-0152- 10/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 27 lutego 2004 r. w sprawie zmian w regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta Opola.
6. Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 627 z póź. zm.).
7. Ustawa z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504).
8. Ustawa z 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 z póź. zm.).
9. Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z póź. zm.).
10. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U> z 1999 r. Nr 112, poz. 1319 z póź. zm.).
11. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z póź. zm.).
12. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu formy projektu budowlanego (Dz. U. z 2003 r. Nr 120, poz. 1133 z póź. zm.).
13. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wzorów rejestrów, wniosków o pozwolenie na budowę, oraz decyzji o pozwoleniu na budowę (Dz. U. z 2003 r. Nr 120, poz. 1129 z póź. zm.).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena działania zgodnego z obowiązującymi przepisami, prawidłowości i terminowości realizacji wniosków na dokonanie zmian budowlanych, należących do zakresu zadań referatu budownictwa w tym:
organizacyjno prawnego przygotowania Referatu Budownictwa do przyjmowania wniosków na dokonanie zmian budowlanych,
przeglądu przepisów i procedur w tym zakresie,
analiza wyłonionych akt spraw pod kątem zgodności z istniejącymi procedurami i obowiązującymi przepisami.
Tematyka Kontroli
1. Organizacja pracy, w tym podział zadań oraz uprawnienia i obowiązki
poszczególnych pracowników.
2. Przyjęte procedury postępowania.
3. Rodzaj prowadzonej dokumentacji i sposób dokumentowania realizowanych zadań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
1. Zapoznanie się z prowadzoną dokumentacją.
2. Analiza porównawcza prowadzonej dokumentacji pod kątem sposobu realizacji
zadań.
3. Analiza dokumentów potwierdzających spełnienie warunków prawidłowego
zgłoszenia na wykonanie robót budowlanych.
4. Sprawdzenie kompletności dokumentacji dotyczących poszczególnych zgłoszeń.
5. Dokumentacja do analizy została wyłoniona na podstawie próbki losowej.
6. W uzasadnionych przypadkach pobranie wyjaśnień ustnych i pisemnych.
7. Sporządzenie odpowiednich zestawień i wykazów.
Techniki zastosowane podczas postępowania
1. Analiza uregulowań prawnych związanych z badanym obszarem.
2. Badanie dokumentacji dotyczącej składanych wniosków do referatu budownictwa dotyczących określonych robót budowlanych lub budowy w myśl art.30 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Poza analizą dokumentacji w trakcie prowadzonego postępowania odebrano ustne wyjaśnienia od p. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))Kierownika Referatu Budownictwa oraz pracowników merytorycznych referatu.
Analizą objęto całość zgromadzonego materiału w trakcie prowadzonych czynności sprawdzających określonych przedmiotem kontroli.
Uregulowania prawne
Z analizy obowiązującego prawa w tym zakresie wynika, iż obowiązkiem inwestora jest zgłoszenie do wydziału architektoniczno budowlanego określonych robót budowlanych lub budowy w myśl art. 30 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. 2006 r. Nr 156 poz.118).
Dotyczy to również budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1-3, pkt 5-19 i pkt 21 oraz budowy o której mowa w art. 29 ust.1 pkt 20 – z zastrzeżeniem art. 29a lub wykonywanie robót budowlanych, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt1, 4-6 oraz 9-13 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
W art. 30 ust. 1 pkt 3 Prawa budowlanego określono wymaganie dokonania zgłoszenia w przypadku budowy ogrodzeń oraz obiektów małej architektury. Podkreślić jednak trzeba, iż zgodnie z art. 29 ust. 3 Prawa budowlanego nie dotyczy to przypadków, w których dane przedsięwzięcia mogą znacząco oddziaływać na środowisko, a także, gdy przedsięwzięcia mogą znacząco i negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000. W takich przypadkach wymagane jest uzyskanie pozwolenia i nie wystarczy zgłoszenie, zgodnie z art. 30 ust. 1 Prawa Budowlanego.
Do wniosku inwestor ma obowiązek załączyć:
1) oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane po zapoznaniu się z art. 32 ust. 4 pkt 2 Prawa budowlanego, który stanowi, że pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie temu kto złożył oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdy – art. 233 kodeksu karnegio, przy czym własnoręcznym podpisem należy poświadczyć prawdziwość danych,
2) odpowiednie szkice i rysunki określające budowę, roboty budowlane,
3) aktualną kopię mapy zasadniczej z zaznaczeniem projektowanej budowy, czy robót budowlanych,
4) pozwolenia i uzgodnienia wymagane odrębnymi przepisami.
Zaznaczyć trzeba, że:
1, W przypadku wystąpienia konieczności uzupełnienia zgłoszenia organ architektoniczno-budowlany nakłada w drodze postanowienia, na zgłaszającego obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nie uzupełnienia – wnosi sprzeciw w drodze decyzji.
2. Zgłoszenie należy dokonać przed zamierzonym terminem rozpoczęcia robót budowlanych czy budowy.
3. Do wykonanie robót budowlanych czy budowy można przystąpić, jeśli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że
1. W przypadku zgłoszenia budowy dotyczącej przyłączy należy przedstawić projekt zagospodarowania działki lub terenu, wraz opisem technicznym instalacji wykonanym przez projektanta posiadającego uprawnienia odpowiedniej specjalności.
2. W przypadku budowy instalacji zbiornikowych na gaz płynny z pojedynczym zbiornikiem o pojemności do 7 m³, przeznaczonych do zasilania instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych należy dołączyć projekt zagospodarowania działki lub terenu wraz z opisem technicznym instalacji, wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane, który musi być dodatkowo uzgodniony z podmiotem właściwym do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych.
