KW.1711.00003.2015
|
Opole, 17 luty 2015r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 3/15
|
Jednostka kontrolowana
|
Miejska Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
Od 26.01.2015 r. do 10.02.2015 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Agnieszka Lisiecka – główny specjalista
w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
Tadeusz Lech - główny specjalista
w Wydziale Kontroli Wewnętrznej
|
Przedmiot kontroli
|
Prawidłowość gospodarowania ZFŚS, gospodarki kasowej, prawidłowość zatrudniania i zwalniania pracowników oraz ustalania wynagrodzeń
|
Okres objęty kontrolą
|
2014 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Hanna Kanik – dyrektor Poradni
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Hanna Kanik - dyrektor
Wiesława Poluszyńska - gł. Księgowa
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)- Sekretarz
|
Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz. 694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późniejszymi zmianami).
- Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
- Ustawa z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych.
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1974r. Nr 24, poz. 141).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2005r., Nr 22, poz. 181 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 czerwca 2014r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2014r, poz. 922).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (tekst jednolity, Dz.U. z 2013r. poz. 1050).
- Uchwała Nr XLVII/500/09 Rady Miasta Opola z dnia 26 marca 2009r. w sprawie regulaminu, określającego wysokość stawek oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy , za wysługę lat, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku.
Cel kontroli
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości:
- gospodarowania ZFŚS,
- prowadzenia gospodarki kasowej,
- gospodarowania drukami ścisłego zarachowania,
- postępowania w zakresie zatrudniania i zwalniania pracowników oraz ustalania wynagrodzeń.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami ZFŚS
Zapoznano się z organizacją gospodarki środkami ZFŚS oraz z Regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Sprawdzono prawidłowość poszczególnych zapisów regulaminu pod kątem ich zgodności z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
Na podstawie ewidencji księgowej (konto135, strona Wn) oraz wyciągów bankowych ustalono źródła i kwoty wszystkich wpływów środków pieniężnych na rachunek funduszu socjalnego. Sprawdzono prawidłowość dokonywania odpisów i terminowość ich przekazywania na rachunek bankowy.
Na podstawie ewidencji księgowej ustalono rodzaje i kwoty poszczególnych wydatków z funduszu (konto135, strona Ma).
Sprawdzono oryginały dokumentów stanowiących podstawę danego rodzaju świadczenia lub innego wydatku oraz porównano je z ewidencją księgową i z przelewami bankowymi.
Dokonano analizy dokumentacji księgowej i innej dotyczącej przyznanych świadczeń pod kątem ich zgodności z Regulaminem i ustawą, w tym w szczególności w zakresie:
- wymaganej dokumentacji,
- czy dokumenty zostały zatwierdzone do wypłaty i podpisane przez upoważnione osoby,
- kwoty przyznanego świadczenia,
- podpisów kierownika jednostki,
- zgodności przyznanego świadczenia z kwotą wypłaconą i z ewidencją księgową,
- zgodności z przyjętym kryterium,
- zgodności zapisów na koncie 135 Rachunek „ZFŚS” z wyciągiem bankowym.
w zakresie prowadzenia gospodarki kasowej
Zapoznano się z organizacją gospodarki kasowej. Sprawdzono czy jest wyznaczona osoba odpowiedzialna za prowadzenie kasy i czy złożyła ona oświadczenie o odpowiedzialności materialnej. Ustalono sposób przechowywania gotówki i sprawdzono czy jest zapewniona należyta ochrona wartości pieniężnych przed zniszczeniem, utratą lub zaginięciem.
Sprawdzono czy jednostka posiada opracowane przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę kasową i gospodarkę drukami ścisłego zarachowania oraz czy przepisy te w praktyce są przestrzegane. W szczególności sprawdzono:
- częstotliwość sporządzania raportów kasowych,
- terminy sporządzania raportów kasowych i przekazywania ich do księgowania,
- ciągłość sald między kolejnymi raportami kasowymi,
- na podstawie jakich dowodów źródłowych dokonywane są wpłaty i wypłaty gotówki,
- zgodność zapisów na raportach z ewidencją księgową i dowodami źródłowymi,
- zgodność na koniec danego okresu sprawozdawczego zapisów na koncie 101 „Kasa” z saldem raportów kasowych,
- czy na koniec roku sporządzono inwentaryzację środków pieniężnych.
w zakresie druków ścisłego zarachowania
Zapoznano się z organizacją gospodarowania drukami ścisłego zarachowania w jednostce. Ustalono rodzaje druków ścisłego zarachowania, sprawdzono rejestry druków, zapoznano się ze sposobem ich pobierania i rozliczania.
w zakresie zatrudniania i zwalniania pracowników oraz ustalania wynagrodzeń
Ustalono stan zatrudnienia pracowników w jednostce na dzień 31.12.2013r. oraz ilość osób przyjętych do pracy w 2014r., a także ilość osób, z którymi rozwiązano stosunek pracy w 2014r. Szczegółową kontrolą objęto całość dokumentacji z tego zakresu. Każdy przypadek porównano z odpowiednimi przepisami. Ponadto sprawdzono prawidłowość naliczenia poszczególnych składników wynagrodzeń i zastosowanych kategorii zaszeregowania poprzez porównanie przyznanych składników z odpowiednimi przepisami dotyczącymi określonych grup zawodowych.
Kryteria
1. Zgodnie z art. 1 ust 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - ustawa określa zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zwanego dalej „Funduszem”, i zasady gospodarowania środkami tego Funduszu, przeznaczonego na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu, na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przed-szkolnego.
2. Zgodnie z art. 2 pkt. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.
3. Zgodnie z art. 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych –
- Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.
- Wysokość odpisu podstawowego, o którym mowa w ust. 1, wynosi na jednego zatrudnionego, z zastrzeżeniem ust. 2a i 3, 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.
- Wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika młodocianego wynosi w pierwszym roku nauki 5%, w drugim roku nauki 6%, a w trzecim roku nauki7% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 2.
- Wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze - w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych, wynosi 50% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 2.
- Wysokość odpisu podstawowego może być zwiększona o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 2, na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności.
- Pracodawcy sprawujący opiekę socjalną nad emerytami i rencistami, w tym także ze zlikwidowanych zakładów pracy, mogą zwiększyć Fundusz o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 2, na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do tej opieki.
4. Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
- przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu.
- zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu, z uwzględnieniem ust. 1, oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych.
5. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - środki Funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym.
6. Zgodnie z art. 10 ustawy o rachunkowości - Jednostka powinna posiadać dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości.
7. Zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - podstawę naliczania odpisu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, zwanej dalej "ustawą", stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba zatrudnionych u pracodawcy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych, obejmująca pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy).
8. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych - Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny.
9. Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o pracownikach samorządowych - Wolnym stanowiskiem urzędniczym, w tym wolnym kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, jest stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia, nie został przeniesiony pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub nie został przeprowadzony na to stanowisko nabór albo na którym mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony pracownik.
Nie wymaga przeprowadzenia naboru zatrudnienie osoby na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika samorządowego.
10. Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o pracownikach samorządowych - Ogłoszenie o wolnym stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, oraz o naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.2), zwanym dalej „Biuletynem”, oraz na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór.
11. Zgodnie z art. 29 § 1 ustawy Kodeks pracy - Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:
1) rodzaj pracy;
2) miejsce wykonywania pracy;
3) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;
4) wymiar czasu pracy;
5) termin rozpoczęcia pracy.
12. Zgodnie z art. 30 § 1 ustawy Kodeks pracy - Umowa o pracę rozwiązuje się:
1) na mocy porozumienia stron;
2) przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem);
3) przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia);
4) z upływem czasu, na który była zawarta;
5) z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta.
13. Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy Karty Nauczyciela - Nauczycielom przysługuje dodatek za wysługę lat, w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, wypłacany w okresach miesięcznych poczynając od czwartego roku pracy, z tym że dodatek ten nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego.
14. Zgodnie z § 7 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005r. – do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
15. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 czerwca 2014r. - Wysokość minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym (fragment):
Poziom wykształcenia
|
Stopnie awansu zawodowego
|
|
nauczyciel stażysta
|
nauczyciel kontraktowy
|
nauczyciel mianowany
|
nauczyciel dyplomowany
|
1
|
Tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym
|
2265
|
2331
|
2647
|
3109
|
|
|
|
|
|
|
16. Zgodnie z § 3 ust. 1, 2 i 3 uchwały Nr XLVII/500/09 Rady Miasta Opola z dnia 26 marca 2009r. – 1.Dodatek motywacyjny jest przyznawany w zależności od osiąganych wyników i jakości pracy nauczyciela.
2. Pulę środków na dodatki motywacyjne tworzy się:
1) dla nauczycieli, w wysokości nie mniejszej niż 5% ogólnej sumy wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli danej szkoły, z wyłączeniem wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli prowadzących kształcenie zawodowe oraz wynagrodzenia zasadniczego dyrektora szkoły,
2) dla nauczycieli prowadzących kształcenie zawodowe w danej szkole, w wysokości nie mniejszej niż 10 % ogólnej sumy ich wynagrodzeń zasadniczych,
3) dla nauczycieli, którym powierzono stanowisko dyrektora szkoły, w wysokości nie mniejszej niż 20% ogólnej sumy ich wynagrodzeń zasadniczych.
3. Wysokość dodatku motywacyjnego nauczyciela nie może być wyższa niż 20% otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego, a nauczyciela, któremu powierzono stanowisko dyrektora lub wicedyrektora, nie może być wyższa niż 50% otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego.
17. Zgodnie z § 4 ust. 1 uchwały Nr XLVII/500/09 Rady Miasta Opola z dnia 26 marca 2009r. - Dodatek funkcyjny przysługuje nauczycielowi, któremu powierzono stanowisko dyrektora szkoły, wicedyrektora szkoły lub inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie szkoły, a także innym nauczycielom z tytułu sprawowania funkcji doradcy metodycznego lub nauczyciela – konsultanta, bądź powierzenia im wychowawstwa klasy, oddziału w przedszkolu, bez względu na jego stopień awansu zawodowego, w wysokości określonej w tabeli.
18. Zgodnie z § 5 ust. 1 uchwały Nr XLVII/500/09 Rady Miasta Opola z dnia 26 marca 2009r. - Za pracę w trudnych warunkach przysługuje dodatek w wysokości:
1) za zajęcia dydaktyczne w szkołach (oddziałach) przysposabiających do pracy zawodowej – 1 zł za godzinę zajęć,
2) za zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim – 4 zł za godzinę zajęć,
3) za zajęcia dydaktyczne i wychowawcze w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego – 4 zł za godzinę zajęć,
4) za zajęcia dydaktyczne w klasach łączonych w szkołach podstawowych – 3 zł za godzinę zajęć,
5) za zajęcia dydaktyczne w szkołach, w których zajęcia są prowadzone dwujęzycznie oraz przez nauczycieli danego języka obcego w oddziałach dwujęzycznych – 8 zł za godzinę zajęć,
6) za zajęcia dydaktyczne w szkołach w placówkach opiekuńczo – wychowawczych – 5 zł za godzinę zajęć,
7) za zajęcia wychowawcze prowadzone bezpośrednio z wychowankami lub na ich rzecz w placówkach opiekuńczo – wychowawczych – 7 zł za godzinę zajęć,
8) za badania psychologiczne i pedagogiczne, w tym badania logopedyczne, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży w poradniach psychologiczno - pedagogicznych – 1 zł za godzinę zajęć,
9) za zajęcia praktycznej nauki zawodu w szkołach specjalnych – 4 zł za godzinę zajęć.
