KWiA-I-0913- 2/1/2005 |
Opole, dnia 15 listopada 2005 roku |
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 14/2005
|
Zakres kontroli:
· WYDAWANIE DECYZJI
· REALIZACJA ZADAŃ Z ZAKRESU OCHRONY ZIELENI MIEJSKIEJ
· REALIZACJA ZADAŃ Z ZAKRESU OCZYSZCZANIA MIASTA
· SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
|
Jednostka kontrolowana |
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa |
Nazwa organu sprawującego nadzór |
Prezydent Miasta Opola |
Termin przeprowadzenia kontroli |
2-21 września 2005r. |
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko |
Izabela Gaj –
główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
kierownik zespołu kontrolnego
Agnieszka Lisiecka –
podinspektor w Wydziale Kontroli
Wewnętrznej i Audytu-
członek zespołu kontrolnego |
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli |
Nr 30/2005 z dnia 1.09.2005r.
Nr 31/2005 z dnia 1.09.2005r. |
Przedmiot kontroli |
1. Realizacja zadań z zakresu ochrony środowiska i innych zadań przypisanych Wydziałowi w drodze władczych aktów administracyjnych.
2. Realizacja umów o utrzymanie zieleni w mieście.
3. Realizacja umów o utrzymanie czystości w mieście.
4. Funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej. |
Okres objęty kontrolą |
2004 i 2005 rok |
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe |
Małgorzata Rabiega – naczelnik Wydziału |
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali |
Małgorzata Rabiega – naczelnik Wydziału |
I. Techniki zastosowane podczas postępowania |
Postępowanie kontrolne przeprowadzone zostało na podstawie akt sprawy, pisemnych informacji i wyjaśnień pracowników kontrolowanego Wydziału.
Wymienione dowody zostały przeanalizowane w następującym zakresie:
· wydawania decyzji,
· realizacji zadań z zakresu ochrony zieleni miejskiej,
· realizacji zadań z zakresu oczyszczania miasta,
· systemu kontroli wewnętrznej.
II. KRYTERIA
Wydawanie decyzji z zakresu działalności Wydziału.
1. Zgodnie z art. 17 ust.1 i 3 oraz art. 18 ust.1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. (Dz. U. Nr 62 poz. 627 z późn. zm.) - rada gminy uchwala gminny program ochrony środowiska.
Zgodnie z art. 14 w związku z art.. 17 ust. 1 in fine ww. ustawy – gminne programy ochrony środowiska obejmują:
- cele ekologiczne,
- priorytety ekologiczne,
- rodzaj i harmonogram działań proekologicznych,
- środki niezbędne do osiągnięcia celów, w tym mechanizmy prawno-ekologiczne i środki finansowe.
2. Zgodnie z § 25 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Opola do zakresu działania Wydziału należy:
1) przeznaczanie gruntów na cele nierolnicze i nieleśne,
2) wyłączanie gruntów rolnych z produkcji,
3) orzekanie o przeniesieniu własności działki pod budynkami na rzecz właścicieli tych budynków,
4) realizacja zadań z zakresu ochrony zwierząt,
5) wydawanie zezwoleń na utrzymanie psów uznawanych za agresywne,
6) wydawanie zezwoleń na sprowadzanie zwłok z zagranicy,
7) realizacja zadań z zakresu ochrony zieleni w mieście, w tym prowadzenie zadrzewień na terenie miasta,
8) wykonywanie zadań w zakresie ochrony przyrody,
9) wyrażanie zgody na zmianę przeznaczenia terenów, na których znajduje się starodrzew,
10) wydawanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód, w tym: pobór oraz odprowadzanie wód powierzchniowych i podziemnych,
- wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
- piętrzenie oraz retencjonowanie śródlądowych wód powierzchniowych,
- korzystanie z wód do celów energetycznych,
- wydobywanie z wód kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów, a także wycinanie roślin z wód lub brzegu,
11) wydawanie pozwoleń wodnoprawnych na regulację wód oraz zmianę ukształtowania terenu na gruntach przylegających do wód, mającą wpływ na warunki przepływu wody,
12) wydawanie pozwoleń wodnoprawnych na wykonanie urządzeń wodnych,
13) wydawanie pozwoleń wodnoprawnych na rolnicze wykorzystanie ścieków, w zakresie nieobjętym zwykłym korzystaniem z wód,
14) wydawanie pozwoleń wodnoprawnych na piętrzenie wody podziemnej,
15) wydawanie pozwoleń wodnoprawnych na odwodnienie obiektów lub wykupów budowlanych oraz zakładów górniczych,
16) wydawanie pozwoleń wodnoprawnych na wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego,
17) pozwolenia na wytwarzanie odpadów bezpiecznych i innych niż niebezpieczne,
18) wydawanie zezwoleń na składowanie odpadów niebezpiecznych na wydzielonych miejskich składowiskach komunalnych,
19) wydawanie decyzji zatwierdzających programy gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
20) udzielanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów,
21) udzielanie oraz cofanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów,
