KWiA.I–0914/12/10
|
Opole, 30.03.2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 18/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Miejska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
15 -30.03.2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Monika Pijanka - inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Jacek Spadło - inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 37/2010
nr 38/2010
|
Przedmiot kontroli
|
Gospodarka finansowa
|
Okres objęty kontrolą
|
2009 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Hanna Kanik – dyrektor
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))- główna księgowa
|
I. Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
6. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz 177 z późn. zm.)
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz. 783).
10. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
11. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu z późn. zm.
- Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Załącznik do komunikatu poz. 84).
II. Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
III. Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora jednostki. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
IV. Sprawy organizacyjne
Miejska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Opolu funkcjonuje od dnia 1 września 2000 r., na podstawie Uchwały Nr XXI/336/00 Rady Miasta Opola z dnia 24 lutego 2000 r. zmieniającej uchwałę w sprawie nadania aktu założycielskiego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 2, działającej na terenie miasta Opola (akta kontroli Nr 10/18/I/4-5). Siedzibą Poradni jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Niedziałkowskiego 9, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GNGiK-JO-72244/34/03 (akta kontroli Nr 10/18/I/6-7).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem Poradni była pani Hanna Kanik powołana na to stanowisko na okres od 1 września 2007 r. do 31 sierpnia 2012 r. (akta kontroli Nr 10/18/I/8).
Głównym księgowym Poradni jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zatrudniona na tym stanowisku od dnia 1 marca 2008 r. w wymiarze 0,75 etatu (akta kontroli Nr 10/18/I/9).
Z budżetem gminy jednostka rozlicza się w dziale 854 – edukacyjna opieka wychowawcza, rozdział 85406 – poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne.
Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W kontrolowanym okresie Poradnia posiadała cztery rachunki bankowe, założone w PKO BP S.A. (akta kontroli Nr 10/18/I/16):
- 34 1020 3668 0000 5502 0159 5636 rachunek budżetowy,
- 40 1020 3668 0000 5102 0160 0477 rachunek zfśs,
- 17 1020 3668 0000 5802 0160 0451 dochodów własnych,
- 66 1020 3668 0000 5402 0160 0444 sum depozytowych.
Od bieżącego roku księgi rachunkowe prowadzone są przy pomocy programu komputerowego firmy Progman.
Wewnętrzne regulacje prawne dotyczące funkcjonowania gospodarki finansowo-księgowej w kontrolowanej jednostce to:
Ø Instrukcja sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów,
Ø Procedura kontroli finansowej,
Ø Zasady wydatkowania środków publicznych,
Ø Instrukcja kasowa,
Ø Zakładowy Plan Kont,
Ø Metoda wyceny aktywów i pasywów,
Ø Opis systemu informatycznego rachunkowości.
W kontrolowanej jednostce inwentaryzacja środków trwałych i pozostałych środków trwałych została przeprowadzona w 2008 r. Zgodnie z obowiązującą w jednostce instrukcją z przeprowadzonej inwentaryzacji został sporządzony protokół.Różnic inwentaryzacyjnych nie stwierdzono (akta kontroli Nr 10/18/I/11-15).
Na dzień 31.12.2009 r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 60 osób na 56,37 etatach (akta kontroli Nr 10/18/I/17-25). Szczegółowo stan zatrudnienia na dzień 31.12.2009 r. przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
Lp.
|
Wyszczególnienie
|
Zatrudnienie w etatach (stan na 01.01.2009 r.)
(akta kontroli
Nr 10/18/I/ 20-22)
|
Zatrudnienie w etatach (stan na 31.12.2009 r.)
(akta kontroli
Nr 10/18/I/23-25)
|
1
|
Pracownicy pedagogiczni
|
43,50
|
44,00
|
2
|
Pracownicy administracyjni
|
9,87
|
9,87
|
3
|
Pracownicy obsługi
|
2,50
|
2,50
|
RAZEM
|
55,87
|
56,37
|
V. Dochody budżetowe w 2009 r.
W dniu 26.01.2010 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–27S z wykonania planu dochodów budżetowych za rok 2009(akta kontroli 10/18/I/10).
Ze sprawozdania wynika, że dochody w tym okresie wyniosły 1.436,81 zł. W trakcie kontroli ustalono, że wykazana w sprawozdaniu Rb-27S kwota dotyczyła nadpłaconych składek ZUS. Powyższe środki zostały przekazane na rachunek bankowy Urzędu Miasta Opola w dniu 11.12.2009 r.
VI. Wydatki budżetowe w 2009 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym środków budżetowych na dzień 31.12.2009 r. wynosił – „0”(akta kontroli Nr 10/18/I/82).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność Poradni w 2009 r. wynosiła: 2.702.826,00 zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 2.691.018,51 zł. Niewykorzystane środki w kwocie 11.807,49 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniu 30.12.2009 r. (akta kontroli Nr 10/18/I/49-50).
W dniu 26.01.2010 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych na działalność Poradni za 2009 r.(akta kontroli Nr 10/18/I/79-80). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniach jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2009 r.
Ze sporządzonego sprawozdania dotyczącego działu 854 rozdział 85406 oraz z dokumentacji księgowej wynika, że dokonywane wydatki dotyczące jednostki zostały zaewidencjonowane w dwudziestu paragrafach.
Ustalono, że największą pozycję wydatków budżetowych stanowiły wynagrodzenia oraz pochodne od wynagrodzeń. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 2.451.541,61 zł, w tym:
- § 4010 wynagrodzenia osobowe pracowników – 1.956.687,04 zł,
- § 4040 dodatkowe wynagrodzenie roczne – 142.550,96 zł,
- § 4110 składki na ubezpieczenie społeczne – 309.117,67 zł,
- § 4120 składki na Fundusz Pracy – 43.185,94 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2009 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 10/18/I/63):
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
Zespół kontrolny sprawdził prawidłowość sporządzania list płac w 2009 r. Ustalono, że listy płac sporządzane są odrębnie dla pracowników administracji oraz nauczycieli. Pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w jednostce otrzymywali wynagrodzenie w pierwszym dniu roboczym miesiąca, natomiast pracownicy administracyjni otrzymywali wynagrodzenia na koniec miesiąca.
Listy płac są sporządzane przy pomocy programu firmy Progman, zawierają okres za jaki dokonano wypłaty, łączną kwotę do wypłaty, nazwisko i imię pracownika, wynagrodzenie brutto każdej osoby z wyszczególnieniem wszystkich składników wynagrodzeń. Listy płac są podpisane zgodnie z obowiązującymi w jednostce regulacjami wewnętrznymi.
Ponadto strona kontrolująca sprawdziła prawidłowość naliczania płac dla pięciu pracowników administracyjnych wykazanych w tabeli nr 2 (akta kontroli Nr 10/18/I/53-62).
W jednostce obowiązuje Regulamin wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w Miejskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Opolu, opracowany w oparciu o przepisy określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. nr 223, poz. 1458) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398).
Podczas czynności kontrolnych sprawdzono czy stawki poszczególnych składników wynagrodzeń zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Tabela nr 2
Lp.
|
Stanowisko
|
Kategoria zaszerego-wania
|
Wymiar etatu
|
Wynagrodzenie
zasadnicze
|
1
|
(akta kontroli Nr 10/18/I/61-62)
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
(akta kontroli Nr 10/18/I/59-60)
|
3
|
(akta kontroli Nr 10/18/I/57-58)
|
4
|
(akta kontroli Nr 10/18/I/55-56)
|
5
|
(akta kontroli Nr 10/18/I/53-54)
|
W trakcie postępowania kontrolnego ustalono, że kategorie zaszeregowania pracowników zgodne są z tabelą stawek wynagrodzenia zasadniczego, będącą załącznikiem nr 2 do Regulaminu wynagrodzeń.
Strona kontrolująca dokonała również analizy wynagrodzeń oraz przelewów pięciu pracowników administracyjnych jednostki. Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń ze sporządzonymi listami płac. Następnie porównano wynagrodzenia „do wypłaty” z listy płac z dokonanymi przelewami. Zestawienie wynagrodzeń niżej wymienionych pracowników administracyjnych kontrolowanej jednostki za okres od lipca do grudnia 2009 r. przedstawiono w tabeli nr 3.
Tabela nr 3
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
07/2009
|
08/2009
|
09/2009
|
10/2009
|
11/2009
|
12/2009
|
Kwota (zł)
|
1
|
(akta kontroli Nr10/18/I/68)
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
W trakcie badania stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w listach płac z danymi z wyciągów bankowych.
Rozdział 85406 § 4270 – Zakup usług remontowych
Wydatki ogółem wyniosły 11.835,70 zł. Dotyczyły one opłat za konserwację kserokopiarek, sprzętu p.poż. oraz wymiany rynien i rur spustowych. Wykazana w ewidencji kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S.
Rozdział 85406 § 4300 – Zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem wyniosły 18.464,64 zł. Dotyczyły one między innymi prowizji bankowych, opłat pocztowych, wywozu odpadów i ścieków oraz monitoringu. Wykazana w ewidencji kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S.
Rozdział 85406 § 4440 – Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Z wyciągu bankowego nr 1 wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2008 r. wynosił 5.409,88 zł (akta kontroli Nr 10/18/I/28). Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek ZFŚS)(akta kontroli Nr 10/18/I/30).
W 2009 r. w kontrolowanej jednostce dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 117.500,00 zł. Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach:
Ø 30.03.2009 r. – 29.325,00 zł,
Ø 28.05.2009 r. – 58.650,00 zł,
Ø 29.09.2009 r. – 29.325,00 zł,
Ø 28.10.2009 r. – 200,00 zł (korekta)
RAZEM 117.500,00 zł (akta kontroli Nr 10/18/I/30-33).
Odpis dla emerytów jednostka otrzymała z Urzędu Miasta w łącznej wysokości 13.226,70 zł (w dniu 27.05.2009 r. – 10.373,00 zł oraz w dniu 25.09.2009 r. – 2.853,70 zł).
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników Poradni określił dyrektor w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Miejskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Opolu.
Wyżej wymieniony regulamin określa między innymi osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy ww. wyciągów oraz zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Ma) wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø dofinansowania do wypoczynku letniego pracowników niepedagogicznych,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø świadczeń urlopowych pracowników pedagogicznych,
Ø imprez integracyjno-okolicznościowych,
Ø dofinansowanie do wypoczynku zimowego pracowników,
Ø dofinansowanie do wypoczynku emerytów,
Ø zapomogi zdrowotne i materialne (akta kontroli Nr 10/18/I/30-33).
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2009 r. wynosiło 8.966,60 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 50 (akta kontroli Nr 10/18/I/27).
Rozdział 85406 § 4750 – Zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji
Wydatki ogółem wyniosły 3.977,06 zł. Dotyczyły one między innymi prowizji bankowych, opłat pocztowych, wywozu odpadów i ścieków oraz monitoringu. Wykazana w ewidencji kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S.
VII. Zobowiązania i należności – budżet
Zespół kontrolny poddał sprawdzeniu salda kont rozrachunkowych środków budżetowych na dzień 31 grudnia 2009 r. występujących w ewidencji badanej jednostki, a także prawidłowość ewidencji operacji na kontach rozrachunkowych (akta kontroli Nr 10/18/I/41).
Na dzień 31 grudnia 2009 r. wystąpiły następujące salda na kontach rozrachunkowych:
Ø konto 201 - Rozrachunki z odbiorcami – saldo wykazywało 1.968,25 zł oznaczające stan zobowiązań badanej jednostki wobec Remondis-u, Energetyki Cieplnej, Netii oraz WiK-u.
konto 229 - Pozostałe rozrachunki publiczno-prawne - po stronie zobowiązań wykazano kwotę 26.395,36 oznaczającą stan zobowiązań wobec ZUS z tytułu naliczonych składek od dodatkowego wynagrodzenia rocznego zł.
Ø konto 231 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń – po stronie „Ma” wykazano kwotę 154.628,29 zł oznaczającą stan zobowiązań badanej jednostki wobec pracowników tytułem dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Występujące zobowiązania na koniec 2009 r. zinwentaryzowano w drodze weryfikacji salda. Zespół kontrolny do prawidłowości wykazanych sald uwag nie wniósł. Ponadto stwierdzono, że wyżej wymienione zobowiązania zostały uregulowane w 2010 r.
VIII. Gospodarowanie dochodami własnymi w 2009 r.
Źródła dochodów własnych oraz sposób ich przeznaczenia określone zostały w uchwale nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola z późniejszymi zmianami. Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków dochodów własnych na rachunku bankowym na dzień:
- 01.01.2009 r. wynosił 493,77 zł (akta kontroli Nr 10/18/I/44).
- 31.12.2009 r. wynosił 511,68 zł (akta kontroli Nr 10/18/I/45).
Salda z wyciągów bankowych są zgodne ze sprawozdaniem RB-34 za 2009 r.
VIII. 1. Źródła dochodów własnych
Ustalono, że w kontrolowanym zespole środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w 2009 r. wyniosło ogółem 511,68 zł (akta kontroli Nr 10/18/I/48).Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego – 493,77 zł,
Ø dochody – 17,91 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na wyżej wymienione przychody uzyskano wyłącznie z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bankowym.
VIII. 2. Wydatki dochodów własnych
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 10/18/I/47) wynika, że w 2009 r. nie dokonywano wydatków ze środków dochodów własnych.
IX. Dokumenty księgowe
Zespół kontrolny, na podstawie faktur oraz rachunków wyciągów z grudnia 2009 r., dokonał sprawdzenia sposobu opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki.
W tabeli nr 4 przedstawiono dwadzieścia sześć dokumentów poddanych szczegółowej kontroli.
Tabela nr 4
Lp.
|
Nr faktury
|
Cel wydatku
|
Kwota
|
Data przelewu
|
Paragraf klasyfikacji
|
1
|
4980/09/FA
|
Podręczniki
|
1.034,95
|
3/12/09
|
4240
|
2
|
00118/11/2009
|
Pomoce terapeutyczne
|
455,00
|
4/12/09
|
4240
|
3
|
693/12/2009/SW
|
Usługa komputerowa
|
683,20
|
8/12/09
|
4300
|
4
|
F/2629/12/09
|
Pomoce dydaktyczne
|
208,40
|
8/12/09
|
4240
|
5
|
5037676218/22/0
|
Usługa telekomunikacyjna
|
840,57
|
9/12/09
|
4370
|
6
|
907/s/2009
|
Pomoce dydaktyczne
|
152,00
|
10/12/09
|
4240
|
7
|
12/11/09-RS
|
Szkolenie
|
70,00
|
10/12/09
|
4700
|
8
|
150/2009
|
Konserwacja urządzeń telekom.
|
200,00
|
11/12/09
|
4270
|
9
|
98/09
|
Dopłata do okularów
|
60,00
|
18/12/09
|
3020
|
10
|
1339/09
|
Badanie profilaktyczne
|
35,00
|
21/12/09
|
4280
|
11
|
089668/2009
|
Woda
|
138,18
|
22/12/09
|
4260
4300
|
12
|
FOP44096946/012/09
|
TP S.A.
|
96,38
|
22/12/09
|
4350
|
13
|
4221539589
|
Wywóz odpadów
|
301,31
|
22/12/09
|
4300
|
14
|
09JBPS20012571
|
Monitoring
|
185,40
|
22/12/09
|
4300
|
15
|
Po23690060
|
Energia elektryczna
|
770,84
|
22/12/09
|
4260
|
16
|
HK/24079/1243/39
|
ECO
|
2.596,37
|
22/12/09
|
4260
|
17
|
HMS/2160/12/09
|
Tusze
|
133,00
|
28/12/09
|
4750
|
18
|
4221562265
|
Wywóz śmieci
|
661,26
|
29/12/09
|
4300
|
19
|
20/12/2009/F
|
Wymiana rynien
|
7.827,96
|
29/12/09
|
4270
|
20
|
804/2009/K
|
Toner do ksero
|
189,10
|
29/12/09
|
4210
|
21
|
803/2009/K
|
Naprawa ksero
|
292,80
|
29/12/09
|
4270
|
22
|
Fund/6536/09
|
Prenumerata prasy
|
130,19
|
29/12/09
|
4210
|
23
|
HK/24864/1243/09
|
ECO
|
2.596,37
|
29/12/09
|
4260
|
24
|
36220/09V
|
Materiały pomocnicze
|
240,00
|
30/12/09
|
4210
|
25
|
HMS/2166/12/09
|
Tusze
|
166,00
|
30/12/09
|
4750
|
26
|
22233/09
|
Art. higieniczne
|
166,55
|
30/12/09
|
4210
|
W trakcie powyższego badania zespół kontrolny ustalił, że wszystkie skontrolowane dokumenty były szczegółowo opisane, sprawdzone przez upoważnione osoby pod względem formalnym, rachunkowym oraz merytorycznym. Ponadto na dokumentach zawarta była adnotacja o podstawie zastosowania przepisów Prawa zamówień publicznych oraz zatwierdzenie do wypłaty przez dyrektora jednostki. Każdorazowo na fakturach była umieszczona dekretacja, prawidłowa klasyfikacja budżetowa oraz wskazanie miesiąca ujęcia w księgach rachunkowych.
X. Zamówienia publiczne w 2009 r.
Zespół kontrolny ustalił, że w okresie objętym kontrolą jednostka nie planowała i nie ponosiła wydatków inwestycyjnych, których wykonanie wymagałoby zastosowania trybów postępowania wskazanych w ustawie Prawo zamówień publicznych.
XI. System kontroli wewnętrznej
Kompleksowy system kontroli wewnętrznej w jednostce określony jest poprzez:
Tabela nr 5
Lp.
|
Przyjęte regulacje prawne
|
Stan faktyczny
|
1
|
Regulamin pracy Miejskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Opolu
|
Przyjęty w jednostce Regulamin pracy jest aktem ustalającym wewnętrzną organizację i porządek w procesie pracy oraz określającym związane z procesem pracy obowiązki pracodawcy i pracowników w MPP-P w Opolu. Obejmuje on obszary związane z organizacją pracy, porządkiem w pracy, czasem pracy oraz środkami dyscyplinującymi w przypadku naruszenia regulaminu. Zawiera również regulacje związane z urlopami, wynagrodzeniami oraz przepisami BHP
|
2
|
Zarządzenie nr 28/05/06 dyrektora MPPP w Opolu z dnia 30.05.2006 r. w sprawie procedur kontroli finansowej
|
W ramach tych regulacji opisana jest kontrola finansowo-księgowa oraz wewnętrzna kontrola merytoryczna obejmująca wszystkie zagadnienia związane z działalnością Poradni.
|
3
|
Opis systemu przetwarzania danych
|
W kontrolowanej jednostce użytkowane są programy:
Ø kadry - Progman
Ø płace - Progman
Ø księgowość – Progman
Ø Płatnik - ZUS
Szczegółowy opis użytkowanych programów znajduje się w dokumentacji jednostki.
|
4
|
Karty czynności
|
Ustalono, że pracownicy jednostki posiadają karty stanowiskowe (czynności). Karty stanowiskowe pracy określają obowiązki, odpowiedzialność i uprawnienia zatrudnionego na danym stanowisku pracownika (akta kontroli Nr 10/18/I/85-88)
|
5
|
Zamówienia publiczne
|
Ustalono, że w jednostce jest opracowana i stosowana procedura dotycząca zamówień poniżej oraz powyżej 14.000 euro.
|
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi jednostki.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: ……………………………….
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
|