KWiA.I–0914/ /08
|
Opole, 01.07.2008 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 25/08
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczne Gimnazjum nr 7 w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 9 czerwca do 30 czerwca 2008 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Agnieszka Lisiecka - inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Monika Pijanka – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 55/2008
nr 56/2008
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø Zamówienia publiczne
Ø System kontroli wewnętrznej
Ø Oszczędności przy dokonywaniu wydatków
|
Okres objęty kontrolą
|
2007r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Stanisława Namysło – dyrektor szkoły
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główna księgowa
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz.783).
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
11. Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
12. Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
13. Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora szkoły. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
Sprawy organizacyjne
Publiczne Gimnazjum nr 7 w Opolu funkcjonuje od dnia 01.09.1999 r., na podstawie Uchwały Nr VI/68/99Rady Miasta Opola z dnia 11 marca 1999 r. w sprawie założenia gimnazjum w Opolu (akta kontroli Nr 08/25/I/s.1). Siedzibą szkoły jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Oleskiej 68, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GNGiK-72244/16/2001 (akta kontroli Nr 08/25/I/s.2-3).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem szkoły była pani Stanisława Namysło powołana na to stanowisko na okres od 1 września 2007 r. do 31 sierpnia 2012 r. (akta kontroli Nr 08/25/I/s.6).
Głównym księgowym szkoły jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zatrudniona w jednostce od dnia 01 stycznia 2001r. w pełnym wymiarze (akta kontroli Nr 08/25/I/s.7).Z budżetem gminy szkoła rozlicza się w dziale 801 rozdział 80110. Natomiast dowożenie uczniów rozliczane jest w dziale 801 rozdział 80113. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W okresie od stycznia do kwietnia 2007 r. szkoła posiadała cztery rachunki bankowe założone w Banku Millennium S.A.: rachunek budżetowy, rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, rachunek dochodów własnych, rachunek depozytowy, 2 Commenius, Jugendwerk (wymiana polsko- niemiecka).
Od maja 2007 r. szkoła posiada rachunki bankowe w Banku PKO BP S.A.
Księgi rachunkowe w szkole w okresie objętym kontrolą prowadzone były ręcznie.
Wewnętrzne regulacje prawne dotyczące funkcjonowania gospodarki finansowo-księgowej w kontrolowanej jednostce to:
Ø Regulamin kontroli wewnętrznej,
Ø Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów w PG7,
Ø Zakładowy plan kont,
Ø Instrukcja w sprawie gospodarki kasowej w PG7,
Ø Instrukcja w sprawie zasad i trybu przeprowadzania inwentaryzacji.
Sprawy kadrowe
Na dzień 31.12.2007 r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 72 osoby na 62,83 etatach (akta kontroli Nr 08/25/I/s.9-10). Szczegółowo stan zatrudnienia na dzień 31.12.2007 r. przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
Lp.
|
Pracownicy:
|
Etaty
|
Osoby
|
1
|
pedagogiczni
|
48,33
|
55
|
2
|
administracji
|
6,5
|
9
|
2
|
obsługi
|
8
|
8
|
RAZEM
|
62,83
|
72
|
Strukturę zatrudnienia w PG nr 7 w przeliczeniu na etaty przedstawiono na wykresie nr 1.
Wykres nr 1
Struktura zatrudnienia w PG7 za m-c
|
W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
Dochody budżetowe w 2007 r.
W dniu 10.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–27S z wykonania planu dochodów budżetowych szkoły za rok 2007(akta kontroli Nr 08/25/I/s.151).
Ze sprawozdania wynika, że dochody w tym okresie wyniosły 1.049,79 zł. W trakcie kontroli ustalono, że wykazana w sprawozdaniu Rb-27S kwota dotyczyła wygenerowanych na rachunku bankowym odsetek (52,79 zł), dochodu ze sprzedaży złomu (320,00 zł), zwrotu kosztów za szkolenie (500,00 zł) i pomocy naukowych (177,00 zł).Środki te zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniach: 15.06.07, 27.06.07i 15.11.07.
Wydatki budżetowe w 2007 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym środków budżetowych na dzień 31.12.2007 r. wynosił – „0” (akta kontroli Nr 08/25/I/s.138).
Szkoła
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność szkoły w 2007 r. wynosiła: 2.637.980,00 zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 2.636.469,05 zł. Niewykorzystane środki w kwocie 1.510,95 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniu 27.12.2007r. (akta kontroli Nr 08/25/I/s.131).
W dniu 10.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych na działalność szkoły za 2007r. (akta kontroli Nr 08/25/I/s.130). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2007 r. Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej szkoły wynika, że dokonywane wydatki dotyczące szkoły zostały zaewidencjonowane w dziewiętnastu paragrafach.
Ustalono, że największą pozycję wydatków budżetowych stanowiły wynagrodzenia i pochodne. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 2.304.452.48 zł. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2007 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 08/25/I/s.104-111):
Ø nagrody jubileuszowe dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)),
Ø ekwiwalent za niewykorzystany urlop dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))odprawę emerytalną dla jednej osoby w wysokości 6.686,40 zł,
Ø nagrody dyrektora dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
Specjalny fundusz nagród nie został przekroczony.
Zespół kontrolny sprawdził prawidłowość sporządzania list płac w 2007r. Ustalono, że są one sporządzane odrębnie dla pracowników administracji i obsługi oraz nauczycieli.
Wypłaty wynagrodzeń są dokonywane dla wszystkich pracowników bezpośrednio na rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe.
Ponadto strona kontrolująca sprawdziła prawidłowość naliczania płac dla trzech pracowników szkoły wykazanych w tabeli nr 2.
Tabela nr 2
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
Stanowisko
|
Kategoria zaszeregowania wg angażu
|
Kategoria zaszeregowania wg Rozporządzenia*
|
Liczba punktów wg angażu
|
Liczba punktów wg Rozporządzenia*
|
Miesięczna stawka wynagrodzenia
|
Wymiar etatu
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
* Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.)
Podczas czynności kontrolnych sprawdzono, czy stawki poszczególnych składników wynagrodzeń zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Nieprawidłowości w tym zakresie nie stwierdzono (akta kontroli Nr 08/25/I/s.112).
Strona kontrolująca dokonała również analizy wynagrodzeń i przelewów czterech pracowników szkoły za okres od lipca do grudnia 2007 r.:
- dyrekcja (1 osoba),
- administracja (3 osoby).
Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń ze sporządzonymi listami płac. Następnie porównano wynagrodzenia „do wypłaty” z listy płac z dokonanymi przelewami. W badaniu zastosowano technikę porównania bieżącej informacji z analogiczną informacją z poprzedniego okresu. Zestawienie wynagrodzeń czterech pracowników kontrolowanej jednostki za okres od lipca do grudnia 2007 r. przedstawiono w tabeli nr 3.
Tabel nr 3
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
VII/2007
|
VIII/2007
|
IX/2007
|
X/2007
|
XI/2007
|
XII/2007
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
W trakcie badania stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w listach płac z danymi z wyciągów bankowych (akta kontroli Nr 08/25/I/s.113).
Dowożenie uczniów
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na dowożenie uczniów w 2007 r. wynosiła: 51.449,66 zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 24.149,66 zł. Niewykorzystane środki w kwocie 1.600,00 zł i 1.550,34 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniach 22.10.2007r. i 27.12.2007 r. (akta kontroli Nr 08/25/I/s.132).
W dniu 10.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych z dowożenia uczniów za 2007r. (akta kontroli Nr 08/25/I/s.147). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2007r. Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej wynika, że dokonywane wydatki dotyczące dowożenia zostały zaewidencjonowane w sześciu paragrafach.