22) wydawanie decyzji nakazujących posiadaczom odpadów usunięcie odpadów z miejsc nie przeznaczonych do ich składowania lub magazynowania,
23) wydawanie decyzji o zamknięciu składowiska odpadów lub jego wydzielonej części,
24) wydawanie decyzji o zmianie lasu na użytek rolny,
25) udzielanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
26) udzielanie pozwoleń zintegrowanych,
27) udzielanie pozwoleń na emitowanie pól elektromagnetycznych,
28) udzielanie pozwoleń na emitowanie hałasu,
29) wydawanie decyzji o wygaśnięciu, cofnięciu oraz ograniczeniu pozwoleń z zakresu ochrony środowiska,
30) przenoszenie praw i obowiązków wynikających z pozwoleń dotyczących instalacji na nabywcę instalacji,
31) nakładanie na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązku prowadzenia pomiarów emisji,
32) wydawanie decyzji eksploatacyjnych na emisję gazów i pyłów,
33) wydawanie decyzji nakładających na prowadzących instalację obowiązków sporządzania przeglądów ekologicznych,
34) wydawanie decyzji nakładających obowiązek:
- ograniczania oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia,
- przywrócenia środowiska do stanu właściwego,
35) wydawanie decyzji nakładających osobom fizycznym eksploatujących instalacje w ramach zwykłego korzystania ze środowiska lub eksploatujących urządzenia wykonanie czynności w celu ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
36) wydawanie i wygaszanie koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin, na wydobywanie kopalin ze złóż, na bezzbiornikowe magazynowanie substancji oraz składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych,
37) zatwierdzanie projektów prac geologicznych,
38) zatwierdzanie dokumentacji geologiczno-inżynierskich,
System kontroli wewnętrznej
Zgodnie § 3 ust. 2 lit. a Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kontrola funkcjonalna, realizowana przez przełożonych wobec podwładnych i jednostki nadrzędne wobec jednostek podrzędnych, odbywa się na bieżąco, w toku zarządzania, przy zastosowaniu dostępnych procedur i mechanizmów, wbudowanych w system zarządzania.
Zgodnie § 3 ust. 3 lit. a Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola za sprawność
i efektywność systemów kontrolnych niższego szczebla, funkcjonujących wewnątrz wydziałów i jednostek, w ramach uprawnień oraz wykonywania nadzoru merytorycznego, odpowiada w urzędzie – naczelnik, a w jednostkach – kierownik jednostki.
Zgodnie § 4 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola system kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta oraz jednostkach opiera się następujących standardach szczegółowych:
a. struktura kontroli wewnętrznej oraz wszelkie operacje finansowe i znaczące zdarzenia powinny być dokładnie udokumentowane, a dokumentacja powinna być natychmiast dostępna, jeśli zachodzi potrzeba jej sprawdzenia,
b. operacje finansowe i znaczące zdarzenia powinny być niezwłocznie zarejestrowane i prawidłowo sklasyfikowane,
c. operacje finansowe i znaczące zdarzenia powinny podlegać autoryzacji oraz być wykonywane tylko przez osoby dysponujące odpowiednimi uprawnieniami,
d. kluczowe obowiązki i odpowiedzialność za udzielanie upoważnień, realizowanie, rejestrowanie oraz sprawdzanie operacji finansowych i zdarzeń powinny być podzielone między różne osoby,
e. należy zapewnić kompetentny nadzór dla upewnienia się, że cele postawione przed kontrolą wewnętrzną są realizowane,
f. dostęp do zasobów i akt powinien być ograniczony tylko do osób upoważnionych, które są odpowiedzialne za dozór nad nimi lub ich wykorzystanie.
Standardy te stanowią kryteria opracowywania systemów kontroli funkcjonalnej w wydziałach i jednostkach.
Zgodnie § 5 ust. 7 i 8 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola Naczelnicy Wydziałów sprawują bieżącą kontrolę funkcjonalną w stosunku do podległych pracowników, jednostek oraz systemów zarządczych, w zakresie właściwości rzeczowej. Działalność opisana w pkt. 6 i 7 odbywa się na podstawie opracowanych w formie pisemnej procedur kontrolnych, podlegających zatwierdzeniu przez Prezydenta.
Zgodnie § 5 ust. 12 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola Naczelnicy Wydziałów do 30 listopada każdego roku zgłaszają do Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu propozycje tematów kontroli do przeprowadzenia przez wydział w roku następnym.
Akty prawne:
1. ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
2. ustawa z dnia ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity z 2000r. Dz. U. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.),
3. ustawa z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.),
4. Komunikat Nr 1 Ministra Finansów z dnia 30 stycznia 2003r. w sprawie ogłoszenia