KWiA – I –0913/10/2007
|
Opole, 16.07.2007 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 18/07
|
Jednostka kontrolowana
|
Przedszkole Publiczne nr 14
45-369 Opole ul. Mickiewicza 3.
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 25 czerwca do 13 lipca 2007 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Wiesław Pałczyński - St. Specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Jacek Spadło – Inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
37/2007
38/2007
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø ZFŚS
Ø Prowadzenie ksiąg rachunkowych
Ø System kontroli wewnętrznej
|
Okres objęty kontrolą
|
2006 r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Teresa Chwalińska – dyrektor
przedszkola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały:
|
Teresa Chwalińska – dyrektor
przedszkola
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) – główna księgowa
|
Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
5. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie ONZ w dniu 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 35).
6. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 209, poz. 2132 z późn zm.)
7. Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24, poz. 279, z 2003 r. z późniejszymi zmianami).
9. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 170, poz. 1426 z późniejszymi zmianami).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
11. Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
12. Komunikat Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2006 r. Nr 7 poz. 58).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw ewidencyjno-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.). Dokumenty dotyczące wybranych wydatków rzeczowych porównano z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez kierownika jednostki kontrolowanej. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano przeglądu poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości i gospodarności oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej, oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
USTALENIA KONTROLI
W zakresie spraw organizacyjno-kadrowych
Publiczne Przedszkole nr 14 przy ul. Mickiewicza 3, funkcjonuje od dnia 01.03.2004 r., na podstawie Uchwały Nr XXVI/224/04 Rady Miasta Opola z dnia 26 lutego 2004 r. w sprawie odnowienia aktów założycielskich publicznych przedszkoli, dla których miasto Opole jest organem prowadzącym (akta kontroli Nr 07/18/I/1-5). Siedzibą przedszkola jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Mickiewicza 3, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GNGiK-JO-7244/122/05/06 z dnia 13 kwietnia 2006 r.
W okresie objętym kontrolą dyrektorem przedszkola była pani Teresa Chwalińska powołana na to stanowisko na okres od 01.09.2002r. do 31.08.2007 r.
Głównym księgowym przedszkola jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zatrudniona w jednostce od dnia 18.02.2002 r. w wymiarze 0,50 etatu.
Z budżetem gminy przedszkole rozliczało się w dziale 801 rozdział 80104. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W 2006 r. przedszkole posiadało cztery rachunki bankowe założone w Banku Millenium S.A. (akta kontroli Nr 07/18/I/26):
0159- 3250 – rachunek budżetowy
0159- 3284 – rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
0159- 3276 – rachunek dochodów własnych
1160-0220 – rachunek depozytowy.
Ustalono, iż kontrolowane przedszkole posiada wewnętrzne regulacje dotyczące księgowości jednostki w postaci Zakładowego Planu Kont, Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych, Instrukcji inwentaryzacji oraz opisane Przyjęte zasady (politykę) rachunkowości.
Księgi rachunkowe w przedszkolu prowadzone są z wykorzystaniem programu komputerowego firmy ProgMan.
W 2003 r. w kontrolowanej jednostce przeprowadzono inwentaryzację środków trwałych w drodze spisu „z natury”. Podczas inwentaryzacji różnic inwentaryzacyjnych nie stwierdzono (akta kontroli Nr 07/18/I/58-64).
Na dzień 31.12.2006 r. w jednostce kontrolowanej zatrudnionych było ogółem 31 osób na 24,125 etatach w tym 15 nauczycieli na 11,00 etatach (akta kontroli Nr 07/18/I/99-100,108,9). W administracji i obsłudze zatrudnionych było 16 osób na 13,125 etatatu.Szczegółowo stan zatrudnienia na dzień 31.12.2006 r. przedstawiono w tabeli nr 1.
Lp.
|
Pracownicy
|
Etaty
|
Osoby
|
|
1
|
Pedagogiczni
|
11,00
|
15
|
2
|
Administracja
|
2,00
|
4
|
3
|
Obsługa
|
11,125
|
12
|
RAZEM
|
24,125
|
31
|
Strukturę zatrudnienia w PP nr 14 w przeliczeniu na etaty przedstawiono na wykresie nr 1.
Wykres nr 1
W zakresie realizacji planu rzeczowo-finansowego
Wydatki budżetowe w 2006 r.
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych na działalność przedszkola w 2006 r. wynosiła: 790.900,00 zł. Faktycznie wykorzystano kwotę 784.963,93 zł.
Niewykorzystane środki w kwocie 5.936,07 zł zwrócono do Urzędu Miasta Opola w dniu 28.12.2006 r. (akta kontroli Nr 07/18/I/6).
W dniu 31.01.2007 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2006r. (akta kontroli Nr 07/18/I/14-15). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2006 r. Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej przedszkola wynika, że dokonywane wydatki dotyczące przedszkola zostały zaewidencjonowane w siedmiu paragrafach.
Największą pozycję stanowiły wydatki na wynagrodzenia, nagrody i pochodne jak: trzynasta pensja, składki na ZUS i Fundusz Pracy oraz odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Wydatki te zaksięgowano w sześciu paragrafach tj. 3020, 4010, 4040, 4110, 4120 oraz 4140. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 684.563,93 zł, co stanowi 87,21 % wszystkich wydatków budżetowych.
Wykres nr 2
Łączna kwota odpisu na fundusz socjalny wyniosła 31.800,00 zł i taką kwotę przekazano na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Środków Socjalnych. Przelewów środków budżetowych dokonano w dniach: (akta kontroli Nr 07/18/I/103-104)
Ø 27.04.2006 r. – 2.000,00 zł,
Ø 05.05.2006 r. – 20.000,00 zł,
Ø 05.07.2006 r. – 500,060zł,
Ø 08.09.2006 r. - 6. 800,00 zł.
Ø 10.11.2006 r. - 2. 500,00 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że w 2006 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 07/13/I/115):
Ø nagrody dyrektora dla 7 osób w kwotach od (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zł do (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zł – ogółem (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zł,
Ø ekwiwalenty pieniężne za niewykorzystane urlopy dla 2 osób – ogółem (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zł,
Ø nagroda jubileuszowa dla 1 osoby w kwocie – (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) zł.
Nie stwierdzono nieprawidłowości przy dokonywaniu wydatków w tym zakresie.
Spośród pozostałych wydatków analizie poddano wydatki zaewidencjonowane w niżej wymienionych paragrafach:
Rozdział 80104 § 3020 - Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń (akta kontroli Nr 07/18/I/112-113)
Wydatki ogółem wyniosły 700,00 zł i dotyczyły zapomóg zdrowotnych dla nauczycieli. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym.
Rozdział 80104 § 4270 - Zakup usług remontowych (akta kontroli Nr 07/13/I/101-102)
Wydatki ogółem wyniosły 68.600,00 zł i dotyczyły wymiany stolarki okiennej. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym.
Rozdział 80104 § 4440 - Odpisy na ZFŚS (akta kontroli nr 07/13/I/109-111 i 116-123)
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników szkoły określił dyrektor w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Przedszkolu Publicznym Nr 14. Regulamin określa m.in. osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych. Sposoby i przyznawanie świadczeń osobom uprawnionym uzgadniany był z działającą stałą komisją ZFŚS. Ustalono, że w kontrolowanym okresie środki funduszu przeznaczono na:
Ø pomoc materialną
Ø pożyczki mieszkaniowe,
Ø świadczenia urlopowe dla nauczycieli,
Ø dofinansowanie do wczasów i wypoczynku dzieci,
Ø dofinansowanie dla emerytów,
Ø organizację imprez kulturalnych.
Innych wydatków nie stwierdzono.
Przychody dochodów własnych w 2006 r.
Ustalono, że środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym. Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w 2006 r. wyniosło ogółem 215.518,72 zł (akta kontroli Nr 07/18/I/10,13-14). Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 6.798,65zł,
Ø przychody w kwocie 208.720,07 zł.
Powyższe przychody uzyskano w trzech paragrafach tj.:
Ø paragraf 083 „Wpływy z usług – odpłatność za dzieci”- kwota 204.921,39zł,
Ø paragraf 092 „Odsetki bankowe” - kwota 651,08 zł.
Ø paragraf 097 „Wpływy z różnych dochodów” - kwota 3.147,60 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się m.in. opłaty rodziców za pobyt dzieci w przedszkolu, odsetki, środki zebrane na festynie zorganizowanym na rzecz przedszkola.
Wydatki dochodów własnych w 2006 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2006 r. wyniosły ogółem 194.901,66 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w ośmiu paragrafach. W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania oraz części opisowej do tego sprawozdania, kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wydatków sześciu paragrafów.
Rozdział 80104 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 07/18/I/22-27)
Wydatki ogółem wyniosły 54.544,08 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły m.in. środków czystości, materiałów biurowych, prasy, sprzętu kuchennego, mebli, materiałów do bieżących remontów. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4240 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek (akta kontroli Nr 07/18/I/ )
Wydatki ogółem wyniosły 7.732,40 zł. Wydatki te dotyczyły:
- zakupu książek – 353,40 zł,
- gry i zabawki – 2.415,60 zł,
- zestaw pomocy dydaktycznych – 1.003,00 zł,
- akcje typu wiadomości przedszkolne, bliżej przedszkola – 1.250,00 zł.
Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4260 – Zakup energii (akta kontroli Nr 07/18/I/ )
Wydatki ogółem wyniosły 15.838,78 zł. Wydatki dotyczyły zakupu:
- energii elektrycznej - 9.999,81 zł,
- zużycia wody – 2.849,03 zł,
- zużycia gazu – 2.989,94 zł.
Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4270 – Zakup usług remontowych (akta kontroli Nr 07/18/I/43-49)
Wydatki ogółem wyniosły 29.169,05 zł. Wydatki dotyczyły m.in.:
- remontu schodów wejściowych – 4.981,46 zł,
- zakup granitu na schody oraz wymiana parkietu – 7.542,98 zł,
- remont auli i prace elektryczne – 6.358,90 zł. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4300 – Zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 07/18/I/28-42)
Wydatki ogółem wyniosły 33.986,72 zł. Wydatki dotyczyły m.in. opłat telefonicznych, opłat pocztowych, prowizji bankowych, wywozu śmieci, odkażania, szkoleń oraz usług informatycznych. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rok 2007
Wydatki budżetowe w okresie od stycznia do czerwca 2007 r.
W dniu 08.07.2007 r. przedszkole złożyło w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych przedszkola za okres od stycznia do czerwca 2007 r.(akta kontroli Nr 07/18/I/127). Ze sporządzonego sprawozdania wynika, że wydatki wykonane w przedszkolu wyniosły łącznie 397.455,84 zł. Zostały one zaewidencjonowane w ośmiu paragrafach.
Spośród wydatków analizie poddano wydatki zaewidencjonowane w dwóch niżej wymienionych paragrafach:
Rozdział 80104 § 3020 - Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń (akta kontroli Nr 07/118/I/17)
Wydatki ogółem wyniosły 500,00 zł i dotyczyły zapomogi zdrowotnej. Wykazana w ewidencji kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym.
Rozdział 80104 § 4440 – Odpisy na ZFŚS (akta kontroli nr 07/18/I/48-55)
W trakcie kontroli ustalono, że na 2007 r. w przedszkolu wyliczono odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na kwotę 29.900,00 zł. Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach:
Ø 13.03.2007 r. – 10.000,00 zł,
Ø 10.05.2007 r. – 17.500,00 zł,
Razem: 22.500,00 zł.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami do 31 maja 2007 r. winno być przekazane 75 % odpisu, tj. 22.425,00 zł. Na podstawie ewidencji księgowej oraz wyciągów bankowych ustalono, że kwoty wykazane w sprawozdaniach faktycznie zostały przekazane na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Dochody budżetowe w okresie od stycznia do maja 2007 r.
Ze sporządzonego planu z wykonania dochodów oraz z prowadzonej ewidencji księgowej wynika, że w okresie od stycznia do czerwca 2007 r. przedszkole nie uzyskało dochodów podlegających odprowadzeniu na rachunek budżetu Urzędu Miasta. W trakcie kontroli ustalono, że otrzymywane z różnych tytułów wpływy odprowadzane były na rachunek dochodów własnych szkoły.
Przychody dochodów własnych w I półroczu 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 za I półrocze 2007 r. wynika, że kwota dochodów własnych wyniosła ogółem 130.837,43 zł (akta kontroli Nr 07/18/I/128).
Na kwotę tę składają się:
Ø środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego w kwocie 20.617,06zł,
Ø przychody w kwocie 110.220,37 zł.
Przychody te uzyskano w dwóch paragrafach tj.:
Ø paragraf 083 „Wpływy z usług” - kwota 109.504,60 zł,
Ø paragraf 092 „Pozostałe odsetki” – kwota 715,77 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody z usług składały się wpływy z wpłat rodziców za pobyt dzieci w przedszkolu.
Wydatki dochodów własnych w I półroczu 2007 r.
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 za I kwartał 2007 r. wynika, że wydatki z dochodów własnych wyniosły ogółem – 84.182,50 zł (akta kontroli Nr 07/18/I/129).Wydatki te zaewidencjonowano na czternastu paragrafach.
W wyniku przeprowadzonej analizy danych zawartych w powyższym sprawozdaniu do kontroli wytypowano dokumentację księgową dotyczącą wydatków zaewidencjonowanych w niżej wymienionych paragrafach.
Rozdział 80104 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia (akta kontroli Nr 07/18/I/130-136
Wydatki ogółem wyniosły 16.691,461 zł i dotyczyły m.in. środków czystości, materiałów biurowych, prasy oraz materiałów do bieżących remontów. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80104 § 4240 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek (akta kontroli Nr 07/18/I/139)
Wydatki ogółem wyniosły 940,84 zł i dotyczyły m.in. zakupionych książek oraz pomocy dydaktycznych. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 80140 § 4300 – Zakup usług pozostałych (akta kontroli Nr 07/18/I/)
Wydatki ogółem wyniosły 23.949,67 zł i dotyczyły między innymi opłat pocztowych, prowizji bankowych, opłat telefonicznych, wywozu śmieci, usług informatycznych, biletów MPK, monitoringu oraz deratyzacji. Figurująca w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków wykazaną w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34 za I półrocze 2007 r.
W zakresie pozostałych spraw finansowo – księgowych
Zespół kontrolny poddał sprawdzeniu prawidłowość sporządzania raportów kasowych z dochodów własnych w I półroczu 2006 r. Odpowiedzialność materialną za prowadzenie kasy ponosi pracownik zatrudniony na stanowisku specjalisty ds. administracji, płac i rozliczeń. Ustalono, że w kontrolowanym okresie w jednostce sporządzono jedenaście raportów kasowych. Wszystkie raporty były zamknięte. W każdym przypadku saldo końcowe było saldem początkowym następnego raportu. W żadnym przypadku nie przekroczono ustalonego w wysokości 1.000,00 zł „pogotowia kasowego”. Stwierdzono, iż wszystkie obroty gotówkowe w badanym okresie są udokumentowane dowodami kasowymi. Zapisy w raporcie kasowym są prowadzone w ujęciu chronologicznym, w dniu, w którym nastąpił przychód lub rozchód.
Kontrolujący stwierdzili w kontrolowanej jednostce dużą dokładność w prowadzonej dokumentacji oraz oszczędność i rozwagę w wydatkowaniu posiadanych środków.
Kontrolującym nasuwa się ogólna uwaga, że z chwilą gdy zadaniem własnym gminy stało się finansowanie przedszkoli, opłaty i koszty działalności całkowicie zostały przeniesione na rodziców.Edukację przedszkolną traktuje się raczej jako usługę dla zapracowanych rodziców a nie jako pomoc w rozwoju dziecka. Nie wykorzystywany jest w ogóle element edukacyjny rozwoju dziecka wyrównujący jego szanse w przyszłości. Sytuacja ta jest ze wszech miar niepokojąca. Doprowadzić to może do zróżnicowania edukacyjnego dzieci a w perspektywie czasowej społeczeństwa.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz obustronnie podpisany doręczono dyrektorowi przedszkola.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału: