Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
6. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz 177 z późn. zm.)
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz. 783).
10. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50 poz. 398 z późn. zm.).
12. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu z późn. zm.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora przedszkola. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości i gospodarności oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej, oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
Sprawy organizacyjne
W dniach od 04 do 27 czerwca 2007 r. w Przedszkolu Publicznym nr 20 zostało przeprowadzone przez Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu postępowanie kontrolne nr 13/07. W dniu 28 czerwca 2007 r. protokół kontroli doręczono dyrektorowi jednostki. Zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli nie wniesiono. Nie wydano żadnych zaleceń pokontrolnych.
W okresie objętym kontrolą dyrektorem przedszkola była pani Krystyna Pamuła powołana na to stanowisko na okres od 01.09.2008 r. do 31.08.2013r.(akta kontroli Nr 10/33/I/5).
Głównym księgowym przedszkola jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zatrudniona w jednostce od dnia 16.12.1996 r. w wymiarze 0,5 etatu.
Z budżetem gminy przedszkole rozliczało się w dziale 801 rozdział 80104. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W 2009 r. przedszkole posiadało cztery rachunki bankowe założone w Banku PKO BP S.A.(akta kontroli Nr 10/33/I/6):
73 1020 3668 0000 5002 0159 3433 – rachunek budżetowy,
66 1020 3668 0000 5802 0159 3458 – rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
75 1020 3668 0000 5902 0159 3441 – rachunek dochodów własnych
58 1020 3668 0000 5502 0160 0345 – rachunek depozytowy.
Księgi rachunkowe w przedszkolu prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego firmy ProgMan.
W 2009 r. w kontrolowanej jednostce przeprowadzono inwentaryzację środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, zbiorów bibliotecznych, pozostałych środków trwałych w drodze spisu „z natury”. Podczas inwentaryzacji różnic inwentaryzacyjnych nie stwierdzono (akta kontroli Nr 10/33/I/7-10).
Na dzień 31.12.2009 r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 32 osoby na 28,255 etatach w tym 14 nauczycieli na 13,13 etatach. W administracji i obsłudze zatrudnionych było 18 osób na 15,125 etatach.Szczegółowo stan zatrudnienia na dzień 31.12.2009 r. przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
RODZAJE STANOWISK PRACY
|
stan na 01.01.2009 r.
|
stan na 31.12.2009 r.
|
osoby
|
etaty
|
osoby
|
etaty
|
Pracownicy pedagogiczni
|
14
|
13,13
|
14
|
13,13
|
Pracownicy administracji
|
4
|
2,375
|
4
|
2,375
|
Pracownicy obsługi
|
12
|
11
|
14
|
12,75
|
Razem:
|
30
|
26,505
|
32
|
28,255
|
W 2009 roku do pracy w szkole przyjęto dwóch pracowników obsługi.
Kategoria zaszeregowania oraz wysokość wynagrodzenia zasadniczego przyjętych do pracy w tym okresie pracowników obsługi jest zgodna z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy z późniejszymi zmianami.
Ustalono, że wszyscy przyjęci pracownicy posiadają założone akta osobowe i aktualne badania lekarskie, co jest udokumentowane zaświadczeniami wystawionymi przez lekarza posiadającego odpowiednie uprawnienia. W aktach osobowych znajdują się również zaświadczenia o przeszkoleniu w zakresie bhp.
Z zapisów w ewidencji kontroli wynika, że w 2009 r. w jednostce przeprowadzone zostały pięć kontroli zewnętrznych (akta kontroli Nr 10/33/I/11-12):
- dwie przez Kuratorium Oświaty w Opolu,
- Państwową Inspekcję Pracy Okręgowy Inspektorat Pracy w Opolu,
- dwie przez Referat Sprawozdawczości Oświaty Urzędu Miasta Opola.
Wydano zalecenia, które zostały zrealizowane.
W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
Dochody budżetowe w 2009 r.
W 2009 r. przedszkole nie uzyskało dochodów podlegających odprowadzeniu na rachunek budżetu Urzędu Miasta.
Wydatki budżetowe w 2009 r.
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność przedszkola w 2009 r. wynosiła: 1.074.640,00 zł (akta kontroli Nr 10/33/I/13). Faktycznie wykorzystano kwotę 1.067.206,91 zł. Niewykorzystane środki w kwocie 7.433,09 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniu 30.12.2009 r. (akta kontroli Nr 10/33/I/25).
W dniu 18.01.2010 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2009 r. (akta kontroli Nr 10/33/I/14). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2009 r.
Stan środków budżetowych wykazany w ewidencji księgowej (konto 130) na początek i koniec roku wynosił – „0”(akta kontroli Nr 10/33/I/15-16,24). Stan tenbył zgodny z wyciągiem bankowym nr 1 i 74 (akta kontroli Nr 10/33/I/17-23).
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej przedszkola wynika, że dokonywane wydatki dotyczące przedszkola zostały zaewidencjonowane w sześciu paragrafach. W wyniku kontroli stwierdzono, że wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące wydatków zaewidencjonowanych we wszystkich paragrafach są zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 10/33/I/59-61).
Największą pozycję stanowiły wydatki na wynagrodzenia, nagrody i pochodne jak: trzynasta pensja, składki na ZUS i Fundusz Pracy oraz odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Wydatki te zaksięgowano następujących paragrafach: 3020, 4010, 4040, 4110, 4120 oraz 4140.
Łączna kwota odpisu na fundusz socjalny wyniosła 46.910,00 zł i taką kwotę przekazano na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Środków Socjalnych.
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (paragraf 4440)
Z wyciągu bankowego nr 1 rachunku ZFŚS wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2009 r. wynosił 6.715,80 zł (akta kontroli Nr 10/33/I/34).Stan ten jest zgodny z kwotą wykazaną jako bilans otwarcia na koncie księgowym „135” (akta kontroli Nr 10/33/I/29-33).
Z wyciągu bankowego nr 68 rachunku ZFŚS wynika, że stan końcowy środków pieniężnych na dzień 31.12.2009 r. wynosił 8.698,91 zł (akta kontroli Nr 10/33/I/35).Stan ten jest zgodny z kwotą wykazaną jako bilans zamknięcia na koncie księgowym „135” (akta kontroli Nr 10/33/I/29-33).
W przedszkolu dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 46.910,00 zł. Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach (akta kontroli Nr 10/33/I/26-28):
Ø 14.05.2009 r. – 32.925,00 zł,
Ø 01.07.2009 r. – 10.975,00 zł,
Ø 28.10.2009 r. – 3.010,00 zł.
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników przedszkola określił dyrektor w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Przedszkolu Publicznym Nr 20. Regulamin określa m.in. osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych. Przyznawanie świadczeń osobom uprawnionym uzgadniany był z działającą stałą komisją ZFŚS. Ustalono, że w kontrolowanym okresie środki funduszu przeznaczono na (akta kontroli Nr 10/33/I/29-33):
Ø pomoc materialną,
Ø pożyczki mieszkaniowe,
Ø świadczenia urlopowe dla nauczycieli,
Ø dofinansowanie do wczasów i wypoczynku dzieci,
Ø dofinansowanie dla emerytów,
Ø organizację imprez kulturalnych.
Innych wydatków nie stwierdzono.
Dodatkowo sprawdzono zapisy księgowe oraz fakturę dotyczącą wycieczki do Świerardowa na kwotę 3.010,00 zł (akta kontroli Nr 10/33/I/73). Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie stwierdzono.
Wydatki na wynagrodzenia (paragraf 4010)
Skontrolowano wynagrodzenia trzech pracowników jednostki wypłacone w 2009 r. tj.:
- dyrektora,
- wicedyrektora,
- głównej księgowej.
Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń z dokonanymi przelewami (akta kontroli Nr 10/33/I/36-39). Zestawienie wynagrodzeń pracowników kontrolowanej jednostki za 12 miesięcy 2009 r. przedstawiono w tabeli nr 2.
Tabela nr 2
Stanowisko
|
Dyrektor
|
Wicedyrektor
|
Gł. Księgowy
|
I/2009
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
II/2009
|
III/2009
|
IV/2009
|
V/2009
|
VI/2009
|
VII/2009
|
VIII/2009
|
IX/2009
|
X/2009
|
XI/2009
|
XII/2009
|
Sprawdzono 74 wyciągów bankowych, które porównano z kartoteką zarobkową wg wynagrodzeń za cały 2009 rok. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w kartach wynagrodzeń z danymi z wyciągów bankowych.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2009 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo:
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli Nr 10/33/I/40-42).
Nie stwierdzono nieprawidłowości przy dokonywaniu wydatków w tym zakresie.
Dochody własne w 2009 r.
W dniu 21.01.2010 r. jednostka kontrolowana przedłożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb-34 z wykonania dochodów i wydatków w tym zakresie (akta kontroli Nr 10/33/I/40-42).
Wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące:
- należności w kwocie 1.820,17 zł,
- kwoty odpisu aktualizującego należność 10,82 zł,
- zobowiązań w kwocie 27.490,60 zł;
były zgodne z ewidencją księgową (konto 201) (akta kontroli Nr 10/33/I/74-82).
Z ewidencji tej wynika, że należności dotyczyły naliczonych i nie dokonanych opłat stałych za przedszkole, opłat za wyżywienie oraz odsetek od tych naliczeń.
Natomiast zobowiązania dotyczyły zapłat za faktury dla:
- Energetyki Cieplnej Opole – 3.311,78 zł,
- Remondis Opole – 135,98 zł,
- TP S.A. – 51,71 zł,
oraz z tytułu nadpłaty za przedszkole 23.991,13 zł (akta kontroli Nr 10/33/I/62).
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na początek 2009r. wynosił 54.176,63 zł. Kwota ta odpowiada różnicy pomiędzy przychodami ogółem (385.910,25 zł) a uzyskanymi przychodami (331.733,62 zł) i jest zgodna z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 10/33/I/56-58) oraz z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 10/33/I/83).
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec 2009 r. wynosił 94.193,74 zł. Kwota ta odpowiada różnicy pomiędzy przychodami ogółem (385.910,25 zł) a poniesionymi wydatkami (291.716,51 zł) i jest zgodna z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 10/33/I/44-47) oraz z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 10/33/I/48-55).
Przychody dochodów własnych w 2009 r.
Ustalono, że środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w 2009 r. wyniosło ogółem 385.910,25 zł (akta kontroli Nr 10/33/I/43). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 54.176,63 zł,
Ø przychody w kwocie 331.733,62 zł.
Powyższe przychody uzyskano w trzech paragrafach tj.:
Ø paragraf 083 „Wpływy z usług” - kwota 327.520,46 zł,
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki” - kwota 2.582,24 zł.
Ø paragraf 097 „Wpływy z różnych dochodów” - kwota 1.630,92 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się m.in. opłaty rodziców za pobyt dzieci w przedszkolu, odsetki, dochody z festynu oraz za udostępnienie komputera podczas wyborów.
Wydatki z dochodów własnych w 2009 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2009 r. wyniosły ogółem 385.910,25 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w osiemnastu paragrafach. W wyniku kontroli stwierdzono, że wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące wydatków zaewidencjonowanych we wszystkich paragrafach są zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 10/33/I/59-61).
W wyniku przeprowadzonej analizy danych zawartych w sprawozdaniu Rb-34 do kontroli wytypowano dokumentację źródłową dotyczącą wydatków zaewidencjonowanych w paragrafach 4210, 4220 oraz 4240 w miesiącu listopadzie i grudniu 2009 r.
Rozdział 80104 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 10/33/I/63-65)
Wydatki ogółem w 2009 r. wyniosły 56.396,24 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły m.in. środków czystości, materiałów biurowych, sprzętu kuchennego, mebli, materiałów do bieżących remontów. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Tabela nr 3 Paragraf 4210 XI-XII/2009
Lp.
|
NR dokumentu
|
kwota
|
Nr faktury
|
tytułem
|
1
|
D-426/09
|
588,35
|
f-ra 39029/2009
|
śr.czystości - płyny , proszki,worki
|
2
|
D-430/09
|
1204,19
|
f-ra 20914/09
|
śr.czystości - papier toalet.,proszki,mydło
|
3
|
D-433/09
|
163,81
|
f-ra 21910/2009/1023
|
śr.czystości -odśw, kostki,Brise
|
4
|
D-441/09
|
825,70
|
f-ra 09/01787
|
śr.czystości - płyn do mycia naczyń
|
5
|
D-455/09
|
39,39
|
f-ra 09/01800
|
zakup soli pastylkowanej
|
6
|
D-443/09
|
28,45
|
f-ra 602897
|
zakup kopert i art.biurowych
|
7
|
D-443/09
|
-66,98
|
f-ra 14002
|
zwrot segregatorów
|
8
|
D-443/09
|
1191,48
|
f-ra 602215
|
mater. biurowe,kalendarze,druki,tonery
|
9
|
D-447/09
|
3,00
|
FV00125/EOS06/00589100/G/12/09
|
zakup kopert
|
10
|
D-426/09
|
512,71
|
f-ra HF02039/09
|
środki czystości - szczotki, wiadra,ścierki
|
11
|
D-433/09
|
99,00
|
f-ra 21910/2009/1023
|
zakup drabiny
|
12
|
D-433/09
|
43,32
|
f-ra 179522/8024/2009
|
zakup uchwytów WC
|
13
|
D-436/09
|
83,94
|
f-ra DF06947/09
|
zakup umywalki
|
14
|
D-436/09
|
213,50
|
f-ra S090298
|
zakup aparatu telef.
|
15
|
D-447/09
|
659,00
|
f-ra 22685/2009/1023
|
zakup robota Zelmer
|
16
|
D-447/09
|
261,32
|
f-ra 1535/O/12/2009
|
zakup garnka wysokiego
|
17
|
D-424/09
|
222,04
|
f-ra 50684/2009
|
zakup toneru
|
18
|
D-433/09
|
31,50
|
f-ra 174768/8024/209
|
zakup identyfikatorów do kluczy
|
19
|
D-433/09
|
6,26
|
f-ra 179522/8024/2009
|
zakup zest.do umywalki
|
20
|
D-433/09
|
42,84
|
f-ra 277/12/2009
|
zakup mater.na wysyłki życzeń
|
21
|
D-433/09
|
86,64
|
f-ra 178762/8024/2009
|
zakup uchwytów na papier
|
22
|
D-433/09
|
362,29
|
f-ra 176984/8024/2009
|
zakup lampek na choinki
|
23
|
D-436/09
|
614,88
|
f-ra DF06947/09
|
zakup mater.do łazienek
|
24
|
D-447/09
|
47,94
|
f-ra 183601/8024/2009
|
zakup soli kamiennej
|
|
SUMA
|
7264,57
|
|
|
Rozdział 80104 § 4220 – Zakup żywności (akta kontroli Nr 10/33/I/66)
Wydatki ogółem wyniosły 65.285,16 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły zakupu żywności do magazynu. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Tabela nr 4 Paragraf 4220 XI-XII/2009
Lp.
|
NR dokumentu
|
kwota
|
Nr faktury
|
tytułem
|
1
|
D-424/09
|
42,21
|
MG - f-ra FS-14652/09/OP
|
zakup żywności do MG
|
2
|
D-424/09
|
230,44
|
MG - f-ra 21/XII/09
|
zakup żywności do MG
|
3
|
D-424/09
|
137,67
|
MG - f-ra 010456
|
zakup żywności do MG
|
4
|
D-424/09
|
55,39
|
MG - f-ra 010483
|
zakup żywności do MG
|
5
|
D-424/09
|
359,89
|
MG - f-ra 002935/2009
|
zakup żywności do MG
|
6
|
D-425/09
|
156,06
|
MG - f-ra 29728/H
|
zakup żywności do MG
|
7
|
D-425/09
|
396,79
|
MG - f-ra FVKL/09/794
|
zakup żywności do MG
|
8
|
D-426/09
|
509,17
|
MG - f-ra 22105/2009
|
zakup żywności do MG
|
9
|
D-426/09
|
61,18
|
MG - f-ra MF22561/09
|
zakup żywności do MG
|
10
|
D-426/09
|
498,28
|
MG - f-ra 901/09/ST
|
zakup żywności do MG
|
11
|
D-426/09
|
404,71
|
MG - f-ra FA/0003/12/2009
|
zakup żywności do MG
|
12
|
D-426/09
|
129,44
|
MG - f-ra 010687
|
zakup żywności do MG
|
13
|
D-436/09
|
195,91
|
MG - f-ra 010922
|
zakup żywności do MG
|
14
|
D-436/09
|
536,4
|
MG - f-ra 22561/2009
|
zakup żywności do MG
|
15
|
D-436/09
|
76,02
|
MG - f-ra MF22984/09
|
zakup żywności do MG
|
16
|
D-441/09
|
298,88
|
MG - f-ra 23002/2009
|
zakup żywności do MG
|
17
|
D-441/09
|
224,13
|
MG - f-ra 011073
|
zakup żywności do MG
|
18
|
D-441/09
|
608,23
|
MG - f-ra 00248/12/2009
|
zakup żywności do MG
|
19
|
D-455/09
|
154,34
|
MG - f-ra 011425
|
zakup żywności do MG
|
20
|
D-458/09
|
107,64
|
MG - f-ra 31678/H
|
zakup żywności do MG
|
21
|
D-458/09
|
289,22
|
MG - f-ra 003206/2009
|
zakup żywności do MG
|
22
|
D-458/09
|
966,96
|
MG - f-ra FVKL/09/804
|
zakup żywności do MG
|
|
SUMA
|
6438,96
|
|
|
Rozdział 80104 § 4240 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek (akta kontroli Nr 10/33/I/67-68)
Wydatki ogółem wyniosły 36.216,88 zł. Wydatki dotyczyły zakupu m.in. ozdób choinkowych oraz pomocy dydaktycznych. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb34.
Tabela nr 5 Paragraf 4240
Lp.
|
NR dokumentu
|
kwota
|
Nr faktury
|
tytułem
|
1
|
D-424/09
|
137,62
|
f-ra 3088/11/2009
|
pomoce art..papiernicze
|
2
|
D-425/09
|
59,90
|
f-ra 01459/2009
|
pomoce-wieże misie
|
3
|
D-425/09
|
1403,49
|
f-ra FV/09/1
|
pomoce- stroje pastuszków
|
4
|
D-430/09
|
813,59
|
f-ra FA/00098/06/2009
|
pomoce -art.papiernicze
|
5
|
D-430/09
|
723,85
|
f-ra FA/00097/09/209
|
pomoce - art.plastyczne
|
6
|
D-433/09
|
133,84
|
f-ra 21911/209/1023
|
pomoce - zestawy
|
7
|
D-433/09
|
51,07
|
f-ra HF02040/09
|
pomoce - ptaszki, mikołaj
|
8
|
D-433/09
|
134,62
|
f-ra 21843/2009/1023
|
pomoce - łańcuchy,torebki
|
9
|
D-433/09
|
116,84
|
f-ra 22137/2009/1023
|
pomoce - dzwonki
|
10
|
D-433/09
|
27,96
|
f-ra 280/304/2009
|
pomoce - choinka z jarzębiną
|
11
|
D-433/09
|
20,94
|
f-ra 176457/8024/2009
|
pomoce - łańcuszki
|
12
|
D-433/09
|
138,14
|
f-ra 175854/8024/2009
|
pomoce - piernik choinka
|
13
|
D-433/09
|
205,78
|
f-ra 22216/2009/1023
|
pomoce - art.dekoracyjne
|
14
|
D-433/09
|
6,30
|
f-ra 425/2009
|
pomoce - art.dekoracyjne
|
15
|
D-433/09
|
198,55
|
f-ra 21981/2009/1023
|
pomoce - czapki, szyszki
|
16
|
D-433/09
|
230,2
|
f-ra 178475/8024/2009
|
pomoce - pojemniczki, lampki
|
17
|
D-433/09
|
17,92
|
f-ra 22519/2009/1023
|
pomoce - kredki
|
18
|
D-433/09
|
99,97
|
f-ra 179523/8024/2009
|
pomoce - choineczki
|
19
|
D-441/09
|
1128,23
|
f-ra 602188
|
pomoce - art.rysunkowe
|
20
|
D-447/09
|
88,3
|
f-ra 22650/2009/1023
|
pomoce - koszyczki
|
21
|
D-447/09
|
8,94
|
f-ra 22528/2009/1023
|
pomoce - koszyczki
|
22
|
D-447/09
|
41,24
|
f-ra 179540/8024/2009
|
pomoce - stroiki
|
23
|
D-447/09
|
26,83
|
f-ra 22640/2009/1023
|
pomoce - płyty CD
|
24
|
D-447/09
|
22,40
|
f-ra 1429/0/2009
|
pomoce - choineczki
|
25
|
D-447/09
|
17,92
|
f-ra 22785
|
pomoce - koszyczki
|
26
|
D-447/09
|
29,98
|
f-ra 14218/2009/1063
|
pomoce - zabaw.plastikowe
|
27
|
D-447/09
|
93,50
|
f-ra 179981/8024/2009
|
pomoce - zabaw.plastikowe
|
28
|
D-447/09
|
78,44
|
f-ra 179873/8024/2009
|
pomoce - zabaw.plastikowe
|
29
|
D-455/09
|
470,28
|
f-ra FA/012256
|
pomoce - szablony,zabawki
|
30
|
D-437/09
|
405,6
|
f-ra 183999/8024//2009
|
pomoce - zabaw.plastikowe
|
|
SUMA
|
6932,24
|
|
|
Z powyższych danych wynika, że wszystkie wydatki zostały zaewidencjonowane na właściwych paragrafach. Ponadto zespół kontrolny sprawdził sposobu księgowania, opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. Ustalono, że wszystkie faktury zostały prawidłowo opisane i zadekretowane.
Kontrola gospodarki kasowej
Zespół kontrolny poddał sprawdzeniu prawidłowość sporządzania raportów kasowych z dochodów własnych w II półrocze 2009 r. Odpowiedzialność materialną za prowadzenie kasy ponosi pracownik zatrudniony na stanowisku specjalisty ds. administracji, płac i rozliczeń. Ustalono, że w kontrolowanym okresie w jednostce sporządzono dwanaście raportów kasowych. Wszystkie raporty były zamknięte. W każdym przypadku saldo końcowe było saldem początkowym następnego raportu. W żadnym przypadku nie przekroczono ustalonego w wysokości 1.000,00 zł „pogotowia kasowego”. Stwierdzono, iż wszystkie obroty gotówkowe w badanym okresie są udokumentowane dowodami kasowymi. Zapisy w raporcie kasowym są prowadzone w ujęciu chronologicznym w dniu, w którym nastąpił przychód lub rozchód. W tabeli nr 7 przedstawiono raporty kasowe za okres od lipca do grudnia 2009 r. (akta kontroli Nr 10/33/I/69).
Tabela nr 6
Lp.
|
Nr raportu
kasowego
|
Za okres
|
Przychód
|
Rozchód
|
Stan kasy
poprzedni
|
Stan kasy
obecny
|
1
|
17
|
01-31.07
|
1.000,00
|
562,34
|
0,00
|
437,66
|
2
|
18
|
1-10.08
|
700,00
|
214,69
|
437,66
|
922,97
|
3
|
19
|
11-20.08
|
0,00
|
109,82
|
922,97
|
813,15
|
4
|
20
|
21-31.08
|
0,00
|
172,19
|
813,15
|
640,96
|
5
|
21
|
1-10.09
|
0,00
|
268,57
|
640,96
|
372,39
|
6
|
22
|
11-20.09
|
800,00
|
409,24
|
372,39
|
763,15
|
7
|
23
|
21-30.09
|
0,00
|
300,00
|
763,15
|
463,15
|
8
|
24
|
1-10.10
|
0,00
|
311,37
|
463,15
|
151,78
|
9
|
25
|
11-20.10
|
3.000,00
|
2.765,85
|
151,78
|
385,93
|
10
|
26
|
21-31.10
|
0,00
|
60,00
|
385,93
|
325,93
|
11
|
27
|
1-10.11
|
1.603,73
|
1.797,86
|
325,93
|
131,80
|
12
|
28
|
11-20.11
|
900,00
|
167,01
|
131,80
|
864,79
|
13
|
29
|
21-30.11
|
0,00
|
119,95
|
864,79
|
744,84
|
14
|
30
|
1-10.12
|
1.800,00
|
2.439,09
|
744,84
|
105,75
|
15
|
31
|
11-31.12
|
1.500,00
|
1.605,75
|
105,75
|
0,00
|
W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono:
Ø do raportów kasowych dołączone były dowody źródłowe, tj.: faktury, rachunki, dowody wewnętrzne Kw-kasa wypłaci, Kp-kasa przyjmie,
Ø dowody KP były opatrzone podpisami osoby wystawiającej, zatwierdzającej i sprawdzającej,
Ø zapisy w raportach dokonywane były w sposób chronologiczny.
System kontroli wewnętrznej
Ustalono, iż kontrolowane przedszkole posiada wewnętrzne regulacje dotyczące księgowości szkoły w postaci Zakładowego Planu Kont, Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych, Instrukcji inwentaryzacji oraz opisane Przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Na system kontroli wewnętrznej ponadto składa się Regulamin i Instrukcja Kontroli Wewnętrznej.
W 2009 r. zaplanowano następujące obszary kontroli:
- Zgodność towaru z rachunkami
- Zużycie materiałów
- Próbki pokarmowe
- Dyscyplina pracy, czystość
- Inwentarz
- Gospodarka magazynowa
- Zabezpieczenie mienia
- Gotówka w kasie
- Druki ścisłego zarachowania
- Warunki BHP
- Badania lekarskie
- Akta osobowe
- Listy obecności
- Listy płac
- Dokumenty finansowe
- Nadzór pedagogiczny
Zrealizowano wszystkie zaplanowane kontrole. W wyniku kontroli nie wydano żadnych zaleceń pokontrolnych.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi przedszkola.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
|