KWiA – I –0914/19/2008
|
Opole, 03 czerwca 2008 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 20/08
|
Jednostka kontrolowana
|
Przedszkole Publiczne Nr 4 w Opolu ul. Bielska 23
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 15 do 30 maja 2008 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Małgorzata Jóźwin-Mazurek - podinspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Tadeusz Lech – główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 44/2008
nr 45/2008
|
Przedmiot kontroli
|
- gospodarka finansowa
- ewidencja księgowa i sprawozdawczość
- ZFŚS
- system kontroli wewnętrznej
|
Okres objęty kontrolą
|
2007r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Elżbieta Marciniak – dyrektor przedszkola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali:
|
Elżbieta Marciniak – dyrektor
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główny księgowy
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))- specjalista ds. kadr i płac
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– specjalista ds. żywienia
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz. U. Nr 70, poz. 335 z późniejszymi zmianami).
4. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 170, poz. 1426 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107 poz. 726 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142 poz. 1020).
7. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz.1222 z późniejszymi zmianami).
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2007 r. (Dz. U. Nr 56 poz. 372 z dnia 30.03.2007 r.) zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu.
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr XXXIII/302/04 Rady Miasta Opola z dnia 24 czerwca 2004 r. w sprawie ustalenia opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych.
- Uchwała Nr XXXVIII/392/04 Rady Miasta Opola z dnia 18.11.2004 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych.
- Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości wydatkowania środków budżetowych i gospodarowania środkami z dochodów własnych oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się z aktami prawnymi dotyczącymi pobierania opłat za pobyt dzieci w przedszkolu oraz z przyjętymi rozwiązaniami organizacyjnymi w zakresie prowadzenia spraw ewidencyjno-księgowych w kontrolowanej jednostce.
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola uzyskano niezbędne dane dotyczące środków finansowych przekazanych do jednostki kontrolowanej na cele objęte kontrolą.
Dane zawarte w sprawozdaniach sporządzonych przez jednostkę kontrolowaną porównano z danymi znajdującymi się w ewidencji księgowej, wyciągach bankowych oraz w innych badanych dokumentach.
Szczegółową kontrolą objęto zapisy w ewidencji księgowej dotyczące wydatków na wynagrodzenia dla czterech osób w okresie od stycznia 2007 r. do grudnia 2007 r., prawidłowość ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego i kategorii zaszeregowania oraz akta osobowe osób przyjętych do pracy w okresie objętych kontrolą, a także wpływy i wydatki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Przeprowadzono analizę zapisów znajdujących się w ewidencjach księgowych dotyczących poszczególnych rodzajów wydatków rzeczowych pod kątem prawidłowości ich klasyfikowania, celowości i zasadności ich dokonywania oraz pod kątem zgodności danych ewidencyjnych z danymi wykazywanymi w sprawozdaniach.
Skontrolowano wynagrodzenia czterech pracowników przedszkola wypłacone w 2007 r., tj. dyrektora, głównej księgowej, specjalisty ds. żywienia oraz specjalisty ds. kadr i płac. Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń z dokonanymi przelewami.
Sprawdzono dokumenty źródłowe dotyczące wydatków budżetowych zaewidencjonowanych w wybranych paragrafach oraz dotyczące wydatków zaewidencjonowanych we wszystkich paragrafach dochodów własnych za 2007 r.
Skontrolowano stan magazynu żywieniowego i porównano ze stanem ewidencyjnym. Kontroli poddano także stan gotówki w kasie, który porównano z ostatnim raportem kasowym.
Zapoznano się z dokumentacją dotyczącą systemu kontroli wewnętrznej oraz z funkcjonowaniem tego systemu w jednostce.
USTALENIA KONTROLI
I. Spraw organizacyjne
Publiczne Przedszkole Nr 4 w Opolu przy ul. Bielskiej 23 funkcjonuje od dnia 1 stycznia 1993 r., na podstawie Uchwały Nr XXXVII/234/92 Rady Miasta Opola z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie utworzenia przedszkola (akta kontroli Nr 08/20/I/1-2).
Siedzibą Przedszkola jest nieruchomość zabudowana, którą Prezydent Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GN-7224c/28/99 z dnia 26.05.1999 r. (akta kontroli Nr 08/20/I/3-4).
Dyrektorem przedszkola jest pani Elżbieta Marciniak powołana na to stanowisko przez Prezydenta Miasta Opola z dniem 01 stycznia 2006 r. na czas określony do 31 sierpnia 2010 r. (akta kontroli Nr 08/20/I/5). Na stanowiskugłównego księgowego w wymiarze ¼ etatu na czas nieokreślony zatrudniona jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli Nr 08/20/I/6).
Z budżetem gminy przedszkole rozlicza się w dziale 801 rozdział 80104. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W okresie od stycznia do kwietnia 2007 r. przedszkole posiadało cztery rachunki bankowe założone w Banku Millennium S.A.: rachunek budżetowy, rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, rachunek dochodów własnych oraz rachunek depozytowy. Od maja 2007 r. przedszkole posiada rachunki bankowe w Banku PKO BP S.A.
Księgi rachunkowe w przedszkolu prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego Finanse DDJ firmy Progman Software.
Z zapisów książki kontroli przedszkola wynika, że w 2007 r. w jednostce nie zostały przeprowadzone żadne kontrole zewnętrzne.
II. Sprawy kadrowe
Na dzień 31.12.2007 r. w przedszkolu zatrudnionych było 20 osób na 17,75 etatach (akta kontroli Nr 08/20/I/7).
Strukturę zatrudnienia na dzień 31.12.2007 r. w przeliczeniu na etaty przedstawia poniższy wykres:
Stan zatrudnienia na początek i na koniec 2007 r. w rozbiciu na poszczególne grupy zawodowe w osobach i etatach przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 1
RODZAJE STANOWISK PRACY
|
stan na 01.01.2007 r.
|
stan na 31.12.2007 r.
|
osoby
|
etaty
|
osoby
|
etaty
|
Pracownicy pedagogiczni
|
10
|
9,125
|
9
|
8,125
|
Pracownicy administracji
|
3
|
2
|
3
|
2
|
Pracownicy obsługi
|
8
|
7,625
|
8
|
7,625
|
Razem:
|
21
|
18,75
|
20
|
17,75
|
Z powyższych danych wynika, że stan zatrudnienia ogółem na koniec 2007 r. był niższy o 1 etat w stosunku do stanu początkowego. W 2007 r. spadek zatrudnienia o jedna osobę nastąpił w grupie pracowników pedagogicznych. Było to związane z urlopem pracownika dla poratowania zdrowia w terminie od 01.01 do 31.05.2007 r.
W 2007 roku przyjęto do pracy w przedszkolu pięć osób, w tym jednego pracownika pedagogicznego (akta kontroli Nr 08/20/I/8). Ustalono, że wszyscy przyjęci pracownicy posiadają założone akta osobowe i aktualne badania lekarskie, co jest udokumentowane zaświadczeniami wystawionymi przez lekarza posiadającego odpowiednie uprawnienia. W aktach osobowych znajdują się również zaświadczenia o odbytych szkoleniach bhp. W zakresie nowo zatrudnionych pracowników trzy osoby nie zostały ujęte w arkuszu organizacyjnym przedszkola i nie sporządzono aneksu do arkusza organizacji przedszkola z informacją o ich zatrudnieniu. W przypadku pozostałych dwóch osób sporządzone zostały aneksy (akta kontroli Nr 08/20/I/9-11).
III. W zakresie wydatków budżetowych w 2007 r.
Z dokumentacji bankowej wynika, że stan salda na rachunku bieżącym na dzień 01.01.2007 r. wynosił „0” (akta kontroli Nr 08/20/I/12-13). W wyniku kontroli ustalono, że stan ten był zgodny z ewidencją księgową (zapisy na koncie „130”).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków budżetowych przekazanych do jednostki kontrolowanej na działalność bieżącą w 2007 r. wynosiła 607.216,44 zł, (akta kontroli Nr 08/20/I/14). W dniu 10.01.2008 r. jednostka kontrolowana przedłożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb-28S z wykonania wydatków w tym zakresie (akta kontroli Nr 08/20/I/15).
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność przedszkola w 2007 r. oraz z ewidencją księgową .
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej przedszkola wynika, że dokonane wydatki bieżące zostały zaewidencjonowane w siedmiu paragrafach. Wydatki na wynagrodzenia i pochodne jak: trzynasta pensja, składki na ZUS i Fundusz Pracy, odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych i nagrody zaksięgowano w następujących paragrafach: 3020, 4010, 4040, 4110, 4120 oraz 4440. Stwierdzono także wydatkowanie środków budżetowych na zakup usług dotyczących prowizji bankowych.
Do kontroli wytypowano dwa paragrafy, w których zaewidencjonowane wydatki były największe: 4010 - dotyczący wynagrodzeń osobowych pracowników i 4440 – dotyczący zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Łączna kwota wydatków zaewidencjonowanych w tych paragrafach wyniosła 481.001,91 zł co stanowi 79,21 % wszystkich wydatków bieżących.
W wyniku kontroli stwierdzono, że wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące wydatków zaewidencjonowanych w poszczególnych paragrafach są zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 08/20/I/16-24).
Z dokumentacji bankowej wynika, że stan salda na rachunku bieżącym na dzień 31.12.2007 r. wynosił „0” (akta kontroli Nr 08/20/I/25).W wyniku kontroli ustalono, że stan ten był zgodny z ewidencją księgową (zapisy na koncie „130”). Za okres od stycznia do maja 2007 r. dokonane wydatki widnieją na 49 wyciągach bankowych otrzymywanych z Banku Millennium S.A. Natomiast za okres od maja do grudnia 2007 r. wydatki wykazywane są na 58 wyciągach bankowych otrzymywanych z Banku PKO BP SA.
Ustalono, że w 2007 r. jednostka kontrolowana oprócz środków na działalność bieżącą otrzymała ponadto środki na:
- doskonalenie zawodowe nauczycieli w łącznej kwocie 3.320,00 zł (250,00, 1.462,00, 1.152,00, 459,00) (akta kontroli Nr 08/20/I/26-29),
- fundusz socjalny dla emerytów w łącznej kwocie 4.047,00 zł (3.035,00, 1.0122,00 zł i 404,00 zł) (akta kontroli Nr 08/20/I/30-35).
W wyniku kontroli ustalono, że środki na doskonalenie zawodowe nauczycieli zostały zaksięgowane na koncie 139- rachunek depozytowy w dniach 21.11.2007 r. (kwota - 250,00 zł), 22.11.2007 r. (kwota - 1.462,00 zł), 26.11.2007 r. (kwota – 1.152,00 zł) i 26.11.2007 r. (kwota – 459,00 zł) (akta kontroli Nr 08/20/I/28-29). W dniu 17.01.2008 r. jednostka kontrolowana przedłożyła w Wydziale Oświaty sprawozdanie ze sposobu wykorzystania tych środków (akta kontroli Nr 08/20/I/26-27).W wyniku kontroli ustalono, że wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące wszystkich wydatków środków otrzymanych na ten cel są zgodne z ewidencją księgową (strona Ma ww. konta).
Natomiast wpływy środków na fundusz socjalny dla emerytów zostały zaksięgowane na koncie 135 - rachunek bankowy funduszu socjalnego w dniach 31.05.2007 r. i 28.09.2007 r. (akta kontroli Nr 08/20/I/30-35).
W okresie objętym kontrolą jednostka kontrolowana nie uzyskiwała innych wpływów budżetowych.
III.1. Wydatki na wynagrodzenia (paragraf 4010)
Wydatki w tym paragrafie stanowiły największą pozycję wszystkich wydatków budżetowych. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 455.501,91 zł (akta kontroli Nr 08/20/I/15).
Podczas czynności kontrolnych dokonano szczegółowej analizy wynagrodzeń czterech pracowników tj. dyrektora, głównej księgowej, specjalisty ds. żywienia oraz specjalisty ds. kadr i płac. W 2007 r. wydatki na wynagrodzenia dla wyżej wymienionych pracowników wyniosły łącznie (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł brutto (akta kontroli Nr 08/20/I/36-39).
W trakcie analizy porównano kwoty wynagrodzeń netto wykazane w indywidualnych kartach wynagrodzeń z kwotami przelewów figurującymi na wyciągach bankowych. Analizą objęto wszystkie wydatki figurujące na wyciągach bankowych za okres dwunastu miesięcy tj. od stycznia do grudnia 2007 r. Ogółem sprawdzono 107 wyciągów bankowych.
W wyniku kontroli stwierdzono, że wszystkie kwoty figurujące na wyciągach bankowych były zgodne z kwotami wykazanymi w indywidualnych kartach wynagrodzeń. Wypłaty wynagrodzeń dokonywane były na rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe.
Ustalono także, że kategorie zaszeregowania oraz stawki wynagrodzenia zasadniczego wszystkich pracowników niepedagogicznych przyjętych do pracy w okresie objętym kontrolą są zgodne z uchwałą Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu. Natomiast stawka wynagrodzenia zasadniczego pracownika pedagogicznego jest zgodna z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2007r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (akta kontroli Nr 08/20/I/8).
W 2007 r. oprócz miesięcznych wynagrodzeń pracownikom pedagogicznym przedszkola wypłacono (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))nagrody dyrektora na łączną kwotę (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł (akta kontroli Nr 08/20/I/40). W okresie tym nagrody dyrektora wypłacono również (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))pracownikom niepedagogicznym na łączna kwotę (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł (akta kontroli Nr 08/20/I/41).Kwoty wypłaconych nagród dla poszczególnych grup zawodowych nie przekroczyły kwot przewidzianych w planach finansowych (akta kontroli Nr 08/20/I/42-43). W związku z rozwiązaniem stosunku pracy w okresie tym wypłacono cztery ekwiwalenty za urlop wypoczynkowy w kwocie (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zł (akta kontroli Nr 08/20/I/44). Ponadto w związku z rozpoczęciem pracy wypłacono jeden zasiłek na zagospodarowanie dla nauczyciela w wysokości (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł.
III.2. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (paragraf 4440)
Z wyciągu bankowego wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2007 r. wynosił 2.865,58 zł (akta kontroli Nr 08/20/I/45).Stan ten jest zgodny z kwotą wykazaną jako bilans otwarcia na koncie księgowym „135” (akta kontroli Nr 08/20/I/35). W sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S jednostka kontrolowana wykazała, że w paragrafie 4440 wydatki budżetowe w 2007 r. wyniosły 25.500,00 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że kwota ta jest zgodna z ewidencją księgową dotyczącą tych wydatków (akta kontroli Nr 08/20/I/30-35).Powyższa kwota wydatków w całości dotyczyła odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Wykazana w sprawozdaniu kwota faktycznie przekazana została z rachunku podstawowego jednostki na rachunek bankowy funduszu w ustawowych terminach (akta kontroli Nr 08/20/I/46-48). Całkowita kwota odpisu jest zgodna z pierwotnym naliczeniem odpisu (akta kontroli Nr 08/20/I/49-51).
Terminy i kwoty przelewów naliczonych odpisów wraz z dokonaną na koniec roku korektą przedstawia poniższa tabela:
Tabela nr 2
Data
|
Kwota
|
%
|
24.05.2007 r.
|
17.625,00 zł
|
75,00
|
11.09.2007 r.
|
5.875,00 zł
|
25,00
|
Razem:
|
23.500,00 zł
|
100,00
|
07.11.2007 r.
|
2.000,00 zł
|
korekta
|
Ogółem odpis
|
25.500,00 zł
|
--------
|
Z analizy zapisów na koncie księgowym -135 (akta kontroli Nr 08/20/I/30-35) wynika, że łączna kwota obrotów po stronie „Wn” (wpływów) na fundusz socjalny w 2007 r. wyniosła 46.143,17 zł. W wyniku kontroli ustalono, że na sumę tę oprócz dokonanych odpisów i stanu początkowego oraz środków pieniężnych przekazanych z Urzędu Miasta Opola dla emerytów nauczycieli składały się także spłaty pożyczek oraz odsetki bankowe. Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy zapisów dokonanych na tym koncie po stronie „Ma” wynika, że zaewidencjonowane obroty (rozchody) w tym okresie wyniosły łącznie 43.809,82zł. Środki te wydatkowane były na pożyczki mieszkaniowe, zapomogi, świadczenia urlopowe, dopłaty do wczasów pod gruszą, podatki od tych dopłat, zakup paczek świątecznych. Innych wydatków nie stwierdzono.
Zawarte na tym koncie księgowym dane dotyczące wpływów i wydatków porównano z przelewami figurującymi na wszystkich kolejnych wyciągach bankowych. Łącznie sprawdzono 80 wyciągów bankowych, w tym 27 z Banku Millennium i 53 z Banku PKO BP SA. Rozbieżności w tym zakresie nie stwierdzono.
Stan środków pieniężnych na dzień 31.12.2007 r. według ewidencji księgowej wynosił 2.333,35 zł (akta kontroli Nr 08/20/I/30) i był zgodny z saldem wykazanym w dokumentacji bankowej (akta kontroli Nr 08/20/I/52).
IV. Dochody własne w 2007 r.
W dniu 03.01.2008 r. jednostka kontrolowana przedłożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb-34 z wykonania dochodów i wydatków w tym zakresie (akta kontroli Nr 08/20/I/53-54).
Wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące:
- należności w kwocie 11.851,85 zł,
- odsetki od należności 22,61 zł,
- zobowiązań w kwocie 415,74 zł;
były zgodne z ewidencją księgową (konto 201).
Z ewidencji tej wynika, że należności dotyczyły naliczonych i nie dokonanych opłat stałych za przedszkole, opłat za wyżywienie oraz odsetek od tych naliczeń. Kwoty naliczonych należności wynosiły od 0,03 zł do 180,16 zł. Natomiast zobowiązania we wszystkich trzech przypadkach dotyczyły zapłaty za faktury dotyczące zakupu wyżywienia w kwotach 17,67 zł, 126,90 zł i 243,51 zł (akta kontroli Nr 08/20/I/57-66).
Wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec 2007 r. wynosił 22.330,90 zł. Kwota ta odpowiada różnicy pomiędzy przychodami ogółem (233.105,98 zł) a poniesionymi wydatkami (210.775,08 zł) i jest zgodna z wyciągiem bankowym (akta kontroli Nr 08/20/I/67-70) oraz z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 08/20/I/71-78).
IV.1. Wpływy dochodów własnych
Ze sporządzonego sprawozdania wynika, że wpływy z dochodów własnych w 2007 r. wyniosły ogółem 233.105,98 zł (akta kontroli Nr 08/20/I/54). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 12.091,34zł,
Ø przychody w kwocie 221.014,64 zł.
Powyższe przychody uzyskano w trzech paragrafach tj.:
Ø 083 „Wpływy z usług” - kwota 211.689,64 zł,
Ø 092 „Pozostałe odsetki” - kwota 1.069,59 zł,
Ø 097 „Wpływy z różnych dochodów” - kwota 8.255,41 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że wykazany w sprawozdaniu stan początkowy środków pieniężnych był zgodny z dokumentacją bankową (akta kontroli Nr 08/20/I/79-80).Wykazane w sprawozdaniu wpływy w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją księgową i zostały uzyskane z następujących tytułów (akta kontroli Nr 08/20/I/81-89):
- paragraf 083 - wpłaty rodziców za wyżywienie,
- paragraf 092 - odsetki bankowe oraz naliczone na rzecz jednostki odsetki za nieterminowe wpłaty za przedszkole.
- paragraf 097 – odszkodowanie z polisy ubezpieczeniowej za zniszczenie placu zabaw.
IV.2. Wydatki z dochodów własnych w 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2007 r. wyniosły ogółem 210.775,08 zł. Poniesione wydatki zaewidencjonowano w czternastu paragrafach.
Wykazane w sprawozdaniu kwoty wydatków w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 08/20/I/90-97).
Podczas kontroli ustalono, że dokumentacja księgowa prowadzona jest w sposób chronologiczny. Konta księgowe syntetyczne mają utworzone i wyodrębnione konta analityczne.
Na podstawie ewidencji wydatków poszczególnych paragrafów sprawdzono sposób opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. Sprawdzono także zgodność zaksięgowanych faktur z dokonanymi przelewami z konta bankowego. Do badania wybrano największe wydatki dotyczące dwóch paragrafów 4210 (akta kontroli Nr 08/20/I/98-103) i 4270 (akta kontroli Nr 08/20/I/104-106).
W tabeli nr 3 przedstawiono dokumenty poddane szczegółowej kontroli.
Tabela nr 3
Lp.
|
Nr faktury
|
Kwota
|
Cel wydatku
|
Paragraf
|
Data przelewu
|
Nr dok. księgowego
|
1
|
0/0/0062/02002
|
669,78
|
Fotel do gabinetu dyrektora
|
4210
|
04/01/2007
|
7
|
2
|
07/00059
|
2.439,29
|
Młynek do odpadów
|
4210
|
12/02/2007
|
56
|
3
|
469992
|
1.163,70
|
Tablice korkowe
|
4210
|
16/02/2007
|
62
|
4
|
42897/8024/2007
|
1.257,15
|
Zaliczka na kafelki
|
4210
|
16/02/2007
|
62
|
5
|
03/03/2007
|
1.049,69
|
Art. do remontu oświetlenia
|
4210
|
13/03/2007
|
102
|
6
|
S66/07
|
3.661,35
|
Stolarka okienna, wejście na dach, balkon
|
4210
|
20/04/2007
|
161
|
7
|
0009/2007
|
3.009,98
|
Roleta zewnętrzna
|
4210
|
27/04/2007
|
171
|
8
|
479651
|
1.211,41
|
Art. biurowe
|
4210
|
14/05/2007
|
214
|
9
|
01/05/07
|
444,08
|
Nawiewnik do sali gimnastycz.
|
4210
|
15/05/2007
|
216
|
10
|
01684/07
|
7.309,28
|
Kafelki
|
4210
|
11/06/2007
|
272
|
11
|
02063/07
|
648,55
|
Art. do remontu korytarza
|
4210
|
12/07/2007
|
322
|
12
|
FS-3168/07/FV
|
2.260,71
|
Mat. do remontu holu
|
4210
|
30/07/2007
|
337
|
13
|
S396/07
|
2.124,40
|
Okna do wym. w piwnicy
|
4210
|
24/10/2007
|
468
|
14
|
FS-07/INTE/0004255
|
1.302,01
|
Krajalnica
|
4210
|
20/11/2007
|
511
|
15
|
FS-07/INTE/00004910
|
830,94
|
Blender barowy
|
4210
|
10/12/2007
|
550
|
16
|
16100334
|
630,50
|
Za dozór techniczny
|
4270
|
25/01/2007
|
23
|
17
|
0029
|
644,16
|
Usługi kominiarskie
|
4270
|
19/02/2007
|
63
|
18
|
04/03/2007
|
1.741,61
|
Przebudowa domofonu
|
4270
|
13/03/2007
|
102
|
19
|
7/2007
|
1.204,75
|
Remont inst. CO
|
4270
|
13/03/2007
|
102
|
20
|
33/2007
|
3.498,96
|
Roboty budowlane i malarskie
|
4270
|
09/05/2007
|
201
|
21
|
39/2007
|
3.498,96
|
Roboty budowlane
|
4270
|
14/06/2007
|
274
|
22
|
43/2007
|
1.786,08
|
Roboty budowlano-malarskie
|
4270
|
28/06/2007
|
290
|
23
|
5/2007
|
1.000,00
|
Remont podłogi
|
4270
|
23/07/2007
|
325
|
24
|
51/2007
|
3.498,96
|
Remont holu
|
4270
|
30/07/2007
|
337
|
25
|
20/2007
|
1.830,00
|
Remont inst. CO
|
4270
|
30/07/2007
|
337
|
26
|
52/2007
|
3.355,00
|
Remont posadzki
|
4270
|
16/08/2007
|
361
|
27
|
1071/07/FVS
|
891,45
|
Konserwacja i naprawa dźwigu
|
4270
|
24/08/2007
|
369
|
28
|
79/2007
|
1.175,59
|
Remont posadzki w holu
|
4270
|
24/10/2007
|
468
|
29
|
80/2007
|
1.220,15
|
Remont armatury sanitarnej
|
4270
|
24/10/2007
|
468
|
30
|
23/2007
|
1.830,00
|
Remont inst. CO
|
4270
|
26/10/2007
|
470
|
31
|
02/10/2007
|
1.409,83
|
Wymiana, naprawa oświetlenia
|
4270
|
06/11/2007
|
494
|
32
|
0434/2007
|
6.500,00
|
Naprawa urządzeń na pl. zabaw
|
4270
|
16/11/2007
|
507
|
W trakcie powyższego badania ustalono, że wszystkie skontrolowane dokumenty miały adnotacje odnośnie sprawdzania wydatku pod względem merytorycznym i posiadały wskazania klasyfikacji budżetowej. W pozycji nr 7 powyższej tabeli stwierdzono niezgodność w zaksięgowanym zakupie. Księgowa złożyła w tej sprawie pisemne wyjaśnienie (akta kontroli Nr 08/20/I/107), z którego wynika, że dokonano błędnego rozksięgowania faktury na paragrafy 4210 i 4300. Pozostałe dokumenty były prawidłowo opisane, zadekretowane, zaksięgowane i płatności prawidłowo zostały dokonane z konta bankowego.
Kontroli poddano stan gotówki w kasie na dzień 16.05.2008 r. Stan ten wynosił 0,00 zł i był zgodny ze stanem wykazanym w ostatnim raporcie kasowym z dnia 09.05.2008 r. (akta kontroli Nr 08/20/I/108-109).
Odpowiedzialność materialną za prowadzenie kasy ponosi pracownik zatrudniony na stanowisku specjalisty ds. kadr i płac. Deklaracja odpowiedzialności materialnej znajduje się w aktach osobowych pracownika.
Skontrolowano stan magazynu żywnościowego na dzień 16.05.2008 r. W wyniku kontroli porównania stanu ewidencyjnego ze stanem faktycznym wybranych artykułów żywnościowych znajdujących się w magazynie stwierdzono rozbieżność w zakresie jednej nieujętej pozycji (akta kontroli Nr 08/20/I/110-109). Pracownik odpowiedzialny za stan magazynowy złożył pisemne wyjaśnienia (akta kontroli Nr 08/20/I/114), z których wynika, że powstała nadwyżka wynikła z niedokonania korekty związanej ze zwrotem artykułu do magazynu.
System kontroli wewnętrznej
Oprócz dokumentacji dotyczącej działalności statutowej w przedszkolu obowiązuje niżej wymieniona dokumentacja regulująca zasady postępowania w poszczególnych zakresach funkcjonowania przedszkola:
· Instrukcja Kontroli Wewnętrznej i Obiegu Dokumentów,
· Instrukcja Inwentaryzacyjną,
· Instrukcja Gospodarki Kasowej,
· Zakładowy Plan Kont,
· Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
· Regulamin Pracy,
· Regulamin Przedszkola Publicznego nr 4,
· Regulamin Przyznawania Nagród Nauczycielom,
· Regulamin Okresowych Ocen Kwalifikacyjnych Pracowników Zatrudnionych na Stanowiskach Urzędniczych,
· Regulamin Naboru Pracowników Samorządowych,
· Ocena Ryzyka Zawodowego,
· Regulamin Przyznawania Dodatku Motywacyjnego Nauczycielom,
· Regulamin Rady Rodziców,
· Regulamin Pracy Komisji Przeprowadzającej Postępowanie Kwalifikacyjne na Stopień Nauczyciela Kontraktowego,
· Regulamin Dofinansowania i Dokształcania Nauczycieli,
· Regulamin Premiowania Pracowników Administracji i Obsługi,
· Regulamin Organizacyjny.
Instrukcja kontroli wewnętrznej i obiegu dowodów finansowo - księgowych w Przedszkolu Publicznym nr 4 została opracowana z uwzględnieniem przepisów ustawy o rachunkowości.
W Instrukcji kontroliwewnętrznej określono organizację i funkcjonowanie kontroli. Opisano także jej cele. Dyrektor jest osobą odpowiedzialną za zorganizowanie i prawidłowe funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej, oraz za należyte wykorzystanie wyników kontroli. Zakres kontroli wewnętrznej wykonywanej przez pozostałych wymienionych pracowników określają ich zakresy czynności.
W 2007 roku w przedszkolu zostały skontrolowane następujące tematy z zakresu funkcjonowania przedszkola:
- kontrola kasy,
- kontrola artykułów żywnościowych w magazynie żywnościowym,
- kontrola znaczków i biletów,
- kontrola dokumentacji wewnętrznej prowadzonej przez specjalistę ds. żywienia,
- kontrola kuchni i zaplecza kuchennego,
- kontrola wynagrodzeń
- kontrola rejestracji umów,
- kontrola zapisów księgowych.
Ustalono, że zalecenia pokontrolne zostały wykonane.
Zbadana dokumentacja prowadzona jest chronologicznie. Operacje finansowe są rzetelnie udokumentowane. Sposób przechowywania umożliwia szybkie odszukanie wszystkich dokumentów. Zdarzenia księgowe księgowane są na bieżąco. Wszystkie dokumenty będące podstawą przeprowadzenia operacji, posiadają podpisy osób upoważnionych. Upoważnienia znajdują się w aktach osobowych pracowników. W jednostce jest właściwy podział obowiązków. Upoważnienia do podpisywania dokumentów finansowych ustalono w prawidłowy sposób. W badanych obszarach związanych z operacjami finansowymi istnieje prawidłowy nadzór ze strony dyrekcji. Przelewy bankowe dokonywane są wyłącznie po zatwierdzeniu przez dyrekcję. Badana dokumentacja znajduje się na terenie jednostki w pokoju głównej księgowej. Dostęp do dokumentów osobom niepowołanym jest ograniczony.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz doręczono dyrektorowi przedszkola.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r., zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpis)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
|