KW.I.1712.00003.2014
|
Opole, 24.04.2014 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 10/2014
|
Jednostka kontrolowana
|
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta Opola
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
27.02.– 21.03.2014 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Małgorzata Jóźwin-Mazurek – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
Tadeusz Lech – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrzne
|
Przedmiot kontroli
|
Wydawanie decyzji administracyjnych
|
Okres objęty kontrolą
|
2013 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Małgorzata Rabiega - Naczelnik Wydział
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Małgorzata Rabiega - Naczelnik Wydziału
Violetta Ciesielczuk – Z-ca Naczelnika
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– inspektor
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– specjalista
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– samodzielny referent
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)- inspek
|
Akty prawne
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. z 2013 r. poz. 1235 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tekst jednolity Dz. U.
z 2012 r. poz. 145 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 1232 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981 z późn. zm.),
- Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Opola.
Cel kontroli
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości działań wydziału w zakresie wydawania decyzji pod kątem zgodności postępowań z przepisami prawa.
Kryteria
Zgodnie z art. 35. § 1–5 Kodeksu Postępowania Administracyjnego:
- organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki,
- niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ,
- załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania,
- przepisy szczególne mogą określać inne terminy niż określone w § 3,
- do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Zgodnie z art. 36 Kpa:
- o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 lub w przepisach szczególnych organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
- ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.
Zgodnie z art. 104 Kpa:
organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej. Decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji.
Zgodnie z art. 107 Kpa decyzja powinna zawierać:
- oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji lub, jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego, powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Decyzja, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi.
- można odstąpić od uzasadnienia decyzji, gdy uwzględnia ona w całości żądanie strony; nie dotyczy to jednak decyzji rozstrzygających sporne interesy stron oraz decyzji wydanych na skutek odwołania,
- organ może odstąpić od uzasadnienia decyzji również w przypadkach, w których z dotychczasowych przepisów ustawowych wynikała możliwość zaniechania lub ograniczenia uzasadnienia ze względu na interes bezpieczeństwa Państwa lub porządek publiczny.
Zgodnie z art. 133 Kpa:
- organ administracji publicznej, który wydał decyzję, obowiązany jest przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy organowi odwoławczemu w terminie siedmiu dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym terminie nie wydał nowej decyzji w myśl art. 132.
Metodyka kontroli
Zapoznano się ze stosowaną procedurą i sposobem postępowania od momentu wpłynięcia i zarejestrowania wniosku do podjęcia decyzji. Zwrócono szczególną uwagę na terminowość załatwiania spraw oraz kompletność zebranej dokumentacji stanowiącej podstawę wydania decyzji. Prawidłowość postępowania we wszystkich badanych sprawach ustalono poprzez porównanie badanej dokumentacji z przepisami prawa w tym zakresie.
USTALENIA SZCZEGÓŁOWE KONTROLI
Zgodnie z § 29 ust.1 Regulaminu Organizacyjnego Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa dzieli się na referaty:
- Kształtowania i Finansowania Ochrony Środowiska,
- Ochrony Zasobów Naturalnych i Edukacji Ekologicznej.
