KWiA – I –0914/16/2007
|
Opole, 17 października 2007 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 21/07
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczne Przedszkole nr 54
w Opolu ul. Mjr. Hubala 19
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 27 do 31 sierpnia 2007 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Tadeusz Lech - inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Wiesław Pałczyński – starszy specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 44/2007
nr 45/2007
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø ZFŚS
Ø Prowadzenie ksiąg rachunkowych
Ø System kontroli wewnętrznej
|
Okres objęty kontrolą
|
2006-2007
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Jadwiga Bryk – dyrektor przedszkola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Jadwiga Bryk – dyrektor
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – główny księgowy
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 209, poz. 2132 z późn zm.)
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 170, poz. 1426 z późniejszymi zmianami).
6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz.1222 późniejszymi zmianami).
- Uchwała Nr XXXIII/302/04 Rady Miasta Opola z dnia 24 czerwca 2004 r. w sprawie ustalenia opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych.
- Uchwała Nr XXXVIII/392/04 Rady Miasta Opola z dnia 18 listopada 2004 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych.
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej, pobierania opłat za przedszkole oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się z przyjętymi rozwiązaniami organizacyjnymi w zakresie prowadzenia spraw ewidencyjno-księgowych, gospodarki kasowej oraz w zakresie ewidencjonowania druków ścisłego zarachowania.
Dane zawarte w sporządzonych sprawozdaniach porównano z danymi znajdującymi się w ewidencji księgowej, wyciągach bankowych oraz w innych badanych dokumentach.
Na podstawie sprawozdań oraz zapisów dokonywanych w ewidencji księgowej ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Przeprowadzono analizę tych wydatków pod kątem celowości i gospodarności ich dokonywania oraz zgodności danych ewidencyjnych z danymi wykazywanymi w sprawozdaniach.
Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej, oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
Szczegółową kontrolą objęto zapisy w ewidencji księgowej za 2007 r., dotyczące niektórych pozycji wydatków budżetowych oraz zapisy dotyczące wydatków z dochodów własnych zaewidencjonowane we wszystkich paragrafach.
USTALENIA KONTROLI
I. W zakresie spraw organizacyjno-kadrowych
Siedzibą przedszkola jest nieruchomość zabudowana, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GN-7224c/11/99 z dnia 02.06.1999 r. (akta kontroli Nr 07/21/I/6-7).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem przedszkola była pani Jadwiga Bryk powołana na to stanowisko przez Prezydenta Miasta Opola w dniu 26.09.2003 r. na okres od 1 października 2003 r. do 31 sierpnia 2008 r. (akta kontroli Nr 07/21/I/4-5). Na stanowiskugłównego księgowego zatrudniony jest pan (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) w wymiarze ½ etatu (akta kontroli Nr 07/21/I/13-14).
Ogółem na dzień 31.12.2006 r. w przedszkolu zatrudnionych było 34 pracowników na 32,01 etatach, w tym 16 pracowników pedagogicznych na 14,76 etatach (akta kontroli Nr 07/21/I/15). Pozostałych 18 pracowników zatrudnionych było na 17,25 etatach na stanowiskach niepedagogicznych w tym:
-15 osób to pracownicy obsługi ( kucharka, pomoc kuchenna, woźni, sprzątaczka, konserwator),
- 3 osoby to pracownicy administracji (główny księgowy, specjalista ds. kadr oraz intendent).
Strukturę stanu zatrudnienia w osobach na koniec 2006 r. przedstawia poniższy wykres:
W 2007 roku do pracy przyjęto trzech pracowników obsługi. W okresie tym nie było przyjęć do pracy pracowników pedagogicznych (akta kontroli Nr 07/21/I/116-17). Wszyscy przyjęci pracownicy posiadają założone akta osobowe.
Przedszkole posiada opracowaną niżej wymienioną dokumentację:
- Instrukcję sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów,
– Instrukcję Inwentaryzacyjną.
- Zakładowy Plan Kont,
- Regulamin Kontroli Wewnętrznej.
W latach 2006 – 2007 w przedszkolu przeprowadzone zostały dwie kontrole zewnętrzne przez :
- Wydział Oświaty Urzędu Miasta Opola w zakresie organizacji pracy, stwarzania warunków do realizacji zadań statutowych oraz przeglądu dokumentacji kadrowej,
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Opolu.
W obu przypadkach zaleceń pokontrolnych nie wydano (akta kontroli Nr 07/21/I/18-19).
Oprócz podstawowego rachunku bankowego przedszkole posiada cztery wyodrębnione rachunki bankowe tj. (akta kontroli Nr 07/21/I/21):
- rachunek sum depozytowych,
- rachunek Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- rachunek dochodów własnych,
- rachunek inwestycyjny.
Z budżetem gminy jednostka rozlicza się w dziale 801 rozdział 80104. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
Ponadto w 2007 r. przedszkole otrzymało z Urzędu Miasta Opola kwotę 300,00 zł na wydatki w rozdziale 80195 - pozostała działalność z przeznaczeniem na organizację zawodów sportowych. Środki te zostały wydatkowane na zakup pucharów i napojów chłodzących. Z wydatków tych przedszkole rozliczyło się z Urzędem Miasta w dniu 31.07.2007 r. (akta kontroli Nr 07/21/I/22-27).
II.W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
II.1. Wydatki budżetowe w 2006 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym przedszkola na dzień 31.12.2005 r. wynosił – „0” (akta kontroli Nr 07/21/I/28).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków budżetowych przekazanych do jednostki kontrolowanej na działalność przedszkola w 2006 r. wynosiła 1.045.249,02 zł (akta kontroli Nr 07/21/I/30).
W dniu 11.01.2007 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdania Rb –28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2006 r. (akta kontroli Nr 07/21/I/31-34).
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2006 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że na dzień 31.12.2006 r. stan środków budżetowych na rachunku bankowym przedszkola wynosił – „0” (akta kontroli Nr 07/21/I/38).
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej przedszkola wynika, że dokonane wydatki zostały zaewidencjonowane w siedmiu paragrafach. Były to w całości wydatki na wynagrodzenia i pochodne jak: trzynasta pensja, składki na ZUS i Fundusz Pracy, odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych i nagrody. Wydatki te zaksięgowano w następujących paragrafach: 3020, 4010, 4040, 4110, 4120, 4140 oraz 4440. Nie stwierdzono wydatkowania środków budżetowych na inne cele, w tym na wydatki rzeczowe.
II.2. Dochody budżetowe w 2006 r.
Z prowadzonej ewidencji księgowej wynika, że w 2006 r. przedszkole nie uzyskało dochodów podlegających odprowadzeniu na rachunek budżetu Urzędu Miasta.
II.3. Dochody własne w 2006 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie dochodów własnych w 2006 r. wyniosło ogółem 400.628,32 zł (akta kontroli Nr 07/21/I/35-37). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 2.680,54 zł,
Ø przychody w kwocie 397.947,78 zł.
Powyższe przychody uzyskano w trzech paragrafach tj.:
Ø paragraf 083 „Wpływy z usług”- kwota 396.245,20 zł,
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki”- kwota 674,21 z,
Ø paragraf 097”Wpływy z różnych dochodów”- kwota 1.028,37 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na stan środków pieniężnych na początek roku sprawozdawczego składały się środki zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym dochodów własnych w kwocie2.534,88 zł (akta kontroli Nr 07/21/I/28) oraz gotówka w kasie w kwocie145,66 zł (akta kontroli Nr 07/21/I/29).
Na przychody z usług składały się przede wszystkim wpływy z opłat rodziców za realizację świadczeń prowadzonych przez przedszkole.
Natomiast przychody wykazane w paragrafie 097 pochodziły z wpłat komorników, zapłaty przedterminowej zaległości oraz wpływów z organizacji festynu i ze sprzedaży surowców wtórnych.
Wykazana w sprawozdaniu kwota należności w wysokości 9.277,42 zł Z ewidencji księgowej wynika, że kwota ta w całości dotyczyła zaległości w opłatach za przedszkole.
II.4. Wydatki dochodów własnych w 2006 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2006 r. wyniosły ogółem 394.708,36 zł.
Poniesione wydatki związane były z bieżącą działalnością przedszkola i zostały zaewidencjonowane w dziesięciu paragrafach (akta kontroli Nr 07/21/I/35-37).
Wykazana w sprawozdaniu kwota zobowiązań na dzień 31.12.2006 r. wynosiła 31.637,34 zł. Największa kwota zobowiązań dotyczyła wpłat na PFRON – 15.612,61 zł oraz z tytułu dokonanych nadpłat za przedszkole - 12.362,31 zł. Pozostałe zobowiązania dotyczyły nieuregulowanych faktur za grudzień 2006 r. z tytułu: zakupu żywności, opłat za usługi komputerowe, p.poż. i za energię cieplną (akta kontroli Nr 07/21/I/235). Innych zaległości w opłatach nie stwierdzono.
