KWiA.I–0914/33/10
|
Opole, 26.10.2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 48/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Ogród Zoologiczny
ul. Spacerowa 10
45- 094 Opole
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
6-30.09.2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Monika Pijanka - inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Agnieszka Lisiecka - inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 101/2010
nr 102/2010
|
Przedmiot kontroli
|
Gospodarka finansowa
|
Okres objęty kontrolą
|
01-09.2010 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Lesław Sobieraj - dyrektor
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główna księgowa
|
I. Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).,
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)
3. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
5. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz 177 z późn. zm.)
6. Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz. 783).
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50 poz. 398 z późn. zm.).
12. Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
13. Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Załącznik do komunikatu poz. 84).
II. Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
III. Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora jednostki. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
IV. Sprawy organizacyjne
Ogród Zoologiczny jako jednostka budżetowa funkcjonuje od dnia 1 stycznia 2000 r., na podstawie Uchwały Nr XVIII/288/99 Rady Miasta Opola z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie zmiany formy organizacyjno-prawnej Ogrodu Zoologicznego w Opolu – jednostki organizacyjnej miasta Opola(akta kontroli Nr 10/48/I/6-7). Przedmiotem działania Ogrodu Zoologicznego jest:
- hodowla i utrzymanie zwierząt ginących i egzotycznych,
- prowadzenie zaplecza administracyjno-technicznego,
- świadczenie usług na rzecz ludności poprzez ekspozycję i dydaktykę w zakresie ochrony fauny,
- praca naukowo-badawcza nad fauną krajową i egzotyczną.
Uchwałą nr LXII/740/02 Rady Miasta Opola z dnia 27 czerwca 2002 r. zmieniającą uchwałę w sprawie zmiany formy organizacyjno-prawnej Ogrodu Zoologicznego – jednostki organizacyjnej miasta Opola, Ogrodowi dodano zadanie polegające na prowadzeniu Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Opolu przy ul. Torowej 9.
Siedzibą jednostki jest nieruchomość położona w Opolu przy ul. Spacerowej, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzjami nr:
- G.III-8224cn/87/88/89 z dnia 11.12.1989 r. (akta kontroli Nr 10/48/I/11)
- GNGiK-7224c/41/2000 z dnia 23.10.2000 r. (akta kontroli Nr 10/48/I/12-13)
- GNGiK-72244/32/2001 z dnia 16.10.2001 r. (akta kontroli Nr 10/48/I/14-15)
- GNGiK-JO-72244/335/06 z dnia 10.07.2006 r. (akta kontroli Nr 10/48/I/16-17).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem jednostki był pan Lesław Sobieraj powołany na to stanowisko od dnia 21 grudnia 1993 r. (akta kontroli Nr 10/48/I/18). Głównym księgowym jednostki jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zatrudniona na tym stanowisku od dnia 26 lipca 2004 r. w wymiarze pełnego etatu (akta kontroli Nr 10/48/I/19-20).
Z zapisów książki kontroli Ogrodu wynika, że w roku bieżącym w jednostce przeprowadzone zostały trzy kontrole zewnętrzne przez:
- Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu (kontrola prawidłowości złożonej deklaracji VAT-7 oraz zasadności dokonania zwrotu VAT za III 2008 r. – bez zaleceń),
- Państwową Inspekcję Pracy (kontrola odbiorowa przebudowa budynku ambulatorium – bez zaleceń),
- Państwową Inspekcję Nadzoru Budowlanego (kontrola na zakończenie przebudowy ambulatorium – bez zaleceń).
Z budżetem gminy jednostka rozlicza się w dwóch niżej wymienionych działach i rozdziałach klasyfikacji budżetowej:
- dział 925 – Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody
rozdział 92504 – Ogrody botaniczne i zoologiczne
- dział 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
rozdział 90013 – Schroniska dla zwierząt.
Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W kontrolowanym okresie jednostka posiadała pięć rachunków bankowych, założonych w PKO BP S.A. (akta kontroli Nr 10/48/I/21):
- 45 1020 3668 0000 5502 0159 5826 rachunek bieżący,
- 37 1020 3668 0000 5302 0159 9463 rachunek zfśs,
- 32 1020 3668 0000 5502 0159 9455 rachunek dochodów własnych,
- 81 1020 3668 0000 5102 0159 9448 rachunek sum depozytowych,
- 42 1020 3668 0000 5102 0159 9471 rachunek dot. wynagrodzeń.
W kontrolowanej jednostce obowiązuje „Instrukcja kontroli finansowej, obiegu dokumentów, Zakładowy Plan Kont w Ogrodzie Zoologicznym w Opolu”. Dokument ten reguluje nw. obszary:
- organizacja i funkcjonowanie kontroli finansowej,
- gospodarka pieniężna,
- gospodarka drukami ścisłego zarachowania,
- gospodarka środkami rzeczowymi,
- zasady prowadzenia gospodarki magazynowej,
- instrukcja inwentaryzacyjna,
- zasady prowadzenia ewidencji finansowo-księgowej,
- plan kont.
Załącznikami do ww. dokumentu są:
- wykaz przepisów prawnych,
- obieg dokumentów księgowych wraz ze wzorami podpisów,
- wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe.
W kontrolowanej jednostce w 2009 r. została przeprowadzona inwentaryzacja majątku Ogrodu. Dyrektor wydał zarządzenie wewnętrzne nr 10/09 z 19.10.2009 r. w sprawie powołania komisji inwentaryzacyjnej.
Ponadto zarządzeniem wewnętrznym nr 11/2009 z 19.10.2009 r. dyrektor jednostki zarządził przeprowadzenie spisu z natury:
- żywności w dniu 02.11.2009 wg stanu na dzień 31.10.2009 r.
- materiałów w magazynie technicznym w dniach 4-5.11.2009 r. wg stanu na dzień 31.10.2009 r.
- druków ścisłego zarachowania w dniu 31.12.2009
- środków pieniężnych w dniu 31.12.2009 r.
- znaczków pocztowych i skarbowych w dniu 31.12.2009
- paliwa w samochodach i maszynach w dniu 31.12.2009
- opału na składzie w dniu 31.12.2009 r.
- wyposażenia objętego ewidencją ilościową w dniu 6-8.01.2010 wg stanu na dzień 31.12.2009 r.
W dniu 26.10.2009 r. przeprowadzone zostało szkolenie komisji inwentaryzacyjnej. W dokumentacji inwentaryzacyjnej znajdują się oświadczenia osób materialnie odpowiedzialnych. Arkusze spisu z natury zostały ponumerowane i odpowiednio podpisane.
Ze sporządzonego protokołu rozliczeń wyników inwentaryzacji wynika, że po uzgodnieniu stanów z ewidencją księgową nie stwierdzono różnic inwentaryzacyjnych.
Ze sprawozdania opisowego z przebiegu spisu z natury wynika, że wszystkie składniki majątkowe zostały ujęte w arkuszach spisu z natury, stan pomieszczeń jest odpowiednio zabezpieczony, sposób przechowywania jest prawidłowy.
Szczegółowo stan zatrudnienia w kontrolowanej jednostce przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
Zatrudnienie w etatach
(stan na 01.01.2010 r.)
|
Zatrudnienie w etatach
(stan na 30.06.2010 r.)
|
ZOO
|
Schronisko
|
ZOO
|
Schronisko
|
88,75
|
6
|
89,25
|
7
|
94,75
|
96,25
|
Z powyższych danych wynika, że stan zatrudnienia w etatach ogółem w I półroczu 2010 r. zwiększył się o 1,5 etatu.
W I półroczu 2010 r. do pracy w Ogrodzie przyjęto osiem osób. Szczegółowe dane przedstawiono w tabeli nr 2.
Tabela nr 2
Lp.
|
Stanowisko
|
Od-do
|
Rodzaj umowy
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
V. Dochody budżetowe 01-06/2010
Z przedłożonego sprawozdania Rb-27S za okres od początku roku do dnia 30.06.2010 r. (akta kontroli Nr 10/48/I/67)wynika, że jednostka osiągnęła dochody budżetowe w wysokości 1.340.755,12 zł .
Dochody te zostały zaewidencjonowane w trzech paragrafach
- 830 wpływy z usług - 418.999,08 zł
- 920 pozostałe odsetki - 6,86 zł
- 970 wpływy z różnych dochodów - 921.749,18 zł
Dochody uzyskano z biletów wstępu do Ogrodu, odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bankowym, zwrotu podatku VAT oraz wynagrodzenia z tytułu płatnika.
