KWiA.I–0914/1/11
|
Opole, 27.01.2011 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 1/11
|
Jednostka kontrolowana
|
Zespół Szkół Ekonomicznych
w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
12-26.01.2011 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Monika Pijanka - inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Agnieszka Lisiecka - inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 1/2011
nr 2/2011
|
Przedmiot kontroli
|
Gospodarka finansowa
|
Okres objęty kontrolą
|
2010
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Ewa Nowak–Kübler - dyrektor
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główna księgowa
|
I. Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).,
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)
3. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
6. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
7. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz 177 z późn. zm.)
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz. 783).
11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
12. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
13. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50 poz. 398 z późn. zm.).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu z późn. zm.
- Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Załącznik do komunikatu poz. 84).
II. Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
III. Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora jednostki. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
IV. Sprawy organizacyjne
Zespół Szkół Ekonomicznych funkcjonuje od dnia 1 września 2004 r., na podstawie Uchwały Nr XXVI/222/04 Rady Miasta Opola z dnia 26 lutego 2004 r. w sprawie utworzenia liceów uzupełniających i techników uzupełniających w zespołach szkół, dla których organem prowadzącym jest miasto Opole (akta kontroli Nr 11/01/I/6-8). Siedzibą jednostki jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Tadeusza Kościuszki 43, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GNGiK.I.JO.72244-10/08 (akta kontroli Nr 11/01/I/9-12).
W okresie objętym kontrolą dyrektorem jednostki była pani Ewa Nowak- Kübler powołana na to stanowisko na okres od 19 listopada 2008 r. do 31 sierpnia 2013 r. (akta kontroli Nr 11/01/I/13-14). Głównym księgowym jednostki jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zatrudniona na tym stanowisku od dnia 1 marca 2009 r. w wymiarze pełnego etatu (akta kontroli Nr 11/01/I/15).
Z budżetem gminy jednostka rozlicza się w dziale klasyfikacji budżetowej 801 – oświata i wychowanie, rozdział 80130 – szkoły zawodowe.
Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W kontrolowanym okresie jednostka posiadała pięć rachunków bankowych, założonych w PKO BP S.A. (akta kontroli Nr 11/01/I/80):
- 48 1020 3558 0000 5602 0159 5917 rachunek budżetowy,
- 61 1020 3668 0000 5902 0159 9901 rachunek zfśs,
- 52 1020 3558 0000 5202 0314 1348 wyodrębniony rachunek dochodów jednostki,
- 19 1020 3668 0000 5102 0159 9885 rachunek sum depozytowych,
- 92 1020 3668 0000 5302 0185 4553 Program Rozwojowy Szkół Zawodowych Miasta Opola (POKL).
Wewnętrzne regulacje prawne dotyczące funkcjonowania gospodarki finansowo-księgowej w kontrolowanej jednostce to:
Ø Przyjęte zasady rachunkowości, w których określono m.in.:
- rok obrotowy,
- okresy sprawozdawcze i rodzaje sprawozdań finansowych,
- prowadzenie ksiąg rachunkowych
- system ksiąg rachunkowych
- opis systemu przetwarzania i ochrony danych
- formy, terminy inwentaryzowania składników majątkowych
- zasady wyceny aktywów i pasywów
- zasady postępowania z dowodami księgowymi
- ewidencja zaangażowania wydatków
- ustalenie wyniku finansowego.
Ø Zakładowy Plan Kont,
Ø Instrukcja obiegu dokumentów księgowych, której określono m.in.:
- dokumenty związane z zatrudnieniem
- dokumenty placowe
- dokumenty księgowe
- gospodarka majątkiem trwałym
- gospodarka materiałowa
- gospodarka kasowa
- przechowywanie i zabezpieczanie dowodów księgowych.
Ø Instrukcja kasowa
Ø Instrukcja inwentaryzacyjna.
W kontrolowanej jednostce inwentaryzacja środków trwałych i pozostałych środków trwałych została przeprowadzona w 2008 r. Zgodnie z obowiązującą w jednostce instrukcją z przeprowadzonej inwentaryzacji został sporządzony protokół.W trakcie czynności stwierdzono różnice inwentaryzacyjne w wysokości 3.238,01 zł. Z protokołu wynika, że różnice wynikały z otrzymanych darowizn z Europejskiego Funduszu Społecznego i dotyczyły usługi „Budowa sieci, integracja, uruchomienie i połączenie z siecią telekomunikacyjną”, wartość darowizny została przyjęta wraz z usługą, gdzie fizyczną niemożliwością było jej spisanie z natury (akta kontroli Nr 11/01/I/79).
Szczegółowo stan zatrudnienia w kontrolowanej jednostce przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
Lp.
|
Wyszczególnienie
|
Zatrudnienie w etatach (stan na 01.01.2010 r.)
|
Zatrudnienie w etatach (stan na 31.12.2010 r.)
|
1
|
Pracownicy pedagogiczni
|
63
|
64
|
2
|
Pracownicy administracyjni
|
8
|
7
|
3
|
Pracownicy obsługi
|
17
|
17
|
RAZEM
|
88
|
88
|
V. Wydatki budżetowe w 2010 r.
Z wyciągu bankowego nr 182 wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym na dzień 31.12.2010 r. wynosił – „0”(akta kontroli Nr 11/01/I/62).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych jednostce w 2010 r. wynosiła 4.278.099,05 zł. (akta kontroli Nr 11/01/I/82-83).
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniach RB-28S jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2010 r.
Dział 801 – Oświata i wychowanie
Rozdział 80130 – Szkoły zawodowe
Ze sporządzonego sprawozdania dotyczącego działu 801 rozdział 80130 oraz z dokumentacji księgowej jednostki wynika, że dokonywane wydatki zostały zaewidencjonowane w dziewiętnastu paragrafach (akta kontroli Nr 11/01/I/38).
Ustalono, że największą pozycję wydatków budżetowych stanowiły wynagrodzenia oraz pochodne od wynagrodzeń. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 3.633.729,98 zł, w tym:
- § 4010 wynagrodzenia osobowe pracowników – 2.884.581,59 zł
- § 4040 dodatkowe wynagrodzenie roczne – 220.142,38 zł
- § 4110 składki na ubezpieczenie społeczne – 463.022,87 zł
- § 4120 składki na Fundusz Pracy – 65.983,14 zł.
Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym (akta kontroli Nr 11/01/I/38).
W wyniku kontroli ustalono, że w 2010 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 11/01/I/38):
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
Strona kontrolująca sprawdziła prawidłowość naliczania płac dla sześciu pracowników wykazanych w tabeli nr 3.
W jednostce obowiązuje Regulamin wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w Zespole Szkół Ekonomicznych w Opolu, opracowany w oparciu o przepisy określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. nr 223, poz. 1458) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398).
Podczas czynności kontrolnych sprawdzono czy stawki poszczególnych składników wynagrodzeń zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Tabela nr 3
Lp.
|
Imię i nazwisko
Stanowisko
|
Kategoria zaszerego-wania
|
Wymiar etatu
|
Wynagrodzenie
zasadnicze
|
Składniki dodatkowe
|
1
|
(akta kontroli Nr 11/01/I/24)
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Strona kontrolująca dokonała również analizy wynagrodzeń oraz przelewów sześciu pracowników jednostki. Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń ze sporządzonymi listami płac. Następnie porównano wynagrodzenia „do wypłaty” z listy płac z dokonanymi przelewami. W badaniu zastosowano technikę porównania bieżącej informacji z analogiczną informacją z poprzedniego okresu. Zestawienie wynagrodzeń niżej wymienionych pracowników kontrolowanej jednostki za okres od lipca do grudnia 2010 r. przedstawiono w tabeli nr 4.
Tabela nr 4
Lp
|
Imię i nazwisko
|
07.2010
|
08.2010
|
09.2010
|
10.2010
|
11.2010
|
12.2010
|
1
|
(akta kontroli Nr 11/01/I/25-27)
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
W trakcie badania stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w listach płac z danymi z wyciągów bankowych.
Zespół kontrolny, dokonał sprawdzenia 15 dokumentów księgowych, na podstawie których dokonano przelewów ze środków budżetowych. Sprawdzono sposób opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. W tabeli nr 5 przedstawiono dokumenty poddane szczegółowej kontroli.
Tabela nr 5
Lp.
|
Nr faktury
|
Tytułem
|
Kwota (zł)
|
Data zapłaty
|
1
|
370/P/A
|
Druki szkolne
|
1.389,95
|
15.04.2010
|
2
|
FVBD/KPPD/235/10
|
Prenumerata
|
2.044,63
|
25.01.2010
|
3
|
S/00049/10
|
Kserokopiarki
|
3.464,80
|
26.01.2010
|
4
|
51/04/2010
|
Kartony kolorowe
|
1.000,40
|
13.04.2010
|
5
|
F-10/0168/12/10
|
Środki czystości
|
1.174,10
|
14.12.2010
|
6
|
24/08/2010
|
Malowanie sali gimnastycznej
|
20.207,20
|
25.08.2010
|
7
|
ZPU/ALU/147/2010
|
Wymiana stolarki aluminiowej
|
8.845,00
|
10.09.2010
|
8
|
113/2010
|
Remont podłóg
|
15.203,64
|
07.12.2010
|
9
|
02/01/2010
|
Roboty dekarskie
|
2.958,50
|
26.01.2010
|
10
|
5/2010
|
Remont instalacji wodociągowej
|
1.259,48
|
25.02.2010
|
11
|
59/04/2010
|
Druki firmowe
|
2025,20
|
23.04.2010
|
12
|
F/2010/05/000560
|
Abonament Optimum
|
1.785,00
|
25.05.2010
|
13
|
7/2010
|
Przegląd stanu technicznego
|
1.098,00
|
28.05.2010
|
14
|
00000033
|
Wykonanie mebli do biblioteki
|
6.691,70
|
11.06.2010
|
15
|
F/2010/09/000973
|
Optimum program Nabór
|
1.455,79
|
23.09.2010
|
W trakcie powyższego badania zespół kontrolny ustalił, że wszystkie skontrolowane dokumenty były szczegółowo opisane, sprawdzone przez upoważnione osoby pod względem formalnym, rachunkowym oraz merytorycznym. Ponadto na dokumentach zawarta była adnotacja o podstawie zastosowania przepisów Prawa zamówień publicznych oraz zatwierdzenie do wypłaty przez dyrektora jednostki. Każdorazowo na fakturach była umieszczona dekretacja, prawidłowa klasyfikacja budżetowa oraz wskazanie miesiąca ujęcia w księgach rachunkowych.
VI. Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Z wyciągu bankowego nr 1 wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2010 r. wynosił 40.436,95 zł (akta kontroli Nr 11/01/I/36). Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek ZFŚS.
W 2010 r. w kontrolowanej szkole dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 167.900,00 zł. Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach:
Ø 18.05.2010 r. – 133.950,00 zł
Ø 28.09.2010 r. – 44.650,00 zł
Ø 18.10.2010 r. – - 15.200,00 zł (korekta)
Ø 14.12.2010 r. – 4.500,00 zł (korekta)
RAZEM 167.900,00 zł
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników jednostki określił dyrektor w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych obowiązującym w Zespole Szkół Ekonomicznych w Opolu.
Ww. regulamin określa między innymi osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
Z analizy zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Wn) wynika, że na rachunek bankowy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych środków, wpływały także spłaty pożyczek mieszkaniowych, dopłaty pracowników do wycieczek oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta w wysokości 49.791,00 zł (w dniu 20.05.2010 r. – 33.507,18 zł oraz w dniu 24.09.2010 r. – 16.283,82 zł). Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy strony Ma wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø dofinansowania do wypoczynku pracowników,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø świadczeń urlopowych,
Ø imprez integracyjno-okolicznościowych,
Ø pomocy finansowej.
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2009 r. wynosiło 65.908,34 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 118 (akta kontroli Nr 11/01/I/36).
VII. Gospodarowanie dochodami własnymi w 2010 r.
Źródła dochodów własnych oraz sposób ich przeznaczenia określone zostały w uchwale nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola z późniejszymi zmianami. Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Z wyciągu bankowego nr 1 wynika, że stan środków dochodów własnych na rachunku bankowym na początek roku 2010 wynosił 22.091,16 zł (akta kontroli Nr 11/01/I/71). Saldo jest zgodne ze sprawozdaniem RB-34 (akta kontroli Nr 11/01/I/65).
VII. 1. Źródła dochodów własnych
Ustalono, że w kontrolowanej jednostce środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w 2010 r. wyniosło ogółem 87.546,67 zł.Na kwotę tę składają się środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego oraz dochody w kwocie – 22.091,16 zł (akta kontroli Nr 11/01/I/65).
Wyżej wymienione dochody uzyskano w pięciu paragrafach:
Ø § 0690 – Wpływy z różnych opłat – 659,00 zł
Ø § 0750 - Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze – 56.381,50 zł,
Ø § 0920 – Pozostałe odsetki – 1.509,66 zł,
Ø § 0960 - Otrzymane spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej – 100,00 zł,
Ø § 0970 – Wpływy z różnych dochodów – 6.805,35 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się m.in.: odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym, opłaty z tytułu najmu pomieszczeń i powierzchni reklamowych oraz odszkodowań.
Wykazane w sprawozdaniu dochody są zgodne z ewidencją konta 132.
VII. 2. Wydatki dochodów własnych
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 11/01/I/65) wynika, że wydatki ze środków dochodów własnych za 2010 r. wyniosły ogółem 84.528,19 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w piętnastu paragrafach. Wykazane w sprawozdaniu Rb-34 kwoty wydatków są zgodne z ewidencją konta 132.
W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wydatków dwóch paragrafów.
Rozdział 80130 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 19.376,11 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły materiałów biurowych, prenumeraty, opraw oświetleniowych oraz pozostałego wyposażenia jednostki. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80130 § 4300 – Zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem wyniosły 18.485,09 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły między innymi usług transportowych, wywozu nieczystości, usług gastronomicznych oraz monitoringu. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
VIII. System kontroli wewnętrznej
Kompleksowy system kontroli wewnętrznej w jednostce określony jest poprzez:
Tabela nr 6
Lp.
|
Przyjęte regulacje prawne
|
Stan faktyczny
|
1
|
Regulamin pracy obowiązujący w ZSE w Opolu
|
Przyjęty w jednostce Regulamin pracy jest aktem ustalającym wewnętrzną organizację i porządek w procesie pracy oraz określającym związane z procesem pracy obowiązki pracodawcy i pracowników w Publicznej szkole Podstawowej w Opolu. Obejmuje on obszary związane z organizacją pracy, porządkiem w pracy, czasem pracy oraz środkami dyscyplinującymi w przypadku naruszenia regulaminu. Zawiera również regulacje związane z urlopami, wynagrodzeniami oraz przepisami BHP.
|
2
|
Regulamin kontroli wewnętrznej wraz z instrukcją sporządzania, kontroli i obiegu dowodów księgowych
|
W ramach tych regulacji opisana jest kontrola finansowo-księgowa oraz wewnętrzna kontrola merytoryczna obejmująca wszystkie zagadnienia związane z działalnością jednostki.
|
3
|
Opis systemu przetwarzania danych
|
Szczegółowy opis użytkowanych programów znajduje się w dokumentacji jednostki.
|
4
|
Karty czynności
|
Ustalono, że pracownicy jednostki posiadają karty stanowiskowe (czynności). Karty stanowiskowe pracy określają obowiązki, odpowiedzialność i uprawnienia zatrudnionego na danym stanowisku pracownika.
|
5
|
Zamówienia publiczne
|
Ustalono, że w szkole jest opracowany Regulamin udzielania zamówień publicznych.
|
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi jednostki.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008 r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data: ……………………………….
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
|