KWiA.I-1711.0005.2013
|
Opole, 7 maja 2013 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 10/13
|
Jednostka kontrolowana
|
Dom Pomocy Społecznej dla Kombatantów w Opolu
ul. Chmielowicka 6
45-738 Opole
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 08.03.2013 r. do 08.04.2013 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Agnieszka Lisiecka – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Tadeusz Lech – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Przedmiot kontroli
|
Gospodarka finansowa
|
Okres objęty kontrolą
|
2012 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Halina Antczak – Dyrektor
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Halina Antczak – Dyrektor
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– Główna Księgowa
Pracownicy merytoryczni
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004, Nr 64, poz. 593).
2. Ustawa z dnia 30.06.2005r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009, Nr 157, poz. 1241).
3. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 01.142.1591 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz.177 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1994 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późniejszymi zmianami).
6. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz. 694 z późniejszymi zmianami).
7. Zarządzenie Nr OR-I.0151-2247/2010 Prezydenta Miasta Opola z dnia 22 października 2010r. zmieniające zarządzenie w sprawie przyjęcia regulaminu organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej dla Kombatantów w Opolu,
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości gospodarowania środkami budżetowymi i posiadanym mieniem oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora jednostki. Dane zawarte w sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z przepisami i planem finansowym.
Szczegółową kontrolą objęto:
- zgodność z ewidencją otrzymanych i odprowadzonych do Urzędu Miasta dochodów budżetowych,
- zapisy w ewidencji księgowej dotyczące wszystkich wydatków budżetowych,
- wpływy i wydatki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych 2012 r.,
- zgodność z ewidencją księgową stanu zobowiązań i należności,
- zgodność z ewidencją księgową danych wykazanych w sprawozdaniu Rb-28S dotyczących planu, zaangażowania, wydatków oraz zobowiązań.
Sprawdzono czy na koniec roku jednostka dokonała spisu z natury i rozliczenia artykułów żywnościowych znajdujących się w magazynie. W zakresie gospodarki kasowej dane z ewidencji księgowej porównano z raportami kasowymi. W zakresie druków ścisłego zarachowania zapoznano się z zasadami i sposobem postępowania oraz sprawdzono ciągłość numeracji dotychczas wykorzystanych kwitariuszy przychodowych i rozchodowych.
Sprawdzono również czy jednostka posiada opracowane na piśmie procedury kontroli zarządczej oraz czy procedury te są dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
USTALENIA KONTROLI
Sprawy organizacyjne
Siedzibą DPS jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Chmielowickiej 6. Urząd Miasta Opola pismem nr WB-KB-0114/266/2001 z dnia 31.12.2001r. zgodnie z uchwałą nr 6949/2001 Zarządu Miasta Opola z dnia 27.12.2001r. nieruchomość będącą we władaniu i ewidencji księgowej jednostki przekazał jej w zarząd. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały Dom Pomocy Społecznej jest w wykazie gminnych jednostek oświatowych. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów właścicielem ww. nieruchomości jest Miasto Opole na prawach powiatu. Nieruchomość ta nie znajduje się ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola. Jednostka w dniu 09.01.2012r. złożyła w Urzędzie Miasta Opola deklarację na podatek od nieruchomości DN-1, będący załącznikiem do uchwały nr XX/305/11 Rady Miasta Opola z dnia 16.12.2011r. W deklaracji w poz. E00. Podmiot zobowiązany do złożenia deklaracji jednostka wskazała - użytkownik wieczysty. Z wyjaśnień kierownika działu gospodarczego pani(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.), która tę deklarację sporządzała wynika, że zapisu w tej pozycji dokonała na podstawie wpisów z poprzednich deklaracji. Z deklaracji wynika, że łączna kwota podatku wyniosła 7.421,00 zł. (akta kontroli Nr 13/10/I/117-120).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem jednostki była pani Halina Antczak zatrudniona na tym stanowisku od dnia 19 czerwca 2005 r. Głównym księgowym jednostki jest pani (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)zatrudniona na tym stanowisku od 3.11.2005 r. na czas nieokreślony w wymiarze całego etatu.
Z budżetem gminy jednostka rozlicza się w dziale klasyfikacji budżetowej 852 rozdział 85202. (akta kontroli Nr 13/10/I/35).
W okresie objętym kontrolą DPS posiadał cztery wyodrębnione rachunki bankowe: rachunek bieżący, depozytowy, funduszu socjalnego i dochodów budżetowych (akta kontroli Nr 13/10/I/105-111).
W kontrolowanej jednostce inwentaryzacja środków trwałych i pozostałych środków trwałych została przeprowadzona w dniach 01.10.2010-31.12.2010. Z przeprowadzonej inwentaryzacji zostały sporządzone protokoły. Z protokołu rozliczeń wyposażenia wynika, że powstały nadwyżki na kwotę 1.452,11 zł. Było to wyposażenie po likwidacji przyniesione przez pensjonariuszy. Nadwyżki te przyjęto na stan. (akta kontroli Nr 13/10/I/25-34). Ponadto w dniu 31.12.2012 r. przeprowadzono inwentaryzację druków ścisłego zarachowania oraz spisu gotówki w kasie. Zgodnie ze sporządzonym protokołem stan gotówki w kasie dla wszystkich rachunków wynosił 0 (akta kontroli Nr 13/10/I/121).
Stan zatrudnienia w kontrolowanej jednostce na dzień 31.12.2012 r. wynosił ogółem 87 osób na 86 etatach, z podziałem na poszczególne działy: (akta kontroli Nr 13/10//I/1-3):
- dyrektor – 1 osoba,
- kierownicy -5 osób,
- administracja – 5 osób,
- dział gospodarczy – 9 osób,
- kuchnia – 8 osób,
- dział O-T – 59 osób.
W 2012 r. przyjęto do pracy 10 osób zatrudnionych na 10 etatach, w tym 4 opiekunki, 2 pielęgniarki, 1 pracownika socjalnego, 2 konserwatorów i 1 pomoc kucharki(akta kontroli Nr 13/10/I/1). Ustalono, że kategorie zaszeregowania i stawki wynagrodzenia zasadniczego są zgodne z Regulaminem wynagradzania w DPS i rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Dochody budżetowe w 2012 r.
W dniu 24.01.2013 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–27S z wykonania planu dochodów budżetowych Domu za rok 2012 (akta kontroli Nr 13/10/I/4).
Ze sprawozdania wynika, że dochody w tym okresie wyniosły ogółem 3.451.828,47 zł i zaewidencjonowano je w trzech paragrafach. W wyniku kontroli ustalono, że dochody te są zgodne z ewidencją księgową kontrolowanej jednostki.
Ustalono, że wykazane w poszczególnych paragrafach kwoty dochodów dotyczyły:
- paragraf 0830 – przypisy i wpłaty za pobyt - 3.433.161,69 zł,
- paragraf 0920 – odsetki - 3.751,88 zł,
- paragraf 0970 – wpłaty za obiady i noclegi gości DPS - 14.914,90 zł.
Kwoty wykazane w sprawozdaniu porównano z ewidencją księgową i nie stwierdzono rozbieżności.
Otrzymane dochody w całości zostały przekazane na rachunek bankowy Urzędu Miasta. Miesięczne naliczenia dokonywane są zgodnie z decyzjami Ośrodków Pomocy z poszczególnych gmin. Sprawdzono wyrywkowo za grudzień odpłatność za pobyt 39 osób od litery A do K. Wyboru dokonano w kolejności alfabetycznej. Odpłatności porównano z decyzjami wystawionymi przez MOPR w Opolu. Rozbieżności nie stwierdzono.
Wydatki budżetowe w 2012 r.
W ewidencji księgowej (konto 130) jednostka kontrolowana wykazała, że stan początkowy środków na rachunku bankowym na dzień 01.01.2012 r. wynosił 0. W wyniku kontroli ustalono, że stan ten był zgodny z wyciągiem bankowym nr 1 z dnia 9.01.2012 r.(akta kontroli Nr 13/10/I/107).
Ze sporządzonego sprawozdania dotyczącego działu 852 rozdział 85202 oraz z dokumentacji księgowej jednostki wynika, że wydatki budżetowe za okres od stycznia do grudnia 2012 r. wyniosły ogółem 4.788.249,77 zł (akta kontroli Nr 13/10/I/35). Kwota ta jest zgodna z ewidencją księgową Urzędu Miasta Opola dotyczącą przekazanych środków do jednostki na działalność w 2012 r. (akta kontroli Nr 13/10/I/70-89). Z analizy dochodów i wydatków wynika, że wydatki w 2012 r. były wyższe od dochodów o 1.336.421,30 zł. Na kwotę tę składały się przekazane środki z Urzędu Miasta Opola oraz dotacja z budżetu państwa.
W 2012 r. wydatki zostały zaewidencjonowane w dwudziestu czterech paragrafach W wyniku kontroli ustalono, że kwoty wydatków ogółem wykazane w poszczególnych paragrafach są zgodne z ewidencją księgową kontrolowanej jednostki. Ponadto ustalono, że wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące planu oraz zaangażowania są zgodne z kontami pozabilansowymi 980 i 998.Konta te ujęte są w Zakładowym Planie Kont.
Szczegółową kontrolą objęto wszystkie wydatki dokonane w grudniu 2012r.
W wyniku kontroli ustalono, że kwoty wydatków w grudniu ogółem oraz w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją konta 130. Na podstawie wyciągu bankowego nr 127 ustalono, że niewykorzystaną kwotę 42.497,37 zł jednostka zwróciła do Urzędu Miasta w dniu 31.12.2012 r.
Na koniec 2012 r. saldo konta 130 wynosiło 0 i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 127 z dnia 31.12.2012 r. (akta kontroli Nr 13/10/I/109).
Również stan gotówki w kasie na koniec 2012 r. wynosił 0 – Raport kasowy Nr 61/2012 za okres 17.12.12-21.12.2012 r.
Wszystkie skontrolowane dokumenty dotyczyły zaewidencjonowanych paragrafów i zostały prawidłowo zaklasyfikowane, zadekretowane, opisane pod względem merytorycznym, formalno rachunkowym i zatwierdzenia do wypłaty. Ponadto wydatki zostały uregulowane w terminie. Nie stwierdzono wydatków poniesionych na cele inne niż wymienione w ustawie o finansach publicznych. Zespół kontrolny ustalił także, że wszystkie płatności zostały przekazane na właściwe konta kontrahentów.
Wydatki w grudniu zaewidencjonowano w dwudziestu czterech niżej wymienionych paragrafach:
§ 3020 – wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń
Wydatki ogółem wyniosły 21.499,93 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 4.297,12 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 9 wydatków, które dotyczyły odzieży, obuwia wynikające z przepisów dot. BHP (akta kontroli tom 13/10/I/70-89).
§ 4010 - wynagrodzenia osobowe pracowników
Wydatki ogółem wyniosły 2.287.534,70 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 415.920,64 zł i dotyczyły wypłaty wynagrodzeń za miesiąc listopad i grudzień. Na podstawie wyciągów bankowych oraz ewidencji księgowej (akta kontroli Nr 13/10/I/70-89)ustalono, że na składniki wynagrodzenia za miesiąc grudzień składają się:
Lp.
|
Składniki wynagrodzenia za grudzień 2012r.
|
Ilość osób
|
Razem
|
1.
|
Wynagrodzenie zasadnicze
|
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)
|
2.
|
Premia
|
3.
|
Stażowe
|
4.
|
Dodatek funkcyjny
|
5.
|
Dodatek kasowy
|
6.
|
Dodatek BHP
|
7.
|
Dzień matki z dzieckiem
|
8.
|
Urlop okolicznościowy
|
9.
|
Urlop
|
10.
|
Godziny nocne
|
11.
|
Godziny II zmiana
|
12.
|
Dopłata do godzin nadliczbowych
|
13.
|
Godziny nadliczbowe
|
14.
|
Wynagrodzenie za chorobę
|
XXX
|
Razem:
|
213.262,26
|
Ponadto na kwotę tych wydatków składają się potrącone z wynagrodzeń składki ZUS od pracowników, składki ubezpieczeniowe PZU, potrącone pożyczki mieszkaniowe, podatek od wynagrodzeń oraz potrącenia egzekucyjne.
W trakcie kontroli dokonano również analizy wynagrodzeń za grudzień 2012r. jedenastu pracowników jednostki, w tym dyrektora, głównej księgowej, kierowników poszczególnych działów oraz pracowników administracji. Stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Porównano także wysokość naliczenia poszczególnych składników wynagrodzeń z przepisami prawnymi oraz z dokumentacją stanowiącą podstawę ich naliczeń, w tym z:
- regulaminem wynagradzania,
- umowami o pracę,
-decyzjami dyrektora dotyczącymi przyznania dodatków w sprawie wynagrodzeń,
Ponadto sprawdzono prawidłowość naliczania premii wszystkich nowo zatrudnionych pracowników w 2012r. (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.). Regulamin premiowania nie określa minimalnej i maksymalnej wysokości premii dla pracowników. Każdorazowo wysokość premii za dany miesiąc określa dyrektor jednostki. Z regulaminu Premiowania wynika, że wszystkim pracownikom przysługuje premia po spełnieniu warunków wymienionych w ww. Regulaminie. Rozbieżności w tym zakresie nie stwierdzono.Łączna kwota wydatków na wynagrodzenia i składki od nich naliczane ( paragrafy 4010, 4110, 4120) wyniosła 2.745.760,78 zł i nie przekroczyła planu wydatków jednostki na 2012 r., który wynosił 2.775.600,00 zł.
§ 4040 - dodatkowe wynagrodzenie roczne
Wydatki ogółem w 2012r. wyniosły 171.111.06 zł (akta kontroli Nr 13/10/I/70-89).
§ 4110 - składki na ubezpieczenie społeczne
Wydatki ogółem wyniosły 412.512,90 zł. Ze sprawozdania oraz z ewidencji księgowej konta -130 wynika, że wydatki w grudniu wyniosły 71.438,68 zł. W wyniku kontroli ustalono, że powyższa kwota wydatków dotyczyła składek ZUS (akta kontroli Nr 13/10/I/70-89).
§ 4120 - składki na Fundusz Pracy
Wydatki ogółem wyniosły 45.713,18 zł. Ze sprawozdania oraz z ewidencji księgowej – konta 130 wynika, że wydatki w grudniu wyniosły 7.412,40 zł. W wyniku kontroli ustalono, że powyższa kwota wydatków dotyczyła składek na Fundusz Pracy (akta kontroli Nr 13/10/I/70-89).
§ 4170 – wynagrodzenia bezosobowe
Wydatki ogółem wyniosły 3.700,00 zł. Ze sprawozdania oraz z ewidencji księgowej – konta 130 wynika, że wydatki w grudniu wyniosły 2.300,00 zł. Wydatki poniesione w tym paragrafie dotyczyły 4 umów o dzieło dot. oprawy muzycznej imprez dla mieszkańców DPS oraz 1 umowy dot. opracowania zasad ochrony danych osobowych dla DPS (akta kontroli Nr 13/10/I/70-89).
§ 4210 – zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 141.743,82 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 44.291,84 zł i dotyczyły zakupu materiałów do remontów, materiałów malarskich, wyposażenia, środków czystości, materiałów biurowych, prasy, paliwa, sprzętu komputerowego (akta kontroli 13/10/I/70-89).
§ 4220 – zakup środków żywności
Wydatki ogółem wyniosły 414.884,92 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 75.125,03 zł (akta kontroli Nr 13/10/I/70-89).
§ 4230 – zakup leków i materiałów medycznych
Wydatki ogółem wyniosły 57.999,99 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 15.543,94 zł(akta kontroli 13/10/I/70-89).
§ 4260 – zakup energii
Wydatki ogółem wyniosły 441.705,50 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 135.677,28 zł i dotyczyły one zapłaty za energię cieplną, gaz, wodę i energię elektryczną (akta kontroli 13/7/I/70-89).
§ 4270 – zakup usług remontowych
Wydatki ogółem wyniosły 73.606,40 zł i dotyczyły opłat za konserwację, naprawę instalacji i sprzętu. Wydatki w grudniu wyniosły 33.163,64 zł. (akta kontroli 13/10/I/70-89).
§ 4280 – zakup usług zdrowotnych
Wydatki ogółem wyniosły 3.042,00 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 219,00 zł i dotyczyły one badań lekarskich(akta kontroli 13/10/I/70-89).
§ 4300 – zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem wyniosły 206.473,59 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 43.414,84 zł. i dotyczyły one m.in.: odprowadzania ścieków, likwidacji odpadów medycznych, deratyzacji, badań biologicznych, obsługi prawnej, ochrony obiektu, opłat bankowych, usług pogrzebowych, transportowych i dozoru technicznego. (akta kontroli tom 13/10/I/70-89).
§ 4350 – opłaty za usługi internetowe
Wydatki ogółem wyniosły 1.250,58 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 121,77 zł i dotyczyły zapłaty za dostęp do internetu (akta kontroli tom 13/10/I/70-89).
§ 4360 – opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii komórkowej
Wydatki ogółem wyniosły 2.411,72 zł.Wydatki w grudniu wyniosły 198,29 zł i dotyczyły zapłaty za telefony komórkowe (akta kontroli tom 13/10/I/70-89).
§ 4370 – opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii stacjonarnej
Wydatki ogółem wyniosły 4.684,90 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 364,21 zł i dotyczyły zapłaty za usługi telefonii stacjonarnej (akta kontroli 13/10/I/70-89).
§ 4390 – zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii
Wydatki ogółem wyniosły 1.000,00 zł.Wydatki w grudniu wyniosły 1.000,00 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 1 wydatek, który dotyczył zapłaty za przegląd techniczny (akta kontroli tom 13/10/I/70-89).
§ 4410 – podróże służbowe krajowe
Wydatki ogółem wyniosły 5.498,43 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 1.236,90 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 5 wydatków, które dotyczyły kosztów delegacji pracowników (akta kontroli tom 13/10/I/70-89).
§ 4430 – różne opłaty i składki
Wydatki ogółem wyniosły 9.868,91 zł. (akta kontroli tom 13/10/I/70-89).
§ 4480 – podatek od nieruchomości
Wydatki ogółem wyniosły 7.421,00 zł. (akta kontroli tom 13/10/I/70-89).
§ 4700 – koszty szkolenia pracowników
Wydatki ogółem wyniosły 8.985,10 zł. Wydatki w grudniu wyniosły 408,00 zł.
W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 1 wydatek, który dotyczył zapłaty za szkolenie pracownika (akta kontroli tom 13/10/I/70-89).
§ 6050 – wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych
Wydatki ogółem wyniosły 356.211,14 zł.Wydatki w grudniu wyniosły 353.751,14 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 2 wydatki, które dotyczyły zapłaty za nadzór autorski oraz przebudowę i montaż dźwigu (akta kontroli tom 13/10/I/70-89). Postępowanie przetargowe na to zadanie przygotowywał i przeprowadzał Wydział Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Opola. Ww. środek trwały został zaksięgowany na koncie 011 – środki trwałe.
§ 6060 – wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych
Wydatki ogółem wyniosły 13.890,00 zł.Wydatki w grudniu wyniosły 13.890,00 zł. W paragrafie tym w grudniu zaewidencjonowano 1 wydatek, który dotyczył zakupu 6 szt. komputerów (akta kontroli tom 13/10/I/70-89). Ww. środek trwały został ujęty na koncie 011 – środki trwałe ( nr karty środka trwałego 100-105). Zakupu dokonano w wyniku zapytania o cenę. Z firmą podpisano umowę nr DG 212-35/2012 z 17.12.2012r.
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Z wyciągu bankowego nr 1 z dnia 11.01.2012 r. wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2012 r. wynosił 61.481,77 zł (akta kontroli Nr 13/10/I/103). Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek ZFŚS (akta kontroli Nr 13/10/I/55-57). Z raportu kasowego nr 1/12 za okres od 13.01 do 13.01.2012 r. wynika, że stan początkowy gotówki w kasie wynosił 0.
W 2012 r. w kontrolowanej jednostce dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 100.000,00 zł (akta kontroli Nr 13/10/I/55-57). Kwota odpisu była zgodna z naliczeniem Funduszu Socjalnego, sprawozdaniem Rb-28S, ewidencja księgową dotycząca wydatków w paragrafie 4440 oraz z Planem dochodów/wydatków ZFŚS na 2012 r.
Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach:
04.05.2012 r. + 75.000,00 zł - WB nr 37
01.08.2012 r. + 13.750,00 zł - WB nr 25
04.09.2012 r. + 11.250,00 zł – WB nr 37
17.12.2012 r. – 4.500,00 zł – WB nr 67 zwrot rozliczenia na rachunek bieżący
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników jednostki określił dyrektor w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w DPS dla Kombatantów w Opolu.
Wyżej wymieniony regulamin określa między innymi osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków z dnia 02.03.2012r. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Wn) oraz wyciągów bankowych konta ZFŚS wynika, że na rachunek bankowy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych środków, wpływały także spłaty pożyczek mieszkaniowych (akta kontroli Nr 13/10/I/55-57). Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy strony Ma konta 135 i konta 101- kasa ZFŚS wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
dofinansowania do wypoczynku
pożyczek mieszkaniowych
wypłaty wczasów pod gruszą
pomocy materialnej i zapomóg.
Wszystkie skontrolowane wydatki posiadały dokumentację potwierdzającą przyznanie ww. świadczeń. Dokumenty te zostały zatwierdzone do wypłaty i podpisane przez upoważnione osoby. Wydatki dot. świadczeń zostały poniesione zgodnie z Regulaminem ZFŚS i stosownymi w tym zakresie przepisami.
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2012 r. wynosiło 15.272,31 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 71.
Z ewidencji konta 101 wynika, że stan gotówki w kasie na koniec roku wynosił 0 i był zgodny z raportem kasowym nr RK/1 za okres od 14.12.2012-14.12.2012 oraz z protokołem spisu gotówki w kasie z dnia 31.12.2012 r.
Ustalono, że w grudniu 2012 r. na koncie 101 zaewidencjonowano 3 operacje księgowe - wszystkie w dniu 04.12.2011 r. Dotyczyły one wpłaty do kasy kwoty 3.000,00 zł uprzednio pobranej z banku i następnie wypłaty tej kwoty dla emerytów w formie pomocy świątecznej.
Na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że w 2012 r. zaewidencjonowano ogółem 149 operacje księgowe dotyczące funduszu socjalnego.
Zobowiązania
W sprawozdaniu Rb-28S jednostka kontrolowana wykazała stan zobowiązań budżetowych na dzień 31.12.2012 r. w łącznej kwocie 217.162,04 zł. Zobowiązania te dotyczyły paragrafów: 4040, 4110 oraz 4120. W wyniku kontroli na podstawie ewidencji księgowej ustalono, że:
- zobowiązania wykazane w paragrafie 4040 w kwocie 176.926,65 zł dotyczyły naliczonej trzynastki za 2012 r. (konto 231),
- zobowiązania wykazane w paragrafie 4110 w kwocie 31.103,64 zł dotyczyły składek ZUS od naliczonej trzynastej pensji (konto 229),
- zobowiązania wykazane w paragrafie 4120 w kwocie 3.159,57 zł dotyczyły składek na Fundusz Pracy od naliczonej trzynastej pensji (konto 229).
W wyniku kontroli ustalono, że powyższe dane były zgodne z ewidencją księgową-konta 201. Na zobowiązania z tytułu „trzynastki” składały się: wynagrodzenie netto, podatek, składki ZUS od pracowników oraz składki zdrowotne.
Ponadto w sprawozdaniu RB-28S jednostka wykazała zobowiązania niewymagalne w niżej wymienionych paragrafach:
- 4300 na kwotę 5.763,14 zł,
- 4370 na kwotę 209,04 zł.
Płatności w § 4300 dotyczyły 4 faktur, które wpłynęły do jednostki w miesiącu styczniu 2013r. Wydatki dotyczyły wywozu odpadów medycznych, odpadów, badania wody oraz opłaty za pogrzeb pensjonariusza. Płatności dotyczące § 4370 opłaty za telefon stacjonarny i również wpłynęły do jednostki w miesiącu styczniu 2013r.
Ponadto zespół kontrolny dokonał sprawdzenia płatności zobowiązań dokonanych w styczniu 2012 r. i styczniu 2013r. Na podstawie ewidencji konta 201 oraz dokumentacji źródłowej ustalono, że w styczniu 2013r. uregulowano 3 faktury wystawione w grudniu 2012 r., które jednostka otrzymała w styczniu. Dotyczyły one zapłaty za dwie prenumeraty na 2013 r. i ubezpieczenia samochodu na 2013 r. Ustalono, że faktury te nie zostały ujęte w zobowiązaniach za 2012 r. Z wyjaśnień głównej księgowej wynika, że koszty zarówno prenumeraty jak i ubezpieczenia dotyczyły roku 2013, a DPS nie miał wpływu na daty wystawienia faktur przez ich wystawców.
Należności
Ze sprawozdania Rb-27S za 2012r. wynika, że kwota należności wynosi 6.169,46 zł. Kwota ta jest zgodna ze sprawozdaniem Rb-N sporządzonym wg stanu na koniec IV kwartału 2012 r. Są to należności wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług. Z ewidencji księgowej konta 221 wynika, iż na koniec roku 2012 r. stan należności z tytułu wniesionych opłat pensjonariuszy za pobyt wynosił 6.169,46 zł (akta kontroli Nr 13/10/I/). W bilansie rocznym za 2012r. jednostka wykazała należności w kwocie ogółem 79.798,56 zł. Na kwotę tę składały się:
- konto 201 – 5.525,06 zł – należności wynikające z nadpłat faktur,
- konto 221 – 6.169,46 zł - należności z tytułu wniesionych opłat pensjonariuszy za pobyt,
- konto 234 – 72.802,35 zł – pożyczki mieszkaniowe,
- konto 290 – 4.698,31 zł – odpis aktualizacyjny.
Gospodarka kasowa
Gospodarkę kasową reguluje Instrukcja gospodarki kasowej w DPS w Opolu. Raporty kasowe sporządzane są w okresach nie dłuższych niż 10 dni. Ewidencja księgowa konta 101 prowadzona jest oddzielnie dla budżetu wydatki konto 101-01, wydzielonego rachunku – konto 101-02, depozyty 101-03 i funduszu socjalnego – konto 101-04.
Na koniec 2012 r. stany gotówki w kasie wykazane na poszczególnych kontach wynosiły 0 i były zgodne z raportami kasowymi: RK/1 14.12.12-14.12.12 ZFŚS, RK/74 17.12.12-21.12.12 Dochodowy, RK/82 17.12.12-21.12.12 Depozyty mieszkańców i RK/61 17.12.12-21.12.12 Bieżący (akta kontroli Nr 13/10/I/90-102).
Gospodarka magazynowa
Stan żywności na magazynie w dniu 03.12.2012r. wynosił 9.343,92. Dane wykazane w arkuszu spisowym są zgodne z saldem końcowym konta 310 – materiały. Ogółem pozycji w arkuszu spisowym było 118.
Druki ścisłego zarachowania
Zasady postępowania w zakresie druków ścisłego zarachowania reguluje Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów księgowych. Osobą odpowiedzialną w tym zakresie jest pracownik zatrudniony na stanowisku kasjerki, który prowadzi rejestr tych druków. Bezpośrednią kontrolę nad drukami ścisłego zarachowania sprawuje główna księgowa.
Stwierdzono, że w DPS używane są następujące druki ścisłego zarachowania:
- wpłaty za pobyt,
- wypłaty za urlopy dla pensjonariuszy,
- wpłaty i wypłaty z rachunku depozytowego,
- wpłaty przychodowe z rachunku bieżącego.
Sprawdzono bloczki dotyczące dochodów budżetowych od nr 611 do nr 623. Były one zgodne z RK74/12. Dotyczyły wpłat uzupełniających za pobyt.
Ponadto sprawdzono bloczki rozchodowe dotyczące wypłat za urlopy od nr 133 do nr 138 (KW). Były zgodne z RK/70/12 oraz kontem kasy 101/2.
Sprawdzono bloczki (KP) od nr 350 do nr 352 oraz (KW) od nr 479 do nr 511 dot. konta depozytów. Były zgodne z kontem 101/3, a także z RK 82/12. Dotyczyły wpłat depozytów przez pensjonariuszy.
Z rachunku bieżącego 101/1 w miesiącu grudniu 2012r. nie dokonywano wypłat (KW) wpłat (KP).
Umowy najmu
W 2012 r. dyrektor jednostki nie zawarł żadnych umów najmu.
Kontrola zarządcza
Zarządzeniem dyrektora nr 22A/10 z dnia 26 sierpnia 2010 roku wprowadzono Regulamin Kontroli Zarządczej obowiązującej w Domu Pomocy Społecznej dla Kombatantów w Opolu.
Zarządzeniem dyrektora Domu Pomocy Społecznej dla Kombatantów w Opolu nr 41/10 z dnia 29.12.2010r wprowadzono zmianę w Regulaminie Kontroli Zarządczej obowiązującej w DPS według załącznika nr 1 w sprawie określenia misji, powoływania zespołów do spraw oceny ryzyka i analizy zarządzania ryzykiem obowiązującej w Regulaminie Kontroli Zarządczej w Domu Pomocy Społecznej dla Kombatantów.
W DPS funkcjonują także inne regulacje prawne odnoszące się do części składowych systemu kontroli zarządczej, tj. Regulaminy, Procedury, Zarządzenia i Instrukcje.
W zakresie praktycznego stosowania kontroli zarządczej:
- wszyscy pracownicy zostali zapoznani z zasadami etyki zawodowej, osobistej i zawodowej uczciwości oraz potwierdzili tę znajomość podpisem w stosowaniu tych zasad w praktyce,
- pracownicy są zapoznani z zasadami wynikającymi z prowadzenia kontroli,
- w poszczególnych Działach i w zespołach analizuje się i ocenia ryzyko, każdy pracownik i mieszkaniec ma możliwość zgłaszania uwag oraz usprawnień w zakresie funkcjonowania jednostki,
- podejmowane są działania mające na celu poprawę funkcjonowania kontroli zarządczej
W grudniu 2012 r. dokonano samooceny w zakresie kontroli zarządczej w DPS.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono kierownikowi kontrolowanej jednostki.
Zgodnie z § 20 ust.1-2 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.I-0120.1.77.2012 z dnia 25 maja 2012 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo przedstawić umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia składane są w formie pisemnej w terminie 7 dni roboczych od dnia potwierdzenia odbioru protokołu.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny (podpisy)
Data: ……………………………….
|
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.............................................................................................................
.............................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................................
|