I. Wydatki budżetowe 01-06/2010
Z wyciągu bankowego nr 1 wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym na dzień 01.01.2010 r. wynosił – 0(akta kontroli Nr 10/48/I/75,76).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych jednostce w I półroczu 2010 r. wynosiła 4.327.418,55 zł (akta kontroli Nr 10/48/I/88).
W dniu 09.07.2010 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdania Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych za okres od początku roku do dnia 30.06.2010 r. (akta kontroli Nr 10/48/I/61-64). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniach wyniosła 3.989.473,72 zł.
Saldo na rachunku bankowym na dzień 30.06.2010 r. wyniosło 365.980,64 zł (akta kontroli Nr 10/48/I/68-74).
Na dzień 30.06.2010 r. dochody do rozliczenia wyniosły 28.035,81 zł (akta kontroli Nr 10/48/I/82).
Dział 925 – Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody
Rozdział 92504 – Ogrody botaniczne i zoologiczne
Ze sporządzonego sprawozdania RB-28S dotyczącego działu 925 rozdział 92504 oraz z dokumentacji księgowej jednostki wynika, że dokonywane wydatki dotyczące Ogrodu zostały zaewidencjonowane w trzydziestu paragrafach (akta kontroli Nr 10/48/I/63-64).
Ustalono, że największą pozycję wydatków budżetowych stanowiły wynagrodzenia oraz pochodne od wynagrodzeń. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 2.972.418,02 zł, w tym:
- § 4010 wynagrodzenia osobowe pracowników – 1.340.890,62 zł
- § 4040 dodatkowe wynagrodzenie roczne –253.037,00 zł
- § 4110 składki na ubezpieczenie społeczne – 246.746,00 zł
- § 4120 składki na Fundusz Pracy – 37.178,96 zł
- § 4140 wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – 25.671,00 zł.
Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym (akta kontroli Nr 10/48/I/50).
W wyniku kontroli ustalono, że od stycznia do czerwca 2010 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 10/48/I/26):
Ø (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)).
Strona kontrolująca sprawdziła prawidłowość naliczania płac dla czterech pracowników wykazanych w tabeli nr 3.
W jednostce obowiązuje Regulamin wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w Ogrodzie Zoologicznym w Opolu, opracowany m.in. w oparciu o przepisy określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. nr 223, poz. 1458) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398).
Podczas czynności kontrolnych sprawdzono czy stawka wynagrodzenia zasadniczego została przyznana zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Tabela nr 3
Lp.
|
Imię i nazwisko
Stanowisko
|
Kategoria
zaszeregowania
|
Wymiar etatu
|
Wynagrodzenie
zasadnicze
|
1
|
(akta kontroli Nr 10/48/I/22)
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie stwierdzono.
Strona kontrolująca dokonała również analizy wynagrodzeń oraz przelewów dla czterech pracowników jednostki. Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń ze sporządzonymi listami płac. Następnie porównano wynagrodzenia „do wypłaty” z listy płac z dokonanymi przelewami. W badaniu zastosowano technikę porównania bieżącej informacji z analogiczną informacją z poprzedniego okresu. Zestawienie wynagrodzeń niżej wymienionych pracowników kontrolowanej jednostki za okres od stycznia do marca 2010 r. przedstawiono w tabeli nr 4.
Tabela nr 4
Lp.
|
Wynagrodzenie tytułem
|
Nr WB
|
Kwota wypłaconego wynagrodzenie w zł
|
Dyrektor
|
Głowna księgowa
|
Płacowa
|
Kadrowa
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
W trakcie badania stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w listach płac z danymi z wyciągów bankowych.
Spośród zaksięgowanych w czerwcu 292 dokumentów, zespół kontrolny dokonał sprawdzenia pięćdziesięciu czterech, na podstawie których dokonano przelewu powyżej 1.000,00 zł. Sprawdzono sposób opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. W tabeli nr 5 przedstawiono dokumenty poddane szczegółowej kontroli.
Tabela nr 5
Lp.
|
Nr faktury
|
Wydatek
|
Kwota (zł)
|
Klasyfikacja
|
Nr WB
|
Data przelewu
|
1
|
F/0076/10/I/WED/4
|
naprawa odkurzacza
|
2 747,44
|
4270
|
100
|
10.06.2010
|
2
|
F/PF/00081/05/10
|
wywóz nieczystości - schronisko
|
3210,00
|
4300
|
101
|
11.06.2010
|
3
|
2473/FVT/10/1
|
leki
|
1 490,05
|
4230
|
101
|
11.06.2010
|
4
|
57/2010
|
wszczepienie mikroczipów
|
5 400,00
|
4300
|
101
|
11.06.2010
|
5
|
420/2010
|
naprawa pomp
|
1 683,60
|
4270
|
101
|
11.06.2010
|
6
|
0000634
|
materiały budowlane
|
87 990,00
|
6060
|
101
|
11.06.2010
|
7
|
2275/0/2010
|
ubrania robocze
|
1 273,07
|
3020
|
102
|
14.06.2010
|
8
|
89/05/2010
|
usługa pralnicza
|
1 010,16
|
4300
|
102
|
14.06.2010
|
9
|
DN-1
|
podatek od nieruchomości
|
5 423,00
|
4480
|
102
|
14.06.2010
|
10
|
00059
|
siano
|
3 396,24
|
4210
|
103
|
15.06.2010
|
11
|
1.002.691
|
delegacja
|
1 240,25
|
4420
|
103
|
15.06.2010
|
12
|
OP4804214
|
energia
|
30 820,51
|
4260
|
105
|
15.06.2010
|
13
|
4/10
|
korowanie, układanie włókna
|
3 252,16
|
4300
|
105
|
15.06.2010
|
14
|
O674012513
|
energia schronisko
|
2 223,22
|
4260
|
105
|
15.06.2010
|
15
|
05/05/2010
|
sterylizacje
|
2 370,00
|
4300
|
105
|
15.06.2010
|
16
|
04/05/2010
|
opieka nad schroniskiem
|
2 400,00
|
4300
|
105
|
15.06.2010
|
17
|
2010000199
|
kosa
|
2 649,00
|
4210
|
105
|
15.06.2010
|
18
|
DEK-I-a PFRON
|
Składki PFRON
|
3 733,00
|
4140
|
105
|
15.06.2010
|
19
|
Podatek
|
PIT 4
|
17 119,00
|
4010
|
105
|
15.06.2010
|
20
|
Podatek
|
PIT 4
|
1 833,00
|
4010
|
105
|
15.06.2010
|
21
|
2010000615
|
naprawa ciągnika
|
2 128,79
|
4270
|
107
|
21.06.2010
|
22
|
120/06/2010
|
wycinka drzew
|
3 500,00
|
4300
|
107
|
21.06.2010
|
23
|
121/06/2010
|
wycinka drzew
|
12 500,00
|
4300
|
109
|
23.06.2010
|
24
|
042153/2010
|
woda i ścieki
|
11 831,10
|
4260
|
110
|
24.06.2010
|
25
|
211/2010
|
owies siemię lniane
|
1 124,25
|
4210
|
110
|
24.06.2010
|
26
|
212/023/2010
|
ochrona
|
25 868,88
|
4300
|
110
|
24.06.2010
|
27
|
000063
|
warzywa
|
1 029,08
|
4210
|
110
|
24.06.2010
|
28
|
2403/0/2010
|
rękawice półbuty
|
1 960,29
|
3020
|
110
|
24.06.2010
|
29
|
088/06/2010
|
siatka transportowa
|
1 464,00
|
4300
|
111
|
25.06.2010
|
30
|
309/2010
|
mąka dla antylopy, królika
|
1 129,65
|
4210
|
112
|
28.06.2010
|
31
|
SK/023295/2009
|
płoć
|
1 265,36
|
4210
|
113
|
29.06.2010
|
32
|
FV/1662/PG07/2010
|
żarówki
|
2 466,23
|
4210
|
113
|
29.06.2010
|
33
|
Podatek
|
zwrot Vat
|
1 229,80
|
-
|
113
|
29.06.2010
|
34
|
Podatek
|
zwrot Vat
|
7 416,23
|
-
|
113
|
29.06.2010
|
35
|
204/2010
|
naprawa żaluzji
|
1 061,40
|
4270
|
114
|
30.06.2010
|
36
|
F/1/10/000072
|
instalacja klimatyzacji - odchowalnia
|
57 095,73
|
6050
|
114
|
30.06.2010
|
37
|
FVS/10/06/012/MAG
|
preparat do uszlachetniania wody
|
3 754,87
|
4210
|
114
|
30.06.2010
|
38
|
składki na ubezpieczenie społeczne
|
ZUS
|
37 114,89
|
4110
|
114
|
30.06.2010
|
39
|
składki na ubezpieczenie społeczne
|
ZUS
|
36 550,18
|
4110
|
114
|
30.06.2010
|
40
|
składki na ubezpieczenie społeczne
|
ZUS
|
1 911,53
|
4110
|
114
|
30.06.2010
|
41
|
składki na ubezpieczenie społeczne
|
ZUS
|
21 367,48
|
4110
|
114
|
30.06.2010
|
42
|
składki na ubezpieczenie społeczne
|
ZUS
|
1 082,80
|
4110
|
114
|
30.06.2010
|
43
|
składki na ubezpieczenie społeczne
|
Fundusz Pracy
|
6 439,67
|
4120
|
114
|
30.06.2010
|
44
|
000065
|
jabłka
|
1 106,53
|
4210
|
114
|
30.06.2010
|
45
|
000066
|
siano
|
3 408,96
|
4210
|
114
|
30.06.2010
|
46
|
FA/112/06/2010
|
środki czystości
|
2 887,54
|
4210
|
114
|
30.06.2010
|
47
|
FA/112/06/2010
|
środki czystości
|
1 657,98
|
4210
|
114
|
30.06.2010
|
48
|
2/10
|
rośliny
|
4 178,80
|
4210
|
114
|
30.06.2010
|
49
|
5/10
|
rośliny nasadzenie
|
5 386,88
|
4300
|
114
|
30.06.2010
|
50
|
FV/VP/4979/10
|
naprawa samochodu
|
1 357,20
|
4270
|
114
|
30.06.2010
|
51
|
224/2010
|
nasiona dla ptaków
|
2 557,14
|
4210
|
114
|
30.06.2010
|
52
|
podatek
|
PIT
|
19 286,00
|
4010
|
114
|
30.06.2010
|
53
|
podatek
|
PIT
|
1 229,00
|
4010
|
114
|
30.06.2010
|
54
|
FVSn0098/05/10
|
piła
|
10 000,00
|
6060
|
114
|
30.06.2010
|
W trakcie powyższego badania zespół kontrolny ustalił, że wszystkie skontrolowane dokumenty były szczegółowo opisane, sprawdzone przez upoważnione osoby pod względem formalnym, rachunkowym oraz merytorycznym. Ponadto na dokumentach zawarta była adnotacja o podstawie zastosowania przepisów Prawa zamówień publicznych oraz zatwierdzenie do wypłaty przez dyrektora jednostki. Każdorazowo na fakturach była umieszczona dekretacja, prawidłowa klasyfikacja budżetowa oraz wskazanie miesiąca ujęcia w księgach rachunkowych.
VI. Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Z wyciągu bankowego nr 1 wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2010 r. wynosił 3.223,22 zł (akta kontroli Nr 10/48/I/34). Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek ZFŚS)(akta kontroli Nr 10/48/I/32).
W 2010 r. w kontrolowanej jednostce dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 116.200,00 zł. Pierwsza transza odpisu została przekazana na rachunek bankowy ZFŚS z dnia 17.05.2010 r.
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników jednostki określił dyrektor w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Ww. regulamin określa między innymi osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
W wyniku analizy wyciągów bankowych za okres od 1 stycznia do 20 września 2010 r. (od nr 1 do nr 50) ustalono, że na rachunek bankowy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych środków, wpływały także spłaty pożyczek mieszkaniowych. Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy ww. wyciągów oraz zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Ma) wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø dofinansowania do wypoczynku pracowników,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø pomocy finansowej (akta kontroli Nr 10/48/I/30-32).
Saldo konta 135 na dzień 30.06.2010 r. wynosiło 44.373,11 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 26 (akta kontroli Nr 10/48/I/33).
VII. Zobowiązania i należności – środki budżetowe
Zespół kontrolny poddał sprawdzeniu salda kont rozrachunkowych środków budżetowych na dzień 31 grudnia 2009 r. występujących w ewidencji badanej jednostki, a także prawidłowość ewidencji operacji na kontach rozrachunkowych.
Należności ogółem: 292.044,80 zł, w tym:
Tabela nr 6
Lp.
|
Należności
|
Kwota (zł)
|
Data uregulowania
|
1
|
z tytułu najmu
|
231,80
|
04.01.2010
21.01.2010
25.01.2010
|
2
|
pożyczki mieszkaniowe
|
130.907,00
|
-
|
3
|
nadpłaty podatku VAT
|
160.696,00
|
12.01.2010
08.02.2010
12.03.2010
|
4
|
opłaty za hotelowanie psa w schronisku
|
210,00
|
05.01.2010
|
Zobowiązania ogółem 329.977,58 zł, w tym:
Tabela nr 7
Lp.
|
Zobowiązania
|
Kwota (zł)
|
Data uregulowania
|
1
|
składki ubezpieczeniowe i FP od DWR
|
48.513,85
|
26.02.2010
|
2
|
naliczenie DWR za 2009 r.
|
262.663,05
|
11.02.2010
|
3
|
kaucje, zabezpieczenia z tytułu najmów
|
13.593,44
|
-
|
4
|
z tytułu zakupu materiałów i usług
|
5.207,24
|
06.01.2010
08.01.2010
12.01.2010
|
Występujące na koniec roku należności wynikały z terminów płatności i zostały uregulowane. Występujące zobowiązania na koniec 2009 r. zinwentaryzowano poprzez pisemne potwierdzenie i uzgodnienie sald oraz w drodze weryfikacji sald. Zespół kontrolny do prawidłowości wykazanych sald uwag nie wniósł.
VIII. Gospodarowanie dochodami własnymi w okresie od 01 06/2010 r.
Źródła dochodów własnych oraz sposób ich przeznaczenia określone zostały w uchwale nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola z późniejszymi zmianami. Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Z wyciągu bankowego wynika, że stan środków dochodów własnych na rachunku bankowym na początek roku 2010 wynosił 241.879,30 zł (WB nr 1 z 04.01.2010 r.)(akta kontroli Nr 10/48/I/42). Saldo jest zgodne ze sporządzonymi sprawozdaniami RB-34 za okres od początku roku do końca II kwartału 2010 r. (akta kontroli Nr 10/48/I/43-44).
Saldo wyciągu bankowego nr 84 z dnia 30.06.2010 r. wynosiło 242.125,53 zł i było zgodne z ww. sprawozdaniami (akta kontroli Nr 10/48/I/41)
VIII. 1. Źródła dochodów własnych – ZOO
Ustalono, że w kontrolowanej jednostce środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym.
Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w I półroczu 2010 r. wyniosło ogółem 218.184,24 zł.Na kwotę tę składają się środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego oraz dochody w kwocie 43.149,12 zł (akta kontroli Nr 10/48/I/44).
Wyżej wymienione dochody uzyskano w czterech paragrafach:
Ø § 0830 - Wpływy z usług - 24.999,64 zł,
Ø § 0920 - Pozostałe odsetki - 3.475,62 zł,
Ø § 0960 - Otrzymane spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej – 1.164,53 zł,
Ø § 0970 - Wpływy z różnych dochodów - 13.509,33 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się m.in.: odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym, opłaty z tytułu najmu pomieszczeń oraz urządzeń i sprzętu, odszkodowania oraz darowizny.
VIII. 2. Wydatki dochodów własnych
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 10/48/I/43-44) wynika, że wydatki ze środków dochodów własnych za I półrocze 2010 r. wyniosły ogółem 57.328,73 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w pięciu paragrafach.
W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wydatków dwóch paragrafów.
Rozdział 92504 § 4300 – Zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem wyniosły 19.953,78 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły między innymi usług reklamowych, ogłoszeń, usług geodezyjnych oraz weterynaryjnych. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 92504 § 6060 – Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych
Wydatki ogółem wyniosły 24.284,00 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły osprzętu do piły oraz wyposażenia działu hodowlano-dydaktycznego. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
IX. Zamówienia publiczne
Z prowadzonych rejestrów zamówień publicznych udzielonych od 1 stycznia 2010 r. wynika, że w jednostce przeprowadzono dziesięć postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 164, poz. 1163 z późn. zm.).
Zestawienie wszystkich postępowań przedstawiono w tabeli nr 8.