KWiA.I–0914/17/10
|
Opole, 26.05.2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 24/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Młodzieżowy Dom Kultury
w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
4-21.05.2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Monika Pijanka - inspektor w Wydziale
Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Izabela Dziewulska-Gaj - główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 53/2010
nr 54/2010
|
Przedmiot kontroli
|
Gospodarka finansowa
|
Okres objęty kontrolą
|
2009
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Elżbieta Marciniszyn - dyrektor
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główna księgowa
|
I. Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).,
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)
3. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
5. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
6. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
7. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz 177 z późn. zm.)
- Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz. 783).
11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146 poz. 1222 z późn. zm.).
12. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
13. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50 poz. 398 z późn. zm.).
- Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
- Uchwała Nr LXIX/798/06 Rady Miasta Opola z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz uzgodnienia wartości jednego punktu z późn. zm.
- Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Załącznik do komunikatu poz. 84).
II. Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji wydatków i sporządzanych sprawozdań.
III. Metodyka przeprowadzenia kontroli
Zapoznano się ze specyfiką przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowo-księgowych. Na podstawie zapisów dokonywanych na kontach księgowych ustalono poszczególne rodzaje wydatków budżetowych. Sprawdzono również czy istnieją dokumenty potwierdzające dokonanie określonych wydatków (faktury, rachunki, listy płac, raporty kasowe, itp.) oraz porównano je z wyciągami bankowymi. Sprawdzono także, czy poszczególne dokumenty zostały odpowiednio opisane, zadekretowane i poddane wstępnej kontroli oraz podpisane przez głównego księgowego i zaakceptowane do wypłaty przez dyrektora jednostki. Dane zawarte w rocznych sprawozdaniach budżetowych porównano z danymi wynikającymi z badanych dokumentów i ewidencji księgowej. Dokonano analizy poszczególnych wydatków pod kątem ich celowości oraz zgodności z planem finansowym. Sprawdzono również czy jednostka posiada zakładowy plan kont i opracowane na piśmie procedury kontroli finansowej oraz czy procedury te są zgodne ze standardami Ministerstwa Finansów i dostosowane do specyfiki jednostki, a także w jaki sposób są realizowane w praktyce.
IV. Sprawy organizacyjne
Młodzieżowy Dom Kultury funkcjonuje od dnia 1 kwietnia 2000 r., na podstawie Uchwały Nr XXII/347/00 Rady Miasta Opola z dnia 23 marca 2000 r. w (akta kontroli Nr 10/24/I/6). Siedzibą jednostki jest nieruchomość zabudowana położona w Opolu przy ul. Strzelców Bytomskich 1, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GNGiK-7224c/68/99/2000 oraz decyzją nr GNGiK-72244/60/2001 (akta kontroli Nr 10/24/I/7-15).sprawie dostosowania aktu założycielskiego Młodzieżowego Domu Kultury w Opolu do obowiązujących przepisów prawa
W okresie objętym kontrolą dyrektorem jednostki była pani Elżbieta Marciniszyn powołana na to stanowisko na okres od 1 września 2007 r. do 31 sierpnia 2012 r. (akta kontroli Nr 10/24/I/16-17). Głównym księgowym jednostki jest pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))zatrudniona na tym stanowisku od dnia 1 stycznia 2002 r. w wymiarze pełnego etatu (akta kontroli Nr 10/24/I/18-19).
Z budżetem gminy jednostka rozlicza się w trzech niżej wymienionych działach i rozdziałach klasyfikacji budżetowej:
-dział 801 – oświata i wychowanie, rozdział 80195 – pozostała działalność,
-dział 854 – edukacyjna opieka wychowawcza, rozdział 85412 – kolonie i obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także szkolenie młodzieży,
- dział 854 – edukacyjna opieka wychowawcza, rozdział 85407 – placówki wychowania pozaszkolnego.
Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
W kontrolowanym okresie jednostka posiadała pięć rachunków bankowych, założonych w PKO BP S.A. (akta kontroli Nr 10/24/I/33):
- 55 1020 3668 0000 5402 0159 5792 rachunek budżetowy,
- 77 1020 3668 0000 5402 0160 0634 rachunek zfśs,
- 82 1020 3668 0000 5202 0160 0642 rachunek dochodów własnych,
- 51 1020 3668 0000 5102 0160 0667 rachunek dochodów własnych - zespół Adena i Pech,
- 73 1020 3668 0000 5102 0160 0659 rachunek sum depozytowych.
Wewnętrzne regulacje prawne dotyczące funkcjonowania gospodarki finansowo-księgowej w kontrolowanej jednostce to:
Ø Zasady rachunkowości obowiązujące w MDK, w tym:
- Metody wyceny aktywów i pasywów,
- Zakładowy Plan Kont,
- Opis systemu informatycznego,
- Zakładowa instrukcja inwentaryzacyjna,
- Regulamin kontroli wewnętrznej wraz z instrukcją sporządzania, kontroli i obiegu dowodów księgowych,
- Zakładowa instrukcja kasowa.
Ø Procedura przygotowywania druków ścisłego zarachowania,
Ø Regulamin udzielania zamówień publicznych,
Ø Regulamin gospodarowania majątkiem ruchomym,
Ø Procedura zawierania i rozliczania umów zlecenia i o dzieło z osobami fizycznymi,
Ø Zasady postępowania przy planowaniu i realizowaniu zakupów przez nauczycieli.
W kontrolowanej jednostce inwentaryzacja środków trwałych i pozostałych środków trwałych została przeprowadzona w 2009 r. Zgodnie z obowiązującą w jednostce instrukcją z przeprowadzonej inwentaryzacji został sporządzony protokół.W trakcie czynności stwierdzono różnice inwentaryzacyjne w wysokości 658,79 zł. Decyzją kierownika jednostki niedobory zostały uznane jako niezawinione i zaliczone w straty MDK (akta kontroli Nr 10/24/I/31-32).
Szczegółowo stan zatrudnienia w kontrolowanej jednostce przedstawiono w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
Lp.
|
Wyszczególnienie
|
Zatrudnienie w etatach (stan na 01.01.2009 r.)
(akta kontroli Nr 10/24/I/21)
|
Zatrudnienie w etatach (stan na 31.12.2009 r.)
(akta kontroli Nr 20/24/I/21 )
|
1
|
Pracownicy pedagogiczni
|
53,38
|
51,83
|
2
|
Pracownicy administracyjni
|
10,25
|
9,75
|
3
|
Pracownicy obsługi
|
10,50
|
11,50
|
RAZEM
|
74,13
|
73,08
|
V. Wydatki budżetowe w 2009 r.
Z wyciągu bankowego nr 202 wynika, że stan środków budżetowych na rachunku bankowym na dzień 31.12.2009 r. wynosił – „0”(akta kontroli Nr 10/24/I/45).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków finansowych przekazanych jednostce w 2009 r. wynosiła 4.041.540,00 zł. (akta kontroli Nr 10/24/I/34-36).
W dniu 18.01.2010 r. jednostka kontrolowana złożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdania Rb–28S z wykonania planu wydatków budżetowych za 2009 r. (akta kontroli Nr 10/24/I/37-42). W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniach jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność w 2009 r.
Dział 854 – edukacyjna opieka wychowawcza
Rozdział 85407 – placówki wychowania pozaszkolnego
Ze sporządzonego sprawozdania dotyczącego działu 854 rozdział 85407 oraz z dokumentacji księgowej jednostki wynika, że dokonywane wydatki dotyczące MDK zostały zaewidencjonowane w dwudziestu czterech paragrafach (akta kontroli Nr 10/24/I/37).
Ustalono, że największą pozycję wydatków budżetowych stanowiły wynagrodzenia oraz pochodne od wynagrodzeń. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 2.972.418,02 zł, w tym:
- § 4010 wynagrodzenia osobowe pracowników – 2.293.940,94 zł
- § 4040 dodatkowe wynagrodzenie roczne – 169.249,70 zł
- § 4110 składki na ubezpieczenie społeczne – 370.679,09 zł
- § 4120 składki na Fundusz Pracy – 58.548,29 zł
- § 4140 wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – 80.000,00 zł.
Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu budżetowym (akta kontroli Nr 10/24/I/47).
W wyniku kontroli ustalono, że w 2009 r. pracownikom oprócz wynagrodzeń miesięcznych wypłacono dodatkowo (akta kontroli Nr 10/24/I/22):
Ø (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)),
Zespół kontrolny sprawdził prawidłowość sporządzania list płac za okres od stycznia do marca 2009 r. Ustalono, że listy płac sporządzane są odrębnie dla pracowników administracji i obsługi oraz nauczycieli. Pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w jednostce otrzymywali wynagrodzenie w terminie określonym w art. 39 ust. 3 Karty Nauczyciela (Dz. U. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
Listy płac są sporządzane przy pomocy programu ProgMan, zawierają okres za jaki dokonano wypłaty, łączną kwotę do wypłaty, nazwisko i imię pracownika, wynagrodzenie brutto każdej osoby z wyszczególnieniem wszystkich składników wynagrodzeń. Listy płac są podpisane zgodnie z obowiązującymi w jednostce regulacjami wewnętrznymi. Skontrolowane listy wykazano w tabeli nr 2.
Tabela nr 2
Lp.
|
Nr listy
|
Tytuł wypłaty
|
1
|
1
|
Wynagrodzenie pracowników pedagogicznych za 01/2009
|
2
|
2
|
Wynagrodzenie pracowników administracyjnych za 01/2009
|
3
|
3
|
Wynagrodzenie pracowników obsługi za 01/2009
|
4
|
4
|
Dodatkowe wynagrodzenie roczne – pracownicy pedagogiczni
|
5
|
5
|
Dodatkowe wynagrodzenie roczne – pracownicy obsługi
|
6
|
6
|
Dodatkowe wynagrodzenie roczne – pracownicy administracyjni
|
7
|
7
|
Wynagrodzenie pracowników pedagogicznych za 02/2009
|
8
|
8
|
Wynagrodzenie pracowników administracyjnych za 02/2009
|
9
|
9
|
Wynagrodzenie pracowników obsługi za 02/2009
|
10
|
10
|
Wynagrodzenie pracowników pedagogicznych za 03/2009
|
11
|
11
|
Wynagrodzenie pracowników administracyjnych za 03/2009
|
12
|
12
|
Wynagrodzenie pracowników obsługi za 03/2009
|
13
|
13
|
Wynagrodzenie pracowników pedagogicznych za 04/2009
|
Ponadto strona kontrolująca sprawdziła prawidłowość naliczania płac dla pięciu pracowników administracyjnych wykazanych w tabeli nr 3 (akta kontroli Nr 10/24/I/26).
W jednostce obowiązuje Regulamin wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w Młodzieżowym Domu Kultury w Opolu, opracowany m.in. w oparciu o przepisy określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. nr 223, poz. 1458) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398).
Podczas czynności kontrolnych sprawdzono czy stawki poszczególnych składników wynagrodzeń zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Tabela nr 3
Lp.
|
Imię i nazwisko
Stanowisko
|
Kategoria zaszerego-wania
|
Wymiar etatu
|
Wynagrodzenie
zasadnicze
|
1
|
(akta kontroli Nr 10/24/I/26)
|
XVI
|
1
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
VII
|
1
|
3
|
VIII
|
1
|
4
|
VI
|
1
|
5
|
VI
|
1
|
Strona kontrolująca dokonała również analizy wynagrodzeń oraz przelewów pięciu pracowników jednostki. Badanie polegało na porównaniu naliczonych wynagrodzeń z indywidualnych kartotek wynagrodzeń ze sporządzonymi listami płac. Następnie porównano wynagrodzenia „do wypłaty” z listy płac z dokonanymi przelewami. W badaniu zastosowano technikę porównania bieżącej informacji z analogiczną informacją z poprzedniego okresu. Zestawienie wynagrodzeń niżej wymienionych pracowników kontrolowanej jednostki za okres od października do grudnia 2009 r. przedstawiono w tabeli nr 4.
Tabela nr 4
Lp.
|
Imię i nazwisko
|
X/2009
|
XI/2009
|
XII/2009
|
1
|
(akta kontroli Nr 10/24/I/26)
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
2
|
3
|
4
|
5
|
W trakcie badania stwierdzono, iż wszystkie kwoty wykazane w indywidualnych kartotekach wynagrodzeń były zgodne z kwotami na sporządzonych listach płac. Po analizie porównawczej stwierdzono, iż zachodzi pełna zgodność pomiędzy danymi zawartymi w listach płac z danymi z wyciągów bankowych.
Zespół kontrolny, dokonał sprawdzenia pięćdziesięciu jeden dokumentów księgowych, na podstawie których dokonano przelewów lub zapłaty gotówkowej ze środków budżetowych. Sprawdzono sposób opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. W tabeli nr 5 przedstawiono dokumenty poddane szczegółowej kontroli.
Tabela nr 5
Lp.
|
Nr faktury
|
Tytułem
|
Kwota (zł)
|
Data zapłaty
|
klasyfikacja
|
1
|
3055/11/2009
|
Materiały biurowe
|
1.095,88
|
4/12/2009
|
4210
|
2
|
ZP-B-000815/12/09
|
Materiały biurowe
|
229,27
|
4/12/2009
|
4210
|
3
|
563/2009
|
Nocleg – konferencja
|
465,00
|
4/12/2009
|
4300
|
4
|
8/2009
|
Warsztaty – projekt Samorządy uczniowskie
|
720,00
|
4/12/2009
|
4300
|
5
|
09110891971950
|
Rozmowy telefoniczne
|
1.511,58
|
7/12/2009
|
4360
|
6
|
66/11/2009
|
Tonery
|
642,94
|
7/12/2009
|
4210
|
7
|
0177/11/09
|
Monitoring
|
244,00
|
7/12/2009
|
4300
|
8
|
1077/09
|
Noclegi
|
540,00
|
7/12/2009
|
4300
|
9
|
149/12/2009
|
Opracowanie projektu
|
366,00
|
7/12/2009
|
4390
|
10
|
02294/12/09
|
Napoje – olimpiada
|
425,25
|
8/12/2009
|
4210
|
11
|
0002/11/2009
|
Książki – popularyzacja wiedzy o Unii
|
50,00
|
8/12/2009
|
4210
|
12
|
91119
|
Tablice
|
958,92
|
9/12/2009
|
4300
|
13
|
I3F-2009/91
|
Woda + ścieki
|
87,00
|
9/12/2009
|
4300
4260
|
14
|
130007183/09
|
Art. chemiczne
|
216,19
|
9/12/2009
|
4210
|
15
|
09/6913
|
Pączki – konferencja samorządów
|
162,64
|
9/12/2009
|
4220
|
16
|
2314/wz-2586
|
Wafelki – konferencja samorządów
|
80,70
|
9/12/2009
|
4220
|
17
|
09/6939
|
Pączki – konferencja samorządów
|
132,15
|
9/12/2009
|
4220
|
18
|
3611/k/2009
|
Art. papiernicze –Mikołajkowy festiwal piosenki dziecięcej
|
477,00
|
9/12/2009
|
4210
|
19
|
539/009
|
Ksiązki (nagrody) Mikołajkowy festiwal piosenki dziecięcej
|
223,00
|
9/12/2009
|
4210
|
20
|
Dfk/323/2009/mp
|
Wynajem pomieszczeń -szkolenie
|
1.073,60
|
10/12/2009
|
4300
|
21
|
204020/2009
|
Meble biurowe
|
5.095,96
|
10/12/2009
|
4210
|
22
|
1525/02279/11/09
|
Słodycze – samorządy szkolne
|
159,04
|
11/12/2009
|
4210
|
23
|
3025/112009
|
Artykuły biurowe
|
141,28
|
11/12/2009
|
4210
|
24
|
5400/0/2009
|
Kamizelki
|
103,87
|
14/12/2009
|
4210
|
25
|
5337/a/09
|
Ręczniki jednorazowe
|
296,19
|
14/12/2009
|
4210
|
26
|
2009/000456
|
Materiały biurowe
|
11,13
|
15/12/2009
|
4210
|
27
|
3541/k/2009
|
Markery
|
8,96
|
15/12/2009
|
4210
|
28
|
2820091210018350
|
Świece
|
84,92
|
15/12/2009
|
4210
|
29
|
39/2009
|
Opracowanie programu – projekt Zapalona świeca
|
1.155,00
|
16/12/2009
|
4300
|
30
|
3155/11/2009
|
Materiały biurowe – projekt Wiedza o Opolu
|
30,96
|
16/12/2009
|
4210
|
31
|
089582/2009
|
Woda
|
138,18
|
16/12/2009
|
4260
|
32
|
090692/2009
|
Woda + ścieki
|
211,49
|
16/12/2009
|
4260
4300
|
33