Zgodnie z § 29 ust.2 Regulaminu Organizacyjnego do zakresu działania Wydziału należy:
- wykonywanie zadań i prowadzenie spraw wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska i aktów wykonawczych,
- wykonywanie zadań i prowadzenie spraw związanych z ochroną wód na podstawie ustawy Prawo wodne i przepisów wykonawczych,
- wydawanie pozwoleń, zezwoleń i decyzji administracyjnych, prowadzenie rejestrów oraz prowadzenie innych spraw wynikających z zakresu ustawy o odpadach i aktów wykonawczych,
- sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska i ochronie przyrody w zakresie dotyczącym właściwości Prezydenta Miasta Opola,
- prowadzenie spraw regulowanych przepisami o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
- opracowywanie i aktualizacja map akustycznych oraz programów ochrony środowiska przed hałasem, w tym koordynacja ich realizacji,
- opracowywanie, aktualizowanie i koordynacja realizacji programów ochrony środowiska, programów ograniczenia niskiej emisji, planów usuwania wyrobów zawierających azbest oraz opiniowanie wojewódzkich planów i programów z zakresu ochrony środowiska,
- wykonywanie zadań związanych z finansowaniem ochrony środowiska, w zakresie wspierania inwestycji służących ochronie środowiska realizowanych na terenie Miasta Opola,
- realizacja zadań wynikających z aktów prawnych dotyczących ochrony przyrody,
- wykonywanie zadań i prowadzenie spraw należących do właściwości powiatowej administracji geologicznej, wynikających z ustawy prawo geologiczne i górnicze,
- wykonywanie zadań związanych z ochroną zwierząt, w tym opracowywanie
i koordynacja realizacji programów ochrony zwierząt i przeciwdziałania bezdomności,
- wykonywanie zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach dotyczących postępowania ze zwierzętami żywymi i padłymi,
- realizacja zadań w zakresie rekultywacji terenów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- prowadzenie spraw i wykonywanie zadań związanych z rybactwem śródlądowym, w tym wydawanie kart wędkarskich,
- realizacja zadań z zakresu ochrony zieleni i przyrody w tym nadzór nad bieżącym utrzymaniem terenów zieleni, z wyłączeniem fontann, opracowywanie koncepcji przebudowy, rozwoju i rewitalizacji terenów zieleni miejskiej, nadzór nad realizacją przedsięwzięć na terenach zieleni miejskiej, w tym uzgadnianie realizacji projektów inwestycji kolidujących z zielenią miejską,
- prowadzenie spraw z zakresu rolnictwa, leśnictwa, łowiectwa, ochrony zdrowia zwierząt oraz zwalczania chorób zakaźnych zwierząt i ochrony roślin,
- popularyzacja ochrony środowiska i przyrody oraz prowadzenie spraw z zakresu edukacji ekologicznej mieszkańców miasta,
- sprawowanie nadzoru merytorycznego nad działalnością Ogrodu Zoologicznego w Opolu,
- nadzór nad Miejską Spółką Wodną w Opolu, w tym utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych szczegółowych w granicach Miasta Opola,
realizacja programu współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami w zakresie ujętych w nim zadań Wydziału.
Ustalono, że Wydział nie posiada pisemnych procedur w zakresie wydawania decyzji. Poszczególne czynności wykonywane są na podstawie wypracowanej dotychczas praktyki oraz w oparciu o przepisy prawa z zakresu o ochrony środowiska i ochrony przyrody. Zgodnie z Zarządzeniem Wewnętrznym naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa w sprawie organizacji pracy Wydziału - zadania w zakresie objętym kontrolą realizują obydwa Referaty.
W SOD sprawy z tego zakresu ewidencjonowane są pod nr JRWA 6131,6220,6221,6225,6233,6341,6528,6531,6541. Decyzje wydawane są na wniosek i z urzędu. W 2013 r. wydano 606 decyzji, wniesiono 7 odwołań od decyzji. Do każdej decyzji prowadzona jest odrębna dokumentacja.
Szczegółową kontrolą objęto wszystkie postępowania wszczęte z urzędu – łącznie 16 postępowań: jedno w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia – OŚR-II.6131.49132012.AS, piętnaście dot. stwierdzenia zachowania żywotności nasadzeń zastępczych po 3 latach oraz 24 na wniosek (po 2 z każdego miesiąca - pierwszą i ostatnią) w 2013 r.
Zapoznano się ze stosowaną procedurą i sposobem postępowania od momentu wpłynięcia i zarejestrowania wniosku do podjęcia decyzji. Zwrócono szczególną uwagę na terminowość załatwiania spraw oraz kompletność zebranej dokumentacji stanowiącej podstawę wydania decyzji.
Szczegółową kontrolą objęto 40 decyzji wydanych w 2013 r.: wszystkie postępowania wszczęte z urzędu oraz po 2 z każdego miesiąca - pierwszą i ostatnią, w tym: 12 decyzji wydanych w Referacie Kształtowania i Finansowania Ochrony Środowiska i 28 decyzji wydanych w Referacie Ochrony Zasobów Naturalnych i Edukacji Ekologicznej.