3. W zgłoszeniu budowy obiektów małej architektury w miejscach publicznych należy ponadto przedstawić projekt zagospodarowania działki lub terenu, wykonany przez projektanta posiadającego uprawnienia odpowiedniej specjalności.
Ustalenia kontroli
W wyniku przeprowadzonego postępowania kontrolnego na podstawie dokumentacji Wydziału Urbanistyki Architektury i Budownictwa ustalono, że zgodnie z zakresem kontroli badana dokumentacja jest prowadzona w Referacie Budownictwa.
W Referacie Budownictwa zatrudnionych jest dziewięć osób.
Kierownikiem referatu jest p. (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
Do zadań referatu należy m.in.;
- wydawanie decyzji o udzieleniu pozwolenia ba budowę budynków, budowli i urządzeń budowlanych,
- przyjmowanie zgłoszeń na zmianę sposobu użytkowania obiektów lub ich części - wydawanie decyzji na rozbiórkę obiektów budowlanych ,
- przyjmowanie zgłoszeń robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę,
- przygotowanie wniosków do właściwego ministra w sprawie upoważnienia do udzielania zgody na odstępstwo od przepisów techniczno budowlanych, udzielenie zgody na odstępstwo.
Zgodnie z zakresem kontroli badaniu poddano dokumentację dotyczącą – przyjmowaniu zgłoszeń robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę.
Ustalono, że w referacie prowadzony rejestr przyjmowanych zgłoszeń robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę.
Z zapisu rejestrowego wynika, że na przestrzeni 2008 roku wpłynęło ich 1070.
Przy analizie szczegółowej stwierdzono błąd w zapisie liczb porządkowych o 100
numerów.
Z uzyskanych wyjaśnień wynika, że błąd był niezamierzony i powstał w wyniku złego odczytania pierwszej cyfry poprzedniego numeru porządkowego w rejestrze, który nie został przez żadnego pracownika zauważony.
Postępowanie kontrolne przeprowadzone zostało na podstawie zgromadzonego materiału - 1.070 indywidualnych akt spraw zarejestrowanych i rozpatrzonych przez Referat w 2008 r., a wyłonionych na podstawie próby losowej. Próbka do badań została dobrana statystycznie na podstawie zbiorczego rejestru wniosków za 2008 r. prowadzonego przez Referat Budownictwa, z wykorzystaniem funkcji losowej arkusza kalkulacyjnego Excel z uwzględnieniem następujących parametrów: (akta kontroli 09/39/I/(1-2)
• poziomu ufności – 90%,
• poziomu precyzji – 2%,
• oczekiwanych ilości błędów – 3%,
• wielkości zbadanych elementów – 81.
Statystyczny dobór próby opiera się na założeniu, że przy określonym poziomie ufności, losowo wybrana próba elementów dane populacji będzie posiadała takie same cechy, jakie występują w całej populacji. Test został przeprowadzony w dniu 26.10.2009 r.
Wyłonione a następnie objęte badaniami akta dotyczyły w szczególności:
• Budowy przyłączy,
• Ocieplenia budynków,
• Budynki gospodarcze, wiaty,
• Remonty ,
• Reklamy,
• Ogrodzenia,
• Pozostałe.
Ponadto kontrolą objęto zarządzenia wewnętrzne naczelnika Wydziału Urbanistyki, Architektury i Budownictwa, zakresy czynności na podstawie opisów stanowisk pracy oraz sposób rejestracji załatwianych spraw.
Wymienione dowody zostały przeanalizowane w następującym zakresie:
- prawidłowości prowadzonych w referacie postępowań
- rzetelności i legalności prowadzonego rejestru (ewidencji),
- prawidłowości i skuteczności sprawowanego nadzoru kadry kierowniczej nad powierzonymi
pracownikom zadaniami.
Na przestrzeni całego roku 2008 w referacie budownictwa zostało zarejestrowanych 930 wniosków.
Ilość wniosków w poszczególnych kwartałach przedstawiała się następująco:
I kwartał 2008
|
204
|
II kwartał 2008
|
307
|
III kwartał 2008
|
257
|
IV kwartał 2008
|
162
|
Stwierdzono, że w wirtualnym Biurze Obsługi Obywatela Urzędu Miasta dostępne są wzory druków wniosków na wykonanie robót budowlanych nie wymagających zezwolenia oraz oświadczeń o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane(akta kontroli 09/39/I/str. 9-11)
W indywidualnych zakresach czynności wszyscy pracownicy referatu zobowiązani są do przyjmowania dokumentacji dotyczących wniosków na wykonanie robót budowlanych. Wraz z odpowiednią dekretacją kierownika referatu dokonywana jest jej selekcja i analiza przez pracownika. W fazie końcowej akceptowana przez Z-cę Naczelnika Wydziału.
W przebadanej dokumentacji tematu nie stwierdzono uchybień proceduralnych kwalifikujących do wniesienia uwag.
Zestawienia próbki badanej dokumentacji poddanej kontroli przedstawiono w tabelach.
Przedstawione dane analityczne potwierdzają właściwie prowadzoną procedurę dotyczącą przyjmowania zgłoszeń robót budowlanych nie wymagających zgłoszeń budowlanych.
Wszystkie zgłoszenia posiadają wymagane załączniki i uzgodnienia.
W 7 przypadkach po stwierdzeniu ich braku wydano postanowienie o ich uzupełnieniu.
W 4 przypadkach wydano prawidłowe decyzje sprzeciwu.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch egzemplarzach, z którego jeden obustronnie podpisany doręczono Naczelnikowi Wydziału Urbanistyki Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta Opola pani Beacie Wartenberg.