KWiA.I.1710.00003.2011
|
Opole, 18 października 2011 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 31/11
|
Jednostka kontrolowana
|
Zespół Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
Od 20 do 30 września 2011 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Tadeusz Lech – główny specjalista Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Małgorzata Jóźwin-Mazurek – starszy specjalista Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 67/11
nr 68/11
|
Przedmiot kontroli
|
Realizacja zaleceń pokontrolnych z 30 września 2010 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
I-VIII 2011 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Agnieszka Kasper – dyrektor
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Agnieszka Kasper – dyrektor
(ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)
– gł. księgowa
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 152 poz. 1223 z późn. zm.).
3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 02 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 38 poz. 207 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861).
5. Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
6. Uchwała nr LXXV/813/10 Rady Miasta Opola z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania w nim zmian i ich zatwierdzania
7. Uchwała nr VIII/93/11 Rady Miasta Opola z dnia 31 marca 2011 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania w nim zmian i ich zatwierdzania.
8. Uchwała nr IV/41/10 Rady Miasta Opola z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie
reorganizacji Pogotowia Opiekuńczego w Opolu.
Kryteria:
W dniach od 10 do 24 września 2010 r. na podstawie Zarządzenia Nr OR.I-0152/680/2010 z dnia 7 września 2010 r., w Pogotowiu Opiekuńczym w Opolu zostało przeprowadzone przez Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu Urzędu Miasta Opola postępowanie kontrolne nr 50/10 w zakresie: gospodarki finansowej, ewidencji księgowej, sprawozdawczości, ZFŚS oraz systemu kontroli wewnętrznej.
W wyniku kontroli dochodów własnych stwierdzono, że jednostka nie prowadziła szczegółowej ewidencji wydatków według podziałek klasyfikacji wydatków budżetowych. W sporządzonym sprawozdaniu Rb-34 za I półrocze 2010 r. wydatki wykazano w dwóch paragrafach. Wykazana w sprawozdaniu kwota wydatków ogółem była zgodna z ewidencją księgową – obroty na koncie 400-koszty rodzajowe. Zgodnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U.Nr 20 poz.103)- kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Prezydent Miasta Opola w wystąpieniu pokontrolnym z dnia30.09.2010 r. (akta kontroli Nr 11/32/I/4) polecił:
- ewidencję szczegółową wydatków z rachunku bankowego dochodów własnych prowadzić zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 02 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 38 poz. 207 z późn. zm.).
W odpowiedzi na powyższe zalecenia dyrektor Zespołu Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Opolu pismem nr ZPOW 18-0081/2011 z dnia 14.01.2011 r. Pani Agnieszka Kasper poinformowała Prezydenta Miasta Opola, że od dnia 01.01.2011 r. jednostka uszczegółowiła ewidencję wydatków z rachunku bankowego dochodów własnych i prowadzi ją na bieżąco zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem (akta kontroli Nr 11/32/I/4).
Od 1.01.2011 r. nie funkcjonuje już rachunek dochodów własnych tworzony przez państwowe lub samorządowe jednostki budżetowe. Zgodnie z art. 223 aktualnie obowiązującej ustawy o finansach publicznych jednostki budżetowe odprowadzają w pełni uzyskane przychody i dochody do właściwego budżetu. Likwidacja rachunku dochodów własnych powoduje brak możliwości tworzenia takich rachunków oraz obowiązek zamknięcia już istniejących do końca 2010 r. Od stycznia 2011 r. jednostki budżetowe zobowiązane są osiągnięte dochody odprowadzać do budżetu.
Zasada ta nie dotyczy samorządowych jednostek budżetowych działających w sferze oświaty. W dniu 9.11.2010 r. Rada Miasta Opola podjęła uchwałę w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania w nim zmian i ich zatwierdzania. Uchwała weszła w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
Powyższa uchwała została wydana między innymi na podstawie art. 223 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zgodnie z którym: samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty gromadzą na wydzielonym rachunku dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, pochodzące w szczególności:
1) ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej;
2) z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie
albo użytkowaniu jednostki budżetowej.
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określi w szczególności:
1) jednostki budżetowe, które gromadzą dochody;
2) źródła, z których dochody są gromadzone na rachunku;
3) przeznaczenie dochodów, z tym że dochody wraz z odsetkami nie mogą być
przeznaczone na finansowanie wynagrodzeń osobowych;
4) sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi
finansowanych, dokonywania zmian w tym planie oraz ich zatwierdzania.
Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Opola z dnia 30 grudnia 2010 r. z dniem 1 stycznia 2011 r. Pogotowie Opiekuńcze w Opolu przekształciło się w Zespół Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Opolu. W skład Zespołu wchodzą:
1) całodobowa placówka opiekuńczo - wychowawcza typu interwencyjnego „Pogotowie Opiekuńcze”,
2) całodobowa placówka opiekuńczo - wychowawcza typu socjalizacyjnego „Dom Dziecka”.
W skład całodobowej placówki opiekuńczo - wychowawczej „Pogotowie Opiekuńcze” wchodzą:
1) Publiczna Szkoła Podstawowa,
2) Publiczne Gimnazjum.
Organem prowadzącym Publiczną Szkołę Podstawową i Publiczne Gimnazjum jest Miasto Opole. Publiczna Szkoła Podstawowa i Publiczne Gimnazjum działają na mocy odrębnych przepisów.
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miasta Opola z dnia 9 listopada 2010 r. określa 74 jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty. Wśród tych jednostek nie ma wchodzących w skład kontrolowanego Zespołu - Publicznej Szkoły Podstawowej oraz Publicznego Gimnazjum.
Ustalenia kontroli
W wyniku przeprowadzonej kontroli dokonano następujących ustaleń w tym zakresie:
Z budżetem gminy Zespół Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Opolu rozlicza się w niżej wymienionych działach i rozdziałach:
- 85201 - Dom Dziecka i Pogotowie Opiekuńcze,
- 80102 - Szkoła Podstawowa,
- 80111 - Gimnazjum.
W dniu 24.01.2011 r. jednostka kontrolowana złożyła w Referacie Planowania Budżetu Wydziału Budżetu Urzędu Miasta Opola sprawozdanie Rb-34 z wykonania planu dochodów własnych za 2010 r. (akta kontroli Nr 11/32/I/4a). W sprawozdaniu wykazano dochody otrzymane ogółem w kwocie 62.512,19 zł, w tym:
- 11.751,28 zł w paragrafie 0830,
- 760,91 zł w paragrafie 0920,
- 50.000,00 zł w paragrafie 0960.
W wyniku kontroli ustalono, że środki w kwocie 50.000,00 zł jednostka kontrolowana otrzymała z firmy (ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)
we Wrocławiu w ramach akcji domy pozytywnej energii. Z ich wydatkowania jednostka kontrolowana rozliczyła się z wyżej wymienioną firmą w dniu 23.05.2011 r. (akta kontroli Nr 11/32/I/10).
W sprawozdaniu wykazano ponadto, że stan środków pieniężnych na koniec okresu sprawozdawczego wynosił 46.469,26 zł. W wyniku kontroli ustalono, że stan ten był zgodny z wyciągiem bankowym nr 95 z 31.12.2010 r. (akta kontroli Nr 11/32/I/5). Z wyciągu bankowego nr 1 z 03.01.2011 r. wynika, że stan ten był jednocześnie stanem początkowym na dzień 01.01.2011 r. (akta kontroli Nr 11/32/I/6). W kwocie tej - 34.064,01 zł stanowiły środki otrzymane w ramach akcji domy pozytywnej energii, a 12.405,18 zł środki własne. Z raportu kasowego nr 1/2011 wynika, że stan gotówki w kasie na koniec 2010 r. wynosił 0 (akta kontroli Nr 11/32/I/34).
Z ewidencji księgowej oraz ze sporządzonego rozliczenia wynika, że pochodzące z 2010 r. środki otrzymane i własne jednostka kontrolowana wydatkowała w I półroczu 2011 r. Zakupiono między innymi meble, zestawy komputerowe, rowery, sprzęt AGD, obrazy, sprzęt sportowy, pianino oraz zorganizowano wycieczki (akta kontroli Nr 11/32/I/17-31). W trakcie kontroli wszystkie operacje księgowe zaewidencjonowane na koncie 132 dotyczące wydatków porównano z dokumentami źródłowymi oraz z wyciągami bankowymi. Rozbieżności nie stwierdzono. Ustalono, że zapisy na koncie 132 służącym do ewidencji stanu środków oraz obrotów na rachunku bankowym dokonywane są według wyciągów bankowych. Badane dowody księgowe zawierają oznaczenia dotyczące sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych, tj. konta na jakich dokument ma być zaksięgowany oraz daty ujęcia w księgach rachunkowych. Dokumenty finansowe zawierają także informację na temat klasyfikacji budżetowej. Zakupione wyposażenie zostało ujęte w ewidencji księgowej (konto 013-pozostałe środki trwałe) (akta kontroli Nr 11/32/I/7-9).
W planach finansowych na 2011 r. Domu Dziecka oraz Szkoły Podstawowej i Gimnazjum nie zaplanowano dochodów i wydatków (akta kontroli Nr 11/32/I/11-13). Natomiast w planie finansowym Pogotowia Opiekuńczego oprócz środków budżetowych z Urzędu Miasta zaplanowano także wpływy z usług, różnych opłat oraz z odsetek bankowych na łączną kwotę 14.000,00 zł (akta kontroli Nr 11/32/I/14-15).
W dniu 08.07.2011 r. jednostka kontrolowana złożyła w Referacie Księgowości Organu Wydziału Finansowo-Księgowego Urzędu Miasta Opola sprawozdanie Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych za I półrocze 2011 r. (akta kontroli Nr 11/32/I/44). W sprawozdaniu wykazano dochody otrzymane ogółem w kwocie 13.938,00 zł, w tym:
- 6.446,74 zł w paragrafie 0920,
- 774,25 zł w paragrafie 0970,
- 6.717,01 zł w paragrafie 0830.
W wyniku kontroli ustalono, że powyższa kwota dochodów ogółem oraz w poszczególnych paragrafach jest zgodna z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 11/32/I/39-43). Na kwotę dochodów ogółem składają się środki zaewidencjonowane na niżej wymienionych kontach:
konto 132 (rachunek dochodów samorządowych jednostek budżetowych) – 7.174,69 zł, w tym:
- 456,68 zł w paragrafie 920,
- 1,00 zł w paragrafie 970,
- 6.717,01 zł w paragrafie 830.
konto 130 (rachunek bieżący) – 6.762,59 zł, w tym:
- 5.989,34 zł w paragrafie 920,
- 773,25 zł w paragrafie 970.
konto 139 (rachunek depozytów) – 0,63 zł, w paragrafie 920.
konto 138 (rachunek konta pierwszy krok) – 0,09 zł, w paragrafie 920.
Na podstawie ewidencji jednostki kontrolowanej oraz ewidencji Urzędu Miasta Opola ustalono, że wykazana w sprawozdaniu kwota uzyskanych dochodów w całości została przekazana na konto Urzędu Miasta (akta kontroli Nr 11/32/I/55). Z wyciągów bankowych nr 54 z 30.06.2011 r. (akta kontroli Nr 11/32/I/33) i nr 55 z 01.07.2011 r. (akta kontroli Nr 11/32/I/48) oraz z raportów kasowych nr 20/2011 za okres od 25 do 30.06.2011 r. (akta kontroli Nr 11/32/I/38) i nr 21/2011 za okres od 01 do 13.07.2011 r. (akta kontroli Nr 11/32/I/45) wynika, że stan środków na rachunku bankowym i gotówki w kasie na dzień 30.06.2011 r. wynosił 0. Ponadto ustalono, że stany środków wykazane w ewidencji księgowej (obroty na koncie 101-kasa oraz na koncie 132- obroty na rachunku bankowym) są zgodne z powyższymi wyciągami bankowymi i raportami kasowymi (akta kontroli Nr 11/32/I/25, 37).
W dniu 07.09.2011 r. jednostka kontrolowana złożyła w Referacie Księgowości Organu Wydziału Finansowo-Księgowego Urzędu Miasta Opola sprawozdanie Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych za 8 miesięcy 2011 r. (akta kontroli Nr 11/32/I/53). W sprawozdaniu wykazano dochody otrzymane ogółem w kwocie 16.615,20 zł, w tym:
- 9.123,94 zł w paragrafie 0920,
- 774,25 zł w paragrafie 0970,
- 6.717,01 zł w paragrafie 0830.
Z analizy źródeł dochodów wykazanych w obu sprawozdaniach wynika, że w lipcu i sierpniu 2011 r. jednostka kontrolowana uzyskała dochody budżetowe w paragrafie 0920 (pozostałe odsetki) w kwocie 2.677,20 zł. W okresie tym nie uzyskano natomiast dochodów w paragrafach 0970 (wpływy z różnych dochodów) i 0830 (wpływy z usług). W wyniku kontroli ustalono, że powyższa kwota dochodów jest zgodna z ewidencją księgową i dotyczyła kapitalizacji odsetek, które zaewidencjonowano na koncie 130 -rachunek bieżący.
Na podstawie wyciągów bankowych kontrolowanej jednostki nr 110 z 29.07.2011 r. i nr 125 z 31.08.2011 r. oraz ewidencji Urzędu Miasta Opola ustalono, że wykazana w sprawozdaniu kwota dochodów w całości została przekazana na konto Urzędu Miasta (akta kontroli Nr 11/32/I/55-58).
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono kierownikowi jednostki kontrolowanej.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
w dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu
Imię i nazwisko Kierownika
jednostki kontrolowanej
(podpis)
Data:........
|
Zespół kontrolny
Imię i nazwisko kontrolującego
(podpis)
Data: ..........
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału: