KWiA.I–0914/33/08
|
Opole, 2.12.2008 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 37/08
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
13.10.2008r. – 31.10.2008 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Izabela Dziewulska – Gaj –
główny specjalista WKWiA
Agnieszka Lisiecka
inspektor WKWiA
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 79/2008
nr 80/2008
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø Zamówienia publiczne
Ø System kontroli wewnętrznej
|
Okres objęty kontrolą
|
2007 r. i 2008r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Ewa Ziembik – dyrektor szkoły
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główna księgowa
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz.783).
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
11. Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
12. Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
13. Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
14. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. z 2007r. Dz. U. Nr223, poz. 1655 z późn. zm.)
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora szkoły. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
Sprawy organizacyjne
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Opolu funkcjonuje od dnia 01.09.1999 r., na podstawie Uchwały Nr X/150/99 Rady Miasta Opola z dnia 27 maja 1999 r. w sprawie (akta kontroli Nr 08/37/I/1). Siedzibą szkoły jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy pl. Daszyńskiego 3, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GNGiK-7224c/76/98 (akta kontroli Nr 08/37/I/2-3).dostosowania aktów założycielskich publicznych szkół podstawowych działających na terenie gminy Opole do obowiązujących przepisów prawa
W okresie objętym kontrolą dyrektorem szkoły była pani Ewa Ziembik powołana na to stanowisko na okres od 1 września 2004 r. do 31 sierpnia 2009 r. (akta kontroli Nr 08/37/I/4-5).
Głównym księgowym szkoły jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zatrudniona w jednostce od dnia 30 grudnia 1998 r. Od 30.12.1998r. do 01.04.2007r. była zatrudniona w wymiarze 0,75 etatu na stanowisku samodzielnego referenta ds. płac. Od 01.04.2007r. pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) jest zatrudniona na pełny etat i pełni w szkole funkcję głównego księgowego (akta kontroli 08/37/I/6-7).
Z budżetem gminy szkoła rozlicza się w dziale 801 rozdział 80101. Natomiast świetlica rozliczana jest w dziale 854 rozdział 85401. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W kontrolowanym okresie szkoła posiadała pięć rachunków bankowych założonych w Banku PKO BP S.A.: rachunek budżetowy, rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, rachunek dochodów własnych, rachunek depozytowy oraz Sokrates.
Księgi rachunkowe w szkole prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego VULCAN.
Wewnętrzne regulacje prawne dotyczące funkcjonowania gospodarki finansowo-księgowej w kontrolowanej jednostce to:
Ø Instrukcja gospodarki kasowej w PSP 1 z 05.05.2008r.,
Ø Instrukcja inwentaryzacyjna,
Ø Regulamin kontroli wewnętrznej wraz z instrukcja sporządzania, kontroli i obiegu dokumentów księgowych w PSP 1,
Ø Regulamin tworzenia i gospodarowania środkami ZFŚS z 14.01.2008r.
Sprawy kadrowe
Na dzień 31.12.2007 r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 54 osoby na 52,33 etatach (akta kontroli Nr 08/37/I/9-12).
Szczegółowo stan zatrudnienia na dzień 31.12.2007 r. przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
Lp.
|
Pracownicy:
|
Etaty
|
Osoby
|
1
|
pedagogiczni
|
40
|
42
|
2
|
administracja
|
5,33
|
5
|
2
|
obsługa
|
7
|
7
|
RAZEM
|
52,33
|
54
|
W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
Dochody budżetowe w 2007 r.
W dniu 09.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–27S z wykonania planu dochodów budżetowych szkoły za rok 2007(akta kontroli 08/37/I/32).
Ze sprawozdania wynika, że dochody w tym okresie wyniosły 47,27 zł. W trakcie kontroli ustalono, że wykazana w sprawozdaniu Rb-27S kwota dotyczyła wygenerowanych na rachunku bankowym odsetek. Powyższe środki zostały przekazane na rachunek bankowy Urzędu Miasta Opola w dniu 30.05.2007r. (akta kontroli Nr 08/37/I/32).
Wydatki budżetowe w 2007 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym środków budżetowych na dzień 31.12.2007r. wynosił – „0”(akta kontroli Nr 08/37/I/52).
Szkoła
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność szkoły w 2007r. wynosiła: 2.183.631,00 zł ( w tym zadania własne w kwocie: 18.581,00 zł). Faktycznie wykorzystano kwotę 2.133.416,11 zł. Niewykorzystane środki w kwocie 50.214,89 zł ( w tym zadania własne w kwocie: 9.634,63 zł) zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniach: 27.12.2007r., 28.12.2007r. i 21.12.2007r. (akta kontroli Nr 08/37/I/35).
W dniu 09.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych na działalność szkoły za 2007r. (akta kontroli Nr 08/37/I/14). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2007r. Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej szkoły wynika, że dokonywane wydatki dotyczące szkoły zostały zaewidencjonowane w dwudziestu jeden paragrafach.
Ustalono, że największą pozycję wydatków budżetowych stanowiły wynagrodzenia. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 1.780.492,62 zł. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym.
W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wydatków niżej wymienionych paragrafów.
Rozdział 80104 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 49.920,07 zł. Dotyczyły głównie zakupu materiałów biurowych, środków czystości i mebli. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S.
Rozdział 80104 § 4270 – Zakup usług remontowych
Wydatki ogółem wyniosły 93.817,00 zł. Dotyczyły głównie napraw i konserwacji sprzętu oraz robót budowlanych. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S.
Rozdział 80104 § 4240 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek
Wydatki ogółem wyniosły 10.000,00 zł. Wydatki dotyczyły m.in. materiałów dydaktycznych i sprzętu sportowego. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S.
Rozdział 80104 § 4300 – Zakup pozostałych usług
Wydatki ogółem wyniosły 13.660,74 zł. Wydatki dotyczyły m.in. wywozu odpadów, prowizji bankowych i opłat za monitoring. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2007r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo(akta kontroli Nr 08/37/I/13):
Ø nagrody jubileuszowe dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zł,
Ø ekwiwalent za niewykorzystany urlop dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł,
Ø odprawy emerytalne dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł,
Ø odprawy z art. 20 KN dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł,
Odprawę z art. 20 KN otrzymał(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). Z arkusza organizacyjnego na 2007/2008 z 20.04.2007r. wnika, że na przedmiot przyrodę przeznaczono 9 godzin, a na wychowanie do życia w rodzinie 3 godziny (łącznie 12 godzin). Nauczyciel informację o ograniczeniu etatu otrzymał w dniu 16.05.2007r. W dniu 23.05.2007r.poinformował pisemnie, iż nie wyraża zgody na ograniczenie etatu i przechodzi na emeryturę. W dniu 23.05.2007r. dyrektor szkoły pisemnie poinformował nauczyciela o rozwiązaniu z nim stosunku pracy z 3 miesięcznym wypowiedzeniem.
Nagrody dyrektora otrzymało:
- (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
Specjalny fundusz nagród nie został przekroczony.
Ponadto strona kontrolująca sprawdziła prawidłowość naliczania płac dla pięciu pracowników obsługi wykazanych w tabeli nr 2.
Tabela nr 2
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
Stanowisko
|
Kategoria zaszeregowania wg angażu
|
Kategoria zaszeregowania wg Rozporządzenia*
|
Liczba punktów wg angażu
|
Liczba punktów wg Rozporządzenia*
|
Wymiar etatu
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
* Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.)
Podczas czynności kontrolnych sprawdzono, czy stawki poszczególnych składników wynagrodzeń zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Nieprawidłowości w tym zakresie nie stwierdzono.
Strona kontrolująca dokonała również analizy wynagrodzeń i przelewów pięciu pracowników szkoły za okres od lipca do grudnia 2007 r.:
- dyrekcja (1 osoba),
- obsługa (1 osoba),
- administracja (3 osoby).
Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń ze sporządzonymi listami płac. Następnie porównano wynagrodzenia „do wypłaty” z listy płac z dokonanymi przelewami. W badaniu zastosowano technikę porównania bieżącej informacji z analogiczną informacją z poprzedniego okresu. Zestawienie wynagrodzeń sześciu pracowników kontrolowanej jednostki za okres od lipca do grudnia 2007 r. przedstawiono w tabeli nr 3.
Tabela nr 3
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
VII/2007
|
VIII/2007
|
IX/2007
|
X/2007
|
XI/2007
|
XII/2007
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
W trakcie badania stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w listach płac z danymi z wyciągów bankowych (akta kontroli Nr 08/37/I/100).
Świetlica
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność szkolnej świetlicy w 2007 r. wynosiła: 169.600,00 zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 168.635,25 zł. Niewykorzystane środki w kwocie 964,75 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniu 27.12.2007 r. (akta kontroli Nr 08/37/I/39).
W dniu 09.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych z działalności świetlicy za 2007r. (akta kontroli Nr 08/37/I/33). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2007 r. Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej wynika, że dokonywane wydatki dotyczące świetlicy zostały zaewidencjonowane w dziesięciu paragrafach.
Ustalono, że największą pozycję wydatków budżetowych stanowiły wynagrodzenia. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 144.235,75 zł. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym.
Gospodarowanie dochodami własnymi do końca II kwartału 2008r.
Źródła dochodów własnych oraz sposób ich przeznaczenia określone zostały w uchwale nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola z późniejszymi zmianami. Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków dochodów własnych na rachunku bankowym na dzień:
Ø 01.01.2008 r. wynosił 15.920,81 zł (akta kontroli Nr 08/37/I/138)
Ø 30.06.2008 r. wynosił 29.693,58 zł (akta kontroli Nr 08/37/I/139)
Salda z wyciągów bankowych są zgodne ze sprawozdaniem RB-34 za II kwartał 2008 r.
Ustalono, że w kontrolowanej szkole środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w II kwartale 2008 r. wyniosło ogółem 39.347,61 zł (akta kontroli Nr 08/37/I/140). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego – 15.920,81 zł,
Ø przychody – 23.426,80 zł.
Powyższe przychody uzyskano w czterech paragrafach tj.:
Ø paragraf 069 ,,Wpływy z różnych opłat” – kwota 266,29 zł,
Ø paragraf 083 „Wpływy z usług” - kwota 22.549,20 zł,
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki” - kwota 500,90 zł,
Ø Paragraf 097 „Wpływy z różnych dochodów” – 23.426,80 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się m.in.:
Ø odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym,
Ø opłaty za duplikaty druków,
Ø opłaty z tytułu najmu pomieszczeń.
W kontrolowanym okresie w szkole zawarto 6 umów najmu sal lekcyjnych oraz auli. Głównym rodzajem wykonywanej działalności w najmowanych pomieszczeniach były zajęcia edukacyjne. Pismem z dnia 16.09.2008 r. poinformowano Wydział Oświaty o wszystkich zawartych umowach związanych z oddaniem części nieruchomości w najem.
Wydatki dochodów własnych w II kwartale 2008 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 08/37/I/141) wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w II kwartale 2008 r. wyniosły ogółem 9.654,03 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w trzech paragrafach. W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wydatków niżej wymienionych paragrafów.
Rozdział 80104 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 440,03 zł. Dotyczyły m.in. zakupu artykułów biurowych i wody. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4270 – Zakup usług remontowych
Wydatki ogółem wyniosły 8.906,00 zł. Dotyczyły głównie prac remontowych i wymiany oprawy oświetleniowej. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4480 – Podatek od nieruchomości
Wydatki ogółem wyniosły 308,00 zł. Wydatki dotyczyły m.in. podatku od nieruchomości. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
Z wyciągu bankowego wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2007 r. wynosił 717,85 zł (akta kontroli Nr 08/37/I/123). Stan ten jest zgodny z saldem początkowym konta 135 – rachunek ZFŚS (akta kontroli Nr 08/37/I/130).
W 2007 r. w kontrolowanej szkole dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 94.600,00 zł (świetlica 8.800,00 zł i szkoła 85.800,00 zł). Plan na ZFŚS wynosił 84.400,00 zł (76.500,00 zł + 7.900,00 zł). Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach:
Ø 04.01.2007 r. – 7.000,00 zł
Ø 02.02.2007 r. – 10.000,00 zł
Ø 24.05.2007 r. – 46.400,00 zł
Ø 20.09.2007 r. – 21.000,00 zł
Ø 31.10.2007 r. – 10.200,00 zł (korekta)
RAZEM 94.600,00zł (akta kontroli 08/37/I/130-137)
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników szkoły określił dyrektor w Regulaminie tworzenia i gospodarowania środkami ZFŚS w Publicznej Szkole Podstawowej nr 1 z 14.01.2008r.Regulamin określa m.in. osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
W wyniku kontroli ustalono, że na rachunek bankowy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych środków, wpływały także spłaty pożyczek mieszkaniowych oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta w wysokości 20.225,00 zł (akta kontroli Nr 08/37/I/130-137). Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Ma) wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø dofinansowania do wypoczynku pracowników oraz emerytów,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø zapomóg,
Ø wycieczki do Pragi,
Ø spotkania integracyjnego,
Ø wieczorku muzycznego (akta kontroli Nr 08/37/I130-137/).
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2007 r. wynosiło 7.744,05 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 08/37/I/124).
W zakresie pozostałych spraw finansowo – księgowych
Dokumenty księgowe
Podczas kontroli ustalono, że dokumenty księgowe przechowywane są w segregatorach. Poukładane są w sposób chronologiczny. Zbadana dokumentacja prowadzona jest starannie. Dostęp do niej osobom niepowołanym jest ograniczony.
Zespół kontrolny, na podstawie kartoteki finansowej konta 130 – rachunek bankowy środków budżetowych dokonał wyboru czterdziestu sześciu dokumentów księgowych, na podstawie których dokonano wydatku w miesiącu grudniu. Sprawdzono sposób opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. W tabeli nr 4 przedstawiono dokumenty poddane szczegółowej kontroli.
Tabela nr 4
Lp.
|
Nr faktury
|
Cel wydatku
|
Kwota
|
Paragraf
|
Data przelewu
|
1
|
FV 4/2007
|
Papier ksero
|
529,00
|
4740
|
04.12.2007
|
2
|
FV 4/2007
|
Papier ksero
|
30,00
|
4740
|
04.12.2007
|
3
|
FVAT 513/07/FA
|
Gry dla dzieci
|
811,80
|
4210
|
06.12.2007
|
4
|
FV KFO2543
|
Papier ksero
|
161,73
|
4740
|
06.12.2007
|
5
|
FV 00032/2007
|
Wykonanie przeglądu budowlanego
|
183,00
|
4300
|
06.12.2007
|
6
|
FV 2875/07
|
Akcesoria komputerowe
|
339,00
|
4750-121
4210-218
|
06.12.2007
|
7
|
FV 9601075/160
|
Gaz
|
196,88
|
4260
|
06.12.2007
|
8
|
FV 1698/0/07
|
Niszczarka
|
645,38
|
4210
|
10.12.2007
|
9
|
FV 1180/11/07
|
Pomoce dydaktyczne
|
483,00
|
4240
|
10.12.2007
|
10
|
FV 6597/07
|
Abonament XII
|
61,00
|
|
10.12.2007
|
11
|
FV 1131/07
|
Badania lekarskie
|
30,00
|
4280
|
11.12.2007
|
12
|
FV 619/07
|
Żaluzje, rolety
|
1.503,27
|
4210
|
11.12.2007
|
13
|
FV 07/2007
|
Prace budowlane - osuszanie
|
4.758,00
|
4270
|
11.12.2007
|
14
|
Zal. 383540
|
Materiały budowlane
|
1.320,21
|
4300-31
4210-1.289,21
|
11.12.2007
|
15
|
FV KF02649/07/11
|
Papier ksero
|
87,98
|
4740
|
11.12.2007
|
16
|
FV S.C./1229914/1335/2007
|
Energia cieplna
|
9.569,33
|
4260
|
11.12.2007
|
17
|
FV 23/07
|
Wynajem podnośnika
|
1.464,00
|
4300
|
12.12.2007
|
18
|
FV 638/07
|
Materiały komputerowe
|
329,51
|
4210
|
12.12.2007
|
19
|
FV 5/2007
|
Papier ksero
|
380,39
|
4740
|
12.12.2007
|
20
|
FV 382/II/k
|
Materiały dydaktyczne
|
707,60
|
4240
|
12.12.2007
|
21
|
FV V 1565/0005/11/2007
|
Energia elektryczna
|
1.629,85
|
4260
|
12.12.2007
|
22
|
FV 5190/D/07
|
Długopis z laserem
|
18,04
|
4210
|
13.12.2007
|
23
|
FV 00281/2007
|
Toner Canon
|
150,00
|
4210
|
13.12.2007
|
24
|
FV 1211/07
|
Środki czystości
|
33,18
|
4210
|
13.12.2007
|
25
|
FV 88/HB/OP/2007
|
Wykonanie izolacji pionowej
|
5.350,00
|
4270
|
14.12.2007
|
26
|
FV 4220598919
|
Wywóz odpadów komunalnych
|
538,89
|
4300
|
14.12.2007
|
27
|
FV 1201/12/2007
|
Szkolenie
|
190,00
|
4700
|
18.12.2007
|
28
|
KF 02743/07/M1
|
Papier ksero
|
34,15
|
4740
|
18.12.2007
|
29
|
072816/2007
|
Dostawa wody
|
442,94
|
4260
|
18.12.2007
|
30
|
FV 19118533900
|
Rozliczenie połączenia
|
247,78
|
4370
|
18.12.2007
|
31
|
203490/8024/07
|
Materiały
|
293,39
|
4210
|
18.12.2007
|
32
|
FA00183990/07
|
Trudne sytuacje w szkole.
