KWiA.I–0914/3/09
|
Opole, 29.04.2009 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 15/09
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczne Przedszkole nr 26 w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 12 do 28 kwietnia 2009 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Wiesław Pałczyński- st. specjalista w
Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu – kierownik zespołu
Monika Pijanka - inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu – członek zespołu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
Nr 31 /09
Nr30/09
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø Zamówienia publiczne
Ø System kontroli wewnętrznej
|
Okres objęty kontrolą
|
2008r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Grażyna Wróbel –dyrektor przedszkola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
Grażyna Wróbel – dyrektor przedszkola
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – główny księgowy
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz.783).
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr XXXVI/378/08 Rady Miasta Opola z dnia 25 września 2008 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora przedszkola. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości i gospodarności oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej, oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
Sprawy organizacyjne
Przedszkole Publiczne 26 w Opolu przy ul. Chabrów 56 funkcjonuje od dnia 19.07.1996 r. na podstawie uchwały nr XXX/280/96 Rady Miasta Opola z dnia 26 lipca 2001 r. w sprawie dostosowania aktów założycielskich publicznych przedszkoli działających na terenie gminy Opole – do obowiązujących przepisów prawa (akta kontroli Nr 09/15/I/2-3).
Siedzibą przedszkola jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Chabrów 56, oznaczoną nr działki 9533, z karty mapy 11 – obrębu Zakrzów o pow. 0, 4148 ha. Nieruchomość została przez Zarząd Miasta Opola przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GN 7224.c/58/97 z dnia 5 listopada 1998 r. Powierzchnia użytkowa wynosi 1.056 m.(akta kontroli Nr 09/15/I/6-8).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem przedszkola była pani Grażyna Wróbel powołana na to stanowisko na okres od 01 września 2007r. do 31 sierpnia 2012 r. (akta kontroli Nr 09/15/I/9).
Głównym księgowym przedszkola jest pani(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) , zatrudniona w jednostce od dnia 16 grudnia 1996 r. w wymiarze 0,5 etatu na czas nieokreślony (akta kontroli Nr 09/15/I/11).
Z budżetem gminy w 2008r. przedszkole rozliczało się w dziale 801 rozdział 80104. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
Przedszkole posiada rachunki bankowe w Banku PKO BP S.A.
Księgi rachunkowe w przedszkolu za 2008r. prowadzone były bez wykorzystaniem programu komputerowego na podstawie zapisów działów tabelarycznych.
Sprawy kadrowe
Na dzień 01.01.2008 r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 26 osób. (akta kontroli Nr 09/15/I/19-21).
Szczegółowo stan zatrudnienia na dzień 01.01.2008 r. przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
Lp.
|
Pracownicy
|
Osoby
|
1
|
Pedagogiczni
|
12
|
2
|
Administracja i Obsługa
|
14
|
RAZEM
|
26
|
Na dzień 31.12.2008 r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 30 osób. (akta kontroli Nr 09/1/I/20).
W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
Wydatki budżetowe w 2008 r.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym przedszkola na dzień 31.12.2008r. wynosił – „0” zł.(akta kontroli Nr 09/15/I/12).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność przedszkola w 2008 r. wynosiła: 738.400,00 zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 737.176,53 zł. Niewykorzystane środki w kwocie 1.223,47 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniu 29.12.2008 r. (akta kontroli Nr 09/15/I/13).
W dniu 13.01.2009 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2008 r. (akta kontroli Nr 09/15/I/12).
W wyniku kontroli wykazano zgodność danych zawartych w rocznym sprawozdaniu budżetowym RB–28S z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej przedszkola wynika, że dokonywane wydatki dotyczące przedszkola zostały zaewidencjonowane w siedmiu paragrafach: 3020, 4010, 4040, 4110, 4120, 4300 i 4440.
W trakcie kontroli dokonano analizy ewidencji księgowej poszczególnych paragrafów:
Paragraf 3020 – wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń
Łączna kwota wydatków wyniosła 700,00zł. Ogółem zaksięgowano 1 pozycję.
Wydatki dotyczyły wypłaty ekwiwalentu za odzież.
Paragraf 4010 – wynagrodzenia osobowe pracowników
Łączna kwota wydatków wyniosła 566.439,05 zł. Ogółem zaksięgowano 116 pozycji. Wydatki dotyczyły wynagrodzeń pracowniczych.
Paragraf 4040 – dodatkowe wynagrodzenie roczne
Łączna kwota wydatków wyniosła 35.073,08 zł. Ogółem zaksięgowano 6 pozycji. Wydatki dotyczyły dodatkowych wynagrodzeń rocznych.
Paragraf 4110 – składki na ubezpieczenia społeczne
Łączna kwota wydatków wyniosła 87.040,29 zł. Ogółem zaksięgowano 31 pozycji. Wydatki dotyczyły składek na ubezpieczenia społeczne.
Paragraf 4120 – składki na fundusz pracy
Łączna kwota wydatków wyniosła 13.324,11 zł. Ogółem zaksięgowano 31 pozycji. Wydatki dotyczyły składek na fundusz pracy.
Paragraf 4300 – opłaty bankowe
Łączna kwota wydatków wyniosła 1.800,00 zł. Ogółem zaksięgowano 12 pozycji. Wydatki dotyczyły opłat bankowych.
Paragraf 4440 – odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Łączna kwota wydatków wyniosła 32.800,00zł. Ogółem zaksięgowano 5 pozycji. Wydatki dotyczyły odpisów na ZFŚS.
Ponadto w wyniku kontroli ustalono, że w 2008 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo(akta kontroli Nr 09/15/I/277-284):
Ø nagrody jubileuszowe dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł,
Ø ekwiwalent za niewykorzystany urlop dla (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł,
Ø dwie odprawy emerytalne na łączną kwotę (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł.
Ze specjalnego funduszu nagród, nagrody dyrektora otrzymało (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł.
Specjalny fundusz nagród nie został przekroczony.
Wypłaty wynagrodzeń są dokonywane dla wszystkich pracowników bezpośrednio na rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe.
Ponadto strona kontrolująca sprawdziła prawidłowość naliczania płac dla pięciu pracowników wykazanych w tabeli nr 2.
Tabela nr 2
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
Stanowisko
|
Kategoria zaszeregowania wg angażu
|
Kategoria zaszeregowania wg Rozporządzenia*
|
Liczba punktów wg angażu
|
Liczba punktów wg Rozporządzenia*
|
Wymiar etatu
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
* Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.)
Podczas czynności kontrolnych sprawdzono, czy stawki poszczególnych składników wynagrodzeń zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Zespół kontrolujący dokonał również analizy wynagrodzeń siedmiu pracowników przedszkola za 2008 r. (obsługa, administracja i nauczyciele).
Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń ze sporządzonymi listami płac. Następnie porównano wynagrodzenia netto z listy płac z dokonanymi przelewami. W badaniu zastosowano technikę porównania bieżącej informacji z analogiczną informacją z poprzedniego okresu. Zestawienie wynagrodzeń pracowników kontrolowanej jednostki za ten okres przedstawiono w tabeli nr 3.
Tabel nr 3
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
I/2008
|
III/2008
|
III/2008
|
VI/2008
|
X/2008
|
XII/2008
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
W trakcie badania stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w listach płac z danymi z wyciągów bankowych (akta kontroli Nr 09/15/I/24-26).
Dochody własne w 2008 r.
Podstawę funkcjonowania dochodów własnych stanowi uchwała nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola z późniejszymi zmianami.
Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Ustalono, że w kontrolowanym przedszkolu środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w 2008 r. wyniosło ogółem 342.885,66 zł (akta kontroli Nr 09/15/I/17-18). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 37.447,07 zł,
Ø przychody w kwocie 305.408,59zł.
Powyższe przychody uzyskano w dwóch paragrafach, tj.:
- paragraf 083 „Wpływy z usług” - 294.471,21zł,
- paragraf 092 „Pozostałe odsetki” - 4.662,57zł,
- paragraf 096„ Darowizny pieniężne” - 6.174,81 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się wpłaty rodziców za pobyt dzieci w przedszkolu i odsetki od zgromadzonych środków na rachunku bankowym oraz darowizny (środki pieniężne przekazane z Rady Rodziców).
Wydatki dochodów własnych w 2008 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 09/15/I/17-18) wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2008 r. wyniosły ogółem 342.885,66zł. Wydatki te zaewidencjonowano w 15paragrafach.
W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wszystkich wydatków zaewidencjonowanych w poszczególnych paragrafach.
Lp.
|
Paragraf
|
Wydatki
|
1.
|
4210
|
60.855,22
|
2.
|
4220
|
74.856,89
|
3.
|
4240
|
12.237,07
|
4.
|
4260
|
46.668,93
|
5.
|
4270
|
30.622,46
|
6.
|
4280
|
1.557,40
|
7.
|
4300
|
10.924,99
|
8.
|
4350
|
857,73
|
9.
|
4370
|
1.969,63
|
10.
|
4390
|
900,00
|
11.
|
4410
|
1.914,95
|
12.
|
4430
|
461,00
|
13.
|
4700
|
1.270,00
|
14.
|
4740
|
2.820,40
|
15.
|
4750
|
2.314,69
|
Rozdział 80104 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 09/15/I/17)
Wydatki ogółem wyniosły 60.855,22 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły zakupu m.in.;
- środków czystości na kwotę 6.386,18 zł.,
- materiałów biurowych na kwotę 742,90 zł,
- materiałów wyposażenia na kwotę 38.529,38 zł,
- materiały do bieżących napraw i wymiany na kwotę 8.488,87 zł,
- materiałów bhp na kwotę 3.078,09 zł,
- pozostałe na kwotę 3.629,80 zł.
Rozdział 80104 § 4220 – Zakup środków żywności (akta kontroli Nr 09/15/I/17)
Wydatki ogółem wyniosły 74.856,89 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły środków żywności.
Rozdział 80104 § 4240 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek (akta kontroli Nr 09/15/I/94)
Wydatki ogółem wyniosły 12.237,07 zł. Wydatki dotyczyły zakupu materiałów dydaktycznych – gry planszowe, książki, CD.
Rozdział 80104 § 4260 – Zakup energii (akta kontroli Nr 09/15/I/93)
Wydatki ogółem wyniosły 46.668,93 zł. Wydatki dotyczyły zakupu energii w tym;
- cieplnej na kwotę 38.083,33 zł,
- elektrycznej na kwotę 2.361,12 zł,
- gazowej na kwotę 1.592,89 zł,
- woda i ścieki na kwotę 4.631,59 zł.
Rozdział 80104 § 4270 – Zakup usług remontowych (akta kontroli Nr 09/15/I/92-93)
Wydatki ogółem wyniosły 30.622,46 zł. Wydatki dotyczyły usług remontowych w tym;
- naprawa komputerów na kwotę 867,04 zł,
- naprawa i konserwacja sprzętu AGD, audio, ksero, dźwigu towarowego na kwotę 14.014,88 zł,
- usługi remontowo budowlane na kwotę 13.744,02 zł,
- naprawa i konserwacja sprzętu p. poż. 1.996,52 zł.
Rozdział 80104 § 4280 – Zakup usług (akta kontroli Nr 09/15/I/23)
Wydatki dotyczyły badań lekarskich na kwotę 1.557,40 zł.
Rozdział 80104 § 4300 – Zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 09/15/I/168)
Wydatki ogółem wyniosły 10.924,99 zł. Wydatki dotyczyły m.in.;
- abonament RTV na kwotę 186,70 zł,
- opłaty pocztowe na kwotę 409,94 zł,
- wywozu śmieci na kwotę 2.608,33 zł,
- prenumeraty czasopism na kwotę 2.013,90 zł,
- pozostałe na kwotę 5.706,12 zł.
Rozdział 80104 § 4350 – Zakup usług do sieci Internet (akta kontroli Nr 09/15/I/170)
Wydatki ogółem wyniosły 857,73 zł. Wydatki dotyczyły zapłaty za Internet.
Rozdział 80104 § 4370 – Opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii stacjonarnej (akta kontroli Nr 09/1/I5/51)
Wydatki ogółem wyniosły 1.969,63 zł. Wydatki dotyczyły zapłaty za telefon stacjonarny.
Rozdział 80104 § 4390 – opinie eksperckie - p.poż. na kwotę 900,00 zł (akta kontroli Nr 09/1/15/49)
Rozdział 80104 § 4410 – Podróże służbowe krajowe (akta kontroli Nr 09/1/I5/17)
Wydatki ogółem wyniosły 1.914.95 zł. Wydatki dotyczyły krajowych delegacji służbowych na kwotę 380,95 zł. oraz zakupu biletów MPK na kwotę 1.534,00 zł.
Rozdział 80104 § 4430 – Różne opłaty i składki (akta kontroli Nr 09/15/I/17)
Wydatki ogółem wyniosły 461,00 zł. Wydatki dotyczyły opłaty za ubezpieczenie.
Rozdział 80104 § 4700 – Szkolenia pracowników (akta kontroli Nr 09/1/I5/53)
Wydatki ogółem wyniosły 1.270,00 zł. Wydatki dotyczyły szkoleń.
Rozdział 80104 § 4740 – Zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego (akta kontroli Nr 09/15/I/92,93)
Wydatki ogółem wyniosły 2.820,40 zł. Wydatki dotyczyły zakupu papieru do ksero.
Rozdział 80104 § 4750 – Zakup akcesoriów komputerowych (akta kontroli Nr 09/1/I5/47,48)
Wydatki ogółem wyniosły 2.314,69zł. Wydatki dotyczyły zakupu programu komputerowego.
Rozdział 80104 § 6060 – Wydatki inwestycyjne (akta kontroli Nr 09/1665/I/45)
Wydatki ogółem wyniosły 7.594,87 zł. Wydatki dotyczyły zakupu obieraczki do ziemniaków i mieszarki.
Wykazane w ewidencji łączne kwoty są zgodne z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
W 2008 r. w kontrolowanym przedszkolu dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 32.800zł.
Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w ustawowych terminach, tj. w dniach:
Ø 15.05.2008 r. – 17.400,00 zł
Ø 30.09.2008 r. – 5. 800,00 zł
Ø 06.11.2008 r. – 9. 600,00 zł (wyrównanie)
RAZEM 32. 800,00 zł
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników przedszkola określił dyrektor w Regulaminie Gospodarowania Środkami ZFŚS z 25.11.2003r. Regulamin określa m.in. osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Świadczenia są udzielane na wniosek osób uprawnionych. Podstawę do przyznawania ulgowych usług i świadczeń socjalnych stanowi średni dochód miesięczny przypadający na osobę w rodzinie wskazany w oświadczeniu pracownika. Pierwszeństwo w korzystaniu ze świadczeń socjalnych mają uprawnieni o najniższych dochodach. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
Dyrektor powołuje Komisję Socjalną. Dyrektor w uzgodnieniu z Komisją Socjalną ustala, warunki, tryb i kryterium udzielania środków z ZFŚS. Komisja opiniuje wnioski osób uprawnionych. O przyznaniu świadczeń socjalnych decyduje dyrektor.
Zespół kontrolny poddał analizie wyciągi bankowe środków ZFŚS za 2008r. Sprawdzono wyciągi wygenerowane przez PKO Bank Polski SA (nr 1 ÷ 59).
Z wyciągu bankowego wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2008 r. wynosił 4.429,36 zł. Stan ten jest zgodny z saldem początkowym konta 135 – rachunek ZFŚS (akta kontroli Nr 09/15/I/27).
W wyniku kontroli ustalono, że na kwotę tę oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych na rachunku środków, składały się także spłaty pożyczek mieszkaniowych oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta. Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Ma) wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø pomocy rzeczowej i finansowej,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø świadczeń urlopowych dla nauczycieli,
Ø dofinansowania do wczasów i wypoczynku dzieci,
Ø dofinansowania dla emerytów,
Ø organizacji imprez kulturalnych.
Wydatki z ZFŚS na przestrzeni roku 2008 przedstawiały się następująco;
- świadczenia urlopowe nauczycieli - 12 osób na kwotę 8.274,70 zł,
- dofinansowanie do wczasów i wypoczynku pracowników – 14 osób na kwotę 7.800,00 zł,
- dofinansowanie do wypoczynku dzieci - 15 osób na kwotę 5.450,00 zł,
- dofinansowanie dla emerytów – 11 osób na kwotę 2.900,00 zł,
- pomoc rzeczowa i finansowa – 4 osoby na kwotę 2.000,00 zł,
- zapomogi rzeczowe - 25 osób na kwotę 4.490,87 zł
- pożyczki mieszkaniowe – 3 osób na kwotę 6.000,00 zł,
- impreza rekreacyjna - wycieczka do Karpacza – 19 osób 3.662,84 zł.
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2008 r. wynosiło 2.008,75 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 09/15/I/269).
Nie stwierdzono wydatków środków z tego Funduszu na cele niezgodne z ustawą i regulaminem.
System kontroli wewnętrznej
Na system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym gospodarki finansowej w kontrolowanej jednostce składają się m.in.:
§ Regulamin gospodarowania środkami ZFŚS,
§ Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów,
§ Regulamin kontroli wewnętrznej,
§ Instrukcja w sprawie przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych,
§ Regulamin premiowania pracowników nie będących nauczycielami,
§ Regulamin przyznawania nagród za szczególne osiągnięcia w pracy pracowników nie będących nauczycielami,
Regulamin kontroliwewnętrznej określa zadania i zakres kontroli wewnętrznej opracowanej dla potrzeb przedszkola w obszarze gospodarki finansowej, materialnej i personalnej.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi przedszkola.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola, zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:.
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału: