KWiA-I-0914/1/2010
|
Opole, 10 luty 2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 2/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Opolu ul. Barlickiego 13
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 25 do 29 stycznia 2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Tadeusz Lech – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu Wiesław Pałczyński - starszy specjalista
w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 3/2010
nr 4/2010
|
Przedmiot kontroli
|
prawidłowość realizacji zaleceń pokontrolnych z 19.02.2009 r. i 14.05.2009 r.
|
Okres objęty kontrolą
|
2009 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Maciej Płuska– dyrektor Ośrodka
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Maciej Płuska – dyrektor Ośrodka
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – główna księgowa
|
Ustalenia kontroli
I. W zakresie realizacji zaleceń pokontrolnych z 19.02.2009 r.
W dniach od 17 listopada do 19 grudnia 2008 r. na podstawie Zarządzenia Nr OR.I-0152/313/2008 z dnia 20 października 2008 r., w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Opolu zostało przeprowadzone przez Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu Urzędu Miasta Opola postępowanie kontrolne nr 40/08 w zakresie: gospodarki finansowej, ewidencji księgowej i sprawozdawczości oraz ZFŚS.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Prezydent Miasta Opola w wystąpieniu pokontrolnym z dnia19.02.2009 r. (akta kontroli Nr 10/02/I/4-5) polecił:
1. Prawidłowo realizować obowiązki w zakresie kontroli finansowej, o których mowa w art. 44 ust.1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.) na kontach księgowych rachunków bankowych: bieżącego oraz dochodów własnych, dokonywać zapisów w taki sposób, aby zachodziła pełna zgodność sald oraz obrotów pomiędzy jednostką a bankiem.
3. Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.) - w sporządzonych sprawozdaniach wykazywać kwoty zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
4. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.) do konta księgowego rachunku bankowego bieżącego zaprowadzić ewidencję szczegółową według podziałek klasyfikacji budżetowej.
5. Sprawozdania sporządzać w sposób wskazany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
O realizacji powyższych zaleceń pokontrolnych dyrektor kontrolowanej jednostki poinformował pismem z dnia 17.03.2009 r.(akta kontroli Nr 10/02/I/6-7).
W wyniku przeprowadzonej kontroli dokonano następujących ustaleń w tym zakresie:
Ad.1
Wprowadzona została w życie dokumentacja opisująca przyjęte w Miejskim Ośrodku i Rekreacji w Opolu zasady w postaci Zakładowego Planu Kont (Zarządzenie Dyrektora MOSiR w Opolu nr 22/2009 z dnia 2 grudnia 2009 r.) (akta kontroli Nr 10/02/I/47-56). Kontrolowana jednostka zmieniła dotychczas stosowane rozwiązania na inne, przewidziane ustawą. Ponieważ zmiana dotychczas stosowanych rozwiązań wpływała na sporządzone w styczniu 2009 r. sprawozdanie, zgodnie z art. 8 ustawy o rachunkowości, tj. ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego (2010 roku) wprowadzono nowe zasady rachunkowości.
Wprowadzono również:
- zasady klasyfikowania i prowadzenia ewidencji wydatków strukturalnych (Zarządzenie Dyrektora MOSiR w Opolu nr 6/2009 z dnia 23 marca 2009 r.),
- zasady ewidencjonowania składników majątkowych (Zarządzenie nr 16/2009 Dyrektora MOSiR w Opolu z dnia 7 września 2009 r.),
- zasady kasacji składników majątkowych (Zarządzenie nr 17/2009 Dyrektora MOSiR w Opolu z dnia 7 września 2009 r.),
- instrukcję inwentaryzacyjną (Zarządzenie nr 15/2009 Dyrektora MOSiR w Opolu z dnia 7 września 2009 r.).
Badane dowody księgowe zawierają oznaczenia dotyczące sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych, tj. konta na jakich dokument ma być zaksięgowany, daty ujęcia w księgach rachunkowych.
Dokumenty finansowe zawierają także informację na temat klasyfikacji budżetowej oraz strukturalnej. Do prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania w nich zapisów księgowych wprowadzono nowy program finansowo księgowy, przeznaczony dla jednostek, zakładów budżetowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych w celu prowadzenia pełnej księgowości, a także obsługi sprawozdawczości budżetowej i finansowej (akta kontroli Nr 10/02/I/11).
Ad.2
Zapisy na kontach 130, 132, 135, 139 służących do ewidencji stanu środków oraz obrotów na rachunkach bankowych dokonywane są według wyciągów bankowych. Dochody i wydatki ewidencjonowane na koncie 130 ujmowane się w terminie ich zapłaty. Zgodnie z wyciągiem bankowym zdarzenia, jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym, ujmuje się w terminach wpływu/wypływu na konto. Zapisy na kontach księgowych rachunków bankowych (akta kontroli Nr 10/02/I/11).odzwierciedlają stan rzeczywisty
Ad.3
Wykazywane dane w sprawozdaniach budżetowych są zgodne z prowadzoną ewidencją księgową.Kserokopie sprawozdań budżetowych oraz wydruki z ewidencji analitycznej za 2009 r. stanowią załączniki do niniejszego protokołu (akta kontroli Nr 10/02/I/16-46).
Ad.4
Z Zakładowego Planu Kont wynika, że do konta 130 prowadzona jest analityczna ewidencja zrealizowanych wydatków i dochodów budżetowych, która uwzględnia podziałki klasyfikacji budżetowej oraz sprawozdawczości ustalone dla jednostek budżetowych (akta kontroli Nr 10/02/I/47-56).
Ad.5
Dane na temat wykonania planu finansowego jednostki budżetowej w sprawozdaniach Rb-27S i Rb-28S oraz w sprawozdaniach Rb-34 - z wykonania planów finansowych dochodów własnych jednostek budżetowych i wydatków nimi sfinansowanych są wykazywane zgodnie z rozporządzeniem.
W sporządzonych sprawozdaniach ujmowane były należności i zobowiązania zgodnie z ewidencją księgową. Sprawozdania sporządzano na właściwych formularzach.
II. W zakresie realizacji zaleceń pokontrolnych z 14.05.2009 r.
W dniach od 16 marca do 10 kwietnia 2009 r. na podstawie Zarządzenia Nr OR.I-0152/408/2008 z dnia 11 marca 2009 r., w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Opolu zostało przeprowadzone przez Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu Urzędu Miasta Opola postępowanie kontrolne nr 11/09 w zakresie: dochodów budżetowych, dochodów własnych oraz składników majątkowych.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Prezydent Miasta Opola w wystąpieniu pokontrolnym z dnia14.05.2009 r. (akta kontroli Nr 10/02/I/8-9) polecił:
1. Mając na uwadze dbałość o przyszłe wyniki ekonomiczne jednostki, nie należy zawierać kolejnych umów z kontrahentami mającymi zaległości w płatnościach i nie posiadającymi środków finansowych gwarantujących wypłacalność.
2. W zakresie gospodarowania i ewidencjonowania środkami trwałymi stosować zasady określone w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r. Dz. U. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.). Ponadto ewidencję środków trwałych prowadzić zgodnie z przepisami określonymi w art. 9 i 16 a-m ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
Pismem z dnia 03.06.2009 r. dyrektor kontrolowanej jednostki poinformował o realizacji powyższych zaleceń pokontrolnych (akta kontroli Nr 10/02/I/10).
W wyniku przeprowadzonej kontroli dokonano następujących ustaleń w tym zakresie:
Ad.1
Z analizy sprawozdań Rb-27S za 2009 r. wynika, że stan należności budżetowych, w tym zaległości ulegał systematycznemu zmniejszeniu (akta kontroli Nr 10/02/I/104). Na dzień 31.03.2009 r. zaległości wynosiły 694.092,20 zł. Natomiast na dzień 31.12.2009 r. zaległości były niższe o 173.384,40 zł i wynosiły 520.707,80 zł.
Należności ogółem na koniec 2009 r. wyniosły 589.550,93 zł i dotyczyły:
- należności z tytułu świadczonych usług w kwocie 426.734,05 zł (w tym należności dochodzone na drodze sądowej w kwocie 202.236,01 zł),
- odsetek od niezapłaconych należności w terminie w kwocie 162.816,88 zł (w tym odsetki od należności dochodzonych na drodze sądowej w kwocie 136.254,48 zł).
Należności niewymagalne dotyczą bieżącej działalności Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, natomiast należności wymagalne wynikają z niedotrzymania terminów płatności przez kontrahentów (głównie klubów sportowych).
W celu wyegzekwowania należności wysyłane są wezwania do zapłaty. W stosunku do podmiotów zalegających z wnoszeniem opłat czynności windykacyjne odbywają się drogą sądową, a skuteczność windykacji zaległości zależy od działań komornika.
Poniższa tabela zawiera zestawienie zawartych umów najmu w okresie od czerwca do grudnia 2009 r.
Lp.
|
Kontrahent
|
Data zawarcia umowy
|
Przedmiot umowy
|
Czy na dzień zawarcia umowy kontrahent posiadał należności wymagalne
|
1.
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
27-08-2009
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2.
|
03-09-2009
|
3.
|
01-09-2009
|
4.
|
01-09-2009
|
5.
|
01-09-2009
|
6.
|
04-09-2009
|
7.
|
08-09-2009
|
8.
|
01-10-2009
|
9.
|
01-10-2009
|
10.
|
08-10-2009
|
11.
|
15-10-2009
|
12.
|
20-06-2009
|
13.
|
27-08-2009
|
14.
|
01-09-2009
|
15.
|
01-09-2009
|
16.
|
01-09-2009
|
17.
|
25-08-2009
|
18.
|
01-09-2009
|
19.
|
01-09-2009
|
20.
|
01-09-2009
|
21.
|
01-09-2009
|
22.
|
01-09-2009
|
23.
|
01-09-2009
|
24.
|
01-09-2009
|
25.
|
31-08-2009
|
26.
|
03-09-2009
|
27.
|
14-09-2009
|
28.
|
10-09-2009
|
29.
|
11-09-2009
|
30.
|
07-09-2009
|
31.
|
14-09-2009
|
32.
|
18-09-2009
|
33.
|
17-09-2009
|
34.
|
17-09-2009
|
35.
|
09-09-2009
|
36.
|
01-09-2009
|
37.
|
02-10-2009
|
38.
|
29-10-2009
|
39.
|
29-10-2009
|
40.
|
01-08-2009
|
41.
|
21-08-2009
|
42.
|
24-09-2009
|
43.
|
17-09-2009
|
44.
|
17-09-2009
|
45.
|
23-09-2009
|
46.
|
11-09-2009
|
47.
|
07-09-2009
|
48.
|
19-10-2009
|
49.
|
30-06-2009
|
Z danych zawartych w powyższej tabeli wynika, że w 2009 r. po otrzymaniu wystąpienia pokontrolnego zawarto łącznie 49 różnego rodzaju umów. W dwóch przypadkach (poz.3 i 4) umowy zostały zawarte z kontrahentami mającymi zaległości w płatnościach (należności wymagalne). Z wyjaśnień dyrektora i głównej księgowej wynika, że z kontrahentami tymi zawarto umowy ze względów społecznych, a ponadto kontrahenci ci posiadają środki na bieżącą realizację zobowiązań wynikających z zawartych umów.
Ad.2
W dniu 7 września 2009 r. Zarządzeniem 16/2009 i 17/2009 Dyrektora MOSiR wprowadzono instrukcję inwentaryzacyjną oraz zasady ewidencjonowania składników majątkowych. Drogą spisu z natury dokonano inwentaryzacji składników majątkowych. Dla wszystkich obiektów MOSiR założono nowe księgi środków trwałych, a dla pozostałych środków trwałych kartoteki ilościowe i ilościowo-wartościowe. Zapisy w ww. urządzeniach analitycznych dokonywane są na bieżąco.
W 2009 r. dokonano zakupu niżej wymienionych środków trwałych i wyposażenia:
1. Program komputerowy wartości 3.193,96 zł.
2. Samochód osobowy wartości 93.000,00 zł.
3. Sprzęt sportowy wartości 124.641,30 zł
4. Odkurzacz na Basen Letni wartości 42.700,00 zł.
5. Centrala telefoniczna wraz z wyposażeniem o wartości 7.851,92 zł.
6. Sprzęt do utrzymania czystości wartości 24.345,10 zł.
8. Deszczownica wartości 348,00 zł.
9. Czajnik bezprzewodowy wartości 54,90 zł.
10. Sprzęt budowlany wartości 70,40 zł.
11. Adapter wartości 165,01 zł.
We wszystkich przypadkach faktury zostały odpowiednio opisane. Sporządzono także dokumenty „przyjęcie środka trwałego OT” oraz założono stosowne kartoteki ilościowe lub ilościowo-wartościowe (akta kontroli Nr 10/02/I/57-103).
Z zapisów prowadzonej ksiązki kontroli wynika, że w 2009 r. w jednostce przeprowadzone zostały dwie niżej wymienione kontrole zewnętrzne:
- w październiku przez Państwową Inspekcję Pracy w Opolu w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o produktach biobójczych na terenie Krytej Pływalni,
- w grudniu przez Państwową Straż Pożarną w Opolu w zakresie przestrzegania przepisów ppoż. na terenie Sztucznego Lodowiska.
W wyniku dokonanych ustaleń zostały wydane stosowne zalecenia.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono kierownikowi jednostki kontrolowanej.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu (podpis)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
|