Techniki zastosowane podczas postępowania
1. Analiza akt uczniowskich klubów sportowych prowadzonych przez Wydział Kultury, Sportu i Turystyki.
2. Kontrola prowadzonych rejestrów.
Kryteria
1. Ustawa z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej (Dz.U.2007.226.1675) - ustawa utraciła moc dnia 16 października 2010 r. na podstawie art. 93 pkt 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. 2010 r. Nr 127 poz. 857), z wyjątkiem art. 43)
Art. 7. 1. Szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy.
2. Uczniowski klub sportowy działa na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855), z wyłączeniem przepisów dotyczących rejestracji.
3. Członkami uczniowskiego klubu sportowego mogą być w szczególności uczniowie, rodzice i nauczyciele.
4. Uczniowskie kluby sportowe podlegają wpisowi do ewidencji, prowadzonej przez starostów właściwych ze względu na siedzibę klubów.
5. Uczniowskie kluby sportowe posiadają osobowość prawną.
Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U.2010.127.857) - weszła w życie 16.10.2010r.
Art. 3. 1. Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
2. Klub sportowy działa jako osoba prawna.
Art. 4. 1. Szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy.
2. Uczniowski klub sportowy działa na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 oraz z 2007 r. Nr 112, poz. 766), z wyłączeniem przepisów dotyczących rejestracji.
3. Członkami uczniowskiego klubu sportowego mogą być w szczególności uczniowie, rodzice i nauczyciele.
4. Uczniowski klub sportowy podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu. Wpisu do ewidencji dokonuje się na podstawie wniosku. Wpis i odmowa wpisu do ewidencji następuje w drodze decyzji.
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 4, dołącza się:
1) statut;
2) listę założycieli, zawierającą ich imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, miejsca zamieszkania oraz własnoręczne podpisy;
3) informację o adresie siedziby klubu sportowego.
6. Uczniowski klub sportowy uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do ewidencji, o której mowa w ust. 4.
7. Przepisy ust. 2 i 4-6 stosuje się odpowiednio do innych niż uczniowskie klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej.
8. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych, o których mowa w ust. 7, oraz dane podlegające wpisowi do ewidencji, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia jednolitego sposobu prowadzenia ewidencji.
Art. 5. Klub sportowy może ustanawiać i finansować okresowe stypendia sportowe dla zawodników.
Art. 6. 1. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe.
2. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
3. Rozporządzenie Ministra Sportu z dnia 16 stycznia 2006r. w sprawie ewidencji klubów sportowych (Dz.U.06.16.123) – zgodnie z art. 91 pkt 1 ustawy o sporcie obowiązuje do czasu wydania nowego aktu wykonawczego na podstawie art. 4 ust. 8 ustawy o sporcie nie dłużej jednak niż przez dwa lata od dnia wejścia w życie tej ustawy.
§ 2. Organ ewidencyjny prowadzi ewidencję w księdze ewidencyjnej dla uczniowskich klubów sportowych i w księdze ewidencyjnej dla klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej, i w systemie informatycznym, na podstawie danych zgłoszonych we wniosku o wpis do ewidencji.
§ 3. 1. Wpisów do ewidencji dokonuje się chronologicznie.
2. Wpisy w ewidencji prowadzonej w księdze ewidencyjnej są dokonywane czytelnie, pismem ręcznym lub maszynowym.
3. Strony księgi ewidencyjnej numeruje się kolejno.
4. W ewidencji prowadzonej w systemie informatycznym zapis elektroniczny jest dokonywany w sposób umożliwiający niezwłoczny odczyt oraz wydruk całości lub części zapisanych danych.
§ 4. 1. Wpisy w ewidencji powinny być dokonywane w sposób trwały.
2. Skreślenia i poprawki należy dokonywać w sposób trwały, w kolorze czerwonym, pozwalający na odczytanie poprzedniego wpisu.
3. Dokonanie skreślenia i poprawek powinno być opatrzone datą i podpisem prowadzącego ewidencję.
4. W przypadku prowadzenia ewidencji w systemie informatycznym osoba prowadząca ewidencję dokonuje stosownych zapisów elektronicznych. Zmiany, skreślenia i poprawki powinny zapewniać czytelność tekstu sprzed i po zmianie, zawierać datę oraz imię i nazwisko osoby dokonującej danej czynności.