|
82,90
|
4210-73,10
4300-9,80
|
19.12.2007
|
33
|
FV 915086
|
Nadzór pedagogiczny w szkole.
Aktualizacja wydawnicza
|
135,38
|
4300-28
4210-107,38
|
19.12.2007
|
34
|
FO8255/07
|
Toner
|
168,06
|
4210
|
19.12.2007
|
35
|
FV08/2007
|
Osuszanie budynku
|
705,08
|
4270
|
20.12.2007
|
36
|
FV 55/2007
|
Papier ksero
|
1.020,79
|
4740
|
20.12.2007
|
37
|
FV FOP40331188612/07
|
Internet, rozmowy telefoniczne
|
93,94
|
4350-1,22
4370-92,72
|
21.12.2007
|
38
|
FV675/2007
|
Materiały do komputera
|
999,99
|
4210
|
21.12.2007
|
39
|
FV 1249/07
|
Środki czystości
|
858,77
|
4210
|
21.12.2007
|
40
|
FV 1207
|
Torby
|
308,76
|
4210
|
21.12.2007
|
41
|
FV 1197/07
|
Sprzęt sportowy
|
1.000,00
|
4240
|
21.12.2007
|
42
|
FV 57/2007
|
Papier ksero
|
102,00
|
4740
|
21.12.2007
|
43
|
FV 471/2007
|
Pakiet edukacyjny
|
538,66
|
4240
|
24.12.2007
|
44
|
FV 1565/0005/11/2007
|
Energia elektryczna
|
358,57
|
4260
|
24.12.2007
|
45
|
FV k/07/1/1783
|
Materiały nagłaśniające
|
1.900,00
|
4210
|
24.12.2007
|
46
|
FV 5024579757/22/0
|
Połączenia telefoniczne, internet
|
299,16
|
4350-54
4370-245,16
|
28.12.2007
|
W trakcie powyższego badania zespół kontrolny ustalił, że wszystkie skontrolowane dokumenty były sprawdzone pod względem merytorycznym, rachunkowym i formalnym. Wszystkie faktury posiadały dekretację oraz wskazanie odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej.
Gospodarka kasowa
Podczas kontroli ustalono, że gotówka z banku pobierana jest na wydatki niezbędne do bieżącej działalności szkoły. W 2007 r. w kontrolowanej jednostce z pobranych z banku środków budżetowych sporządzono 12 raportów kasowych. Szczegółowej kontroli poddano raport nr 01/01/07 za miesiąc styczeń 2007 r. Ustalono, że dokonano trzech wypłat w wysokości 1.350,00 zł. Zostały one rozliczone szesnastoma fakturami.
Ø bilety MZK – 210,00 zł,
Ø artykuły biurowe – 96,85 zł,
Ø baterie – 25,00 zł,
Ø artykuły malarskie – 46,40 zł,
Ø artykuły malarskie – 240,85 zł,
Ø zakup książek – 19,98 zł,
Ø koperty, dyskietki – 7,85 zł,
Ø zakup soli – 3,20 zł,
Ø artykuły malarskie – 22,51 zł,
Ø artykuły malarskie – 189,54 zł,
Ø opłata abonament RTV – 197,00 zł,
Ø zakup soli – 10,00 zł,
Ø artykuły malarskie – 4,50 zł,
Ø płyn do okien – 25,13 zł,
Ø zakup prasy – 78,19 zł,
Ø znaczki, opłaty pocztowe – 50,55 zł,
RAZEM 1.227,55
Stan poprzedni wynosił : 0 zł, a stan obecny: 122,45 zł.
W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono co następuje:
Ø do raportu kasowego dołączone były dowody źródłowe tj.: faktury i rachunki oraz potwierdzenie wypłaty z rachunku bankowego;
Ø dowody księgowe zawierały stwierdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach (dekretacja) oraz podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania;
Ø faktury i rachunki opisane były pod względem celowości zakupu, podpisane pod względem formalnym, rachunkowym, zatwierdzone do wypłaty.
Zamówienia publiczne
Zamówienia udzielane przez kontrolowaną jednostkę w badanym okresie (2007-2008) były zamówieniami o wartości nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 000 Euro, wobec czego nie była zobowiązana do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
W kontrolowanej jednostce obowiązuje zarządzenie dyrektora w sprawie zasad udzielania zamówień o wartości nie przekraczającej kwoty 14 000 Euro netto. Zarządzenie obowiązuje od dnia 27.11.2007r. W zarządzeniu przewidziano obowiązek określania wartości zamówień uwzględniającej dotychczas dokonywane zakupy w celu uniknięcia niebezpieczeństwa ewentualnego dzielenia zamówienia publicznego. Średni kurs złotego naliczany jest zgodnie z art. 35 ust. 3 Prawa zamówień publicznych, który od 25.05.2006r. stanowi, że Prezes Rady Ministrów co najmniej raz na dwa lata określi, w drodze rozporządzenia, średni kurs złotego w stosunku do Euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień, z uwzględnieniem ogłoszonych przez Komisję Europejską w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej równowartości progów stosowania procedur udzielania zamówień. Dokonywanie zakupów - zgodnie z ww. procedurą - należy do zakresu czynności kierownika gospodarczego w jednostce (akta kontroli Nr 08/37/I/178-184).
Zasadą dokonywania zakupów w trybie określonym w ww. zarządzeniu jest należyta staranność. Kierownik gospodarczy jest zobowiązany dokumentować wykonywane czynności, w szczególności opisywać rachunki i faktury.
Jednorazowe zamówienia, przekraczające 3000 Euro, lecz do 14.000 Euro dokonywane są w oparciu o zasadę wyboru najkorzystniejszej oferty, wg procedur stanowiących załącznik do ww. zarządzenia.
Kierownik jednostki z wybranym wykonawcą zawiera pisemną umowę dotyczącą realizacji zamówienia (§ 4 ust. 2 ww. zarządzenia). Umowy podpisuje dyrektor szkoły.
Dokonywanie zakupów powyżej 3000 Euro oraz wybór ofert następowały zgodnie z obowiązującymi procedurami, z wyjątkiem obowiązku stosowania formularza wyboru ofert, który został wprowadzony na mocy § 4 ust. 1 ww. zarządzenia. Tylko w 1 przypadku przebieg oraz wyniki postępowania zostały udokumentowane w Formularzu wyboru oferty.
W 2007r. zawarto 6 umów dot. zakupów.
Tab. nr 5 Umowy z 2007r. dot. zakupów powyżej 3000 Euro
Nr umowy
|
Data umowy
|
Wartość umowy
|
Kwota wskazana na fakturze
|
Kwota zapłacona
|
Data zapłaty
|
1/06/07
|
18.06.07
|
24.245,06
|
24.245,06
|
24.245,06
|
3.09.07
|
1/07
|
4.07.07
|
10.126,00
|
10.126,00
|
10.126,00
|
14.09.07
|
2/07
|
9.07.07
|
6.185,40
|
6.185,40
|
6.185,40
|
16.09.07
|
3/07
|
4.07.07
|
4.270,00
|
4.270,00
|
4.270,00
|
22.08.07
|
4/07
|
4.07.07
|
15.000,00
|
8.000,00
|
8.000,00
|
7.07.07
|
7.000,00
|
7.000,00
|
3.09.07
|
5/07
|
11.10.07
|
26.750,00
|
21.400,00
|
21.400,00
|
26.11.07
|
5.350,00
|
5.350,00
|
14.12.07
|
5/07
|
23.11.07
|
9.516,00
|
560,92
|
560,92
|
20.12.07
|
4.758,00
|
4.758,00
|
11.12.07
|
3.492,00
|
3.492,00
|
20.12.07
|
4.758,00
|
4.758,00
|
20.12.07
|
Razem:
|
96.092,46
|
96.092,46
|
96.092,46
|
x
|
W 2007r. nie stwierdzono nieprawidłowości.
W 2008 r. zawarto 10 umów na roboty remontowo-budowlane. Wykaz umów na roboty remontowo-budowlane (akta kontroli Nr 08/37/I/185).
Tab. nr 6 Wybór ofert w ramach dot. zakupów powyżej 3000 Euro – 2008r.
Nr i data umowy
|
Wartość umowy
|
Termin zakończenia umowy
|
Liczba ofert
|
Wniosek dot. wyboru ofert
|
Decyzja dyrektora jednostki
|
Formularz wyboru ofert
|
1/08
18.01.08
|
3.904,00
|
5.02.08
|
2
|
18.01.08
|
+
|
-
|
2/08
25.01.08
|
3.843,00
|
22.02.08
|
2
|
24.01.08
|
+
|
-
|
3/08
5.02.08
|
7.198,00
|
19.02.08
|
2
|
Brak
|
Brak
|
-
|
4/08
5.02.08
|
4.697,00
|
29.02.08
|
1
|
Brak daty
|
+
|
-
|
5/08
18.03.08
|
7.808,00
|
10.05.08
|
2
|
12.03.08
|
+
|
-
|
6/08
11.06.08
|
18.178,00
|
4.07.08
|
3
|
9.06.08
|
+
|
+
|
7/08
1.07.08
|
5.742,00
|
30.07.08
|
2
|
28.06.08
|
+
|
-
|
8/08
2.07.08
|
2.318,00
|
31.07.08
|
1
|
Brak daty
|
+
|
-
|
9/08
20.08.08
|
4.880,00
|
10.09.08
|
1
|
11.08.08
|
+
|
-
|
10/08
24.0908
|
2.745,00
|
8.10.08
|
2
|
22.09.08
|
+
|
-
|
Ogółem
|
61.313,00
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
+ wynik pozytywny
- wynik negatywny
W jednym przypadku stwierdzono brak decyzji dyrektora w kwestii zgody na dokonanie zakupu usług. Zgoda ta została wyrażona ostatecznie poprzez podpisanie umowy na wykonanie prac.
Tab. nr 7. Finansowa realizacja umów z 2008r. o zamówienia publiczne
Nr i data umowy
|
Data odbioru technicznego
|
Data faktury
|
Data zapłaty
|
Kwota zapłacona
|
Kontrola faktury
|
1/08
18.01.08
|
18.01.08
|
6.02.08
|
15.02.08
|
3.904,00
|
+
|
2/08
25.01.08
|
26.02.08
|
3.03.08
|
10.03.08
|
3.843,00
|
+
|
3/08
5.02.08
|
19.02.08
|
21.02.08
|
3.03.08
|
7.198,00
|
+
|
4/08
5.02.08
|
21.02.08
|
21.02.08
|
3.03.08
|
4.697,00
|
+
|
5/08
18.03.08
|
24.04.08
|
24.04.08
|
29.04.08
|
7.808,00
|
+
|
6/08
11.06.08
|
7.07.08
|
2.07.08
|
8.07.08
|
9.760,00
|
+
|
16.07.08
|
28.07.08
|
8.418,00
|
+
|
7/08
1.07.08
|
11.08.08
|
14.08.08
|
19.08.08
|
5.752,54
|
+
|
8/08
2.07.08
|
30.07.08
|
30.07.08
|
5.08.08
|
2.318,00
|
+
|
9/08
20.08.08
|
18.09.08
|
23.09.08
|
26.09.08
|
4.799,48
|
+
|
10/08
24.0908
|
3.10.08
|
6.11.08
|
20.10.08
|
2.745,00
|
+
|
Razem
|
x
|
x
|
x
|
61.243,02
|
x
|
Zapłata faktur i odbiór prac następowały w obowiązujących terminach i zgodnie z ustalonymi regułami.
W 2007r. nie stwierdzono nieprawidłowości.
System kontroli wewnętrznej
Badaniu poddano system kontroli wewnętrznej. W placówce obowiązuje Regulamin kontroli wewnętrznej, który obowiązuje od 15.01.2007r. Z jego postanowieniami zapoznali się wszyscy pracownicy zobowiązani do jego stosowania (akta kontroli Nr 08/37/I/186-215).
Zgodnie z ww. Regulaminem kontrolę wewnętrzna w kontrolowanej jednostce organizuje i nadzoruje dyrektor, natomiast czynności związane ze sprawowaniem kontroli wewnętrznej w pionie budżetowym wykonuje główny księgowy w zakresie materiałowej i finansowej gospodarki placówki. W pionie finansowym dodatkowo przyjęto Regulamin kontroli wewnętrznej wraz z instrukcją sporządzania, kontroli i obiegu dokumentów księgowych, który został zatwierdzony zarządzeniem dyrektora w dniu 1.01.2005r. Zawiera on organizację i zasady funkcjonowania kontroli wewnętrznej oraz nadzór nad organizacją i sprawnym funkcjonowaniem systemu. Kontrola wewnętrzna następuje w oparciu o takie kryteria jak: legalność, celowość, gospodarność, rzetelność, sprawność organizacji.
W kontrolowanej jednostce istnieje Rejestr zarządzeń. Kontroli poddano rejestry zarządzeń z 2007 i 2008r. Nieprawidłowości nie stwierdzono (akta kontroli Nr 08/37/I/216-220).
Tab. nr 8 Kontrole przeprowadzone 2008r.
Nr / data notatki
służbowej
|
Zakres kontroli
|
Osoba kontrolująca
|
Wymogi formalne
|
1/08
|
Ewidencja majątku
|
Dyrektor
|
Spełnione
|
2/08
|
Kontrola wyciągów bankowych
|
Wicedyrektor
|
Spełnione
|
3/08
|
Zabezpieczenie majątku
|
Dyrektor
|
Spełnione
|
4/08
|
Kontrola stanu technicznego obiektów szkolnych
|
Kierownik gospodarczy
|
Spełnione
|
5/08
|
Kontrola wyciągów bankowych
|
Kierownik gospodarczy
|
Spełnione
|
6/08
|
Kontrola ewidencjonowania druków ścisłego zarachowania
|
Dyrektor
|
Spełnione
|
7/08
|
Prawidłowość sporządzania sprawozdań budżetowych
|
Kierownik gospodarczy
|
Spełnione
|
Ponadto w dniu 30.11.2007r. skontrolowano warunki pracy i nauki w PSP nr 1. Protokół podpisał dyrektor szkoły.
W 2007r. przeprowadzono 11 kontroli wewnętrznych, sporządzając notatkę służbową lub w przypadku przeglądu warunków pracy i nauki – protokół (akta kontroli Nr 08/37/I/221-222).
Tab. nr 9 Realizacja standardów kontroli
Lp.
|
Czynność
|
Standard
|
Stan ustalony
|
1
|
DOKUMENTACJA
|
Struktura kontroli wewnętrznej oraz wszelkie operacje i znaczące zdarzenia powinny być dokładnie udokumentowane, a dokumentacja powinna być natychmiast dostępna, jeżeli zachodzi potrzeba sprawdzenia.
|
Zbadana dokumentacja prowadzona jest starannie, a w szczególności rozliczenia finansowe.
|
2
|
BEZZWŁOCZNE I PRAWIDŁOWE REJESTROWANIE OPERACJI I ZDARZEŃ
|
Operacje i znaczące zdarzenia powinny być niezwłocznie rejestrowane i prawidłowo sklasyfikowane.
|
Stwierdzono bieżące i prawidłowe rejestrowanie operacji i zdarzeń, a w szczególności czytelnie i prawidłowo rejestrowane są informacje finansowe
|
3
|
AUTORYZACJA
|
Operacje i znaczące zdarzenia powinny podlegać autoryzacji oraz być wykonywane tylko przez osoby dysponujące odpowiednimi uprawnieniami.
|
W badanej dokumentacji stwierdzono autoryzację
|
4
|
PODZIAŁ OBOWIĄZKÓW
|
Kluczowe obowiązki i odpowiedzialność za udzielanie upoważnień, realizowanie, rejestrowanie oraz sprawdzanie operacji i zdarzeń powinny być podzielone między różne osoby.
|
Dokonano podziału obowiązków
|
5
|
NADZÓR
|
Należy zapewnić kompetentny nadzór dla upewnienia się, że cele są realizowane.
|
Istnieje nadzór nad realizacja zadań
|
6
|
DOSTĘP DO ZASOBÓW I DOKUMENTÓW ORAZ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA NIE
|
Dostęp do zasobów i akt powinien być ograniczony tylko do osób upoważnionych, które są odpowiedzialne za dozór nad nimi lub ich wykorzystanie. Dla zapewnienia właściwej sprawozdawczości, zasoby powinny być okresowo porównywane z ewidencją, w celu ustalenia, czy są z nią zgodne. Stopień podatności majątku na nadużycia powinien wpływać na częstotliwość porównań.
|
Akta znajdują się w dyspozycji pracownika realizującego konkretną sprawę. Są jednakże dostępne podczas nieobecności pracownika.
|
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi szkoły.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:.
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
|