USTALENIA KONTROLI
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Zgodnie z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych -zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określił pracodawca w regulaminie stanowiącym załącznik do Zarządzenia dyrektora jednostki z dnia 30.04.2008 r. Regulamin został uzgodniony ze związkami zawodowymi w dniu 13.04.2008r. Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu Regulamin uzależnia od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej.
W 2014r. jednostka posiadała 3 rachunki bankowe w Banku Millennium SA:
- rachunek bieżący,
- rachunek ZFŚS,
- rachunek sum depozytowych.
Środki Funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym nr 25 1160 2202 0000 0002 1633 5671 (akta kontroli Nr 15/3/I/44).
Dochody funduszu
Z wyciągu bankowego nr 1 z dnia 02.01.2014 r.(akta kontroli Nr 15/3/I/45). wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2014 r. wynosił 5.820,75 zł. Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek ZFŚS) (akta kontroli Nr 15/3/I/29-40).
W 2014 r. w kontrolowanej jednostce dokonano odpisu środków budżetowych na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w łącznej kwocie 144.345,00 zł, w tym:
- 120.000,00 zł wynosił odpis podstawowy,
- 24.345,00 zł wnosił odpis na nauczycieli i emerytów.
Naliczenia odpisu dokonano od 7,65 etatów pracowników niepedagogicznych, 38,38 etatów nauczycieli oraz 6 emerytów. Kwota naliczonego odpisu jest zgodna z ewidencją konta 135 oraz ze sprawozdaniem Rb-28S - paragraf 4440 za 2014r.
Na podstawie wyciągów bankowych ZFŚS nr 23, 24, 47 i 48 oraz ewidencji konta 135 ustalono, że środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy funduszu w terminach ustawowych tj. w dniach:
- 29.05.2014r. – 91.950,00 zł (75% od pracowników),
- 29.05.2014r. -18.259,00 zł (75% od emerytów),
- 29.09.2014r.–28.050,00 zł – pomniejszone o korektę, (25% od pracowników),
- 26.09.2014r. - 6.086,00 zł (25% od emerytów).
Razem: 144.345,00 zł.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Wn) wynika, że na kwotę dochodów oprócz dokonanych ww. odpisów składały się także środki z tytułu:
- odsetek bankowych w kwocie 1.075,97 zł,
- spłat pożyczek mieszkaniowych w kwocie 23.255,00 zł.
Łączna kwota dochodów na ZFŚS w 2014r. wyniosła wraz ze stanem początkowym 174.496,72 zł. Z zapisów na koncie135 (strona Wn) wynika, że łączna kwota obrotów była wyższa o 430,00 zł (akta kontroli Nr 15/3/I/29-40). Z wyjaśnień głównej księgowej oraz zapisów księgowych i wyciągu bankowego wynika, że różnica ta jest spowodowana zwrotem dofinansowania przekazanego dla emeryta na konto wskazane przez niego, a które było już nieaktualne - (WB nr 29/2014).
Wydatki funduszu
Kontrolą objęto wpływy i wydatki funduszu w 2014r. W okresie tym Komisja Socjalna odbyła 6 posiedzeń. Z każdego posiedzenia sporządzono protokoły oraz wykazy osób, którym przyznano określone świadczenia. Następnie na podstawie tych wykazów sporządzane były listy wypłat, które każdorazowo do wypłaty zatwierdzane były przez dyrektora jednostki.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Ma) wynika, że zaewidencjonowane wydatki na świadczenia ZFŚS w kontrolowanym okresie wyniosły ogółem 157.624,43 zł.
Ustalono, że wydatki dotyczyły ośmiu niżej wymienionych rodzajów świadczeń:
- dofinansowanie do wypoczynku letniego pracowników w kwocie 13.400,00 zł,
- dofinansowanie do wypoczynku emerytów w kwocie 11.790,00 zł,
- świadczenia urlopowe nauczycieli w kwocie 42.754,43 zł,
- dofinansowanie do wypoczynku zimowego pracowników w kwocie 67.950,00 zł,
- zorganizowanie imprezy kulturalno – oświatowej w kwocie 2.880,00 zł,
- pożyczki mieszkaniowe w kwocie 9.000,00 zł,
- zapomogi zdrowotne w kwocie 6.700,00 zł,
- zapomogi materialne w kwocie 2.720,00 zł.