W zakresie decyzji wydanych przez Referat Kształtowania i Finansowania Ochrony Środowiska
Poniższa tabela przedstawia wykaz badanych 12 decyzji wydanych w referacie w 2013 r.
Tabela nr 1
Lp.
|
Nr sprawy/decyzji
|
dotyczy
|
Data wpływu wniosku
|
Data
wydania decyzji
|
1
|
OŚR.6220.00003.2013.MK
|
Wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
|
08.01.2013 r.
|
15.02.2013 r.
odmowa
|
2
|
OŚR.6341.00007.2013.MB
|
Wydania pozwolenia wodnoprawnego
|
22.01.2013 r.
postanowienie/wniosek
|
22.03.2013 r.
|
3
|
OŚR.6220.00011.2013.BS
|
DŚ przeniesienie-rozbudowy zakładu mechanicznego przetwarzania odpadów o obiekt kompostowni tunelowej w Opolu
|
24.01.2013 r.
|
28.01.2013 r.
|
4
|
OŚR.6341.00029.2013.MB
|
Pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych
|
03.04.2013 r. wniosek o uchylenie decyzji
|
29.04.2013 r.
uchylenie decyzji
|
5
|
OŚR.6341.00036.2013.KWS
|
Wydania pozwolenia wodnoprawnego
|
30.04.2013 r.
|
23.05.2013 r.
|
6
|
OŚR.6220.00039.2013.MCH
|
Wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
|
15.04.2013 r.
22.07.2013 r.
zawieszenie postępowania
11.09.2013 r.
podjęcie z urzędu
|
23.09.2013 r.
|
7
|
OŚR.6220.00040.2013.IZ
|
Wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
|
06.05.2013 r.
|
22.08.2013 r.
umorzenie
|
8
|
OŚR.6233.00054.2013.IZ
|
Wydania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbiórki odpadów
|
15.07.2013 r.
|
29.07.2013 r.
|
9
|
OŚR.6220.00074.2013.MK
|
Przeniesienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przeds.
|
26.06.2013 r.
|
27.06.2013 r.
|
10
|
OŚR.6341.00086.2013.
|
Udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzenie do urządzeń kanalizacyjnych ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego
|
22.11.2013 r.
|
23.12.2013 r.
|
11
|
OŚR.6220.00099.2013.MK
|
Wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
|
23.09.2013 r.
|
18.11.2013 r.
odmowa
|
12
|
OŚR.6220.00101.2013.MCH
|
Wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
|
23.09.2013 r.
|
25.10.2013 r.
|
W wyniku szczegółowej analizy postępowań uwidocznionych w tabeli powyżej zespół kontrolny ustalił co następuje:
Ad.poz.6.
OŚR.6220.00039.2013.MCH
15.04.2013 r. wpływ wniosku o wydanie decyzji środowiskowej
29.04.2013 r. wezwanie do uzupełnień do wniosku
09.05.2013 r. wpływ uzupełnienia, wniosek kompletny, rozpoczęcie trwania terminu administracyjnego
10.05.2013 r. zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego, przekazanie wniosku do zaopiniowania do dwóch organów: RDOŚ oraz Sanepid Powiatowy
04.06.2013 r. wpływ opinii PPIS
06.06.2013 r. sprzeciw stron postępowania
07.06.2013 r. wpływ opinii RDOŚ, postanowienie z koniecznością dostarczenia raportu z oceną oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu
19.06.2013 r. pismo informujące o przedłużeniu terminu postępowania do 19.07.2013 r.
09.07.2013 r. postanowienie o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu, przesłanie informacji do wszystkich stron postępowania dot. opinii wydanych przez RDOŚ i PPIS
22.07.2013 r. postanowienie o zawieszeniu postępowania na czas sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko
11.09.2013 r. postanowienie o podjęciu postępowania z urzędu w związku ze zmianą przepisów dot. przedsięwzięć
23.09.2013 r. decyzja o umorzeniu postępowania jako bezprzedmiotowego
Decyzję wydano po upływie 5 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Ad.poz.7.
