KWiA-I-0913/007/2011
|
Opole, 12 lipca 2011 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 23/11
|
Jednostka kontrolowana
|
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 21 czerwca do 1 lipca 2011 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Małgorzata Jóźwin-Mazurek – starszy specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Wiesław Pałczyński – starszy specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 51/2011
nr 52/2011
|
Przedmiot kontroli
|
prawidłowość realizacji zaleceń pokontrolnych z 5.02.2010 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
2010 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Alicja Trychan – naczelnik wydziału
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– kierownik Referatu Prywatyzacji
|
Ustalenia kontroli
I. W zakresie realizacji zaleceń pokontrolnych z 5.02.2010 r.
W dniach od 20 października do 10 listopada 2009 r. na podstawie Zarządzenia Nr OR.I-0152/519/09 z dnia 22 października 2009 r., w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Opola zostało przeprowadzone przez Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu Urzędu Miasta Opola postępowanie kontrolne nr 42/09 dotyczące prawidłowości ściągania zwrotów bonifikat udzielonych najemcom przy wykupie lokali.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Prezydent Miasta Opola w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 5.02.2009 r. polecił:
1. dokonać analizy uchwały Rady Miasta Opola z dnia 29 stycznia 2004 r.w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących zasób mieszkaniowy miasta Opola na rzecz najemców, pod kątem zgodności jej zapisów z aktualnie obowiązującymi przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami,
2. opracować pisemne procedury postępowania gwarantujące pełną identyfikację wszystkich transakcji dotyczących odsprzedaży przed upływem pięciu lat mieszkań zakupionych od gminy z bonifikatą,
3. opracować tryb postępowania w przypadku ustalania miejsca pobytu osób zobowiązanych do spłaty bonifikat,
4. opracować procedurę dotyczącą przekazywania spraw dotyczących niespłaconych bonifikat do Wydziału Finansowo -Księgowego,
5. przeanalizować celowość dalszego prowadzenia rejestru zbycia lokalu na rzecz osoby bliskiej oraz wprowadzania do tego rejestru informacji dotyczących zamiany lokalu mieszkalnego.
O realizacji powyższych zaleceń pokontrolnych naczelnik wydziału miał powiadomić do dnia 19.03.2010 r. W związku z niedostarczeniem sprawozdania z realizacji zaleceń kierownik Referatu złożył wyjaśnienia z których wynika m.in., że z uwagi na liczne zmiany zarówno przepisów samej ustawy o gospodarce nieruchomościami jak i wynikające z analizy obszernego orzecznictwa tut. Wydział nie sporządził w określonym czasie zaleceń pokontrolnych. Dodatkowym czynnikiem były również zmiany organizacyjne samego Wydziału, tj. rozdzielenie Wydziałów Gospodarki Nieruchomościami oraz Geodezji i Kartografii. Zmiany ustawowe dotyczyły między innymi możliwości zastosowania ogólnych zasad sprzedaży/zbywania np. lokali mieszkalnych i przyznawania bonifikat (akta kontroli Nr 11/23/I/4-5).
W wyniku przeprowadzonej kontroli dokonano następujących ustaleń w tym zakresie:
Ad.1
W trakcie kontroli ustalono, że w dniu 17 marca 2011 r. wydział dokonał analizy uchwały Rady Miasta Opola z dnia 29 stycznia 2004 r.w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących zasób mieszkaniowy miasta Opola na rzecz najemców, pod kątem zgodności jej zapisów z aktualnie obowiązującymi przepisami ustawy (akta kontroli Nr 11/23/I/6-7).o gospodarce nieruchomościami
Z powyższej analizy wynika, żenależy dokonać następujących zmian w Uchwale:
§2 ust. 2 nadać brzmienie „operat szacunkowy określający wartość nieruchomości może być wykorzystywany do celu, dla którego został sporządzony, przez okres 12 miesięcy od daty jego sporządzenia. Operat szacunkowy może być wykorzystywany po upływie okresu, o którym mowa wyżej, po potwierdzeniu jego aktualności przez rzeczoznawcę majątkowego.”
W §3 dodać zdanie „Powyższego przepisu nie stosuje się w przypadku:
- zbycia na rzecz osoby bliskiej z zastrzeżeniem, iż osoba bliska jest zobowiązana do zwrotu bonifikaty w przypadku zbycia lokalu przed upływem 5 lat licząc od dnia pierwotnego nabycia,
- zamiany lokalu mieszkalnego na inny lokal mieszkalny albo nieruchomość przeznaczoną lub wykorzystywaną na cele mieszkaniowe,
- sprzedaży lokalu mieszkalnego, jeżeli środki uzyskane z jego sprzedaży przeznaczone zostaną w ciągu 12 miesięcy na nabycie innego lokalu mieszkalnego albo nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystywanej na cele mieszkaniowe.
Na podstawie analizy Wydział Gospodarki Nieruchomościami przygotuje projekt Uchwały zmieniającej uchwałę nr XXV/218/2004 Rady Miasta Opola w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących zasób mieszkaniowy miasta Opola na rzecz najemców zgodnie z powyższymi wnioskami, przedstawi do akceptacji Prezydentowi Miasta Opola, a następnie projekt zostanie przedstawiony Radzie Miasta Opola.
Ad.2
Wydział przedstawił kontrolującym projekt „Procedury postępowania w przypadkach konieczności żądania zwrotu bonifikaty udzielanej przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców” (akta kontroli Nr 11/23/I/8). Celem Procedury ma być usprawnienie procesu żądania zwrotu bonifikaty udzielanej przy sprzedaży lokali mieszkalnych w drodze bezprzetargowej na rzecz najemców, w przypadkach ich odsprzedaży przed upływem 5 lat od daty pierwotnego nabycia, tak aby efektywniej realizować założony na dany rok plan dochodów osiąganych z tego tytułu.
Jak wynika z wyjaśnień kierownika Referatu Prywatyzacji, procedura niniejsza nie została jeszcze wprowadzona zarządzeniem wewnętrznym Naczelnika Wydziału z uwagi na zmiany organizacyjne Wydziału, tj. rozdzielenie Wydziału Gospodarki Nieruchomościami oraz Wydziału Geodezji i Kartografii i konieczność przygotowania całościowego, nowego zarządzenia Naczelnika w sprawie organizacji pracy Wydziału, którego przygotowanie jest w chwili obecnej na ukończeniu (akta kontroli Nr 11/23/I/4-5) .
Ad.3
Jeżeli chodzi o tryb postępowania w przypadku ustalania miejsca pobytu osób zobowiązanych do spłaty bonifikat, to zgodnie z projektem Procedury obowiązuje następujący tryb postępowania:
pracownik merytoryczny:
- w przypadku stwierdzenia, iż lokal jest lokalem nabytym od Gminy Opole i zachodzi, zgodnie z przepisami ustawy konieczność wszczęcia postępowania, występuje do Wydziału Spraw Obywatelskich tut. Urzędu z wnioskiem o udostępnienie danych z Ewidencji Ludności celem ustalenia miejsca zameldowania strony,
- w sytuacji gdy otrzymuje informacje o braku ww. danych w Ewidencji Ludności tut. Urzędu występuje z wnioskiem o udostępnienie danych do Centralnego Biura Adresowego w Warszawie celem ustalenia miejsca zameldowania strony,
- w sytuacji gdy otrzymuje informacje o braku ww. danych w Centralnym Biurze Adresowym w Warszawie, a także w związku z faktem, iż Gmina może żądać zwrotu bonifikaty w ciągu 5 lat od daty zbycia lokalu przez stronę, pracownik merytoryczny stara się ustalić miejsce pobytu przez ten okres w trybie ustalonym w pkt 2 i 3. Jeżeli działania te są nieskuteczne, po upływie 5 lat sprawa żądania zwrotu bonifikaty zostaje zamknięta (tryb postępowania przyjęty w uzgodnieniu z radcą prawnym).
Ad.4
W zakresie opracowania procedury dotyczącej przekazywania spraw dotyczących niespłaconych bonifikat do Wydziału Finansowo-Księgowego, w Procedurze jest zapis mówiący, że po otrzymaniu zwrotnego potwierdzenia odbioru przekazuje komplet dokumentów do Wydziału Finansowo – Księgowego celem windykacji należności na rzecz Gminy Opole.
Ad.5
Odnośnie przeanalizowania celowości dalszego prowadzenia rejestru zbycia lokalu na rzecz osoby bliskiej oraz wprowadzania do tego rejestru informacji dotyczących zamiany lokalu mieszkalnego w procedurze nie ma wprost takich zapisów. Procedura odnosi się jedynie do czynności technicznych w zakresie obiegu aktu notarialnego oraz wniosku o zmianę danych w systemie, natomiast z wyjaśnień ustnych kierownika Referatu wynika, iż uznano po analizie, że dotychczasowy sposób prowadzenia rejestrów jest właściwy z uwagi na fakt różnego toku postępowania w takich przypadkach. Transakcje dot. zbywania nieruchomości na rzecz osób bliskich nie są objęte procedurą zwrotu bonifikaty, natomiast w przypadku zbycia nieruchomości przez osobę bliską koniecznym staje się wdrożenie procedury.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono naczelnikowi wydziału kontrolowanego.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu (podpis)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
|