§ 5. W ewidencji zamieszcza się:
1) datę wpisu;
2) numer ewidencyjny:
3) imiona i nazwiska oraz daty urodzenia członków komitetu założycielskiego;
4) nazwę, siedzibę oraz adres klubu sportowego;
5) imiona, nazwiska i funkcje osób wchodzących w skład zarządu i organu kontroli wewnętrznej;
6) informacje o statucie: datę jego uchwalenia, datę zmiany statutu;
7) dane osób upoważnionych do zaciągania zobowiązań majątkowych;
8) cel działania;
9) teren działania;
10) datę wykreślenia klubu sportowego z ewidencji;
11) inne uwagi.
§ 6. 1. Dokumenty będące podstawą wpisów lub odmowy wpisania do ewidencji stanowią akta ewidencyjne.
2. Akta ewidencyjne opatruje się numerem zgodnym z numerem ewidencyjnym i przechowuje się w miejscu specjalnie do tego wydzielonym, z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych.
§ 7. Komitet założycielski klubu sportowego składa do organu ewidencyjnego wniosek o wpis do ewidencji wraz ze statutem, listą założycieli, zawierającą imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli, protokołem wyboru komitetu założycielskiego, a także informacją o adresie tymczasowej siedziby klubu sportowego.
§ 8. 1. Klub sportowy wpisany do ewidencji, w terminie 14 dni od dnia zmiany danych, o których mowa w § 5 pkt 4-9, składa wniosek do organu ewidencyjnego o dokonanie zmian w ewidencji.
2. Organ ewidencyjny na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 1, w trybie określonym dla wpisu do ewidencji, dokonuje niezwłocznie zmian danych w ewidencji.
§ 9. Przepisy dotyczące dokonania wpisu lub zmian w ewidencji stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
4. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.2001.79.855)
Art. 2. 1. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
2. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
3. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
Art. 3. 1. Prawo tworzenia stowarzyszeń przysługuje obywatelom polskim mającym pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawionym praw publicznych.
2. Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do stowarzyszeń i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym że w składzie zarządu stowarzyszenia większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
3. Małoletni poniżej 16 lat mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do stowarzyszeń według zasad określonych w ich statutach, bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia. Jeżeli jednak jednostka organizacyjna stowarzyszenia zrzesza wyłącznie małoletnich, mogą oni wybierać i być wybierani do władz tej jednostki.
Art. 9. Osoby w liczbie co najmniej piętnastu, pragnące założyć stowarzyszenie, uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski.
Art. 10. 1. Statut stowarzyszenia określa w szczególności:
1) nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
2) teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
3) cele i sposoby ich realizacji,
4) sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
5) władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
6) sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał,
7) sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,
8) zasady dokonywania zmian statutu,
9) sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
Art. 33. 1. Majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej.
2. Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.
Art. 34. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Art. 35. Stowarzyszenie może otrzymywać dotację według zasad określonych w odrębnych przepisach.
Cel kontroli
Celem kontroli jest ocena prawidłowości sprawowanego nadzoru nad uczniowskimi klubami sportowymi.
USTALENIA SZCZEGÓŁOWE KONTROLI
Tab. 1 Ewidencja uczniowskich klubów sportowych w Opolu
|
UKS
|
Siedziba
|
Aktywność
|
Data wykreślenia
|
Data wniosku
|
Liczba załozycieli
|
Data zebrania założycielskiego
|
protokół
|
Zgodność statutu z prawem
|
Data decyzji
|
Uwagi
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
PSP 2
|
1
|
|
1994-11-25
|
15
|
1994-11-16
|
tak
|
tak
|
1994-12-04
|
|
2
|
PSP 29
|
1
|
|
1994-12-12
|
18
|
1994-12-12
|
tak
|
tak
|
1994-12-21
|
KRS
|
3
|
x
|
0
|
2009-07-07
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
4
|
x
|
0
|
2002-06-26
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
5
|
x
|
1
|
|
1996-09-23
|
18
|
1996-09-09
|
tak
|
tak
|
1996-11-05
|
|
6
|
x
|
1
|
|
1996-11-04
|
22
|
1996-10-26
|
tak
|
tak
|
1996-11-08
|
|
7
|
PSP 11
|
1
|
|
1997-01-21
|
16
|
1997-01-18
|
tak
|
tak
|
1997-01-23
|
brak działalności
|
8
|
PSP 11
|
1
|
|
1997-10-27
|
16
|
1997-10-27
|
tak
|
tak
|
1997-10-28
|
|
9
|
x
|
1
|
|
1997-11-28
|
17
|
1997-11-24
|
tak
|
tak
|
1997-12-19
|
brak działalności
|
10
|
PSP 5
|
1
|
|
1998-01-07
|
15
|
1997-12-23
|
tak
|
tak
|
1998-01-20
|
brak działalności
|
11
|
x
|
0
|
2000-11-15
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
12
|
x
|
0
|
2003-02-20
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
13
|
x
|
1
|
|
1999-09-03
|
16
|
1999-09-02
|
tak
|
tak
|
1999-09-09
|
|
14
|
x
|
1
|
|
2000-02-19
|
17
|
2000-02-19
|
tak
|
tak
|
2000-04-12
|
|
15
|
PSP 5
|
1
|
|
2000-10-22
|
15
|
2000-10-19
|
tak
|
tak
|
2000-11-09
|
brak działalności
|
16
|
PSP 24
|
1
|
|
2000-11-23
|
32
|
2000-11-06
|
tak
|
tak
|
2000-12-27
|
|
17
|
PSP 5
|
1
|
|
2001-03-05
|
15
|
2001-02-27
|
tak
|
tak
|
2001-03-08
|
|
18
|
PSP 5
|
1
|
|
2001-10-31
|
19
|
2001-10-31
|
tak
|
tak
|
2001-11-14
|
|
19
|
x
|
1
|
|
2002-02-18
|
24
|
2002-02-18
|
tak
|
tak
|
2002-03-11
|
|
20
|
x
|
1
|
|
2002-04-03
|
19
|
2002-03-09
|
tak
|
tak
|
2002-04-08
|
zmiana nazwy 28.11.06
|
21
|
PSP 5
|
1
|
|
2002-08-30
|
17
|
2002-08-29
|
tak
|
tak
|
2002-09-24
|
|
22
|
x
|
0
|
2005-12-15
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
23
|
PG 4
|
1
|
|
2002-11-12
|
15
|
2002-10-29
|
tak
|
tak
|
2002-11-12
|
|
24
|
x
|
1
|
|
brak daty
|
15
|
2003-01-08
|
tak
|
tak
|
2003-01-29
|
|
25
|
x
|
1
|
|
2003-02-10
|
15
|
2003-02-03
|
tak
|
tak
|
2003-02-20
|
|
26
|
x
|
1
|
|
2003-05-11
|
23
|
2003-05-10
|
tak
|
tak
|
2003-05-14
|
|
27
|
x
|
1
|
|
2004-08-28
|
15
|
2004-08-23
|
tak
|
tak
|
2004-08-31
|
|
28
|
x
|
0
|
2006-12-22
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
29
|
x
|
1
|
|
2004-09-20
|
19
|
2004-09-16
|
tak
|
tak
|
2004-11-05
|
|
30
|
x
|
1
|
|
2005-06-07
|
27
|
2005-05-11
|
tak
|
tak
|
2005-07-12
|
|
31
|
x
|
0
|
2010-01-27
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
32
|
x
|
1
|
|
2009-09-01
|
15
|
2009-08-01
|
tak
|
tak
|
2009-10-02
|
|
33
|
x
|
0
|
2010-10-19
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
34
|
x
|
1
|
|
2010-03-10
|
15
|
2010-03-10
|
tak
|
tak
|
2010-03-19
|
|
35
|
5+1
|
PSP 5
|
1
|
|
2010-09-20
|
21
|
2010-09-15
|
tak
|
tak
|
2010-09-21
|
|
x
|
Ogółem
|
x
|
27
|
8
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
xx
|
Kolorem pomarańczowym zaznaczono kluby, które już nie prowadzą działalności.
Kontroli poddano wszystkie akta uczniowskich klubów sportowych. We wszystkich badanych przypadkach dokumenty do rejestracji były kompletne i prawidłowe. Rejestracja odbywała się na podstawie wniosku Komitetu założycielskiego o wpis, wraz ze statutem, listą założycieli, zawierającą imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli, protokołem wyboru komitetu założycielskiego, a także informacją o adresie tymczasowej siedziby klubu sportowego. Wpisy do Ewidencji dokonywane są zgodnie z właściwością miejscową, określaną na podstawie siedziby klubów. Liczba członków założycieli była zgodna z wymaganiami ustawowymi (min. 10 osób). We wszystkich przypadkach statuty uczniowskich klubów sportowych były zgodne z prawem. W sytuacjach, gdy istniały niezgodności statutu z prawem pracownik prowadzący ewidencję wzywał do usunięcia niezgodności i dostosowania tego aktu normatywnego do obowiązujących wymogów prawnych.
Wpis dokonywany jest w drodze decyzji administracyjnej a zmiany w drodze postanowienia, choć brak w tym zakresie konkretnych przepisów prawa materialnego upoważniających do wydania aktu administracyjnego. W podstawach prawnych decyzji o wpisie do Ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta Opola wskazywany jest art. 7 ust. 2 i 4 ustawy o kulturze fizycznej. Z jego treści nie wynika jednak podstawa do wydania decyzji administracyjnej. Zmiany w Ewidencji oraz i wykreślenia dokonywane są na podstawie rozporządzenia Ministra Sportu w sprawie ewidencji klubów sportowych, które także nie określa formy dokonania tych czynności, a jedynie zapis, ze przepisy dotyczące dokonania wpisu lub zmian w ewidencji stosuje się odpowiednio do wykreślenia (§ 9).
Dopiero ustawa obowiązująca od 16.10.2010r. o sporcie w art. 4 ust. 4 przewiduje dokonanie wpisu i odmowy wpisu do ewidencji w drodze decyzji. Nadal jednak obowiązuje rozporządzenie w sprawie ewidencji klubów i jego postanowienie w § 9, choć w kwestii dokonywania zmian w Ewidencji przepisy nie wskazują na konieczność wydawania aktu administracyjnego. Akta kontroli 10/58/I/s.1-2.
W dniu 19.10.2010r. wydano postanowienie o wykreśleniu Uczniowskiego klubu sportowego. W tym czasie obowiązywała jednak od 3 dni nowa ustawa o sporcie, która do wpisu i odmowy przewiduje formę decyzji, natomiast innego znaczenia nabiera § 9 nadal obowiązującego rozporządzenia w sprawie ewidencji klubów sportowych, który nakazuje do procedury wykreślenia stosować przepisy dotyczące dokonania wpisu i zmiany. O ile nie wiadomo jaką formę ma mieć zmiana, to jednoznaczne jest, że forma wpisu jest decyzja. Akta kontroli 10/58/I/s.3.
W Wydziale nie wyjaśniono jaki jest tryb postępowania wobec tych uczniowskich klubów sportowych, które zostały zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym jako zwykłe stowarzyszenie. Wydział zobowiązał się wystąpić o opinię prawną w tym zakresie.
Stowarzyszenia rejestrowane są zasadniczo niezwłocznie. W przypadkach przekroczenia terminu niezwłoczności przyczyny miały charakter formalny – wymagane były uzupełnienia lub poprawy wniosku. Najdłuższy czas rejestracji (powyżej 30 dni) nastąpił w przypadku UKS(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
Ustalono, że statuty uczniowskich klubów sportowych działających w Opolu są zgodne z prawem. Pracownik nadzorujący kontroluje na bieżąco kwestie formalnoprawne uzasadniające wpis w rejestrze. W kwestiach wątpliwych występuje pisemnie o dokonanie wymaganych czynności formalnoprawnych. Po bezskutecznych wezwaniach wielokrotnie wykreślano uczniowski klub sportowy.
We wszystkich przypadkach Ewidencja prowadzona jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sportu z dnia 16 stycznia 2006r. w sprawie ewidencji klubów sportowych (Dz. U. 06.16.123).
Organ ewidencyjny prowadzi ewidencję w księdze ewidencyjnej i w systemie informatycznym, na podstawie danych zgłoszonych we wniosku o wpis do ewidencji. (§ 2 rozporządzenia). Akta kontroli 10/58/I/s.4.
Wpisy dokonywane są chronologicznie i czytelnie. Strony księgi ewidencyjnej numerowane są kolejno.
W ewidencji prowadzonej w systemie informatycznym zapis elektroniczny jest dokonywany w sposób umożliwiający niezwłoczny odczyt oraz wydruk całości lub części zapisanych danych.
Wpisy w ewidencji dokonywane są w sposób trwały.
Skreślenia i poprawki są czytelne i dokonywane w taki sposób, by zapewnić czytelność tekstu sprzed i po zmianie. Czytelna jest data zmiany. Wszystkie zapisy dokonywane są w formie elektronicznej.
W ewidencji zamieszcza się zgodnie z § 5 ww. rozporządzenia:
1) datę wpisu;
2) numer ewidencyjny:
3) imiona i nazwiska oraz daty urodzenia członków komitetu założycielskiego;
4) nazwę, siedzibę oraz adres klubu sportowego;
5) imiona, nazwiska i funkcje osób wchodzących w skład zarządu i organu kontroli wewnętrznej;
6) informacje o statucie: datę jego uchwalenia, datę zmiany statutu;
7) dane osób upoważnionych do zaciągania zobowiązań majątkowych;
8) cel działania;
9) teren działania;
10) datę wykreślenia klubu sportowego z ewidencji;
11) inne uwagi.
Wszystkie dokumenty będące podstawą wpisów lub odmowy wpisania do ewidencji stanowią akta ewidencyjne, opatrzone numerem zgodnym z numerem ewidencyjnym. Przechowywane są zgodnie z zasadami obowiązującymi w Urzędzie Miasta Opola (szafa zamykana na klucz).
Z akt nie wynika jednak, czy wszyscy małoletni członkowie posiadają zgodę przedstawicieli ustawowych (art. 3 ust. 3 ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Zgodnie z wyjaśnieniem pracownika, organ ewidencyjny nie ma uprawnień kontroli w tym zakresie. Kontrolowana jest jednak pełna zdolność do czynności prawnych wszystkich założycieli klubu oraz czy w zarządzie uczniowskiego klubu sportowego większość stanowią osoby z pełną zdolnością do czynności prawnych wobec członków, którzy ukończyli 16 lat oraz czy przestrzegane są zasady zakazu korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego dla członków poniżej 16 roku życia.
Kontrolę w ramach nadzoru prowadzi się zgodnie z art. 25 ustawy o stowarzyszeniach. Ma ona charakter bieżący.
Ustalono, że w Ewidencji prowadzonej przez Urząd Miasta Opola jest zarejestrowanych 35 klubów sportowych. Osiem klubów zostało wykreślonych. Z pozostałych do wykreślenia przeznaczono dwa uczniowskie kluby sportowe z powodu wpisania ich do Krajowego rejestru sadowego, w wyniku czego utraciły one status uczniowskich klubów sportowych. W dwóch przypadkach ((Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))) planowane są wyrejestrowania, ponieważ kluby te nie prowadzą działalności.
Spośród wszystkich uczniowskich klubów sportowych 12 z nich ma siedziby w opolskich placówkach oświatowych.
Tab. 2 Wykaz uczniowskich klubów sportowych działających przy opolskich szkołach
|
Szkoła
|
Lp. UKS
|
UKS
|
Umowa:
|
od
|
do
|
Przedmiot umowy
|
1
|
PSP 2
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
użyczenie
|
2010-09-01
|
2011-06-22
|
sala gimnastyczna
|
2
|
PSP 29
|
2
|
użyczenie
|
2010-09-01
|
2011-08-31
|
sala treningowa
|
3
|
PSP 11
|
3
|
nie działa
|
4
|
nie działa
|
4
|
PSP 5
|
5
|
nie działa
|
6
|
użyczenie
|
2010-09-13
|
2011-06-21
|
sala gimnastyczna
|
7
|
najem
|
2010-09-13
|
2011-06-30
|
sala gimnastyczna
|
8
|
najem
|
2010-10-11
|
2011-03-31
|
sala gimnastyczna
|
9
|
nie działa
|
10
|
brak informacji
|
5
|
PSP 24
|
11
|
użyczenie
|
2010-09-17
|
2011-06-30
|
sala gimnastyczna
|
6
|
PG 4
|
12
|
użyczenie
|
2010-02-20
|
2011-02-19
|
sala gimnastyczna
|
Uczniowskie kluby sportowe działające w opolskich szkołach korzystają z danego obiektu na podstawie umowy najmu lub użyczenia. Wyjątkiem jest nowo powstały(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)), który dopiero w dniu 20.12.2010r. złożył podanie o udostępnienie sali gimnastycznej i basenu na czas określony, tj. od 14.02.2011r. do 25.03.2011r. Decyzja w tym względzie nie została jeszcze podjęta.
Kontroli poddano 7 umów. Akta kontroli 10/58/I/s.5-33.
1. Umowa użyczenia zawarta pomiędzy dyrektorem PSP nr 2 a (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))w dniu 1.09.2010r. na czas określony, tj. do dnia 22.06.2011r. Przedmiotem umowy jest sala gimnastyczna wraz ze stałym wyposażeniem oraz zapleczem higieniczno-sanitarnym. Celem umowy są zajęcia sportowe. Do umowy załączono harmonogram korzystania z obiektu. Umowa ustala zakaz przekazywania obiektu osobom trzecim. Ponadto określa obowiązki biorącego w użyczenie. Użyczający zapewnił sobie prawo rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia jeżeli korzystający będzie używać przedmiotu użyczenia niezgodnie z jego przeznaczeniem, spowoduje znaczne pogorszenie jego stanu technicznego lub naruszy inne postanowienia zawartej umowy. Do umowy załączono poza harmonogramem wykaz sprzętu stanowiącego własność szkoły i UKS oraz Regulamin korzystania z sali gimnastycznej.
2. Umowa użyczenia zawarta pomiędzy dyrektorem PSP nr 29 a (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))w dniu 1.09.2010r. na czas określony, tj. rok szkolny 2010/2011, czyli do 31.08.2011r. Przedmiotem umowy jest sala treningowa oraz dwie szatnie. Celem umowy są zajęcia sportowe. Do umowy załączono harmonogram korzystania z obiektu. Wszystkie zajęcia są ewidencjonowane. Umowa określa obowiązki biorącego w użyczenie. Użyczający zastrzegł sobie, ze nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne zdarzenia losowe uczestników UKS oraz za ewentualne szkody i straty.
3. Umowa najmu zawarta pomiędzy dyrektorem Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Opolu a (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) w dniu 11.10.2010r. na czas określony, tj. do dnia 31.03.2011r. Przedmiotem umowy jest sala gimnastyczna. Celem umowy są zajęcia rekreacyjno-sportowe. Umowa ustala terminy i wysokość opłat zgodnie z obowiązującym w szkole cennikiem zatwierdzonym przez dyrektora szkoły. Wynajmujący zastrzegł sobie prawo zmiany ceny oraz prawo do naliczania odsetek ustawowych w razie zwłoki z płatnościami. W umowie ustalono także harmonogram korzystania z obiektu. W umowie zastrzeżono, ze szkody wyrządzone przez osoby korzystające z przedmiotu umowy pokrywa strona korzystająca, a strona udostępniająca nie ponosi odpowiedzialności za dobra osób uprawnionych do korzystania z przedmiotu umowy (w ramach UKS), ze szczególnym uwzględnieniem stanu zdrowia. W umowie ponadto określono obowiązki najemcy i zasady jej rozwiązania.
4. Umowa najmu zawarta pomiędzy dyrektorem Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Opolu a (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) w dniu 13.09.2010r. na czas określony, tj. do dnia 30.06.2011r. Przedmiotem umowy jest sala gimnastyczna. Celem umowy są zajęcia rekreacyjno-sportowe. Umowa ustala terminy i wysokość opłat zgodnie z obowiązującym w szkole cennikiem zatwierdzonym przez dyrektora szkoły. Wynajmujący zastrzegł sobie prawo zmiany ceny oraz prawo do naliczania odsetek ustawowych w razie zwłoki z płatnościami. W umowie ustalono także harmonogram korzystania z obiektu. W umowie zastrzeżono, ze szkody wyrządzone przez osoby korzystające z przedmiotu umowy pokrywa strona korzystająca, a strona udostępniająca nie ponosi odpowiedzialności za dobra osób uprawnionych do korzystania z przedmiotu umowy (w ramach UKS), ze szczególnym uwzględnieniem stanu zdrowia. W umowie ponadto określono obowiązki najemcy i zasady jej rozwiązania.
5. Umowa najmu zawarta pomiędzy dyrektorem Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Opolu a (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) w dniu 13.09.2010r. na czas określony, tj. do dnia 21.06.2011r. Przedmiotem umowy jest sala gimnastyczna. Celem umowy są zajęcia rekreacyjno-sportowe. Umowa ustala terminy i wysokość opłat zgodnie z obowiązującym w szkole cennikiem zatwierdzonym przez dyrektora szkoły. Wynajmujący zastrzegł sobie prawo zmiany ceny oraz prawo do naliczania odsetek ustawowych w razie zwłoki z płatnościami. W umowie ustalono także harmonogram korzystania z obiektu. W umowie zastrzeżono, ze szkody wyrządzone przez osoby korzystające z przedmiotu umowy pokrywa strona korzystająca, a strona udostępniająca nie ponosi odpowiedzialności za dobra osób uprawnionych do korzystania z przedmiotu umowy (w ramach UKS), ze szczególnym uwzględnieniem stanu zdrowia. W umowie ponadto określono obowiązki najemcy i zasady jej rozwiązania.
6. Umowa użyczenia zawarta pomiędzy dyrektorem PSP nr 24 a (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) w dniu 17.09.2010r. na czas określony, tj. od 17.09.2010r. do 30.06.2011r. z wyłączeniem ferii zimowych. Przedmiotem umowy jest sala gimnastyczna wraz z zapleczem higieniczno-sanitarnym. Celem umowy są zajęcia sportowe. Umowa określa harmonogram zajęć, natomiast jej uzupełnieniem (integralna częścią) są zasady współpracy. Umowa określa obowiązki biorącego w użyczenie. Użyczający zastrzegł sobie, ze nie ponosi odpowiedzialności za sprzęt będący własnością UKS, znajdujący się na terenie obiektu. Umowa zobowiązuje korzystającego do zwrotu przedmiotu umowy w stanie użyczenia z dnia przekazania. Korzystający zobowiązał się do dbałości o przedmiot umowy z należyta starannością i zgodnie z zasadami jego eksploatacji określonymi w regulaminie wewnętrznych użyczającego. Umowa ustala szczegółowe obowiązki korzystającego. Odpowiedzialność za szkody i straty oraz wszelka inna odpowiedzialność cywilna i materialna obciąża korzystającego.
7. Umowa użyczenia zawarta pomiędzy dyrektorem PG nr 4 a (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) w dniu 20.02.2010r. na czas określony, tj. do dnia 19.02.2011r. Przedmiotem umowy jest sala gimnastyczna wraz ze stałym wyposażeniem oraz zapleczem higieniczno-sanitarnym. Celem umowy są zajęcia sportowe. Do umowy załączono harmonogram korzystania z obiektu. Umowa ustala zakaz przekazywania obiektu osobom trzecim. Ponadto określa obowiązki biorącego w użyczenie. Użyczający zapewnił sobie prawo rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia jeżeli korzystający będzie używać przedmiotu użyczenia niezgodnie z jego przeznaczeniem, spowoduje znaczne pogorszenie jego stanu technicznego lub naruszy inne postanowienia zawartej umowy. Do umowy załączono poza harmonogramem Regulamin korzystania z sali gimnastycznej.
W Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Opolu działają tylko 3 uczniowskie kluby sportowe i to z nimi zawarte są umowy najmu Sali gimnastycznej. Uczniowskie kluby sportowe (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) nie korzystają z pomieszczeń tej szkoły.
Dyrektor PSP nr 11 w Opolu poinformował, że na terenie szkoły działający kiedyś (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) trzy lata temu przeniósł się do (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) i obecnie działa w ramach struktur Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Opolu. Także (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) realizuje swoją działalność w ramach(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) , z którym PSP nr 11 współpracuje w zakresie upowszechniania sportów wspinaczkowych wśród dzieci i młodzieży i to z tym stowarzyszeniem zawiera umowy najmu Sali gimnastycznej. Akta kontroli 10/58/I/s.34-36.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem Prezydenta Miasta Opola nr OR.I-152-32/2004 z dnia 24.08.2004 r., nr OR.I-0152-42/2004 z dnia 29.10.2004 r., nr OR.I-0152-218/2008 z dnia 16.04.2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: Opole,......
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: Opole, .......
|
Podpis Głównego Specjalisty: (na ostatecznej wersji roboczej)
Podpis Naczelnika Wydziału: (na ostatecznej wersji roboczej)