Łączna kwota wydatków na ZFŚS w 2014r. wyniosła 157.194,43 zł. Z zapisów na koncie135 (strona MA) wynika, że łączna kwota obrotów była wyższa o 430,00 zł (akta kontroli Nr 15/3/I/29-40). Z wyjaśnień głównej księgowej oraz zapisów księgowych i wyciągu bankowego wynika, że różnica ta jest spowodowana przekazaniem dofinansowania dla emeryta na właściwe konto poprzednio zwróconej kwoty - (WB nr 30/2014).
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2014r. wynosiło 17.302,29 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 69 z dnia 31.12.2014 r. (akta kontroli Nr 15/3/I/44). Z raportu kasowego nr 3150/1/2014 z dnia 26.06.2014r. wynika, że stan gotówki w kasie wynosił 0. W trakcie roku został sporządzony tylko jeden raport kasowy.
Wszystkie skontrolowane wydatki posiadały oryginały dokumentacji stanowiącej podstawę przyznania poszczególnych świadczeń i potwierdzającą ich wypłatę. Dokumenty te zostały zatwierdzone do wypłaty i podpisane przez upoważnione osoby. Szczegółowe dane dotyczące poszczególnych rodzajów świadczeń przedstawiają się następująco:
dofinansowania do wypoczynku letniego pracowników w kwocie 13.400,00 zł
Tego rodzaju świadczenia przyznawane są pracownikom raz w roku. Podstawą przyznania jest złożenie przez zainteresowanego wniosku oraz karty urlopowej.
W 2014r. dofinansowanie przyznano 11 pracownikom w kwotach od 600,00 zł do 1.500,00 zł. W Regulaminie ustalono przy wypłacie tego świadczenia cztery progi dochodowe.
dofinansowania do wypoczynku emerytów w kwocie 11.790,00 zł
Tego rodzaju świadczenia przyznawane są byłym pracownikom raz w roku. Podstawą przyznania jest złożenie przez zainteresowanego wniosku oraz oświadczenia o dochodach.
W 2014r. dofinansowanie przyznano 23 osobom w kwotach od 430,00 zł do 730,00 zł. Wypłata świadczenia jest uzależniona od dochodu.
dofinansowania do wypoczynku zimowego pracowników w kwocie 67.950,00 zł
Tego rodzaju świadczenia przyznawane są pracownikom raz w roku. Podstawą przyznania jest złożenie przez zainteresowanego wniosku oraz oświadczenia o dochodach.
W 2014r. dofinansowanie przyznano 50 osobom w kwotach od 450,00 zł do 1.800,00 zł. Wypłata świadczenia jest zawsze wypłacana w miesiącu grudniu.
Świadczenie urlopowe pracowników pedagogicznych w kwocie 42.754,43 zł
Świadczenie wypłacono 40 osobom, było one wypłacone jednorazowo i było uzależnione od wymiaru etatu zgodnie z Kartą Nauczyciela w następujących kwotach: 1.093,93 zł, 546,97 zł, 866,03 zł i 911,61 zł (protokół komisji socjalnej z 13.06.2014r.).
Zorganizowanie imprezy kulturalno-oświatowej w kwocie 2.880,00 zł
Wydatki dotyczyły dofinansowania imprezy kulturalno-oświatowej dla pracowników i emerytów, która odbyła się w dniu 14.10.2014r. W imprezie wzięło udział 48 osób. Zapłaty dokonano przelewem w dniu 17.10.2014r. (WB nr55). Faktura została prawidłowo opisana przez członka komisji socjalnej i dotyczyła konsumpcji. Została zatwierdzona do wypłaty przez główną księgową oraz dyrektora jednostki.
pożyczki mieszkaniowe w kwocie 9.000,00 zł.
Udzielono 3 pożyczki w wysokości 3.000,00 zł każda. Podstawą przyznania pożyczki był wniosek. Pożyczki udzielono w miesiącu październiku – 2 sztuki i w miesiącu grudniu – 1 sztuka. Pierwsze raty zostały potrącone w miesiącu listopadzie i styczniu, czyli w następnych miesiącach po udzieleniu pożyczki. Potwierdzeniem tych spłat są listy płac o nr 142/2014 i 3/2015.
zapomogi zdrowotne w kwocie 6.700,00 zł.
Udzielono 7 zapomóg w kwotach (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)zł. Zapomóg udzielono na wnioski pracowników, do których dołączono zaświadczenia lekarskie oraz rachunki za poniesione koszty leczenia.
zapomogi materialne w kwocie 2.720,00 zł.
Udzielono 3 zapomogi (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)zł. Zapomóg udzielono na wnioski pracowników, a przy wypłacie tego świadczenia brano pod uwagę sytuację materialną danej osoby.
Ponadto w dniu 30.07.2013r. została przeprowadzona kontrola przez Wydział Budżetu Urzędu Miasta Opola w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami ZFŚS i PKZP za okres 01.01.2010 – 21.12.2012. Ze sporządzonego protokołu wynika, że nieprawidłowości nie stwierdzono.
Gospodarka kasowa
Gospodarkę kasową reguluje Instrukcja Kasowa wprowadzona z dniem 01.07.2010r. Pogotowie kasowe w jednostce wynosi 600,00 zł i zostało wprowadzone zarządzeniem dyrektora jednostki nr 62/2010 z dnia 12.04.2010r. w sprawie pogotowia kasowego. Wartości pieniężne przechowywane są w kasie pancernej znajdującej się w pomieszczeniu księgowości. Pomieszczenie znajduje się na parterze, gdzie okna są okratowane.
W 2014r. raporty kasowe sporządzane były do dwóch rachunków bankowych:
- rachunku bieżącego – w 2014r. sporządzono 12 raportów,
- rachunku ZFŚS – w 2014r. sporządzono 1 raport.
Na koniec 2014r. saldo konta 101 wynosiło 0 i było zgodne z raportem kasowym nr 3150/12/12/14. (akta kontroli Nr 15/3/I/46).
Szczegółowa kontrolą objęto gospodarkę kasową wydatków budżetowych w IV kwartale 2014r. W kontrolowanym okresie sporządzono 5 raportów kasowych od nr 3150/8/09/2014 do nr 3150/12/12/14. W okresie tym zaewidencjonowano ogółem 28 pozycji, w tym:
- 5 operacji przychodowych i dotyczyły pobrania gotówki z banku i wpłaty do kasy. Podstawą zaewidencjonowania przychodu były dowody pobrania gotówki oraz KP.
Operacje rozchodowe dotyczyły następujących wydatków:
-wykonania pieczątek, zakupów pomocy dydaktycznych, znaczków pocztowych, badań lekarskich, środków czystości, biletów MZK, opłat za telefon komórkowy oraz zakupu materiałów i wyposażenia. Podstawą ewidencjonowania wydatków były faktury, rachunki i rozliczenia zaliczek. W żadnym przypadku stan gotówki w kasie nie przekroczył wysokości pogotowia kasowego. Każdorazowo stan końcowy gotówki był zgodny ze stanem początkowym kolejnego raportu.
W dniu 30.12.2014r. przeprowadzono inwentaryzację kasy, z której sporządzono protokół. Saldo na dzień 30.12.2014r. wyniosło 0 i było zgodne z raportem kasowym nr RK3150/12/20/2014 (budżet) i RK3150/1/06/2014 (ZFŚS). Nie stwierdzono różnic pomiędzy stanem faktycznym a stanem ewidencyjnym (akta kontroli Nr 15/3/I/47-48).
Druki ścisłego zarachowania
W dniu 30.12.2014r. przeprowadzono inwentaryzację druków ścisłego zarachowania dotyczących gospodarki kasowej, z której sporządzono protokół.
Z protokołu wynika, że ostatni nr dowodu KP był następujący - WA Nr 145409468. Pozostało do wykorzystania dowodów od nr WA 5409469 do Nr WA 5409500 i kwitariuszy od Nr WA 5409301 do Nr WA 5409400.
Stan legitymacji ubezpieczeniowych pracowników wyglądał następująco:
Seria CS Nr 000129368-000129371,
Seria DA Nr 000244351-000244352,
Legitymacje ubezpieczeniowe członków rodzin pracowników:
Seria AR 000079868-000079873 (akta kontroli Nr 15/3/I/47-48).
W zakresie zatrudniania i zwalniania pracowników
Poniższa tabela zawiera wykaz zatrudnienia nauczycieli na dzień 31.12.2013 r. (akta kontroli Nr 15/3/I/1).
Stan zatrudnienia na dzień 31.12.2013
PRACOWNICY PEDAGOGICZNI
|
L.p
|
stopień awansu
|
LICZBA ETATÓW
|
LICZBA OSÓB
|
1
|
2
|
4
|
5
|
1
|
nauczyciel dyplomowany
|
33
|
34
|
2
|
nauczyciel mianowany
|
2
|
2
|
3
|
nauczyciel kontraktowy
|
4
|
4
|
|
Razem:
|
39,00
|
40,00
|
Stan zatrudnionych na dzień 31.12.2013 PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI (akta kontroli Nr 15/3/I/2)
Lp
|
stanowisko
|
kat. zaszeregowania
|
wymiar etatu
|
|
Stanowiska urzędnicze
|
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)
|
|
1
|
Główny księgowy
|
0,75
|
2
|
Starsza księgowa
|
1
|
3
|
Referent administracyjny
|
1
|
4
|
Referent administracyjny
|
1
|
5
|
Sekretarz
|
0,75
|
6
|
Spec.d/s administracyjnych
|
0,75
|
7
|
Specjalista ds. kadr
|
1
|
|
Stanowiska pomocnicze
|
|
8
|
Lekarz
|
0,12
|
9
|
Specjalista BHP
|
0,14
|
|
Stanowiska obsługi
|
|
10
|
Sprzątaczka
|
1
|
11
|
Sprzątaczka
|
0,5
|
12
|
Konserwator
|
0,5
|
|
Razem :
|
8,51
|
W zakresie zatrudniania pracowników i ustalania wynagrodzeń
W 2014r. przyjęto do pracy 3 osoby na stanowisko psychologa. Szczegółową kontrolą objęto dokumentację wszystkich pracowników przyjętych do pracy w tym okresie (akta kontroli Nr 15/3/I/4).
Dwie spośród trzech osób były nauczycielami dyplomowanymi, a jedna nauczycielem kontraktowym.
1. (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.).
2. (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.).
3. (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.).
W ww. przypadkach jednostka nie miała obowiązku przeprowadzać naboru kandydatów, ponieważ nabór nie był dokonywany na stanowiska urzędnicze, o których mowa w załącznikach do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
W zakresie zwalniania pracowników
W 2014r. w kontrolowanej jednostce łącznie zwolniono 4 osoby, w tym:
- w 2 przypadkach umowa wygasła z upływem czasu na jaki została zawarta,
- 1 osoba przeszła na emeryturę z Karty Nauczyciela,
-1 osoba otrzymała wypowiedzenie umowy przez zakład pracy w związku z likwidacją stanowiska pracy (akta kontroli Nr 15/3/I/3).
Szczegółową kontrolą objęto dokumentację wszystkich ww. pracowników.
- (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.).
- (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.).
- (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.).
- (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.).
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi kontrolowanej jednostki.
Zgodnie z § 20 ust.1-2 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.I-0120.1.77.2012 z dnia 25 maja 2012 r. dyrektor jednostki kontrolowanej ma prawo przedstawić umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia składane są w formie pisemnej w terminie 7 dni roboczych od dnia potwierdzenia odbioru protokołu.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:....................
|