|
089695/2009
|
Woda + ścieki
|
234,04
|
16/12/2009
|
4260
4300
|
34
|
Pr/273/2009
|
Usługi medyczne
|
126,00
|
16/12/2009
|
4280
|
35
|
Fka08193834/012/09
|
Rozmowy telefoniczne
|
592,88
|
16/12/2009
|
4360
|
36
|
413
|
Tabliczki okolicznościowe
|
126,00
|
16/12/2009
|
4210
|
37
|
954/09/fa
|
Nagrody – projekt Zapalona świeca
|
880,00
|
16/12/2009
|
4210
|
38
|
Hk/24089/1181/2009
|
Energia cieplna
|
8.344,16
|
17/12/2009
|
4260
|
39
|
Hk/24090/1181/2009
|
Energia cieplna
|
5.014,16
|
17/12/2009
|
4260
|
40
|
0700259283
|
Rozmowy telefoniczne
|
156,68
|
17/12/2009
|
4360
|
41
|
4221539581
|
Wywóz śmieci
|
214,00
|
17/12/2009
|
4300
|
42
|
Fa/2883/2009
|
Art. bhp
|
219,69
|
18/12/2009
|
4210
|
43
|
559/2009
|
Ksiązki (nagrody) projekt Kartka bożonarodzeniowa
|
400,00
|
18/12/2009
|
4210
|
44
|
84/2009
|
Warsztaty medialne
|
1.500,00
|
23/12/2009
|
4300
|
45
|
0674001174
|
Energia
|
2.630,41
|
28/12/2009
|
4210
|
46
|
Fv/0114/12/09
|
Ochrona
|
244,00
|
28/12/2009
|
4300
|
47
|
2223/09/op
|
Mikrofon
|
600,00
|
28/12/2009
|
4210
|
48
|
91216
|
Plakaty
|
585,60
|
28/12/2009
|
4300
|
49
|
3352/12/2009
|
Art. biurowe
|
44,20
|
28/12/2009
|
4210
|
50
|
05/12/2009
|
Projekt budynku
|
7.320,00
|
31/12/2009
|
4390
|
51
|
12/09
|
Energia cieplna
|
7.465,66
|
31/12/2009
|
4260
|
W trakcie powyższego badania zespół kontrolny ustalił, że wszystkie skontrolowane dokumenty były szczegółowo opisane, sprawdzone przez upoważnione osoby pod względem formalnym, rachunkowym oraz merytorycznym. Ponadto na dokumentach zawarta była adnotacja o podstawie zastosowania przepisów Prawa zamówień publicznych oraz zatwierdzenie do wypłaty przez dyrektora jednostki. Każdorazowo na fakturach była umieszczona dekretacja, prawidłowa klasyfikacja budżetowa oraz wskazanie miesiąca ujęcia w księgach rachunkowych.
VI. Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Z wyciągu bankowego nr 1 wynika, że stan początkowy środków pieniężnych na dzień 01.01.2009 r. wynosił 8.120,40 zł (akta kontroli Nr 10/24/I/93). Stan ten jest zgodny z ewidencją księgową (konto 135 – rachunek ZFŚS)(akta kontroli Nr 10/24/I/104).
W 2009 r. w kontrolowanej szkole dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na łączną kwotę 153.000,00 zł. Środki budżetowe zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS w dniach:
Ø 02.03.2009 r. – 100.000,00 zł
Ø 30.03.2009 r. – 30.000,00 zł
Ø 28.04.2009 r. – 15.000,00 zł
Ø 03.11.2009 r. – 8.000,00 zł (korekta)
RAZEM 153.000,00 zł (akta kontroli Nr 10/24/I/100-104)
Zasady tworzenia i udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników jednostki określił dyrektor w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych obowiązującym w Młodzieżowym Domu Kultury w Opolu.
Ww. regulamin określa między innymi osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu, przeznaczenie środków oraz zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych.
Działalność socjalna prowadzona jest na podstawie zatwierdzonego rocznego planu dochodów i wydatków. Środki funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym. Niewykorzystane środki w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
W wyniku analizy wszystkich wyciągów bankowych (od nr 1 do nr 72) ustalono, że na rachunek bankowy oprócz środków przeniesionych z poprzedniego roku, odpisów i odsetek od zgromadzonych środków, wpływały także spłaty pożyczek mieszkaniowych, dopłaty pracowników do wycieczek oraz odpis dla emerytów przekazany z Urzędu Miasta w wysokości 12.344,92 zł (w dniu 27.05.2009 r. – 9.681,00 zł oraz w dniu 25.09.2009 r. – 2.663,92 zł). Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono. Ponadto stwierdzono, że w zbiorze wyciągów bankowych nie ma wyciągu o numerze 38. Z ustnych wyjaśnień głównej księgowej wynika, że brak w numeracji jest spowodowany błędem w systemie bankowym. Ustalono, że saldo końcowe wyciągu bankowego nr 37 (72.298,56 zł) jest jednocześnie saldem początkowym wyciągu bankowego o numerze 39.
Z analizy ww. wyciągów oraz zapisów dokonanych na koncie 135 (strona Ma) wynika, że zaewidencjonowane wydatki w kontrolowanym okresie dotyczyły:
Ø dofinansowania do wypoczynku pracowników,
Ø pożyczek mieszkaniowych,
Ø świadczeń urlopowych,
Ø imprez integracyjno-okolicznościowych,
Ø pomocy finansowej (akta kontroli Nr 10/24/I/100-104).
Saldo konta 135 na dzień 31.12.2009 r. wynosiło 14.439,59 zł i było zgodne z wyciągiem bankowym nr 72 (akta kontroli Nr 10/24/I/94).
VII. Zobowiązania i należności – środki budżetowe
Zespół kontrolny poddał sprawdzeniu salda kont rozrachunkowych środków budżetowych na dzień 31 grudnia 2009 r. występujących w ewidencji badanej jednostki, a także prawidłowość ewidencji operacji na kontach rozrachunkowych.
Na dzień 31 grudnia 2009 r. wystąpiły następujące salda na kontach rozrachunkowych:
Ø konto 201 - Rozrachunki z odbiorcami – saldo wykazywało 0.
Ø konto 225 - Rozrachunki z budżetami – saldo wykazywało 0.
Ø konto 229 - Pozostałe rozrachunki publiczno-prawne po stronie zobowiązań wykazano kwotę 33.743,68 zł, z czego:
- 29.122,66 zł dotyczyło składek ZUS z naliczonego dodatkowego wynagrodzenia rocznego,
- 4.621,02 zł dotyczyło składek na Fundusz Pracy z naliczonego dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Zespół kontrolny ustalił, że w dniu 28.02.2010 r. zobowiązania zostały uregulowane.
Ø konto 231 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń – po stronie „Ma” wykazano kwotę 188.618,72 zł oznaczającą stan zobowiązań badanej jednostki wobec pracowników tytułem dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Zobowiązania zostały uregulowane w dniu 18.02.2010 r.
Ø konto 232 – rozrachunki z osobami fizycznymi z tytułu umowy zlecenia lub umowy o dzieło – saldo wykazywało 0.
Ø konto 234 - Rozrachunki z pracownikami – saldo wykazywało kwotę 53.567,00 zł i dotyczyło pożyczek pobranych z zfśs,
Ø konto 240 - Pozostałe rozrachunki – saldo wykazywało 0.
Występujące zobowiązania na koniec 2009 r. zinwentaryzowano w drodze weryfikacji salda. Zespół kontrolny do prawidłowości wykazanych sald uwag nie wniósł.
VIII. Gospodarowanie dochodami własnymi w 2009 r.
Źródła dochodów własnych oraz sposób ich przeznaczenia określone zostały w uchwale nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola z późniejszymi zmianami. Podstawą gospodarowania dochodami własnymi jest roczny plan sporządzony przez dyrektora jednostki określający przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Z wyciągów bankowych wynika, że stan środków dochodów własnych na rachunkach bankowych na początek roku 2009 wynosił 161.061,92 zł:
Lp.
|
Nazwa rachunku
|
Nr r-ku bank.
|
Data WB
|
Numer WB
|
Saldo (zł)
|
1
|
Dochody własne
|
0642
|
05.01.2009
|
WB nr 1
|
50.286,74
|
2
|
Dochody własne – Adena i Pech
|
0667
|
02.01.2009
|
WB nr 1
|
110.775,18
|
Razem (akta kontroli Nr 10/24/I/138,144)
|
161.061,92
|
Stan środków na 31.12.2009 r. wynosił 270.879,79 zł
Lp.
|
Nazwa rachunku
|
Nr r-ku bank.
|
Data WB
|
Numer WB
|
Saldo (zł)
|
1
|
Dochody własne
|
0642
|
31.12.2009
|
WB nr 246
|
125.200,21
|
2
|
Dochody własne - Pech iAdena
|
0667
|
31.12.2009
|
WB nr 249
|
145.679,58
|
Razem (akta kontroli Nr 10/24/I/140-142)
|
270.879,79
|
Zespół kontrolny ustalił, że salda z wyciągów bankowych dochodów własnych na początek roku nie są zgodne ze sporządzonym sprawozdaniem RB-34 za 2009 r. (akta kontroli Nr 10/24/I/105-106). W sprawozdaniu wykazano stan środków pieniężnych na początek okresu sprawozdawczego kwotę 161.108,87 zł. Główna księgowa wyjaśniła, że różnica w wysokości 46,95 zł była spowodowana błędnym zaksięgowaniem przez bank, skapitalizowanych odsetek z dochodów własnych na rachunku depozytowym.
VIII. 1. Źródła dochodów własnych
Ustalono, że w kontrolowanej jednostce środki dochodów własnych były gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Ze sporządzonego przez jednostkę sprawozdania Rb-34 wynika, że wykonanie przychodów dochodów własnych w 2009 r. wyniosło ogółem 1.303.542,68 zł.Na kwotę tę składają się środki pieniężne na początek roku sprawozdawczego oraz dochody w kwocie – 1.142.433,81 zł (akta kontroli Nr 10/24/I/106).
Wyżej wymienione dochody uzyskano w trzech paragrafach:
Ø § 0750 - Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze – 96.817,14 zł,
Ø § 0920 – Pozostałe odsetki – 3.368,98 zł,
Ø § 0970 – Wpływy z różnych dochodów – 1.042.247,69 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że na przychody składały się m.in.: odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym, opłaty z tytułu najmu pomieszczeń oraz opłaty za zajęcia dydaktyczne.
VIII. 2. Wydatki dochodów własnych
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 (akta kontroli Nr 10/24/I/105) wynika, że wydatki ze środków dochodów własnych za 2009 r. wyniosły ogółem 1.303.542,68 zł. Wydatki te zaewidencjonowano w czternastu paragrafach. W wyniku przeprowadzonej analizy wyżej wymienionego sprawozdania kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą wydatków dwóch paragrafów.
Rozdział 85407 § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia
Wydatki ogółem wyniosły 136.534,58 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły materiałów biurowych, plastycznych, nagród oraz wyposażenia jednostki. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
Rozdział 85407 § 4300 – Zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem wyniosły 696.041,86 zł. Ustalono, że wydatki dotyczyły między innymi usług noclegowych, gastronomicznych, transportowych, wywozu nieczystości oraz usług fotograficznych. Wykazana w ewidencji łączna kwota jest zgodna z kwotą wydatków ujętą w sporządzonym sprawozdaniu Rb-34.
IX. Zamówienia publiczne w 2009 r.
Zespół kontrolny ustalił, że w 2009 r. w jednostce przeprowadzono dziesięć postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonego w trybie zamówienia z wolnej ręki (zgodnie z art. 5 ust. 1 w związku z art. 66 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 164, poz. 1163 z późn. zm.).
Zestawienie wszystkich postępowań przedstawiono w tabeli nr 6.
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
X. System kontroli wewnętrznej