OŚR.6220.00040.2013.IZ
15.04.2013 r. wpływ wniosku o wydanie decyzji środowiskowej
19.04.2013 r. wezwanie do uzupełnienia wniosku
06.05.2013 r. uzupełnienie wniosku
09.05.2013 r. drugie uzupełnienie wniosku
14.05.2013 r. kolejne wezwanie do uzupełnienia wniosku
21.05.2013 r. wpływ kompletnego wniosku
23.05.2013 r. zawiadomienie o wszczęciu postępowania, przekazanie do RDOŚ i PPIS do zaopiniowania
05.06.2013 r. wpływ opinii PPIS
31.07.2013 r. wpływ opinii RDOŚ o braku potrzeby przeprowadzenia oceny o oddziaływaniu na środowisko
22.08.2013 r. decyzja o umorzeniu postępowania jako bezprzedmiotowego w związku ze zmianą przepisów dot. przedsięwzięć
Decyzję wydano po upływie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
W obydwu przypadkach zgodnie z art. 35 §2 Kpa termin załatwienia sprawy wynosił do 2 miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku o wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach. Przy czym, zgodnie z art. 35 §5 Kpa - do terminów załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień, spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
W zakresie decyzji wydanych przez Referat Ochrony Zasobów Naturalnych i Edukacji Ekologicznej
Poniższa tabela przedstawia wykaz badanych 28 decyzji wydanych w referacie w 2013 r.
Tabela nr 2
Lp.
|
Nr sprawy/decyzji
|
dotyczy
|
Data wpływu wniosku
|
Data
wydania decyzji
|
1
|
OŚR-II.6131.491.2012.AS
|
Wszczęcia postępowania w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za usuniecie drzewa bez wymaganego zezwolenia w Opolu
|
07.01.2013 r.
zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
01.02.2013 r. zawiadomienie o przedłużeniu terminu
21.03.2013 r.
decyzja – kara pieniężna
|
2
|
OŚR.6131.00671.2012.EM
|
Wydania zezwolenia na usunięcie drzew w Opolu
|
10.12.2012 r.
|
07.01.2013 r.
decyzja zezwalająca
|
3
|
OŚR.6131.00006.2013.EM
|
Odbioru nasadzeń zmiennych w celu sprawdzenia ich żywotności
|
14.01.2013 r.
zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
01.02.2013 r.
decyzja-umorzenie
|
4
|
OŚR.6131.00007.2013.EM
|
Odbioru nasadzeń zmiennych w celu sprawdzenia ich żywotności
|
14.01.2013 r.
zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
14.02.2013 r.
zawiadomienie o przedłużeniu terminu
14.03.2013 r.
zawiadomienie o przedłużeniu terminu
12.04.2013 r.
zawiadomienie o przedłużeniu terminu
14.05.2013 r.
decyzja-umorzenie
|
5
|
OŚR.6131.00023.2013.EM
|
Wydania zezwolenia na usunięcie drzewa w Opolu
|
31.01.2013 r.
|
28.02.2013 r.
zawiadomienie o przedłużeniu terminu
04.03.2013 r.
decyzja zezwalająca
|
6
|
OŚR.6131.00025.2013.AP
|
Wydania zezwolenia na usunięcie krzewów w Opolu
|
05.02.2013 r.
|
05.02.2013 r.
decyzja zezwalająca
|
7
|
OŚR.6131.00071.2013.EM
|
Wydania zezwolenia na usunięcie drzewa w Opolu
|
08.03.2013 r.
|
02.04.2013 r.
decyzja zezwalająca
|
8
|
OŚR.6131.00083.2013.AS
|
Odbioru nasadzeń zamiennych po upływie 3 lat
|
15.03.2013 r.
zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
15.04.2013 r.
umorzenie
|
9
|
OŚR.6131.00084.2013.AS
|
Odbioru nasadzeń zamiennych po upływie 3 lat
|
15.03.2013 r.
zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
30.04.2013 r.
zawiadomienie o nowym terminie załatwienia sprawy
10.05.2013 r.
umorzenie
|
10
|
OŚR.6131.00085.2013.AS
|
Odbioru nasadzeń zamiennych po upływie 3 lat
|
15.03.2013 r. Wniosek
|
15.04.2013 r.
umorzenie
|
11
|
OŚR.6131.00086.2013.AS
|
Odbioru nasadzeń zamiennych po upływie 3 lat
|
15.03.2013 r. zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
15.05.2013 r. zawiadomienie o nowym terminie załatwienia sprawy
06.06.2013 r.
zawiadomienie o nowym terminie załatwienia sprawy
01.07.2013 r.
zawiadomienie o nowym terminie załatwienia sprawy
31.07.2013 r. decyzja o umorzeniu
|
12
|
OŚR.6131.00118.2013.PM
|
Stwierdzenia żywotności nasadzeń zastępczych po 3 latach, dokonanych w zamian za usuniecie krzewów, rosnących na terenie nieruchomości
|
03.04.2013 r. zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
08.05.2013 r.
umorzenie
|
13
|
OŚR.6131.00119.2013.PM
|
Stwierdzenia żywotności nasadzeń zastępczych po 3 latach, dokonanych w zamian za usuniecie drzew, rosnących na terenie nieruchomości
|
03.04.2013 r.
zawiadomienie o wszczęciu postępowania
postępowania z urzędu
|
02.05.2013 r.
umorzenie
|
14
|
OŚR.6131.00120.2013.EM
|
Wydania zezwolenia na usunięcie drzewa w Opolu
|
03.04.2013 r.
|
02.05.2013 r.
odmowa
|
15
|
OŚR.6131.00146.2013.MP
|
Wydania zezwolenia na usunięcie drzewa w Opolu
|
25.04.2013 r.
|
10.06.2013 r.
decyzja częściowo zezwalająca
częściowo odmawiająca
|
16
|
OŚR.6131.00163.2013.PM
|
Stwierdzenia żywotności nasadzeń zastępczych po 3 latach, dokonanych w zamian za usuniecie drzew, rosnących z terenu pasa drogowego
|
11.06.2013 r.
zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
17.07.2013 r.
zawiadomienie o nowym terminie załatwienia sprawy
12.08.2013 r.
zawiadomienie o nowym terminie załatwienia sprawy
10.09.2013 r.
umorzenie
|
17
|
OŚR.6131.00179.2013.MKA
|
Oceny zachowania żywotności i umorzenia opłaty odroczonej za nasadzenie zamienne
|
28.06.2011 r.
zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
30.04.2012 r.
zawiadomienie o nowym terminie załatwienia sprawy
30.04.2013 r.
zawiadomienie o nowym terminie załatwienia sprawy
umorzenie
10.07.2013 r.
umorzenie
|
18
|
OŚR.6131.00194.2013.EM
|
Wydania zezwolenia na usunięcie drzewa w Opolu
|
22.05.2013 r.
|
01.07.2013 r.
odmowa
|
19
|
OŚR.6131.00198.2013.AP
|
Umorzenia opłaty naliczonej za usunięcie krzewów pod warunkiem przesadzenia w obrębie nieruchomości
|
28.05.2013 r.
zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
27.06.2013 r.
umorzenie
|
20
|
OŚR.6131.00209.2013.MKA
|
Oceny zachowania żywotności i umorzenia opłaty odroczonej za nasadzenie zamienne
|
03.06.2013 r.
zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
25.06.2013 r.
umorzenie
|
21
|
OŚR.6131.00230.2013.PM
|
Stwierdzenia żywotności nasadzeń zastępczych po 3 latach, dokonanych w zamian za usuniecie drzew, rosnących z terenu pasa drogowego
|
21.06.2013 r.
zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
09.07.2013 r.
umorzenie
|
22
|
OŚR.6131.00243.2013.MKA
|
Oceny zachowania żywotności i umorzenia opłaty odroczonej za nasadzenie zamienne
|
20.06.2013 r.
zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
08.07.2013 r.
umorzenie
|
23
|
OŚR.6131.00280.2013.MKA
|
Wydania zezwolenia na usunięcie drzewa w Opolu
|
28.06.2013 r.
|
01.08.2013 r.
decyzja zezwalająca
|
24
|
OŚR.6131.00347.2013.EM
|
Wydania zezwolenia na usunięcie drzewa w Opolu
|
26.07.2013 r.
|
02.09.2013 r.
decyzja zezwalająca
|
25
|
OŚR.6131.000443.2013.MP
|
Wydania zezwolenia na usunięcie drzewa w Opolu
|
21.08.2013 r.
|
01.10.2013 r.
decyzja zezwalająca
|
26
|
OŚR.6131.00508.2013.MKA
|
Wydania zezwolenia na usunięcie drzew w Opolu
|
03.10.2013 r.
|
02.12.2013 r.
decyzja zezwalająca
|
27
|
OŚR.6131.00526.2013.PM
|
Wydania zezwolenia na usunięcie drzew w Opolu
|
26.09.2013 r.
|
05.11.2013 r.
decyzja zezwalająca
|
28
|
OŚR.6131.00539.2013.MKA
|
Oceny zachowania żywotności i umorzenia opłaty odroczonej za nasadzenie zamienne
|
23.10.2013 r.
zawiadomienie o wszczęciu postępowania
|
22.11.2013 r.
umorzenie
|
Ad.poz.1.
OŚR-II.6131.491.2012.AS
07.01.2013 r. zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za usuniecie drzewa bez wymaganego zezwolenia
21.01.2013 r. protokół z oględzin drzewa
22.01.2013 r. przesłanie stronie ustaleń z przeprowadzonych oględzin w celu zajęcia stanowiska w terminie 7 dni od daty doręczenia czyli od dnia 29.01.2013r.
01.02.2013 r. zawiadomienie o braku możliwości załatwienia sprawy w terminie w zw. z oczekiwaniem na zajęcie stanowiska jw., nowy termin wyznaczony na 30.04.2013 r.
21.03.2013 r. decyzja wymierzająca administracyjną karę pieniężną za usunięcie drzewa bez wymaganego zezwolenia
Decyzję wydano po upływie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W aktach jest powiadomienie stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczenie nowego terminu zgodnie z art. 36 Kpa.
Ad.poz.4.
OŚR.6131.00007.2013.EM
14.01.2013 r. zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia żywotności posadzonych zamiennie drzew, oględziny ustalone na dzień 28.01.2013 r.
28.01.2013 r. protokół z oględzin nasadzeń zamiennych drzew
04.02.2013 r. przesłanie stronie ustaleń z przeprowadzonych oględzin w celu zajęcia stanowiska w terminie 7 dni od daty doręczenia czyli od dnia 12.02.2013r.
14.02.2013 r. zawiadomienie o braku możliwości załatwienia sprawy w terminie w zw. z oczekiwaniem na zajęcie stanowiska jw., nowy termin wyznaczony na 14.05.2013 r.
14.03.2013 r. notatka służbowa dot. braku nasadzeń zastępczych
14.03.2013 r. zawiadomienie o braku możliwości załatwienia sprawy w terminie w zw. ze skomplikowanym charakterem sprawy
21.03.2013 r. poświadczenie zawiadomienia o przestępstwie zgłoszonym przez stronę przesłane przez II Komisariat policji w Opolu
21.03.2013 r. poświadczenie dokonania zniszczenia czterech drzew wydane przez firmę VIP-GUARD
26.03.2013 r. wniosek wydziału o sporządzenie opinii prawnej w sprawie
09.04.2013 r. opinia prawna
10.04.2013 r. drugi wniosek o sporządzenie opinii prawnej
12.04.2013 r. zawiadomienie o braku możliwości załatwienia sprawy w terminie w zw. ze skomplikowanym charakterem sprawy oraz koniecznością uzyskania opinii prawnej w przedmiotowej sprawie, wyznaczenie nowego terminu załatwienia sprawy na 14.05.2013 r.
23.04.2013 r. opinia prawna
14.05.2013 r. decyzja umarzająca należność z tyt. opłaty za usuniecie drzew
Decyzję wydano po upływie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W aktach jest powiadomienie stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczenie nowego terminu zgodnie z art. 36 Kpa.
Ad.poz.11.
OŚR.6131.00086.2013.AS
15.03.2013 r. zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia żywotności posadzonych zamiennie drzew, oględziny ustalone na dzień 25.03.2013 r.
25.03.2013 r. protokół z oględzin nasadzeń zamiennych drzew i krzewów
10.04.2013 r. przesłanie stronie ustaleń z przeprowadzonych oględzin w celu zajęcia stanowiska w terminie 7 dni od daty doręczenia czyli od dnia 12.04.2013r., zawiadomienie o braku możliwości załatwienia sprawy w terminie w zw. z oczekiwaniem na zajęcie stanowiska jw., nowy termin wyznaczony na 15.05.2013 r.
15.04.2013 r. zajęcie stanowiska w sprawie przez stronę
08.05.2013 r. odniesienie się do uwag strony przesłanie ponownych ustaleń dotyczących sprawy, oraz prośba o zajęcie stanowiska w terminie 7 dni od daty doręczenia czyli od dnia 09.05.2013 r.
15.05.2013 r. zawiadomienie o braku możliwości załatwienia sprawy w terminie w zw. z oczekiwaniem na zajęcie stanowiska jw., nowy termin wyznaczony na 15.06.2013 r.
16.05.2013 r. zajęcie stanowiska przez stronę i przekazanie pisma skierowanego do Komendy Miejskiej Policji w Opolu dot. zgłoszenia usunięcia drzew przez nieznanych sprawców
17.05.2013 r. przekazanie przez stronę dokumentów dotyczących sprawy
06.06.2013 r. zajęcie stanowiska przez organ oraz wyznaczenie nowego terminu załatwienia sprawy na dzień 15.07.2013 r.
01.07.2013 r. zawiadomienie o braku możliwości załatwienia sprawy w terminie w zw. z koniecznością uzyskania opinii prawnej w sprawie, nowy termin wyznaczony na 31.07.2013 r.
04.07.2013 r. prośba o interpretację przepisów wysłana do Ministerstwa Ochrony Środowiska
29.07.2013 r. odpowiedź Ministerstwa w sprawie interpretacji przepisów
31.07.2013 r. decyzja częściowo umarzająca i częściowo odmawiająca umorzenia należności z tytułu opłaty za usunięcie drzew i krzewów
Decyzję wydano po upływie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W aktach jest powiadomienie stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczenie nowego terminu zgodnie z art. 36 Kpa.
Ad.poz.16.
OŚR.6131.00163.2013.PM
11.06.2013 r. zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia żywotności posadzonych zamiennie krzewów, oględziny ustalone na dzień 24.06.2013 r.
11.06.2013 r. prośba strony o przeprowadzenie oględzin po dniu 26.06.2013 r.
17.06.2013 r. zgoda na przesuniecie terminu oględzin
21.06.2013 r. zawiadomienie o nowym terminie przeprowadzenia oględzin wyznaczonym na dzień 05.07.2013 r.
05.07.2013 r. protokół z oględzin nasadzeń zamiennych krzewów
17.07.2013 r. przesłanie stronie ustaleń z przeprowadzonych oględzin i zawiadomienie o braku możliwości załatwienia sprawy w terminie w zw. z koniecznością przeprowadzenie ponownych oględzin krzewów, nowy termin wyznaczony na 11.08.2013 r.
23.07.2013 r. zawiadomienie o nowym terminie przeprowadzenia oględzin wyznaczonym na dzień 05.08.2013 r.
05.08.2013 r. protokół z oględzin zamiennych krzewów
12.08.2013 r. zawiadomienie o braku możliwości załatwienia sprawy w terminie ze względu na skomplikowany charakter sprawy oraz konieczności dokonania złożonej analizy zebranego materiału dowodowego
16.08.2013 r. przesłanie stronie ustaleń z przeprowadzonych oględzin w celu zajęcia stanowiska w terminie 7 dni od daty doręczenia czyli od dnia 23.08.2013r.
10.09.2013 r. decyzja częściowo umarzająca i częściowo odmawiająca umorzenia należności z tytułu opłaty za usunięcie krzewów
Decyzję wydano po upływie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W aktach jest powiadomienie stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczenie nowego terminu zgodnie z art. 36 Kpa.
Ad.poz.17.
OŚR.6131.00179.2013.MKA
28.06.2011 r. zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia żywotności posadzonych zamiennie drzew, oględziny ustalone na dzień 18.06.2011 r., co do niespójnych informacji dot. daty zawiadomienia oraz daty oględzin pracownik zajmujący się sprawą złożył następujące wyjaśnienie: po dokonaniu przeglądu w komputerze innych zawiadomień o wszczęciu postępowań dotyczących umorzeń opłat, których termin uiszczenia został odroczony, sporządzonych w dniu 28.06.2011 r., stwierdzam, że oględziny w sprawach oceny zachowania żywotności nasadzeń zamiennych zostały zaplanowane na dzień 18.07.2011 r. (na dowód przedkładam wydruki kilku dokumentów Word dotyczących spraw prowadzonych w danym okresie). W badanym dokumencie nastąpiła pomyłka w zapisie o terminie oględzin (miała być data 18 lipca 2011r.), a następnie błąd ten został powielony na protokole z oględzin. Przy zapisie daty oględzin na protokole zasugerowano się zapisami z zawiadomienia.
18.06.2011 r. protokół z oględzin posadzonych drzew
25.07.2011 r. zawiadomienie o terminie załatwienia sprawy z powodu długotrwałej nieobecności osoby nadzorującej prace wyznaczonym na dzień 31.12.2011 r.
02.01.2012 r. zawiadomienie o nowym terminie załatwienia sprawy z powodu wpływu dużej ilości wniosków oraz konieczności przeprowadzenia ponownych oględzin drzew po rozpoczęciu okresu wegetacji wyznaczonym na dzień 30.04.2012r.
14.03.2012 r. zawiadomienie o terminie przeprowadzenia oględzin wyznaczonym na dzień 14.03.2013 r.
26.03.2012 r. protokół z oględzin posadzonych drzew
30.04.2012 r. zawiadomienie o nowym terminie załatwienia sprawy z powodu wpływu dużej ilości wniosków oraz choroby pracownika prowadzącego sprawę wyznaczonym na dzień 31.04.2013r.
30.04.2013 r. zawiadomienie o nowym terminie załatwienia sprawy z powodu dużej ilości wniosków oraz trudności w ustaleniu adresu strony wyznaczonym na dzień 31.07.2013 r.
29.05.2013 r. przesłanie stronie ustaleń z przeprowadzonych oględzin w celu zajęcia stanowiska w terminie 7 dni od daty doręczenia czyli od dnia 07.06.2013r.
10.07.2013 r. decyzja umarzająca należność z tyt. opłaty za usuniecie drzew
Decyzję wydano po upływie 24 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W aktach jest powiadomienie stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczenie nowego terminu zgodnie z art. 36 Kpa.
PODSUMOWANIE
W 2013 r. wydział wydał z urzędu 21 decyzji administracyjnych w tym: 19 umarzających opłatę za usunięcie drzew i krzewów, odroczoną na okres 3 lat, w zamian za dokonanie nasadzeń zastępczych oraz 2 w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia.
W tabeli nr 1 i 2 uwzględniono 15 decyzji umarzających z urzędu oraz 1 w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej. Pozostałe 4 decyzje umarzające opłatę oraz 1 decyzja wymierzająca karę administracyjną przekazane zostały do organu wyższej instancji na skutek odwołań stron.
Wszystkie badane decyzje zostały wydane zgodnie z obowiązującymi przepisami w powyższym zakresie. W przypadku 7 decyzji termin postępowania wyniósł powyżej 2 miesięcy, w 5 przypadkach zostało wysłane zawiadomienie o przedłużeniu terminu, w trybie art. 36 par. 1 Kpa. Natomiast w przypadku 2 decyzji wydanych w sprawie środowiskowych uwarunkowań termin załatwienia sprawy przypadł zgodnie z art. 35 paragraf 2 Kpa, tj. do 2 miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przy czym zgodnie z art. 35 paragraf 5 Kpa do terminów załatwienia sprawy nie wliczono terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień, spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Zgodnie z § 20 ust.1-2 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.I-0120.1.77.2012 z dnia 25 maja 2012 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo przedstawić umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia składane są w formie pisemnej w terminie 7 dni roboczych od dnia potwierdzenia odbioru protokołu.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ..........................................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: …………………………………………………
|
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.....................................................................................................
.....................................................................................................
|