KWiA – I –0914/11/09
|
Opole, 17 czerwca 2009 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 21/09
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczne Liceum Ogólnokształcące Nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej w Opolu ul. K. Pułaskiego 3
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 12 do 29 maja 2009 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Małgorzata Jóźwin-Mazurek – starszy specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Izabela Dziewulska-Gaj – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 42/09
nr 43/09
|
Przedmiot kontroli
|
- gospodarka finansowa
- ewidencja księgowa i sprawozdawczość
- ZFŚS
- system kontroli wewnętrznej
|
Okres objęty kontrolą
|
2008 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Aleksander Iszczuk – dyrektor liceum
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Aleksander Iszczuk – dyrektor
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główny księgowy
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. Nr 19, poz.177 z późniejszymi zmianami)
3. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz. U. Nr 70, poz. 335 z późniejszymi zmianami).
5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
7. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz.1222 z późniejszymi zmianami).
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 56, poz. 372).
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych Miasta Opola.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. U. MF Nr 7, poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzenia ewidencji księgowej, wydatkowania środków budżetowych i gospodarowania środkami z dochodów własnych oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się z przyjętymi rozwiązaniami organizacyjnymi w zakresie prowadzenia spraw ewidencyjno-księgowych w kontrolowanej placówce.
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola uzyskano niezbędne dane dotyczące środków finansowych przekazanych do jednostki kontrolowanej na cele objęte kontrolą.
Dane zawarte w sprawozdaniach sporządzonych przez jednostkę kontrolowaną porównano z danymi znajdującymi się w ewidencji księgowej, wyciągach bankowych oraz w innych badanych dokumentach.
Szczegółową kontrolą objęto zapisy w ewidencji księgowej dotyczące wydatków na wynagrodzenia dla sześciu osób w okresie od stycznia do grudnia 2008 r., prawidłowość ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego i kategorii zaszeregowania oraz akta osobowe osób przyjętych do pracy w okresie objętym kontrolą, a także wpływy i wydatki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Przeprowadzono analizę zapisów znajdujących się w ewidencjach księgowych dotyczących poszczególnych rodzajów wydatków rzeczowych pod kątem prawidłowości ich klasyfikowania, celowości i zasadności ich dokonywania oraz zgodności danych ewidencyjnych z danymi wykazywanymi w sprawozdaniach. Przeanalizowano zapisy dotyczące poszczególnych źródeł dochodów własnych pod kątem zgodności danych ewidencyjnych z danymi wykazywanymi w sprawozdaniach oraz pod kątem legalności ich uzyskiwania.
Kontroli poddano także wynagrodzenia sześciu pracowników wypłacone w 2008 r., tj. dyrektora, wicedyrektora, głównej księgowej, sekretarza szkoły, specjalisty do spraw płac oraz specjalisty do spraw kadr. Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń z dokonanymi przelewami.
Sprawdzono dokumenty źródłowe dotyczące wydatków budżetowych zaewidencjonowanych w wybranych paragrafach w miesiącu grudniu 2008 r. W zakresie dochodów własnych sprawdzono także dokumenty źródłowe dotyczące wydatków zaewidencjonowanych w wybranych paragrafach w miesiącu grudniu 2008 r.
Skontrolowano stan gotówki w kasie, który porównano z aktualnym saldem wynikającym z zapisu w raporcie kasowym.
Sprawdzono również funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej, w tym czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
USTALENIA KONTROLI
I. W zakresie spraw organizacyjno-kadrowych
Dyrektorem kontrolowanej jednostki jest pan Aleksander Iszczuk powołany na to stanowisko przez Prezydenta Miasta Opola na okres od 29 czerwca 2006 r. do 31 sierpnia 2010 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/9). Na stanowiskugłównego księgowego w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony zatrudniona jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli Nr 09/21/I/10-11).
Na dzień 31.12.2008 r. w Liceum Ogólnokształcącym Nr II zatrudnionych było 122 osób na 113,48 etatu. Stan zatrudnienia na początek i na koniec 2008 r. w rozbiciu na poszczególne grupy zawodowe w osobach i etatach przedstawia tabela nr 1 (akta kontroli Nr 09/21/I/12-16):
Tabela nr 1
RODZAJE STANOWISK PRACY
|
stan na 01.01.2008 r.
|
stan na 31.12.2008 r.
|
osoby
|
etaty
|
osoby
|
etaty
|
Pracownicy pedagogiczni
|
71
|
89,19
|
94
|
86,23
|
Pracownicy administracji
|
6
|
9,25
|
10
|
9,25
|
Pracownicy obsługi
|
16
|
18,00
|
18
|
18,00
|
Razem:
|
93
|
116,44
|
122
|
113,48
|
W 2008 roku do pracy w Liceum Ogólnokształcącym Nr II w Opolu przyjęto dwudziestu siedmiu nauczycieli oraz jednego pracownika niepedagogicznego (akta kontroli Nr 09/21/I/17). Stawki wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników pedagogicznych zostały ustalone z uwzględnieniem stopni awansu zawodowego poszczególnych nauczycieli - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2008 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Kategoria zaszeregowania oraz wysokość wynagrodzenia zasadniczego przyjętego do pracy w tym okresie pracownika niepedagogicznego jest zgodna z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Ustalono, że wszyscy przyjęci pracownicy posiadają założone akta osobowe i aktualne badania lekarskie, co jest udokumentowane zaświadczeniami wystawionymi przez lekarza posiadającego odpowiednie uprawnienia. W aktach osobowych znajdują się również zaświadczenia o przeszkoleniu w zakresie bhp.
Z zapisów w ewidencji kontroli wynika, że w latach 2008-2009 w jednostce przeprowadzone zostały cztery kontrole zewnętrzne przez (akta kontroli Nr 09/21/I/18):
- Kuratorium Oświaty w Opolu,
- Państwową Inspekcję Pracy Okręgowy Inspektorat Pracy w Opolu,
- Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w Opolu,
- Referat Sprawozdawczości Oświaty Urzędu Miasta Opola.
Księgi rachunkowe w szkole prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego Optivum Vulcan.
Wewnętrzne regulacje dotyczące funkcjonowania gospodarki finansowo-księgowej w kontrolowanej jednostce to:
Ø Instrukcja sporządzania, kontroli i obiegu dowodów księgowych wprowadzona Zarządzeniem Dyrektora nr 1 z dnia 30.09.2005 r.
Ø Instrukcja kasowa wprowadzona Zarządzeniem Dyrektora nr 1 z dnia 30.09.2005 r.,
Ø Instrukcja przeprowadzania inwentaryzacji wprowadzona Zarządzeniem nr 1 z dnia 30.09.2005 r.,
Ø Zakładowy Plan Kont wprowadzony Zarządzeniem Dyrektora nr 4/2008 z dnia 25.08.2008 r. ,
Ø Regulamin udzielania zamówień o wartości szacunkowej nieprzekraczającej równowartości kwoty 14.000,00 euro z dnia 20.04.2009r.,
Ø Procedura kontroli finansowej wprowadzona Zarządzeniem Dyrektora nr 5/2009 z dnia 20.04.2009 r.
Kontrolowana jednostka posiada w PKO Bank Polski SA sześć niżej wymienionych rachunków bankowych (akta kontroli Nr 09/21/I/19):
· 510201595164 rachunek budżetowy,
· 590201598440 rachunek depozytowy,
· 500201598465 rachunek ZFŚS,
· 590201598457 rachunek dochodów własnych,
· 590201598473 rachunek pomocniczy - Socrates
· 570201598481 rachunek pomocniczy - stypendia unijne.
Kontrolą objęto rachunki: budżetowe, ZFŚS oraz dochodów własnych.
Z budżetem gminy jednostka rozlicza się w dziale 801 rozdział 80120. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
Na pozostałą działalność Liceum Ogólnokształcące Nr II w Opolu liceum otrzymało z Urzędu Miasta Opola następujące środki w rozdziale 80195 (akta kontroli Nr 09/21/I/20-21):
- kwotę 9.350,00 zł – stypendia motywacyjne dla uczniów (akta kontroli Nr 09/21/I/22),
- kwotę 12.300,00 zł – kontakty zagraniczne (akta kontroli Nr 09/21/I/23),
- kwotę 5.100,00 zł – upowszechnianie kultury, sportu i rekreacji wśród uczniów oraz inne zadania edukacyjno-wychowawcze (akta kontroli Nr 09/21/I/24),
- kwotę 6.993,29 zł – zakup sprzętu dla szkół na potrzeby Nowej Matury (akta kontroli Nr 09/21/I/25),
- kwotę(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – wypłata wynagrodzeń dla nauczycieli za prowadzenie części ustnej egzaminu maturalnego (akta kontroli Nr 09/21/I/26),
- kwotę 7.000,00 zł – monitoring wizyjny (akta kontroli Nr 09/21/I/27).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków budżetowych przekazanych do jednostki kontrolowanej na dodatkową jej działalność w 2008 r. wyniosła 51.112,00 zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 51.094,39 zł. Niewykorzystane środki w kwocie 17,61 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dwóch ratach (akta kontroli Nr 09/21/I/20-21):
· 6,71 zł w dniu 17.09.2008 r.,
· 10,90 zł w dniu 14.10.2008 r.
W dniu 13.01.2008 r. dyrektor jednostki kontrolowanej złożył w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2008 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/28). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na zadania dodatkowe w 2008 r. oraz z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 09/21/I/29).
II.W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
II.1. Dochody budżetowe w 2008 r.
W dniu 13.01.2008 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–27S z wykonania planu dochodów budżetowych za dwanaście miesięcy 2008 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/30).
Ze sprawozdania wynika, że wykonane dochody w tym okresie wyniosły 27.127,05 zł. Na kwotę tę składały się dochody uzyskane w paragrafie 087 „Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych”. Ustalono, że jest to kwota z tytułu sprzedaży złomu uzyskanego z demontażu kaloryferów w związku z termomodernizacją budynku. Powyższe środki zostały przekazane na rachunek bankowy Urzędu Miasta Opola w następujących ratach:
· 1.400,40 zł w dniu 29.02.2008 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/31) ,
· 9.763,82 zł w dniu 14.04.2008 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/32-33),
· 1.793,10 zł w dniu 09.05.2008 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/34-35),
· 7.231,59 zł w dniu 16.05.2009 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/36),
· 6.876,66 zł w dniu 11.06.2008 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/37),
· 20,50 zł w dniu 20.06.2008 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/38),
· 40,98 zł w dniu 26.06.2008 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/39).
II.2. Wydatki budżetowe w 2008 r.
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność szkoły w 2008 r. wynosiła: 5.685.277,37zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 5.685.126,76 zł, a niewykorzystane środki w wysokości 150,61 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniu 30.12.2008 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/42-43).
W dniu 10.01.2008 r. dyrektor jednostki kontrolowanej złożył w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych na działalność szkoły za 2008 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/40-41). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2008 r.
Stan środków budżetowych wykazany w ewidencji księgowej (konto 130) na koniec roku wynosił – „0” (akta kontroli Nr 09/21/I/45-46). Stan tenbył zgodny z wyciągiem bankowym nr 206 (akta kontroli Nr 09/21/I/42-43) oraz z zawiadomieniem banku w sprawie potwierdzenia zgodności salda (akta kontroli Nr 09/21/I/44).
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej jednostki wynika, że dokonane wydatki zostały zaewidencjonowane w dwudziestu dwóch paragrafach. W wyniku kontroli stwierdzono, że wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące wydatków zaewidencjonowanych we wszystkich paragrafach są zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 09/21/I/45-46).
Do kontroli wytypowano następujące paragrafy: 4010, 4210, 4240, 4270, 4300 oraz 4440. Łączna kwota wydatków zaewidencjonowanych w tych paragrafach wyniosła 4.297.427,53 zł, co stanowi 75,60 % wszystkich wydatków bieżących.
II.3. Wydatki na wynagrodzenia (paragraf 4010)
Skontrolowano wynagrodzenia sześciu pracowników jednostki wypłacone w 2008 r. tj.:
- dyrektora,
- wicedyrektora,
- głównej księgowej,
- sekretarza szkoły,
- specjalisty do spraw płac,
- specjalisty do spraw kadr.
Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń z dokonanymi przelewami. Zestawienie wynagrodzeń pracowników kontrolowanej jednostki za 12 miesięcy 2008 r. przedstawiono w tabeli nr 2.
Tabela nr 2
Stanowisko
|
Dyrektor
|
Wicedyrektor
|
Gł. Księgowy
|
Sekretarz
|
Specjalista d/s płac
|
Specjalista
d/s kadr
|
I/2008
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
II/2008
|
III/2008
|
IV/2008
|
V/2008
|
VI/2008
|
VII/2008
|
VIII/2008
|
IX/2008
|
X/2008
|
XI/2008
|
XII/2008
|
Sprawdzono 206 wyciągów bankowych, które porównano z kartoteką zarobkową wg wynagrodzeń za cały 2008 rok. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w kartach wynagrodzeń z danymi z wyciągów bankowych (akta kontroli Nr 09/21/I/47-62).
W wyniku kontroli ustalono, że w 2008 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 09/21/I/63-70):
- - (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł.
Wysokość nagrody dla nauczycieli wynosiła w większości przypadków (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł, w jednym przypadku –(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł. Wysokość nagród dla pracowników administracji i obsługi wynosiła od (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł.
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota nagród wypłaconych pracownikom pedagogicznym i niepedagogicznym nie przekroczyła kwoty zaplanowanej w planie finansowym (akta kontroli Nr 09/21/I/67,69).
Ekwiwalenty za niewykorzystany urlopy wypłacono zasadnie, gdyż były one związane z umową na czas określony oraz przejściem nauczycieli na emeryturę.
Nie stwierdzono nieprawidłowości przy dokonywaniu wydatków w tym zakresie.
II.4. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (paragraf 4440)
Z wyciągu bankowego nr 1 rachunku ZFŚS wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2008 r. wynosił 116.263,28 zł (akta kontroli Nr 09/21/I/71,72).Stan ten jest zgodny z kwotą wykazaną jako bilans otwarcia na koncie księgowym „135” (akta kontroli Nr 09/21/I/83). W sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S jednostka kontrolowana wykazała, że w paragrafie 4440 wydatki budżetowe za 2008 r. wyniosły 223.297,45 zł. W pozycji „zobowiązania wymagalne powstałe w roku bieżącym” widnieje kwota 2,55 zł. W dniu 16.01.2009 r. do Wydziału Budżetu wpłynęło wyjaśnienie w tej sprawie złożone przez dyrektora Liceum Ogólnokształcącym Nr II w Opolu (akta kontroli Nr 09/21/I/84),z którego wynika, że różnica ta powstała w wyniku faktycznej korekty odpisu na ZFŚS w wysokości 16.197,45 zł w stosunku do planu, który zakładał kwotę 16.200,00 zł.
Terminy i kwoty przelewów naliczonych odpisów wraz z dokonaną na koniec roku korektą przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 3
Data
|
Kwota zaksięgowana na koncie „135”
|
Kwota przelewu bankowego
|
%
|
27.05.2008 r.
|
155.325,00 zł
|
155.325,00 zł
|
75,00
|
17.09.2008 r.
|
51.775,00 zł
|
51.775,00 zł
|
25,00
|
19.12.2008 r.
|
16.197,45 zł
|
16.197,45 zł
|
korekta
|
Razem:
|
223.297,45 zł
|
223.297,45 zł
|
100,00
|
W wyniku kontroli ustalono, że kwota ta jest zgodna z ewidencją księgową dotyczącą tych wydatków (akta kontroli Nr 09/21/I/40-41).Powyższa kwota wydatków w całości dotyczyła odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Wykazana w sprawozdaniu kwota faktycznie przekazana została z rachunku podstawowego jednostki na rachunek bankowy funduszu w ustawowych terminach (akta kontroli Nr 09/21/I/85-87).
Z analizy zapisów konta księgowego -135 (akta kontroli Nr 09/21/I/73-83) wynika, że łączna kwota obrotów po stronie „Wn” (wpływów) na fundusz socjalny w 2008 r. wyniosła 506.217,19 zł. W wyniku kontroli ustalono, że na sumę tę oprócz dokonanych odpisów i stanu początkowego oraz środków pieniężnych przekazanych z Urzędu Miasta Opola dla emerytowanych nauczycieli składały się także spłaty pożyczek oraz odsetki bankowe. Wpływy środków na fundusz socjalny dla emerytów zostały zaksięgowane w następujących kwotach (akta kontroli Nr 09/21/I/88-89):
- 31.939,00 zł w dniu 12.05.2008 r.
- 10.646,00 zł w dniu 10.09.2008 r.
Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy zapisów dokonanych na tym koncie po stronie „Ma” wynika, że zaewidencjonowane obroty (rozchody) w tym okresie wyniosły łącznie 362.256,34zł. Środki te wydatkowane były na pożyczki mieszkaniowe, zapomogi, świadczenia urlopowe, dofinansowania do wczasów i kolonii, podatki od tych dopłat, spotkanie opłatkowe, imprezę sportowo-rekreacyjną - kręgle oraz zapłatę za wycieczkę pracowniczą. Innych wydatków nie stwierdzono.
Stan środków pieniężnych na dzień 31.12.2008 r. według ewidencji księgowej wynosił 143.960,85 zł (akta kontroli Nr 09/21/I/73) i był zgodny z saldem wykazanym w dokumentacji bankowej (akta kontroli Nr 09/21/I/90).
W wyniku analizy ewidencji księgowej szczegółowemu badaniu poddano zapisy dotyczące pobranej gotówki do kasy:
Tabela nr 4
Lp.
|
Kwota
|
Data zapisu księgowego
|
Dokument kasowy
|
Potwierdzenie wypłaty
|
Tytuł operacji
|
Zgodne
|
1
|
900,00
|
17.03.08.
|
5/2008
|
L.p.3/S/2008
|
Wypłata zapomogi
|
+
|
2
|
1.350,00
|
21.04.08.
|
13/2008
|
L.p.4/S/2008
|
Wypłata zapomogi
|
+
|
3
|
900,00
|
19.06.08.
|
20/2008
|
L.p.6/S/2008
|
Wypłata zapomogi
|
+
|
4
|
6.997,00
|
11.07.08.
|
22/2008
|
L.p.11/S/2008
|
Dofinansowanie do wypoczynku-emeryci
|
+
|
5
|
1.980,00
|
18.07.08.
|
23/2008
|
L.p.13/S/2008
|
Wczasy pod gruszą-emeryci
|
+
|
6
|
765,00
|
01.08.08.
|
25/2008
|
L.p.14/S/2008
|
Wczasy pod gruszą-emeryci
|
+
|
7
|
7.335,00
|
15.12.08.
|
39/2008
|
L.p.27/S/2008
|
Dofinansowanie świąt-emeryci
|
+
|
Dodatkowo sprawdzono następujące zapisy w ewidencji księgowej:
Tabela nr 5
Lp.
|
Kwota
|
Data zapisu księgowego
|
Nr faktury
|
Tytuł operacji
|
Uwagi
|
1
|
710,52
|
15.01.08.
|
FVS-08/000007
|
Spotkanie noworoczne
|
b.u.
|
2
|
188,95
|
26.01.08.
|
FP1042/00496/01/08
|
Zakup słodyczy na Mikołaja
|
b.u.
|
3
|
1.353,46
|
28.01.08.
|
0/0/0016/028014
|
Zakup słodyczy na Mikołaja
|
b.u.
|
4
|
968,00
|
20.06.08.
|
417/2008/K
|
Impreza rekreacyjna-kręgle
|
b.u.
|
5
|
4.494,00
|
15.10.08.
|
71/2008
|
Usługa gastronomiczna-spotkanie nauczycieli i emerytów
|
b.u.
|
6
|
8.600,0
|
27.10.08.
|
K/FWK/007/10/08
|
Wycieczka turystyczna
|
b.u.
|
Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie stwierdzono.
II.5. Pozostałe wydatki budżetowe w 2008 r.
W wyniku przeprowadzonej analizy danych zawartych w sprawozdaniu Rb-28S do kontroli wytypowano dokumentację źródłową dotyczącą wydatków w paragrafach:
- 4210 - zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 09/21/I/91-95),
- 4240 - zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek (akta kontroli Nr 09/21/I/96-97),
- 4270 - zakup usług remontowych (akta kontroli Nr 09/21/I/98-99),
- 4300 – zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 09/21/I/100-102),
zaewidencjonowanych w miesiącu grudniu 2008 r.
Szczegółowe dane dotyczące poszczególnych wydatków w miesiącu grudniu 2008r. zawiera tabela:
Tabela nr 4
Lp.
|
Nr dokumentu
|
Kwota
|
Tytułem
|
Paragraf
|
Uwagi
|
1
|
WB/2008/000191
|
60,39
|
Startery
|
4210
|
-
|
2
|
WB/2008/000191
|
764,26
|
Świetlówki
|
4210
|
-
|
3
|
WB/2008/000193
|
225,70
|
Toner
|
4210
|
-
|
4
|
WB/2008/000194
|
293,31
|
Środki czystości
|
4210
|
-
|
5
|
WB/2008/000194
|
32,73
|
Materiały na wieczór artystyczny
|
4210
|
-
|
6
|
WB/2008/000194
|
15,26
|
Materiały na wieczór artystyczny
|
4210
|
-
|
7
|
WB/2008/000198
|
195,98
|
Słupki
|
4210
|
-
|
8
|
WB/2008/000201
|
191,04
|
Środki czystości
|
4210
|
-
|
9
|
WB/2008/000201
|
102,48
|
Środki czystości
|
4210
|
-
|
10
|
WB/2008/000201
|
386,00
|
Płyta główna
|
4210
|
-
|
11
|
WB/2008/000205
|
81,55
|
Prenumerata
|
4210
|
-
|
12
|
WB/2008/000205
|
145,85
|
Środki czystości
|
4210
|
-
|
13
|
WB/2008/000191
|
113,43
|
Materiały do j. niemieckiego
|
4240
|
-
|
14
|
WB/2008/000195
|
27,80
|
Czasopismo
|
4240
|
-
|
15
|
WB/2008/000195
|
597,00
|
Plecak pomocy medycznej
|
4240
|
-
|
16
|
WB/2008/000188
|
170,00
|
Prowizja bankowa
|
4300
|
-
|
17
|
WB/2008/000191
|
488,00
|
Przegląd budynku
|
4300
|
-
|
18
|
WB/2008/000194
|
80,00
|
Wykonanie materiałów na wieczór artystyczny
|
4300
|
-
|
19
|
WB/2008/000198
|
20,74
|
Koszty transportu
|
4300
|
-
|
20
|
WB/2008/000198
|
1.078,56
|
Śmieci
|
4300
|
-
|
21
|
WB/2008/000200
|
197,59
|
Udrożnienie kanalizacji
|
4300
|
-
|
22
|
WB/2008/000205
|
325,00
|
Warsztaty medialne
|
4300
|
-
|
23
|
WB/2008/000189
|
6.983,28
|
Zaliczka na dygestorium
|
4270
|
3 oferty
|
24
|
WB/2008/000195
|
25.027,04
|
Wymiana drzwi
|
4270
|
6 ofert
|
25
|
WB/2008/000195
|
6.263,30
|
Remont placu
|
4270
|
Umowa
|
26
|
WB/2008/000195
|
64.897,92
|
Wymiana instalacji elektrycznej
|
4270
|
Umowa
|
27
|
WB/2008/000195
|
47.977,88
|
Remont placu
|
4270
|
Umowa
|
28
|
WB/2008/000107
|
988,20
-988,20
|
Wymiana okna
|
4270
|
Środki przeks. ze środków Rady Rodziców
|
29
|
WB/2008/000205
|
16.939,97
|
Remont instalacji elektrycznej
|
4270
|
Aneks do umowy
|
30
|
WB/2008/000206
|
16.294,32
|
Dygestoria
|
4270
|
Zapłata końcowa
|
Z powyższych danych wynika, że wszystkie wydatki zostały zaewidencjonowane na właściwych paragrafach. Ponadto zespół kontrolny sprawdził sposobu księgowania, opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. Ustalono, że wszystkie faktury zostały prawidłowo opisane i zadekretowane.
Zgodnie z Zarządzeniem Nr OR.I-0151-316/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 31 maja 2004 r. w sprawie ”Trybu postępowania przygotowującego zamówienie publiczne na roboty budowlane, dostawy i usługi udzielane przez Prezydenta Miasta Opola” – postępowanie o zamówienie publiczne do wartości 60.000 euro przeprowadzają jednostki organizacyjne we własnym zakresie, powołując komisję ds. zamówień publicznych, stosując ustawę Prawo zamówień publicznych.
W 2008 r. liceum otrzymało środki na zadania remontowe w wysokości 246.007,90 zł. W ramach wydatków bieżących kwotę tę przeznaczono na zakup usług remontowych, w tym:
· 102.219,06 zł na remont nawierzchni placu przed wejściem,
· 86.560,30 zł na wymianę instalacji oświetleniowej,
· 25.027,04 zł na dostawę i montaż drzwi wewnętrznych,
· 23.277,60 zł na dostawę i montaż dygestoriów.
W przypadku pozycji nr 24 dot. wymiany drzwi zebrano sześć ofert. W związku z przyjętym kryterium cenowym wybrano wykonawcę, który zaoferował najniższą cenę. Na wykonanie demontażu starych drzwi i wykonanie i montaż nowych, została spisana umowa.
Pozycja 23 i 30 dotyczy zakupu dygestoriów. W przypadku tego zakupu zebrano 3 oferty. Po przyjęciu kryterium cenowego wybrano producenta, który zaoferował najniższą cenę. Zapłaty dokonano na podstawie wystawionych faktur.
W przypadku czterech skontrolowanych płatności w paragrafie 4270 (poz. nr 25-27, 29 tabeli nr 4) zastosowanie miała ustawa Prawo zamówień publicznych. Dotyczyły one zamówienia publicznego w ramach którego został przeprowadzony jeden przetarg nieograniczony z możliwością składania ofert częściowych na następujące zadania:
- remont placu przed wejściem do szkoły,
- wymianę instalacji oświetleniowej dolnej sali gimnastycznej.
W przypadku pierwszego zadania złożono cztery oferty, warunki zamówienia spełniło czterech wykonawców. W związku z przyjętym kryterium cenowym wybrano wykonawcę, który zaoferował najniższą cenę.
W przypadku drugiego zadania złożono dwie oferty, z których jedna została odrzucona. Wykonawca nie spełnił wymogu dotyczącego doświadczenia zawodowego odpowiedniego dla wielkości zadania. W związku z tym został wykluczony z postępowania. Wybrany wykonawca zrealizował także pierwsze zadanie.
Do rozstrzygniętych postępowań zawarto umowy w formie pisemnej.
Do 2008 roku Liceum Ogólnokształcące Nr II w Opolu nie posiadało Regulaminu udzielania zamówień o wartości szacunkowej nieprzekraczającej równowartości kwoty 14.000,00 euro. Regulamin ten został wprowadzony w 2009 roku.
II.6. Dochody własne w 2008 r.
W dniu 13.01.2009 r. jednostka kontrolowana przedłożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb-34 z wykonania dochodów i wydatków w tym zakresie (akta kontroli Nr 09/21/I/103).
Wykazany w sprawozdaniu stan należności netto na dzień 01.01.2008 r. tj. na początek okresu sprawozdawczego wynosił 23.339,36 zł i dotyczył opłat z tytułu najmu. Należności w wysokości 22.987,00 zł zostały uregulowane przez najemców do końca pierwszego kwartału 2008 r. Pozostała kwota 393,88 zł wraz z kwotą odsetek od należności niezapłaconych w terminie w wysokości 20,76 zł dotyczyła płatności firmy (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli Nr 09/21/I/106). Kwota należności i odsetek wykazanych w sprawozdaniu była zgodna z saldem konta 201 na dzień 1.01.2008r. (akta kontroli Nr 09/21/I/104-105).
Wykazany w sprawozdaniu stan zobowiązań na dzień 01.01.2008 r. wynosił 8.784,55 zł i w całości dotyczył zapłaty podatku VAT za m-c grudzień 2007 r.Przelew ten został dokonany w dniu 22.01.2008 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/110). Kwota zobowiązania dotycząca podatku VAT wykazana w sprawozdaniu była zgodna z saldem konta 225 na dzień 01.01.2008 r. (akta kontroli Nr 09/21/I/107-109).
Wykazane w sprawozdaniu dane na koniec okresu sprawozdawczego, tj. 31.12.2008 r. dotyczące:
- należności netto w kwocie 21.572,55 zł,
- kwota odpisu aktualizującego należności w kwocie 536,54 zł,
były zgodne z ewidencją księgową (konto 201) (akta kontroli Nr 09/21/I/111-113).
Należności dotyczyły zaległości opłat z tytułu najmu (akta kontroli Nr 09/21/I/114). Kwota należności w wysokości 20.550,41 zł została uregulowana przez najemców do dnia 27.01.2009 r. Nieuregulowana kwota w wysokości 1.558,68 zł dotyczyła:
- płatności firmy (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) w wysokości 727,25 zł,
- niezapłaconej faktury wystawionej dla OKS Odra w wysokości 831,43 zł.
Jak wynika z wyjaśnień głównej księgowej w zakresie braku płatności faktur przez firmę (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) obecnie jest przygotowywana dokumentacja do sądu.
Wykazany w sprawozdaniu stan zobowiązań na dzień 31.12.2008 r. wynosił 9.285,21 zł i dotyczył (akta kontroli Nr 09/21/I/110):
- zobowiązania z tyt. podatku VAT za m-c grudzień 2008 r. na kwotę 8.591,00 zł, która została przelana w dniu 21.01.2009 r.,
- zobowiązania z tyt. podatku dochodowego na kwotę 53,00 zł, która została przelana w dniu 06.01.2009 r.,
ww. wykazane zobowiązania były zgodne z ewidencją księgową (konto 225)
- zobowiązania z tyt. składki zdrowotnej na kwotę 9,00 zł, która została przelana w dniu 05.01.2009 r.,
ww. wykazane zobowiązania były zgodne z ewidencją księgową (konto 229)
- zobowiązań z tyt. dostaw i usług następującym firmom:
- (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) na kwotę 566,32 zł, która została przelana w dniu 05.01.2009 r.,
- (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) na kwotę 65,59 zł, która została przelana w dniu 05.01.2009 r.,
- (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) na kwotę 0,30 zł, która została przelana w dniu 06.02.2009r.
ww. wykazane zobowiązania były zgodne z ewidencją księgową (konto 202).
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec 2008 r. wynosił 31.428,54 zł. Kwota ta odpowiada różnicy pomiędzy przychodami ogółem (540.431,71 zł) a poniesionymi wydatkami (509.003,17 zł) i jest zgodna z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 09/21/I/115) oraz z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 09/21/I/109).
II.7. Wpływy dochodów własnych
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie dochodów własnych w 2008 r. wyniosło ogółem 540.431,71zł (akta kontroli Nr 09/21/I/103). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 32.502,34zł,
Ø przychody w kwocie 507.929,37 zł.
Powyższe przychody uzyskano w czterech paragrafach tj.:
Ø paragraf 069 „Wpływy z różnych opłat”- kwota 1.394,00 zł
Ø paragraf 083 „Wpływy z usług”- kwota 504.216,95 zł,
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki”- kwota 1.857,05 zł,
Ø paragraf 097 „Wpływy z różnych dochodów”- kwota 461,37 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na stan środków pieniężnych na początek roku sprawozdawczego składały się środki zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym dochodów własnych w kwocie 32.502,34 zł (akta kontroli Nr 09/21/I/117).
Wykazane w sprawozdaniu wpływy na poszczególne paragrafy były zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 09/21/I/118). Przychody uzyskane w paragrafie 083 pochodzą ze sprzedaży obiadów i wynajmu pomieszczeń. Natomiast na przychody wykazane w paragrafie 069 składały się m.in. opłaty za legitymacje i świadectwa.
Na koniec 2008 roku szkoła miała zawartych 34 umowy najmu. W ramach dwóch umów zawartych z Uniwersytetem Opolskim oraz z Profesją - Centrum Kształcenia Kadr Sp. z o.o. liceum wynajmuje sale lekcyjne w soboty i niedziele. W ciągu tygodnia z sal gimnastycznych szkoły korzystają m.in.: (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) oraz osoby fizyczne. Kontrolowana jednostka wynajmuje także powierzchnie pod instalacje automatów do sprzedaży słodyczy, zimnych i gorących napojów oraz powierzchnię reklamowa.
II.8. Wydatki z dochodów własnych
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2008 r. wyniosły ogółem 509.003,17 zł i zostały zaewidencjonowane w dwudziestu jeden paragrafach (akta kontroli Nr 09/21/I/103).
Wykazane w sprawozdaniu kwoty wydatków w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 09/21/I/119-120).
W wyniku przeprowadzonej analizy danych zawartych w sprawozdaniu Rb-34S do kontroli wytypowano dokumentację źródłową dotyczącą wydatków w paragrafach:
- 4210 - zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 09/21/I/121-138),
- 4240 - zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek (akta kontroli Nr 09/21/I/139),
- 4270 - zakup usług remontowych (akta kontroli Nr 09/21/I/143-147),
- 4300 - zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 09/21/I/148-155),
- 6060 – wydatki na zakupy inwestycyjne (akta kontroli Nr 09/21/I/158).
zaewidencjonowanych w miesiącu grudniu 2008 r.
Na podstawie ewidencji wydatków w wybranych paragrafach sprawdzono sposób opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki.
Szczegółowe dane dotyczące poszczególnych wydatków miesiącu grudniu 2008 r. zawiera tabela:
Tabela nr 5
Lp.
|
Nr dokumentu
|
Kwota
|
Tytułem
|
Paragraf
|
Uwagi
|
1
|
WB/2008/000231
|
1.700,00
|
Notebook
|
4210
|
-
|
2
|
WB/2008/000231
|
2,80
|
Karton
|
4210
|
-
|
3
|
PK/2008/12/000040
|
4.270,00
|
Albumy „Od rzemiosła do przemysłu”
|
4210
|
Przeksięgowanie m. paragrafami
|
4
|
PK/2008/12/000040
|
12,00
|
Legitymacja służbowa
|
4210
|
Przeksięgowanie m. paragrafami
|
5
|
PK/2008/12/000041
|
960,22
|
Brak tytułu operacji
|
4210
|
Storno mylnie zaksięgowanego dokumentu
|
6
|
WB/2008/000233
|
5.082,50
|
Kalendarze, wizytówki
|
4210
|
-
|
7
|
WB/2008/000233
|
2.437,56
|
Notebook
|
4210
|
-
|
8
|
WB/2008/000233
|
110,79
|
Brak tytułu operacji
|
4210
|
Po sprawdzeniu źródłowego dokumentu ustalono,że dot. zakupu serwetek
|
9
|
WB/2008/000236
|
238,00
|
Brytfanna – na stołówkę
|
4210
|
-
|
10
|
PK/2008/12/000045
|
145,85
|
Brak tytułu operacji
|
4210
|
Storno mylnie zaksięgowanego dokumentu
|
11
|
WB/2008/000221
|
216,96
|
„Matematyka na sprawdzianach”
|
4240
|
-
|
12
|
WB/2008/000221
|
32,33
|
Brak tytułu operacji
|
4240
|
Po sprawdzeniu źródłowego dokumentu ustalono,że dot. zapłaty kosztów przesyłki. Błędny paragraf(akta kontroli Nr 09/21/I/140)
|
13
|
WB/2008/000226
|
136,07
|
Brak tytułu operacji
|
4240
|
Po sprawdzeniu źródłowego dokumentu ustalono,że dot. zakupu „Nadzoru pedagogicznego w praktyce” Brak rozksięgowania kosztów przesyłki(akta kontroli Nr 09/21/I/142)
|
14
|
WB/2008/000226
|
120,78
|
„Prawa człowieka”
|
4240
|
-
|
15
|
WB/2008/000226
|
10,37
|
„Prawa człowieka”-koszt wysyłki
|
4240
|
Błędny paragraf(akta kontroli Nr 09/21/I/141)
|
16
|
WB/2008/000226
|
212,91
|
Brak tytułu operacji
|
4240
|
Po sprawdzeniu źródłowego dokumentu ustalono,że dot. zakupu w wydawnictwie Raabe
|
17
|
WB/2008/000227
|
137,34
|
Teczka koordynatora ds. bezpieczeństwa
|
4240
|
-
|
18
|
WB/2008/000231
|
113,43
|
Brak tytułu operacji
|
4240
|
Storno mylnie zaksięgowanego dokumentu
|
19
|
WB/2008/000220
|
146,40
|
Naprawa chłodziarki
|
4270
|
-
|
20
|
WB/2008/000220
|
488,00
|
Naprawa krajalnicy do chleba
|
4270
|
-
|
21
|
WB/2008/000224
|
148,84
|
Brak tytułu operacji
|
4270
|
Po sprawdzeniu źródłowego dokumentu ustalono,że dot. naprawy toalety
|
22
|
WB/2008/000225
|
207,40
|
Brak tytułu operacji
|
4270
|
Po sprawdzeniu źródłowego dokumentu ustalono,że dot. konserwacji urządzeń gazowych
|
23
|
WB/2008/000226
|
39,70
|
Brak tytułu operacji
|
4270
|
Po sprawdzeniu źródłowego dokumentu ustalono,że dot. przeglądu dźwigu
|
24
|
WB/2008/000227
|
39,70
|
Brak tytułu operacji
|
4270
|
Po sprawdzeniu źródłowego dokumentu ustalono,że dot. konserwacji dźwigu
|
25
|
WB/2008/000228
|
976,00
|
Brak tytułu operacji
|
4270
|
Po sprawdzeniu źródłowego dokumentu ustalono,że dot. montażu drzwi
|
26
|
WB/2008/000229
|
329,40
|
Brak tytułu operacji
|
4270
|
Po sprawdzeniu źródłowego dokumentu ustalono,że dot. konserwacji urządzeń
|
27
|
WB/2008/000228
|
19,50
|
Koszt dostawy
|
4300
|
-
|
28
|
WB/2008/000231
|
61,00
|
Domena-obsługa
|
4300
|
-
|
29
|
WB/2008/000231
|
17,50
|
Opłata pocztowa za paczkę
|
4300
|
-
|
30
|
PK/2008/12/000039
|
997,99
|
Brak tytułu operacji
|
4300
|
Storno mylnie zaksięgowanego dokumentu
|
31
|
PK/2008/12/000040
|
4.270,00
|
Brak tytułu operacji
|
4300
|
Storno mylnie zaksięgowanego dokumentu (akta kontroli Nr 09/21/I/156-157)
|
32
|
WB/2008/000233
|
180,00
|
Wyjścia na basen w ramach SKS
|
4300
|
-
|
33
|
WB/2008/000233
|
300,00
|
Brak tytułu operacji
|
4300
|
Po sprawdzeniu źródłowego dokumentu ustalono,że dot. zakupu znaczków
|
34
|
WB/2008/000234
|
7,30
|
Brak tytułu operacji
|
4300
|
Po sprawdzeniu źródłowego dokumentu ustalono,że dot. kosztu zwrotu listu poleconego
|
35
|
WB/2008/000234
|
321,00
|
Brak tytułu operacji
|
4300
|
Po sprawdzeniu źródłowego dokumentu ustalono,że dot. kosztów transportu
|
36
|
WB/2008/000236
|
158,60
|
Podłączenie wilka-stołówka
|
4300
|
-
|
37
|
WB/2008/000223
|
6.105,61
|
Sprzęt do stołówki
|
6060
|
-
|
Na remonty przeznaczono kwotę 76.062,00 zł w tym:
- 26.982,00 zł na wymianę poziomów zimnej wody oraz instalację hydrantową,
- 35.691,00 zł na wymianę posadzki w czytelni i bibliotece.
W trakcie powyższych badań ustalono, że wszystkie skontrolowane dokumenty miały adnotacje odnośnie sprawdzania wydatku pod względem merytorycznym i posiadały wskazania klasyfikacji budżetowej.
Ponadto zespół kontrolny sprawdził, czy poszczególne wydatki są prawidłowo opisane w systemie ewidencji księgowej. Z wydruku „obroty na koncie 132” wynika, że w kilku przypadkach brak jest tytułu wydatku lub jest on nieczytelny. Ponadto stwierdzono, że dokumenty źródłowe nie zostały kolejno ponumerowane. Sposób dokonywania zapisów w ewidencji księgowej nie umożliwiał ich jednoznacznego powiązania z zaksięgowanymi dowodami księgowymi.
VI.3. Kontrola kasy
Gospodarkę kasową reguluje Zakładowa instrukcja kasowa stanowiąca Załącznik nr 5 do zarządzenia Dyrektora nr 1/2005.(akta kontroli Nr 09/21/I/159-162). Pieniądze przechowywane są w kasie pancernej, w warunkach zapewniających należytą ochronę przed zniszczeniem, utratą, zaginięciem lub kradzieżą. Liceum Ogólnokształcące Nr II może posiadać w kasie gotówkę z następujących źródeł: podjętą z rachunku bankowego na pokrycie określonych rodzajowo wydatków, pochodzącą z bieżących wpływów do kasy, oraz przechowywaną w formie depozytu. Nie określono pogotowia kasowego. W przypadku wpłat gotówki do kasy kasjer odprowadza środki do banku na koniec dnia. Wszystkie obroty gotówkowe są dokumentowane dowodami kasowymi. Operacje kasowe rejestrowane są chronologicznie na bieżąco w raporcie kasowym. Raport kasowy drukowany jest na koniec każdego miesiąca.
Za prawidłowość obrotu gotówkowego oraz stan gotówki w kasie odpowiada kasjer, który ma jednoznacznie określony zakres czynności i odpowiedzialności, zgodny z obowiązującymi przepisami. Odpowiedzialność materialną za prowadzenie kasy ponosi pracownik zatrudniony na stanowisku starszego księgowego. Umowa o odpowiedzialności materialnej znajduje się w aktach osobowych pracownika (akta kontroli Nr 09/21/I/163).
Skontrolowano stan gotówki w kasie szkoły na dzień 14.05.2009 r. Ustalono, że gotówka w wysokości 3,07 zł została wykazana w raporcie kasowym nr 5/2009. (akta kontroli Nr 09/21/I/164-165).
Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie stwierdzono.
System kontroli wewnętrznej
Oprócz dokumentacji dotyczącej działalności statutowej w liceum obowiązuje dokumentacja regulująca zasady postępowania w poszczególnych zakresach funkcjonowania liceum. Nadzór i organizację pracyoraz obieg dokumentacji w liceum w 2008 r. reguluje ogółem 26 różnych zarządzeń dyrektora oraz 30 regulaminów i instrukcji, w tym Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów, Procedura kontroli finansowej oraz Regulamin kontroli wewnętrznej (akta kontroli Nr 09/21/I/166-169).
Regulamin kontroli wewnętrznej został opracowany dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kontroli wewnętrznej i ma za zadanie określić podstawowe zadania w tym zakresie.
System kontroli wewnętrznej obejmuje następujące obszary funkcjonowania liceum:
- sekretariat, kadry księgowość,
- opracowanie planów finansowych i ich realizację,
- gospodarkę kasową i dokumentację wypłat,
- kontrolę gospodarki materiałowej,
- wyposażenie, środki trwałe i zbiory biblioteczne,
- inwentaryzację,
- zatrudnienie i fundusz płac,
- gospodarkę remontową i inwestycyjna,
- bezpieczeństwo i higienę pracy.
W Regulaminie określono przedmioty kontroli w każdym obszarze. Opisano także organizację kontroli wewnętrznej i jej formy.
Na rok szkolny 2007/2008 oraz 2008/2009 w liceum nie było sporządzonego planu kontroli. Z ustnych wyjaśnień dyrektora liceum wynika, że taki plan nie jest sporządzany, a dyrektor na bieżąco nadzoruje i kontroluje wszystkie obszary funkcjonowania szkoły.
Spośród środków składających się na system kontroli wewnętrznej w liceum sprawdzono przestrzeganie obowiązku dotyczącego zatwierdzania dowodów księgowych przez dyrektora oraz ich dekretowania i sprawdzania przez głównego księgowego. Kontrolą objęto dokumentację finansową dotyczącą wydatków ze środków budżetowych i dochodów własnych liceum. Stwierdzono, że na wystawionych rachunkach były adnotacje dotyczące zatwierdzenia rachunku do wypłaty i rachunku pod względem formalnym i rachunkowym. Nieprawidłowości w tym zakresie nie stwierdzono.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi liceum.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
|