KWiA-I-0914/21/2010
|
Opole, 11.06.2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 29/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczne Gimnazjum nr 1 w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
17.05.2010 r. – 18.05.2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Jacek Spadło – inspektor WKWiA
Izabela Dziewulska Gaj – główny specjalista WKWiA
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
Nr 61
Nr 62
|
Przedmiot kontroli
|
Realizacja wykonania zaleceń pokontrolnych z kontroli przeprowadzonej w 2008 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
2007 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Violeta Zajączkowska – dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 1 w Opolu
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Violeta Zajączkowska – dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 1 w Opolu
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz.783).
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Ustalenia kontroli
Postępowanie kontrolne przeprowadzone zostało na podstawie przedłożonego przez Dyrektora szkoły Violetę Zajączkowską sprawozdania pokontrolnego z dnia 22 sierpnia 2008 r. dotyczącego wykonania zaleceń wydanych po kontroli przeprowadzonej w 2008 r. (akta kontroli tom I s. 1-2).
W okresie od 22 kwietnia 2008 r. do 16 maja 2008 r. Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu przeprowadził postępowanie kontrolne w Publicznym Gimnazjum nr 1 w Opolu.
Przeprowadzona kontrola obejmowała następujący zakres tematyczny:
ü gospodarka finansowa,
ü zamówienia publiczne,
ü prowadzenie ksiąg rachunkowych,
ü system kontroli wewnętrznej,
ü oszczędność przy dokonywaniu wydatków.
Prawidłowość i rzetelność wydanych przez Prezydenta miasta Opola zaleceń pokontrolnych obrazuje tabela nr 1:
Lp.
|
Zalecenia
|
Termin
Wykonania
|
Data
wykonania
|
Wykonanie
|
1.
|
Każdorazowo przed rozwiązaniem z nauczycielem stosunku pracy z przyczyn określonych w art. 20 Karty Nauczyciela dokumentować fakt braku możliwości zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć, ilość godzin zaproponowanych nauczycielowi w niższym wymiarze zatrudnienia oraz fakt niewyrażenia zgody przez nauczyciela przyjęcia proponowanych warunków pracy.
|
na bieżąco
|
22.08.2008r.
|
Każdorazowo w związku z organizacją roku szkolnego zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674) nauczyciel dla którego nie ma pełnego etatu składa pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na ograniczenie w związku z tym jego zatrudnienia do wymiaru nie niższego niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć i proporcjonalnego zmniejszenia wynagrodzenia. W dokumentacji szkoły skontrolowano trzy takie przypadki stanowiące akta kontroli (akta kontroli tom I s. 3-5)
|
2.
|
W regulaminie dotyczącym zasad udzielania zamówień publicznych o wartości nie przekraczającej 14.000 euro wprowadzić zapisy dotyczące kryteriów, którymi kierować będzie się komisja w trakcie wyboru wykonawcy bądź dostawcy na podstawie złożonych ofert.
|
bezzwłocznie
|
22.08.2008r.
|
Kryteria którymi kieruje się komisja w trakcie wyboru wykonawcy bądź dostawcy na podstawie złożonych ofert zawarte są w załączniku nr 2 aneksu do zarządzenia wewnętrznego nr 37 Dyrektora Publicznego Gimnazjum nr 1 w Opolu z dnia 21.08.2008 r.(akta kontroli tom I s. 6-15).
|
3.
|
Na podstawie zarządzenia wewnętrznego dyrektora szkoły wprowadzić uregulowania dotyczące naliczania wysokości stawek za najem pomieszczeń szkolnych.
|
bezzwłocznie
|
22.08.2008r.
|
Uregulowania dotyczące naliczenia wysokości stawek za najem pomieszczeń szkolnych zostały wprowadzone zarządzeniem wewnętrznym nr 40/2008 Dyrektora Publicznego Gimnazjum nr 1 w Opolu z dnia 19 sierpnia 2008 r. (akta kontroli tom I s. 16-17).
|
4.
|
Wzmóc nadzór nad prawidłowym realizowaniem zadań wynikających z zarządzeń, regulaminów oraz instrukcji obowiązujących na terenie placówki.
|
Na bieżąco
|
22.08.2008r.
|
Nadzór oraz realizacja zadań wynikających z zarządzeń wewnętrznych, regulaminów oraz instrukcji obowiązujących na terenie nieistniejącego już, Publicznego Gimnazjum nr 1 w Opolu, opisany i uregulowany jest w „Kartach procesu” oraz „Księdze zarządzeń PG nr 1”. Ponadto ostatni audyt zewnętrzny, przeprowadzony od 1 stycznia 2008 r., któremu poddano wszystkie procesy zachodzące w szkole, nie wykazał żadnych niezgodności dotyczących wymienionych obszarów. (akta kontroli tom I s. 18-22).
|
Ustalenia końcowe
Przeprowadzona analiza wykonania zaleceń pokontrolnych w oparciu o złożone sprawozdanie Nr PG 1 z O.I. - 011/611/2008 z dnia 22 sierpnia 2008 r. dyrektora szkoły wykazała ich skuteczną i terminową realizację co w obecnej sytuacji pozwala na prawidłowe funkcjonowanie skontrolowanej placówki.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: Opole,......
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: Opole, .......
|
Podpis Głównego Specjalisty: (na ostatecznej wersji roboczej)
Podpis Naczelnika Wydziału: (na ostatecznej wersji roboczej)
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
|
Zmiany w protokole
|
"Ustalenia na str. ... skreśla się"
"Uzupełnienie do str. ... protokołu kontroli"
"Treść ustaleń na str. ... otrzymuje brzmienie:"
|