Ustalono, że największą pozycję wydatków budżetowych stanowiły wynagrodzenia oraz zakup usług pozostałych. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 23.149,66 zł. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym.
Gospodarowanie dochodami własnymi w 2007 r.
Źródła dochodów własnych oraz sposób ich przeznaczenia określone zostały w uchwale nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola z późniejszymi zmianami. Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków dochodów własnych na rachunku bankowym na dzień:
- 01.01.2007 r. wynosił 12.097,74 zł (akta kontroli Nr 08/25/I/s.171).
- 31.12.2007 r. wynosił 1.865,63 zł (akta kontroli Nr 08/25/I/s.172).
Salda z wyciągów bankowych są zgodne ze sprawozdaniem RB-34 za 2007 r.
Ustalono, że w kontrolowanej szkole środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w 2007 r. wyniosło ogółem 30.227,48 zł (akta kontroli Nr 08/25/I/s.154). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego – 12.129,74 zł,
Ø przychody – 18.129,74 zł.
Powyższe przychody uzyskano w trzech paragrafach tj.:
Ø paragraf 069 „Wpływy z różnych opłat” - kwota 370,00 zł,
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki” - kwota 516,58 zł,
Ø Paragraf 097 „Wpływy z różnych dochodów” – 17.243,16 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się m.in.:
Ø odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym,
Ø opłaty za duplikaty druków,
Ø opłaty z tytułu najmu pomieszczeń.
W okresie od stycznia do grudnia 2007 r. w kontrolowanej szkole zostały zawarte następujące umowy najmu:
- wynajem sali gimnastycznej (umowa 7/07), umowa z (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)),
- wynajem sali gimnastycznej (umowa 5/07),umowa z (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)),
- wynajem pomieszczenia sklepik szkolny (umowa 6/07), umowa z (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)),
- wynajem powierzchni reklamowej (umowa 2/05), umowa z (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
- wynajem pomieszczenia sklepik szkolny (umowa 6/07)umowa z (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
- wynajem, umowa z (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)),
- udostępnienie pomieszczeń kuchennych wraz z zapleczem (umowa 5/06), umowa z (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
Wydatki dochodów własnych w 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 08/25/I/s.155) wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2007r. wyniosły ogółem 30.227,48 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w dwunastu paragrafach. W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wydatków wszystkich paragrafów.
Rozdział 80104 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 8.448,64 zł. Dotyczyły głównie zakupu artykułów do bieżącego remontu, znaczków, benzyny, tonerów, artykułów biurowych, krzeseł, prenumeraty.
Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34(akta kontroli Nr 08/25/I/s.156-162).
Rozdział 80104 § 4240 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek
Wydatki ogółem wyniosły 488,00 zł. Dotyczyły zakupu przyborów tablicowych.
Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34 (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.156-162).
Rozdział 80104 § 4270 – Zakup usług remontowych
Wydatki ogółem wyniosły 560,02 zł. Dotyczyły głównie opłaty za wypożyczenie kosiarki. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34 (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.156-162 ).
Rozdział 80104 § 4280 – Zakup usług zdrowotnych
Wydatki ogółem wyniosły 50,00 zł. Dotyczyły opłaty za badania profilaktyczne. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34 (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.156-162).
Rozdział 80104 § 4300 – Zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem wyniosły 1.176,33 zł. Wydatki dotyczyły m.in. refundacji kosztów skarbowych, opłat bankowych, wywozu śmieci. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34 (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.156-162).
Rozdział 80104 § 4370 – Opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii stacjonarnej
Wydatki ogółem wyniosły 614,20 zł. Dotyczyły opłat za telefon. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34 (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.156-162 ).
Rozdział 80104 § 4430 – Różne opłaty i składki
Wydatki ogółem wyniosły 1.234,00 zł. Dotyczyły opłat za ubezpieczenie. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34 (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.156-162).
Rozdział 80104 § 4480 – Podatek od nieruchomości
Wydatki ogółem wyniosły 126,20 zł. Dotyczyły opłat za podatek. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34 (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.156-162).
Rozdział 80104 § 4700 – Szkolenia pracowników niebędacych członkami korpusu służby cywilnej
Wydatki ogółem wyniosły 1.140,00 zł. Dotyczyły opłat za szkolenia. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34 (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.156-162).
Rozdział 80104 § 4750 – Zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji
Wydatki ogółem wyniosły 2.065,46 zł. Dotyczyły zakupu programów i akcesoriów komputerowych . Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34 (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.156-162).
Rozdział 80104 § 6050 – Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych
Wydatki ogółem wyniosły 9.272,00 zł. Dotyczyły zakupu monitoringu. Wykazana w ewidencji łączna kwota nie jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34. Z ewidencji księgowej wynika, że w tym paragrafie wydatkowano kwotę 12.459,00 zł. Jest to łączna kwota dwóch paragrafów (§6050 i §6060). (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.156-162)
Rozdział 80104 § 6060 – Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych
Wydatki ogółem wyniosły 3.187,00 zł. Dotyczyły zakupu komputera. Wykazana w ewidencji łączna kwota nie jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34. Ewidencja księgową nie zawierała w ogóle tego paragrafu. (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.156-162)
Z wyjaśnienia głównej księgowej wynika, że na kartotece wydatków omyłkowo zaksięgowano obydwa wydatki na jednym § 6050 (akta kontroli Nr 08/25/I/s.173).
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
Z wyciągu bankowego wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2007 r. wynosił 32.715,52 zł (akta kontroli Nr 08/25/I/s.128). Stan ten jest zgodny z saldem początkowym konta 135 – rachunek (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.114).
W 2007 r. w kontrolowanej szkole dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 94.500,00 zł (gimnazjum) i 1.000,00 zł (dowożenie). Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w terminach:
Gimnazjum:
Ø 17.05.2007 r. – 70.875,00 zł, (75%)
Ø 19.09.2007 r. – 23.625,00 zł (25%)
RAZEM 94.500,00zł (akta kontroli Nr 08/25/I/s.115,120).
Dowożenie:
Ø 17.05.2007 r. – 750,00 zł (75%)
Ø 19.09.2007 r. – 250,00 zł (25%)
RAZEM 1.000,00zł (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.115,120).
Środki na rachunek ZFŚS przekazano w ustawowym terminie.
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników szkoły określił dyrektor w Regulaminie gospodarowania środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Publicznym Gimnazjum nr 7 w Opolu. Regulamin określa m.in. osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych. Sposoby i przyznawanie świadczeń osobom uprawnionym uzgadniany był z działającą stałą komisją ZFŚS składającą się z dwóch pracowników pedagogicznych oraz jednego pracownika administracyjnego. Wstępnej kwalifikacji wniosków o przyznanie pomocy socjalnej dokonuje komisja socjalna. Komisja sporządza każdorazowo z posiedzenia protokół, który zatwierdza dyrektor. Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
W wyniku kontroli ustalono, że na rachunek bankowy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych środków, wpływały także spłaty pożyczek mieszkaniowych oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta w wysokości 16.989,00 zł (akta kontroli Nr 08/25/I/s.114-124). Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Ma) wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø dofinansowania do wypoczynku letniego pracowników oraz emerytów,
Ø dofinansowania do wypoczynku dzieci,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø zapomóg,
Ø świadczeń socjalnych,
Ø świadczeń urlopowych dla nauczycieli (akta kontroli Nr 08/25/I/ s.114-124).
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2007 r. wynosiło 27.877,10 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 08/25/I/s.129).
W zakresie pozostałych spraw finansowo – księgowych
Dokumenty księgowe
Podczas kontroli ustalono, że dokumenty księgowe przechowywane są w segregatorach. Poukładane są w sposób chronologiczny. Zbadana dokumentacja prowadzona jest starannie. Dostęp do niej osobom niepowołanym jest ograniczony.
Zespół kontrolny, na podstawie kartoteki finansowej konta 130 – rachunek bankowy środków budżetowych za okres od stycznia do grudnia 2007 r., dokonał analizy 36 dokumentów księgowych na łączną kwotę 69.880,09 zł, na podstawie których dokonano wydatków w miesiącu grudniu. Sprawdzono sposób opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. W tabeli nr 4 przedstawiono dokumenty poddane szczegółowej kontroli.
Lp.
|
Nr faktury
|
Cel wydatku
|
Kwota
|
Data
przelewu
|
Nr dowodu księgowego
|
1
|
376/II/k
|
Materiały dydaktyczne
|
732,00
|
12.12.2007
|
470/19
|
2
|
340/II/k
|
Materiały dydaktyczne
|
671,00
|
12.12.2007
|
470/18
|
3
|
365/II/k
|
Materiały dydaktyczne
|
244,00
|
12.12.2007
|
470/17
|
4
|
01/143/11
|
Materiały dydaktyczne
|
5.052,02
|
12.12.2007
|
470/16
|
5
|
619/12/2007
|
Materiały dydaktyczne
|
10.756,93
|
12.12.2007
|
470/15
|
6
|
529/07
|
Materiały dydaktyczne
|
1.210,00
|
12.12.2007
|
470/14
|
7
|
530/07
|
Materiały dydaktyczne
|
259,00
|
12.12.2007
|
470/13
|
8
|
00394/2007/12
|
Materiały dydaktyczne
|
2.512,03
|
12.12.2007
|
470/12
|
9
|
739/07/RF
|
Materiały dydaktyczne
|
822,02
|
12.12.2007
|
470/11
|
10
|
59/12/07
|
Rolety/montaż
|
752,35
|
12.12.2007
|
470/10
|
11
|
28306/A
|
Mleko
|
418,26
|
12.12.2007
|
470/9
|
12
|
Ks16/1611/2007
|
Mleko
|
46,26
|
12.12.2007
|
470/8
|
13
|
FVBD/KPPD/7267/07
|
Mleko
|
39,00
|
12.12.2007
|
470/7
|
14
|
070689/2007
|
Woda, ścieki
|
261,59
|
12.12.2007
|
470/6
|
15
|
6890/2007
|
Monitoring
|
67,73
|
12.12.2007
|
470/5
|
16
|
504745
|
Papier/ksero
|
232,35
|
12.12.2007
|
470/4
|
17
|
s/03033/07
|
Remont kopiarek
|
840,58
|
12.12.2007
|
470/3
|
18
|
BD0961/11/2007 FV
|
Wynajem Okrąglaka
|
2.343,00
|
12.12.2007
|
470/2
|
19
|
Dowód wpłaty
|
Materiały dydaktyczne
|
44,80
|
12.12.2007
|
470/1
|
20
|
1125/07
|
Badania lekarskie
|
95,00
|
17.12.2007
|
480
|
21
|
2660/0006/11/2007
|
Energia
|
304,55
|
17.12.2007
|
480
|
22
|
2660/0007/12/2007
|
Energia
|
1.125,09
|
17.12.2007
|
480
|
23
|
4220598904
|
Wywóz odpadów
|
226,84
|
17.12.2007
|
480
|
24
|
10338/2007/MG
|
Środki czystości
|
190,41
|
17.12.2007
|
480
|
25
|
42531586/012/07
|
Abonament telefon
|
597,21
|
17.12.2007
|
480
|
26
|
22933/1328/2007
|
Ciepło
|
13.242,20
|
17.12.2007
|
480
|
27
|
390/II/k
|
Materiały dydaktyczne
|
488,00
|
18.12.2007
|
486
|
28
|
53/12/2007
|
Sieć komputerowa
|
6.997,01
|
20.12.2007
|
487
|
29
|
50/12/2007
|
Monitoring/montaż
|
17.553,00
|
20.12.2007
|
487
|
30
|
s/03373/07
|
Toner
|
240,00
|
20.12.2007
|
487
|
31
|
30/12/2007
|
Montaż okien, parapetów
|
616,00
|
20.12.2007
|
489
|
32
|
65001030/134
|
Gaz
|
7.04
|
21.12.2007
|
489
|
33
|
075658/2007
|
Woda, ścieki
|
284,55
|
21.12.2007
|
489
|
34
|
7601/2007
|
Monitoring
|
67,73
|
21.12.2007
|
489
|
35
|
29820/A
|
Mleko
|
313,70
|
21.12.2007
|
489
|
36
|
4220619015
|
Wywóz odpadów
|
226,84
|
21.12.2007
|
489
|
W trakcie powyższego badania zespół kontrolny ustalił, że nie wszystkie skontrolowane dokumenty były sprawdzone pod względem merytorycznym, rachunkowym i formalnym. Nie sprawdzono pod względem formalno –rachunkowym faktury nr 340/II/k na kwotę 671,00 zł (poz.2 w tabeli). We wszystkich skontrolowanych dokumentach oprócz dokumentu z tabeli poz. 11 brak było daty przy potwierdzeniu merytorycznym. Wszystkie skontrolowane faktury posiadały dekretację oraz wskazanie odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej.
Gospodarka kasowa
Podczas kontroli ustalono, że gotówka z banku pobierana jest na wydatki niezbędne do bieżącej działalności szkoły. Ustalony w jednostce limit gotówki w kasie wynosi 200,00 zł. Odpowiedzialność materialną za prowadzenie kasy ponosi pracownik zatrudniony na stanowisku starszego księgowego. Deklaracja odpowiedzialności materialnej znajduje się w aktach osobowych pracownika. W okresie od sierpnia do października 2007 r. w kontrolowanej jednostce z pobranych z banku środków pieniężnych sporządzono 7 raportów kasowych. Badanie przedstawiono w tabeli nr 5.
Tabela nr 5
Lp.
|
Nr raportu kasowego
|
Za okres
|
Przychód
|
Rozchód
|
Stan kasy poprzedni
|
Stan kasy końcowy
|
1
|
14/2007
|
06-17.08.
|
478,95
|
167,30
|
1,57
|
313,22
|
2
|
15/2007
|
18-31.08.
|
3.490,98
|
3.551,88
|
313,22
|
252,32
|
3
|
16/2007
|
04-12.09.
|
3.130,00
|
3.182,32
|
252,32
|
200,00
|
4
|
17/2007
|
13-30.09.
|
2.414,07
|
2.414,07
|
200,00
|
200,00
|
5
|
18/2007
|
04-11.10.
|
4.781,00
|
4.781,40
|
200,00
|
199,60
|
6
|
19/2007
|
12-24.10.
|
4.339,97
|
3.031,77
|
199,60
|
1.507,80
|
7
|
20/2007
|
25-31.10.
|
1.426,63
|
2.742,03
|
1.507,80
|
192,40
|
Ustalono, że w sporządzonych raportach ujmowane są środki pieniężne wspólnie dla wszystkich rachunków bankowych z wyłączeniem dochodów własnych. W trzech przypadkach zostało przekroczone pogotowie kasowe.
Szczegółowej kontroli poddano raport nr 20 za okres 25-31.10.2007 r. Ustalono, że na przychody składały się:
Ø pobrana gotówka z banku – 107,60 zł,
Ø wpłata z rozliczonej zaliczki – 816,79 zł,
Ø wpłata tytułem spłaty pożyczki mieszkaniowej – 58,90 zł
Ø pobranie z banku - 443,34 zł.
RAZEM – 1.426,63
Na rozchody składały się wydatki na:
Ø żarówki - 17,36 zł,
Ø artykuły biurowe – 205,28 zł,
Ø znaczki pocztowe – 13,00 zł,
Ø bilety – 1.621,80 zł,
Ø papier ksero – 8,90 zł,
Ø odprowadzanie gotówki – 875,69 zł
RAZEM - 2.742,03 zł
W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono co następuje:
Ø do raportu kasowego dołączone były dowody źródłowe tj.: faktury i rachunki oraz potwierdzenia wypłaty oraz wpłaty z banku;
Ø dowody księgowe zawierały stwierdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach (dekretacja) oraz podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania;
Ø faktury i rachunki opisane były pod względem celowości zakupu, podpisane pod względem formalnym, rachunkowym, zatwierdzone do wypłaty (akta kontroli Nr 08/25/I/s.150).
System kontroli wewnętrznej
Kompleksowy system kontroli wewnętrznej w jednostce określony jest m.in. przez:
Tabela nr 6
Lp.
|
Przyjęte regulacje prawne
|
Stan faktyczny
|
1
|
Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów PG 7,
Zakładowy Plan Kont
Instrukcja w sprawie gospodarki kasowej
|
1) W ramach tych regulacji opisana jest kontrola finansowo-księgowa oraz wewnętrzna kontrola merytoryczna obejmująca wszystkie zagadnienia związane z działalnością szkoły.
W sprawdzaniu dokumentów biorą udział właściwe osoby.
2) Instrukcja kasowa ustala jednolite zasady gospodarki kasowej w PG 7. Załącznikiem do instrukcji kasowej są wzory podpisów osób upoważnionych do sprawdzania dowodów pod względem merytorycznym i zatwierdzenia do wypłaty.
|
2
|
Regulamin kontroli wewnętrznej
|
1) W kontrolowanej jednostce w 2007r. przeprowadzono 33 kontrole wewnętrzne (książka kontroli). Przeprowadzającym kontrolę był główny księgowy. Kontrole dotyczyły:
- wypłat gotówkowych,
- środków pieniężnych w kasie,
- przelewów bankowych (terminowość, prawidłowość naliczenia wynagrodzenia i terminowość),
- realizacja budżetu szkoły,
- rejestrowanie druków ścisłego zarachowania,
- gospodarka zapasami –porównanie stanu faktycznego z kartotekami.
2) Jednostka posiada plan kontroli wewnętrznych na 2007r. podpisany przez dyrektora szkoły. Na 2007r. zaplanowano 28 kontroli (akta kontroli Nr 08/25/I/s.178-180).
3) Regulamin kontroli wewnętrznej szkoły określa kontrole wstępną, bieżącą i następną, a także kontrole: systematyczne, pełne, kompletne, merytoryczne, rzeczowe, planowe, badanie dokumentów pod względem merytorycznym i rachunkowym (akta kontroli Nr 08/25/I/s.174-177).
|
3
|
Instrukcja w sprawie zasad i trybu przeprowadzania inwentaryzacji
|
1) Na podstawie zarządzenia dyrektora nr 6/2007/8 z dnia 30.11.2007 r. w 2007 r. w jednostce została przeprowadzona inwentaryzacja składników majątkowych. Powołano zespół spisowy w 3 osobowym składzie. Sprawozdanie zespołu spisowego sporządzone w dniu 04.01.2008r.
2) Dokonano potwierdzeń sald na koniec 2007r.
3) Uzgodniono zapisy ewidencyjne w księgach inwentarzowych, przedmiotów nietrwałych, Wartości niematerialnych i prawnych, środków trwałych, księgozbioru. Zgodność stanów na dzień 31.12.2007r.
4) Dokonano inwentaryzacji kasy (protokół z 28.12.2007r.)
|
4
|
Regulamin postępowania przy zamówieniach publicznych
|
Dokument opisuje zasadywyboru ofert powyżej 14.000 EURO. Ustalono, że w 2007r. nie było przeprowadzone żadne takie postępowanie.
|
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi szkoły.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:.
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
|