WKWiA. I – 0914/44/08
|
Opole, 15 stycznia 2009r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 49/2008
|
Jednostka kontrolowana
|
Młodzieżowy Dom Kultury im. Bohaterów Powstań Śląskich w Opolu 45-084 ul. Strzelców Bytomskich 1.
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 15 grudnia 2008r.
do 15 stycznia 2009r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Wiesław Pałczyński – st. specjalista Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Monika Pijanka – Inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
Nr 103/08, 104/08
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø System kontroli wewnętrznej
Ø Oszczędności przy dokonywaniu wydatków
|
Okres objęty kontrolą
|
2007 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Elżbieta Marciniszyn – Dyrektor
Młodzieżowego Domu Kultury w Opolu
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Elżbieta Marciniszyn– Dyrektor
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– Gł. Księgowa
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– Z-ca Dyrektora
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty (Dz.U. Nr 95 poz. 425 z późn. zm),
3. Ustawa z dnia 30 czerwca 2006 r. o finansach publicznych (tekst jednolity z 2006 r., Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.),
4. Ustawa z dnia 29 września 2002 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.),
5. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j.Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz.329 z późniejszymi zmianami).
6. Uchwała Nr XXII/347/00 Rady Miasta Opola z dnia 23 marca 2000 r. w sprawie dostosowania aktu założycielskiego Młodzieżowego Domu Kultury w Opolu do obowiązujących przepisów prawa,
7. Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie „Standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych” (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 7 poz. 58 z 2006 r.).
Cel kontroli
Celem kontroli było zbadanie prawidłowości realizacji dochodów i wydatków w 2007 r. pod kątem ich zgodności z planem rzeczowo-finansowym, sprawozdaniami budżetowymi, ustawą o finansach publicznych i innymi przepisami.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych.
Dokonano analizy przyjętych zasad pobierania opłat za uczestnictwo w zespołach zainteresowań.
Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych.
Sprawdzono czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe i tp). oraz porównano je z przelewami bankowymi.
Sprawdzono czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez kierownika jednostki kontrolowanej.
Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości i gospodarności oraz zgodności z planem finansowym.
Sprawdzono czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej, oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
Ponadto;
- przeprowadzono rozmowę z dyrektorem jednostki i główną księgową celem zapoznania się ze specyfiką funkcjonowania jednostki,
- porównano stan faktyczny z przepisami i przyjętymi rozwiązaniami organizacyjnymi (statut, schemat organizacyjny, regulaminy),
- dokonano analizy zrealizowanych wypłat z środków funduszu socjalnego pod kątem ich zgodności z przepisami i regulaminami wewnętrznymi,
- zapoznano się z protokołami kontroli wewnętrznych i zewnętrznych przeprowadzonych w badanym okresie oraz sprawdzono wykonanie zaleceń pokontrolnych,
- zapoznano się z przyjętym sposobem archiwizacji dokumentów,
- na podstawie ewidencji księgowej ustalono wielkości przychodów z poszczególnych źródeł oraz dokonano analizy kosztów rodzajowych pod kątem ich zasadności,
- pobrano ustne wyjaśnienia od dyrektora, głównej księgowej oraz od pracowników merytorycznych,
- pobrano kserokopie wybranych dokumentów potwierdzających ustalenia kontroli.
USTALENIA KONTROLI
W zakresie spraw organizacyjnych
Młodzieżowy Dom Kultury w Opolu działa od 24 stycznia 1954 roku. Jest placówką wychowania pozaszkolnego, jednostką budżetową miasta Opola, która od lat służy dzieciom, młodzieży i dorosłym mieszkańcom Opola. Działa na mocy ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., ustawy o samorządzie terytorialnym z dnia 8 marca 1990 r. Od początku siedzibą placówki jest budynek przy ul. Strzelców Bytomskich 1. Na podstawie Uchwały Nr XXXVIII/356/97 Rady Miasta Opola z dnia 20 marca 1997r. od 1 września 1997r., w budynku Przedszkola Publicznego Nr 58 powstała Filia MDK na Osiedlu ZWM.
Natomiast na podstawie Uchwały Nr XIX/307/99 Rada Miasta Opola z dnia 30 grudnia 1999r., od 1 stycznia 2000r. w budynku po Miejskim Ośrodku Kultury przy ul. Targowej 12 powstała Filia MDK „Śródmieście”.
Młodzieżowy Dom Kultury w Opolu realizuje swoje zadania określone w statucie placówki (przyjęty uchwała Rady Pedagogicznej MDK w dniu 5.11.1992r.) i w ustawie o systemie oświaty, a w szczególności:
• wspomaga szkołę i rodzinę w rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań artystycznych
dzieci i młodzieży oraz stwarza warunki dla ich pełnego rozwoju,
• kształtuje u uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych
i studentów postawy aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym,
• prowadzi działania edukacyjne poszerzające szkolne programy dydaktyczne,
• wspomaga rodzinę i szkołę w procesie wychowania młodego człowieka,
• kształtuje pozytywny model spędzania czasu,
• organizuje rekrutację i wypoczynek dla dzieci i młodzieży szkolnej poprzez
bogatą ofertę zajęcia w czasie letniej i zimowej przerwy wakacyjnej,
• koordynuje pozaszkolną działalność artystyczną dzieci i młodzieży miasta Opola,
• prowadzi szeroko pojętą działalność profilaktyczną i opiekuńczą.
Cele i zadania Młodzieżowego Domu Kultury realizowane są w następujących obszarach:
1.Obszar edukacyjny
Placówka prowadzi edukację w dziedzinie literatury, teatru, filmu, muzyki, tańca, plastyki i sztuki. Rozwija zainteresowania intelektualne, historyczne, politechniczne. Prowadzi edukację przez różne dziedziny sztuki.
2. Obszar artystyczny
W ramach upowszechniania tańca prowadzona jest edukacja taneczna w różnych technikach i stylach. W dziedzinie upowszechniania plastyki przygotowuje się młodzież do odbioru dzieł sztuki poprzez tworzenie jej samemu różnymi technikami.
3. Obszar animacji kulturalnej
Realizowany jest przez organizowane imprez otwartych dla mieszkańców miasta: konkursów, przeglądów, koncertów, zajęć kulturalnych i wypoczynkowych. Młodzieżowy Dom Kultury jest inicjatorem, organizatorem i realizatorem blisko 150 imprez rocznie o charakterze gminnym, wojewódzkim jak i ogólnopolskim.
4. Obszar profilaktyczny
Prowadzona jest działalność związana z problemami narkomanii oraz alkoholizmu. Realizowane są projekty przedsięwzięć dofinansowywanych z miejskiego programu przeciwdziałania alkoholizmowi. Poczynania te mają na celu upowszechnianie informacji na temat szkodliwości i zagrożeniu dla zdrowia substancji uzależniających. Jakim są zagrożeniem dla bezpieczeństwa i zdrowia dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
5. Obszar wspierający własną aktywność młodzieży
Przyjmując zasadę, że uczestnictwo młodzieży w życiu publicznym i społecznym jest konieczne dla rozwoju państwa obywatelskiego, jednostka podejmuje szereg istotnych działań wspierających inicjatywy młodzieżowe oraz przygotowujących młodzież do pełnienia aktywnych ról w społeczności ludzi dorosłych.
W 2002 r. powstał Młodzieżowy Wolontariat „Klub Ośmiu” współpracujący z domami opieki społecznej, szpitalami, domami dziecka. Rokrocznie bierze udział w akcji Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
W zakresie spraw kadrowych
Dyrektorem Młodzieżowego Domu Kultury w Opolu jest Pani Elżbieta Marciniszyn, powołana na to stanowisko Uchwałą Nr 1570/97 z dnia 16 lipca 1997 r. Zarządu Miasta Opola (akta kontroli 08/49/I/str.1-4).
W trakcie trwania kontroli obowiązki Głównej księgowej pełniła Pani(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)). Wymieniona zatrudniona jest na tym stanowisku na podstawie umowy o pracę w niepełnym wymiarze czasowym (1/2 etatu) a od 16 kwietnia 2005 r. w pełnym wymiarze czasowym (akta kontroli 08/49/I/str.5-10). Sprawy księgowe jednostki kontrolowanej prowadzi także Pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) - (0,75 etatu)
Sprawy kadrowe jednostki kontrolowanej prowadzi Pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
Zajęcia programowe w Młodzieżowym Domu Kultury prowadzone są zgodnie z obowiązującym arkuszem organizacyjnym na rok 2006/2007 (zatwierdzanym rokrocznie przez Prezydenta Miasta Opola), przez nauczycieli zatrudnionych łącznie na 51,61 etatach pedagogicznych.
Limit zatrudnienia pracowników administracji wynosił 10,25 etatów oraz pracowników obsługi 10,87 etatów, co w sumie daje łącznie 72,73 etatów.
Lp.
|
Grupa pracowników
|
Liczba etatów
|
Liczba osób
|
1
|
Pracownicy pedagogiczni
|
51,61
|
133
|
2
|
Administracja
|
10,25
|
12
|
3
|
Obsługa
|
10,87
|
16
|
RAZEM
|
72,73
|
161
|
Strukturę zatrudnienia w przeliczeniu na liczbę osób zatrudnionych przedstawiono na wykresie nr 1.
W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
W dniu 1 stycznia 2004 r. Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury wydał Zarządzenie Nr 1/2004 w sprawie wprowadzenia w życie zakładowego planu kont, instrukcji kontroli finansowej, zasad (polityki) rachunkowości, zakładowego planu kont, obiegu dowodów finansowo – księgowych, zasad likwidacji (kasacji) składników majątkowych. Zarządzenie weszło w życie z dniem 02.01.2004 r.
Z budżetem Gminy jednostka rozlicza się w dziale 854 rozdział 80407. W kontrolowanym okresie jednostka posiadała pięć rachunków bankowych założonych w Banku PKO BP:
55 1020 3668 0000 5402 0159 5792 - rachunek budżetowy
77 1020 3668 0000 5402 0160 0634 – rachunek Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
82 1020 3668 0000 5202 0160 0642 – rachunek dochodów własnych
51 1020 3668 0000 5102 0160 0667 – rachunek Zespołu „Adena” i „Pech”
73 1020 3668 0000 5102 0160 0659 – rachunek depozytowy
Księgi rachunkowe w jednostce prowadzone są komputerowo w programie „Vulkan”.
Łączna kwota zobowiązań na dzień 31.12.2007 r. wynosiła 183.930,15 zł.
Zobowiązania te były uzasadnione i dotyczyły:
- wypłaty trzynastej pensji - 155.993,79 zł.
- składek ZUS - 27.956,36 zł.
Stan należności jednostki kontrolowanej na dzień 31.12.2007 r. wynosił – 59.057,17 zł i dotyczył pożyczek z ZFŚS.
W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
Jednostka sporządza sprawozdania kwartalne, półroczne i końcowy bilans roczny, który przekazywany jest do Referatu Planowania, Analiz i Sprawozdawczości Urzędy Miasta Opola.
Na działalność podstawową w 2007r. jednostka kontrolowana otrzymała subwencję w kwocie 2.229.454,00 zł. i środki budżetowe z Urzędu Miasta w kwocie 1.120. 457,60 zł. Ogółem 3. 349. 911,60 zł.
Wykorzystanie środków na koniec roku wyniosło 3.349.911,60 zł.
Największą pozycję w wysokości 2.669.254,42 zł. - (80%) stanowiły koszty wynagrodzeń i pochodnych, w tym: honoraria, składki na ubezpieczenia społeczne, fundusz pracy PEFRON, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (akta kontroli 08/49/str.20,70-83).
Wypłacono odprawy emerytalne dla dwóch osób na kwotę 16.558,80 zł.
Nagrody jubileuszowe wypłacono 9 osobom na łączną wartość 21.817,60 zł.
W dniu 8.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb –28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2007r. (akta kontroli 08/49/I/str.19). Ze sporządzonego sprawozdania wynika, że wydatki zostały zaewidencjonowane na dwudziestu trzech paragrafach.
W wyniku kontroli ustalono, że dane dotyczące wydatków w poszczególnych paragrafach wykazane w sprawozdaniu, są zgodne z danymi znajdującymi się w ewidencji księgowej. Szczegółowej kontroli poddano wydatki zaewidencjonowane w następujących paragrafach:
Paragraf 4210 – Materiały i wyposażenie - (akta kontroli 08/49/I/ str. 33,81).
Wydatki ogółem wyniosły 124.743,290 zł. i dotyczyły:
- materiały do napraw bieżących - 6.021,66 zł
(farby, art. drewniane do podłóg, ościeżnice, taśmy podłogowe, żarówki, wkręty, śruby, art. elektryczne, cement).
- materiały do scenografii, prenumerata czasopism – 18.573,63 zł
- środki czystości – 3.296,59 zł
- art. biurowe – 7.671,23 zł
(tonery, art. piśmienne, taśmy, tusze, pieczątki, folia, karton).
- materiały wyposażenia – 26.944,80 zł
(szafy, biurka , stoły, odkurzacz, sprzęt DVD, radiomagnetofon, drukarka, komputer).
- art. na kolonie MOPR – 20.731,38 zł
- art. na § 80195 – zlecone przez wydział oświaty – 41.504,00 zł
Wydatków nieuzasadnionych nie stwierdzono
Paragraf 4260 – Zakup energii (akta kontroli 08/49/I/ str. 32).
Wydatki ogółem wyniosły 119.975,84 zł
Największą pozycję stanowiły opłaty za energię cieplną – 84.911,92 zł
- opłaty za energię elektryczną – 30.602,31 zł
- opłaty za gaz – 252,16 zł
- opłaty za wodę – 4.209,55 zł
Wydatków nieuzasadnionych nie stwierdzono.
Paragraf 4270 – Zakup usług remontowych - (akta kontroli 08/49/I/ str. 32).
Wydatki ogółem wyniosły 59.997,68zł.
Największe pozycje stanowiły wydatki na remont klimatyzacji – 15.500 zł
- remont CO w Filii na ul. Targowej – 13.484,68 zł
- remont sanitariatów w Filii na ZWM
- konserwacje p. poż, ksero, instalacji alarmowej, placu zabaw – 10.156,07 zł
- naprawy żaluzji, hydrantu, sprzętu audio, sprzętu AGD – 8.097,55 zł
- pozostałe; rozbiórka wiaty, montaż okna, udrożnienie kanalizacji – 1.739,08 zł
Wydatków nieuzasadnionych nie stwierdzono.
Paragraf 4300 – Zakup usług pozostałych - (akta kontroli 08/49/I/str.26-29).
Wydatki ogółem wyniosły 261.143,89 zł.
Największe kwoty wydatkowano na przygotowanie kolonii (transport, wyżywienie, noclegi) – 96.761,28 zł
- obsługa imprez pn.; „Dni Opola”, „Dzień Dziecka”, „Zapalona Świeca”, „Zero Nudy” (plakaty, scenografia) – 59.846,91 zł
- obsługa imprezy pn. „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy” – 35.171,58 zł
- monitoring – 3.994.68 zł
- opłaty za usługi telekomunikacyjne – 4.673,37 zł
- usługi komunalne – 3.486,80 zł
- usługi transportowe – 2.936,60 zł
- monitoring obiektów – 12.340,22zł
- udział w akcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – 11.978,51zł
- zakup usług pocztowo-telekomunikacyjnych – 4.673,37 zł
Ponadto w paragrafie tym zaewidencjonowano między innymi wydatki na konkursy, nagrody, kontakty zagraniczne realizowane z Wydziałem Oświaty, szkolenia bhp oraz badania lekarskie pracowników.
Wydatków nieuzasadnionych nie stwierdzono.
Paragraf 4340 - Zakup usług remontowo-konserwatorskich dot. obiektów zabytkowych - (akta kontroli 08/49/I/str. 84).
Wydatki w tym paragrafie wyniosły 60.000,00 zł.
- renowacja stolarki drzwiowej - 8.474,73 zł
- remont budynku ciemni fotograficznej przy ul. Piastowskiej 22 – 51.525,27 zł
Nieuzasadnionych wydatków nie stwierdzono.
Dochody budżetowe Młodzieżowego Domu Kultury
W dniu 8.01.2008 r. jednostka kontrolowana przekazała do Urzędu Miasta Opola sprawozdanie Rb –34 z wykonania planu dochodów budżetowych za 2008 r. (akta kontroli 08/49/I/ str. 45).
W sprawozdaniu tym wykazano, że dochody ogółem wyniosły 796.840,81zł.
Kwota dochodów 103.691,88 zł. dotyczyła paragrafu 0830 – wpływy z umów najmu sal i pomieszczeń jednostki. Na przestrzeni badanego okresu zawarto umowy najmu na jednorazowy lub okresowy wynajem pomieszczeń jednostki z 61 podmiotami (akta kontroli 08/49/I/str.173).
Największa kwota dochodów 690.099,41zł. dotyczy paragrafu 0970 - jest dochodem z opłat rodziców za dzieci uczestnictwo w zespołach i zajęciach prowadzonych przez MDK. Ponadto na kwotę tę składają się dochody z występów zespołów i prowadzonych działań kulturalnych. Tworzą je m.in.;
- wpłaty uczestników zajęć proponowanych przez MDK oraz zespołów tanecznych „Pech”, „Adena” – 457.337,98 zł
- zespoły teatralne – 14. 167,00 zł
- opłaty za kolonie, zimowisko – 74.117,50 zł
- lato w mieście, zima w mieście - 42. 080,00 zł
- Studio Piosenki, zespół szachowy, organy elektryczne(keyboard), plastyczne i inne – 102.396,93 zł.
Kwota dochodów o wartości 3.049,41 zł dotyczyła paragrafu 0920 – odsetki bankowe.
Opłaty za naukę i uczestnictwo dzieci w zespołach prowadzone są w systemie obrotu bezgotówkowego. Każdy z rodziców dokonuje wpłat na wskazane konto bankowe.
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta (akta kontroli 08/49/I/str.46) wynika, że przekazana przez jednostkę kontrolowaną na konto Urzędu kwota dochodów, jest zgodna z kwotą wykazaną w sporządzonym sprawozdaniu.
W trakcie kontroli ustalono, że dane wykazane w sprawozdaniu zarówno w odniesieniu do kwoty dochodów ogółem jaki w poszczególnych paragrafach są zgodne z danymi znajdującymi się w ewidencji księgowej. Uzyskane dochody były systematycznie odprowadzane na konto Urzędu Miasta.
Wojewódzki Przegląd Zespołów Tanecznych
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
Kwota odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w 2007 r. wyniosła 120.000,00 zł. Zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity Dz. U. z 1998r. Nr 70, poz. 335) kwotę odpisu naliczonego na dany rok kalendarzowy należy przekazać na rachunek bankowy Funduszu w terminie do 30 września tego roku, z tym, że w terminie do dnia 31 maja należy przekazać 75% tego odpisu.
W wyniku kontroli ustalono, że przelewy na rachunek bankowy dokonano dnia 12. 02. 2007r. w kwocie - 20.000,00 zł WB 5/07,
28. 02.2007r. w kwocie - 30.000,00 zł WB 9/07
31. 05.2007r. w kwocie - 40.000,00 zł WB 8/07
4. 06.2007 r. w kwocie - 30.000,00 zł WB 10/07(akta kontroli 08/49/I/str.152).
Jednostka kontrolowana posiada opracowany Regulamin tworzenia i gospodarowania środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, wprowadzony Zarządzeniem Dyrektora z dnia 16 stycznia 2000r. Zgodnie z tym regulaminem, środki Funduszu mogą być przeznaczone na dofinansowanie wczasów pracowniczych oraz wypoczynku dzieci i młodzieży, na pomoc rzeczową i finansową oraz pożyczki mieszkaniowe .
Dyrektor jednostki powołała trzyosobową Zakładowa Komisję Socjalną.
Komisja odbyła w ciągu roku 2007 jedenaście posiedzeń, z których sporządzono protokoły. Łączna wartość przyznanych świadczeń wyniosła 154.423,43 zł.(akta kontroli 08/49/I/str.153-154).
Środki Funduszu przeznaczone zostały na następujące formy działalności socjalnej:
- dofinansowanie kosztów wypoczynku dla 22 pracowników, 12 emerytów i 11
dzieci na łączną kwotę – 20.868,60 zł.
- świadczenia urlopowe zgodnie z art.53 Karty Nauczyciela dla 57 osób na łączną kwotę 30.954,75 zł.
- paczki żywnościowe (mikołajowe) dla 34 dzieci na łączną kwotę 1.699,97 zł
- bony towarowe świąteczne dla 77 pracowników i 13 rencistów na łączną kwotę 35.800,00 zł.
- zapomogi finansowe dla 57 pracowników i 18 rencistów na łączną kwotę 23.170,00 zł.
- zapomogi materialne (zakup opału i leków) dla 8 osób na łączną kwotę 3.600,00 zł.
- pożyczki na remont mieszkania dla 8 osób na łączną kwotę – 27.500,00 zł.
- jednorazowa zapomoga zdrowotna dla jednej osoby – 500,00 zł.
- zorganizowanie 7 integracyjnychspotkań pracowniczych na kwotę – 10.330,11 zł.
Nie stwierdzono wydatkowania środków z tego Funduszu na cele niezgodne z ustawą i regulaminem.
W zakresie systemu kontroli wewnętrznej
Dyrektor jednostki Zarządzeniem Nr 7/2000 z dnia 22.08.2000r. wprowadziła instrukcję „obiegu, kontroli, ewidencji i przechowywania dokumentów księgowych” . Zarządzenie w posiadanych załącznikach posiada wykazy osób m.in.: do kontroli merytorycznej dokumentów księgowych, do przeprowadzania kontroli formalno-rachunkowej dokumentów księgowych, do zatwierdzania ich do zapłaty, oraz osób odpowiedzialnych za ewidencję druków ścisłego zarachowania i pozostałych (akta kontroli 08/47/I/str.32-42).
Kontrole wewnętrzne przeprowadzone w 2007 r. zgodne były z planem kontroli i dotyczyły m.in.:
- kontroli kasy,
- prowadzenia spraw pracowniczych,
- kontroli zespołów pracowniczych w zakresie działań statutowych i merytorycznych.
Wyniki kontroli były wpisywane do rejestru kontroli. Wyrywkowe kontrole kasy również w ten sposób były odnotowywane.
Kontrolujący nie wnoszą zastrzeżeń do formy i sposobu przeprowadzanych kontroli.
Na system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym gospodarki finansowej w kontrolowanej jednostce składają się:
Ø Regulamin kontroli wewnętrznej,
Ø Instrukcja sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów,
Ø Instrukcja kancelaryjna,
Ø Instrukcja inwentaryzacyjna,
Ø Zakładowy plan kont.
Instrukcja obiegu dokumentów została opracowana z uwzględnieniem przepisów ustawy o rachunkowości.
W Regulaminie kontroliwewnętrznej określono istotę i formy kontroli wewnętrznej.
Za właściwe zorganizowanie i realizację kontroli wewnętrznej odpowiada dyrektor. Pracownikami uprawnionymi przez dyrektora do przeprowadzenia kontroli wewnętrznej są: wicedyrektor, główny księgowy i kierownik administracyjno-gospodarczy. Regulamin określa także szczegółowo zakres sprawowanej kontroli wewnętrznej każdej z uprawnionych osób.
W 2007 roku jednostka została objęte kontrolą w następującym zakresie:
• rozliczanie i opłacanie składek, wypłata świadczeń z ZUS, wnioski
emerytalne i rentowe,
- kontrola w sprawie organizacji konkursów oraz ustalenie ich terminów,
- kontrola dokumentacji pod względem realizacji zadań statutowych i priorytetów kuratora na rok szkolny 2006/207,
- kontrola stanu ochrony przeciwpożarowej jednostki, kontrola stanu instalacji odgromowej oraz aktualizacja instrukcji alarmowej,
- kontrola sprawności technicznej obiektu w szczególności instalacji elektrycznej, co, wodno-kanalizacyjnej,
- kontrola warunków pracy pod względem bhp, analiza wypadków,
- kontrola zabezpieczenia obiektu przed włamaniem, zamykanie obiektu,
- kontrola wykonywania obowiązkowych badań pracowników,
- kontrola warunków pracy pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
- przeprowadzenie próbnej ewakuacji.
Zbadana dokumentacja prowadzona jest starannie i chronologicznie. Operacje finansowe są rzetelnie udokumentowane. Sposób przechowywania umożliwia szybkie odszukanie wszystkich dokumentów. Zdarzenia księgowe księgowane są na bieżąco i w sposób chronologiczny. Nie stwierdzono przypadków błędnego klasyfikowania operacji. Wszystkie dokumenty będące podstawą przeprowadzenia operacji, posiadają podpisy osób upoważnionych. Upoważnienia znajdują się w aktach osobowych pracowników. W jednostce jest właściwy podział obowiązków. Upoważnienia do podpisywania dokumentów finansowych zostały ustalone w prawidłowy sposób. W badanych obszarach związanych z operacjami finansowymi istnieje prawidłowy nadzór ze strony dyrekcji. Przelewy bankowe dokonywane są wyłącznie po zatwierdzeniu przez dyrekcję. Dostęp do dokumentów osobom niepowołanym jest ograniczony. Zasoby komputerowe chronione są indywidualnymi hasłami dostępu.
W wyniku kontroli ustalono, że we wszystkich paragrafach dane zawarte w sporządzonych sprawozdaniach są zgodne z prowadzaną ewidencja księgową. Nie stwierdzono faktów uzyskiwania przychodów oraz dokonywania wydatków z dochodów własnych niezgodnie z ustawą o finansach publicznych bądź z uchwałą Rady Miasta Opola w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi Młodzieżowego Domu Kultury w Opolu.
Zgodnie z §. 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-152-218/2008 Prezydenta Miasta Opola z dnia 16.04.2008 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
|
Jednostka kontrolowana
Imię i Nazwisko
Kierownika Jednostki kontrolowanej
(podpis)
Data: Opole........................
|
Zespół kontrolny
Imię i Nazwisko kontrolującego
(podpis)
Data: Opole................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału: