KWiA-I-0914/8/09
|
Opole, 29.04.2009 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 16/2009
|
Jednostka kontrolowana
|
Pogotowie Opiekuńcze w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
14 - 27.04.2009
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Monika Pijanka - inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Wiesław Pałczyński – starszy specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
32/2009
33/2009
|
Przedmiot kontroli
|
W zakresie przeprowadzonych szkoleń dotyczących obsługi interesantów
|
Okres objęty kontrolą
|
2005-2008 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Agnieszka Kasper - dyrektor
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Agnieszka Kasper - dyrektor
|
I. PODSTAWY PRAWNE
Procedura przyjmowania dzieci do Pogotowia Opiekuńczego w Opolu
Paragraf 52 Regulaminu Organizacyjnego Pogotowia Opiekuńczego - celem kontroli wewnętrznej w Pogotowiu jest ocena stopnia wykonania zadań, prawidłowości i legalności działania oraz skuteczności stosowanych metod i środków oraz doskonalenie metod pracy Pogotowia.
W § 53 zapisano, że podstawowe zadania działalności kontrolnej w Pogotowiu obejmują:
1. Badanie zgodności kontrolowanego postępowania pracowników z obowiązującymi uregulowaniami ich działalności.
2. Badanie realizacji zadań i efektywności działania na poszczególnych stanowiskach pracy.
3. Badanie i ocenę przebiegu realizacji efektów operacji i procesów wychowawczych.
4. Wykrywanie nieprawidłowości w wykonywaniu zadań i poleceń, ujawnianie niegospodarności, marnotrawstwa, niedbalstwa, zagrożeń dla życia i zdrowia dzieci, pracowników oraz mienia.
5. Ustalenie przyczyn i skutków negatywnych odchyleń od stanu postulowanego oraz wskazywania pracowników odpowiedzialnych za nieprawidłowości.
6. Wskazywanie sposobów i środków umożliwiających likwidację nieprawidłowości oraz stosowanie lub wnioskowanie sankcji w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za ich występowanie.
7. Popularyzację i promowanie innowacyjnych działań pracowniczych poprawiających organizację i efektywność pracy.
II. CEL KONTROLI
W związku z pismem Komendanta Wojewódzkiego Policji (nr E-I-N-076/7/09 z dnia 25.03.2009 r.) skierowanym do Prezydenta Miasta Opola (akta kontroli nr 09/16/I/5-6),odbyło się spotkanie zastępcy prezydenta pana Janusza Kwiatkowskiego z naczelnikiem Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu. W trakcie spotkania ustalono, że należy przeprowadzić postępowanie kontrolne w Pogotowiu Opiekuńczym, sprawdzające przeprowadzone szkolenia z zakresu obsługi interesantów.
III. METODYKA
Dokonano analizy dokumentacji dotyczącej przeprowadzonych w jednostce szkoleń.
Na okoliczność poczynionych ustaleń, pobrano ustne wyjaśnienia od dyrektora jednostki. Pobrano kserokopie wybranych dokumentów potwierdzających ustalenia opisane w protokole kontroli.
IV. USTALENIA KONTROLI
Z pisemnych wyjaśnień dyrektora kontrolowanej jednostki wynika, że zostało przeprowadzone wewnętrzne postępowanie wyjaśniające, „które potwierdziło w pełni oburzające zachowanie się pracownika w stosunku do policjanta. Wobec powyższego winny pracownik został przeniesiony do grupy socjalizacyjnej i wszczęto wobec niego czynności zmierzające do ukarania zgodnie z przepisami”. W trakcie czynności kontrolnych dyrektor jednostki przedłożyła zespołowi kontrolnemu dokument Polecenie służbowe z dnia 3.04.2009 r. wydane dla pracownika dyżurującego w dniu 13.03.2009 r. W dokumencie tym dyrektor poleciła pracownikowi stosowanie i przestrzeganie podstawowych zasad postępowania wychowawcy w czasie pracy:
- za przyjęcie nieletniego odpowiedzialny jest wyłącznie wychowawca dokonujący przyjęcia dziecka; odpowiedzialny jest również za dopełnienie formalności określonych procedurach tj. poprawne wypełnienie karty przyjęcia, kompletność dokumentów itp.,
- przyjęciu podlegają wychowankowie i dzieci do 18 roku życia, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,
- wychowawca przyjmujący przyjmuje nieletniego przywiezionego przez policję bez zbędnej dyskusji,
- w sytuacji gdy policja ma nakaz doprowadzenie do innej instytucji wychowawca przyjmujący dziecko niezwłocznie sporządza notatkę (informację) dla Dyrekcji Pogotowia wraz z kopią nakazu (akta kontroli nr 09/16/I/14).
Podczas czynności kontrolnych ustalono, że w dniu 20.03.2009 r., (po zdarzeniu, a przed datą złożenia skargi) zastępca dyrektora przeprowadził zebranie z wychowawcami. Tematem zebrania było m.in. przyjmowanie wychowanków. W trakcie zebrania dyrektor przypomniał, że placówka dysponuje 30 miejscami interwencyjnymi (w tym 3 miejscami rezerwowymi). W trakcie narady pouczono pracowników, że „podczas rozmowy należy grzecznie poinformować, że jest miejsce, ale policjant będzie proszony podpisać oświadczenie, iż w najbliższej placówce na terenie zatrzymania małoletniego jest brak miejsc” (akta kontroli nr 09/16/I/15-17).
Z przedłożonego do kontroli protokołu wynika, że w szczególności prowadzący zwrócił uwagę pracownikom, iż:
- nie wolno od policji przywożącej nieletniego oczekiwać lub żądać zawiadomienia o braku miejsc w najbliższych placówkach,
- rozmowa z osobą przywożącą powinna być prowadzona profesjonalnie, w rozmowie nie wolno doprowadzać do niepotrzebnych sporów i kłótni, a wręcz przeciwnie – w sytuacjach drażliwych działać grzecznie i łagodzić spory.
Z pisemnych wyjaśnień dyrektora wynika, że w Pogotowiu Opiekuńczym funkcjonuje system instruowania i szkolenia kadry pedagogicznej poprzez zebrania wewnętrzne pracowników, w szczególności Działu Opieki i Wychowania oraz Zespołu Specjalistów, na których dyrektor udziela instruktażu, wyjaśnień, pouczeń oraz wskazówek i poleceń służbowych. Ze względu na specyfikę placówki tak przyjęty system przynosi oczekiwane rezultaty w zakresie bieżącego zarządzania, konstruktywnego rozwiązywania zadań i przeciwdziałania pojawiającym się trudnościom. Poza tym w Pogotowiu odbywają się na bieżąco szkolenia wstępne oraz okresowe pracowników wynikających z przepisów prawa pracy – BHP i p. poż. (akta kontroli nr 09/16/I/26).
Zespół kontrolny ustalił, że w jednostce w latach 2005-2009 przeprowadzono łącznie 89 zebrań wewnętrznych. Odpowiednio w poszczególnych latach:
- 2005 – 25 (akta kontroli nr 09/16/I/24),
- 2006 – 19 (akta kontroli nr 09/16/I/23),
- 2007 – 14 (akta kontroli nr 09/16/I/22),
- 2008 – 18 (akta kontroli nr 09/16/I/21),
- 2009 – 13 (akta kontroli nr 09/16/I/20).
Ponadto w okresie tym w jednostce odbyły się następujące szkolenia zewnętrzne (akta kontroli nr 09/16/I/25):
- w 2005 r.:
- Zasady przeprowadzania wewnętrznego mierzenia jakości nauczania,
- Szkoła i nauczyciel wobec agresji uczniów,
- w 2006 r.:
- Praca wychowawczo-terapeutyczna z dzieckiem z ADHD,
- Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej w przypadkach zaburzeń osobowości i zachowania,
- Rozwiązywanie problemów wychowawczych wynikających z niedostosowania społecznego,
- w 2007 r.:
- Kurs instruktażowy kierowników wycieczek szkolnych,
- Szkolenie dla pracowników pedagogicznych w zakresie postępowania z młodzieżą trudną,
- Jak skutecznie radzić sobie z agresją i przemocą wśród dzieci i młodszy,
- Problemy rówieśniczego wykorzystania seksualnego wśród dzieci i młodzieży,
- Trening zastępowania agresji,
- Problemy dzieci z rodzin dotknięty alkoholizmem,
- Młodzież uzależniona od alkoholu,
- w 2008 r.:
- Kurs j. angielskiego,
- Szkolenie w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień,
- Kurs komputerowy,
- w 2009 r.:
- Kurs udzielania pierwszej pomocy.
Ponadto z pisemnych wyjaśnień dyrektora jednostki wynika, że wszyscy pracownicy Działu Wychowania i Opieki posiadają pełne kwalifikacje do zajmowania stanowiska, wykształcenie magisterskie, a większość z nich to nauczyciele mianowani lub dyplomowani, co zobowiązuje ich do przestrzegania podstawowych zasad kultury osobistej (akta kontroli nr 09/16/I/18-19).
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach z których jeden egzemplarz doręczono dyrektorowi kontrolowanej jednostki.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespól kontrolny
(podpisy)
Data: ........................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................
................................................................................................................
|