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec 2006 r. wynosił 5.919,96 zł. Kwota ta odpowiada różnicy pomiędzy przychodami (400.628,32 zł) a poniesionymi wydatkami.
W wyniku kontroli ustalono, że na kwotę tę składały się środki zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym dochodów własnych w kwocie 5.350,99 zł (akta kontroli Nr 07/21/I/38) oraz gotówka w kasie w kwocie 568,97 zł. Gotówka ta wykazana była w ewidencji księgowej na koncie „KASA” (akta kontroli Nr 07/21/I/221)oraz w protokole zdawczo-odbiorczym z dnia 02.01.2007 r. (akta kontroli Nr 07/21/I/231).
II.5. Wydatki ogółem w 2006 r.
W 2006 r. łączne wydatki Przedszkola Publicznego Nr 54 ze środków budżetowych i ze środków dochodów własnych wyniosły 1.439.957,38 zł. Największą pozycje stanowiły wydatki na wynagrodzenia i pochodne - 1.045.249,02 zł. Pozostałe wydatki dotyczyły:
- zakupu środków żywności - 123.544,60 zł,
- remontów - 81.582,97 zł,
- opłat za energię - 80.825,54 zł,
- zakupu materiałów i wyposażenia - 51.646,27 zł,
- zakupu usług pozostałych - 34.387,16 zł,
- inne wydatki - 22.721,82 zł.
Strukturę tych wydatków przedstawia poniższy wykres:
II.6. Dochody budżetowe w 2007 r.
W dniu 01.08.2007 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb –27S z wykonania planu dochodów budżetowych przedszkola za siedem miesięcy 2007 r. (akta kontroli Nr 07/21/I/39).
Ze sprawozdania wynika, że wykonane dochody w tym okresie wyniosły 40,06 zł. W wyniku kontroli ustalono, że jest to kwota z tytułu zwrotu odsetek należnych Urzędowi Miasta Opola w związku ze zmianą banku.
II.7. Wydatki budżetowe w 2007 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym przedszkola na dzień 31.12.2006 r. wynosił – „0” (akta kontroli Nr 07/21/I/38).
W dniu 01.08.2007 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb –28S z wykonania planu wydatków budżetowych przedszkola za siedem miesięcy 2007 r. (akta kontroli Nr 07/21/I/42-43).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków budżetowych przekazanych do jednostki kontrolowanej na działalność przedszkola w tym okresie wynosiła 743.200,00 zł (akta kontroli Nr 07/21/I/40).
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą wydatków wykazanych w ewidencji księgowej.
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z ewidencji księgowej wynika, że w tym okresie łączne wydatki środków budżetowych wyniosły 662.266,65 zł. Były to w całości wydatki na wynagrodzenia i pochodne. Wydatki te zaewidencjonowano w pięciu następujących paragrafach: 3020, 4010, 4040, 4110, 4120 oraz 4440.
Spośród tych wydatków kontrolą objęto wydatki na wynagrodzenia osobowe, (które stanowiły największą pozycję ogółu wydatków) oraz odpisy od tych wynagrodzeń na fundusz socjalny. Wydatki te zostały zaewidencjonowane w dwóch niżej wymienionych paragrafach:
Paragraf 4010 – wynagrodzenia osobowe (akta kontroli Nr 07/21/I/44-46)
Ze sprawozdania Rb-28S wynika, że wydatki przedszkola w tym paragrafie za siedem miesięcy 2007 r. wyniosły 467.142,10 zł, Kwota ta jest zgodna z kwotą wykazaną w ewidencji księgowej. Kontrolą objęto stawki wynagrodzenia zasadniczego ustalone dla trzech pracowników niepedagogicznych przyjętych do pracy w 2007 r. na stanowiska: woźny, intendent oraz praczka/sprzątaczka. Stwierdzono, że stawki te zostały ustalone zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Paragraf 4440 – odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (akta kontroli Nr 07/21/I/51-60)
Ze sprawozdania Rb-28S wynika, że wykazane w tym paragrafie wydatki przedszkola za siedem miesięcy 2007 r. wyniosły 33.675,00 zł. W wyniku kontroli ustalono, że kwota ta dotyczyła odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Taka kwota faktycznie przekazana została na rachunek bankowy funduszu w ustawowym terminie tj. do 31.05.2007 r. Księgowania tej operacji w ewidencji księgowej dokonano w dniu 25.05.2007 r. (akta kontroli Nr 07/21/I/60).
Z wyciągu bankowego wynika, że na dzień 31.12.2006 r. stan początkowy środków na rachunku bankowym wynosił 6.649,01 zł i był zgodny z ewidencją księgową. Łączna kwota przychodów na rachunku funduszu socjalnego za siedem miesięcy 2007 r. wyniosła 52.611,14 zł (akta kontroli Nr 07/21/I/59).
Na sumę tę oprócz dokonanego odpisu i stanu początkowego środków pieniężnych składały się: zwroty pożyczek i odsetki bankowe oraz środki przelane przez Urząd Miasta Opola z tytułu odpisu dla nauczycieli emerytów w kwocie 3.035,00 zł. Innych wpływów nie stwierdzono.
Na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że w okresie tym z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wydatkowano kwotę 26.902,54 zł (akta kontroli Nr 07/21/I/52). Środki te wydatkowane były zgodnie z regulaminem tj. na: kolonie dla dzieci, świadczenia urlopowe, dofinansowanie do wczasów. Innych wydatków nie stwierdzono.
II.8. Dochody własne w 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie dochodów własnych za I półrocze r. wyniosło ogółem 229.524,54 zł (akta kontroli Nr 07/21/I/61). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 5.919,96 zł,
Ø przychody w kwocie 223.604,58 zł.
Powyższe przychody uzyskano w trzech paragrafach tj.:
Ø paragraf 083 „Wpływy z usług”- kwota 220.520,95 zł,
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki”- kwota 1.306,63 zł,
Ø paragraf 097”Wpływy z różnych dochodów”- kwota 1.777,00 zł.
Z powyższych danych wynika, że największe wpływy uzyskano z usług. Na przychody te składały się wpływy z opłat rodziców za realizację świadczeń prowadzonych przez przedszkole. Natomiast przychody wykazane w paragrafie 097 pochodziły z darowizny od towarzystwa ubezpieczeniowego oraz wpłaty zaległości przez dłużnika.
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na początek roku sprawozdawczego jest zgodny ze stanem środków pieniężnych wykazanym w poprzednim sprawozdaniu na koniec 2006 r.
II.9. Wydatki dochodów własnych w 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych za I półrocze 2007 r. wyniosły ogółem 186.739,33 zł.
Poniesione wydatki związane były z bieżącą działalnością przedszkola i zostały zaewidencjonowane w szesnastu paragrafach (akta kontroli Nr 07/21/I/61).
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec okresu sprawozdawczego wynosił 42.785,21 zł. Na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że kwota ta jest zgodna ze stanem faktycznym i stanowi sumę środków pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowym – 41.974,90 zł (akta kontroli Nr 07/21/I/208) oraz gotówki w kasie w kwocie 810,31 zł (akta kontroli Nr 07/21/I/214).
Spośród wydatków wykazanych w poszczególnych paragrafach największą pozycję stanowiły wydatki na zakup żywności – 70.547,72 zł, zakup energii – 34.209,09 zł, zakup materiałów – 22.673,50 zł oraz zakup usług pozostałych – 20.293,35 zł. W poszczególnych paragrafach zaewidencjonowane wydatki przedstawiały się następująco:
Paragraf 4140 – wpłaty na PFRON (akta kontroli Nr 07/21/I/236-237).
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 10.429,84 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
W poszczególnych miesiącach zaewidencjonowano następujące kwoty:
Ø styczeń - 7.068,32 zł (zapłata zaległości z poprzedniego roku),
Ø luty – 641,41 zł,
Ø marzec – 641,41 zł,
Ø kwiecień – 692,90 zł,
Ø maj – 692,90 zł,
Ø czerwiec – 692,90 zł.
Paragraf 4210 - zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 07/21/I/238-241).
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 22.673,50 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
Na kwotę tę składały się następujące zakupy:
Ø środki czystości,
Ø materiały biurowe,
Ø wyposażenie,
Ø art. bhp,
Ø inne drobne zakupy.
Nie stwierdzono zaewidencjonowania w tym paragrafie wydatków dokonanych na inne cele.
Paragraf 4220 – zakup środków żywności (akta kontroli Nr 07/21/I/242-246)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 70.547,72 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34. Nie stwierdzono zaewidencjonowania w tym paragrafie wydatków dokonanych na inne cele.
Paragraf 4230 – zakup leków i materiałów medycznych (akta kontroli Nr 07/21/I/102-103)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 219,01 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
Paragraf 4240 - zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek (akta kontroli Nr 07/21/I/101 )
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 11.711,65 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34. Nie stwierdzono zaewidencjonowania w tym paragrafie wydatków dokonanych na inne cele.
Paragraf 4260 - zakup energii (akta kontroli Nr 07/21/I/247-248)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 34.209,09 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
Na kwotę tę składały się opłaty za:
Ø energię cieplną,
Ø energię elektryczną,
Ø gaz,
Ø wodę.
Paragraf 4270 - zakup usług remontowych (akta kontroli Nr 07/21/I/249-250)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 5.786,10 zł taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
Na kwotę tę składały się wydatki na:
Ø usługi budowlano-montażowe,
Ø konserwacje,
Ø różne inne drobne usługi.
Paragraf 4300 - zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 07/21/I/251-254)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 20.293,35 zł taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
Na kwotę tę składały się między innymi wydatki na:
Ø opłaty pocztowe,
Ø badania lekarskie,
Ø usługi komunalne,
Ø prowizje bankowe,
Ø prenumeratę prasy.
Paragraf 4350 - zakup usług dostępu do sieci Internet (akta kontroli Nr 07/21/I/80-81)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 208,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
Paragraf 4370 – opłaty z tytułu usług telekom, telef. stacjonar. akta kontroli Nr 07/21/I/255-256)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 1.717,89 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
Paragraf 4390 - zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii (akta kontroli Nr 07/21/I/78)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 1.500,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
Paragraf 4410 – podróże służbowe krajowe (akta kontroli Nr 07/21/I/77)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 1.141,94 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
Paragraf 4420 – podróże zagraniczne (akta kontroli Nr 07/21/I/76)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 900,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
Paragraf 4430 – różne opłaty i składki (akta kontroli Nr 07/21/I/74-75)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 1.163,00 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
Paragraf 4740- zakup materiałów papierniczych do drukarek i ksero (akta kontroli Nr 07/21/I/73-74)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 376,06 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
Paragraf 4750- zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji (akta kontroli Nr 07/21/I/72-73)
Według ewidencji księgowej wydatki ogółem wyniosły 3.862,18 zł i taką kwotę wykazano w sprawozdaniu Rb-34.
W wyniku analizy zapisów ewidencyjnych nie stwierdzono faktów uzyskiwania przychodów oraz dokonywania wydatków z dochodów własnych niezgodnie z ustawą o finansach publicznych bądź z uchwałą Rady Miasta Opola w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
II.10. Pobieranie i ewidencjonowanie opłat za przedszkole w 2007 r.
Pobieranie opłat za przedszkole należy do obowiązków osoby zatrudnionej na stanowisku intendenta. Zadania w tym zakresie ujęte są w zakresie czynności służbowych pracownika (akta kontroli Nr 07/21/I/23). Wpłaty dokonywane są na rachunek bankowy lub gotówką w kasie przedszkola. Potwierdzeniem dokonania wpłaty gotówką są kwitariusze przychodowe, będące drukami ścisłego zarachowania. Z protokołu zdawczo-odbiorczego z dnia 02.01.2007 r. wynika, że osobie przyjmującej wpłaty gotówkowe przekazano za pokwitowaniem jedynie bloczki kwitariuszy przychodowych od nr 120901 do nr 121000 oraz od nr 122001 do nr 122100 (akta kontroli Nr 07/21/I/231).
W wyniku kontroli ustalono między innymi, że wpłaty gotówkowe były przyjmowane również na podstawie kwitariuszy przychodowych o numerach (akta kontroli Nr 07/21/I/232-233):
od nr 4506101 do nr 4506200,
od nr 4506201 do nr 4506300,
od nr 4509501 do nr 4509600,
od nr 4509701 do nr 4509800,
od nr 5222501 do nr 5222600,
od nr 0812601 do nr 0812700.
Z wyjaśnień osoby przyjmującej wpłaty gotówkowe wynika, że zakupu wyżej wymienionych kwitariuszy dokonano po wykorzystaniu kwitariuszy poprzednich i kwitariusze te nie zostały ujęte w ewidencji druków ścisłego zarachowania. Z wyjaśnień głównego księgowego wynika, że kwitariusze te zostały przekazane pracownikowi merytorycznemu jedynie za pokwitowaniem bez ujmowania ich w ewidencji.
Łączna kwota zadłużenia z tytułu opłat za przedszkole na dzień 31.12.2006 r. wynosiła 9.277,42 zł (akta kontroli Nr 07/21/I/234, 257-258). W wyniku kontroli ustalono, że kierownictwo przedszkola na bieżąco podejmowało działania zmierzające do wyegzekwowania tych zaległości łącznie z kierowaniem spraw na drogę postępowania sądowego.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi przedszkola.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpis)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................................
.................................................................................................................
..............................................................................................................
|